Rikollisuus vähenee vähenemistään

Verrataanpa hieman todellisuutta taas erään amerikkalaisen oudon lahkon visioihin ja valheelliseen potaskaan, jota he jäsenistölleen syöttävät:

http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-tulemus

>>> 1. Rikollisuuden kasvu. Kristikunnassa nykyisin vallalla oleva Jumalan lain väheksyntä on myötävaikuttanut myös nykyaikaisen yhteiskunnan halveksuntaan lakia ja järjestystä kohtaan. Kaikkialla maailmassa rikollisuus on ryöstäytymässä hallinnasta. "Kuten Yhdysvalloissa, rikollisuus on lisääntymässä lähes kaikissa maissa ympäri maapallon." "Lontoosta Moskovaan ja Johannesburgiin rikollisuudesta on nopeasti tulossa keskeinen uhkatekijä, joka muuttaa monien ihmisten elintapoja." >>

Näin siis adventtikirkossa, jotta jäsenistö saadaan pildettyä pelossa ja lompakot avoinna.

Todellisuus on kuitenkin ihmeellistä, etenkin outojen lahkojen ulkopuolella, todellisessa elämässä, joka ei perustu jonkun tolvanan villiin mielikuvitukseen:

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1374824054405?jako=c4e162eae2cbb4aff72fa0c5ad03fced

>>> Lähes kaikenlainen rikollisuus on laskenut länsimaissa, eikä kukaan tiedä miksi.

Ei, rikollisuus ei ole nousussa, vaan se laskee. Mikä oudointa, rikollisuus on laskenut kaikkialla länsimaissa ainakin kahdenkymmenen vuoden ajan. Miksi?

Pitää olla jokin selittävä tekijä, koska maat ovat aivan erilaisia.

Viikkolehti Economist yrittää tuoreessa numerossaan löytää syitä vähenevälle rikollisuudelle. Aukotonta selitystä ei löydy.

Rikollisuus on äärettömän mutkikas ilmiö. Kun harrastelijakriminologi katsoo kahta tilastoa ja kuvittelee näkevänsä selvän korrelaation, hän on varmasti väärässä.

Osa rikosten vähenemisen syistä voi Economistin mukaan silti olla yksinkertaisia.

Varastetun tavaran markkinat ovat käyneet heikoiksi, kun elektroniikan hinnat ovat laskeneet. 30 vuotta sitten murtovaras saattoi tehdä yhdellä keikalla muhkean tilin, kun vain sulloi säkkiin uudenaikaisen VHS-kuvanauhurin, jättimäisen 26-tuumaisen television ja Commodore-kotitietokoneen kasettiasemineen kaikkineen – ja mikä onni, jos ryöstötaloon oli jo ehditty hankkia mikroaaltouuni!

Nyt elektroniikka on niin halpaa, että kenellekään ei tule kiusausta hankkia parinkympin arvoista dvd-soitinta Sörnäisten Vaasanaukiolta.

Aseelliset ryöstöt ovat vähentyneet, ja pankkiryöstöt ovat loppuneet lähes kokonaan.

Tähän liittynee osittain se, että myös autovarkauksien määrä on romahtanut. Kunnon pakoauto on pankkirosvolle olennainen työkalu, mutta autojen varastaminen on tullut vaikeammaksi, koska erilaiset ajonestojärjestelmät ovat yleistyneet.

Pankkikortitkin vähentävät rikoksia, kun harvassa liikkeessä enää säilytetään suuria määriä käteistä rahaa.

Melko varmasti voidaan sanoa, että ankarat rangaistukset eivät vähennä rikoksia.

New York oli vielä parikymmentä vuotta sitten Yhdysvaltain väkivaltaisimpia kaupunkeja. Nyt murhien ja ryöstöjen määrä on romahtanut samalla kun vankien määrää on järjestelmällisesti vähennetty.

Vankipolitiikka ei ole ainoa syy New Yorkin rikosten vähenemiseen, mutta ainakaan liberaalimpi politiikka ei ole rikollisuutta lisännyt.

Mantereiden vertailu käy myös toisin päin. Oikeisto on perinteisesti uskonut kovien rangaistusten tehoon ja ollut väärässä siitä lähtien, kun Babylonian kuningas Hammurabi muotoili noin 1760 ennen ajanlaskun alkua laiksi sen, että pelko oman hampaan menetyksestä estää lyömästä rikki toisten hampaita.

Yhtä väärässä on löperö Robin Hood -kuvitelma, jossa rikollisuus nähdään yksinkertaisesti köyhyyden aiheuttamana. Silloinhan rikollisuuden ei pitäisi laskea Yhdysvaltain tai Viron kaltaisissa maissa, joissa verotus on vähäistä ja tuloerot suuret. Silti se laskee.

Köyhyys yksin ei tee kenestäkään rikollista, vaikka köyhä altistuu muille rikollisuuden riskeille rikkaita helpommin.

Kovaa rangaistusta suurempi pelote näyttää olevan se, että rikoksesta jää helposti kiinni.

Kiinnijäämisriski onkin kasvanut, kun matkapuhelimien seuraaminen on kehittynyt, vartijoiden määrä on moninkertaistunut ja esimerkiksi dna-testaus yleistynyt. Vaikka epävirallinen vartijavalta tuo omia lieveilmiöitään, vartijoiden läsnäolo estää rikoksia ennalta.

Osa rikollisuuden vähenemisestä voi olla myös keskiluokkaistumisen eli gentrifikaation ansiota. Esimerkiksi viime viikolla konkurssiin menneen Detroitin nousu Yhdysvaltain rikollisuuden ykköskaupungiksi alkoi, kun hyvätuloiset muuttivat keskustasta esikaupunkeihin.

Lähes kaikkialla muuttoliikkeet ovat kääntyneet takaisin ennen hyljeksittyihin kaupunginosiin, ja rikollisuuden riivaamille alueille on palannut välillä kadonnut sosiaalinen kontrolli.

Yksi suhteellisen uskottava selitys kaikkialla laskevalle rikollisuudelle on ikärakenne. Länsimaat harmaantuvat, ja rikollisuus on nuorten miesten laji.

Aukoton ei ole tämäkään teoria. Lontoossa nuorten miesten määrä on kasvanut, mutta rikosten määrä jatkanut vähenemistään. >>>>

Eikö ole ihmeellistä?

67

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elä rauhassa buskass

      Niin mistäs busmanni tietäisikään mitä maailmassa tapahtuu, kun hän elelee vain omaa hiljais eloaan buskassa. Kyllä rikollisuus rehoittaa näissä ihmisten asun paikoilla ja aina tulee lisääntymään, mutta elä sinä busman vain sitä rauhallista elämääsi siellä buskassa,ei niitä kaikkia huonoja asioita tarvitse tietääkään.

      • Niin mistäs busmanni tietäisikään mitä maailmassa tapahtuu, kun hän elelee vain omaa hiljais eloaan buskassa. Kyllä rikollisuus rehoittaa näissä ihmisten asun paikoilla ja aina tulee lisääntymään, mutta elä sinä busman vain sitä rauhallista elämääsi siellä buskassa,ei niitä kaikkia huonoja asioita tarvitse tietääkään. >>

        Mikä tarve sinulla on valehdella ja vääristellä tosiasioista?

        Onko se jokin ehto kuulua amerikkalaiseen lahkoon, jolla on valheellisia väitteitä lähes kaikesta? No jos lahkon opit perustuvat valheelle, niin ehkäpä kannattajien pitää sitten olla valehtelijoita.

        Seuraavassa linkissä on New Yorkin poliisin kattavat tilastot rikoksista erään Yhdysvaltojen merkittävimmän kaupungin rikostilastoista:

        http://www.nyc.gov/html/nypd/downloads/pdf/crime_statistics/cscity.pdf

        20 vuodessa on tapahtunut seuraavaa:

        Murhat, vähennystä n. 83 %.
        Raiskaukset, vähennystä n. 55 %
        Ryöstöt, vähennystä n 79%.
        Varkaudet, vähennnystä n. 83 %.

        Ja niin edelleen.

        Rikokset yhteensä 20 vuoden aikana, vähennystä noin 75 %.

        Sitten katsomme sen, että mitäs se adventtikirkko taas väittikään:

        http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-tulemus

        > Kaikkialla maailmassa rikollisuus on ryöstäytymässä hallinnasta. "Kuten Yhdysvalloissa, rikollisuus on lisääntymässä lähes kaikissa maissa ympäri maapallon. >>

        Osaatko kertoa, että miksi lahkosi valehtelee noin räikeästi?

        Miksi valheen kannattajia pitäisi kutsua?

        Olisiko valehtelija hyvä ilmaus?

        Vaatiiko jumalanne teiltä valehtelemista, vai miksi adventtikirkko on päättänyt valehdella jäsenistölleen asioista täysin tosiasioista välittämättä?


      • tämä on totuus..
        bushmanni kirjoitti:

        Niin mistäs busmanni tietäisikään mitä maailmassa tapahtuu, kun hän elelee vain omaa hiljais eloaan buskassa. Kyllä rikollisuus rehoittaa näissä ihmisten asun paikoilla ja aina tulee lisääntymään, mutta elä sinä busman vain sitä rauhallista elämääsi siellä buskassa,ei niitä kaikkia huonoja asioita tarvitse tietääkään. >>

        Mikä tarve sinulla on valehdella ja vääristellä tosiasioista?

        Onko se jokin ehto kuulua amerikkalaiseen lahkoon, jolla on valheellisia väitteitä lähes kaikesta? No jos lahkon opit perustuvat valheelle, niin ehkäpä kannattajien pitää sitten olla valehtelijoita.

        Seuraavassa linkissä on New Yorkin poliisin kattavat tilastot rikoksista erään Yhdysvaltojen merkittävimmän kaupungin rikostilastoista:

        http://www.nyc.gov/html/nypd/downloads/pdf/crime_statistics/cscity.pdf

        20 vuodessa on tapahtunut seuraavaa:

        Murhat, vähennystä n. 83 %.
        Raiskaukset, vähennystä n. 55 %
        Ryöstöt, vähennystä n 79%.
        Varkaudet, vähennnystä n. 83 %.

        Ja niin edelleen.

        Rikokset yhteensä 20 vuoden aikana, vähennystä noin 75 %.

        Sitten katsomme sen, että mitäs se adventtikirkko taas väittikään:

        http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-tulemus

        > Kaikkialla maailmassa rikollisuus on ryöstäytymässä hallinnasta. "Kuten Yhdysvalloissa, rikollisuus on lisääntymässä lähes kaikissa maissa ympäri maapallon. >>

        Osaatko kertoa, että miksi lahkosi valehtelee noin räikeästi?

        Miksi valheen kannattajia pitäisi kutsua?

        Olisiko valehtelija hyvä ilmaus?

        Vaatiiko jumalanne teiltä valehtelemista, vai miksi adventtikirkko on päättänyt valehdella jäsenistölleen asioista täysin tosiasioista välittämättä?

        Kuka muu on valheen kannaja kuin sinä, sinä syytät minua jonkun lahkon kannattajaksi,etkä edes tunne minua. itse taidat olla jonkun lahkon jäsen, minä tarkkaan maailman menoa ja voin sanoa että rikollisuus lisääntyy sanokoon sinun lahkosi mitä hyvänsä.


      • tämä on totuus.. kirjoitti:

        Kuka muu on valheen kannaja kuin sinä, sinä syytät minua jonkun lahkon kannattajaksi,etkä edes tunne minua. itse taidat olla jonkun lahkon jäsen, minä tarkkaan maailman menoa ja voin sanoa että rikollisuus lisääntyy sanokoon sinun lahkosi mitä hyvänsä.

        > Kuka muu on valheen kannaja kuin sinä, sinä syytät minua jonkun lahkon kannattajaksi,etkä edes tunne minua. itse taidat olla jonkun lahkon jäsen, minä tarkkaan maailman menoa ja voin sanoa että rikollisuus lisääntyy sanokoon sinun lahkosi mitä hyvänsä. >>

        Voisitko todistaa väitteesi jotenkin?

        Oletko kuullut koskaan sanayhdistelmää "perusteltu argumentti"?

        Sinä tosin taidat olla se tyyppi, joka seuraavaksi latoo tänne kauhean pitkän rimpsun linkkejä uutisiin, joissa kerrotaan rikoksista, mutta ne eivät kerro yhtään mitään siitä, väheneekö vai kasvaako rikollisuus.

        Minun esittämäni faktat tekevät sen, joten missä ovat sinun faktasi?

        Ennen niiden esittämistä sinua voidaan pitää valehtelijana, jos puhut vastoin tiedettyjä tosiasioista.

        Joten unohda roskalehdistön yksittäisten uutisten kopioiminen tänne ja koeta löytää jokin oikea todiste väitteillesi, tai muuten olet valehtelija.


      • näin se on...
        bushmanni kirjoitti:

        > Kuka muu on valheen kannaja kuin sinä, sinä syytät minua jonkun lahkon kannattajaksi,etkä edes tunne minua. itse taidat olla jonkun lahkon jäsen, minä tarkkaan maailman menoa ja voin sanoa että rikollisuus lisääntyy sanokoon sinun lahkosi mitä hyvänsä. >>

        Voisitko todistaa väitteesi jotenkin?

        Oletko kuullut koskaan sanayhdistelmää "perusteltu argumentti"?

        Sinä tosin taidat olla se tyyppi, joka seuraavaksi latoo tänne kauhean pitkän rimpsun linkkejä uutisiin, joissa kerrotaan rikoksista, mutta ne eivät kerro yhtään mitään siitä, väheneekö vai kasvaako rikollisuus.

        Minun esittämäni faktat tekevät sen, joten missä ovat sinun faktasi?

        Ennen niiden esittämistä sinua voidaan pitää valehtelijana, jos puhut vastoin tiedettyjä tosiasioista.

        Joten unohda roskalehdistön yksittäisten uutisten kopioiminen tänne ja koeta löytää jokin oikea todiste väitteillesi, tai muuten olet valehtelija.

        Busman ei minun tarvitse sinulle mitään tänne todisteita hakea, katso päivälehteä ja vaikkapa televisiota niin siitä jo näät kuinka monta murhaakin pienessä suomessakin tapahtuu muusta maailmasta puhumattakaan. Äläkä syytä minua enää valehtelijaksi, nämä murhat, varkaudet ynnä muut rikokset ovat totisinta totta tänä päivänä.


      • näin se on... kirjoitti:

        Busman ei minun tarvitse sinulle mitään tänne todisteita hakea, katso päivälehteä ja vaikkapa televisiota niin siitä jo näät kuinka monta murhaakin pienessä suomessakin tapahtuu muusta maailmasta puhumattakaan. Äläkä syytä minua enää valehtelijaksi, nämä murhat, varkaudet ynnä muut rikokset ovat totisinta totta tänä päivänä.

        > Busman ei minun tarvitse sinulle mitään tänne todisteita hakea >>

        Sinä et voi, koska sinä valehtelet.

        katso päivälehteä ja vaikkapa televisiota niin siitä jo näät kuinka monta murhaakin pienessä suomessakin tapahtuu muusta maailmasta puhumattakaan. >>

        Onko joku sanonut, että rikollisuutta ei olisi?

