ydinvoimalan käynnistäminen

mies joka ei tiennytkään

Miten ydinreaktio käynnistetään voimalaitoksessa. Siis esim. Kun olkiluoto joskus saataneen valmiiksi ja ministeri on puheensa pitänyt niin kuinka ydinten halkeaminen saadaan alkamaan?

17

3685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaaja3

      Arvaus:

      Eiköhän se ala itsestään, kun sopivat aineet on kassassa ja säätösauvoilla säädetty tiettyyn asentoon???

      Atomipommissahan käytetään räjähdettä.

    • ghghggg

      Sauvaa työnnetään sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, edes takaisin, kunnes voimala alkaa kuumenemaan ja siitä kuuluu ääniä.

      • pannualkaa pihistä

        - onko niin ,että sauvat ovat ikään kuin hiilihankoja joilla kohennetaan liekkejä tai tavallaan pistetään palkeilla lisää ilmaa hiilille ???


      • Faktaa pukkaa
        pannualkaa pihistä kirjoitti:

        - onko niin ,että sauvat ovat ikään kuin hiilihankoja joilla kohennetaan liekkejä tai tavallaan pistetään palkeilla lisää ilmaa hiilille ???

        Kyllä, ikäänkuin keppejä joilla kohennetaan tulta. Tässä valokuva olkiluodon ydinvoimalan käynnistyksestä, huomaa edistykselliset suojavarusteet ja karvainen hengityssuodatin. Taustalla näkyy nimimerkki sitroen aputeinipoikineen esijännittämässä Peugeotin vääntovarsijousitusta.

        http://kultaraha.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/s/Sammon taonta.jpg


    • 19+4

      Ydinreaktorin uraanipolttoaineessa tapahtuu spontaaneja fissioita joilla reaktori voisi käynnistyä. Reaktorisydämeen sijoitetaan kuitenkin erityinen neutronilähde jolla saadaan aikaan pieni mitattavissa oleva alkuteho. Säätösauvoja pikku hiljaa nostamalla reaktori saavutta ydinkriittisyyden ja tehoa alkaa nousta.

      • sitroen.

        Ei siihen käynnistämiseen mitään erityistä neutronilähdettä tarvita eikä käytetä, vaikka ainakin yksi oppikirja niin valehtelee. Kyllä se lähtee ihan spontaaneista fissioista käyntiin.
        Itse seisoin vieressä kun Suomen ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tehty ydinreaktori käynnistettiin pientehokokeita varten. Seuraavan käynnistyksen teinkin minä.


      • Älä valehtele.
        sitroen. kirjoitti:

        Ei siihen käynnistämiseen mitään erityistä neutronilähdettä tarvita eikä käytetä, vaikka ainakin yksi oppikirja niin valehtelee. Kyllä se lähtee ihan spontaaneista fissioista käyntiin.
        Itse seisoin vieressä kun Suomen ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tehty ydinreaktori käynnistettiin pientehokokeita varten. Seuraavan käynnistyksen teinkin minä.

        Höpö höpö.


      • Kiehnanmaa
        Älä valehtele. kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Käännähän se lakin lippa eteenpäin. Ja syljeskele vasta kotonasi. Jos uskallat...


      • Älä valehtele.
        Kiehnanmaa kirjoitti:

        Käännähän se lakin lippa eteenpäin. Ja syljeskele vasta kotonasi. Jos uskallat...

        Ei, vaan laittele todisteet väittämällesi. Muuten juttusi jää (taas) toinen jalka haudassa häälyvän huru-ukon jorinoiksi. Vrt. Abe Simpson.


      • Eräs paroni
        sitroen. kirjoitti:

        Ei siihen käynnistämiseen mitään erityistä neutronilähdettä tarvita eikä käytetä, vaikka ainakin yksi oppikirja niin valehtelee. Kyllä se lähtee ihan spontaaneista fissioista käyntiin.
        Itse seisoin vieressä kun Suomen ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tehty ydinreaktori käynnistettiin pientehokokeita varten. Seuraavan käynnistyksen teinkin minä.

        Minäpä olin vieressä kun Molotov-Ribbentrop -sopimus allekirjoitettiin. Olen siinä kuuluisassa kuvassa juuri Stalinin selän takana niin etten näy ollenkaan. Seuraavaksi minä suttasin nimeni paperinkulmaan kun kukaan ei ollut näkemässä.


    • ggtggg

      Ydinreaktio käynnistetään kuin nainen, sauva työnnetään sisään ja vedetään ulos, voimala väliin lämpenee väliin jäähtyy.

      Sitten vaan edestakas kunnes mittarit menee punaiselle, silloin kiiruusti karkuun sillä sienipilvi on pian taivaalla.

    • Mutterit auki

      Kerran tuli telkkarista sarja MacGyveria jossa ydinvoimala suljettiin vääntämällä isoa mutteria kiinni mikä oli ydinvoimalan katolla.
      Kait se käynnistyy avaamalla sitä mutteria.

      • todellisuus

        Kyllä se oikeasti meni niin että herra sitroen sen käynnisti rättisitikan käynnistyskammella, unissaan.


    • vinkki3

      käy olkiluodon vierailukeskuksessa katsomassa miten se käynnistetään siellä on hienot lelut millä voi kyseisen nähdä!!!!ei tarvi täällä arvuutella ja varmaan kertovat mielellään lisää jos ei siellä itse tajua!ja plussana näet vielä paljon muita laitteita mitä siellä keskuksessa on esitelty....

    • Anonyymi

      Uraanipötköt pudotetaan putkeen ja kansi äkkiä kiinni ja poistutaan kahville.

    • Anonyymi

      Spontaaniin fissioon tuo perustuu. Uraani hajoaa suurimmaksi osaksi alfasäteilyn kautta mutta pieni osa hajoamisista tapahtuukin spontaaneina fissioina eli ydin halkeaa ja vapautuu neutroneita.

      Uraanin yleismmässä isotoopissa 238U tapahtuu sekunnissa noin 0.0136 fissiota per gramma uraania ja jokaisessa fissiossa vapautuu luokkaa kaksi neutronia. Kilo uraania tuottaa siis luokkaa 30 neutronia sekunnissa ja satojen kilojen painoinen polttoainenippu tuottaa sekunnissa useita tuhansia neutroneita vaikka se ei olisikaan ydinreaktorissa sisällä.

      Kun sopivasti hidastettu neutroni osuu 235U ytimeen niin ydin halkeaa (fissio) ja syntyy lisää neutroneita. Reaktorissa olosuhteet on käynnistysvaiheessa asetettu niin, että kun neutroneita sieppaavat materiaalit poistetaan reaktorista niin fissioista vapautuvat neutronit tuottavat ympäröivissä polttoaine-elementeissä keskimääräisesti hieman enemmän uusia fissioita kuin mistä ne olivat peräisin. Fissioiden määrä kasvaa nopeasti ja pian reaktorissa on täysi teho päällä.

      Uraanireaktorissa ei siis tarvita mitään erityistä sytytintä käynnistystä varten. Riittää että otetaan jarrut pois päältä.

    • Anonyymi

      Sinne pitää tunkea paljon poliitikkojen puheita niin se saadaan kunnolla syttymään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe