Apua viljattomaan elämään!

uusielämä

Olen jo pidemmän aikaa kärsinyt erilaisista oireista (lähinnä vatsa reistailee) ja ajattelin kokeilla viljatonta ruokavaliota, ainakin hetken, jos se toisi helpotusta. Ongelma onkin se että en tiedä mitä syödä??? Leipä/puuro/pastat on juuri sitä helppoa ruokaa mitä tapaan syödä...
Ruoka-aineallergioita on joten se rajoittaa ainakin jonkunverran... Minulla on myös siitepölyallergiaa joten sen kautta olen myös ristiallerginen monelle ruoalle. Jos luettelen mitä en voi syödä (ainakaan raakana) niin osaisiko joku auttaa minut ainakin alkuun tämän viljattoman ruokavalion suhteen?
-Sitrushedelmät (purkkimandariini ei tunnu aiheuttavan juuri mitään?)
-Pähkinät/manteli
-Tomaatti (paistettuna tai soseena ei ongelmia...)
-Omenat (paistettuna käy)
-Porkkana/selleri (pieniä määriä keitettynä käy)
-Kiivi
-Päärynä (joskus aiheuttaa kurkun kutinaa)
-Paprika (ainakin raakana aiheuttaa kutinaa)

Siinäpä ainakin osa... Olisi kiva saada jotain vinkkejä/apua. En pidä hirveästi kokkailusta että nopeat/helpot/täyttävät ohjeet ja vinkit tänne suuntaan! :)

128

4927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ravintoterp

      Terveyskeskuksesta saa varata ajan ravintoterapeutille, kannattaisiko kokeilla, niin saisit saman tien koko ruokavalion kuntoon:) Mukavaa kesää:)

    • äly hoi

      hernekeitto
      makkarakeitto
      ym tavalliset ruoat

      ei tarvi kikkailla

      ja jos noita ainesosia et voi syödä niin eihän se rajoita tavallista syömistä mitenkään. ristiallergia on vaan siitepölyaikaan siis keväällä.

      • arehjutg

        Makkaroissa yleensä viljaa.


      • arehjutg kirjoitti:

        Makkaroissa yleensä viljaa.

        makkaroissa ei ole viljaa paitsi ryynimakkarassa


      • Vähemmän lihaa
        maronkko kirjoitti:

        makkaroissa ei ole viljaa paitsi ryynimakkarassa

        Aha. Eikös makkaroissa ole jauhoja aika paljon? Jauho ei siis viljaa mielestäsi?


      • salami-top
        Vähemmän lihaa kirjoitti:

        Aha. Eikös makkaroissa ole jauhoja aika paljon? Jauho ei siis viljaa mielestäsi?

        Nimim. "Vähemmän lihaa"

        Makkaroissa poikkeuksetta käytetään perunajauhoa tai vastaavaa, mutta ei perinteisten viljojen jauhoja. Ainoastaan em. ryynimakkarassa on ohraryynejä. Keliaakikko voi ainakin siltä osin syödä makkaroita, pois lukien siis ryynimakkarat.

        Mustat makkarat ja veripaltut ovat eri asia, niissä on viljaa, mutta ne eivät varsinaisesti makkaroita olekaan. Toki mustaa makkaraakin joku valmistaa jo gluteenittomaakin.


    • Keliakia

      Jos ei viljatuotteita pysty syömään,niin se viittaa keliakiaan eli gluteenin
      sopittomattomuuteen.

      • allergiaa

        Tai vilja-allergiaan.


      • vanhaperuna

        Peruna on suomalaisen ruokavalion perusta. Et ilmeisesti ole sille allerginen. Unohda pasta. Jos suomalainen vilja ei käy, osta riisileipää. Kokeilisin kuitenkin ensin vanhaa kunnon näkkileipää, siihen päälle voita tai tuorejuustoa ja kunnon täyslihaleikettä, ei mitään jalosteita. Jos et ole kala-allergikko, osta kirjolohta tai lohta, paista uunissa ja syö perunan kanssa ja loput voileivällä. Älä syö valkoisia vehnätuotteita kuten pullaa, ranskanleipää, vehnäleipää, mutta myöskin ruisleipä aiheuttaa joillekin oireita, vaikka ei keliakiaakaan olisi. Kasviksista yleensä vihreä salaatti sopii kaikille. Entä kurkku. Kokeile jos et tiedä.
        Ja pienenä vinkkinä: kauniskuorista perunaa on ihan turha kuoria, menetät vain arvokasta kuitua, joka pitää osaltaan vatsaasi kunnossa.


      • elän edelleen
        vanhaperuna kirjoitti:

        Peruna on suomalaisen ruokavalion perusta. Et ilmeisesti ole sille allerginen. Unohda pasta. Jos suomalainen vilja ei käy, osta riisileipää. Kokeilisin kuitenkin ensin vanhaa kunnon näkkileipää, siihen päälle voita tai tuorejuustoa ja kunnon täyslihaleikettä, ei mitään jalosteita. Jos et ole kala-allergikko, osta kirjolohta tai lohta, paista uunissa ja syö perunan kanssa ja loput voileivällä. Älä syö valkoisia vehnätuotteita kuten pullaa, ranskanleipää, vehnäleipää, mutta myöskin ruisleipä aiheuttaa joillekin oireita, vaikka ei keliakiaakaan olisi. Kasviksista yleensä vihreä salaatti sopii kaikille. Entä kurkku. Kokeile jos et tiedä.
        Ja pienenä vinkkinä: kauniskuorista perunaa on ihan turha kuoria, menetät vain arvokasta kuitua, joka pitää osaltaan vatsaasi kunnossa.

        Aloittajan allergia:
        lähes samoja kuin minulla, lisäksi kala ja mansikka. Lisäksi en sulata laktoosia.
        Olen opetellut siedätyshoitoa,
        pikku hiljaa pystyn syömään monia ruoka-aineita, joku vähän nielua kutittaa ja turvottaa, mutta siihen ei kuole. Maitotuotteista maha menee kuralle.

        Jos haluat viljatonta ruokaa, se on helppoa, googlaa: karppaus; paljon kasviksia ja proteiinia. Esim. kaikki liharuuat, pihvi nopein, kasviskeitot monilla variaatioilla, smoothiet, pavut, herneet, kala(mä olen niillekin allerginen),.juustomunakas....


    • 2+6

      Itse en syö leipää, pastaa, yms. Aluksi saattaa tuntua, että ei keksi mitään syömistä, mutta pikku hiljaa alkaa tulla ideoita.

      Kerron omat saffkani mitä viimeksi syönyt:
      Aamupala vaikka maustamatonta jogurttia ja/tai maitorahkaa marjojen ja mehukeiton kera, joukkoon pellavansiemenrouhetta kunnolla. Lounaalla kukka/parsakaali-porkkana muussia ja kananfileitä. Lounaaksi jäävuorisalaattia ja vaikka tonnikalaa. Iltapalaksi vaikka maustamatonta jogurttia ja marjoja.

      Kyllä sitä keksii syömistä, kun vain haluaa etsiä ja soveltaa reseptejä. Ihmiset ovat aivan turtuneita tähän leipä, pasta peruna ruokiin. Minulla sama juttu, kuin aloittajalla, viljat pistävät pierettämään ja turvottamaan ja olo on huono. Vaikuttaa myös minun unenlaatuuni, jos syön viljaa. Testeissä käynyt, mutta ei mitään löytynyt. Pitää kuulema olla suht kova keliakia, että näkyisi testeissä. Tästä johtuen melko moni sairastaa sitä tietämättään.

      • pitää syödä kunnolla

        Nimimerkki 2 6,ai sinäkin kuulut niihin hiilaripelkoisiin karppaajiin.Nehän ne vasta
        onkin turtuneita ruokavalioonsa,mikä on todella järkiköyhä ja ravintoköyhä.
        Minä en onneksi ole turtunut leipä,pasta ja perunaruokiin,eikä ne minua
        turvota ja tee huonoa oloa,ellen sitten syö vahingossa väärää viljatuottetta,
        kun on tuo keliakia.Testit on käyty ja keliakia todettu,sekä ohjeet mukaan
        annettu,mitä voi syödä ja mitä ei

        Minäkin kerron omat sapuskani,mitä viimeksi söin eli:

        Aamupala:leipää 2 viipaletta margariinin,makkarasiivujen ja kurkkusiivujen
        kera,jogurttia,tuoremehua,banaani,maitoa ja muki kahvia.

        Lounas:uunikalaa,perunamuusia,salaattia,leipää 2 viipaletta
        margariinin ja juustosiivujen kera,juomaksi vettä ja maitoa.

        Välipala:hedelmäkiisseliä ja kuppi kahvia.

        Päivällinen:makaronisalaattia jossa kinkkua,pakastevihanneksia,
        ananasta ja makaronia,leipä margariinin kera ja juomaksi maitoa.

        Iltapala:päivälliseltä jäänyttä makaronisalaattia,leipä margariinin
        kera ja juomaksi tuoremehua.

        Myöhäis iltapala:viili.

        Yöpala:viili ja banaani.

        Oloni on erittäinen kylläinen,tyytyväinen ja hyvä,syötyäni kaiken tuon.
        Tosin on oltava todella tarkka keliakian suhteen.Minun unenlaatuuni
        vaikuttaa se että olen syönyt kunnolla ja viljatuotteita myös,se jos
        mikä takaa paremmat yöunet.


      • 2+6
        pitää syödä kunnolla kirjoitti:

        Nimimerkki 2 6,ai sinäkin kuulut niihin hiilaripelkoisiin karppaajiin.Nehän ne vasta
        onkin turtuneita ruokavalioonsa,mikä on todella järkiköyhä ja ravintoköyhä.
        Minä en onneksi ole turtunut leipä,pasta ja perunaruokiin,eikä ne minua
        turvota ja tee huonoa oloa,ellen sitten syö vahingossa väärää viljatuottetta,
        kun on tuo keliakia.Testit on käyty ja keliakia todettu,sekä ohjeet mukaan
        annettu,mitä voi syödä ja mitä ei

        Minäkin kerron omat sapuskani,mitä viimeksi söin eli:

        Aamupala:leipää 2 viipaletta margariinin,makkarasiivujen ja kurkkusiivujen
        kera,jogurttia,tuoremehua,banaani,maitoa ja muki kahvia.

        Lounas:uunikalaa,perunamuusia,salaattia,leipää 2 viipaletta
        margariinin ja juustosiivujen kera,juomaksi vettä ja maitoa.

        Välipala:hedelmäkiisseliä ja kuppi kahvia.

        Päivällinen:makaronisalaattia jossa kinkkua,pakastevihanneksia,
        ananasta ja makaronia,leipä margariinin kera ja juomaksi maitoa.

        Iltapala:päivälliseltä jäänyttä makaronisalaattia,leipä margariinin
        kera ja juomaksi tuoremehua.

        Myöhäis iltapala:viili.

        Yöpala:viili ja banaani.

        Oloni on erittäinen kylläinen,tyytyväinen ja hyvä,syötyäni kaiken tuon.
        Tosin on oltava todella tarkka keliakian suhteen.Minun unenlaatuuni
        vaikuttaa se että olen syönyt kunnolla ja viljatuotteita myös,se jos
        mikä takaa paremmat yöunet.

        Kerrohan millä tavalla karppaajan ruokavalio on köyhä ? Tuskin olet edes perehtynyt aiheeseen. Leipä, riisi, pasta, peruna jne eivät ole millään tavalla välttämättömiä. Tietenkin kasvavalle lapselle niitä syöttäisin, mutta ihminen joka ei kasva niin täysin turhaa.

        Kaikki yllämainitut on korvattavissa muilla elintarvikkeilla, ja en ole hiilaripelkoinen. Tänään ajattelin syödä pitsan.


      • Pitää syödä kunnolla
        2+6 kirjoitti:

        Kerrohan millä tavalla karppaajan ruokavalio on köyhä ? Tuskin olet edes perehtynyt aiheeseen. Leipä, riisi, pasta, peruna jne eivät ole millään tavalla välttämättömiä. Tietenkin kasvavalle lapselle niitä syöttäisin, mutta ihminen joka ei kasva niin täysin turhaa.

        Kaikki yllämainitut on korvattavissa muilla elintarvikkeilla, ja en ole hiilaripelkoinen. Tänään ajattelin syödä pitsan.

        Kerroppas sinä minkä takia karppaajan ruokavalio on tarpeellinen ja miksi pitää
        välttää/pelätä hiilihydraatteja? Olen kyllä perehtynyt aiheeseen ihan tarpeeksi
        ja olen korviani myöten täynnä sitä ja kyseisiä ihmisiä.Leipä,riisi,pasta,peruna
        jne.ovat todella tärkeitä diabeetikolle,oli sitten lapsi tai aikuinen kyseessä.
        Diabeetikot onkin ihan eri juttu ja kun kyseessä on diabeetikko niin
        yllä mainittuja ei todellakaan voi korvata muilla elintarvikkeilla tai
        muuten käy niin,että joutuukin vuodepotilaaksi teholle ja siitä ei
        aina selviäkään.


      • 9+12
        Pitää syödä kunnolla kirjoitti:

        Kerroppas sinä minkä takia karppaajan ruokavalio on tarpeellinen ja miksi pitää
        välttää/pelätä hiilihydraatteja? Olen kyllä perehtynyt aiheeseen ihan tarpeeksi
        ja olen korviani myöten täynnä sitä ja kyseisiä ihmisiä.Leipä,riisi,pasta,peruna
        jne.ovat todella tärkeitä diabeetikolle,oli sitten lapsi tai aikuinen kyseessä.
        Diabeetikot onkin ihan eri juttu ja kun kyseessä on diabeetikko niin
        yllä mainittuja ei todellakaan voi korvata muilla elintarvikkeilla tai
        muuten käy niin,että joutuukin vuodepotilaaksi teholle ja siitä ei
        aina selviäkään.

        On aivan naurettavaa, että diebeetikolle suositellaan runsashiilarista ruokavaliota. Otetaan nappia ja piikkiä ennen ateriaa, syödään runsaasti hiilaria. Ja lääkkeet tasapainottaa arvoja.

        Entä, jos diabeetikko ei syökään runsaasti hiilaria ? Arvot eivät nousekkaan korkealle, verensokeri pysyy tasaisena, eikä tarvita lääkettä tasapainottamaan sitä.
        Helvetisti rahaa lääkeyhtiöille, ei niiden lääkkeiden tarkoitus ole parantaa diebeteksestä vaan ainoastaan ylläpitää sitä. Näin potilaan on pakko ostaa lääkettä, jotka maksavat paljon ja rahat menee lääkeyhtiön kassaan.

        Jokainen sokea yhteiskunnan lammas voi alkaa ajattelemaan omilla aivoilla, eikä uskoa kaikkea sokeasti. Raha on se ainoa asia tässä maailmassa, joka ratkaisee. Ei mikään muu.


      • Pitää syödä kunnolla
        9+12 kirjoitti:

        On aivan naurettavaa, että diebeetikolle suositellaan runsashiilarista ruokavaliota. Otetaan nappia ja piikkiä ennen ateriaa, syödään runsaasti hiilaria. Ja lääkkeet tasapainottaa arvoja.

        Entä, jos diabeetikko ei syökään runsaasti hiilaria ? Arvot eivät nousekkaan korkealle, verensokeri pysyy tasaisena, eikä tarvita lääkettä tasapainottamaan sitä.
        Helvetisti rahaa lääkeyhtiöille, ei niiden lääkkeiden tarkoitus ole parantaa diebeteksestä vaan ainoastaan ylläpitää sitä. Näin potilaan on pakko ostaa lääkettä, jotka maksavat paljon ja rahat menee lääkeyhtiön kassaan.

        Jokainen sokea yhteiskunnan lammas voi alkaa ajattelemaan omilla aivoilla, eikä uskoa kaikkea sokeasti. Raha on se ainoa asia tässä maailmassa, joka ratkaisee. Ei mikään muu.

        Ei ole naurettavaa,että diabeetikolle suositellaan runsashiilihydraatista ruokavaliota.
        Eikä lääkkeiden ottaminen ja hiilihydraattien runsas syöminen ole naurettavaa,
        vaan tärkeää,jotta pysyy kunnossa

        Diabeetikon kuuluu syödä runsaasti hiilihydraatteja,jos ei syö niin arvot menevät
        liian matalaksi ja suuntana on ensiapu tiputushoitoineen vuodeosastolla.
        Lääkettä tarvitaan kyllä ehdottomasti,ilman lääkettä ja ravintoa arvot ei
        tasaannu.

        Diabetesta ei ole tarkoitustakaan parantaa,koska se on elinikäinen sairaus ja
        siihen ei ole mitään parannuskeinoa.Lääkkeillä ja ravinnolla on tarkoitus
        ehkäistä muita diabeteskomplikaatioita,lisäsairauksia eli sydän ja
        verisuonitaudit,silmäsairaudet,munuaissairaudet,jalan
        amputaatioineen ja muineen.

        Näitä sairauksia tulee varmasti,jos jättää lääkkeensä pois ja syö miten
        ja mitä sattuu.

        Ne ei todellakaan ole mitään rahan ja uskon asioita.
        Sinä itse taidat olla se sokea ja kaiken lisäksi tyhmäkin.
        Et tiedä diabeteksesta yhtikäs mitään,luulet vaan tietäväsi ja nekin tiedot on
        täysin vääriä.

        Joten herääppä ja ajattele ihan itse omilla aivoillasi.


      • 20+17
        Pitää syödä kunnolla kirjoitti:

        Ei ole naurettavaa,että diabeetikolle suositellaan runsashiilihydraatista ruokavaliota.
        Eikä lääkkeiden ottaminen ja hiilihydraattien runsas syöminen ole naurettavaa,
        vaan tärkeää,jotta pysyy kunnossa

        Diabeetikon kuuluu syödä runsaasti hiilihydraatteja,jos ei syö niin arvot menevät
        liian matalaksi ja suuntana on ensiapu tiputushoitoineen vuodeosastolla.
        Lääkettä tarvitaan kyllä ehdottomasti,ilman lääkettä ja ravintoa arvot ei
        tasaannu.

        Diabetesta ei ole tarkoitustakaan parantaa,koska se on elinikäinen sairaus ja
        siihen ei ole mitään parannuskeinoa.Lääkkeillä ja ravinnolla on tarkoitus
        ehkäistä muita diabeteskomplikaatioita,lisäsairauksia eli sydän ja
        verisuonitaudit,silmäsairaudet,munuaissairaudet,jalan
        amputaatioineen ja muineen.

        Näitä sairauksia tulee varmasti,jos jättää lääkkeensä pois ja syö miten
        ja mitä sattuu.

        Ne ei todellakaan ole mitään rahan ja uskon asioita.
        Sinä itse taidat olla se sokea ja kaiken lisäksi tyhmäkin.
        Et tiedä diabeteksesta yhtikäs mitään,luulet vaan tietäväsi ja nekin tiedot on
        täysin vääriä.

        Joten herääppä ja ajattele ihan itse omilla aivoillasi.

        Ota selvää. Ruokavaliolla pystyy parantumaan diebeteksesta. Se on fakta.


      • 18+17
        Pitää syödä kunnolla kirjoitti:

        Ei ole naurettavaa,että diabeetikolle suositellaan runsashiilihydraatista ruokavaliota.
        Eikä lääkkeiden ottaminen ja hiilihydraattien runsas syöminen ole naurettavaa,
        vaan tärkeää,jotta pysyy kunnossa

        Diabeetikon kuuluu syödä runsaasti hiilihydraatteja,jos ei syö niin arvot menevät
        liian matalaksi ja suuntana on ensiapu tiputushoitoineen vuodeosastolla.
        Lääkettä tarvitaan kyllä ehdottomasti,ilman lääkettä ja ravintoa arvot ei
        tasaannu.

        Diabetesta ei ole tarkoitustakaan parantaa,koska se on elinikäinen sairaus ja
        siihen ei ole mitään parannuskeinoa.Lääkkeillä ja ravinnolla on tarkoitus
        ehkäistä muita diabeteskomplikaatioita,lisäsairauksia eli sydän ja
        verisuonitaudit,silmäsairaudet,munuaissairaudet,jalan
        amputaatioineen ja muineen.

        Näitä sairauksia tulee varmasti,jos jättää lääkkeensä pois ja syö miten
        ja mitä sattuu.

        Ne ei todellakaan ole mitään rahan ja uskon asioita.
        Sinä itse taidat olla se sokea ja kaiken lisäksi tyhmäkin.
        Et tiedä diabeteksesta yhtikäs mitään,luulet vaan tietäväsi ja nekin tiedot on
        täysin vääriä.

        Joten herääppä ja ajattele ihan itse omilla aivoillasi.

        http://www.anttiheikkila.com/blogi/viralliset_diabetessuositukset_ovat_hengenvaarallisia_eika_niilla_parane_yksikaan_potilas/

        Nauran makeasti, kun alatte väittämään, että Heikkilä ei osaa asiaansa ja puhuu paskaa. Hänen puheissaan ei ole lääke-eliitin mukaan mitään järkeä, eli hän on oikeassa.

        Niin yksinkertaista.


      • Työnnä perseesi
        20+17 kirjoitti:

        Ota selvää. Ruokavaliolla pystyy parantumaan diebeteksesta. Se on fakta.

        Ei aio ottaa,koska tiedän kaiken diabeteksesta ja se on fakta.Ruokavaliolla ei
        parannuta diabeteksesta,koska se on elinikäinen sairaus ja sekin on fakta.
        Sinä olet todella tyhmä ja ruokavaliot faktoinesi voit työntää syvälle
        peräsuoleesi.Minä olen sinua paljon kokeneempi,fiksumpi ja
        lukeneempi,joten todellakin tiedän asioista enemmän ja
        oikeita tietoja,siinä sinulle faktaa myös.


      • Oikeaa faktaa
        18+17 kirjoitti:

        http://www.anttiheikkila.com/blogi/viralliset_diabetessuositukset_ovat_hengenvaarallisia_eika_niilla_parane_yksikaan_potilas/

        Nauran makeasti, kun alatte väittämään, että Heikkilä ei osaa asiaansa ja puhuu paskaa. Hänen puheissaan ei ole lääke-eliitin mukaan mitään järkeä, eli hän on oikeassa.

        Niin yksinkertaista.

        Minä taas nauran makeasti ihmisille,jotka uskoo sokeasti Heikkilän lätinöihin.
        Erityisesti nauran sinulle.

        En väitä mitään,mutta tiedän Heikkilästä että hän ei ole mikään oikea
        sisätautilääkäri,vaan ortopedi.

        Lääke-eliitissä on paljonkin järkeä,mutta Heikkilässä ei ja hän ei
        todellakaan ole oikeassa.

        Tuo Antti Heikkilän blogin otsikko on todella naurettava ja järjetön,
        sekä muu hänen blogi sisältönsä,joten viisaampana ihmisenä
        jätän tuollaiset hömppäblogit lukematta,omaan arvoonsa.

        Minulla on oikeaa faktaa siitä,että viralliset diabetessuositukset
        eivät ole hengenvaarallisia,vaan turvallisia ja suositeltavia.
        Diabetesta ei ole tarkoituskaan parantaa millä tavalla,koska
        se on elinikäinen sairaus,johon on osattava sopeutua
        oikein ja noudattaa oikeita suositeltuja ohjeita.

        Sisätautilääkärit osaa asiansa ja puhuu totta diabeteksesta.
        Nauran makeasti,jos joku alkaa väittämään muuta.

        Todellakin hyvin yksinkertaista.


      • 5+9
        Työnnä perseesi kirjoitti:

        Ei aio ottaa,koska tiedän kaiken diabeteksesta ja se on fakta.Ruokavaliolla ei
        parannuta diabeteksesta,koska se on elinikäinen sairaus ja sekin on fakta.
        Sinä olet todella tyhmä ja ruokavaliot faktoinesi voit työntää syvälle
        peräsuoleesi.Minä olen sinua paljon kokeneempi,fiksumpi ja
        lukeneempi,joten todellakin tiedän asioista enemmän ja
        oikeita tietoja,siinä sinulle faktaa myös.

        Oho, oho, ei tarvitse sentään kiihtyä. Herkkänahkainen sinä olet Onnittelut, aivopesu on tehonnut sinuun.


      • 13+17
        Työnnä perseesi kirjoitti:

        Ei aio ottaa,koska tiedän kaiken diabeteksesta ja se on fakta.Ruokavaliolla ei
        parannuta diabeteksesta,koska se on elinikäinen sairaus ja sekin on fakta.
        Sinä olet todella tyhmä ja ruokavaliot faktoinesi voit työntää syvälle
        peräsuoleesi.Minä olen sinua paljon kokeneempi,fiksumpi ja
        lukeneempi,joten todellakin tiedän asioista enemmän ja
        oikeita tietoja,siinä sinulle faktaa myös.

        Hyvä kotimamma, tai mies. Minäkin luulen, että olet erittäin lukenut ja oppinut. Yrität "servata" toisia netissä kehuskelemalla mittavalla "virtuaalitittelissäsi".
        Netti ei ole ehkä paras paikka sinulle, jos on noin hermoheikko. Suosittelen katsomaan tähän väliin vaikka hauskoja kuvia ? Rauhoittaa mukavasti.

        Lisäksi, luulen sinun tietävän mitä "trollaaminen" tarkoittaa. Sinun tapauksessasi lankesit trolliin, koska provosoiduit. Toivottavasti opit jotain.


      • 10+1000000000
        5+9 kirjoitti:

        Oho, oho, ei tarvitse sentään kiihtyä. Herkkänahkainen sinä olet Onnittelut, aivopesu on tehonnut sinuun.