        Vastaapa taas omin sanoin, vaikka se voikin olla valehtelijalle vaikeaa:

        Jos New Yorkissa on tapahtunut vuonna 1992 2262 kappaletta murhia ja vuonna 2012 on tapahtunut 417 kappaletta murhia, niin voimmeko me sanoa, kuten adventtikirkko valehtelee, että rikollisuus on karkaamassa käsistä?

        Jos ryöstöjä on tapahtunut yli 100 000 vuonna 1992 ja vuonna 2012 niitä on tapahtunut reilut 20 000, niin onko sinun mielestäsi ryöstäjen määrä lisääntynyt vaiko pienentynyt?

        Jos murtovarkauksia on tapahtunut yli 122 000 vuonna 1992 ja vuonna 2012 niitä on tapahtunut noin 19 000, niin onko silloin murtojen määrä vähentynyt vai kasvanut?

        Jos vuonna 1992 tehtiin 527 000 rikosta ja vuonna 2012 niitä tehtiin 111 000, niin onko mielestäsi rikosten määrä vähentynyt vaiko kasvanut?

        Vai onko peräti karkaamassa käsistä?

        Oletko valehtelija vai keksitkö vain todellisuuden itse ja luulet sen olevan totta, kuten adventtikirkko tekee?


      • Busman on pusikossa
        bushmanni kirjoitti:

        > Busman ei minun tarvitse sinulle mitään tänne todisteita hakea >>

        Sinä et voi, koska sinä valehtelet.

        katso päivälehteä ja vaikkapa televisiota niin siitä jo näät kuinka monta murhaakin pienessä suomessakin tapahtuu muusta maailmasta puhumattakaan. >>

        Onko joku sanonut, että rikollisuutta ei olisi?

        Vastaapa taas omin sanoin, vaikka se voikin olla valehtelijalle vaikeaa:

        Jos New Yorkissa on tapahtunut vuonna 1992 2262 kappaletta murhia ja vuonna 2012 on tapahtunut 417 kappaletta murhia, niin voimmeko me sanoa, kuten adventtikirkko valehtelee, että rikollisuus on karkaamassa käsistä?

        Jos ryöstöjä on tapahtunut yli 100 000 vuonna 1992 ja vuonna 2012 niitä on tapahtunut reilut 20 000, niin onko sinun mielestäsi ryöstäjen määrä lisääntynyt vaiko pienentynyt?

        Jos murtovarkauksia on tapahtunut yli 122 000 vuonna 1992 ja vuonna 2012 niitä on tapahtunut noin 19 000, niin onko silloin murtojen määrä vähentynyt vai kasvanut?

        Jos vuonna 1992 tehtiin 527 000 rikosta ja vuonna 2012 niitä tehtiin 111 000, niin onko mielestäsi rikosten määrä vähentynyt vaiko kasvanut?

        Vai onko peräti karkaamassa käsistä?

        Oletko valehtelija vai keksitkö vain todellisuuden itse ja luulet sen olevan totta, kuten adventtikirkko tekee?

        Voi tätä yksinkertaisuutta jota Bushmanni edustaa niin hyvin ..

        20 vuodessa on tapahtunut seuraavaa:

        Murhat, vähennystä n. 83 %.
        Raiskaukset, vähennystä n. 55 %
        Ryöstöt, vähennystä n 79%.
        Varkaudet, vähennnystä n. 83 %.

        Mitkä murhat? ja mitkä raiskaukset ? ja mitkä ryöstöt ? ja mitkä varkaudet ovat vähentyneet? Eihän siinä ole kaikki murhat ja varkaudet edes mukana - kaukana siitä. Jokainen sen tietää miltä maailma näyttää tänään -sinä vain et näköjään tiedä?! Miksi lasket esimerkiksi luottokortti petokset? ..


    • Onneksi elämme nykyään avoimessa yhteiskunnassa, joten tietoa on saatavilla, eikä meidän tarvitse turvautua uskonnollisten lahkojen valheisiin, joilla he koettavat pitää korttitaloaan pystyssä. Seuraavaksi Los Angeles:

      http://www.lapdonline.org/assets/pdf/2010%20Summary.pdf

      Los Angelesin väkiluku on noussut noin 500 000 asukkaalla 20 vuoden aikana ja näin rikollisuus on kehittynyt sinä jaksona:

      Vuonna 1992 murhia 1092.
      Vuonna 2009 murhia 314, vaikka väkiluku on kasvanut huimasti.

      Kokonaistilastot kertovat, että asukasluku on kasvanut 20 vuoden aikana n. 13 % ja samaan aikaan rikokset ovat vähentyneet n. 65 %.

      Sitten väkivaltaisuudestaan tunnettu Miami, jossa rikollisuus vähenee, vaikka väkiluku nousee koko ajan:

      http://www.miamidade.gov/police/Press_Releases/Press_Releases/Crime_Stats/2011_MAYORS_PRESS_CONFERENCE.pdf

      Ja niin edelleen.

      Minun on kyllä pakko kysyä, että miten kukaan voi olla jäsenenä tuollaisessa järjestössä, joka noin räikeästi valehtelee tosiasioita vastaan.

      Kuinka esimerkiksi Kai_A selittää itselleen, että hän on adventtikirkon palveluksessa levittämässä valheellista propagandaa, joka sotii täydellisesti tosiasioita vastaan? Kuinka saat muutettua mustan valkoiseksi?

      Kyllä minä ymmärrän nuoren maan kreationistit, sillä eihän tuo nyt ole kuin yksi valhe lisää, joten sen kanssa voi elää, mutta jos jopa suhteellisen järkevän oloinen ihminen voi elää valheessa, niin mitä sen eteen pitää tehdä?

      Miten selitetään valhe pois omaatuntoa kiusaamasta ja miten siitä tehdään vähäpätöinen ongelma?

      Tietenkin jos koko lahko perustuu valheelle, niin mitäpä noista, sillä yksi valhe siellä täällä nyt ei kokonaisuuden kannalta ole yhtään mitään, jos totuutta ei löydä edes nimeksi.

      • kalterivillet..

        Jos ne murhamiehet istuukin nyt vankilassa, eikä näin kaunista murhaamistilastoja!


      • häpeä jos osaat

        Olisiko LA:n asukkaat kuva maailmasta? Höpsis , kyllä sinä nyt vädät aivan liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä noista päivälehtien kirjoituksista.
        Kai A ei todellakaan selitä olevansa levittämässä valheellista propagandaa ? Mistä sinä sellaista sait ?

        Yksi valhe lisää tuli kylläkin enemmän sinun kynästäsi tälläkin kertaa..


    • pyh!

      Puhut täyttä potaskaa, tyypillinen saatananpalvoja kun olet.

    • Älä tyrkytä tapojasi

      Kuinka bushmanni voi palvella sinun mielikuvitusolentoasi "pyh!"?
      Älä tyrkytä omia palvontakohteitasi toisille, äläkä luule, että kaikki palvelevat samoja mielikuvitushahmoja kuin sinä!
      Taidat olla vain pyh! pahasti harhainen kuten lahkosikin ja luulet kaikkien muidenkin olevan samanlaisia kuin sinä itse?

      • Pyh!

        Kaikki te jumalattomat olette valehtelijoita.


    • Pyh!

      Ei vähene, valehtele mitä valehtelet.

    • >>> Ei vähene, valehtele mitä valehtelet >>

      Etkö sinä osaa lukea, vai miten adventtikirkon tulevaisuuden toivo selittää vaikkapa Yhdysvaltain todelliset tilastot rikoksista?

      Ehkä lukutaidottomuus on nykyään perusedelletys olla oudon amerikalaisen kultin jäsen?

      Kuten itse näet, niin sekä suhteellinen että absoluuttinen rikollisuus on romahtanut, vai miten itse selität nuo OIKEAT luvut?

      Miksi New Yorkin poliisi valehtelisi?

      Miksi Los Angelesin poliisi valehtelisi?

      Miksi tilastoja pitävät viranomaiset valehtelisivat?

      Tietenkin hörhölahkoihin kuuluvien suosikkiselitys on salaliitto ja tässä tapauksessa tietenkin Saatanan kanssa tehty salaliitto, mutta onko sinulla yhtään järkevää selitystä asian tiimoilta?

      • Pyh!

        Tilastoillasi ei ole mitään merkitystä. Jumalan mittapuut ovat toiset kuin sinun.


      • Pyh! kirjoitti:

        Tilastoillasi ei ole mitään merkitystä. Jumalan mittapuut ovat toiset kuin sinun.

        >>> Tilastoillasi ei ole mitään merkitystä. Jumalan mittapuut ovat toiset kuin sinun. >>

        Ai niin. Tämän minä unohdin.

        Esimerkiksi raiskaus on kammottava, naista halventava rikos, mutta sinun jumalallasi on aivan eri mittapuut käsitellä raiskausta rikoksena, kuten jumalasi niin hienosti raamatussa asian ilmaisee:

        ”Kun lähdette sotaan vihollisianne vastaan ja Herra, teidän Jumalanne, antaa heidät teidän käsiinne ja te saatte vankeja, joku teistä saattaa nähdä vankien joukossa kauniin naisen, rakastua häneen ja haluta hänet vaimokseen. Hänen on siinä tapauksessa vietävä nainen kotiinsa ja käskettävä hänen ajella päänsä paljaaksi ja leikata kyntensä. Tämän tehtyään nainen saa vaihtaa entiset vaatteensa uusiin, asettua asumaan miehen taloon ja itkeä kuukauden ajan vanhempiaan. Sitten mies voi maata hänen kanssaan ja ottaa hänet omakseen; näin naisesta tulee hänen vaimonsa.” (5. Moos. 21:10-13)

        Hienot ohjeet jumalalla, eli ota nainen vangiksi, ajele pää kaljuksi, sekä leikkaa kynnet. Anna naisparan itkeä kuukausi menneita ja sitten vain kun raiskaat hänet, niin hän on uusi vaimosi.

        Ja tässäpä on jumalasi mittapuista vielä hienompi versio:

        ”Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan.” (5. Moos. 22:28-29)

        Kun mies raiskaa naisen, niin antaa hieman rahaa raiskatun isälle, koska rahalla selviää jumalasi mukaan rikoksista ja sitten vielä kaupan päälle raiskaaja saa raiskatun vaimokseen.

        Joten tällä kertaa minun on myönnettävä, että Pyh! on oikeassa ja adventtikirkon jumalan mittapuut ovat todellakin aivan toiset kuin minun.

        Minun mielestäni raiskaus on hirvittävä rikos naista kohtaan, mutta Pyh!:n jumala on aivan toista mieltä asiasta.

        Timo ja Kai ovat taas älynneet olla aivan hiljaa, niin olisiko mitään mielipiteitä asiasta, kun tuo teidän tulevaisuuden toivonne ei oikein kykene asioita järkevästi perustelemaan?

        Vai onko vain oltava hiljaa asiasta ja toivottava, että kovin moni ei ryhtyisi harrastamaan itsenäistä ajattelua, sillä se voisi näkyä entistä tyhjempänä kirkkosalina hetken päästä?


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Tilastoillasi ei ole mitään merkitystä. Jumalan mittapuut ovat toiset kuin sinun. >>

        Ai niin. Tämän minä unohdin.

        Esimerkiksi raiskaus on kammottava, naista halventava rikos, mutta sinun jumalallasi on aivan eri mittapuut käsitellä raiskausta rikoksena, kuten jumalasi niin hienosti raamatussa asian ilmaisee:

        ”Kun lähdette sotaan vihollisianne vastaan ja Herra, teidän Jumalanne, antaa heidät teidän käsiinne ja te saatte vankeja, joku teistä saattaa nähdä vankien joukossa kauniin naisen, rakastua häneen ja haluta hänet vaimokseen. Hänen on siinä tapauksessa vietävä nainen kotiinsa ja käskettävä hänen ajella päänsä paljaaksi ja leikata kyntensä. Tämän tehtyään nainen saa vaihtaa entiset vaatteensa uusiin, asettua asumaan miehen taloon ja itkeä kuukauden ajan vanhempiaan. Sitten mies voi maata hänen kanssaan ja ottaa hänet omakseen; näin naisesta tulee hänen vaimonsa.” (5. Moos. 21:10-13)

        Hienot ohjeet jumalalla, eli ota nainen vangiksi, ajele pää kaljuksi, sekä leikkaa kynnet. Anna naisparan itkeä kuukausi menneita ja sitten vain kun raiskaat hänet, niin hän on uusi vaimosi.

        Ja tässäpä on jumalasi mittapuista vielä hienompi versio:

        ”Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan.” (5. Moos. 22:28-29)

        Kun mies raiskaa naisen, niin antaa hieman rahaa raiskatun isälle, koska rahalla selviää jumalasi mukaan rikoksista ja sitten vielä kaupan päälle raiskaaja saa raiskatun vaimokseen.

        Joten tällä kertaa minun on myönnettävä, että Pyh! on oikeassa ja adventtikirkon jumalan mittapuut ovat todellakin aivan toiset kuin minun.

        Minun mielestäni raiskaus on hirvittävä rikos naista kohtaan, mutta Pyh!:n jumala on aivan toista mieltä asiasta.

        Timo ja Kai ovat taas älynneet olla aivan hiljaa, niin olisiko mitään mielipiteitä asiasta, kun tuo teidän tulevaisuuden toivonne ei oikein kykene asioita järkevästi perustelemaan?

        Vai onko vain oltava hiljaa asiasta ja toivottava, että kovin moni ei ryhtyisi harrastamaan itsenäistä ajattelua, sillä se voisi näkyä entistä tyhjempänä kirkkosalina hetken päästä?

        Ei meit sun potaskas kiinnosta.


      • pyh! kirjoitti:

        Ei meit sun potaskas kiinnosta.

        >>> Ei meit sun potaskas kiinnosta. >>>

        Vastaat kiltisti kumminkin, vaikka eipä vastauksiesi sisällölle juuri voi hurrata.

        Mutta väität siis pyhän kirjasi tekstejä potaskaksi, vai miten tuo pitäisi tulkita?

        Mitä olet mieltä jumalasi ajatuksista koskien raiskausta, eli onko se sitä mitä tarkoitit, kun kirjoitit minun ja sadistisen jumalasi erilaisista mittapuista?


    • #Eikö ole ihmeellistä?#

      Riippuu mitä pidetään rikollisuutena ja mitä ei .. vai mitä ..

      Jumalan edessä ehkä rikollisuus pahuus ei vähene -- vaikka se ihmisen mielestä vähenisikin.. Kaikki riippuu siitä mikä lasketaan pahuudeksi josta Raamatussa puhutaan ..

      alex

      • >>> Kaikki riippuu siitä mikä lasketaan pahuudeksi josta Raamatussa puhutaan ..

        alex >>

        Niin se on. Sinun rakkaudellinen ja oikeudenmukainen jumalasi ei pitänyt raiskausta kovin pahana rikoksena, kun siitä selvisi rahalla ja sitten vieläpä raiskaaja sai raiskatun palkinnokseen ja varmaan sai samalla sitten raiskata koko loppu elämänsä, vai miten Alex tulkitsee tämän:

        ”Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan.” (5. Moos. 22:28-29)

        Kokeiles sitten kirjoittaa asiasta, äläkä minusta.


      • kasvojen menetys.
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Kaikki riippuu siitä mikä lasketaan pahuudeksi josta Raamatussa puhutaan ..

        alex >>

        Niin se on. Sinun rakkaudellinen ja oikeudenmukainen jumalasi ei pitänyt raiskausta kovin pahana rikoksena, kun siitä selvisi rahalla ja sitten vieläpä raiskaaja sai raiskatun palkinnokseen ja varmaan sai samalla sitten raiskata koko loppu elämänsä, vai miten Alex tulkitsee tämän:

        ”Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan.” (5. Moos. 22:28-29)

        Kokeiles sitten kirjoittaa asiasta, äläkä minusta.

        Täällä varmaan tyttö päätyy ajansaatossa katutytöksi.
        Niin moni kertoo itsensämyymisen syyksi raiskauksen.

        Se on tämänpäivän arjen todellisuutta.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Kaikki riippuu siitä mikä lasketaan pahuudeksi josta Raamatussa puhutaan ..

        alex >>

        Niin se on. Sinun rakkaudellinen ja oikeudenmukainen jumalasi ei pitänyt raiskausta kovin pahana rikoksena, kun siitä selvisi rahalla ja sitten vieläpä raiskaaja sai raiskatun palkinnokseen ja varmaan sai samalla sitten raiskata koko loppu elämänsä, vai miten Alex tulkitsee tämän:

        ”Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan.” (5. Moos. 22:28-29)

        Kokeiles sitten kirjoittaa asiasta, äläkä minusta.

        Uusin tämän - kun oli vähän liian kiire ja tuli noita kirjoitusvirheitä epätavallisen paljon ..

        Bushmanni ihmettelee Mooseksen lain rangaistuksia seuraavaan Raamatun paikan mukaan.

        No siitä ollaan yhtä mieltä Bushmannin kanssa !!! että Raamatun oikeudenmukaisuuden mukaan tytön pakottaminen "makaamaan kanssaan" ei ole oikeudenmukaista - ei edes vaikka mies olisi korviaan myöten rakastunut .. vaan sellainen teko on tytön aina häpäisemistä .. Nyt sanoo Mooseksen laki että jos mies pakottaa tytön makaan kanssaan, on hänen maksettava tytön vanhemmille viisikymmentä hopeasekeliä ... ei siis mikään pikku summa... ja otettava tyttö vaimokseen - eli pidettävä huolta hänestä.

        Siis Bushmanni haluaisi kovemman "rangaistuksen" - kuin tämä ? Hmm ? Kuinkahan se olisi sopinut sen ajan yhteiskuntaan ..

        Toinen asia johon voisi reagoida tämän aloituksen perusteella on että kun Bushmanni väittää että "rikollisuus vähenee" ja yrittää todistaa vääräksi sen että Raamattu sanoo että "pahuus kasvaa loppua kohti" ..

        Nyt ei Raamattu ja Bushmanni puhu edes samasta asiasta - Raamattu puhuu ihmisten pahuudesta - moraalittomuudesta Raamatussa olevien oikeudenmukaisten ja rakkaudellisten periaatteiden mukaan .. Bushmanni taas puhuu ihmisten tilastoista .. mikä on aivan eri asia ..

        Esimerkiksi: Maailmassa tehdään 40>50 miljoonaa aborttia vuosittain - mikä on laillista monessa maassa ... mutta ei Raamatussa ... siis maailmassa on lakeja jotka ovat suoraan sanottuna epäoikeudenmukaisia ja rakkaudettomia.

        Siis tämäkin aloitus on taas vain tyhjää höpötystä jos/kun asiaa tarkastelee hieman tarkemmin..

        alex


      • Kuka voi luottaa
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Kaikki riippuu siitä mikä lasketaan pahuudeksi josta Raamatussa puhutaan ..

        alex >>

        Niin se on. Sinun rakkaudellinen ja oikeudenmukainen jumalasi ei pitänyt raiskausta kovin pahana rikoksena, kun siitä selvisi rahalla ja sitten vieläpä raiskaaja sai raiskatun palkinnokseen ja varmaan sai samalla sitten raiskata koko loppu elämänsä, vai miten Alex tulkitsee tämän:

        ”Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan.” (5. Moos. 22:28-29)

        Kokeiles sitten kirjoittaa asiasta, äläkä minusta.

        Bushmanniin ?

        Vääristelijä Bushmanni alkaa jo muuttelemaan muiden kirjotuksia kun vastaa niihin .

        Alex:
        "
        Riippuu mitä pidetään rikollisuutena ja mitä ei .. vai mitä ..

        Jumalan edessä ehkä rikollisuus pahuus ei vähene -- vaikka se ihmisen mielestä vähenisikin.. Kaikki riippuu siitä mikä lasketaan pahuudeksi josta Raamatussa puhutaan "

        Jonka Busmanni sai muotoon:

        "
        Kaikki riippuu siitä mikä lasketaan pahuudeksi josta Raamatussa puhutaan .."
        "
        Selvä tahallinen vääristely.


    • jssss

      Arvostan ajatuksiasi ja aktiivisuuttasi bushmanni! :) Oon vuosien varrella joutunut mieheni kautta olemaan tekemisissä hänen umpihullujen adventisti-vanhempiensa kanssa ja todennut, että ei ne fucking adventistit tule ikinä ymmärtämään mitään realismia, todellisuutta tms, saati hyväksymään oikeaksi mitään muuta ajatusta/uskoa kuin oman "totuutensa". Monesti olen kuullut heidän kuittaavan nämä lukuisat porsaanreiät uskomuksistaan painokkaalla lauseella: "Mutta kun se on totuus!". Sairasta soopaa!!!!

      • jssss

        Lisäys: noiden jeesustelijoiden (mm. nimimerkki pyh!) reaktioista huomaa miten arkoja aiheita nämä ovat. He eivät kestä kuulla, kun joku oikeasti perustellusti kyseenalaistaa sen heille niin he l v e t i n tärkeän uskontonsa. Vastaukset ovat juuri tyyliin "ei meit sun potaskas kiinnosta". Kihisen raivoa, kun mietin taas, että miten harhaista porukkaa noidenkin tekstien takana on.


      • ajattele vähän...

        Itsehän tuota näytät olleen sekaisin kun olet umpihulluun perheeseen itsesi sitonut, miehesi on syntynyt ja kasvanut siinä perheessä, ja olet hänet hyväksynyt,kulkemaan niin myötä kuin vastoinkäymisissä jos rakastat miestäsi hyväksy myöskin hänen vanhemmansa, muutoin loukkaat myöskin miestäsi, sillä hän varmasti rakastaa vanhempiaan.


      • pyh!
        jssss kirjoitti:

        Lisäys: noiden jeesustelijoiden (mm. nimimerkki pyh!) reaktioista huomaa miten arkoja aiheita nämä ovat. He eivät kestä kuulla, kun joku oikeasti perustellusti kyseenalaistaa sen heille niin he l v e t i n tärkeän uskontonsa. Vastaukset ovat juuri tyyliin "ei meit sun potaskas kiinnosta". Kihisen raivoa, kun mietin taas, että miten harhaista porukkaa noidenkin tekstien takana on.

        Senkun kihiset. Meitä uskovia ei teidän jumalattomien kihinä kiinnosta. Me pysymme uskossa. Piste.


      • Sen enempää puuttumatta riitelyysi anoppisi ja appesi kanssa, voin kuitenkin sanoa, että ei Raamatussa olevaa oikeudenmukaisuutta ja rakkautta voi samaistaa ihmisten tekemiin lakipykäliin - siitä on vaikka kuinka monta esimerkkiä niin historiassa kuin tänään - joten tämä porsaanreikä on Busmannin aloituksessa joka tekee niin .

        Sorry vaan
        alex


      • jssss kirjoitti:

        Lisäys: noiden jeesustelijoiden (mm. nimimerkki pyh!) reaktioista huomaa miten arkoja aiheita nämä ovat. He eivät kestä kuulla, kun joku oikeasti perustellusti kyseenalaistaa sen heille niin he l v e t i n tärkeän uskontonsa. Vastaukset ovat juuri tyyliin "ei meit sun potaskas kiinnosta". Kihisen raivoa, kun mietin taas, että miten harhaista porukkaa noidenkin tekstien takana on.

        No mutta mutta ... esimerkiksi minä olen vastannut ihan asiallisesti ja oikein näihin Bushmannin ajatuksiin .. joissa hän vertaa omenoita ja päärynöitä ja sanoo että ne ovat omenoita kaikki ... joten voisit vastata asiallisesti asiaan ... sen sijaan että kihiset .. :))

        Totuushan on (vaikka se sitten vähän kirvelisikin) että Bushmanni ei puhu edes totta noissa kirjoituksissaan . . vaan käyttää statististisia lukuja aivan väärin .. eikä se auta jos joku on tehnyt jonkun tutkimuksen aivan toisiin tarkoituksiin ..

        Joten lakkaa kihisemästä ja ota osaa keskusteluun asioista .. ilman että kaiken aikaa puhut vain ihmisistä ..

        Siis asiaa .. jos saan pyytää :))

        alex


    • Muutama pieni kommentti.

      1. Itsenäinen ajattelu on oikeaa adventismia. Lauman mukaan meneminen ja ajattelun unohtaminen jääköön fundamentalistien arvottomaksi yksinoikeudeksi.

      2. Rikollisuuden lisääntyminen tai väheneminen ei ole mikään adventtikirkon opinkohta. Se on opinkohdan selitykseksi laadituissa jaarituksissa ja onnittelut veli Bushmannille siitä, että hän on ne jaksanut lukea. Olen mielestäni löytänyt joistakin niiden selitysten yksityiskohdista pahempiakin ajatusharhoja (jos tämä nyt sellainen on ollenkaan) kuin tämä. Kuten sanottu tässä yhteisössä saa käyttää aivojaan. :)

      3. Rikollisuus saattaa vähetä tai sitten ei. Rikollisuuden määrä, niinkuin veli Bushman ansiokkaasti totesi, on monimutkainen yhtälö, johon vaikuttaa suuri määrä tekijöitä. Yleinen suhtautuminen, ajattelutapa, talous, poliisin toiminnan tehokkuss, oikeuslaitoksen toiminta ja ties mikä muu vaikuttaa siihen, mihin suuntaan trendit menevät. Valllitsevat olosuhteet, tekninen kehitys ja tuotteiden arvo vaikuttavat tietenkin myös Olosuhteiden muuttuminen vaikuttaa myös rikollisuuteen. Hevosvarkaudet aikanaan vähenivät ja autovarkaudet lisääntyivät. Nyt autovarkaudet vähenevät ja nettirikollisuus lisääntyy.

      Maailmanlaajuisesti on myös paljon maita, joissa rikollisuus lisääntyy, enkä YKn kokoamistakaan rikostilastoista pystynyt kohtuullisella vaivalla päättelemään, mikä maailman kokonaistilanne on. Se on totta, että useimmissa kehittyneissä maissa rikollisuus on parin viime vuosikymmenen aikana laskenut.

      Minäkin iloitsen siitä, että Suomessa väkivaltarikollisuus on ollut lievässä laskussa ja ehkä on vielä suurempi syy iloita amerikkalaisten puolesta, kun USAssa väkivaltarikollisuus on vähentynyt noin puoleen viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. MUTTA, se on kuitenkin vielä kaksinkertainen verrattuna siihen, mikä tilanne oli 40 vuotta sitten. Eli jos joku viitsii katsoa tilastoa, jossa on pitkän aikavälin trendi, on väkivaltarikollisuus on nousussa. Pitää vain valita kohta mistä lähdetään. Jos lähdetään 1930 -luvulta USAn väkivaltarikollisuus on taas laskussa, koska silloin oli edellinen runsaan väkivallan jakso... jos taas lasketaan viimeiset sata vuotta väkivalta on nousussa... No ehkä tämä riittää.

      Mutta, kuten sanottu, eihän tällä ole mitään tekemistä sen kanssa onko adventtikirkon perusopetus Raamatusta oikeaa tai väärää. Se täytyy katsoa kirkon keskeisistä opinkohdista.

      Kai

      • pyh!

        Jep. Onhan se sanontakin, että "valhe, emävalhe, tilasto".


      • >>> 2. Rikollisuuden lisääntyminen tai väheneminen ei ole mikään adventtikirkon opinkohta. Se on opinkohdan selitykseksi laadituissa jaarituksissa ja onnittelut veli Bushmannille siitä, että hän on ne jaksanut lukea. >>>

        Voisitko kertoa, että mitä muita opinkohtianne perustellaan jaarituksilla, jotka minä ymmärrän merkityksettömäksi potaskaksi?

        Onko siellä paljonkin sellaista tavaraa, jos alkaisi kahlata opinkohtienne selityksiä läpi ja miksi opinkohtanne ovat sellaisia, että niiden perustelut ovat jaarituksia?

        Eikö niiden perusteluiden pitäisi olla tiukkaa asiaa, eikä jaaritusta?

        >>> 3. Rikollisuus saattaa vähetä tai sitten ei. >>>

        Rikollisuus ja sodat ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian ajan, joitakin yksittäisiä poikkeusjaksoja lukuunottamatta, eli vaikkapa Suomen sisällissota tai Suomessa ajanjakso vuosina 1908-1935, jolloin väkivaltarikollisuus nousi jopa 8 murhaan 100000 asukasta kohti.

        Toinen trendi oli yleismaailmallinen, joka kesti 1960-luvulta 1990-luvun alkuun ja se oli lähinnä nuorten tuntemattomien miesten toisiinsa kohdistamaa väkivaltaa, eli jengisotien aikakausi Yhdysvalloissa, kunnes jengit oppivat kantapään kautta, että tappaminen ja väkivalta eivät auta ratkaisemaan ongelmia, mutta sen opettelemiseen meni noin 30 vuotta.

        Yhdysvalloissa väkivallan raju lasku tapahtui siis 1990-luvun alussa, kun Eurooppa oli päässyt sen makuun jo 1980-luvun puolella.

        Suomen väkivalta, jolla lahkonne pelottelee ihmisiä on lähinnä sitä, että ryyppyporukassa tulee riitaa, jolloin kännissä oleva ihminen puukottaa ryyppykaverinsa jonkin mitättömän syyn takia ja asunnosta löytyy ruumin päivän - kahden kuluttua jonkin sivullisen toimesta ja kun poliisi tulee paikalle, ei kukaan edes huomaa ketään surmatun. Sellaista on suomalainen väkivalta.

        Luotettavaia tilastoja rikoksista on vasta 1800-luvun alusta ja ne kaikki kertovat väkivallan vähentymisestä länsimaissa, pieniä yksittäisiä jaksoja lukuunottamatta.

        > Maailmanlaajuisesti on myös paljon maita, joissa rikollisuus lisääntyy, enkä YKn kokoamistakaan rikostilastoista pystynyt kohtuullisella vaivalla päättelemään, mikä maailman kokonaistilanne on. >>

        Tietenkin. Köyhyys ja kurjat olot luovat otolliset olosuhteet myös rikollisuudelle, sillä nälkä saa ihmisen tekemään vaikka mitä.

        >>> Eli jos joku viitsii katsoa tilastoa, jossa on pitkän aikavälin trendi, on väkivaltarikollisuus on nousussa. >>

        Kun me katsomme sieltä 1800-luvun alusta asti, mistä on luotettavia tilastoja saatavilla, niin trendi on selvästi laskeva. Kun me otamme yksittäisiä ajanjaksoja sopivasti omia ennakkokäsityksiä tukemaan, saamme tietenkin aikaiseksi ihan mitä tahansa.

        >>> Mutta, kuten sanottu, eihän tällä ole mitään tekemistä sen kanssa onko adventtikirkon perusopetus Raamatusta oikeaa tai väärää. >>>

        Ongelma taitaa olla siinä, että kun lahkosi saarnaa Jeesuksen pikasita paluuta ja siihen yhdistetään määrätyt osat Ilmestykirjasta, joiden tulisi toteutua, niin silloin on pakko maailmasta tehdä yhä väkivaltaisempi ja väkivaltaisempi, jotta jäsenistössä eläisi Jeesuksen pikaisen paluun odotuksen into.

        On vaikea myydä oppia pikaisesta paluusta, jonka huomaa vaikkapa väkivallan kiihtymisenä, jos kerromme jäsenistölle asian kuten se on, eli väkivalta vähenee.

        Siksi olette noidankehässä valheittenne, jaarituksienne ja vääristellyn totuuden kanssa.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> 2. Rikollisuuden lisääntyminen tai väheneminen ei ole mikään adventtikirkon opinkohta. Se on opinkohdan selitykseksi laadituissa jaarituksissa ja onnittelut veli Bushmannille siitä, että hän on ne jaksanut lukea. >>>

        Voisitko kertoa, että mitä muita opinkohtianne perustellaan jaarituksilla, jotka minä ymmärrän merkityksettömäksi potaskaksi?

        Onko siellä paljonkin sellaista tavaraa, jos alkaisi kahlata opinkohtienne selityksiä läpi ja miksi opinkohtanne ovat sellaisia, että niiden perustelut ovat jaarituksia?

        Eikö niiden perusteluiden pitäisi olla tiukkaa asiaa, eikä jaaritusta?

        >>> 3. Rikollisuus saattaa vähetä tai sitten ei. >>>

        Rikollisuus ja sodat ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian ajan, joitakin yksittäisiä poikkeusjaksoja lukuunottamatta, eli vaikkapa Suomen sisällissota tai Suomessa ajanjakso vuosina 1908-1935, jolloin väkivaltarikollisuus nousi jopa 8 murhaan 100000 asukasta kohti.

        Toinen trendi oli yleismaailmallinen, joka kesti 1960-luvulta 1990-luvun alkuun ja se oli lähinnä nuorten tuntemattomien miesten toisiinsa kohdistamaa väkivaltaa, eli jengisotien aikakausi Yhdysvalloissa, kunnes jengit oppivat kantapään kautta, että tappaminen ja väkivalta eivät auta ratkaisemaan ongelmia, mutta sen opettelemiseen meni noin 30 vuotta.

        Yhdysvalloissa väkivallan raju lasku tapahtui siis 1990-luvun alussa, kun Eurooppa oli päässyt sen makuun jo 1980-luvun puolella.

        Suomen väkivalta, jolla lahkonne pelottelee ihmisiä on lähinnä sitä, että ryyppyporukassa tulee riitaa, jolloin kännissä oleva ihminen puukottaa ryyppykaverinsa jonkin mitättömän syyn takia ja asunnosta löytyy ruumin päivän - kahden kuluttua jonkin sivullisen toimesta ja kun poliisi tulee paikalle, ei kukaan edes huomaa ketään surmatun. Sellaista on suomalainen väkivalta.

        Luotettavaia tilastoja rikoksista on vasta 1800-luvun alusta ja ne kaikki kertovat väkivallan vähentymisestä länsimaissa, pieniä yksittäisiä jaksoja lukuunottamatta.

        > Maailmanlaajuisesti on myös paljon maita, joissa rikollisuus lisääntyy, enkä YKn kokoamistakaan rikostilastoista pystynyt kohtuullisella vaivalla päättelemään, mikä maailman kokonaistilanne on. >>

        Tietenkin. Köyhyys ja kurjat olot luovat otolliset olosuhteet myös rikollisuudelle, sillä nälkä saa ihmisen tekemään vaikka mitä.

        >>> Eli jos joku viitsii katsoa tilastoa, jossa on pitkän aikavälin trendi, on väkivaltarikollisuus on nousussa. >>

        Kun me katsomme sieltä 1800-luvun alusta asti, mistä on luotettavia tilastoja saatavilla, niin trendi on selvästi laskeva. Kun me otamme yksittäisiä ajanjaksoja sopivasti omia ennakkokäsityksiä tukemaan, saamme tietenkin aikaiseksi ihan mitä tahansa.

        >>> Mutta, kuten sanottu, eihän tällä ole mitään tekemistä sen kanssa onko adventtikirkon perusopetus Raamatusta oikeaa tai väärää. >>>

        Ongelma taitaa olla siinä, että kun lahkosi saarnaa Jeesuksen pikasita paluuta ja siihen yhdistetään määrätyt osat Ilmestykirjasta, joiden tulisi toteutua, niin silloin on pakko maailmasta tehdä yhä väkivaltaisempi ja väkivaltaisempi, jotta jäsenistössä eläisi Jeesuksen pikaisen paluun odotuksen into.

        On vaikea myydä oppia pikaisesta paluusta, jonka huomaa vaikkapa väkivallan kiihtymisenä, jos kerromme jäsenistölle asian kuten se on, eli väkivalta vähenee.

        Siksi olette noidankehässä valheittenne, jaarituksienne ja vääristellyn totuuden kanssa.

        :)) Kyllä Bushmanni sinä nyt taas leikit numeroilla kun sanot että ...

        "Rikollisuus ja sodat ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian ajan, joitakin yksittäisiä poikkeusjaksoja lukuunottamatta, eli vaikkapa Suomen sisällissota tai Suomessa ajanjakso vuosina 1908-1935, jolloin väkivaltarikollisuus nousi jopa 8 murhaan 100000 asukasta kohti." -

        -----

        Unohdat tahallasi mitä tahdot ladellessasi noita teesejäsi ..

        Esimerkiksi Vietnamin sota .. sinne pudotettiin enemmän pommeja kuin toisessa maailmasodassa yhteensä ja toisessa maailmansodassa tapettiin enemmän ihmisiä kuin missään aikaisemmassa sodassa ja niin edelleen ..

        Tänään kuolee yksi lapsi joka 10 sekuntti hoidon ja huolenpidon puuteeseen .. ja niin edelleen .. onko esimerkiksi ne mukana tilastoissasi .. EI eivät ole ..

        On aivan väärin sanoa, että väkivalta maailmassa pienenee - kun se tosiasiassa kaiken aikaa suurenee .. ei se paljon auta että sanotaan väkivallan uhreille että prosentuaalisesti olet harvinainen, lisäksi voimme olla aika varmoja että vain pieni murto-osa rikollisuudesta tulee esiin .. valitettavasti .. Täällä Ruotsissa esimerkiksi on rikosilmoituksien määrä kasvanut vaikka rikosten selvittäminen (ja siis toteaminen) on álhaisempi kuin aikaisemmin.. Lisäksi tulee esimerkiksi verorikokset jotka ovat niin tavallisia että kansa ei oikeastaan edes pidä niitä rikoksina .. tai esimerkiksi liinkennerikokset - kuinka monta ihmistä kuolee liikenteessä koska ihmiset ajavat liian kovaa.. Kuinka monet ovat mukana tilastoissai? Tuskin muut kuin ne jotka ovat saaneet sakkoa ..

        Totuus on että pahuus lisääntyy - aivan niinkuin Raamattu sen sanoo lisääntyvän - ja se johtuu etupäässä siitä että meitä on niin paljon - mikä sanoo sinulle että Raamattu puhuu prosentuaalisesti pahuudesta??

        Tosin on niin sanottu "kehityskin" auttamassa pahuuden lisääntymistä - on keksitty atomipommi jolla pantiin esimerkiksi Hiroshima ja Nagasaki maan tasalle - siinä jää Alexanteri "suuren" sotiminen varjoon ..

        Muuten , on niinkin että kun Alexanteri joskus 200 vuotta ennen ajanlaskumme alkua pyöri ympäri silloista maailmaa sota joukkoineen oli maailmassa ehkä jonkin verran yli kaksi sataa miljoonaa ihmistä.. Ei ihme jos pahuus lisääntyy ..

        Raamattu näkee tulevaisuuteen realistisesti - ei siten kuin monet lahkot asian valitettavasti tulkitsevat .. maailma on Raamatun mukaan menossa kohti suuria mullistuksia ja vaikeuksia .. ei syyttä .. vaan syystä . Ei tänään edes tarvitse uskoa Jumalaan .. riittää kun lukee asiallisia kirjoituksia asioista.. Maata riistetään aivan liikaa - monien tiedemiesten laskelmien mukaan tarvittaisiin 3 maailmaa jos resurssien käyttöä jatketaan samaan tahtiin kuin tänään. Miksi sitä kieltämään - ?? ihmiset menevät kohti omien tekojensa hedelmiä .. myrkytettyjä vesiä ja maata ja ilmaa .. eläinlajeja kuolee sukupuuttoon maailman laajuisesti ja pahuus lisääntyy sitä mukaan kun olot tiukkenevat .. Lyhyesti sanottuna - on oma nahka lähinnä .. On jopa ollut sellaisiakin ajatuksia muutamilla tahoilla että otettaisi likavedestä niissä olevat kalorit ja
        mineraalit ja tehtäisiin niistä ruokaa köyhille .. Kun rikkaan pöydältä tippuvat muruset eivät tunnu kaikille riittävän..

        Pahoja ihmiset ovat aina olleet mutta on täysin selvä asia että pahuus lisääntyy.. maailmassa sitä mukaa kun ihmiset lisääntyvät.. ja siitä Raamattu puhuu .. ei ihmisten lakipykälistä tai ilmoitetuista rikoksista .. procenteissa ....

        Tässä muutama päivä sitten ajoi joku hurjastelija aivan liian kovaan junalla ja 80 kai menetti henkensä ja pari sataa loukkaantui - puhumattakaan kärsimyksistä joita kolarissa olleiden ystävät saivat kokea .. vain esimerkiksi .. Viime yönä kuoli Egyptissä kai sata ihmistä kun vastapuolet kahinoivat ja armeija "palauttaa järjestystä" .. ja niin edelleen loputtomiin .. Nuo sinun tilastosi eivät kerro samasta asiasta mistä Raamattu kertoo.. joten olisi typerää sotkea niitä yhteen..

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        :)) Kyllä Bushmanni sinä nyt taas leikit numeroilla kun sanot että ...

        "Rikollisuus ja sodat ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian ajan, joitakin yksittäisiä poikkeusjaksoja lukuunottamatta, eli vaikkapa Suomen sisällissota tai Suomessa ajanjakso vuosina 1908-1935, jolloin väkivaltarikollisuus nousi jopa 8 murhaan 100000 asukasta kohti." -

        -----

        Unohdat tahallasi mitä tahdot ladellessasi noita teesejäsi ..

        Esimerkiksi Vietnamin sota .. sinne pudotettiin enemmän pommeja kuin toisessa maailmasodassa yhteensä ja toisessa maailmansodassa tapettiin enemmän ihmisiä kuin missään aikaisemmassa sodassa ja niin edelleen ..

        Tänään kuolee yksi lapsi joka 10 sekuntti hoidon ja huolenpidon puuteeseen .. ja niin edelleen .. onko esimerkiksi ne mukana tilastoissasi .. EI eivät ole ..

        On aivan väärin sanoa, että väkivalta maailmassa pienenee - kun se tosiasiassa kaiken aikaa suurenee .. ei se paljon auta että sanotaan väkivallan uhreille että prosentuaalisesti olet harvinainen, lisäksi voimme olla aika varmoja että vain pieni murto-osa rikollisuudesta tulee esiin .. valitettavasti .. Täällä Ruotsissa esimerkiksi on rikosilmoituksien määrä kasvanut vaikka rikosten selvittäminen (ja siis toteaminen) on álhaisempi kuin aikaisemmin.. Lisäksi tulee esimerkiksi verorikokset jotka ovat niin tavallisia että kansa ei oikeastaan edes pidä niitä rikoksina .. tai esimerkiksi liinkennerikokset - kuinka monta ihmistä kuolee liikenteessä koska ihmiset ajavat liian kovaa.. Kuinka monet ovat mukana tilastoissai? Tuskin muut kuin ne jotka ovat saaneet sakkoa ..

        Totuus on että pahuus lisääntyy - aivan niinkuin Raamattu sen sanoo lisääntyvän - ja se johtuu etupäässä siitä että meitä on niin paljon - mikä sanoo sinulle että Raamattu puhuu prosentuaalisesti pahuudesta??

        Tosin on niin sanottu "kehityskin" auttamassa pahuuden lisääntymistä - on keksitty atomipommi jolla pantiin esimerkiksi Hiroshima ja Nagasaki maan tasalle - siinä jää Alexanteri "suuren" sotiminen varjoon ..

        Muuten , on niinkin että kun Alexanteri joskus 200 vuotta ennen ajanlaskumme alkua pyöri ympäri silloista maailmaa sota joukkoineen oli maailmassa ehkä jonkin verran yli kaksi sataa miljoonaa ihmistä.. Ei ihme jos pahuus lisääntyy ..

        Raamattu näkee tulevaisuuteen realistisesti - ei siten kuin monet lahkot asian valitettavasti tulkitsevat .. maailma on Raamatun mukaan menossa kohti suuria mullistuksia ja vaikeuksia .. ei syyttä .. vaan syystä . Ei tänään edes tarvitse uskoa Jumalaan .. riittää kun lukee asiallisia kirjoituksia asioista.. Maata riistetään aivan liikaa - monien tiedemiesten laskelmien mukaan tarvittaisiin 3 maailmaa jos resurssien käyttöä jatketaan samaan tahtiin kuin tänään. Miksi sitä kieltämään - ?? ihmiset menevät kohti omien tekojensa hedelmiä .. myrkytettyjä vesiä ja maata ja ilmaa .. eläinlajeja kuolee sukupuuttoon maailman laajuisesti ja pahuus lisääntyy sitä mukaan kun olot tiukkenevat .. Lyhyesti sanottuna - on oma nahka lähinnä .. On jopa ollut sellaisiakin ajatuksia muutamilla tahoilla että otettaisi likavedestä niissä olevat kalorit ja
        mineraalit ja tehtäisiin niistä ruokaa köyhille .. Kun rikkaan pöydältä tippuvat muruset eivät tunnu kaikille riittävän..

        Pahoja ihmiset ovat aina olleet mutta on täysin selvä asia että pahuus lisääntyy.. maailmassa sitä mukaa kun ihmiset lisääntyvät.. ja siitä Raamattu puhuu .. ei ihmisten lakipykälistä tai ilmoitetuista rikoksista .. procenteissa ....

