Hei yksinäiset, kokkaatteko?

Yksinäinen kokkaaja

Laitatteko ruokaa itsellenne joka päivä vai käyttekö syömässä "ulkona"?
Tässä väitetään ettei sinkun kannata kokata. Kyllä on taas ihan perätön väite. Syön varmaan kuukauden kotiruokaa parin ravintola-annoksen hinnalla.

Kattilallinen linssi-porkkana keittoa ei todellakaan maksa paljoa ja siitä saa ainakin 6 annosta. Osan voi pakastaa, ettei tarvitse kuutta päivää syödä samaa ruokaa. Yksi pakastekalapaketti maksaa n. 2e ja siinä on 4 palaa. Siitä saa hyvän kastikkeen ja perunoita kun keittää lisukkeeksi niin saa ruokaa 3-4 päiväksi. Muutama kurkku- ja tomaattiviipale omenan paloja, porkkananpaloja ym. ei lisää annoksen hintaa paljoakaan.
Vastaavia edullisia ruokia on vaikka kuinka, eikä todellakaan ravintolassa syönti tule edullisemmaksi. Taas yritetään köyhiä saada viemään vähiä rahojaan ravintoloiden pitäjille.:(

http://www.taloussanomat.fi/raha/2013/07/29/nyt-se-on-laskettu-sinkun-ei-kannata-kokata-yksin/201310526/139

75

1511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • potut ja muusi.

Meillä menee kissanruokaan enemmän kuin omaani.
      Laitan ruuan itse, on maukkaampaa ja tulee halvemmaksi kuin ravintolaruoka.

• Kissaton muori

Totta, tosin kissaa ei enää ole ja olen huomannut että parisataa kuukaudessa on nyt lisää rahaa. Kokkaan edelleen itselleni ja joskus v'ähän toisillekin. Kissa olisi kyllä kiva kaveri mutta uutta en ota enää saattaisi käydä että itse kuolen ennemmin kuin kissa.

• sitroen.

En käy ravinteleissa syömässä enkä muutenkaan. Keskinkertaista ruokaa huonossa seurassa hirveään hintaan. Ja kohtuuttomasti menee aikaa tankkaukseen kaikkineen.
      Enkä kokkaa itse kuin satunnaisen kaurapuuron mikrossa. Leipää ja sen päälle jotakin. Makkaraa, vaikka kuulemma epäterveellistä, mutta pitää nälän pitempään poissa. Satunnaisesti hernekeitto suoraan purkista. Nyt poikkeuksellisesti jälkiruokaakin: mustikoita omalta pihalta. Ja juolukoita ojan takaa suolta.
      Lisäksi litra mustaa kahvia.
      Siinä se pääpiirteittäin on. Joskus jotain muutakin, mitä milloinkin. Pakolliset päällekaatuvat asiat ovat saaneet jättää vatsan palvonnan muitten harrastuksiksi.
      Tätä se yksinäisen ruokahuolto on.

• bessie*

Onpas sinulla aika kortilla, Sitroen?

Tuossa tietenkin voi olla jotain järkeä, ettei mene ravintolaan maksamaan "hirveää hintaa" keskinkertaisesta ruoasta ja huonosta seurasta, jos kerran samaa saa kotona tosi halvalla.

Hyvin laiska olen minäkin pelkästään itselleni laittamaan, mutta kun syöminen kuitenkin on välttämätöntä niin kannaattahan se saman tien tehdä niin, että siitä saa hyvää mieltä itselleen.
        Tai mistä minä tiedän vaikka saisitkin, mutta vain kirjoitat niin että vähän ankealta ja 'ilottomalta' tuo syömispuoli sinulla vaikuttaa. (Paitsi litra mustaa kahvia, se kuulostaa minustakin hyvältä, jos siis kahvi on hyvää ja sillä ei tärvellä yöunia, eli juodaan aamupäivän puolella.)

Mitä jos laittaisit tuon ruoankin sinne pakollisiin (mutta ei päällekaatuviin!) asioihin?
        Onkohan nykyinen ruokavaliosi (myös) ravitsemuksellisesti huono? Hyvin pienillä korjausliikkeillä saisit sen paremmaksi. Vaikutukset eivät näy ihan oitis, mutta aika pian. Unen laatu paranee, asiat eivät tunnu kaatuvan päälle jne.,vain pari suotuisaa vaikutusta mainiten.

• Varmaan asialla sama matemaatikko joka laski ettei kimalainen pysty lentämään kun se on niin iso ja sen siivet niin pienet...

Teen ruokani itse enkä usko että syömällä ulkona pääsisin sen halvemmalla. Sitä paitsi taidan tehdä parempaa ruokaa kuin mitä ulkona samaan hintaan saisi. Voin tietysti olla väärässäkin mutta en todellakaan viitsi vaivautua muuttamaan tapaani.

• Teen keittoja ja laatikoita, lähinnä talvella kun pakkasella on parveke jääkaappina.

Erikoisin kokeilemani on läskikastike eli -soosi. Edelinen oli ennen kokkien tadonnäytteenä. Sopivaa "soosilihaa" ei kyllä enää saa.

• L - L

Yksinolon jaksoina, 5 vrk - 3 viikkoa, käytän ensin pakasteeseen kertyneet jämät, jos niitä on.

Sen jälkeen, vuodenajasta ja saatavuudesta riippuen, valmistan itselleni silakkaa ( vaimo allerginen ) eri muodoissa.
      Kaaliruokia ( vaimolla K-vitamiinirajoitus ) bratwurst-hapankaalipadasta kaalikääryleisiin ja kaalilaatikkoon.
      Hapankaalikeitto kuuluu herkkuihini.
      Kääryleet valmistan itse hapattamiini kaalin lehtiin jos niitä on jäljellä.

Syksyisin jyskytän hapankaalia noin 12 - 14 litraa johon sisältyy pytyn pohjalle happanemaan sijoittamani kookas kaalinpää kääryleitä varten.

Hinnasta riipuen käytän mielelläni myös muita kaalilajikkeita.

En ole laskenut työlleni tuntipalkkaa mutta ainakin hapankaalin valmistuksessa se jää hyvin pieneksi.
      Lasken eduksi sen, että saan haluamani hapanta kaalia muhineen kerän.

Salilta kotiin 350m:n varrella on useita, eri tasoisia, laatuisia ja hintaisia ruokapaikkoja. En ole tuntenut kutsumusta!

Minusta tuo liitteen hamppari esimerkki on naurettava!

• ...

Mainiten.

Marskinpata. Kaalipataahan se on. kaalta, hapankaalta, vihannesta ja prinssimakkaroita. Aikaa vievä, kuten kaikki padat, mutta todella hyvää.

Mulla muuten kaapissa jemmassa tölkillinen Flakia, älä utele, mitä se sisältää :D

Noin muuten mainiten edelleen. Sisälmyksiä ei oikein saa enää mistään, jokin eu-direktiivi estää. Mahasyltyt ois muutenkin hyviä. Etenkin savustetut. Niitä vain ei enää saa myydä.

=DW=

• RosaLiiin

Nam, nam kaaliruuat ovat mainioita.

Mitenhän oppisin tekemään hapankaalia, sillä se on herkkuani. Valamon luostarin ruokalasta olen saanut hyvää sellaista.
        Markkinoilla on sellainen savinen hapatusastiakin hapankaalia varten, pitääkö olla sellainen, vai voiko tehdä esim lasipurkkiin tai muoviämpäriin.
        Tänä syksynä aion kokeilla.
        Kun tarjoat hapankaalia lisukeena laitatko siihen öljyä tai jotain muuta, vai onko tyhmä kysymys.

• L - L
        RosaLiiin kirjoitti:

Nam, nam kaaliruuat ovat mainioita.

Mitenhän oppisin tekemään hapankaalia, sillä se on herkkuani. Valamon luostarin ruokalasta olen saanut hyvää sellaista.
        Markkinoilla on sellainen savinen hapatusastiakin hapankaalia varten, pitääkö olla sellainen, vai voiko tehdä esim lasipurkkiin tai muoviämpäriin.
        Tänä syksynä aion kokeilla.
        Kun tarjoat hapankaalia lisukeena laitatko siihen öljyä tai jotain muuta, vai onko tyhmä kysymys.

Käytössäni on pontikankeittoajoita jäänyt, noin 20l:n tiiviskantinen muoviämpäri.
        Teko-ohjeita luulen löytyvän netistä.

Suurin työ on suikaloinnissa jonka joudun tekemään käsin.
        Pesismailan kokoisella, tylppäpäisellä umpipuisella puunuijalla jyskytän pienissä erissä mehut irti.
        Valikoitu kaalinkerä pohjalle ja päälle sohjoksi jyskytettyä kaalia kerroksittain suolan kanssa.
        Tarvittava suolamäärä kannattaa punnita.

Joskus olen laittanut kerroksiin porkkanasiivuja, joskus katajanmarjoja. Usein vain suolaa.

Kerrosten tiiviiksi painaminen on tärkeää.
        Päälle leveät puulistat ja riittävän painava kivi.
        Jos on mahdollista niin vesilukko tiiviissä kannessa ei ole tahitteeksi mutta ei välttämätönkään.

Huoneen lämmössä sopiva aika. Riippuen siitä mkiten pitkälle haluaa muhittaa.
        Itse pidän "kypsemmästä" kuin valmiina saatavat.

Lopuksi raahaan pytyn kellarikerroksen kylmiöön, 5C.
        Pitempään säilytettyjä olen joutunut joskus pakastamaan.

Luulen suuremmassa määrässä valmistuksen olevan helpompaa kuin pikkunyssäköissä?

• RosaLiiin
        L - L kirjoitti:

Käytössäni on pontikankeittoajoita jäänyt, noin 20l:n tiiviskantinen muoviämpäri.
        Teko-ohjeita luulen löytyvän netistä.

Suurin työ on suikaloinnissa jonka joudun tekemään käsin.
        Pesismailan kokoisella, tylppäpäisellä umpipuisella puunuijalla jyskytän pienissä erissä mehut irti.
        Valikoitu kaalinkerä pohjalle ja päälle sohjoksi jyskytettyä kaalia kerroksittain suolan kanssa.
        Tarvittava suolamäärä kannattaa punnita.

Joskus olen laittanut kerroksiin porkkanasiivuja, joskus katajanmarjoja. Usein vain suolaa.

Kerrosten tiiviiksi painaminen on tärkeää.
        Päälle leveät puulistat ja riittävän painava kivi.
        Jos on mahdollista niin vesilukko tiiviissä kannessa ei ole tahitteeksi mutta ei välttämätönkään.

Huoneen lämmössä sopiva aika. Riippuen siitä mkiten pitkälle haluaa muhittaa.
        Itse pidän "kypsemmästä" kuin valmiina saatavat.

Lopuksi raahaan pytyn kellarikerroksen kylmiöön, 5C.
        Pitempään säilytettyjä olen joutunut joskus pakastamaan.

Luulen suuremmassa määrässä valmistuksen olevan helpompaa kuin pikkunyssäköissä?

Jo näillä ohjeilla uskallan kokeilla, Kiitos, kiitos

Viinintekovehkeitä löydän omasta kellarista...kirjoitit kivat ohjkeet.

• Anonyymi
        ... kirjoitti:

Mainiten.

Marskinpata. Kaalipataahan se on. kaalta, hapankaalta, vihannesta ja prinssimakkaroita. Aikaa vievä, kuten kaikki padat, mutta todella hyvää.

Mulla muuten kaapissa jemmassa tölkillinen Flakia, älä utele, mitä se sisältää :D

Noin muuten mainiten edelleen. Sisälmyksiä ei oikein saa enää mistään, jokin eu-direktiivi estää. Mahasyltyt ois muutenkin hyviä. Etenkin savustetut. Niitä vain ei enää saa myydä.

=DW=

Siis kaalta, vai kaalia?

• t.l.

Myöhäisehtoota. Syön arkisin työpaikalla ja viikonloppuisin laitan ruokaa itselleni, toisinaan suuremmalle sakille. Suurimmaksi osaksi viikolla ehtoosin kahvia ja leipää ja sipulia :)) (kkuulotettuna) leivän päälle.

• currykanaa

Minä ostin mikroaaltouunin vuonna 1985 ja sen jälkeen en ole edes yrittänyt
      kokata itse ruokaa. Aikaisemmin yritin tehdä jotain....ja menin ulos syömään :))

• ...

Kiintoisa asia.

Ite ajattelen niinpäin, biojäte kallista. En ole sinkku, vaikka olenkin paljon itsekseen. Eipä sitä tule kahden hengen talouteenkaan jatkuvasti kokattua. Vähemmän yksin ollessa. Joskus kyllä, ja monesti ihan perusmurkinaa. Ongelma, vaikka kaalilaatikko hyvää onkin, ei sitä rajattomia määriä viitsi syödä.

Keitot aika poppista. Keitto nyt periaatteessa aina samaa, lientä, vihannesta. Se sitten eri juttu, mitä siihen muuta tunkee. Kalaa, lihaa, keäkeittomeiningilläkö..

Yks mun suosikeista, "karjalanpaisti". Mä teen usein karjalanpaistia. Aluksi ihan perinteinen, sitten virittelee sitä etiäpäin, lisäilee jotain. Loppupeleissä chilit kehiin sitä syö pian viikon. :DDD

Maustamisen ideahan on loppujen lopuksi mätänemisen estäminen. Meitsin karjalanpaisti ei mätäne millään :DDDD

Nyt on kyllä biojätettä paistinpannulla, tein spydäriä. Jokin meni pieleen, karsean makuista. Mun mielestä syy öljyssä, se ei kai ihan tuoretta.

Mutta kannatan eineksiäkin, kovin usein ei tule käydyksi ulkona syömässä. Tämä nyt ei ole varsinaisesti mainos, ei ole kytköksiä po. paariin. Mutta met käydään varmaan kerran/pari vuodessa Zetorissa, maapallon parhaat silakkapihvit ja etenkin oikea pottumuussi. Mä nyt tavallaan allerginen potuille, potunviljelijöistä johtuen, Mutta siellä syön pottumuussia. On muuten maanmainiot maksapihvitkin.

Noin muuten, jonkun kerran vuodessa pitsalla, ravintoloita ne pitseriatkin on. Hampurilaispaikkoja tulee välteltyä, paitsi oikeita, missä tehdään kunnon hampurilaisia. Pakko taas "mainostaa" Höyhtyän grilli, Joutsan grilli ja Stop and Go. Jaskan grillistä en tiedä, liekö olemassa enää.

Ei ulkona syöminen sinällään kallista olisi. Tiskauskulut, ajan kokkaamiseen laittaminen, biojäte jne. Iteasiassa kotona tehty evät ei välttämättä ole ollenkaan niin halpaa kuin kuvitellaan kilohintoja katellessa. Just se hävikki biojätteen muodossa saattaa nostaa ruoka-annoksen hinnan yllättävänkin korkeaksi.

Eilen paistoin kaks patonkiakin. Tuli sen makuisia, että toinen taitaapi joutua linnunruuaksi. Se siitä edullisuudesta sitten. paljon järkevämpää olisi ollut käydä subissa >:/

=DW=

• Jaa jaa, ei tässä kummemmin biojätettä tule vaikka ruokaa itse laittaakin. Eniten kai siitä etten syö porkkanoiden naatteja tai banaanien ja appelsiinien tms kuoria...

Pitää osata ostaa kohtuudella niin haaskattavaa ei jää. Tämä mätäkuun aika on tietty haasteellinen varsinkin helteen yllättäessä kun ruokaa ei kulu kovinkaan paljon.

On tuossa kyllä nytkin kaalipata, laitoin kun sattuu olemaan jälkikasvu kanssani syömässä. Pelkästään itselleni en tähän aikaan laittaisi.

Ja aineksia tuli taas metsästä haettua, kopallinen mustikoita ja pussillinen sieniä, eivät maksaneet jokusta diesellitraa enempää...

• xyzb

Tottakai kokkaan. Harvoin käyn ulkona syömässä, kerran kuussa "tyttöjen " kanssa kasvisravintolassa. Syön muutenkin hyvin kasvispitoista ruokaa. Nyt kesällä kun vihannekset ovat tuoreita ja halpoja elään melkein salateilla.
      Talvella menee sitten leipää, puuroa ja kalaa. Toki rahaa menee ruokaan, koirulin ruokakin maksaa satasen kuussa.
      Enää en viitsi ruoassa pihdata, syön sitä mikä maistuu ja saa voimaan hyvin. Ja kun itse tekee tietää mitä se sisältää.
      Kiva muuten nähdä, että täällä on niitä ruoanlaittotaitoisia miehiä. Oma edesmennyt kultani kun osasi keittää korkeintaan kananmunan. Oppi kyllä eläkkeelle jäätyään tekemään jauhelihakeittoa ja täytettyjä ohukaisia. Mitkä rehellisesti sanottuna olivat paljon maukkaampia kuin minun tekemät.

• Omin kätösin

Kaiken kokkaan itse. En syö mitään teollisesti prosessoitua mössöä.

Osan raaka-aineista myös kasvatan itse

• demeter1

Välillä tuntuu turhauttavalta kokata edes kahdelle hengelle, mutta kyllä me sen teemme, kotiruokaa ei voita mikään. Aika usein kutsumme kyllä tuttuja syömään ja saamme itsekin kutsuja.
      Kokkailen myös kasvisruokia poikani perheelle ja siinä tulee kokeiltua kaikkea uutta. Samasta padasta syö tietysti vanhaparikin.
      Olen aika hintatietoinen, ja katson kyllä ostaessani, että hinta/ laatusuhde on paikallaan. Ja sitten meillä toimii tämä vaihtotalous: poimimani puolukat vaihtuvat omenoihin ja juuressäilykkeisiin, kalaa saamme lankomieheltä erinäisiä palveluja vastaan, kuten hirvenlihaakin. Myös vanhempi poikani kalastaa. Niin että verkostoituminen "kannattaa" tässäkin asiassa...

Tuo väite, ettei sinkun kannata kokata perustuu näköjään sille, että työlle on laskettu hinta. Jos näin tehdään, ei kannata kyllä kokata kahdellekaan hengelle, ellei sitten ole tuota vaihtotaloutta mukana.

• L - L

Kahden eläkeläisen taloudessa on ruuan suunnittelu, hankinta, valmistus ja kattaus osa päivittäistä ohjelmaa ja kotirutiinia.
        Yksi harrastukseni.

Tekisin muutenkin pöperöt kotona mutta lisäperusteena on vaimoni K-vitamiinin ja raudan välttely.
        Itse pidän huolen riittävistä hivenaineiden ja proteiinin saannistani.
        Suola, öljylaatu ja kuitupitoisuus ovat itsestään selviä osia suunnittelussa.

Uskallan väittää, että kustannukset ovat pieni osa baari-, puizzeria- tai kepakkolasyömisen hinnoista.

Luottamukseni eineskeittiöiden tuotteisiin meni viimeisinä työvuosinani.
        Söin vuosikaudet arkilounaani kulloisenkin työpisteen ruokaloissa joihin pöperöt tulivat jostakin eineskeittiöstä.
        Kokonaiskolestrolini nousi 8:aan.
        Kotipöperöillä ja liikunnalla taso on -4,5 josta HDL yli 2:n.

• Hei kun keikuskelen

Minussa on se vika-vika, että en osaa tehdä vain vähän ruokaa. Jotenkin on jäänyt tuonne takaraivon perälle tapa, että ku ruokaa tehhhhään, niin sitä sitte tehdään paljon. Tuttavat ennen muinoin sanoivat naureskellen, että jos en olisi vaatimaton plimputtelija, niin sopisin suurkeittiöön emännäksi:)

Elikkä teen kasan ruokaa ja pistän pakastimeen loput.
      Ruuanlaitosta oon aina tykännyt. Se on pikku harrastukseni, jossa samalla tehdessä, voin aateskella suuria ajatuksia.

Nyt teen ruokia vain murto-osan verrattuna, kun koko perhe oli koossa.
      Aina oon inhonnut lisäaineita ja väriaineita ja sen semmosia ja päätin silloin, kun lapset oli pieniä, että teen ihan kaiken itse. Joghurtit, viilit, kaikki leivät, hillot, mehut, hyytelöt, tonnikalasäilykkeet (siiasta), savukalajuustotahnat jne. jne.....
      Oikeastaan en käsitä, miten ehdinkään kaiken, koska oli muutenkin paljon hommia ja oppilaitakin oli paljon enemmän, kuin nyt.

Kun vastustamaton kebabin himo iskee, niin siitä en pääse yli en ympäri. Minun on aivan PAKKO lähteä sitä hakemaan.

Pojan perheen luo meen aika usein laittamaan ruokaa. Kiva heidän tulla töistä kotia, kun on ruoka odottamassa. Teen niin ison annoksen, että lämmittävät seuraavana päivänä ja minä otan rasiaan itselleni kotiin kans annoksen.
      Pari-kolme kiloa jauhelihaa ja siitä ku vääntää nyrkin kokoisia lihapullia, joissa sisällä klöntti juustoa, niin johan riittää ja lisääkin saa ottaa mielin määrin:)

Tänään laitan perunoita ja paistan siian. Veljeni antoi minulle siikoja, jotka oli kalastajilta ostanut. Nams.

• Jaa... joo. Miulla taas se tapa että kun kaupasta ei saa sinkulle sopivia annoksia niin jaan ne, esim lihat ja kalat tms, yhden ihmisen annoksiksi ja pakastan sitten vastaista ruoanlaittoa varten.

Tietysti just tällä hetkellä on hiukan hankalaa kun pakastimet ovat sangen täynnänsä tuoreita maan ja metsän antimia ja mieli tuppaa koko ajan hakemaan vielä lisää...

• Hei kun keikuskelen
        yohuuhkaja kirjoitti:

Jaa... joo. Miulla taas se tapa että kun kaupasta ei saa sinkulle sopivia annoksia niin jaan ne, esim lihat ja kalat tms, yhden ihmisen annoksiksi ja pakastan sitten vastaista ruoanlaittoa varten.

Tietysti just tällä hetkellä on hiukan hankalaa kun pakastimet ovat sangen täynnänsä tuoreita maan ja metsän antimia ja mieli tuppaa koko ajan hakemaan vielä lisää...

