Kannattaako tuohon hintaluokkaan miettiä ketjuvaihteisia pyöriä yli 20 vaihteella vai ostaa suosiolla napavaihteinen? Tarkoituksena olisi saada pyörä muutaman kilometrin hieman mäkiselle työmatkalle, kaupassakäyntiin ja max 50km huviajeluille. Käyttö myös talvella ja nastarenkaat ajattelin hankkia talveksi alle.
Etenkin mäkien polkeminen on ollut minulle kohtalaisen hikistä puuhaa 7-vaihteisella pyörälläni, jonka vaihteet eivät enää toimi ja polkimet pyörii jalkajarrutuksen jälkeen pitkään tyhjää ennen kuin lähtee taas vetämään.
Onko crescentin kebne mistään kotoisin tällaisessa käytössä? Toinen vaihtoehto jota olen katsellut on crescentin 8-vaihteinen tarfek ja kolmas: http://www.sportia-pekka.fi/polkupyorat/nishiki/nishiki-intro-disc-m-p-3555.html
Mitään laatupyörää en siis ole hankkimassa joten vertailuja niihin en kaipaa, mutta vertailua muihin saman hintaluokan pyöriin kyllä haluaisin kuulla.
500 euron hintaluokassa ketjuvaihteinen?
30
3760
Vastaukset
- Alkup. Maantiepyö
Tuossa hintaluokassa kannattaa miettiä vain ketjuvaihteisia, koska kelvollinen napavaihde yksistään maksaa paljon enemmän kuin 500€. Pyörän tärkein ominaisuus on, että se on sentilleen oikean kokoinen, joten ennen kuin alat katsella malleja, selvitä mikä koko sinulla pitää olla. Kun tiedät, mitä kokoa pyörän pitää olla, niin sen jälkeen voit katsella malleja.
- Sama mies
Vähän lisää noista. Kebne näyttää noista parhaalta. Eli siinä on taivutettu ja muotoiltu etuhaarukka, joka yleensä toimii paremmin kuin tönkkö suora. Valitettavasti etuhaarukka on alumiinia, joka on keskimäärin kovempi kuin teräs tai kuitu. Koita löytää pyörä, jossa on kuituinen tai teräksinen, oikein muotoiltu etuhaarukka.
Kaikkien kolmen pyörän satulat vaihtaisin heti. Lyhyellä matkalla tuollainen muovirimpula käy, mutta jos ajat kovin paljon, niin jokin vähän kapeampi ja kovempi on aina mukavampi.
Vain Nishikissä näyttää olevan kinteä stemmi, joten molempien Cressujen stemmi kannattaa neuvotella kaupan yhteydessä vaihdettavaksi oikean mittaiseen kiinteään.
Kaikkien kolmen osasarjat ovat sellaisia, etten itse enää haksahtaisi tuollaisiin. Mutta jos tiedostat, mitä olet ostamassa, niin siitä vaan. Jos päädyt napavaihteeseen, niin vältä tuota 7-vaihteista. Nexuksia on sekä tiivistettyjä että tiivistämättömiä, joita ei erota päälle päin. Ainoa Nexus, jota itse saattaisin harkita, on uusi 11 vaihteinen. Torpedojen nykylaadusta minulla ei ole kuvaa ja saatavuus suomessa on heikko. - LZ 127
Sama mies kirjoitti:
Vähän lisää noista. Kebne näyttää noista parhaalta. Eli siinä on taivutettu ja muotoiltu etuhaarukka, joka yleensä toimii paremmin kuin tönkkö suora. Valitettavasti etuhaarukka on alumiinia, joka on keskimäärin kovempi kuin teräs tai kuitu. Koita löytää pyörä, jossa on kuituinen tai teräksinen, oikein muotoiltu etuhaarukka.
Kaikkien kolmen pyörän satulat vaihtaisin heti. Lyhyellä matkalla tuollainen muovirimpula käy, mutta jos ajat kovin paljon, niin jokin vähän kapeampi ja kovempi on aina mukavampi.
Vain Nishikissä näyttää olevan kinteä stemmi, joten molempien Cressujen stemmi kannattaa neuvotella kaupan yhteydessä vaihdettavaksi oikean mittaiseen kiinteään.
