Jarrupalat v-jarruihin maastoon

nimimerkki10

Kattelin että palat olis loppu ja uudet pitäs saada. Sitten googlettelin aikani nin ei se ihan niin taida ollakaan että motonetistä palat ja ajoon.

Eli mistä tiedän mitkä palat olisi oikeat? Kiinnitystavoista näkyy jo otsallakin, mutta entäs muuten? Vanteet on alumiinia jos sillä on väliä.

16

522

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LZ 127

      Alumiinille nykyiset polkupyörän jarrupalat on lähtökohtaisesti tarkoitettu. On olemassa myös esimerkiksi hiilikuituvanteille tarkoitettuja jarrupaloja, mutta se ilmoitetaan sitten erikseen.

      Jarrupalojen täytyy olla tarkoitettu V-jarruille. Maantiepyörissä käytetään vähän erilaisia jarruja. Vanhoissa maastopyörissä saattaa puolestaan olla cantilever-jarrut, joissa käytetään toista kiinnityssysteemiä. Levyjarrupalat ovat puolestaan aivan eri näköiset, niitä kukaan tuskin sekoittaa v-jarruihin.

      Uusia paloja asentaessasi muista säätää aurauskulma oikein. Muuten jarrut vinkuvat ja palat kuluvat epätasaisesti. Tuolla on ohjeita vaihtamiseen:

      http://www.matkafillari.com/vjarru.htm

      • samanimimerkki

        Eiku aattelin että mistä tiedän onko palat hyvät? Jos motonet ,biltsu ja clasohlson myy paloja ni saako niistä hyviä vai haenko asiantuntevasta fillariliikkeestä kolme kertaa kalliimmat?

        Kilometreistä puolet tulee maastosta ja puolet kauppa/terassikäynneistä.


      • samanimimerkki

        Ja vielä onko merkitystä palan pituudella jos vaihtoehdot on 55 ja 70 mm? Kunhan paikalleen mahtuu.


      • LZ 127
        samanimimerkki kirjoitti:

        Eiku aattelin että mistä tiedän onko palat hyvät? Jos motonet ,biltsu ja clasohlson myy paloja ni saako niistä hyviä vai haenko asiantuntevasta fillariliikkeestä kolme kertaa kalliimmat?

        Kilometreistä puolet tulee maastosta ja puolet kauppa/terassikäynneistä.

        Kyllä niillä on suorituskykyeroja. Kannattanee lukea arvosteluja ennen ostamista, ettei tule sikaa säkissä.

        Täytyy pitää mielessä, että nuo halpaketjut vaitavat välillä valmistajia kilpailutuksen perusteella. Esimerkiksi yhtenä vuonna Bilteman jarrupalat saattavat olla ihan eri valmistajalta kuin toisena.

        Ainakin Kool Stop -merkkisiä jarrupaloja on kehuttu.


      • sama, sama
        LZ 127 kirjoitti:

        Kyllä niillä on suorituskykyeroja. Kannattanee lukea arvosteluja ennen ostamista, ettei tule sikaa säkissä.

        Täytyy pitää mielessä, että nuo halpaketjut vaitavat välillä valmistajia kilpailutuksen perusteella. Esimerkiksi yhtenä vuonna Bilteman jarrupalat saattavat olla ihan eri valmistajalta kuin toisena.

        Ainakin Kool Stop -merkkisiä jarrupaloja on kehuttu.

        Kiitti. Mistähän noita arvosteluja löytäs? Joku lehti ja sen numero olis kiva tietää ni menisin kirjastosta pläräämään.

        Ja onkohan noi mustat mistään kotosin: http://www.koolstop.com/english/mountain_pad.html


      • näin tekisin minä
        sama, sama kirjoitti:

        Kiitti. Mistähän noita arvosteluja löytäs? Joku lehti ja sen numero olis kiva tietää ni menisin kirjastosta pläräämään.

        Ja onkohan noi mustat mistään kotosin: http://www.koolstop.com/english/mountain_pad.html

        Teetköhän nyt vähän liian hankalaa yksinkertaisesta asiasta. Jarrupalat on kuluva osa eli minä ostaisin vaikka sieltä motonetistä ne muutaman euron palat ja kun nekin kuitenkin kuluu aikanaan loppuun, niin sitten taas uudet.


      • LZ 127
        näin tekisin minä kirjoitti:

        Teetköhän nyt vähän liian hankalaa yksinkertaisesta asiasta. Jarrupalat on kuluva osa eli minä ostaisin vaikka sieltä motonetistä ne muutaman euron palat ja kun nekin kuitenkin kuluu aikanaan loppuun, niin sitten taas uudet.

        Jarrupalat ovat kuluva osa, kuten kaikki muutkin. Silti niillä on suorituskykyeroja.

        Jos haluaa lyhyempiä pysähtymismatkoja ja/tai varmempaa toimintaa sateessa, voi valita tasokkaammat jarrupalat.


      • näin tekisin minä
        LZ 127 kirjoitti:

        Jarrupalat ovat kuluva osa, kuten kaikki muutkin. Silti niillä on suorituskykyeroja.

        Jos haluaa lyhyempiä pysähtymismatkoja ja/tai varmempaa toimintaa sateessa, voi valita tasokkaammat jarrupalat.

        Juurikin näin. Mutta miksi tehdä asiasta noin vaikeaa. Menee kauppaan/ nettiin, ostaa haluamansa palat, vaihtaa ne ja that's it! Ei siinä tarvitss mitään jarrupalavertailuja lukea. Siis minä olen tätä mieltä.


      • LZ 127
        näin tekisin minä kirjoitti:

        Juurikin näin. Mutta miksi tehdä asiasta noin vaikeaa. Menee kauppaan/ nettiin, ostaa haluamansa palat, vaihtaa ne ja that's it! Ei siinä tarvitss mitään jarrupalavertailuja lukea. Siis minä olen tätä mieltä.

        "Mutta miksi tehdä asiasta noin vaikeaa."

        Koska:

        "Jos haluaa lyhyempiä pysähtymismatkoja ja/tai varmempaa toimintaa sateessa, voi valita tasokkaammat jarrupalat."


      • liian yksinkertaista?
        LZ 127 kirjoitti:

        "Mutta miksi tehdä asiasta noin vaikeaa."

        Koska:

        "Jos haluaa lyhyempiä pysähtymismatkoja ja/tai varmempaa toimintaa sateessa, voi valita tasokkaammat jarrupalat."

        Just. Kaupasta saa jarrupaloja ja ne ei paljon maksa, ei edes ne tasokkaat.

        Mutta toki sitä voi lukea kaikki mahdolliset arvostelut ja tehdä yksinkertaisen asian vaikeaksi mutta tämä nyt on mun mielipide ja se siitä.


      • vieläki sama
        liian yksinkertaista? kirjoitti:

        Just. Kaupasta saa jarrupaloja ja ne ei paljon maksa, ei edes ne tasokkaat.

        Mutta toki sitä voi lukea kaikki mahdolliset arvostelut ja tehdä yksinkertaisen asian vaikeaksi mutta tämä nyt on mun mielipide ja se siitä.

        Sä et nyt tajuu. Mä kyselen muilta koska haluan hyvät palat ja mistäs mä tiedän onko ne myyjän tyrkyttämät sit hyvät vai ei. Niinku kummelissa kun kysyy myyjältä että onks tää hyvä ni vastaa et ei ku tää on paras. Ja sit vielä ottaa niistä jonku kolme kymppiä ku ebaystä saan paremmat puoleen hintaan kotiin kannettuna.


      • ykisinkertaista
        vieläki sama kirjoitti:

        Sä et nyt tajuu. Mä kyselen muilta koska haluan hyvät palat ja mistäs mä tiedän onko ne myyjän tyrkyttämät sit hyvät vai ei. Niinku kummelissa kun kysyy myyjältä että onks tää hyvä ni vastaa et ei ku tää on paras. Ja sit vielä ottaa niistä jonku kolme kymppiä ku ebaystä saan paremmat puoleen hintaan kotiin kannettuna.

        Kyllä mä tajuun mutta kun on kyse noin edullisesta tuotteeesta, ja ne suorituskykyerot on aika marginaalisia, niin en jaksaisi nähdä vaivaa etsiä niitä laadukkaimpia mutta tämä on edelleen vaan mun mielipide ja enää en kommentoi.


      • Börje 321
        ykisinkertaista kirjoitti:

        Kyllä mä tajuun mutta kun on kyse noin edullisesta tuotteeesta, ja ne suorituskykyerot on aika marginaalisia, niin en jaksaisi nähdä vaivaa etsiä niitä laadukkaimpia mutta tämä on edelleen vaan mun mielipide ja enää en kommentoi.

        Itse erilaisia vannejarrupaloja käyttäneenä en sanoisi noita eroja ihan marginaaliseksi. Halvat palat on monesti muovisen ja valmiiksi hieman liukkaan tuntuiset. Hyvät palat on usein "kumisemmat" ja tahmeamman oloiset.


      • aina vaan sama
        LZ 127 kirjoitti:

        Kyllä niillä on suorituskykyeroja. Kannattanee lukea arvosteluja ennen ostamista, ettei tule sikaa säkissä.

        Täytyy pitää mielessä, että nuo halpaketjut vaitavat välillä valmistajia kilpailutuksen perusteella. Esimerkiksi yhtenä vuonna Bilteman jarrupalat saattavat olla ihan eri valmistajalta kuin toisena.

        Ainakin Kool Stop -merkkisiä jarrupaloja on kehuttu.

        Kool-stopin lohipalat tilattu. Toimitettuna n. 14 €.


      • sama sama
        aina vaan sama kirjoitti:

        Kool-stopin lohipalat tilattu. Toimitettuna n. 14 €.

        Ompahan melkoinen pitoero nimettömiin paloihin! Näppituntumalla riittää kolmannes siitä voimasta mitä ennen!

        Ainut että jos noi kuluu hyvin nopeasti, mutta se jää nähtäväksi.


    • Börje 321

      Itse olen ajanut Ashiman oransseilla vannejarrupaloilla ja olen tykännyt. Aikoinaan oli vanhemmassa kaupunkikäytössä olleessa maastopyörässä cantilever-palat (löytyy v-jarruversio myös) ja maantiepyörässä oli käytössä Ultralight-pala, jolla pysähty pyörä ihan eri tavalla kuin pyörän alkuperäisillä paloilla. Ovat myös kyseisen firman levyjarrupaloja kehuneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8293
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4323
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3453
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2624
    Aihe