        Oho oho vaan sinulle nimimerkki 5 9.En ole kiihtynyt,mutta sinä taidat olla ja olet
        myös herkkänahkainen,en minä.Onnittelut sinulle,koska aivopesu on tehonnut
        sinuun,ei minuun.


      • Alahan Opiskella
        13+17 kirjoitti:

        Hyvä kotimamma, tai mies. Minäkin luulen, että olet erittäin lukenut ja oppinut. Yrität "servata" toisia netissä kehuskelemalla mittavalla "virtuaalitittelissäsi".
        Netti ei ole ehkä paras paikka sinulle, jos on noin hermoheikko. Suosittelen katsomaan tähän väliin vaikka hauskoja kuvia ? Rauhoittaa mukavasti.

        Lisäksi, luulen sinun tietävän mitä "trollaaminen" tarkoittaa. Sinun tapauksessasi lankesit trolliin, koska provosoiduit. Toivottavasti opit jotain.

        Kuules nimimerkki 13 17,minä en ole mikään kotimamma,enkä mikään mieskään.
        En yritä servata tai kehuskella mitään,se on sinun omaa keksimääsi.

        Sinä olet vaan kateellinen,kun toiset viitsii opiskella ja lukea,tietää enemmän
        asioista.

        Netti on minulle tarpeeksi sopiva paikka,opiskelunkin kannalta.
        Mikään hermoheikko en todellakaan ole,mutta sinä olet ja
        sinulle ne kuvat sopii erinomaisesti.

        Sinä itse olet langennut trolliin ja olet provosoitunut.
        Toivottavasti sinä opit jotain.

        Minä olen oppinut ihan tarpeeksi,koska olen viitsinyt
        panostaa siihen.


      • Hohohojaa

        Keliakia näkyy aina testissä.
        Jos ei näy, on kyseessä jokin muu juttu.. Korvienvälissä tai mahassa, suolisto.. Ruokavaliossa.


      • vanha sh
        Pitää syödä kunnolla kirjoitti:

        Ei ole naurettavaa,että diabeetikolle suositellaan runsashiilihydraatista ruokavaliota.
        Eikä lääkkeiden ottaminen ja hiilihydraattien runsas syöminen ole naurettavaa,
        vaan tärkeää,jotta pysyy kunnossa

        Diabeetikon kuuluu syödä runsaasti hiilihydraatteja,jos ei syö niin arvot menevät
        liian matalaksi ja suuntana on ensiapu tiputushoitoineen vuodeosastolla.
        Lääkettä tarvitaan kyllä ehdottomasti,ilman lääkettä ja ravintoa arvot ei
        tasaannu.

        Diabetesta ei ole tarkoitustakaan parantaa,koska se on elinikäinen sairaus ja
        siihen ei ole mitään parannuskeinoa.Lääkkeillä ja ravinnolla on tarkoitus
        ehkäistä muita diabeteskomplikaatioita,lisäsairauksia eli sydän ja
        verisuonitaudit,silmäsairaudet,munuaissairaudet,jalan
        amputaatioineen ja muineen.

        Näitä sairauksia tulee varmasti,jos jättää lääkkeensä pois ja syö miten
        ja mitä sattuu.

        Ne ei todellakaan ole mitään rahan ja uskon asioita.
        Sinä itse taidat olla se sokea ja kaiken lisäksi tyhmäkin.
        Et tiedä diabeteksesta yhtikäs mitään,luulet vaan tietäväsi ja nekin tiedot on
        täysin vääriä.

        Joten herääppä ja ajattele ihan itse omilla aivoillasi.

        Nimimerkille "Pitää syödä kunnolla":

        Diabeetikon ei pitäisi syödä nopeita hiilareita, koska juuri ne saavat VS- arvot sekaisin.
        Ykköstyypin diabetes on elinikäinen sairaus ilman haimansiirtoa, mutta yleisin, kakkostyypin diabetes on ihan elämäntapasairaus, joka on parannettavissa liikunnalla, painonpudotuksella ja ruokavaliolla. Tunnen useita ihmisiä, jotka elämäntaparemontin jälkeen eivät tarvitse lääkitystä verenpaineeseen, -rasva-arvoihin tai -sokereihin.
        Siis ihan oma valinta, miten haluaa elää.


      • pelot-on
        Työnnä perseesi kirjoitti:

        Ei aio ottaa,koska tiedän kaiken diabeteksesta ja se on fakta.Ruokavaliolla ei
        parannuta diabeteksesta,koska se on elinikäinen sairaus ja sekin on fakta.
        Sinä olet todella tyhmä ja ruokavaliot faktoinesi voit työntää syvälle
        peräsuoleesi.Minä olen sinua paljon kokeneempi,fiksumpi ja
        lukeneempi,joten todellakin tiedän asioista enemmän ja
        oikeita tietoja,siinä sinulle faktaa myös.

        KUN on itseaiheutettu diabetes, viljamössöjä, kakkuja ja pullaa ja limsaa ja ja ...kyllä voi parantua.
        ERI asia on jos on haiman tai ja maksan vajaatoiminnasta johtuva diabetes, joka on IHAN eri asia


      • onomato1
        Oikeaa faktaa kirjoitti:

        Minä taas nauran makeasti ihmisille,jotka uskoo sokeasti Heikkilän lätinöihin.
        Erityisesti nauran sinulle.

        En väitä mitään,mutta tiedän Heikkilästä että hän ei ole mikään oikea
        sisätautilääkäri,vaan ortopedi.

        Lääke-eliitissä on paljonkin järkeä,mutta Heikkilässä ei ja hän ei
        todellakaan ole oikeassa.

        Tuo Antti Heikkilän blogin otsikko on todella naurettava ja järjetön,
        sekä muu hänen blogi sisältönsä,joten viisaampana ihmisenä
        jätän tuollaiset hömppäblogit lukematta,omaan arvoonsa.

        Minulla on oikeaa faktaa siitä,että viralliset diabetessuositukset
        eivät ole hengenvaarallisia,vaan turvallisia ja suositeltavia.
        Diabetesta ei ole tarkoituskaan parantaa millä tavalla,koska
        se on elinikäinen sairaus,johon on osattava sopeutua
        oikein ja noudattaa oikeita suositeltuja ohjeita.

        Sisätautilääkärit osaa asiansa ja puhuu totta diabeteksesta.
        Nauran makeasti,jos joku alkaa väittämään muuta.

        Todellakin hyvin yksinkertaista.

        "Minulla on oikeaa faktaa siitä,että viralliset diabetessuositukset
        eivät ole hengenvaarallisia,vaan turvallisia ja suositeltavia.
        Diabetesta ei ole tarkoituskaan parantaa millä tavalla,koska
        se on elinikäinen sairaus,johon on osattava sopeutua
        oikein ja noudattaa oikeita suositeltuja ohjeita."
        LÄÄKKEETÖN vaihtoehto on PARAS vaihtoehto


      • Ei ole
        pelot-on kirjoitti:

        KUN on itseaiheutettu diabetes, viljamössöjä, kakkuja ja pullaa ja limsaa ja ja ...kyllä voi parantua.
        ERI asia on jos on haiman tai ja maksan vajaatoiminnasta johtuva diabetes, joka on IHAN eri asia

        Diabetes ei ole itse aiheutettu ja siitä ei voi parantua,koska se on elinikäinen
        sairaus.On niitäkin,jotka ovat melkein syntymästään asti sairastaneet
        diabetesta.Diabetes ei aiheudu mistään syömisistä tai juomisistakaan,
        siihenkin vaikuttaakin,enemmin perintötekijät.

        Joten äläpä sotke asioita,et tiedä ja ymmärrä asioista yhtään mitään,sotket
        vaan lisää tyhmyydelläsi.

        Diabetes EI johdu haiman,eikä maksan vajaatoiminnasta vaan perintötekijöistä.
        Diabetes on ihan eri sairaus,kuin haiman ja maksan vajaatoiminta.


      • Lääkkeet on tärkeitä
        onomato1 kirjoitti:

        "Minulla on oikeaa faktaa siitä,että viralliset diabetessuositukset
        eivät ole hengenvaarallisia,vaan turvallisia ja suositeltavia.
        Diabetesta ei ole tarkoituskaan parantaa millä tavalla,koska
        se on elinikäinen sairaus,johon on osattava sopeutua
        oikein ja noudattaa oikeita suositeltuja ohjeita."
        LÄÄKKEETÖN vaihtoehto on PARAS vaihtoehto

        Kuuleppas nimimerkki onomato1,minun mielestäni LÄÄKKEELLINEN vaihtoehto on
        PARAS vaihtoehto.

        Väitellään ja riidellään vaan,koska kyllä minulle sopii ja minä väittelen ja riitelen ihan
        mielelläni,koska tiedän olevani oikeassa.


      • ootko bimbo?
        Hohohojaa kirjoitti:

        Keliakia näkyy aina testissä.
        Jos ei näy, on kyseessä jokin muu juttu.. Korvienvälissä tai mahassa, suolisto.. Ruokavaliossa.

        Sinulle hohohojaa,keliakia näkyy kyllä testissä ja kaikki muukin myös.Sinulla sen
        sijaan on siellä korvien välissä vikaa.


      • Lääkkeet on tärkeitä
        vanha sh kirjoitti:

        Nimimerkille "Pitää syödä kunnolla":

        Diabeetikon ei pitäisi syödä nopeita hiilareita, koska juuri ne saavat VS- arvot sekaisin.
        Ykköstyypin diabetes on elinikäinen sairaus ilman haimansiirtoa, mutta yleisin, kakkostyypin diabetes on ihan elämäntapasairaus, joka on parannettavissa liikunnalla, painonpudotuksella ja ruokavaliolla. Tunnen useita ihmisiä, jotka elämäntaparemontin jälkeen eivät tarvitse lääkitystä verenpaineeseen, -rasva-arvoihin tai -sokereihin.
        Siis ihan oma valinta, miten haluaa elää.

        Ja nimimerkille vanha sh,diabeetikon pitää saada ehdottomasti myös nopeita hiilareita,jotta saadaan tasaisempi verensokeri.

        Haimansiirto ei ole mikään parannuskeino,eikä se sovi kaikille ja kaikki ei
        myöskään sitä halua.Jos haimansiirto tehdään,niin joutuu silti käyttämään
        lääkitystä,hylkimisen estolääkettä,kun on vieras haima ja sitä lääkitystä
        joutuu käyttämään loppuelämän,jos on tehty kyseinen toimenpide.
        Lääkärit ei myöskään tuosta ja noin vaan ryhdy siirtelemään haimoja,
        siihen täytyy olla hyvät perusteet ja se on sen merkki ettei diabeetikko
        hyväksy sairauttaan.

        Ykköstyypin diabetes on ihan eri juttu,kuin kakkostyypin diabetes.
        Ykköstyyppi ei tule koskaan toimeen ilman lääkitystä,insuliinipistoksiaan.
        Kakkostyyppi pärjää kyllä ilman lääkitystäkin.

        Eikä se myöskään ihan noin ole,ettei muka tarvitse lääkitystä ja että on oma
        valinta,miten haluaa elää.Lääkkeitä voi koska tahansa alkaa tarvimaan,eli
        miten tahansa.


      • melkein sh
        Lääkkeet on tärkeitä kirjoitti:

        Ja nimimerkille vanha sh,diabeetikon pitää saada ehdottomasti myös nopeita hiilareita,jotta saadaan tasaisempi verensokeri.

        Haimansiirto ei ole mikään parannuskeino,eikä se sovi kaikille ja kaikki ei
        myöskään sitä halua.Jos haimansiirto tehdään,niin joutuu silti käyttämään
        lääkitystä,hylkimisen estolääkettä,kun on vieras haima ja sitä lääkitystä
        joutuu käyttämään loppuelämän,jos on tehty kyseinen toimenpide.
        Lääkärit ei myöskään tuosta ja noin vaan ryhdy siirtelemään haimoja,
        siihen täytyy olla hyvät perusteet ja se on sen merkki ettei diabeetikko
        hyväksy sairauttaan.

        Ykköstyypin diabetes on ihan eri juttu,kuin kakkostyypin diabetes.
        Ykköstyyppi ei tule koskaan toimeen ilman lääkitystä,insuliinipistoksiaan.
        Kakkostyyppi pärjää kyllä ilman lääkitystäkin.

        Eikä se myöskään ihan noin ole,ettei muka tarvitse lääkitystä ja että on oma
        valinta,miten haluaa elää.Lääkkeitä voi koska tahansa alkaa tarvimaan,eli
        miten tahansa.

        Moni on "parantunut" 2 tyypin diabeteksestä liikunnan ja ruokavalion turvin.


      • korppu84
        Pitää syödä kunnolla kirjoitti:

        Ei ole naurettavaa,että diabeetikolle suositellaan runsashiilihydraatista ruokavaliota.
        Eikä lääkkeiden ottaminen ja hiilihydraattien runsas syöminen ole naurettavaa,
        vaan tärkeää,jotta pysyy kunnossa

        Diabeetikon kuuluu syödä runsaasti hiilihydraatteja,jos ei syö niin arvot menevät
        liian matalaksi ja suuntana on ensiapu tiputushoitoineen vuodeosastolla.
        Lääkettä tarvitaan kyllä ehdottomasti,ilman lääkettä ja ravintoa arvot ei
        tasaannu.

        Diabetesta ei ole tarkoitustakaan parantaa,koska se on elinikäinen sairaus ja
        siihen ei ole mitään parannuskeinoa.Lääkkeillä ja ravinnolla on tarkoitus
        ehkäistä muita diabeteskomplikaatioita,lisäsairauksia eli sydän ja
        verisuonitaudit,silmäsairaudet,munuaissairaudet,jalan
        amputaatioineen ja muineen.

        Näitä sairauksia tulee varmasti,jos jättää lääkkeensä pois ja syö miten
        ja mitä sattuu.

        Ne ei todellakaan ole mitään rahan ja uskon asioita.
        Sinä itse taidat olla se sokea ja kaiken lisäksi tyhmäkin.
        Et tiedä diabeteksesta yhtikäs mitään,luulet vaan tietäväsi ja nekin tiedot on
        täysin vääriä.

        Joten herääppä ja ajattele ihan itse omilla aivoillasi.

        MInulla oli 2 tyypin diabetes, jätin viljat pois ja paranin kokonaan siitä. Että ei, ainakaan 2 tyyppi ei ole elinikäinen. Tyypin 1 diabetes sen sijaan on elinikäinen.


      • luonnonmukaisuutta
        9+12 kirjoitti:

        On aivan naurettavaa, että diebeetikolle suositellaan runsashiilarista ruokavaliota. Otetaan nappia ja piikkiä ennen ateriaa, syödään runsaasti hiilaria. Ja lääkkeet tasapainottaa arvoja.

        Entä, jos diabeetikko ei syökään runsaasti hiilaria ? Arvot eivät nousekkaan korkealle, verensokeri pysyy tasaisena, eikä tarvita lääkettä tasapainottamaan sitä.
        Helvetisti rahaa lääkeyhtiöille, ei niiden lääkkeiden tarkoitus ole parantaa diebeteksestä vaan ainoastaan ylläpitää sitä. Näin potilaan on pakko ostaa lääkettä, jotka maksavat paljon ja rahat menee lääkeyhtiön kassaan.

        Jokainen sokea yhteiskunnan lammas voi alkaa ajattelemaan omilla aivoilla, eikä uskoa kaikkea sokeasti. Raha on se ainoa asia tässä maailmassa, joka ratkaisee. Ei mikään muu.

        Eriytäin hyvä kommentti. Ne, joille lääkäri on määrännyt lääkkeitä vakaviin sairauksiin, syököön niitä, mutta samalla etsiköön niihin kevennystä ja ruokavaliolla elimistöönsä muutosta. Jospa jossain vaiheessa voi jättää joitakin lääkkeitä pois! Tuo on totta, että lääkeyhtiöillä on tarve vain saada lääkkeitään myydyksi, ei parantaa kokonaan tauteja. Lääkkeillä jopa aiheutetaan uusia tauteja ja vaivoja, että taas saatais jotain uutta lääkettä myytyä! Kaikki lääkkeet eivät kuitenkaan ole pahasta, mutta harva koululääketieteen edustaja suositteleemuuta kuin läö,eyhtiöiden lääkkeitä, siis vähemmän esim. ruokavaliota tms, vaan suoraan lääkkeitä vaan!


      • 30+31
        20+17 kirjoitti:

        Ota selvää. Ruokavaliolla pystyy parantumaan diebeteksesta. Se on fakta.

        Ykköstyypin diabeteksesta ei pysty parantumaan, se on eliikäinen. Haiman saarekkeissa on insuliinin tuotanto loppunut, eikä se ala uudelleen kuin haimansiirrolla, eikä niitä käsittääkseni vielä tehdä. Lievä kakkostyypin diabetes voi pysyä kurissa tarkalla ruokavaliolla ja terveillä elämäntavoilla, mutta ei sekään varsinaisesti parane, sillä jos elämäntavat repsahtavat uudelleen, oireevat takaisin. Se on fakta.


      • karppaajilla riski
        2+6 kirjoitti:

        Kerrohan millä tavalla karppaajan ruokavalio on köyhä ? Tuskin olet edes perehtynyt aiheeseen. Leipä, riisi, pasta, peruna jne eivät ole millään tavalla välttämättömiä. Tietenkin kasvavalle lapselle niitä syöttäisin, mutta ihminen joka ei kasva niin täysin turhaa.

        Kaikki yllämainitut on korvattavissa muilla elintarvikkeilla, ja en ole hiilaripelkoinen. Tänään ajattelin syödä pitsan.

        sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin on suurempi, koska rasvan käyttö monilla runsasta. Ja ylimääräinen rasva ei kerry läskiksi ilman hiilihydraatteja. Rasvaa kertyy sit sisäelimiin enemmän kuin ns. sekaruokavaliolla. Asiaan perehtyneen kanssa "ohimennen" juttelin ja ei suosittele kyseistä ruokavaliota kellekään. En osaa niin hienosti asiaa ilmasta ku hän mut suunnilleen noin meni.


      • vanha sh kirjoitti:

        Nimimerkille "Pitää syödä kunnolla":

        Diabeetikon ei pitäisi syödä nopeita hiilareita, koska juuri ne saavat VS- arvot sekaisin.
        Ykköstyypin diabetes on elinikäinen sairaus ilman haimansiirtoa, mutta yleisin, kakkostyypin diabetes on ihan elämäntapasairaus, joka on parannettavissa liikunnalla, painonpudotuksella ja ruokavaliolla. Tunnen useita ihmisiä, jotka elämäntaparemontin jälkeen eivät tarvitse lääkitystä verenpaineeseen, -rasva-arvoihin tai -sokereihin.
        Siis ihan oma valinta, miten haluaa elää.

        0let aivan oikeassa. äitini oli ylipainoinen. ja kun hän sairastui niin että joutui syömään Litalginia (voimakas särkylääke)yli sallitun päiväannoksen niin paino tuli alas 10 kg/v. yhteensä 30 kg. jossakinvaiheessa verikokeissa nähty verensokeriarvo oli normaali ja lääkäri oli sanonut että (2-tyypin)lääkkeitä ei tarvitsee enää syödä! Siis laihduttajile hyvä neuvo. Syö paljon ja oksenna kuten bulimiassa. ja ole langanlaiha. se on kyllä tosi että perintötekijät vaikuttavat. Jo pelkkä THL pikatesti/pisteytys voi antaa heti tuloksen esim. metaboolisesta oireyhtymästä. (verensok. kolestrolit ja verenpainetauti). Molemmilla vanhemmallani oli perintösairauksia ja ne lisää riskiä sairastua em. tauteihin. terveet elämäntavat-vähärasvainen ruoka. Kalaa paljon ja vihanneksia sekä liikuntaa. Ja yksi neuvo. syö vähän mutta useammin-välipalat- ja katsokaa ihmeessä kuinka elimistössä oleva liika rasva muuttuu sokeriksi! siis rasva poltetaan pois ja vs laskee! kokeilkaa itse.


      • lääkärin vastaus
        pelot-on kirjoitti:

        KUN on itseaiheutettu diabetes, viljamössöjä, kakkuja ja pullaa ja limsaa ja ja ...kyllä voi parantua.
        ERI asia on jos on haiman tai ja maksan vajaatoiminnasta johtuva diabetes, joka on IHAN eri asia

        Oikeastaan tauti, josta puhut on nimeltään metabolinen oireyhtymä, jonka yksi oire on oman insuliinin riittämättömyys elimistössä eli arjessa puhutaan II-tyypin diabeteksesta. JA oikeassa olet siinä, että tämän oireyhtymän - mukaan luettuna kohonneet verensokerit - parantaminen tapahtuu laihduttamalla eli ko. sairaus syntyy ylipainon seurauksena! Lääkityksenä käytetään yleensä tabletteja.
        I-tyypin diabetes eli ns. nuoruusijän diabetes johtuu siitä, että haima ei tuota insuliinia lainkaan. I-tyypin diabeetikko tarvitsee AINA insuliinia pistoksina. Maksalla ei tämän sairauden synnyssä ole mitään tekemistä. Syynä on perinnöllinen alttius, ja sairaus puhkeaa yleensä jonkin infektion, kovan stressitilanteen yhteydessä ja jopa maitoa epäillään I-diabeteksen syntymisen syynä.


      • Mikään ei kelpaa
        luonnonmukaisuutta kirjoitti:

        Eriytäin hyvä kommentti. Ne, joille lääkäri on määrännyt lääkkeitä vakaviin sairauksiin, syököön niitä, mutta samalla etsiköön niihin kevennystä ja ruokavaliolla elimistöönsä muutosta. Jospa jossain vaiheessa voi jättää joitakin lääkkeitä pois! Tuo on totta, että lääkeyhtiöillä on tarve vain saada lääkkeitään myydyksi, ei parantaa kokonaan tauteja. Lääkkeillä jopa aiheutetaan uusia tauteja ja vaivoja, että taas saatais jotain uutta lääkettä myytyä! Kaikki lääkkeet eivät kuitenkaan ole pahasta, mutta harva koululääketieteen edustaja suositteleemuuta kuin läö,eyhtiöiden lääkkeitä, siis vähemmän esim. ruokavaliota tms, vaan suoraan lääkkeitä vaan!

        Ja sitten jos lääkäri suosittelee elintaparemonttia ja lautasmallin mukaan syömistä niin se on saarnaamista ja hohhoijaa-lässynlässyä. Vai mitä mieltä esim. nimimerkki "luonnonmukaisuutta" on? Jos vaikkapa II-tyypin diabeetikko menee lääkäriin ja tohtori, sen sijaan, että kirjoittaisi reseptin, käskisi potilasta jättämään karkit, limut ja pullat pois, rientäisikö ko. potilas oitis tänne hehkuttamaan sitä, että sai lääkkeetöntä hoitoa?


      • elän edelleen
        pitää syödä kunnolla kirjoitti:

        Nimimerkki 2 6,ai sinäkin kuulut niihin hiilaripelkoisiin karppaajiin.Nehän ne vasta
        onkin turtuneita ruokavalioonsa,mikä on todella järkiköyhä ja ravintoköyhä.
        Minä en onneksi ole turtunut leipä,pasta ja perunaruokiin,eikä ne minua
        turvota ja tee huonoa oloa,ellen sitten syö vahingossa väärää viljatuottetta,
        kun on tuo keliakia.Testit on käyty ja keliakia todettu,sekä ohjeet mukaan
        annettu,mitä voi syödä ja mitä ei

        Minäkin kerron omat sapuskani,mitä viimeksi söin eli:

        Aamupala:leipää 2 viipaletta margariinin,makkarasiivujen ja kurkkusiivujen
        kera,jogurttia,tuoremehua,banaani,maitoa ja muki kahvia.

        Lounas:uunikalaa,perunamuusia,salaattia,leipää 2 viipaletta
        margariinin ja juustosiivujen kera,juomaksi vettä ja maitoa.

        Välipala:hedelmäkiisseliä ja kuppi kahvia.

        Päivällinen:makaronisalaattia jossa kinkkua,pakastevihanneksia,
        ananasta ja makaronia,leipä margariinin kera ja juomaksi maitoa.

        Iltapala:päivälliseltä jäänyttä makaronisalaattia,leipä margariinin
        kera ja juomaksi tuoremehua.

        Myöhäis iltapala:viili.

        Yöpala:viili ja banaani.

        Oloni on erittäinen kylläinen,tyytyväinen ja hyvä,syötyäni kaiken tuon.
        Tosin on oltava todella tarkka keliakian suhteen.Minun unenlaatuuni
        vaikuttaa se että olen syönyt kunnolla ja viljatuotteita myös,se jos
        mikä takaa paremmat yöunet.

        Aika paljon syöt, mikä on painoindeksisi?
        Aloittaja kysyi viljatonta ruokavalioa.


      • 73376337

        Pellavansiemenet ei taida olla kovin terveellisiä ja määrät ainakin pitäisi katsoa mitä käyttää päivittäin.


      • tervehtynyt 52
        Ei ole kirjoitti:

        Diabetes ei ole itse aiheutettu ja siitä ei voi parantua,koska se on elinikäinen
        sairaus.On niitäkin,jotka ovat melkein syntymästään asti sairastaneet
        diabetesta.Diabetes ei aiheudu mistään syömisistä tai juomisistakaan,
        siihenkin vaikuttaakin,enemmin perintötekijät.

        Joten äläpä sotke asioita,et tiedä ja ymmärrä asioista yhtään mitään,sotket
        vaan lisää tyhmyydelläsi.

        Diabetes EI johdu haiman,eikä maksan vajaatoiminnasta vaan perintötekijöistä.
        Diabetes on ihan eri sairaus,kuin haiman ja maksan vajaatoiminta.

        Mulla 2. Tyypin diabetes ja on periytynyt 50 vuotiaana. Olen 52-vuotias ja sairaus hoituu tableteilla ja ruokavaliolla. Liikun paljon ja syon kevyesti kasvista ja sokeritonta ruokaa. Sairaus on hoidossa. Hyvat elintavat ei tupakkaa ja alkoholia.


      • kerettiläinen
        Mikään ei kelpaa kirjoitti:

        Ja sitten jos lääkäri suosittelee elintaparemonttia ja lautasmallin mukaan syömistä niin se on saarnaamista ja hohhoijaa-lässynlässyä. Vai mitä mieltä esim. nimimerkki "luonnonmukaisuutta" on? Jos vaikkapa II-tyypin diabeetikko menee lääkäriin ja tohtori, sen sijaan, että kirjoittaisi reseptin, käskisi potilasta jättämään karkit, limut ja pullat pois, rientäisikö ko. potilas oitis tänne hehkuttamaan sitä, että sai lääkkeetöntä hoitoa?

        En ole kuullut että koululääketiedettä edustavat lääkärit suosittelisivat viljojen poisjättämistä osana elintaparemonttia. Siitähän se meteli vasta nousisi, jos joku menisi sellaista esittämään, koska koko länsimainen ruokakulttuuri nojaa vilja- ja maitotuotteisiin, ja siinä niin suuret taloudelliset intressit, jotta saa mennä vielä pari sukupolvea ennenkuin asia pystytään hyväksymään virallisesti ja sitten alkaa löytyä sitä tukevia tutkimustuloksia. Siihen saakka lääkitään perinteisesti lääkkeillä sitä osaa väestöstä mikä oireilee ja kun kaikki ei kuitenkaan sairastu samallatavoin. Se on helppo selittää vääränlaisista ruokailutottumuksista ja liian vähäisestä liikunnasta johtuvaksi, eikä välttämättä lääkärit ole näistä sen paremmin tietoisia, kun ei sitä missään virallisesti ole hyväksytty.

        Omalla kohdallani osittain sattumalta jouduin kokeilemaan viljatonta ja kun totesin sen terveysvaikutuksen, niin en enää aio palata takaisin vanhaan.


      • kerettiläinen jatkaa
        kerettiläinen kirjoitti:

        En ole kuullut että koululääketiedettä edustavat lääkärit suosittelisivat viljojen poisjättämistä osana elintaparemonttia. Siitähän se meteli vasta nousisi, jos joku menisi sellaista esittämään, koska koko länsimainen ruokakulttuuri nojaa vilja- ja maitotuotteisiin, ja siinä niin suuret taloudelliset intressit, jotta saa mennä vielä pari sukupolvea ennenkuin asia pystytään hyväksymään virallisesti ja sitten alkaa löytyä sitä tukevia tutkimustuloksia. Siihen saakka lääkitään perinteisesti lääkkeillä sitä osaa väestöstä mikä oireilee ja kun kaikki ei kuitenkaan sairastu samallatavoin. Se on helppo selittää vääränlaisista ruokailutottumuksista ja liian vähäisestä liikunnasta johtuvaksi, eikä välttämättä lääkärit ole näistä sen paremmin tietoisia, kun ei sitä missään virallisesti ole hyväksytty.

        Omalla kohdallani osittain sattumalta jouduin kokeilemaan viljatonta ja kun totesin sen terveysvaikutuksen, niin en enää aio palata takaisin vanhaan.

        Se yllättävä seuraus tällä ruokavalion muutoksella, että enää ei tee mieli mättää voita ja sokeria, juuri niitä herkkuja joita ilman en voinut olla aiemmin päivääkään.
        Sellainenkin havainto tulee nyt mieleen, että aiemmin minulla oli jonkinlainen viha-rakkaussuhde vehnään, esimerkiksi pitzzan kohdalla se tuli hyvin ilmi siten että en pystynyt syömään koko ottamaani annosta, vaan pohjasta jäi yleensä osa syömättä. Voihan sitä selittää sillä, että ehti tulla kylläiseksi, mutta kun nyt tätä mietin, niin ei välttämättä olekaan johtunut siitä, vaan ehkä elimistö kuitenkin osasi reagoida siihen oikein, ja itse tulkitsin sitä väärin oppimani perusteella.
        Keliakiaa en usko sairastavani, vaan tämä on yleisemmin terveyteen vaikuttava oireyhtymä.


      • åioli
        Ei ole kirjoitti:

        Diabetes ei ole itse aiheutettu ja siitä ei voi parantua,koska se on elinikäinen
        sairaus.On niitäkin,jotka ovat melkein syntymästään asti sairastaneet
        diabetesta.Diabetes ei aiheudu mistään syömisistä tai juomisistakaan,
        siihenkin vaikuttaakin,enemmin perintötekijät.

        Joten äläpä sotke asioita,et tiedä ja ymmärrä asioista yhtään mitään,sotket
        vaan lisää tyhmyydelläsi.

        Diabetes EI johdu haiman,eikä maksan vajaatoiminnasta vaan perintötekijöistä.
        Diabetes on ihan eri sairaus,kuin haiman ja maksan vajaatoiminta.

        huoh...kylläpäs, haima ei tuota tarpeeksi insuliinia ja maksa tuottaa liikaa rasvaa
        ja ruoka vaikuttaa, syö liikaa nopeita hiilareita niin sokerit pamahtaa tappiin.


      • ollaanviisaitamekaks
        Lääkkeet on tärkeitä kirjoitti:

        Kuuleppas nimimerkki onomato1,minun mielestäni LÄÄKKEELLINEN vaihtoehto on
        PARAS vaihtoehto.

        Väitellään ja riidellään vaan,koska kyllä minulle sopii ja minä väittelen ja riitelen ihan
        mielelläni,koska tiedän olevani oikeassa.

        kihkihkih niin minäkin olen oikeassa, sitten meitä on kaksi.


      • 6+5
        Oikeaa faktaa kirjoitti:

        Minä taas nauran makeasti ihmisille,jotka uskoo sokeasti Heikkilän lätinöihin.
        Erityisesti nauran sinulle.

        En väitä mitään,mutta tiedän Heikkilästä että hän ei ole mikään oikea
        sisätautilääkäri,vaan ortopedi.

        Lääke-eliitissä on paljonkin järkeä,mutta Heikkilässä ei ja hän ei
        todellakaan ole oikeassa.

        Tuo Antti Heikkilän blogin otsikko on todella naurettava ja järjetön,
        sekä muu hänen blogi sisältönsä,joten viisaampana ihmisenä
        jätän tuollaiset hömppäblogit lukematta,omaan arvoonsa.

        Minulla on oikeaa faktaa siitä,että viralliset diabetessuositukset
        eivät ole hengenvaarallisia,vaan turvallisia ja suositeltavia.
        Diabetesta ei ole tarkoituskaan parantaa millä tavalla,koska
        se on elinikäinen sairaus,johon on osattava sopeutua
        oikein ja noudattaa oikeita suositeltuja ohjeita.

        Sisätautilääkärit osaa asiansa ja puhuu totta diabeteksesta.
        Nauran makeasti,jos joku alkaa väittämään muuta.

        Todellakin hyvin yksinkertaista.

        Haista sinä saatanan vajukki pitkä paska. Pumppaa vaan ittesi täyteen hiilareita, sitä vitun täysjyvää ja rypsiöljyä kun ihan auktoriteetti käskee! Olet kyllä yksi perkeleen idiootti. Kukaan ei sairastuisi 2-tyypin diabetekseen ilman sokeria, tärkkelystä ja vähä-älyistä viljan pupeltamista. Joten lopeta paskapuheesi, ääliö, ja häpeä.


      • 6+6
        karppaajilla riski kirjoitti:

        sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin on suurempi, koska rasvan käyttö monilla runsasta. Ja ylimääräinen rasva ei kerry läskiksi ilman hiilihydraatteja. Rasvaa kertyy sit sisäelimiin enemmän kuin ns. sekaruokavaliolla. Asiaan perehtyneen kanssa "ohimennen" juttelin ja ei suosittele kyseistä ruokavaliota kellekään. En osaa niin hienosti asiaa ilmasta ku hän mut suunnilleen noin meni.

        Mitäköhän ihmeellistä paskaa nyt suollat? Kokeilepa ensinnäkin huviksesi syödä merkittävästi yli päivittäisen kalorintarpeesi ilman hiilareita, pelkästään rasvalla ja proteiinilla. Taisi tulla ähky, vai? Tämä yksinkertainen asia jo kertoo, mikä ihmisen luontainen ruokavalio on. Ilman hiilareita ei todellakaan tule syötyä mitään "ylimääräistä rasvaa". Milläs vitulla sitä sitten elimistöön kertyy? Pistä järjettömille väitteillesi edes joku lähde, kiitos. Tai sitten vaihtoehtoisesti pidä turpasi kiinni, kun et kerran ymmärrä mistään mitään.


      • Sietäisit hävetä
        6+5 kirjoitti:

        Haista sinä saatanan vajukki pitkä paska. Pumppaa vaan ittesi täyteen hiilareita, sitä vitun täysjyvää ja rypsiöljyä kun ihan auktoriteetti käskee! Olet kyllä yksi perkeleen idiootti. Kukaan ei sairastuisi 2-tyypin diabetekseen ilman sokeria, tärkkelystä ja vähä-älyistä viljan pupeltamista. Joten lopeta paskapuheesi, ääliö, ja häpeä.

        Arvoisa nimimerkki 6 5,sinä olet itse saatanan vajukki ja voit ihan itse haistaa sen pitkän paskan,omaa paskaasi vaikka.Me muut täysjärkiset haistamme vaikkapa
        ruokaa tai ulkoilmaa.Sinä voit pumpata täyteen itsesi proteinia ja rasvaa,tukehduttaa
        itsesi karppauksella,jos joku on yksi perkeleen idiootti niin olet sinä.Kukaan täysjärkinen ei vuovaa itselleen sairauksia jollain vitun naurettavalla karppauksella.
        Sokeri,tärkkelys ja vilja ei sairastuta,toisin kuin vähä-älyinen proteinin ja rasvan mässyttäminen.Lopetappa kuule ihan itse ne paskapuheesi ja ääliö olet sinä,joten
        joudat hävetäkin.Rangaistuksena aggressiivisesta käytöksestäsi,nimittelystä ja
        kiroilusta saat lihoa muodottomaksi,toivottavasti karppaus on myös lisäsyynä siihen.

        Se ei ole paskapuhetta,jos joku tai jotkut tietää enemmän ja asian oikean laidan.
        Eräitä taitaa vaan kiukuttaa,kun tietoa on niin vähän ja se taitaa käydä kunnian
        päälle eräillä että tarvii riuvaamaan alkaa.


      • Voi on paskamälli
        6+6 kirjoitti:

        Mitäköhän ihmeellistä paskaa nyt suollat? Kokeilepa ensinnäkin huviksesi syödä merkittävästi yli päivittäisen kalorintarpeesi ilman hiilareita, pelkästään rasvalla ja proteiinilla. Taisi tulla ähky, vai? Tämä yksinkertainen asia jo kertoo, mikä ihmisen luontainen ruokavalio on. Ilman hiilareita ei todellakaan tule syötyä mitään "ylimääräistä rasvaa". Milläs vitulla sitä sitten elimistöön kertyy? Pistä järjettömille väitteillesi edes joku lähde, kiitos. Tai sitten vaihtoehtoisesti pidä turpasi kiinni, kun et kerran ymmärrä mistään mitään.

        Samaa kysyn sinulta nimimerkki 6 6,että mitä ulostetta sinä suollat?Empäs kokeilekaan harmiksesi syödä ilman hiilareita,pelkkää rasvaa ja proteinia,koska
        ei kiinnosta.Ei tule,eikä ole ähky.Sinulle se ähky taitaa tulla ja ollakin.Ilman
        hiilareita tulee syötyä paljonkin liikaa,proteinia ja rasvaa yli tarpeen,mikä on
        epäterveellistä.Pistähän sinä järjettömille höpinöillesi stoppi ja sinä voit pitää
        sen turpasi kiinne,et ymmärrä mitään.Sinua vaan kiukuttaa,kun muut tietää
        enemmän.


    • uusielämä

      Kiitos 2 6 asiallisesta vastauksesta! Löytyykö tuota pellavansiemenrouhetta ihan sellaisenaan kaupasta? Vai ajaako pellavansiemenet saman asian sellaisenaan?

      Tänään tosiaan alottelin tämän homman ja eniten pelottaa se että en syö tarpeeksi monipuolisesti kun tätä on aikansa harrastanut...