        Tässä muutama päivä sitten ajoi joku hurjastelija aivan liian kovaan junalla ja 80 kai menetti henkensä ja pari sataa loukkaantui - puhumattakaan kärsimyksistä joita kolarissa olleiden ystävät saivat kokea .. vain esimerkiksi .. Viime yönä kuoli Egyptissä kai sata ihmistä kun vastapuolet kahinoivat ja armeija "palauttaa järjestystä" .. ja niin edelleen loputtomiin .. Nuo sinun tilastosi eivät kerro samasta asiasta mistä Raamattu kertoo.. joten olisi typerää sotkea niitä yhteen..

        alex

        >>> Kyllä Bushmanni sinä nyt taas leikit numeroilla kun sanot että ... >>>

        Alex sitten vain kömpii sinne pommisuojaansa odottamaan väkivallan kiihtymistä ja jumalansa pikaista paluuta.

        Ei tuohon ruikutukseen oikein muu auta ja onneksi sinulla on noita kahjoja, jotka ajattelevet samoin, niin ota ne sinne pommisuojaasi pelkäämään kanssasi.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> 2. Rikollisuuden lisääntyminen tai väheneminen ei ole mikään adventtikirkon opinkohta. Se on opinkohdan selitykseksi laadituissa jaarituksissa ja onnittelut veli Bushmannille siitä, että hän on ne jaksanut lukea. >>>

        Voisitko kertoa, että mitä muita opinkohtianne perustellaan jaarituksilla, jotka minä ymmärrän merkityksettömäksi potaskaksi?

        Onko siellä paljonkin sellaista tavaraa, jos alkaisi kahlata opinkohtienne selityksiä läpi ja miksi opinkohtanne ovat sellaisia, että niiden perustelut ovat jaarituksia?

        Eikö niiden perusteluiden pitäisi olla tiukkaa asiaa, eikä jaaritusta?

        >>> 3. Rikollisuus saattaa vähetä tai sitten ei. >>>

        Rikollisuus ja sodat ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian ajan, joitakin yksittäisiä poikkeusjaksoja lukuunottamatta, eli vaikkapa Suomen sisällissota tai Suomessa ajanjakso vuosina 1908-1935, jolloin väkivaltarikollisuus nousi jopa 8 murhaan 100000 asukasta kohti.

        Toinen trendi oli yleismaailmallinen, joka kesti 1960-luvulta 1990-luvun alkuun ja se oli lähinnä nuorten tuntemattomien miesten toisiinsa kohdistamaa väkivaltaa, eli jengisotien aikakausi Yhdysvalloissa, kunnes jengit oppivat kantapään kautta, että tappaminen ja väkivalta eivät auta ratkaisemaan ongelmia, mutta sen opettelemiseen meni noin 30 vuotta.

        Yhdysvalloissa väkivallan raju lasku tapahtui siis 1990-luvun alussa, kun Eurooppa oli päässyt sen makuun jo 1980-luvun puolella.

        Suomen väkivalta, jolla lahkonne pelottelee ihmisiä on lähinnä sitä, että ryyppyporukassa tulee riitaa, jolloin kännissä oleva ihminen puukottaa ryyppykaverinsa jonkin mitättömän syyn takia ja asunnosta löytyy ruumin päivän - kahden kuluttua jonkin sivullisen toimesta ja kun poliisi tulee paikalle, ei kukaan edes huomaa ketään surmatun. Sellaista on suomalainen väkivalta.

        Luotettavaia tilastoja rikoksista on vasta 1800-luvun alusta ja ne kaikki kertovat väkivallan vähentymisestä länsimaissa, pieniä yksittäisiä jaksoja lukuunottamatta.

        > Maailmanlaajuisesti on myös paljon maita, joissa rikollisuus lisääntyy, enkä YKn kokoamistakaan rikostilastoista pystynyt kohtuullisella vaivalla päättelemään, mikä maailman kokonaistilanne on. >>

        Tietenkin. Köyhyys ja kurjat olot luovat otolliset olosuhteet myös rikollisuudelle, sillä nälkä saa ihmisen tekemään vaikka mitä.

        >>> Eli jos joku viitsii katsoa tilastoa, jossa on pitkän aikavälin trendi, on väkivaltarikollisuus on nousussa. >>

        Kun me katsomme sieltä 1800-luvun alusta asti, mistä on luotettavia tilastoja saatavilla, niin trendi on selvästi laskeva. Kun me otamme yksittäisiä ajanjaksoja sopivasti omia ennakkokäsityksiä tukemaan, saamme tietenkin aikaiseksi ihan mitä tahansa.

        >>> Mutta, kuten sanottu, eihän tällä ole mitään tekemistä sen kanssa onko adventtikirkon perusopetus Raamatusta oikeaa tai väärää. >>>

        Ongelma taitaa olla siinä, että kun lahkosi saarnaa Jeesuksen pikasita paluuta ja siihen yhdistetään määrätyt osat Ilmestykirjasta, joiden tulisi toteutua, niin silloin on pakko maailmasta tehdä yhä väkivaltaisempi ja väkivaltaisempi, jotta jäsenistössä eläisi Jeesuksen pikaisen paluun odotuksen into.

        On vaikea myydä oppia pikaisesta paluusta, jonka huomaa vaikkapa väkivallan kiihtymisenä, jos kerromme jäsenistölle asian kuten se on, eli väkivalta vähenee.

        Siksi olette noidankehässä valheittenne, jaarituksienne ja vääristellyn totuuden kanssa.

        Yritetäänpä vielä kerran. Suomi24 ei ole erityisen mac ystävällinen ja nielee viestit, jos alan lainauksella.

        ”Voisitko kertoa, että mitä muita opinkohtianne perustellaan jaarituksilla, jotka minä ymmärrän merkityksettömäksi potaskaksi?”

        En, jokainen käyttäköön omia aivojaan.

        ”Eikö niiden perusteluiden pitäisi olla tiukkaa asiaa, eikä jaaritusta?”

        No mistä me sitten keskusteltaisiin?

        ”Rikollisuus ja sodat ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian ajan, joitakin yksittäisiä poikkeusjaksoja lukuunottamatta, eli vaikkapa Suomen sisällissota tai Suomessa ajanjakso vuosina 1908-1935, jolloin väkivaltarikollisuus nousi jopa 8 murhaan 100000 asukasta kohti.”

        Kerrohan nyt sitten tilastojen avulla, miten sodat ja rikollisuus ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian. Varsinkin kiinnostaisi nähdä, mistä vedät vaikka 1500 tai 4500 vuotta vanhoja rikostilastoja. Rikostilastoja on va

        Minunkin oletukseni on, että tämä "pitkäksi rauhaksi" kutsuttu aika, joka alkoi toisen maailmansodan päättyessä on tarjonnut kokonaista 67 rauhan vuotta niille, jotka elävät kehittyneissä maissa. Olen siitä kiitollinen. Samaan aikaan on maailmalla kuitenkin ollut yli 200 sotaa tai aseellista konfliktia, joissa on kuollut yli 50 miljoonaa ihmistä. Pitkä sodaton aika voi koskea Suomea ja useimpia Euroopan maita, vaikka täältäkin löytyy Kosovo ja muutama muukin konflikti.

        Pitkiä rauhan aikoja on joillakin alueilla ollut myös ollut historiassa. Pax Romana antoi rauhan Rooman ydinalueille lähes 200 vuodeksi Imperator Caesar Augustuksesta noin vuoteen 180. Hyvä rauha - myötävaikutti siihen, että Kristillinen uskokin pääsi leviämään valtakunnan kaikkiin osiin ja näin vaikutti osaltaan siihen, että meidänkin elämämme täällä Suomessa on näin hurjan mukavaa. :D

        Muuten omaisuusrikosten pitkäaikainen trendi kaikissa pohjoismaissa on nouseva. En kuitenkaan sano tätä väittääkseni vastaan teesejäsi vaan vain todetakseni, että väitteesi siitä, että rikollisuus vain laskee ja laskee ja laskee on aivan liian yksioikoinen vakavasti otettavaksi.


      • karranki
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Kyllä Bushmanni sinä nyt taas leikit numeroilla kun sanot että ... >>>

        Alex sitten vain kömpii sinne pommisuojaansa odottamaan väkivallan kiihtymistä ja jumalansa pikaista paluuta.

        Ei tuohon ruikutukseen oikein muu auta ja onneksi sinulla on noita kahjoja, jotka ajattelevet samoin, niin ota ne sinne pommisuojaasi pelkäämään kanssasi.

        Busmanni jäi sanattomaksi .. ja rupes rääväsuiseks..


      • Kai_A kirjoitti:

        Yritetäänpä vielä kerran. Suomi24 ei ole erityisen mac ystävällinen ja nielee viestit, jos alan lainauksella.

        ”Voisitko kertoa, että mitä muita opinkohtianne perustellaan jaarituksilla, jotka minä ymmärrän merkityksettömäksi potaskaksi?”

        En, jokainen käyttäköön omia aivojaan.

        ”Eikö niiden perusteluiden pitäisi olla tiukkaa asiaa, eikä jaaritusta?”

        No mistä me sitten keskusteltaisiin?

        ”Rikollisuus ja sodat ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian ajan, joitakin yksittäisiä poikkeusjaksoja lukuunottamatta, eli vaikkapa Suomen sisällissota tai Suomessa ajanjakso vuosina 1908-1935, jolloin väkivaltarikollisuus nousi jopa 8 murhaan 100000 asukasta kohti.”

        Kerrohan nyt sitten tilastojen avulla, miten sodat ja rikollisuus ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian. Varsinkin kiinnostaisi nähdä, mistä vedät vaikka 1500 tai 4500 vuotta vanhoja rikostilastoja. Rikostilastoja on va

        Minunkin oletukseni on, että tämä "pitkäksi rauhaksi" kutsuttu aika, joka alkoi toisen maailmansodan päättyessä on tarjonnut kokonaista 67 rauhan vuotta niille, jotka elävät kehittyneissä maissa. Olen siitä kiitollinen. Samaan aikaan on maailmalla kuitenkin ollut yli 200 sotaa tai aseellista konfliktia, joissa on kuollut yli 50 miljoonaa ihmistä. Pitkä sodaton aika voi koskea Suomea ja useimpia Euroopan maita, vaikka täältäkin löytyy Kosovo ja muutama muukin konflikti.

        Pitkiä rauhan aikoja on joillakin alueilla ollut myös ollut historiassa. Pax Romana antoi rauhan Rooman ydinalueille lähes 200 vuodeksi Imperator Caesar Augustuksesta noin vuoteen 180. Hyvä rauha - myötävaikutti siihen, että Kristillinen uskokin pääsi leviämään valtakunnan kaikkiin osiin ja näin vaikutti osaltaan siihen, että meidänkin elämämme täällä Suomessa on näin hurjan mukavaa. :D

        Muuten omaisuusrikosten pitkäaikainen trendi kaikissa pohjoismaissa on nouseva. En kuitenkaan sano tätä väittääkseni vastaan teesejäsi vaan vain todetakseni, että väitteesi siitä, että rikollisuus vain laskee ja laskee ja laskee on aivan liian yksioikoinen vakavasti otettavaksi.

        >>> No mistä me sitten keskusteltaisiin? >>>

        Ehkäpä lahkollasi menisi hieman paremmin, jos muutkin kykenisivät näkemään oman firman toimintaa hieman sarkastisessa valossa ;)

        >>> Kerrohan nyt sitten tilastojen avulla, miten sodat ja rikollisuus ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian. Varsinkin kiinnostaisi nähdä, mistä vedät vaikka 1500 tai 4500 vuotta vanhoja rikostilastoja. >>>

        Rikollisena oleminen on ollut tietenkin vaikeaa vaikkapa 1000-luvulla, kun ei ollut mitään mitä ryöstää. Ei edes ruokaa. Vaikea on keneltäkään viedä mitään, kun kenelläkään ei ole mitään ja he joilla on, elivät korkeiden muurien suojassa omaa elämäänsä. Ihminen kuoli noin 30-vuotiaana ja suurin osa ajasta hengissä meni kuninkaan päättämiä sotia sotiessa.

        Jos sukupolvi toisensa perään syntyy sotaan, elää sodassa ja kuolee sodassa, niin eipä siinä paljoa muuta rötöstelyä ehdi tehdä.

        Mutta ei kai sinullekaan pidä alaa käydä läpi vaikkapa Euroopan erittäin veristä historiaa, jossa sodittiin vuosisatoja putkeen, vai pitääkö todella kaikki tosiasiat unohtaa, jotta saadaan oman profeetan höpöopit toimimaan?

        http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_conflicts_in_Europe

        Sanon nyt sinullekin, että voit sitten taivaassasi vaihtaa mielipiteitä vaikkapa 1500-1600-luvuilla eläneiden ihmisten kanssa ja voit motkottaa heille, kuinka kamalaa oli elää 2000-luvulla kesämökkivarkaiden kanssa ja kuinka ahdistavaa oli lukea siitä uutisia, vai mitä? Oli meillä luottokorttirikollisiakin ja sepä vasta ahdisti, sillä teidän elämä oli yhtä kukkakedolla korsi suussa tanssaamista, kun väkivalta on vain pahentunut ihmiskunnan historian aikana?

        >>> En kuitenkaan sano tätä väittääkseni vastaan teesejäsi vaan vain todetakseni, että väitteesi siitä, että rikollisuus vain laskee ja laskee ja laskee on aivan liian yksioikoinen vakavasti otettavaksi. >>>

        Eurooppa veristen sotien kourissa 600 vuotta putkeen vs. omaisuusrikokset kasvussa Suomessa, niin arvaapas, että miksi siellä lahkosi oven takana ei näy jonoa?


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> No mistä me sitten keskusteltaisiin? >>>

        Ehkäpä lahkollasi menisi hieman paremmin, jos muutkin kykenisivät näkemään oman firman toimintaa hieman sarkastisessa valossa ;)

        >>> Kerrohan nyt sitten tilastojen avulla, miten sodat ja rikollisuus ovat vähentyneet koko ihmiskunnan tiedetyn historian. Varsinkin kiinnostaisi nähdä, mistä vedät vaikka 1500 tai 4500 vuotta vanhoja rikostilastoja. >>>

        Rikollisena oleminen on ollut tietenkin vaikeaa vaikkapa 1000-luvulla, kun ei ollut mitään mitä ryöstää. Ei edes ruokaa. Vaikea on keneltäkään viedä mitään, kun kenelläkään ei ole mitään ja he joilla on, elivät korkeiden muurien suojassa omaa elämäänsä. Ihminen kuoli noin 30-vuotiaana ja suurin osa ajasta hengissä meni kuninkaan päättämiä sotia sotiessa.

        Jos sukupolvi toisensa perään syntyy sotaan, elää sodassa ja kuolee sodassa, niin eipä siinä paljoa muuta rötöstelyä ehdi tehdä.

        Mutta ei kai sinullekaan pidä alaa käydä läpi vaikkapa Euroopan erittäin veristä historiaa, jossa sodittiin vuosisatoja putkeen, vai pitääkö todella kaikki tosiasiat unohtaa, jotta saadaan oman profeetan höpöopit toimimaan?

        http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_conflicts_in_Europe

        Sanon nyt sinullekin, että voit sitten taivaassasi vaihtaa mielipiteitä vaikkapa 1500-1600-luvuilla eläneiden ihmisten kanssa ja voit motkottaa heille, kuinka kamalaa oli elää 2000-luvulla kesämökkivarkaiden kanssa ja kuinka ahdistavaa oli lukea siitä uutisia, vai mitä? Oli meillä luottokorttirikollisiakin ja sepä vasta ahdisti, sillä teidän elämä oli yhtä kukkakedolla korsi suussa tanssaamista, kun väkivalta on vain pahentunut ihmiskunnan historian aikana?

        >>> En kuitenkaan sano tätä väittääkseni vastaan teesejäsi vaan vain todetakseni, että väitteesi siitä, että rikollisuus vain laskee ja laskee ja laskee on aivan liian yksioikoinen vakavasti otettavaksi. >>>

        Eurooppa veristen sotien kourissa 600 vuotta putkeen vs. omaisuusrikokset kasvussa Suomessa, niin arvaapas, että miksi siellä lahkosi oven takana ei näy jonoa?

        Se, mitä esität on Harwardin professorin ja tunnetun evoluutiopsykologin Steven Pinkerin teesi.Pinkerin oppi siitä, että nyt on maailmanhistorian paras ja turvallisin aika on sikäli hyvä akateeminen teesi, ettei meillä ole aikakonetta, millä tarkastaa, mitä historiassa on ollut. Pinker voi tietenkin olla oikeassa - tai sitten ei.

        Kuvasi keskiajan Euroopasta on aika synkkä. Yleinen historiallinen käsitys on se, että keskiaika oli kamalaa ja antiikin aika ihanaa. Minun, vaikka mainostinkin Pax Romanaa, käsitykseni on päinvastainen. Antiikin Rooman aika oli kauheaa, ja keskiaikana Eurooppa vaurastui ja kehittyi ja elämä laajalti oli parempaa kuin ennen - vaikka tuskin se yhtä autuutta silloinkaan oli. Muodostaessaan käsitystä historiasta ihmiset kärsivät historiallisesta retinitiksestä, putkinäöstä. Ehkä Pinker, ehkä minä, ehkä molemmat.

        Viittaat siihen, että Eurooppa oli veristen sotien alla 600 vuotta ennen tätä nykyistä suurta rauhaa. Niin oli. Mutta näistä 600 vuoden hirmusodista voi yhden käden sorimilla laskea ne, jotka koskettivat Saimaan Saukonsaloa. On paikkoja, joissa ihmiset ovat asuneet täysin rauhassa pitempään kuin nyt vallinneet 67 vuotta ja tälle meille ihanalle 67 vuodelle rakas Wikipediamme luettelee 43 eurooppalaista aseellista konfliktia. Niitä ei vain ole ollut Suomessa.

        En väitä, että se Pinkerin teesi olisi huono. Väitän vain, että se jää todistamatta. Onhan esim. perinteinen historiantutkijoiden teesi Suomen varhaisimmista asuttajista joskus 3600 eKr, että he elivät täällä vuosisatoja hyvin rauhanomaista elämää, koska varhaisimpien löydösten joukossa on niin vähän aseita. Alkuun kukaan ei ollut niin hullu, että olisi lähtenyt tänne kylmään korpeen maata valloittamaan. Ehkä, ehkä ei.

        Väitetään muuten, että Tsingis Kaanin nousu johtamaan suurinta(?) valtakuntaa (noin Afrikan mantereen kokoinen) oli historian toiseksi eniten kuolonuhreja aiheuttanut sota. Toisaalta se alkoi satavuotisen rauhanajan ja nainenkin olisi, näin väitetään, voinut kantaa kultakolikkokassin liki 7000 kilometria valtakunnan yhdestä reunasta toiseen ilman vaaraa, että hänet ryöstetään. Liekö totta, nyt se ei kyllä onnistuisi.

        Tuskin adventtikirkkojen oven taakse tulisi jonoa, vaikka kirkon enemmistö tässä asiassa kantaansa muuttaisi. Tässä asiassahan on niin, että enemmistö maailman ihmisistä itse asiassa uskoo samoin kuin enemmistö adventisteista - sodat, rikollisuus, väkivalta kasvaa. Sinä ja Pinker olette esittämässä rauhan ja evoluution evankeliumia, joka on vähemmistön lahkolaisuutta. Mutta voivathan hyvät ajat vielä hetken jatkuakin, tai sitten ei. Ehkä seuraavaksi ehdotat, että kun kerran uskonnot tulevat loppuunsa vuoteen 2040 mennessä, niin väkivaltakin lopullisesti päättyy samoihin aikoihin. Toivoa voi.

        Omalta osaltani taidan tyytyä siihen vanhaan evankeliumiin, joka ei menetä merkitystään oli nyt sitten väkivaltariskin kannalta hyvä tai huono aika.

        Kai


      • Kai_A kirjoitti:

        Se, mitä esität on Harwardin professorin ja tunnetun evoluutiopsykologin Steven Pinkerin teesi.Pinkerin oppi siitä, että nyt on maailmanhistorian paras ja turvallisin aika on sikäli hyvä akateeminen teesi, ettei meillä ole aikakonetta, millä tarkastaa, mitä historiassa on ollut. Pinker voi tietenkin olla oikeassa - tai sitten ei.

        Kuvasi keskiajan Euroopasta on aika synkkä. Yleinen historiallinen käsitys on se, että keskiaika oli kamalaa ja antiikin aika ihanaa. Minun, vaikka mainostinkin Pax Romanaa, käsitykseni on päinvastainen. Antiikin Rooman aika oli kauheaa, ja keskiaikana Eurooppa vaurastui ja kehittyi ja elämä laajalti oli parempaa kuin ennen - vaikka tuskin se yhtä autuutta silloinkaan oli. Muodostaessaan käsitystä historiasta ihmiset kärsivät historiallisesta retinitiksestä, putkinäöstä. Ehkä Pinker, ehkä minä, ehkä molemmat.

        Viittaat siihen, että Eurooppa oli veristen sotien alla 600 vuotta ennen tätä nykyistä suurta rauhaa. Niin oli. Mutta näistä 600 vuoden hirmusodista voi yhden käden sorimilla laskea ne, jotka koskettivat Saimaan Saukonsaloa. On paikkoja, joissa ihmiset ovat asuneet täysin rauhassa pitempään kuin nyt vallinneet 67 vuotta ja tälle meille ihanalle 67 vuodelle rakas Wikipediamme luettelee 43 eurooppalaista aseellista konfliktia. Niitä ei vain ole ollut Suomessa.

        En väitä, että se Pinkerin teesi olisi huono. Väitän vain, että se jää todistamatta. Onhan esim. perinteinen historiantutkijoiden teesi Suomen varhaisimmista asuttajista joskus 3600 eKr, että he elivät täällä vuosisatoja hyvin rauhanomaista elämää, koska varhaisimpien löydösten joukossa on niin vähän aseita. Alkuun kukaan ei ollut niin hullu, että olisi lähtenyt tänne kylmään korpeen maata valloittamaan. Ehkä, ehkä ei.

        Väitetään muuten, että Tsingis Kaanin nousu johtamaan suurinta(?) valtakuntaa (noin Afrikan mantereen kokoinen) oli historian toiseksi eniten kuolonuhreja aiheuttanut sota. Toisaalta se alkoi satavuotisen rauhanajan ja nainenkin olisi, näin väitetään, voinut kantaa kultakolikkokassin liki 7000 kilometria valtakunnan yhdestä reunasta toiseen ilman vaaraa, että hänet ryöstetään. Liekö totta, nyt se ei kyllä onnistuisi.

        Tuskin adventtikirkkojen oven taakse tulisi jonoa, vaikka kirkon enemmistö tässä asiassa kantaansa muuttaisi. Tässä asiassahan on niin, että enemmistö maailman ihmisistä itse asiassa uskoo samoin kuin enemmistö adventisteista - sodat, rikollisuus, väkivalta kasvaa. Sinä ja Pinker olette esittämässä rauhan ja evoluution evankeliumia, joka on vähemmistön lahkolaisuutta. Mutta voivathan hyvät ajat vielä hetken jatkuakin, tai sitten ei. Ehkä seuraavaksi ehdotat, että kun kerran uskonnot tulevat loppuunsa vuoteen 2040 mennessä, niin väkivaltakin lopullisesti päättyy samoihin aikoihin. Toivoa voi.

        Omalta osaltani taidan tyytyä siihen vanhaan evankeliumiin, joka ei menetä merkitystään oli nyt sitten väkivaltariskin kannalta hyvä tai huono aika.

        Kai

        >>> Mutta näistä 600 vuoden hirmusodista voi yhden käden sorimilla laskea ne, jotka koskettivat Saimaan Saukonsaloa. >>>

        Silloin kun Suomi oli Venäjän yhteydessä, Venäjä heitti tuleen yleensä suomalaisia ja viimeiseen asti vältettiin äiti-venäjän kansalaisia lähettämästä tapettaviksi sodissa.

        Kun Suomi oli Ruotsin yhteydessä, niin sama juttu. Samaan tapaan kun Neuvostoliitto soti Afghanistanissa, niin siellä eivät suinkaan sotineet äiti-venäjän kansalaiset Neuvostoliiton lippua heiluttamassa, vaan virolaiset, uzbekit, ukrainalaiset ja niin edelleen.

        Sodat olivat raskaita, eli verot kovenivat koko valtakunnassa ja vaikka ei sotaan fyyisesti välttämättä edes joutunut, niin koventuneet verot ja valtakunnan hyväksi annettavat osuudet sadosta tekivät elämästä äärettömän kurjaa ihan ilman sodan näkemistä ja kokemistakin, eli ei se elämä mitään herkkua ollut missään tilanteessa.

        Lisäksi Suomen yli jyrättiin aika monta kertaa, kun kummallakin puolen oli suurvalta, joka halusi meidät omaan valtakuntaansa, vaikkapa sen vuoksi, että talonpojat oli sitten hyvä määrätä tykin ruuaksi Euroopan sotatantereille.

        >>> Onhan esim. perinteinen historiantutkijoiden teesi Suomen varhaisimmista asuttajista joskus 3600 eKr, että he elivät täällä vuosisatoja hyvin rauhanomaista elämää, koska varhaisimpien löydösten joukossa on niin vähän aseita. >>>

        No vanhimmat merkit Suomen asutuksesta ovat yli 10 000 vuoden takaa, mutta tietenkin kun lahkosi määrätty osa kannattaa 6000 vuoden idiotismia, kannattaa olla höveli myös heitä kohtaan.

        Mistäpä ne ihmiset olisivat silloin täällä tapelleet? Yksi ryhmä täällä ja seuraava jossain 200 kilometrin päässä?

        Kahinat alkoivat ensimmäisenä tietenkin maasta, kun väkeä alkoi olla enemmän, eli joko viljelymaa, hyvä kalastusalue yms oli sellainen, jonka vuoksi kannatti jo hieman nyrkkiä heiluttaa ja koettaa saada se vain oman ryhmän käyttöön. Lisäksi ryhmien sisällä ihmisen keinot diplomatian käytössä olivat vielä sangen rajalliset.

        Mutta tästäkin asiasta meillä on tutkimustietoa, sillä kuolleen ihmisen luut kertovat meille kaikenlaista, jos ei tieteellistä näkemystä halua sulkea pois jonkin höpöideologian johdosta:

        http://yle.fi/uutiset/kivikauden_arki_oli_vakivaltainen_myos_naisilla/6495061

        >>> Tässä asiassahan on niin, että enemmistö maailman ihmisistä itse asiassa uskoo samoin kuin enemmistö adventisteista - sodat, rikollisuus, väkivalta kasvaa. >>>

        Kyse ei ole kuitenkaan uskon asiasta, mutta olet oikeassa, että ihmiset kyllä uskovat mitä ihmeellisempiä asioista maalaisjärjen pohjalta ja auttaa siihen tietenkin tämäkin:

        http://yle.fi/uutiset/vakivalta_on_lisaantynyt_loopeissa/5779924

        Väkivalta on lisääntynyt lööpeissä, sillä väkivalta ja toisten kurjuus myy paljon paremmin kuin se, että valtakunnassa kaikki hyvin ja rakastunut pariskunta nähtiin suukottelemassa Aurajoen rannassa.

        On ihan sama, mitä ihmiset uskovat tai mitä päätelmiä he tekevät työmatkallaan lööpeistä, sillä sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa ja siihenpä se sinunkin lahkosi kitkuttelu täällä vielä perustuu.


    • Hah hah .. Bushmanni kirjoittaa mitä haluaa .. esimerkiksi että .."pankkiryöstöt muka ovat lähes loppuneet"..totuus on tietysti täysin päin vastoin .. esimerkiksi tietokoneen kautta tehdyt pankkiryöstöt ovat lisääntyneet huolestuttavan paljon - tai ehkä Bushmanni ajattelee jotain Cowboy-filmiä jossa pyssyt paukkuvat .. :))

      Tai Bushmannin väite että
      "Yhtä väärässä on löperö Robin Hood -kuvitelma, jossa rikollisuus nähdään yksinkertaisesti köyhyyden aiheuttamana."

      Kenellä sellainen "kuvitelma" on - jokainenhan sen tietää suuret rikolliset ovat ne joilla on suuret mahdollisuudet tehdä suuria rikoksia - ja mieluiten siten että voidaan kiertää laki ..

      Kyllä sinä Bushmanni olet ihan pihalla .. siis täysin ... :) valitan ..

      alex

      • >>> Hah hah .. Bushmanni kirjoittaa mitä haluaa .. esimerkiksi että .."pankkiryöstöt muka ovat lähes loppuneet"..totuus on tietysti täysin päin vastoin .. esimerkiksi tietokoneen kautta tehdyt pankkiryöstöt ovat lisääntyneet huolestuttavan paljon - tai ehkä Bushmanni ajattelee jotain Cowboy-filmiä jossa pyssyt paukkuvat .. :)) >>>

        Rakas Alex on tainnut jättää taas päivän lääkkeet väliin.

        Aloitusviestissäni oli linkki Helsingin Sanomien uutiseen ja kun alkoi tämä merkki >>>, niin sen jälkeen oli toimittajan kirjoitusta, joka oli lainattu Hesarista, eli ne eivät olleet minun kirjoitustani. Kun tuli >>> merkki uudestaan, niin silloin Hesarin lainaus päättyi.

        Joten jos kovasti itkettää, niin osoita viestisi epäkelvottomalle Helsingin Sanomien toimittajalle.

        >>> Tai Bushmannin väite että
        "Yhtä väärässä on löperö Robin Hood -kuvitelma, jossa rikollisuus nähdään yksinkertaisesti köyhyyden aiheuttamana." >>>

        Sama vastaus rakas Alex, eli kyse oli Hesarin jutun lainauksesta.

        Ensin tulee linkki ja sen jälkeen >>> merkkien välissä on lainaus antamastani uutisesta >>>.

        Comprendo?

        > Kyllä sinä Bushmanni olet ihan pihalla .. siis täysin ... :) valitan .. >>>

        Ilman muuta rakas Alex ja sinä olet kansakunnan valoisin kynttilä tai kynäkotelon terävin kynä. Kuten aina, rakas Alex.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Hah hah .. Bushmanni kirjoittaa mitä haluaa .. esimerkiksi että .."pankkiryöstöt muka ovat lähes loppuneet"..totuus on tietysti täysin päin vastoin .. esimerkiksi tietokoneen kautta tehdyt pankkiryöstöt ovat lisääntyneet huolestuttavan paljon - tai ehkä Bushmanni ajattelee jotain Cowboy-filmiä jossa pyssyt paukkuvat .. :)) >>>

        Rakas Alex on tainnut jättää taas päivän lääkkeet väliin.

        Aloitusviestissäni oli linkki Helsingin Sanomien uutiseen ja kun alkoi tämä merkki >>>, niin sen jälkeen oli toimittajan kirjoitusta, joka oli lainattu Hesarista, eli ne eivät olleet minun kirjoitustani. Kun tuli >>> merkki uudestaan, niin silloin Hesarin lainaus päättyi.

        Joten jos kovasti itkettää, niin osoita viestisi epäkelvottomalle Helsingin Sanomien toimittajalle.

        >>> Tai Bushmannin väite että
        "Yhtä väärässä on löperö Robin Hood -kuvitelma, jossa rikollisuus nähdään yksinkertaisesti köyhyyden aiheuttamana." >>>

        Sama vastaus rakas Alex, eli kyse oli Hesarin jutun lainauksesta.

        Ensin tulee linkki ja sen jälkeen >>> merkkien välissä on lainaus antamastani uutisesta >>>.

        Comprendo?

        > Kyllä sinä Bushmanni olet ihan pihalla .. siis täysin ... :) valitan .. >>>

        Ilman muuta rakas Alex ja sinä olet kansakunnan valoisin kynttilä tai kynäkotelon terävin kynä. Kuten aina, rakas Alex.

        Bushmannin "asia keskustelua": "Rakas Alex on tainnut jättää taas päivän lääkkeet väliin."

        Haha ... ensin sinä teit oikein typerän aloituksen .. ja nyt sitten kun ei sitä kukaan (melkein ainakaan) nielaissut karvoineen niin aloit taas omaan vanhaan tyyliisi isottelemaan --- kuinkas muuten.. eihän sinulta muuta voi odottaakaan..

        Katsos Bushmanni .. vika on siinä että sinä otat muiden kirjoituksia ja todistelet niillä omia hömpötyksiäsi. Et kai väitä että Hesarissa luki kaikki tuo mitä kirjoitat ..

        Se oli se ensimmäinen - se toinen asia on että vertailet kahta eria asiaa toisiinsa - vaikka niitä ei voi verrata JOS ON REHELLINEN - siis haluaa rehellisesti keskustella siitä mitä Raamattu sanoo asiasta ja mitä Hesari ..

        Ja nyt sitten voit taas laukoa niitä arvostelujasi minusta ja muista kuinka "typeriä me olemme ainakin verrattuna sinuun" -- valitettavasti se ei tee tuosta aloituksestasi sen viisaampaa ..

        alex :)


      • alex.kasi kirjoitti:

        Bushmannin "asia keskustelua": "Rakas Alex on tainnut jättää taas päivän lääkkeet väliin."

        Haha ... ensin sinä teit oikein typerän aloituksen .. ja nyt sitten kun ei sitä kukaan (melkein ainakaan) nielaissut karvoineen niin aloit taas omaan vanhaan tyyliisi isottelemaan --- kuinkas muuten.. eihän sinulta muuta voi odottaakaan..

        Katsos Bushmanni .. vika on siinä että sinä otat muiden kirjoituksia ja todistelet niillä omia hömpötyksiäsi. Et kai väitä että Hesarissa luki kaikki tuo mitä kirjoitat ..

        Se oli se ensimmäinen - se toinen asia on että vertailet kahta eria asiaa toisiinsa - vaikka niitä ei voi verrata JOS ON REHELLINEN - siis haluaa rehellisesti keskustella siitä mitä Raamattu sanoo asiasta ja mitä Hesari ..

        Ja nyt sitten voit taas laukoa niitä arvostelujasi minusta ja muista kuinka "typeriä me olemme ainakin verrattuna sinuun" -- valitettavasti se ei tee tuosta aloituksestasi sen viisaampaa ..

        alex :)

        Pikku jatko ... ja se että aloituksesi ei muutu sen paremmaksi vaikka kuinka mollaat ihmisiä ... on tietysri >adventistien vika< vai mitä .. ainakin osaksi ja loppu syy on kai minussa ..

        hah hah

        alex ... ;) ..


    • viha lisääntyy.

      Juuri tv. uutisissa poliisin johdosta Paatero totesi, että väkivaltaisuus poliisia kohti on lisääntynyt, jopa kansanivälisesti.

      Että tässä sitä ollaan todellisuuden kanssa.

      Myös radio kertoi aamulla sen, kuinka väkivalta viihde lisää väkivaltaa yhä nuoremmissa.

      Että tässäkin sitä ollaan todellisuuden kanssa.

      Eikä nämä asian tiimoilta kertojat ole adventisteja.

      • pyh!

        No niinpä. Bushmanni kieltääkin realiteetit halussaan pilkata adventisteja. Sumentunut sen käsityskyky on, kuten alex jo totesikin.


      • Olet ihan oikeassa - siitä ei ole epäilystäkään.. Bushmanni on nyt mennyt yli kaikkien niiden rajojen joiden sisällä hänen puheisiinsa voi ottaa asiallisesti kantaa. Joskun tuntuu että hän puhuu tahallaan potaskaa vain saadakseen mollata adventisteja ja joskus tuntuu siltä että hän ei todellakaan ymmärrä tuon paremmin. Kun Bushmanni lukee jotain jostain niin hän ajattelee - jep, tuotahan voisi käyttää vaikka adventistien mollaamiseen, ja kirjoittelee sitten kuin hänen lukemansa olisi totta .. Minä kehottaisin Bushmannia AJATTELEMAAN ENSIN mitä kirjoittaa . muuten siinä voi taas käydä niin että kirjoittaa mitä ajattelemattomuudessaan ajattelee..

        alex


    • herää todellisuuteen

      #Pankkikortitkin vähentävät rikoksia, kun harvassa liikkeessä enää säilytetään suuria määriä käteistä rahaa.#

      Elääkö Busmanni samalla planeetalla kuin muut ?
      Juuri pankki ja luottokortti petokset ovat lisääntyneet, kohta on joka toinen saanut kokea sen ..

      • pyh!

        Se elää omassa virtuaalimaailmassa, jossa Jumala ja adventisti on kaikkein pahin paha mitä kuvitella saattaa ... ei näissä sen jutuissa ole enää mitään järjen häivääkään.


      • pyh! kirjoitti:

        Se elää omassa virtuaalimaailmassa, jossa Jumala ja adventisti on kaikkein pahin paha mitä kuvitella saattaa ... ei näissä sen jutuissa ole enää mitään järjen häivääkään.

        :)n ..niin juu, ja tuskin virtuaalimaailmassakaan rikollisuus laskee .. Kun katselee näitä väkivalta-pelejä joita pannaan lasten eteen .. monet istuvat ja pelaavat tuntikausia päivittäin .. ei siinä todellisuudentajun kehittämiselle paljon aikaa jää.. voi vain ihmetellä että mitenkähän sellaiset käsitteet kuin oikeudenmukaisuus ja rakkaus ymmärretään kun kasvetaan niissä piireissä ..

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        :)n ..niin juu, ja tuskin virtuaalimaailmassakaan rikollisuus laskee .. Kun katselee näitä väkivalta-pelejä joita pannaan lasten eteen .. monet istuvat ja pelaavat tuntikausia päivittäin .. ei siinä todellisuudentajun kehittämiselle paljon aikaa jää.. voi vain ihmetellä että mitenkähän sellaiset käsitteet kuin oikeudenmukaisuus ja rakkaus ymmärretään kun kasvetaan niissä piireissä ..

        alex

        pikku jatko..
        Juuri nyt sanottiin uutisissa että IRAKISSA on viimeisten kuukausien aikana murhattu noin 1000 ihmistä kuukaudessa .. ja toinen pikku uutinen että Ranskasssa on varastettu jalokiviä ja kultaa noin 680 miljoonan (SEK) arvosta .. kolmas pikku uutinen on että kun Ruotsin mellakoideen aika kevätkesästä paloi n. 400 autoa useimmat yksityishenkilöiden omistamia .. 80% tapauksista on rikoksenselvitys lakkautetuu "todisteiden puutteessa" .. ja vain 9 tapauksessa on nostettu syyte ..

        Mietin juuri että olikohan esimerkiksi nämä mukana siinä Hesarin reportterin tilastossa..

        alex


      • Pikku juttuja?
        alex.kasi kirjoitti:

        pikku jatko..
        Juuri nyt sanottiin uutisissa että IRAKISSA on viimeisten kuukausien aikana murhattu noin 1000 ihmistä kuukaudessa .. ja toinen pikku uutinen että Ranskasssa on varastettu jalokiviä ja kultaa noin 680 miljoonan (SEK) arvosta .. kolmas pikku uutinen on että kun Ruotsin mellakoideen aika kevätkesästä paloi n. 400 autoa useimmat yksityishenkilöiden omistamia .. 80% tapauksista on rikoksenselvitys lakkautetuu "todisteiden puutteessa" .. ja vain 9 tapauksessa on nostettu syyte ..

        Mietin juuri että olikohan esimerkiksi nämä mukana siinä Hesarin reportterin tilastossa..

        alex

        """"Juuri nyt sanottiin uutisissa että IRAKISSA on viimeisten kuukausien aikana murhattu noin 1000 ihmistä kuukaudessa""""

        Ne murhat ovat pieniä verrattessa Raamatun VT:n murhiin, joita mm. Daavid teki.
        "Saul tappoi 1000, mutta Daavid tappoi 10000 yhden päivän aikana."
        Oli siinä miekan viuhetta.

        Jos nyt erään pienen paimentolaiskansan johtaja pystyi tuohon, niin mitäs ne muut kansat ja heidän kuninkaansa saivatkaan aikaan silloin VT:n aikaan?


    • Kerran oli sellainenkin aika jolloin avain pantiin kynnysmaton alle - jos vaikka joku tuttu sattui tulemaan kylään sillä aikaa kun oltiin itse poissa .. Luin pari viikkoa sitten uutisen attä joku Hollywood tähti oli käyttänyt samaa metodia ja kun hän palasi kotiinsa oli varkaat käyneet kylässä ja vieneet muun muuassa jakokiviä ja kulta koruja .. Vakuutusyhtiö ei ollut kovinkaan kiinnostunut korvaamaan menetyksiä ..

      :) alex

      • Älä yllytä!

        Eikö adventtikirkko kiellä korujen käytön ja ehostuksenkin naisilta nykyään?
        Joku vanhempi adventistirouva kirkon ovella oli kerran käskenyt erästä nuorta neitosta menemään WC:n kautta ja pesemään meikit pois sekä ottamaan korvarenkaat korvista pois, ennen kirkkosaliin tuloa.
        Ei neitokainen sen koommin astunut adventtikirkkoonkaan.

        Toisaalta kotona ei kannata muutenkaan säilyttää mitään arvokasta, koska tulipalon tai muun vahingon sattuessa voipi käydä hassusti.
        Kannattaa siis säilyttää arvotavarat jossakin muualla.

        Itselläni on palon kestävä kassakaappi, joka on pultattu betoniseinään ja lattiaan kiinni ja kaappi on niin raskas, että siihen tarvittaisiin vähintään 6 miestä kantamaan sitä ulos.

        Hulluhan se pitää piironginlaatikossa kotonaan koko omaisuutensa.
        Se on sama kuin yllyttäisi varastamaan varasta.


    • Niin oli täälläkin noin 50 v sitten ei tarvinnut lukota ovia kun lähti pois kotoa, ei kukaan mennyt sisälle jos ei isäntä väki ollut kotona, mutta toista on nyt pitää olla avattavat ikkunatkin lukossa ja viellä vahvat suojaverkot joka ikkunassa ja ovissa, ja kun varkaat eivät viitsi alkaa repimään esteitä pois he ovat monissakin paikon tulleet katon kautta ottavat tiilejä pois sen verran että mahtuvat ja paloluukusta tulevat sisään, nyt on kylläkin jo paljon ihmiset laittaneet alarmia taloihin ja ne ilmoittaa suoraan poliisiasemalle, joten poliisit ovat saaneet sillä tavoin varkaita kiinni.

      Samoin on myöskin vanhuksien laita niiltä varastetaan laukut jos kulkevat yksin ja jopa rullatuolissa oleviltakin on viety rahat, jos yksin liikkuvat, murhataan kaduilla ihmisiä ja naiset eivät uskalla juuri enää lähteä yksin lenkille siellä on raiskaajia ja jopa monia on tapettukin, näitä ja paljon muuta pahaa tehdään tässä sivistyneessä maailmassa,joten kaiken sivistyksen alta näkyvät vain luola ihmisen raatkasvot.

      • Ilman lukkoja

        Ei meillä lukita ovia vieläkään, ei edes yöllä.
        Meille voi tulla ihan vapaasti ja jos nälkäinen kulkija eksyy kotiimme, niin kyllä me ruokaa annamme ja laitamme ihan pöydälle valmiiksi sellaista mikä ei tarvitse olla jääkaapissa.
        Lapio meillä on ulko-ovea vasten kun emme ole kotona ja hakasella ovi pysyy tuulellakin kiinni. Jokainen ohikulkija näkee jo kaukaa, että isäntäväki on pellolla tai kylillä. Liitutauluun oven ulkopuolelle kirjoitamme puhelinnumeron, josta meidät tavoittaa. Lähinaapuriin on matkaa noin 500m ja naapurin puhelinnumero on myös kirjoitettu ylös tauluun.


      • Ilman lukkoja kirjoitti:

        Ei meillä lukita ovia vieläkään, ei edes yöllä.
        Meille voi tulla ihan vapaasti ja jos nälkäinen kulkija eksyy kotiimme, niin kyllä me ruokaa annamme ja laitamme ihan pöydälle valmiiksi sellaista mikä ei tarvitse olla jääkaapissa.
        Lapio meillä on ulko-ovea vasten kun emme ole kotona ja hakasella ovi pysyy tuulellakin kiinni. Jokainen ohikulkija näkee jo kaukaa, että isäntäväki on pellolla tai kylillä. Liitutauluun oven ulkopuolelle kirjoitamme puhelinnumeron, josta meidät tavoittaa. Lähinaapuriin on matkaa noin 500m ja naapurin puhelinnumero on myös kirjoitettu ylös tauluun.

        Oi - on tosi mukava kuulla että maailmassa on vielä paikkoja jossa voi oven jättää lukitsematta jos on poissa kotoaan .. Meilläpäin se ei ole mahdollista - jos haluaa pitää omaisuutensa itsellään.

        alex


    • Luin äsken ihan mielenkiintoisen 50 sivuisen historiallisen tutkimuksen murhien määrästä Euroopassa 1200 luvulta 2000 luvulle. Kirjoittaja on käyttänyt työhönsä oikeuslaitosten tilastoja Englannista, Hollannista, Belgiasta, Saksasta, Pohjoismaista, Ranskasta, Sveitsistä ja Italiasta ja hän analysoi ja kokoaa dataa myös kymmenistä aiheesta tehdyistä aiemmista tutkimuksista (mukana myös useita suomalaisia tutkimuksia). Hän käsittelee myös laajasti erilaisia ongelmia, jotka saattavat vaikuttaa tulosten luotettavuuteen.