No mäkin ostan kaupasta lihhhaa isot kasat, kun on tarjouksessa ja pökkään pakastimeen. Joskus toki teen itselleni ihan kerta-annoksen, jos jotakin tiettyä ruokaa yhtäkkiä tekee mieli ja juuri sitä ei ole valmiina pakastimessa.

Tiedän sun ongelmasi metsän antimien suhteen. Voi voi ja voi, kun muistuukin mieleeni se, kun mekin kerättiin esim. puolukoita yhä vaan lisää ja lisää ja joka paikka oli niitä täynnä. Survottua puolukkahilloa monta ämpäriä (puolukkasurvosta meni paljon, kun mieheni söi joka päivä viiliä, puolukkasurvosta ja talkkunaa). Ne säilyi ilman pakastusta. Sitten tein mehuja ja pakastimessa oli paljon puolukoita ihan semmosenaan. Meillä oli kaks 320 litran arkkupakastinta, jotka pullottivat kalaa ja marjoja ja leivonnaisia. Oli kyllä kivaa.

Se puolukoitten kerääminen oli NIIN mukavaa, että me vaan mentiin ja rämmittiin ku hirvet mettäs. Myytiin sankokaupalla puolukoita. Se oli tietty helppoa, kun myyntiin meneviä puolukoita ei tarvinnut perata.

Kyllä mä vähäsen edelleenkin poimin, mutta koska en ole elävä kompassi, niin minä en uskalla päästää itseäni syvälle metsään. Kohta vapaaehtoiset ihmiset ja helikopterit saisivat minua etsiä. Ei olis kivaa. Keräilen siksi ihan huonoista paikoista. Eri juttu ennen, ku mentiin kauas-kauas syvälle metsään, sinne missä niitä oli ihan tolkuttoman paljon.

• ...

Sivuun.

Meitsi pitää itteään kokkina, kuten kaikki rillin käyttötäitoiset miehet.

Tosiasia kuitenkin on, pidän kokkaamisesta. Se vaan on älyttömän iso duuni tehdä yks sipulipihvi, keittää kaks pottua, tehdä kauhallinen punaviinikastiketta ja kourallinen salaattia...... Mä oonaina joskus tehnyt, aivan sama tiski, vaikka tekisi sadalle ihmiselle. Pannut valurautaa, veitset Sanellia.

Kaupan maksalaatikko hyvä ja helppo vaihtoehto. Eikä kalliskaan.

Käys muuten nuoriso-osastolla, meitsi teki aloituksen kitaramusasta ::D

=DW=

• Epätietoinen kokki
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

No mäkin ostan kaupasta lihhhaa isot kasat, kun on tarjouksessa ja pökkään pakastimeen. Joskus toki teen itselleni ihan kerta-annoksen, jos jotakin tiettyä ruokaa yhtäkkiä tekee mieli ja juuri sitä ei ole valmiina pakastimessa.

Tiedän sun ongelmasi metsän antimien suhteen. Voi voi ja voi, kun muistuukin mieleeni se, kun mekin kerättiin esim. puolukoita yhä vaan lisää ja lisää ja joka paikka oli niitä täynnä. Survottua puolukkahilloa monta ämpäriä (puolukkasurvosta meni paljon, kun mieheni söi joka päivä viiliä, puolukkasurvosta ja talkkunaa). Ne säilyi ilman pakastusta. Sitten tein mehuja ja pakastimessa oli paljon puolukoita ihan semmosenaan. Meillä oli kaks 320 litran arkkupakastinta, jotka pullottivat kalaa ja marjoja ja leivonnaisia. Oli kyllä kivaa.

Se puolukoitten kerääminen oli NIIN mukavaa, että me vaan mentiin ja rämmittiin ku hirvet mettäs. Myytiin sankokaupalla puolukoita. Se oli tietty helppoa, kun myyntiin meneviä puolukoita ei tarvinnut perata.

Kyllä mä vähäsen edelleenkin poimin, mutta koska en ole elävä kompassi, niin minä en uskalla päästää itseäni syvälle metsään. Kohta vapaaehtoiset ihmiset ja helikopterit saisivat minua etsiä. Ei olis kivaa. Keräilen siksi ihan huonoista paikoista. Eri juttu ennen, ku mentiin kauas-kauas syvälle metsään, sinne missä niitä oli ihan tolkuttoman paljon.

Keikuskelijalle

Aivan rupesi meilettömästi kiinnostamaan tuo kokkailusi. Kirjoitit, että teet tonnikalasäilykkeitä siiasta! Mitäääääääh??

Nyt kyllä kertoisitko kuinka moinen pyörähdys tapahtuupi, että siika tonnikalaksi muuttuupi. Mitä ihmettä reseptisi pittää sisällään.

Se olis sikälikin hyvä tietää, että meilläpäin vähemmän tonnikalaset pyydyksiin tarttuu, mutta siikaa sentään joskus saa.

Taidan tässä reseptiä ootellessa vääntää voileivän (purkki)tonnikalasta.:))))))

• Hei kun keikuskelen
        Epätietoinen kokki kirjoitti:

Keikuskelijalle

Aivan rupesi meilettömästi kiinnostamaan tuo kokkailusi. Kirjoitit, että teet tonnikalasäilykkeitä siiasta! Mitäääääääh??

Nyt kyllä kertoisitko kuinka moinen pyörähdys tapahtuupi, että siika tonnikalaksi muuttuupi. Mitä ihmettä reseptisi pittää sisällään.

Se olis sikälikin hyvä tietää, että meilläpäin vähemmän tonnikalaset pyydyksiin tarttuu, mutta siikaa sentään joskus saa.

Taidan tässä reseptiä ootellessa vääntää voileivän (purkki)tonnikalasta.:))))))

Hyvä epätietoinen kokki, kiitokset mielenkiinnosta ja yhteydenotostanne tänne lehtikyselypalstalle:)

Niin, se onkin hupaisaa, että kun siikaa lykkää purkkiin, niin kun purkin seuraavan kerran avaa, niin sieltä kurkistelee tonnikala.

Tässä kävi silleen, että kun kyselit tuosta miten moinen pyöräytetään, niin olin hetken sormi suussa. Näet mieheni ei tehnyt koskaan ruokia, paitsi lahjakkaasti osasi keittää perunoita, sekä aamupuuroja erilaisista jauhoista. Muut ruuat tein minä ja se oli ihan hyvä juttu, kun ruokahommista tykkäsin ja tykkään edelleen. Paitsi-paitsi juuri tuon kalasäilykkeen hän teki.

Nyt meen kala-asioihin jep joo.. Hän savusti kalat JA teki tätä kyseistä tonnikalasäilykettä. Minä siinä vain pikkusen autoin. Elikkä se alkuperäinen resepti on hukkapekka vienyt ja se oli mieheni pään sisällä muistissa.

Soitin äsken mieheni työkaverille, jolla arvelin tuon saman reseptin olevan. Voi jee, kun oli kiva jutella hänen kanssaan pitkästä aikaa. Juteltiin melkein tunnin.
        Sain reseptin ja tässä se on.

Tästä tulee vain puolen litran purkillinen.

"Tonnikala-siika"

Siiat suomustetaan ja sisälmykset tietty veks.
        Siika paloitellaan selkärankoineen päivineen semmoseksi parin sentin paloiksi.

Laitetaan lasipurkkiin (semmonen missä lasikansi ja siinä kiinni kumitiiviste) siianpalat.
        1 ja 1/2 tl suolaa
        6 valkopippuria
        1 laakerinlehti
        2 1/2 rkl ketsuppia
        2 1/2 rkl öljyä

Purkit laitetaan kylmään uuniin ja uuni 250 asteeseen.
        N. puolen tunnin kuluttua, kun tölkin sisus kuplii, niin uunin lämpöä lasketaan n. 150 asteeseen.
        Sielä annetaan mojuskella 5-6 tuntia, napsastaan uunin lämpö pois ja jätetään lasipurkit uuniin, kunnes uuni on kylmä.