      • 18+3

        Pellavansiemenrouhetta löytyy 400g pusseina ainakin. Risetti on merkki. S-marketista ostin ja eiköhän muuallakin ole.
        Jos vertaa esimerkiksi ruisleipäviipaleen kuituja niin yhdessä viipaleessa 2,8 g. Kun taas Tuossa rouheessa se hipoo 30g/100g. Hyvä vaihtoehto leivän tilalle ja tietenkin myös myös kaikki kasvikset ja pähkinät.


      • korppu84

        olen ollut kolme vuotta ilman viljaa eikä mitään ongelmaa ole tuottanut ruokailu


    • uusielämä

      Onko tuota pellavansiemenrouhetta "pakko" syödä? Pelottaa että reaktio on sama kuin vi-siblin jauheella, mahaa kivisti ensin monta tuntia ja sen jälkeen tulikin salamankiire vessaan...

      • 16+2

        Ei sitä mikään pakko ole syödä.


    • oikea laitalinkki

      Aloittajaa näyttää vaivaavan vaiva nimeltä hypokondria. Ei huolta, siitäkin voi parantua.

      • uusielämä

        Kiitos oikea laitalinkki. Sinähän se tiedät, ja vastauksesi auttoi paljon.

        Olisi hienoa joskus saada apua/neuvoja ja sitten täällä on näitä persreikiä jotka kettuilee..

        -Kiitos kysymästä, oloni on hieman parantunut viljattomalla ruokavaliolla. Vinkkejä ruokiin silti kaipaisin.. Josko en enää usko että täältä saisi mitään fiksua vastausta.


      • Tämä oikea linkki

        Kuulehan oikea laitalinkki sinua se hypokondria vaivaa ja kaikista sairauksista ei
        parannu.Aloittajaa vaivaa jonkinlainen viljatuotteiden sopimattuus/allergisuus
        ja jonkinlaiset hedelmä/vihannes allergiat,jotka hän mainitsee.Ilmeisesti on
        käynyt allergiatesteissä,niiden toteamiseksi.


      • Sienet ja Marjat
        uusielämä kirjoitti:

        Kiitos oikea laitalinkki. Sinähän se tiedät, ja vastauksesi auttoi paljon.

        Olisi hienoa joskus saada apua/neuvoja ja sitten täällä on näitä persreikiä jotka kettuilee..

        -Kiitos kysymästä, oloni on hieman parantunut viljattomalla ruokavaliolla. Vinkkejä ruokiin silti kaipaisin.. Josko en enää usko että täältä saisi mitään fiksua vastausta.

        Uusielämä hei,sulla on ilmeisesti viljatuotteiden sopimattomuus rukiille,ohralle,
        vehnälle ja kauralle,olethan käynyt keliakiatestissä?sun kannattaisi kokeilla
        maissia,riisiä,hirssiä ja tattaria,tekeekö ne mitään vaivoja.Taidat olla
        mainitsimillesi hedelmille ja vihanneksille allerginen,onhan niihinkin
        allergiatestit tehty?kannattaa välttää niitä ja kokeilla muita hedelmiä ja
        vihanneksia,josko vaivat asettuisi.Ootkos käynyt ravitsemussuunnittelijan
        vastaanotolla,josko hän osaisi auttaa sua?Kurjaahan tuo on,kun on
        noin monelle allerginen,vaivoja on ja ei tiedä mitä oikein söisi.

        Erittäin ikävää nuo persreiät,jotka kettuilee,olen myös saanut osani
        siitä ja se ei ole yhtään mukavaa.

        Toivottavasti vastaukseni auttoi edes vähän ja on fiksu?

        Pystytkö syömään marjoja,sieniä,lanttua ja kaalia,
        entäs muita vihanneksia ja hedelmiä?
        Kokeile niistä vaikka erilaisia marjapaistoksia/kiisseleitä,
        sienikeittoa/kastiketta ja pataruokaa yms?


      • uusielämä
        Sienet ja Marjat kirjoitti:

        Uusielämä hei,sulla on ilmeisesti viljatuotteiden sopimattomuus rukiille,ohralle,
        vehnälle ja kauralle,olethan käynyt keliakiatestissä?sun kannattaisi kokeilla
        maissia,riisiä,hirssiä ja tattaria,tekeekö ne mitään vaivoja.Taidat olla
        mainitsimillesi hedelmille ja vihanneksille allerginen,onhan niihinkin
        allergiatestit tehty?kannattaa välttää niitä ja kokeilla muita hedelmiä ja
        vihanneksia,josko vaivat asettuisi.Ootkos käynyt ravitsemussuunnittelijan
        vastaanotolla,josko hän osaisi auttaa sua?Kurjaahan tuo on,kun on
        noin monelle allerginen,vaivoja on ja ei tiedä mitä oikein söisi.

        Erittäin ikävää nuo persreiät,jotka kettuilee,olen myös saanut osani
        siitä ja se ei ole yhtään mukavaa.

        Toivottavasti vastaukseni auttoi edes vähän ja on fiksu?

        Pystytkö syömään marjoja,sieniä,lanttua ja kaalia,
        entäs muita vihanneksia ja hedelmiä?
        Kokeile niistä vaikka erilaisia marjapaistoksia/kiisseleitä,
        sienikeittoa/kastiketta ja pataruokaa yms?

        Kiitos sienet ja marjat (sekä tämä oikea linkki).
        Keliakiatesti on tehty ja sitä ei ole. Ruoka-aineallergiat on testattu lääkärissä, ja osa on selvinnyt syömällä. Ravitsemussuunnittelijalla en ole käynyt, löytyykö sellainen TK:sta? Viimeksi tänään siellä olen käynyt ja huomenna menossa verikokeisiin.. (Katsotaan vielä kalkki-josko liittyisi kilpirauhaseen nämä oireet mitä minulla on..)

        Kyllä tämä tästä alkaa suttaantumaan pikkuhiljaa, viikko takana, mutta leipää on edelleen ikävä... Aamuisin varsinkin kun se on niin helppoa... :) Ajattelin että kokeilen viikon kuluttua gluteenittomia leipiä helpottamaan varsinkin aamuja kun nuo kananmunat ja jogurtti alkaa jo tökkimään...


      • Sienet ja Marjat
        uusielämä kirjoitti:

        Kiitos sienet ja marjat (sekä tämä oikea linkki).
        Keliakiatesti on tehty ja sitä ei ole. Ruoka-aineallergiat on testattu lääkärissä, ja osa on selvinnyt syömällä. Ravitsemussuunnittelijalla en ole käynyt, löytyykö sellainen TK:sta? Viimeksi tänään siellä olen käynyt ja huomenna menossa verikokeisiin.. (Katsotaan vielä kalkki-josko liittyisi kilpirauhaseen nämä oireet mitä minulla on..)

        Kyllä tämä tästä alkaa suttaantumaan pikkuhiljaa, viikko takana, mutta leipää on edelleen ikävä... Aamuisin varsinkin kun se on niin helppoa... :) Ajattelin että kokeilen viikon kuluttua gluteenittomia leipiä helpottamaan varsinkin aamuja kun nuo kananmunat ja jogurtti alkaa jo tökkimään...

        Ravitsemussuunnittelija/ravintoterapeutti löytyy sairaalasta.En tiedä onko TK:ssa
        sellaista

        Voisit kokeilla myös gluteenittomia puuroja aamiaisella,jos pidät puuroista.


      • No höpöhöpö
        uusielämä kirjoitti:

        Kiitos sienet ja marjat (sekä tämä oikea linkki).
        Keliakiatesti on tehty ja sitä ei ole. Ruoka-aineallergiat on testattu lääkärissä, ja osa on selvinnyt syömällä. Ravitsemussuunnittelijalla en ole käynyt, löytyykö sellainen TK:sta? Viimeksi tänään siellä olen käynyt ja huomenna menossa verikokeisiin.. (Katsotaan vielä kalkki-josko liittyisi kilpirauhaseen nämä oireet mitä minulla on..)

        Kyllä tämä tästä alkaa suttaantumaan pikkuhiljaa, viikko takana, mutta leipää on edelleen ikävä... Aamuisin varsinkin kun se on niin helppoa... :) Ajattelin että kokeilen viikon kuluttua gluteenittomia leipiä helpottamaan varsinkin aamuja kun nuo kananmunat ja jogurtti alkaa jo tökkimään...

        ... Vinkkinä... Viljatonta leipää saa kaupasta.. Muroja,puurohiutaleita,myslejä... Kotoiseen valmistukseen kannattaa googlettaa...


      • Ootsä tyhmä?16
        No höpöhöpö kirjoitti:

        ... Vinkkinä... Viljatonta leipää saa kaupasta.. Muroja,puurohiutaleita,myslejä... Kotoiseen valmistukseen kannattaa googlettaa...

        Sulle no höpöhöpö,jaa vai viljatonta leipää saa kaupasta.Luuletko etten tiedä,pidätkö
        mua kovinkin hölmönä?

        Leipää voi leipoa myös itse.


      • speltti on ihanaa
        uusielämä kirjoitti:

        Kiitos sienet ja marjat (sekä tämä oikea linkki).
        Keliakiatesti on tehty ja sitä ei ole. Ruoka-aineallergiat on testattu lääkärissä, ja osa on selvinnyt syömällä. Ravitsemussuunnittelijalla en ole käynyt, löytyykö sellainen TK:sta? Viimeksi tänään siellä olen käynyt ja huomenna menossa verikokeisiin.. (Katsotaan vielä kalkki-josko liittyisi kilpirauhaseen nämä oireet mitä minulla on..)

        Kyllä tämä tästä alkaa suttaantumaan pikkuhiljaa, viikko takana, mutta leipää on edelleen ikävä... Aamuisin varsinkin kun se on niin helppoa... :) Ajattelin että kokeilen viikon kuluttua gluteenittomia leipiä helpottamaan varsinkin aamuja kun nuo kananmunat ja jogurtti alkaa jo tökkimään...

        Hei kokeile itseleivottua täysjyvä spelttileipää. Auttoi ja auttaa yhä ainakin minulla.


      • voi olla ihanaa
        speltti on ihanaa kirjoitti:

        Hei kokeile itseleivottua täysjyvä spelttileipää. Auttoi ja auttaa yhä ainakin minulla.

        Speltti on vehnää.


    • viisviisviis5

      Monenlaisia leipämäisiä leivontareseptejä löytyy karppausaiheisista kirjoista, Heikkilältä ja sivustolta karppaus.fi. Kannattaa vähän kerrallaan opetella uutta, tsemppiä!

      • Karppaus on syvältä

        Karppausaiheiset kirjat ja muu siihen liittyvä on aivottomien touhua.Karppaus
        lähentelee mielisairautta ja anoreksiaa.Tuollaista haistanpaskaa ei kannata
        opetella,ellei halua sairastuttaa itseään.


    • Olen ollut gluteenttomalla ruokavaliolla 2 vuotta ja kaikki vatsa ja iho-oireet ovat hävinneet. Keliakiaa ei ole tutkimuksissa löydetty, epäily on gluteeniyliherkkydestä.
      Koko perheeni on myös siirtynyt gluteenittomaan ja kokevat voivansa paljon paremmin.
      Aamu aloitetaan paistetuilla tai keitetyillä munilla tai munakkaalla. lisäksi edelliseltä päivältä jäänyttä kalaa, lihaa tai kanaa. Marjoja pakkasesta Turkkilaisen jogurtin kanssa.
      Päivällä keitettyjä kasviksia lihan ,kalan tai kanan kanssa.
      Iltapäivällä keittoa ja illalla gluteenitonta leipää, jogurttia ja marjoja.
      Välipaloiksi pieniä määriä pähkinöitä, siemeniä, hedelmiä tuoreena tai kuivattua, gluteenittomia leivonnaisia tai jääteöä.
      Juotavaksi vihreää teetä. Lisäksi otan Solgarin monivitamiinin, kalaöljykapselin ja D3-vitamiinin. Voin paremmin kuin ikinä!

      • näin meillä

        Tässä vähn aikaa siten oli lehtien lööpeissä, että jos sairastaa keliakiaa se ei välttämättä näy Suomessa testeillä, mutta esim. Saksassa kun teettää testit niin näkyy. Eli Suomessa ei ole 100% luotettavia testejä.


    • allergiamummo

      Kattele allergialiiton sivut,ja sieltä,hämeen all.yhdistys...heillä hyvät ruokaohjesivut.

    • ed4r5t6gyh7ujik

      Itse kun lopetin viljojen syönnin vaikutti siltä ettei sitä voi syödä enää mitään. Ja näinhän se pitkälti onkin teollisenruoan suhteen, sillä lähes kaikkeen on lisätty vehnää.

      Loppujen lopuksi viljaton ruokavalio ei vaadi muuta kuin tuoteselosteiden tarkkaan lukemista ja totutun ruokavalion laajentamista. HeVi osasto on kaupassa se mistä nykyään hankin pääasiassa ruokani. Ja jos helpolla haluaa päästä ruoanlaitossa niin pakastevihannekset ovat oivallinen vaihtoehto.