Kaikkien kolmen osasarjat ovat sellaisia, etten itse enää haksahtaisi tuollaisiin. Mutta jos tiedostat, mitä olet ostamassa, niin siitä vaan. Jos päädyt napavaihteeseen, niin vältä tuota 7-vaihteista. Nexuksia on sekä tiivistettyjä että tiivistämättömiä, joita ei erota päälle päin. Ainoa Nexus, jota itse saattaisin harkita, on uusi 11 vaihteinen. Torpedojen nykylaadusta minulla ei ole kuvaa ja saatavuus suomessa on heikko.Luulen, että levyjarrupyörissä täytyy haarukka tehdä materiaalista riippumatta aika jäykäksi, ettei se taipuisi liikaa voimakkaissa jarrutuksissa.
- Alkup. Maantiepyöräi
LZ 127 kirjoitti:
Luulen, että levyjarrupyörissä täytyy haarukka tehdä materiaalista riippumatta aika jäykäksi, ettei se taipuisi liikaa voimakkaissa jarrutuksissa.
Kohta nähdään, minkälaisia levarihaarukoita alkaa yleistymään maantiepyörissä. Ekoja maantielevareita on tulossa koekäyttöön ja väitetään, että lämpöongelmatkin olisi saatu kuriin.
- Alkup. Maantiepyöräi
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Kohta nähdään, minkälaisia levarihaarukoita alkaa yleistymään maantiepyörissä. Ekoja maantielevareita on tulossa koekäyttöön ja väitetään, että lämpöongelmatkin olisi saatu kuriin.
Ps. Vertaa esimerkiksi Bianchin Cameleonteissa käytetyttäjä levarihaarukoita täysin suoriin, joita on noissa halvimmissa pyörissä.
- LZ 127
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Kohta nähdään, minkälaisia levarihaarukoita alkaa yleistymään maantiepyörissä. Ekoja maantielevareita on tulossa koekäyttöön ja väitetään, että lämpöongelmatkin olisi saatu kuriin.
Niin, saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Voi olla, että lähivuosikymmeninä aika alkaa olla kypsä esimerkiksi jousitetuille maantiepyörille. Se ratkaisisi tämän ongelman kokonaan.
90-luvulla kokeiltiin maantietäysjoustoja, mutta ne eivät yleistyneet. - Alkup. Maantiepyöräi
LZ 127 kirjoitti:
Niin, saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Voi olla, että lähivuosikymmeninä aika alkaa olla kypsä esimerkiksi jousitetuille maantiepyörille. Se ratkaisisi tämän ongelman kokonaan.
90-luvulla kokeiltiin maantietäysjoustoja, mutta ne eivät yleistyneet.Spessun Roubaix on tavallaan jousitettu. Siinä on haarukoissa vaimennuspalat.
Kyllä nätisti taivutettu teräksinen tai kuituinen etuhaarukkakin on tavallaan jousitus. Enemmän se vaimentaa tärinää kuin huono "joustohaarukka". - HiPo
LZ 127 kirjoitti:
Luulen, että levyjarrupyörissä täytyy haarukka tehdä materiaalista riippumatta aika jäykäksi, ettei se taipuisi liikaa voimakkaissa jarrutuksissa.
Kyllä levyjarru taivuttaa etuhaarukka tasan yhtä paljon kuin saman tehoinen vannejarru (fysiikan lait). Ainoastaa pinnat ja niiden kiinnitys ovat kovemmalla rasituksella.
Jos tarkoitit, että levari vääntää enemmän haarukkaa, koska levari on yleensä tehokkaampi, niin silloin olet tietenkin oikeassa. - LZ 127
HiPo kirjoitti:
Kyllä levyjarru taivuttaa etuhaarukka tasan yhtä paljon kuin saman tehoinen vannejarru (fysiikan lait). Ainoastaa pinnat ja niiden kiinnitys ovat kovemmalla rasituksella.
Jos tarkoitit, että levari vääntää enemmän haarukkaa, koska levari on yleensä tehokkaampi, niin silloin olet tietenkin oikeassa.Levyjarru taivuttaa haarukkaa ihan eri kohdasta kuin vannejarru. Vipuvarsi on paljon lyhyempi levyjarruissa, joten saman vääntömomentin tuottaminen vaatii isomman voiman.
- joku mittaamaan
LZ 127 kirjoitti:
Levyjarru taivuttaa haarukkaa ihan eri kohdasta kuin vannejarru. Vipuvarsi on paljon lyhyempi levyjarruissa, joten saman vääntömomentin tuottaminen vaatii isomman voiman.
Ei kyse ole vääntömomentin tuottamisesta, vaan sen vastavoimasta. Levyjarrussahan vääntöpiste tulee etuhaarukan päähän, kun vannejarrussa kiiinnitys ja voiman siirtopiste on lähellä haarukan kiinnityspistettä. Levyjarussa siis voimat pidemmän vivun päässä.
- j h
joku mittaamaan kirjoitti:
Ei kyse ole vääntömomentin tuottamisesta, vaan sen vastavoimasta. Levyjarrussahan vääntöpiste tulee etuhaarukan päähän, kun vannejarrussa kiiinnitys ja voiman siirtopiste on lähellä haarukan kiinnityspistettä. Levyjarussa siis voimat pidemmän vivun päässä.
Laskeskellaan uudestaan.
Vanne voisi olla 622 ja etäisyys navasta on 311 mm. Vannejarrulla ja yhdellä jarrulla jarrutettaessa vanteeseen jarrupaloista tuleva voima on lähes sama kuin renkaan ulkopintaan tulee. Ero on (311 28)/311, jos rengas on 28mm.
Jos sitten levyn koko olisi 160mm, niin etäisyys navasta on 80mm. Jarrupaloihin tulee vääntöä (311 28)/80
Sitä voi sitten laskea paljonko momentissa on eroa ohjauslaakerin suhteen... Siihen nähden levyjarru on pidemmän vivun päässä, mutta se ei ole olennaista. - LZ 127
j h kirjoitti:
Laskeskellaan uudestaan.
Vanne voisi olla 622 ja etäisyys navasta on 311 mm. Vannejarrulla ja yhdellä jarrulla jarrutettaessa vanteeseen jarrupaloista tuleva voima on lähes sama kuin renkaan ulkopintaan tulee. Ero on (311 28)/311, jos rengas on 28mm.
Jos sitten levyn koko olisi 160mm, niin etäisyys navasta on 80mm. Jarrupaloihin tulee vääntöä (311 28)/80
Sitä voi sitten laskea paljonko momentissa on eroa ohjauslaakerin suhteen... Siihen nähden levyjarru on pidemmän vivun päässä, mutta se ei ole olennaista.Ei kyse ole niinkään ohjainlaakerista, vaan haarukan teristä.
Lisäksi vannejarru on kiinnitetty molemmille puolille ja tyypillinen polkupyörän levyjarru vain toiselle. - j h
LZ 127 kirjoitti:
Ei kyse ole niinkään ohjainlaakerista, vaan haarukan teristä.
Lisäksi vannejarru on kiinnitetty molemmille puolille ja tyypillinen polkupyörän levyjarru vain toiselle.Levyjarrun momentti voisi olla kahdeksan kertainen verrattuna vannejarrun momenttiin. Vannejarrun symmetrisyys on myös etu, kun se puolittaa momentin. Lisäksi etäisyys napaan on on suurempi (= pienempi momentti riittää samaan voimaan).
- qweqeqweqweqwewq
Viime vuoden mallia tuosta kebnestä löysin 520 euron hintaan, mutta en huomannutkaan, että runkokoot olivat vain 51 ja 59. Ei taida olla kumpikaan minulle sopiva kun olen 176cm pitkä. Mieluummin minulle hieman liian matala kuin liian korkea pyörä, koska aiempi pyöräni oli junior pyörä ja olen tottunut ajamaan matalammalla, korkealla ajamiseen en välttämättä saa samanlaista varmuutta ja turvallisuudentunnetta.
- Alkup. Maantiepyö
Pituus itseasiassa ratkaisee enemmän kuin korkeus. Jos tykkäät matalasta rungosta, niin kunnolla sloupattu maantierunko joko dropilla tai sitten fitnesspyöränä. Bianchi Cameleonte?
- fiketsopiketso
Alkup. Maantiepyö kirjoitti:
Pituus itseasiassa ratkaisee enemmän kuin korkeus. Jos tykkäät matalasta rungosta, niin kunnolla sloupattu maantierunko joko dropilla tai sitten fitnesspyöränä. Bianchi Cameleonte?
Moi!
Mistä saa cameleonten 500euron tietämillä? - Alkup. Maantiepyöräi
fiketsopiketso kirjoitti:
Moi!
Mistä saa cameleonten 500euron tietämillä?Eivät nuo aloittajan muutkaan olleet ihan tarkasti 500€. kallein oli, kun vilkaisin hintoja, kasilla alkava, kuten halvemmat Cameleontitkin tarjouksessa. Pyöränä parhaat Cameleontit ovat kuitenkin paljon edullisempia, kuin nuo halvemmat.
- Puolituttu kirittäjä
Jos haluat turvallisuudentunnetta, niin suosittelen sinulle autoa. 100 000 eurolla ja saat jo kunnollisen tai sitten haet käytetyn Saksasta, niin pääset n. 70 000 eurolla.
- qwqewewqewewewwe
Puolituttu kirittäjä kirjoitti:
Jos haluat turvallisuudentunnetta, niin suosittelen sinulle autoa. 100 000 eurolla ja saat jo kunnollisen tai sitten haet käytetyn Saksasta, niin pääset n. 70 000 eurolla.
Entäs Crescentin atto tämän vuoden malli ? Mitä mieltä olette tuosta?
Camaleonte on hieman turhan kallis. Sitäpaitsi pyörässä pitäisi olla tarakka ja/tai kori. Sivuun laitettavaa pussi ei riitä repun kuljettamiseen. Reppua en voi aina pitää selässä kun selkä hiostuu liikaa sen seurauksena. Samoin jalkapallo olisi mukava saada tarakalle, mutta en tiedä pysyykö tuossa aton tarakassa kun se on niin pieni eikä ulotu penkkiin asti - qweqwewqeqwee
qwqewewqewewewwe kirjoitti:
Entäs Crescentin atto tämän vuoden malli ? Mitä mieltä olette tuosta?
Camaleonte on hieman turhan kallis. Sitäpaitsi pyörässä pitäisi olla tarakka ja/tai kori. Sivuun laitettavaa pussi ei riitä repun kuljettamiseen. Reppua en voi aina pitää selässä kun selkä hiostuu liikaa sen seurauksena. Samoin jalkapallo olisi mukava saada tarakalle, mutta en tiedä pysyykö tuossa aton tarakassa kun se on niin pieni eikä ulotu penkkiin astiKorin asennuksen ajattelin olevan hieman hankalaa jos valitsen ketjuvaihteellisen pyörän kun vaijereita on edessä sen verran paljon ettei korille välttämättä löydy tilaa.
- Alkup. Maantiepyöräi
Puolituttu kirittäjä kirjoitti:
Jos haluat turvallisuudentunnetta, niin suosittelen sinulle autoa. 100 000 eurolla ja saat jo kunnollisen tai sitten haet käytetyn Saksasta, niin pääset n. 70 000 eurolla.
Ei kai kukaan laskutaitoinen enää osta autoa Suomesta? Joitakin polkupyöriäkin saa halvemmalla muualta.
- Alkup. Maantiepyöräi
qweqwewqeqwee kirjoitti:
Korin asennuksen ajattelin olevan hieman hankalaa jos valitsen ketjuvaihteellisen pyörän kun vaijereita on edessä sen verran paljon ettei korille välttämättä löydy tilaa.
Korin tai tankolaukun asennus on aina hankalaa, kun kyseessä on Shimanon sarjat, mutta kyllä se onnistuu. Sinänsä ei ole eroa, onko kyseessä napa- vai ketjuvaihtajat. Kiinteä kori on kätevä kauppapyörässä, muussa käytössä on tankolaukku usein mukavampi.
Esimerkiksi Topeak tekee erilaisia pikakiinitteisiä tarakoita, joten tarakkaa ei tarvitse raahata aina mukana. Lähes kaikkiin pyöriin saa toki myös kiinteän tarakan, jos haluaa. Reppu on hankala pyöräiltäessä, mainitsemastasi syystä. Kannattaa käyttää joko takalaukkuja tai erikseen pyöräilyyn tarkoitettuja selkäreppuja.