Säilyy ihan huoneen lämmössäkin. Usein on tosi vaikea saada purkin kantta auki. jonkun terävän ohuen terän tökkää kumin väliin, niin ei tartte kirveellä avata kantta :)

Selkäranka ja kaikki ruodot ovat hävinneet ja kala on lähes kuin tonnikalaa, paitsi toki parempaa.

Tähän samaan syssyyn laitan yhden TOSI hyvän reseptin.

Savustetaan haukea (haukea ei pahemmin viitsi syödä, kuiva kala, mutta tähän se sopii)

Laitetaan savustettu hauki lihamyllyn läpi. Sitten uudestaan lihamyllyyn ja samalla maustamatonta sulatejuustoa. Pari kertaa vedetään myllyn läpi, niin lopputuloksena on ah niin hyvää savukalasulatejuustoa. Ihanaa ruisleivän päällä.

• Hei kun keikuskelen
        ... kirjoitti:

Sivuun.

Meitsi pitää itteään kokkina, kuten kaikki rillin käyttötäitoiset miehet.

Tosiasia kuitenkin on, pidän kokkaamisesta. Se vaan on älyttömän iso duuni tehdä yks sipulipihvi, keittää kaks pottua, tehdä kauhallinen punaviinikastiketta ja kourallinen salaattia...... Mä oonaina joskus tehnyt, aivan sama tiski, vaikka tekisi sadalle ihmiselle. Pannut valurautaa, veitset Sanellia.

Kaupan maksalaatikko hyvä ja helppo vaihtoehto. Eikä kalliskaan.

Käys muuten nuoriso-osastolla, meitsi teki aloituksen kitaramusasta ::D

=DW=

Niinpä, juuri noin. Yksi sipulipihvi ja kaks perunaa, älytöntä ruveta ittiään vaivottelemaan noin pienen erän takia. Samalla pihvejä tekee parista kilosta ja kastiketta kans roppa kaupalla.
        Kastikkeet (myös keitot) on semmosia, joita erityisesti tykkään tehdä.
        Kunnon rautapannu sen olla pitää. Muita pannuja minulla ei olekaan.
        Veitseni ovat huonoja ja tylsiä.

Kävin nuoriso-osastolla kurkkaamassa, kuten neuvoit.
        Usko tai älä, niin kuuntelin koko tunti ja ykstoista minuuttia kestävän kappaleen.
        Oli hyvin mielenkiintoinen. Minkähän takia kirjoitit "noin niinku kostoksi aattelin laittaa omanikin joskus". Aloituksesi oli mielenkiintoinen ja vaihteeksi vähän erilainen. Taisi mennä kostosi harakoille:)

• Epätietoinen kokki

Hyvä epätietoinen kokki, kiitokset mielenkiinnosta ja yhteydenotostanne tänne lehtikyselypalstalle:)

Niin, se onkin hupaisaa, että kun siikaa lykkää purkkiin, niin kun purkin seuraavan kerran avaa, niin sieltä kurkistelee tonnikala.

Tässä kävi silleen, että kun kyselit tuosta miten moinen pyöräytetään, niin olin hetken sormi suussa. Näet mieheni ei tehnyt koskaan ruokia, paitsi lahjakkaasti osasi keittää perunoita, sekä aamupuuroja erilaisista jauhoista. Muut ruuat tein minä ja se oli ihan hyvä juttu, kun ruokahommista tykkäsin ja tykkään edelleen. Paitsi-paitsi juuri tuon kalasäilykkeen hän teki.

Nyt meen kala-asioihin jep joo.. Hän savusti kalat JA teki tätä kyseistä tonnikalasäilykettä. Minä siinä vain pikkusen autoin. Elikkä se alkuperäinen resepti on hukkapekka vienyt ja se oli mieheni pään sisällä muistissa.

Soitin äsken mieheni työkaverille, jolla arvelin tuon saman reseptin olevan. Voi jee, kun oli kiva jutella hänen kanssaan pitkästä aikaa. Juteltiin melkein tunnin.

"Tonnikala-siika"

Laitetaan lasipurkkiin (semmonen missä lasikansi ja siinä kiinni kumitiiviste) siianpalat.
        1 ja 1/2 tl suolaa
        6 valkopippuria
        1 laakerinlehti
        2 1/2 rkl ketsuppia
        2 1/2 rkl öljyä

N. puolen tunnin kuluttua, kun tölkin sisus kuplii, niin uunin lämpöä lasketaan n. 150 asteeseen.
        Sielä annetaan mojuskella 5-6 tuntia, napsastaan uunin lämpö pois ja jätetään lasipurkit uuniin, kunnes uuni on kylmä.

Säilyy ihan huoneen lämmössäkin. Usein on tosi vaikea saada purkin kantta auki. jonkun terävän ohuen terän tökkää kumin väliin, niin ei tartte kirveellä avata kantta :)

Selkäranka ja kaikki ruodot ovat hävinneet ja kala on lähes kuin tonnikalaa, paitsi toki parempaa.

Savustetaan haukea (haukea ei pahemmin viitsi syödä, kuiva kala, mutta tähän se sopii)

Laitetaan savustettu hauki lihamyllyn läpi. Sitten uudestaan lihamyllyyn ja samalla maustamatonta sulatejuustoa. Pari kertaa vedetään myllyn läpi, niin lopputuloksena on ah niin hyvää savukalasulatejuustoa. Ihanaa ruisleivän päällä.

Esitän maireimmat kiitokseni Keikku-Kokille vaivannäöstäsi tuon kyselemäni reseptin suhteen. Onneksi satuin kirjoittamaan tälle lehtikysylypalstalle jossa niin avuliaasti suhtaudutaan epätietoisen kokkipolon uteluun.

Jaaha, jaaha. Tämähän ei sitten ollutkaan mitään varsinaista pikaruokaa tämä siika. Sen laittamiseen onkin varattava usiampi tunti ja hyväs lykys kalastusreissusta aloitetaan.

Mutta niin on suunmukaiselta kuulostava ohje, että laitan tämän kyllä ruokaohje-kirjastooni otsikolla "Tonnisiikaa a' la Keikku". Sitä on sitten joskus mukava pohdiskella, että mistähän tuota tonnisiikaa saisi hankittua. Ja varmasti on buenoo myös tuo savuhauki.

Toivotan oikein siikamaista (toivottavasti painovirhepaholainen ei vie toista ii:tä pois) kesän jatkoa sinne muhevien ruokapatojen äärelle.

• Kauanko säilyy?

@Hei kun keikuskelen

Kuinka kauan jauhelija ja broilerinsuikaleet säilyvät pakastimessa.? Pitäis varmaan laittaa päiväys että koska on pakastettu, kun joskus löytyy pakstimen perukoilta jotain pakastettua lihaa, josta en muista enää että koska olen sen sinne tuikannut.

• Sampo Lavikka
        Kauanko säilyy? kirjoitti:

@Hei kun keikuskelen

Kuinka kauan jauhelija ja broilerinsuikaleet säilyvät pakastimessa.? Pitäis varmaan laittaa päiväys että koska on pakastettu, kun joskus löytyy pakstimen perukoilta jotain pakastettua lihaa, josta en muista enää että koska olen sen sinne tuikannut.

Luulisi että säilyisi, mutta paista ne lihat, ja laita sitten pakkaseeen, niin ei ainakaan pilaannu. Samalla saat valmiiksipaistetut raaka-aineet myöhemmin suoraan käyttöön.

Blogini: rukiista.blogspot.fi

• Hei kun keikuskelen kirjoitti:

"Tonnikala-siika"

1 ja 1/2 tl suolaa
        6 valkopippuria
        1 laakerinlehti
        2 1/2 rkl ketsuppia
        2 1/2 rkl öljyä

Samaa säilöntätapaa harrastettiin viime vuosisadalla paljonkin. Lapsuudenkodissani umpioitiin mm. karviaismarjoja sokeriliemessä, marjoihin pisteltiin ensin nuppineulalla reikiä, jotta säilyivät ehjinä. Myydäänköhän umpiopurkkeja kaupoissa edelleen?

• Hei kun keikuskelen
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Samaa säilöntätapaa harrastettiin viime vuosisadalla paljonkin. Lapsuudenkodissani umpioitiin mm. karviaismarjoja sokeriliemessä, marjoihin pisteltiin ensin nuppineulalla reikiä, jotta säilyivät ehjinä. Myydäänköhän umpiopurkkeja kaupoissa edelleen?

Huomenta "optimisti-orvokki"
        Hyvä tapa tuo nuppineulalla reiän pistäminen karviaismarjaan, etteivät poksahda rikki :) Muistan, kun tein ekan kerran (ja viimeisen) karviaismarjahilloa. Lopputulos oli mitä erehdyttävimmin sammakonkutumainen ulkonäkö, joka ei saanut vettä herahtamaan kielen päälle. Maku oli yes, mutta epämiellyttävän ulkonäön takia, päätin etten enää viitsi moista kutua tehdä. Umpioitu karviaismarja on eri maata, varmaankin myös kauniin näköinen, koska marjat pysyvät kasassa.

Kyllä ainakin täällä myydään vielä lasisia umpiopurkkeja. Oon erikseen ostanut vuosien varrella purkkeihin uusia kumisia suojuksia, joita myydään erikseen muutaman kappaleen pakkauksissa. Kumiset osat kovettuvat ja menevät rikki käytössä, joten on hyvä kun voi niitä ostaa erikseen. Lasipurkithan kestävät ikuisuuden.

• Pirre*
        Sampo Lavikka kirjoitti:

Luulisi että säilyisi, mutta paista ne lihat, ja laita sitten pakkaseeen, niin ei ainakaan pilaannu. Samalla saat valmiiksipaistetut raaka-aineet myöhemmin suoraan käyttöön.

Blogini: rukiista.blogspot.fi

Mielestäni paistaminen ennen lihan pakastamista ei edistä lihan hyvän makuisuuden säilymistä, ainakaan rasvassa paistaminen, rasva härskiintyy pakastettaessa

• Kyllä se siihen menee, et isomman satsin teen kerralla. Pakkaseen loput mitä ei kerralla mene. Sieltä on sitten helppo lämmittää, kerta-annos...
      Ulkona en käy syömässä.. Jaa eipäs valehdella, muutaman kerran olen Raxissa käynyt Ideaparkin reissulla.

• gcvo yu

Tuossa uutisessahan oli laskettu kokkaajalle tuntipalkka työstään. En minä ainakaan sellaista laske kun ruokaa teen.

• inssikokki

Joo, toi tuntipalkkajuttu on tohon väännetty ihan väkisin. Jos se on pakko laskea, niin mun mielestä ruoanlaittoajasta pitäis vähentää syöttölään menon matka-ajat sekä mahdollinen odotus siellä.

Usein pystyy vääntää jonkun maukkaan pastan / broisku-kasvis-nuudelihässäkän, herkullisen munakkaan valmiiks tai jonkun hätäsen laatikon / paistin uuniin hautumaan jo vähemmässä ajassa.

• gcvo yu
        inssikokki kirjoitti:

Joo, toi tuntipalkkajuttu on tohon väännetty ihan väkisin. Jos se on pakko laskea, niin mun mielestä ruoanlaittoajasta pitäis vähentää syöttölään menon matka-ajat sekä mahdollinen odotus siellä.

Usein pystyy vääntää jonkun maukkaan pastan / broisku-kasvis-nuudelihässäkän, herkullisen munakkaan valmiiks tai jonkun hätäsen laatikon / paistin uuniin hautumaan jo vähemmässä ajassa.

Katselen toisinaan Jamie Oliverin 15 minuutin kokkauksia. Vaikka hän onkin hirveä hössöttäjä, niin aika vikkelään ne sapuskat valmistuvat. Ja mikä parasta, noissa ohjelmissa hän selittää miksi joku juttu pitää tehdä näin tai noin. Alkaa kohtapuoliin subilta.

Vartin sapuska kotona: keitetyt uudet perunat, haukifilee voissa paistettuna pannulla, ja salaattia, jossa joukossa sitä sun tätä.

• inssikokki
        gcvo yu kirjoitti:

Katselen toisinaan Jamie Oliverin 15 minuutin kokkauksia. Vaikka hän onkin hirveä hössöttäjä, niin aika vikkelään ne sapuskat valmistuvat. Ja mikä parasta, noissa ohjelmissa hän selittää miksi joku juttu pitää tehdä näin tai noin. Alkaa kohtapuoliin subilta.

Vartin sapuska kotona: keitetyt uudet perunat, haukifilee voissa paistettuna pannulla, ja salaattia, jossa joukossa sitä sun tätä.

Totta joo, mä olen myös tsekannu niitä. Tää on mun yks suosikkeja, jos pitää säätää jotain todella maistuvaa vähässä ajassa:
        https://www.youtube.com/watch?v=Sk_CGtA4HIY

Vieraille jos tarjoo, niin mielelläni teen tämän myös pitkän kaavan mukaan, silloin makuun tulee ihan uutta syvyyttä.

• keveä Kerttu

Itse itselleni kokkaan, koska en oikein pidä ravintolaruoasta vaan tahdon tehdä itse oman makuni mukaista kasvisvoittoista ruokaa hyvistä aineksista. Varsinkin ns. halpalounaspaikat ovat epämiellyttäviä, ruoka maistuu miltei samalle onpa se tehty mistä hyvänsä. Mieleiseni maun antavat yrtit.
      Ruoanlaitto on myös mukavaa ja ruoan tuoksu tekee kodista KODIN. Ainoa ongelma on että tuppaan tekemään perheannoksia vaikka lapset ovat olleet maailmalla jo kauan. Toki voi pakastaa, pakastankin, mutta kotiruoka on useimmiten parasta juuri tehtynä.
      Kaupassa käyn kerran viikossa, yleensä. Jos on vieraita niin tarvitaan ehkä toinenkin reissu. Olen huomannut, että säästän tällä tavoin mojovan summan vuodessa. Ruokaa minulla ei mene hukkaan oikeastaan ollenkaan. Yrttejä ja pikkuvihanneksia kasvatan jonkin verran itse.
      En sensijaan leivo juuri koskaan, koska tuoreet pullat ja sämpylät ovat minun heikkouteni!

• eve182

Kokkasin ja laitoin loput pakkaseen.

• Laiska Paskiainen

Näin kesäisin jaksaa grillailla mutta muuten pääsääntöisesti tulee käytyä ulkona syömässä. Ruoanlaitto on toki mukavaa mutta aikaa vievää ja eikä tiskaus innosta :D

• en muuten

Aina öisin kun en saa unta.

• en ole päättänyt

Samalla varmaan mietit menisitkö kukkenheimin museoon jos se hesaan tulee.

• tpk1962

Minä kävin pottupellosta kaivamassa kaksi perunaa ja söin koko kuukauden.