      Loppupeleissä viljattomalla ruokavaliolla joutuu vain karsimaan kaiken teollisenjätteen pois.

      • 765432

        Ruoanlaittokin on itseasiassa melko vaivatonta. Keitot ja uuniruoat ei juuri vaadi tarkkailua. Ainekset vaan astiaan ja kelloon hälytys päälle. Sitten syömään.


    • Viheriö88

      Minusta ihmiset syö liikaa hiilareita, varsinkin niitä huonoja hiilareita! Karppaajat taas popsivat liikaa eläinperäisiä tuotteita (rahkat, lihat, jogurtit) Eli minusta on hyvä jos syö hyviä hiilareita, ainakin jättäisi vehnän pois. Karppaajat saisi taas miettiä veriarvojaan muutamien vuosien jälkeen, jos ei vähennä eläinkunnantuotteita.

    • Voi hyvin

      Kun / jos olette terveydestänne kiinnostuneita kokeilkaapa elävää ravintoa eli kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, idättämistä, hapattamista, tuoremehuja ym. Ei tarvitse keittää eikä paistaa, on helppoa, nopeaa ja terveellistä:))

      • Karppaus on sairasta

        Sinulle nimimerkki Voi hyvin,jos olet karppaaja niin mietippä veriarvojasi muutaman
        vuoden jälkeen,kuten tuo edellinen kirjoittaja sanoo.

        Yököttää älytön proteenin ja rasvan(eläinrasvojen) määrä.

        Niin että ihan turha virnistellä siellä nimimerkin takana.

        Kehoittaisin karppaajia tarkistuttamaan säännöllisesti veriarvonsa,koska
        kyllä ne kaikki sairaudet tulee teillekin enemmin tai myöhemmin.

        Sitä paitsi teillä ei pitäisi olla mitään oikeutta tyrkyttää ruokavaliotanne
        kenellekään.Luulette itsestänne liikoja,päällepäsmäreitä ja pätevänne
        ällöttävällä ruokavaliollanne.


      • håhåhå

        kyllä suoli raikaa iduista, pähkinöistä ja hedelmistä. Ei ummetus vaivaa ;D


      • 19+33
        Karppaus on sairasta kirjoitti:

        Sinulle nimimerkki Voi hyvin,jos olet karppaaja niin mietippä veriarvojasi muutaman
        vuoden jälkeen,kuten tuo edellinen kirjoittaja sanoo.

        Yököttää älytön proteenin ja rasvan(eläinrasvojen) määrä.

        Niin että ihan turha virnistellä siellä nimimerkin takana.

        Kehoittaisin karppaajia tarkistuttamaan säännöllisesti veriarvonsa,koska
        kyllä ne kaikki sairaudet tulee teillekin enemmin tai myöhemmin.

        Sitä paitsi teillä ei pitäisi olla mitään oikeutta tyrkyttää ruokavaliotanne
        kenellekään.Luulette itsestänne liikoja,päällepäsmäreitä ja pätevänne
        ällöttävällä ruokavaliollanne.

        "Elävä ravinto" ei tarkoita eläinten syömistä. Nimimerkki Voi hyvin ehdotti ruokavalioon kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, idättämistä, hapattamista ja tuoremehuja, joissa tietääkseni kaikissa on hyvin hiilareita.


      • p-jaska
        Karppaus on sairasta kirjoitti:

        Sinulle nimimerkki Voi hyvin,jos olet karppaaja niin mietippä veriarvojasi muutaman
        vuoden jälkeen,kuten tuo edellinen kirjoittaja sanoo.

        Yököttää älytön proteenin ja rasvan(eläinrasvojen) määrä.

        Niin että ihan turha virnistellä siellä nimimerkin takana.

        Kehoittaisin karppaajia tarkistuttamaan säännöllisesti veriarvonsa,koska
        kyllä ne kaikki sairaudet tulee teillekin enemmin tai myöhemmin.

        Sitä paitsi teillä ei pitäisi olla mitään oikeutta tyrkyttää ruokavaliotanne
        kenellekään.Luulette itsestänne liikoja,päällepäsmäreitä ja pätevänne
        ällöttävällä ruokavaliollanne.

        Haistapa sinä vaikka paska. Viljan pupellus on sairasta jos jokin.


      • persläpi
        p-jaska kirjoitti:

        Haistapa sinä vaikka paska. Viljan pupellus on sairasta jos jokin.

        Nimimerkki p-jaska voi haistaa vaikkapa omaa persettään.Pelkkä rasvan ja proteinin
        mässytys se sairasta on.


    • ~smiley~

      Jäähän sitä paljon ruoka-aineita, joita voit vielä syödä esim:

      - kaikki maitotuotteet (jugurtit, viilit jne)
      - kaikki lihatuotteet
      - iso määrä kasviksia esim. marjat, juurekset, salaatit ja kurkut jne
      - ravintorasvat

      Helppoja aamupalavaihtoehtoja on esimerkiksi mehukeitot tai kiisselit. Myös jugurttiin ja viiliin saa vaihtelua, kun lisäät niihin erilaisia marjoja ja hedelmiä esim. banaania, mansikkaa, viinimarjoja.

      Lounasta ja päivällistä voit syödä siten, että jättää vain pastan pois ja korvaa sen esim. salaatilla, uunijuureksilla tai keittokasviksilla. Vaikkapa pihvi uunijuurekset on hyvä vaihtoehto eikä välttämättä vaadi kastiketta. Kastikkeen suurustuksenkin voi tehdä muulla kuin vehnäjauhoilla tai yksinkertaisesti vain keittää kastiketta kasaan, sillä eihän esim. Välimeren maissa kastikkeita suurusteta jauhoilla, vaan se sakeus tulee esim. tomaatista, pieneksi pilkotuista kasviksista ja kokonaisuuden hauduttamisesta.

      Välipalaksi pähkinöitä ja hedelmiä.

      Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteys johonkin ravintoneuvojaan, jotta et turhaan karsi pois sellaisia ruoka-aineita, jotka sinulle käyvätkin. Joskus ei ole edes varsinaista allergiaa, vaan kroppa reagoi ainoastaan paljon prosessoituihin ruokiin, lisäaineisiin tms

    • Olen käynyt Kaarinassa MSAS analyysissä, missä selviää mitkä ruoka-aineet ei sovi ja mitkä sopii. Yliherkkydet kun aiheuttaa suuria ongelmia eivätkä välttämättä näy tavallisissa allergiatesteissä. Analyysistä selviää myös vitamiini-, kivennäis- ja hivenainetasot.
      Tutustu netissä sivustoon IHANA ELÄMÄ, siinä kerrotaan mikä tämä analyysi on.
      Myös monet asiakkaani on käyneet siellä ja saaneet suuren avun.

    • uskottava se on

      Viljat eivät ole välttämättömiä vaan tosi monelle jopa haitallisia (vaikka ei keliakiaa tai vilja-allergiaa testit näyttäisikään). Itse olen tutkituttanut monelaista oirettani (iho, suolisto, mieliala jne) useaan kertaan. Sain onneksi huolelliset tutkimukset tähystyksineen ja koepaloineen, vaikka vähän taistelua se vaati. Loppupäätelmä oli sitten se ärtyvän suolen oireyhtymä (eli diagnoosien romukoppa kun ei tiedetä mikä oikeasti vaivaa). Sen jälkeen aloitin omakohtaiset dieettikokeilut kun kerran virallinen lääketiede ei osannut auttaa. :) Ja lopulta, kun jätin tiukasti joksikin aikaa kaikki maitotuotteet ja kaikki viljatuotteet pois aloin päästä oireistani. Kokeilinpa vielä (paristikin) palata entiseen ruokavalioon ja oireet palasivat. Joten viljattomalla edelleen mennään ja vointi on erinomainen. Pakko uskoa. Maitona käytän nykyään tilalta ostettua raakamaitoa ja se ei myöskään aiheuta mitään oireita. Viljan vitamiinit (jota ei muuten kaupan hyllyllä olevassa leivässä kovin paljon ole jäljellä) saa muista eläinkunnan tuotteista aika helposti. Ja kuitua saa marjoista ja vihanneksista.

    • Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla 2 vuotta ja muu perheeni noin vuoden. Välillä joku on kokeillut palata vanhaan mutta vatsaoireet , ihottumat, korvien kutina, silmien kuivuus ja turvotus yms. palauttaa nopeasti takaisin gluteenittomaan.

    • jounip1

      Minullakin on ollut vatsa sekaisin(pitkään) ja kylläm monen suolisto helpottuu,parantuu kun joka päivä syö reilusti hapankaalia. Syö pääasiassa tuoresalaatteja, juo reilusti pudasta vettä(lähdevettä,ei pullovettä ja ulkoilee. Toteuta ensin nämä, ei kahdessa tai kolmessa päivässä vaan pidemmän ajan kuten esim. 2 viikkoa niin näet tuloksen. Valmisruoat ym. sisältävät lisäaineita joita ei uskalleta mainitakkaan kuluttajille. Helppoa kun pääsee alkuu ja alkuu pääsee helposti jos haluaa muutoksia. Kokemusta on

    • kissa4

      Sulla on Keliakia,mee lääkäriin äläkä valita sielä se selviää 100% :sesti

    • minun tarinani

      Pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan.

      Onko jo muistettu mainita, että viljatonta diettiä on noudatettava tiukasti ainakin kaksi viikkoa ennen kuin tulokset ovat näkyvissä - mieluimmin tietysti pidempään?

      Kysehän on vain kotimaisista viljoista, joten maissijauhot sopivat mainiosti vehnäjauhojen sijasta, samoin tietysti riisi, joka korvaa makaroonin (jota saa tietysti myös gluteenittomana), josta saa helposti ja nopeasti vaikka risottoa, kun keittettyihin riiseihin sekoittaa tonnikalaa ja vihanneksia tai ihan mitä nyt haluaa sekoittaa.

      Itse en käytä lainkaan korvikkeita - eli gluteenittomia tuotteita - en ole kaivannut. Riisikakut käyvät leivän asemesta itselleni ihan hyvin, enkä ole niihin kyllästynyt. Joskus tietysti voi herkutella jollakin gluteenittomalla jutulla, mutta jäätelöannoskin korvaa ihan mainiosti tuon.

      Lätytkin saa Maitzenalla tehtyä, eikä kukaan huomaa venhälettuihin mitään eroa. Ohjeena nesteen (maidon) määrästä puolet Maitzena (maissitärkkelys) -jauhoja, pari kanamunaa puoleen litraan maitoa (ja 2,5 dl maissijauhoa), suolaa teelusikallinen, sokeria reilusti, tehtyyn taikinaan kolmisen ruokalusikallista sulatettua rasvaa, ja ei kun paistamaan.

      Puuroksi tattarihiutaleet ovat nopeita ja hyviä - itselläni meni monta vuotta, etten rohjennut edes maistaa, kun olin ennakkoluuloinen, mutta nyt en vaihtaisi niitä edes kauraryyneihin, joita en myöskään itse kestä.

      Perunahan on perusruokana helppo, ja kun kastikkeen - olkoon nyt mikä vain - suurustaa Maitzenalla, niin eihän syömisestä tule mitään ongelmaa normaali ruokaan verrattuna?!

      Ainoan ongelman tuottaa leipä ja lakritsi. On oltava tarkkana, että gluteenia ei ole karkeissa, kastikkeissa tai esim. lihaliemikuutioissa, kun noudattaa diettiä.

      Ei ole ollenkaan vaikeaa! Itse olin jo todella kipeä, kun vaihdoin viljattomaan (gluteenittomaan), niin useita vuosia vaivanneet oireet hävisivät, myös nivelvaivoja myöten - vatsasta puhumattakaan - ja näkökin parani, enkä ole sen jälkeen potenut edes flunssia, jotka aikaisemmin olivat aina kiusana.

      Kävin kymmen vuotta lääkärissä ja tutkimuksissa, eikä vikaa löytynyt, sitten eräs henkilö ehdotti, että kokeilepa tätä, ja sen koomin ei ole tarvinnut kärsiä.

      Vieläkin ihmettelen, ettei terveyskeskuksessa koskaan edes vihjaistu, että kyse voisi olla viljoista.

    • huuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Ennen kun teet radikaalin muutoksen elämääsi suosittelen, että kokeilet Forever aloeveraa. Minä sain siitä avun. Juon sitä aina aamulla tyhjään vatsaan 45 ml. Sen jälkeen menen vasta suihkuun ja teen kaikki aamutoimet. Jos sinulla on vaihteleva heräämisrytmi voit ottaa mehuoa vaikka keskellä päivää ennen ruokailua tai viimeiseksi illala ennen nukkumaan menoa. Aloe mehu kerkii hyvin imeytymään ja vaikuttamaan. Mitään ns. pikaparenemisia ei kannata heti odottaa vaan siihen saattaa mennä hieman aikaa ennen elimistösi tottuu mehuun. Toki vaikutus on yksilöllistä ja saatat huomata muutoksen jo viikossa. Lisäksi ostan ainoastaan kotmaista luomuleipää. Tiedän, että se on kallis, mutta syön sitä niin vähän että ei se hinta haittaa ja voi kuitenkin hyvin.