      Mahdollisia vääristymiä tulokseen voi aiheuttaa esimerkiksi se, että murhan määritelmä on ajan kuluessa muuttunut. Tapaukset, jotka nyt määriteltäisiin tapoksi tai kuolemantuottamukseksi on monessa Euroopan maassa aiemmin määritely murhaksi. Virheitä voi aiheuttaa myös se, että kaikki olemassaoleva tieto on paikallista yhteen kaupunkiin tai oikeusistuimeen liittyvää (missään maassa ei ole koko maata kattavia rikosoikeudellisia arkistoja koko historiansa osalta) ja paikoin arkistoissa on myös ajallisia aukkoja.

      Ei kuitenkaan ole epäilystä siitä, etteikö keskiajankin taidoilla pystytty näkemään, kuka oli kuollut ja että oikeuden käsittelyyn tuli pääasiassa sellaisia tapauksia, joissa kuolinsyy oli väkivalta. Kiistattomia tapauksia ovat ne, joissa mukana on kuvaus ruumiista ja kuolinsyystä ja näistä, kun tiedetään kaupunkien asukasmäärät, voidaan suurella varmuudella todeta, että tutkimuksen kattamissa maissa riski joutua väkivaltaisen kuoleman uhriksi on merkittävästi laskenut näiden kahdeksan vuosisadan aikana.

      Alimmatkin arviot kaikkein vähimmin väkivaltaisista Euroopan kaupungeista keskiajan ja uuden ajan vaihteesta ovat 20-30 murhaa 100.000 asukasta kohti (suurimmat nykyistä Etelä-Afrikka/Turkki tasoa, yli 100). Tämän päivän riski Suomessa on 2 paikkeilla ja vähemmän väkivaltaisissa Euroopan maissa yleensä noin 1 ja esim. Norjassa noin 0,5.

      Ei ole syytä epäillä henkirikosten määrän tuntuvaa laskua Euroopassa ja kaikissa läntisissä maissa, kun vertailuaika kattaa useita satoja vuosia.

      Tutkimuksessa oli myös mielenkiintoista pohdiskelua syistä, jotka ovat saattaneet tähän vaikuttaa. Yksi yllätys on se, että useat sosiologit, ilman tällaisen tutkimuksen antamaa pitemmän aikavälin perspektiiviä, ovat kuvitelleet 1800 -luvun teollisen vallankumouksen ja voimakkaan kaupungistumisen lisänneen henkirikoksia, kun kävi juuri päinvastoin. 1800 -luvulla henkirikokset laskivat, jopa niin että paikoin voidaan puhua U muotoisesta käyrästä, kun määrä 1900 -luvulla tuntuvasti nousi.

      Ottamatta asiaan enemmin kantaa tutkija jopa viittaa 1800 -luvun pietistisiin herätyksiin yhtenä mahdollisena tekijänä henkirikosten laskussa. Suomi on tietenkin kulkenut omia teitään jo silloin, eivätkä täkäläiset herätyksetkään estäneet Suomen häjyjä tappamasta yhä ahkerammin toisiaan, kun muualla Euroopassa tappaminen alkoi muuttua sivistymättömäksi.

      Mikäli oikein ymmärsin, vastaava tutkimus ei kuitenkaan voi mennä kauemmas ajassa taaksepäin, koska riittävää asiakirjadataa ei ole olemassa. Näin koko maailmanhistoriaa ja kaikkia mantereita kattavat teesit jäävät arvailuiksi.

      Kai

      • jssss

        Kyllä, rakastan aviomiestäni, mutta tulen aina vihaamaan hänen adventismista sekonneita vanhempiaan. Ja mieheni tuntee itse myös suurta katkeruutta vanhempiaan kohtaan kaikesta pakotetusta kokemastaan. Hän on sanonut, ettei pysty sanomaan rakastavansa tuollaisia ihmisiä. Minä en kuulu siihen kaiken anteeksi antavaan sairaaseen lahkoon, joten KIHISEN MIELELLÄNI VIHAA ADVENTESTEJA KOHTAAN!!!! :) Pyrin mahdollisimman laajasti levittämään tietoa tästä sairaasta uskontoryhmästä. Teidän on aivan turha tulla kertomaan miten asiat muka oikeasti ovat. Minulla on silmät ja korvat, omaan myös tunteet ja olen niin kauan tätä toimintaa joutunut vierestä katsomaan/kuulemaan. Myös mieheni on kertonut mitä on lapsena kokenut ja miten hän kärsii niistä edelleen. Mieheni PAKOTETTIIN 12-VUOTIAANA LAPSENA muuttamaan pois kotoa 200km päähän piikkiöön, toivonlinnan koulua varten. Mieheni on sitä mieltä myös, että hänen hullut vanhempansa katkaisivat häneltä normaalin kehityksen ja veivät luvan olla LAPSI. Pahinta kuulemma kuitenkin oli se aivopesu. Hän oli jo silloin ymmärtänyt ettei HALUA olla osa adventisteja, mutta hänet pakotettiin siihen muutaman vuoden ajan. Myös mieheni äiti on tässä ajansaatossa myöntänyt, että oli väärä päätös laittaa mieheni Toivonlinnaan, hän kuulemma katuu sitä, koska on ehkä hämärästi hahmottanut aiheuttamansa tuskan ja ongelmat mieheni elämässä. Mutta te, jotka perustelette kaiken vain USKOLLA älkää vaivautuko tätä edes kommentoimaan. Olen jo nähnyt miten todellisuus oikeasti hämärtyy ja vain se oma hullu uskonto on "ainut oikea". PEACE OUT!!!!!


      • Rakkaus on tärkein..
        jssss kirjoitti:

        Kyllä, rakastan aviomiestäni, mutta tulen aina vihaamaan hänen adventismista sekonneita vanhempiaan. Ja mieheni tuntee itse myös suurta katkeruutta vanhempiaan kohtaan kaikesta pakotetusta kokemastaan. Hän on sanonut, ettei pysty sanomaan rakastavansa tuollaisia ihmisiä. Minä en kuulu siihen kaiken anteeksi antavaan sairaaseen lahkoon, joten KIHISEN MIELELLÄNI VIHAA ADVENTESTEJA KOHTAAN!!!! :) Pyrin mahdollisimman laajasti levittämään tietoa tästä sairaasta uskontoryhmästä. Teidän on aivan turha tulla kertomaan miten asiat muka oikeasti ovat. Minulla on silmät ja korvat, omaan myös tunteet ja olen niin kauan tätä toimintaa joutunut vierestä katsomaan/kuulemaan. Myös mieheni on kertonut mitä on lapsena kokenut ja miten hän kärsii niistä edelleen. Mieheni PAKOTETTIIN 12-VUOTIAANA LAPSENA muuttamaan pois kotoa 200km päähän piikkiöön, toivonlinnan koulua varten. Mieheni on sitä mieltä myös, että hänen hullut vanhempansa katkaisivat häneltä normaalin kehityksen ja veivät luvan olla LAPSI. Pahinta kuulemma kuitenkin oli se aivopesu. Hän oli jo silloin ymmärtänyt ettei HALUA olla osa adventisteja, mutta hänet pakotettiin siihen muutaman vuoden ajan. Myös mieheni äiti on tässä ajansaatossa myöntänyt, että oli väärä päätös laittaa mieheni Toivonlinnaan, hän kuulemma katuu sitä, koska on ehkä hämärästi hahmottanut aiheuttamansa tuskan ja ongelmat mieheni elämässä. Mutta te, jotka perustelette kaiken vain USKOLLA älkää vaivautuko tätä edes kommentoimaan. Olen jo nähnyt miten todellisuus oikeasti hämärtyy ja vain se oma hullu uskonto on "ainut oikea". PEACE OUT!!!!!

        En tiedä, uskoako tuota sinun kirjoittamaasi vai ei, no voihan adventissakin olla yhtä sun toista, mutta meidän poika on aina kiittänyt meitä siitä ettemme ole häntä pakoittaneet uskontoon ja emme olekkaan eihän sellainen uskovainen joka pakoittaa vaikka omaa lastaan uskomaan kuin itse uskoo ole oikeaa rakkautta lasta kohtaan, usko on vapaaehtoinen kuka tahtoo uskoa ja kuka ei, vaikkapa olisi oma lapsi kysymyksessä.


      • pyh!
        jssss kirjoitti:

        Kyllä, rakastan aviomiestäni, mutta tulen aina vihaamaan hänen adventismista sekonneita vanhempiaan. Ja mieheni tuntee itse myös suurta katkeruutta vanhempiaan kohtaan kaikesta pakotetusta kokemastaan. Hän on sanonut, ettei pysty sanomaan rakastavansa tuollaisia ihmisiä. Minä en kuulu siihen kaiken anteeksi antavaan sairaaseen lahkoon, joten KIHISEN MIELELLÄNI VIHAA ADVENTESTEJA KOHTAAN!!!! :) Pyrin mahdollisimman laajasti levittämään tietoa tästä sairaasta uskontoryhmästä. Teidän on aivan turha tulla kertomaan miten asiat muka oikeasti ovat. Minulla on silmät ja korvat, omaan myös tunteet ja olen niin kauan tätä toimintaa joutunut vierestä katsomaan/kuulemaan. Myös mieheni on kertonut mitä on lapsena kokenut ja miten hän kärsii niistä edelleen. Mieheni PAKOTETTIIN 12-VUOTIAANA LAPSENA muuttamaan pois kotoa 200km päähän piikkiöön, toivonlinnan koulua varten. Mieheni on sitä mieltä myös, että hänen hullut vanhempansa katkaisivat häneltä normaalin kehityksen ja veivät luvan olla LAPSI. Pahinta kuulemma kuitenkin oli se aivopesu. Hän oli jo silloin ymmärtänyt ettei HALUA olla osa adventisteja, mutta hänet pakotettiin siihen muutaman vuoden ajan. Myös mieheni äiti on tässä ajansaatossa myöntänyt, että oli väärä päätös laittaa mieheni Toivonlinnaan, hän kuulemma katuu sitä, koska on ehkä hämärästi hahmottanut aiheuttamansa tuskan ja ongelmat mieheni elämässä. Mutta te, jotka perustelette kaiken vain USKOLLA älkää vaivautuko tätä edes kommentoimaan. Olen jo nähnyt miten todellisuus oikeasti hämärtyy ja vain se oma hullu uskonto on "ainut oikea". PEACE OUT!!!!!

        Olet sinä sitten sekopää.


      • Aivan niin.
        pyh! kirjoitti:

        Olet sinä sitten sekopää.

        Niin olet "pyh!"

        Toivonlinnaa kutsutaan "pöpiläksi", enkä yhtään ihmettele.


      • jssss
        Aivan niin. kirjoitti:

        Niin olet "pyh!"

        Toivonlinnaa kutsutaan "pöpiläksi", enkä yhtään ihmettele.

        Täällä adventistit nimittelee sekopääksi, kun kerron rehellisesti minkälaisia hirveitä asioita mm. mieheni on kärsinyt TEIDÄN, ADVENTISTIEN takia!! Ja ei meinata uskoa todeksi!! Ihan kuin minä psykologisten tutkimusten perustein täysjärkinen ihminen pyörisin näillä hihhulien sivustoilla ihan vain huvikseni jaarittelemassa keksimiäni juttuja. EN TODELLAKAAN!!! Puhun suoraan kokemuksestani ja ennen kaikkea puhun mieheni suulla näistä asioista. On niin turhauttavaa, että suvaitsemattomat harhaiset adventistit alkavat nimitellä heti kun kuulevat omasta lahkostaan jotain negatiivista. Mutta onhan se nähty, että huonoista ja pahoista asioista ei puhuta, edes perheen kesken. Tämä olisi loputon sua jäädä jankkaamaan tästä ihmisten kanssa, jotka kuluttavat elämänsä näivettyneinä vain USKOEN omaan soopaansa. Mitä sitten jos/kun kaikki ei menekään kuten uskottiin? Uskovaiset eivät sitä edes uskalla raukat miettiä. Selviääkin että "voi jeesus, tulipa uskottua Joulupukkiin ja ihan turhaan." Hahahaa. No ei siitä sen enempää. Niin toivotonta ja läpeensä umpimielistä. Enpäs ole koskaan kuullut yhdenkään kiihko-adventistin psykiatrista lausuntoa..saattas olla hauskaa luettavaa. DingDong!!!!


      • jssss
        Aivan niin. kirjoitti:

        Niin olet "pyh!"

        Toivonlinnaa kutsutaan "pöpiläksi", enkä yhtään ihmettele.

        Voi jeesus!!! Täällä adventisti nimittelee sekopääksi ja toinen epäilee totuusperää, kun kerron FAKTAA siitä miten tämä kyseinen uskonto on vaikuttanut minuun ja mieheeni. Minä en todellakaan pyörisi lukemassa täällä hihhuleiden juttuja ihan vain huvikseni, mikäli asia ei minua koskisi. Se, että joku uskoo noin syvästi on mielestäni surullista, tai lähinnä se miten todellisuus häviää uskon myötä. Uskovaiset eivät uskalla edes pysähtyä ajattelemaan, että "Mitä jos? Mitä jos olenkin kaikki nämä vuodet uskonut turhaan? Niiiiiin, MITÄ JOS???". Ja kukaan, EI YKSIKÄÄN, täällä maan päällä voi pelkän p e r k e l e e n USKON takia tulla mitään tuollaista todeksi esittämään. "Onhan joulupukkikin Korvatunturilla"ja hitto että harmitti kun sai tietää miten sen pukin kanssa sit todellisuudessa oikein onkaan. Ja sinulle pyh!, olen käynyt psykologisissa testauksissa ja esimerkiksi älykkyysosamääräni on kyllä todettu hyväksi. Enpäs ole ikinä päässyt yhdenkään kunnon adventistin psyk.testituloksia lukemaan..vois olla aika hauskaa lukea joskus. Epäilen että psykologi löisi hanskat tiskiin ekan viiden minuutin jälkeen. DingDong!!! :D


    • Mukavaakin oli

      Kokemuksesihan voi olla ihan totta, mutta yleistyksesti ei välttämättä sitä ole. Jos vanhemmat ovat vähän luonnehäiriösiä jyrkkään suuntaan ja ovat adventisteja tai ateisteja tai luterilaisia tai muslimeja niin he pakottavat muksujaan samaan muottiin ja seurauksena on pahaa jälkeä.

      Se, että näin ehkä tapahtui miehesi perheessä ei merkitse sitä, että kyseessä on normaali adventismi. Yleistyksesi ontuu.

      Myös ajat muuttuvat. Tätä nykyä hyvin harvat adventistit lähettävät lapsiaan nuorina koulun asuntolaan - pelkkä ajatuskin on heille kauhistus. Hyvin harva, jos kukaan, lähettäisi sinne lastaan vastoin lapsen tahtoa.

      • jssss

        P.s. Luulin ettei eilinen viesti tullut puhelimen netin takia. Siksi 2x lähes sama viesti. En ole edelleenkään sekopää :))


    • tilastoharha1

      Lähes kaikenlainen rikollisuus on laskenut länsimaissa, eikä kukaan tiedä miksi.
      Tilastoharha

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2073
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      80
      1435
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      87
      1408
    4. 52
      1273
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1032
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1019
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      940
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      908
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      901
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      893
    Aihe