Tuo Cameleonte on hyvä esimerkki siitä, että hieman kalliimpi pyörä on usein edullisempi. Kukin käyttää rahansa niin, kuin haluaa. ;)
- Jarski pyöräilee
Olen 179 cm pitkä ja pyöränä ollut kesäkuun alkupuolelta asti 2013-mallinen Crescentin Kebne. Pyörä on kooltaan 59. Runkoputki on maassa seisten munissa asti. Pyörä on sopinut ajoon kuitenkin kokonsakin puolesta hyvin. Ainakaan vielä, 1200 km:n jälkeen kroppa ei ole valittanut. Shimanon Alivio-vaihteet ovat toimineet hyvin. Tykkään pyörästä paljon. Ajanut suurimman osan työmatka-ajoa 20 km suuntaansa. Tästä matkasta 7 km soratietä. Renkaat ovat 37mm leveät. Kun muistaa laittaa tarpeeksi painetta, eli ainakin 4 bar niin menee mukavasti myös asfaltilla.
Ortliebin pikakiinnikkeellä oleva tarakkalaukku on kätevä, mutta suolaisen hintainen. http://www.flickr.com/photos/jarin/9240273693/
Innostus pyöräilyyn nousi uuden pyörän myötä. Nyt, kun olen asiaan hieman perehtynyt, niin ostaisin todennäköisesti sittenkin kippurasarvisen Cyclocrossarin. Vauhti on kunnon kasvaessa noussut :) Lukkopolkimet hankin Kebneeni jo viikon jälkeen ja se ei ole kaduttanut pätkääkään. Sittemmin on tullut hankittua myös muita varusteita. Jopa ne geelihousut. Näyttävät vähän mielenkiintoisilta, mutta ovat ajaessa tosi hyvät. Enpä olisi uskonut vielä viime keväänä sellaisia jalkaani laittavani. Oppia ikä kaikki. - qweqweqwewqeqweqw
Varmaankin ihan sopiva olisi käyttööni, mutta hieman kapeammat renkaat olisi kyllä kivat, koska en aja juuri ollenkaan muulla alustalla kuin asfaltilla ja hyvä rullaavuus olisi tärkeää.
- qweqweewqeweqw
Nyt kun olen hieman pyöristä lueskellut niin suomalaisissa keskusteluissa näytetään kehuvan aika paljon kona dew plus pyörää. Mitä eroa on kona dew plus ja kona dew -malleilla? Kona dew pyörää saisi viiden sadan pintaan ja siihen tarakka päälle sopisi vielä budjettiini.
Mitä mieltä olette tästä verrattuna Crescentin kebneen tai attoon?- qweqwewqewqewqeqw
Näyttäisi olevan muutaman kilon keveämpi tuo Kona dew kuin Kebne, mutta vaihteet näyttävät olevan erit. Kummassa on paremmat vai onko eroa? Kebnen voisin saada tingittyä 550 euroon, mutta konaan tuskin saan 50 euroon tarakkaa ja lokasuojia?
- Kokojakamat kuntoon
qweqwewqewqewqeqw kirjoitti:
Näyttäisi olevan muutaman kilon keveämpi tuo Kona dew kuin Kebne, mutta vaihteet näyttävät olevan erit. Kummassa on paremmat vai onko eroa? Kebnen voisin saada tingittyä 550 euroon, mutta konaan tuskin saan 50 euroon tarakkaa ja lokasuojia?
Joo ostin pyörän myymälästä mis ei ollu kokojakamaa, nyt kun kävin siwalla niin jukurttipurkit kolis vaan lokariin
Ois piäny funtsia eka
- kunnon mies
Osta sinäkin tuommoisen rimpulan sijaan kunnon ratapyörä! Sillä suhautat kuule trikkopellejen ohi, niin että näiltä lähtee viimeisetkin hiukset päästä! Muista ostaa myös se ajopuku ja humanoidi-tyyppinen kypärä!
- fdsvcxfdsfds
Kenelläkään ei ollut kommentoitavaa kona dew tai crescent atto pyöriin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760