• en ole päättänyt

Oliko isoja?

• ;))

Minkä kuukauden söit, tämän loppuvan heinäkuunko?

• tpk1962
        en ole päättänyt kirjoitti:

Oliko isoja?

Ei niin isoja kun veljellä. Se pärjäsi yhdellä koko kuukauden. Se onkin hiilihydriaattipaastolla..

• tpk1962
        ;)) kirjoitti:

Minkä kuukauden söit, tämän loppuvan heinäkuunko?

Nii heinäkuun nii. Ei siinä sinkun tarvinnut paljon muuta järsiä.

• en ole päättänyt
        tpk1962 kirjoitti:

Ei niin isoja kun veljellä. Se pärjäsi yhdellä koko kuukauden. Se onkin hiilihydriaattipaastolla..

Ohhoh, no sen on täytynyt ollakin tosi iso.

• ;))
        tpk1962 kirjoitti:

Nii heinäkuun nii. Ei siinä sinkun tarvinnut paljon muuta järsiä.

Paree järsiä, kuin kärsiä. Mahtuuko veljen pottu kattilaan, riippuu tiennii kattilan koosta.

• Minusta keittiö ja oma ruuanlaitto on yksi maailman ihanimmista asioista, siitä en halua luopua ikinä. Ulkona syön vain silloin, kun joku kutsuu ja myös kuoroni kanssa muutamia kertoja vuodessa.
      Teen lohikeiton muuten äitini kalakeiton tapaan, paitsi etten laakerinlehteä siihen laita, en myöskään voita, sillä lohihan on muutenkin niin rasvainen kala. Sipulit, porkkanat, perunat ja tilli, niin ja maustepippurit tietenkin.
      Jotenkin rakastan keittiössä puuhastelua, olen aina pitänyt siitä, ja mieheni oli mukana usein, kun laadimme oikein herkkupöytää kasaan. Oli kiva jutella siinä ruuanlaiton ohessa niistä asioista. Sitä kaipaan edelleenkin, mutta ei se enää haittaa jokapäiväistä elämääni, kuten silloin kun se poismeno oli tapahtunut tosiasia. Syöpä vei hänet.

• jöö-öö

Tottakai kannataa tehdä itse ruokansa.TULEE HALVEMMAKSI!! Itse syön pari-kolme päivää samaa ruokaa.Osan myös voi pakastaa...Ja tulee myös päivään jotain "ajantäytettä"

• inssikokki

Jeh, eikä se ole hukkaan heitettyä aikaa. Yksin ollessa on varaa vähän säätää ja kikkailla sekä hakee makuja kohdilleen ilman, että joku toinen joutuu kärsimään siitä. Ja tätä kautta hakee tuntumaa.

Ja sit kun tulee se hetki, että koukkuun on uinu se inehmo, josta voisi puoliskoa ittelleen kuvitella. Eikös vaan ole ylpeetä heittää, että venaas hetki, mä väsään jotain nopeeta ihan tässä kämpillä. Sit vetää jonkun treenatun ja frendeillä testatun bravuurin pöytään. Uppoo suoraan sydämeen.

Mulla toimi, nyt jo 14v naimisissa.

• ei kokki

Tuo artikkeli oli Amerikan sinkuista. Siellä tehdään pitkiä päiviä, usein 12 tuntisia.
      Ei heillä ole aikaa eikä energiaa ruoan laittoon.

Minä en ole kokannut kunnolla nyt 10 vuoteen. En koskaan ole pitänyt siitä vaikka nautin hyvästä ateriasta.
      Usein ostan S marketista grillattua kylpeä, valmiin broilerin ta lohta. Sitten kotona mikrossa kuumennan pakaste vihannekset ja perunan. Kastikkeen saan panemalla kiehuvaa vettä Bisto jauhoon. Tuo vie alle 10 minuuttia.
      Joskus ostan valmis mikro aterian.
      Syön aika hyvin ja ruoka laskuni viikossa on tavallisesti alle 30 euroa.

• ei kokki..

Anteeksi nuo kirjoitusvirheet, tarkoitin kylkeä. Tämä uuden koneen näppäimistö tuntuu oudolta ja epävarmalta..

• Hölmöläinen

Olen itsekkin tätä ajatellut. Esim. jääkaappi on kohtuullisen iso sähkösyöppö. Ajatellaan siis että pistetään käytännössä koko keittiö kiinni. Ongelmana on lähinnä edullisten lounasravintoloiden puute ja pizzaa ei viitsisi joka päivä syödä.

Periaatteessa on aivan ääliömäistä että jokaisen ihmisen tulisi valmistaa ruokansa asunnossaan. Aivan hirvittävää energian ja ajan haaskausta. Kalliit kodinkoneet hyrrää menemään todennäköisesti hukkakapasiteetilla. Parhaat tapaukset raahaavat puolivalmista ruokaa asuntoihinsa vielä autolla. Arvostan kyllä kykyä kokata hyvää ruokaa, esim. äitini on kokki, mutta uskaltaisin silti kyseenalaistaa kotiruuan "hyveellisyyden", varsinkin kaupunkien sinkkutalouksissa.

• inssikokki

Suomessa lämmityskausi on noin 8 kuukautta vuodessa. Minkä jääkaappi kuluttaa ja hukkaa lämpönä ympäristöönsä, on pois asunnon lämmityskuluista. Sama pätee lieteen ja uuniin.

• awesome-9
        inssikokki kirjoitti:

Suomessa lämmityskausi on noin 8 kuukautta vuodessa. Minkä jääkaappi kuluttaa ja hukkaa lämpönä ympäristöönsä, on pois asunnon lämmityskuluista. Sama pätee lieteen ja uuniin.

Jos ruoanlaitossa haluaa säästää sähköä, niin kannattaa huomata seuraavaa:

- älä hanki liian isoa jääkaappia ja pakastinta
        - säädä kylmälaitteiden lämpötilat oikein
        - hyödynnä lieden jälkilämpöä esim. uuniruoassa voi lämpötilan kääntää nollalle jo ennen kuin kypsymisaika päättyy. Sama juttu keittämisessä.
        - hyödynnä kerroskattilaa eli samalla keittolevyllä voi höyryssä kypsyttää kasviksia kun keittää esim. perunoita
        - ota pakastimesta ruoka sulamaan jääkaappiin
        - pidä kodinkoneet puhtaina ja ehjinä
        - älä avaa kylmälaitteiden ovia turhaan
        - kun kokkaat, tee useampi ruoka kerralla, jolloin saat hyödynnettyä esim. uunia paremmin. Itse pyrin siihen, että kun uunin lämmittää, teen vähintään kaksi ruokaa esim. lihapullat, uunipuuroa ja omppupiirakkaa
        - älä sijoita kylmälaitteita lieden viereen
        - veden keittäminen vie vähemmän energiaa vedenkeittimellä kiehautettuna kuin jos se lämmitetään kattilassa
        - muista käyttää kattilassa kantta, niin voit pienentää tehoa

Muuten, kokatahan voi vaikka kaverin kanssa. Olen jo monta vuotta leiponut itsenäisyyspäivän tienoilla äitini ja tyttäreni kanssa joululeivonnaiset. Samaa systeemiä voi hyödyntää muutenkin eli vaikka kokata vuoroviikkoina tiettynä aikana viikosta tulevan viikon sapuskat kiertävällä vuorolla. Kaverin kanssa voi myös ostaa isompia tuote-eriä kerralla (esim. ison säkin perunoita).

• Sampo Lavikka

Hei kaikki! Täälläpä rento ilmapiiri. Täällä muuan 30 (eli 30 vuotta, 7 kuukautta) Työkyv.eläkeläisellä on aikaa. Chilit, eli omat mausteet kasvaa ikkunalla (12 puskaa, kahdeksan niistä chilejä.) €r€uskea kastike ja perunat, ei parempaa... Tässä maustamisohjeeni kastikkeen pohjaksi:

ketsuppia, soijakastiketta (japanilainen) ripaus sokeria, ketsuppia, (lihaliemikuutio) Ja ne suomalaiset perunat.

Olen kova laittamaan ruokaa, ja ensimmäisen valurautapannuni ostin viimejoulun alla. En ole katunut. Eikä hoitokaan poppakonsteja vaadi: Sian ihraa ja kuumaa uunia :) Maukasta kesää!

Blogini ruisleivänleivonnasta ja - elämästä: rukiista.blogspot.fi

• bessie*

Hei vaan, Sampo!

Leivotko tosiaan itse ruisleipää? Minulta se ei ole onnistunut, en siis osaa mutta en enää viitsisikään.

Tuo mainitsemasi japanilainen soijakastike on minullekin se ainoa oikea (jos samaa tarkoitamme), se on muuten yksi maailman vanhimmista perheyrityksistä muistaakseni. Ruskean kastikeen ruskistaminen on tarkkaa puuhaa, yliruskistettu ei ole hyvää eikä kaikille sovi vaikka mausta pitäisivätkin. Mieluummin ruskistan varovaisesti ja korjaan värin soijalla jos tarvis. Lihaliemikuutioita ei minun keittiössäni ole eikä tule koskaan olemaankaan. Maun on tultava raaka-aineista ja valmistustavoista.

Kivalta kuulostaa tuo sinun innostuksesi ruoanlaittoon, chilien kasvattamisineen ynnämuineen. Itselleni ruoanlaitto ei ole se kotitöistä mieluisin, sillä tavalla että rupeaisin jotain oikein suuritöistä ja aikaa vievää tekemään vain itselleni, mutta otan siitä ilon irti omalla tavallani.

• yksin, ei yksinäinen

ei ainakaan laatikkoruokia kannata tehdä isona annoksena, on kova homma syödä sitä, kun ei lopu millään ennen pilaantumista

• En ikinä osta

valmisruokia tai puolivalmisteita.

• asukas6

Käytä pakastinta, kyllä sielllä säilyy muutaman viikon,
        ei tarvii urakalla syödä.
        Kokemusta on.

• KOTIRUOKA KUNNIAAN

Todellakin itse tehty sinkkuruoka tulee halvemmaksi ja on parempaa kuin ravintolaruoka, ainakin tiedän mitä ruoka sisältää. Käyn myös ravintoloissa, vaihtelu virkistää ja on ihan mukavassa reurassa paikallaan. Tosin ystävissäni on henkilöita jotka sanovat että eivät osaa laittaa mitään ruokaa. Minusta se on merkillistä jos haluaaitse tehdä niin kyllä ohjeitä löytyy. Kaikki on siis viitseliäisyydestä kiinni.

• inssikokki

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/165624/Kermainen lohikeitto/

Ton pistin just pöhisee. Tein määrällisesti puolikkaan version. 10 min meni valmisteluihin, nyt tuo porisee tuolla levyllä. Kotha kippaan loput romut sekaan, ja kunhan vaimo kotiutuu, niin ruvetaan lapioimaan ääntä kohti. Eikä tullu annosta kohden hintaa kovinkaan paljoa.

• ...

Tossa joku ottikin puheeksi halvan ravintolaruuan puute.

Tosiasia on, suomen ruokakultttuuri ravintolapuolella perustuu neljään juttuun. Lounasruokaan, pitsoihin, kepappeihin ja hampurilaisiin. Nekään ilmaisia ole, mutta verrattuna "laadukkaaseen" ravintola-annokseen tietenkin halvempia.

Kyllä mä varmaankin kävisin useamman kerran vuodessa ulkona syömässä, mutta tarjonta kovin nihilistisen vähäistä halvemmissakin paikoissa. Kerrran, kun olin itekseni pari viikkoa, koitin uskosta käydä paikallisissa paareissa syömässä. Alkoi tulla pitsa ulos sieraimista ja korvista. Tollasta tavanomaista kotiruuantyyppistä, vaikkapa nyt just makaronilaatikkoa, ei sitä saa oikein mistään. Eikä ainakaan sopuhintaan.

Arvonlisäverolle pitäis tehdä jotain, että saataisiin ruokaravintolat edes jotenkin kannattamaan. Enkä tarkoita nyt korottamista. Paareja pilvin pimein, kaikki perustuu keskarin myymiseen ja karaookkeen. Kuka sellaisessa paikassa edes viitsii käydä syömässä?

Pitäis opetella syömään kissan raksuja. Se syö suunnilleen pelkästään raksuja, turkki kiiltää ja kissa voi hyvin. Ois ainakin helppoa, nopeaa ja edullista kotimurkinaa.

=DW=

• mimmimummi*

Sekä että..kokataan ja ei kokata...useimmiten kokataan..siis minä.. pidän ruuanlaitosta mutta teen sitä vieläkin aivan liikaa... esim. viimeviikolla ..laitoin ruokaa siltävaralta jos jälkikasvua ilmaantuu syömään... ei ilmaantunut ..ja lopulta ne päätyivät jätteisiin... no niin ei tapahdu usein..mutta jos tarpeeksi kauan jääkaapissa niin ei enää kannata pakastaa.
      Keittolounas ravintolan lounas aikaan maksaa noin kuusi euroa..joskus hyvin harvoin käyn ..vaihtelun vuoksi.

• L - L

Huomisaamulla aloittamani, lyhyt leskijakso menee hyvin mielikuvituksettomasti.
      Söimme tänään valmistamaani makaronilaatikkoa ja sitä riittää mutusteltavakseni vielä kolmeksi päiväksi.
      Eipähän mene yliannostelun puolelle.

Pitemmälle en ole vielä suunnitellut.

• 9-12

Raha ei ole ongelma....tosin hon tekee hyvää ruokaa...

• ruualle on oma palstansa...

• rauhoitu jo

ja mielenterveysongelmille on omansa, vilkaisehan hieman peiliin, teet iteäsi parhaillaan entistäkin naurettavammaksi

• rauhoitu jo kirjoitti:

ja mielenterveysongelmille on omansa, vilkaisehan hieman peiliin, teet iteäsi parhaillaan entistäkin naurettavammaksi

ihanko totta tota en tienny aika nopeesti mää teen itteni naurettavammaksi jos käyn täällä kerran kuussa muutaman sanan kirjoittamassa pitäskö siltikin vilkaista peiliin rauhotuhan vaan keskenäs... äläkä viitti takertua toisarvoisiin asioihin.

• dfghjt

Väärällä palstalla! Kokkipalsta on muualla.

• karjaan piiraa

Kaksin tänään syöty Lidlin ihania, herkullisia ja halpoja leipomuksia kahvin kera.

Namsk, maistuis varmaan sullekin.

• sanan merkitys

yksin asuva ja yksinäinen on ihan eri juttu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      131
      3774
    2. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      64
      2659
    3. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      34
      2612
    4. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      76
      2432
    5. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      25
      2301
    6. Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen

Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.
      Ikävä
      105
      1418
    7. Kaste pelastaa ihmisen

Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm
      Kaste
      630
      1278
    8. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      78
      1138
    9. Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla

Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday
      Maailman menoa
      147
      1080
    10. Uskon todistus

Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik
      Kaste
      261
      1056
    Aihe