      Laadukkaan Aloevera mehun tunnistaa hinnasta. Luontaistuotekaupassa myydään aleaveraa edullisemmin, mutta varsinaista laadukasta aloeveraa ei niissä tuotteissa juurikaan ole.

      Aamupalaksdi syön usein munakkaan. Munakas pitää hyvin n älkää ja siitä saa vaikka kuinka kerkullisen eri resepteillä.

      Täällä ei saa mainostaa joten jos kiinostaa niin laita sähköpostia [email protected]

    • Röyh..

      Mulla ei ole tietääkseni mitään ruoka-allergioita, mutta sitten ihan mielenkiinnosta kokeilin tammikuussa viljatonta, tai pitäisikö sanoa vähä-viljaista ruokavaliota. Muutaman viikon päästä olo oli niiiiiin paljon parempi ja huomasin kuinka väsynyt olin aikaisemmin. Suosittelen ehdottomasti kaikkia kokeilemaan.

      Enkä nyt puhu mistään karppauksesta. Eli ennen kun alatte mesoamaan sen idioottimaisuudesta, niin voin kertoa, että niitä hiilareita saa kyllä muistakin ruoka-aineista kun siitä helvetin viljasta, mitä nykyään on tungettu joka paikkaan. Eikä karppaamisessa sinänsä mitään vikaa ole.. Varmasti moni saa sillä tiputettua painoaan, mutta itse urheilevana en vaan pärjää vähillä hiilareilla, joten paino alkaa tippumaan ja voimatasot laskevat jos ei hiilareita saa tarvittavaa määrään.

      -Marjat
      -Hedelmät
      -Vihreät pavut
      -Kukkakaali ja parsakaali

      Ainakin nämä on itellä toiminu aika hyvin.. Mun mielestä ei pitäisi noudattaa orjallisesti mitään ruokavaliota, vaan kokeilla ne itselle sopivat ruoat ja raaka-aineet ja käyttää sitten niitä. Niin yksinkertaista. Se, että kirjassa joku tohtori on kertonut, että näin pitää syödä, ei tarkoita sitä, että se sopisi kaikille..

    • keli -aakikko

      no ensin kannatta käydä lääkärissä jotta voi sulkee pois mahdollisen kaliakian ja jos se on syy sitten vaan noudattaa sitä ja sitten jos viellä muuta lisää oireita niin kattoo,,, ei kannata ruveta dietille ilman diagnoosia menettää rahansa ja ei tuuu tervettä...

    • huuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Lisäys viellä. Ise käytän ainoastaan suomalaisista jauhoista tegtyä luomuriusleipää. Perheleipureiden Eho luomuruisleipä palat ovat hyviä. Ainakin Prisma myy.

    • hepskukkuu23333

      Viljatuotteet kannattaa lopettaa jos on ongelmia suoliston kanssa. Testit ovat pääsääntöisesti turhia.

      Lopetin viljatuotteet vuoden alussa ja siihen jäi myös vatsavaivat. Miksi pitää mennä lääkäriin kun tyhmenpikin osaa hoitaa itseään. Se on ihan sama mikä diagnoosin nimi on jos viljaton dietti helpottaa.

      Suosittelen ehdottomasti kaikille muillekin viljatonta diettiä.

    • muke1

      Älkää lässyttäkö niitä ohjeitanne täällä. Mee verikokeeseen sillä se selviää.
      Mutta veikkaan että sulla on Keliakia tiedän kun itse sairastan sitä.
      Toinen vaihtoehto on Gronin syndrooma..se vasta pirullinen tauti on .
      LÄÄKÄRIIN sassiin!!

    • jkhkhh

      Itselläni on samoja ongelmia, viljayliherkkyys ja siitepölyallergia. En tosin ole huomannut yhteyttä koivun aiheuttamien oireiden ja ruoka-aineyliherkkyyksien välillä.

      Syön paljon mm.

      -Kalaa
      -Kanaa
      -Kaikkia hedelmiä, vihanneksia ja marjoja
      -Riisiä ja perunaa
      -Jugurttia
      -Pähkinöitä
      -Salaatteja
      -Erilaisia keittoja
      -Munia

      Aluksi oli vaikeaa keksiä syötävää mutta kun pääsi alkuun niin nyt on jo tottunut.
      Aamupalaksi esimerkiksi vettä, mehua, kahvia tai teetä, pähkinöitä, jugurttia marjoilla ja vaikka taateleita. Joka tahtoo tukevamman aamupalan paistakoon kananmunia.

      Toisen aterian iltapäivälle tai illalle teen tukevammaksi ja toisen kevyemmäksi. Hyvä esimerkki on vaikka kanasalaatti ja kala keitetyillä perunoilla. Tai sitten kalakeitto ja kreikkalainen salaatti vaikkapa paistetulla kanalla.

      Juustoja syön myös paljon. Tosin niitä on mukavampi napsia pieneen nälkään tai sitten lisätä vaikka salaattiin.

    • Naminaminaminami

      Itse olen korvannut jo pitkän aikaa viljat ja perunan kasviksilla. Perunan, pastan ja riisin tilalle valmistan lanttua, parskaalia ja muita kasviksia. Puolet lautasestani koostuu tuoresalaatista, neljännes keitettyjä kasviksia ja loppuneljännest lihaa tai kalaa.

    • Gluteeniton ruokavalio: Gluteeniton tattarihiutale, puurona. Gluteeniton kaurahiutale puurona. Voi syönä "oikean" voisilmän kanssa, tosi maukasta.
      Keitettyä kukkakaalta, esim. voisilmän kanssa. Uunissa paistettua kanaa, kalaa (lohta, tai muuta).
      Sitten löytyy glutteenitonta makaroonia, pastaa, spegettia, voi syödä em. kanssa.
      Löytyy myös gluteenitonta näkkileipää, pääll evaikka kalkkunaleikettä. Kaikessa oieata kunnon voita.
      Hedelmissä banaania, kuivattuija rusinoita. Kaupasta löytyy persilja tonnikalaa öljyssä, sitruunapippuritonnikalaa öljyssä, voi käyttää makaroonin tai pastan kanssa. On maukasta.
      Tällaista ruokavaliota syö henkilö jolla on paksunsuolen divergulaatio. Ja henkilö on pitkään sairastanut vaivaa ja tallainen gluteeniton ruokavalio tulee
      olemaan jatkossakin. Henkilö voi hyvin, mutta ko. ruokavaliolla on paino tippunut, mutta voi erittäin hyvin. Lisätietoa voi tarjota paikkakuntasi luontaistuotekauppa. Kyseinen henkilö sai sieltä ohjeet ja on kiitolline siitä.

    • katroi1

      Itse luin Pellinki-dieetistä; Antti Heikkilän kirjoissa ja sivustoilla on hyviä ohjeita, joiden noudattaminen pitää myös hivenainetasapainon kunnossa.

    • ampukaaapaihtenne

      Kaikkia hyviä kuivattuja siemenrouheita saat myös edullisemmin punnitse&säästä kaupasta taikka ruohonjuuresta! sääliksi käy alottajaa kun tähän on vedetty kaikenmaailman skeidat diabetesta myöten jotka ei alkuperäiseen aiheeseen liity mitenkään! Toivon että oireesi helpottavat ja löydät paljon korvaavaa syömistä. :) Tsemii

    • Kohtalotoveri-79

      Itselläni ei ole keliakiaa vaan gluteiiniyliherkkyys eli voin syödä kaikkia muita viljoja mutten vehnää. Vehnättömyys auttoi mm. iho-ongelmiin,turvotukseen,mahakipuihin yms.
      Kokeile vaikka maissipastaa (saa melkein kaikista ruokakaupoista). Leipä kannattaa unohtaa ainakin alkuun ja pikkuhiljaa sitten kokeilla et sopiiko mikä.
      Llemikuutioissa on usein gluteenia eli kannattaa lukea oikein tarkkaan tuoteselosteet. Gluteiinia on monessa paikassa (mm. karkeissa,suklaassa,makkaroissa) joissa sitä ei tajua olevan.
      Itselläni vieläkin siitepölyallergiaa (heinät kukkii vielä) joten ristiinallergiat kans tuttuja (itsellä kaikkien jo olemassa olevien rajotteiden lisäks mansikka,omena ja pähkinät)
      Olen ollu nyt reilu 1,5v vehnättömällä ja voin paremmin kuin ennen. Toki jos ei ruokavalio auta niin sitten lekuriin...

    • os..

      Helposti tehtävää ruokaa ovat höyryssä keitetyt vihannekset. Voi keittää mitä vaan kaupasta löytyy. Tarvitaan vaan höyrykattila, jota ei kyllä helposti löydä. Painekattilan löytää tai erilaisia lisälaitteita höyryttämiseen. Vihannesten mausteeksi voi käyttää oliiviöljyä tai kalaa. Keittoaika on 20 min. tai 12min. keittoon ja 8 min vihannesten pilkkomiseen.

    • koko

      Moi! Minulla oli sama tilanne aiemmin kuin sinulla, aina vatsavaivoja, ripulia, turvoitusta. Kaikki testit ja tähystykset tehty, ei löytynyt kummempaa. Kokeilin niin gluteenitonta kuin laktoositonta ruokavaliota eikä auttanut. Nykyään vähän niin kuin karppaan, eli katson mitä ja kuinka paljon syön hiilareita ja kaikki oireet on pois. Nykyään voin syödä muutaman näkkäripalan tai esim. makkaraa, makaroonia tai suklaata, jossa jauhoja eikä siitä vielä tule oireita.
      Siis mitä voit syödä:
      Turkkilaista jugurttia tai rahkaa, kaikkien marjojen/vähän hedelmien kanssa ja sinne sekaan joko pellavansiemeniä(joka kaupasta), hampunsiemenrouhetta(ruohonjuuresta), auringonkukansiemeniä tai kookoshiutaleita.
      Munakasta kaikilla mahd. lisukkeilla, esim. kasvikset, juusto/raejuusto.
      Ruokana kasviksia, salaatteja ja siihen lihaa, kalaa, kanaa. Voi laittaa myös kaikkia papuja, linssejä, kikherneitä, esim. adukipapu (osta ja punnitse-kauppa), mutta ei tee siltikään vatsaa kipeäksi, (ihmeellistä mutta totta!) Noista siis löytyy myös hiilareita.
      Paistan kaikki ruokani oliivi tai rypsiöljyssä, en välttämättä voissa. Sit voi tehdä tietty keittoja tai pataruokia.
      Ongelma on reissun päällä ns. välipalat, kun kaikkialla yleensä leipää tarjolla. Syö silloin ennen matkaa tai syö salaattia, rahkoja, proteiinipatukoita tai miksei vaikka banaaninkin.
      Näillä ohjeilla olen laihtunut 10 kiloa ruokavalion aloittamisen jälkeen ja ripulia ei ole vaan suoli toimii normaalisti ja olo on ok.

    • keliatiikko

      Täällä ny kirjottaa 70v mummeli mee hyvä ihminen lääkäriin että pääset verikokeisiin. Keliakia on vakava sairaus joka johtaa vaarallisiin tauteihin,kuten syöpään. Keliakia ei oo leikin asia syö sitä tai tätä vaan kaikki VILJA pois. Vehnä oikeesti myrkky ihmisen suolistolle. Kaliakiaa sairastavien määrä on joka vuosi
      noussu.

    • koko

      Ymmärtäkää jo, keliakia ei näy aina verikokeessa ja kaikki vatsaoireet/ripuli ei oo keliakiaa. Suurimmalla osalla diagnoosi on ärtyvän suolen oireyhtymä! Ja sairaalassakin kehottavat ensin kokeilemaan eri ruokavalioita mitkä sopivat.

      • koko

        Ai niin ja kaikki makeutusaineet xylitol mukaanlukien pois!


    • Se on yleisempi

      Oletko jo sulkenut pois laktoosi-intoleranssin?

    • postimm1

      moi
      Minä pääsin kaikista ruoka-allergioista ym. rajotteista, kun söin pari kourallista kaverin paskaa. Nyt uskallan syödä mitä vain! Lääketieteessäkinhän puhutaan paljon probiooteista ja sulistobakteerien vaihdosta.

    • keliaakikko

      Hei, ethän rupea viljattomalle dieetille ennen kuin otatat koepalan ohutsuolestasi. Keliakia ei tule enää esiin viljattoman dieetin jälkeen (n. 3 kuukautta) etkä voi enää saada diagnoosia etkä myöskään keliaakikon hoitokorvausta kelalta. Se ei ole mikään iso raha, mutta auttaa kuitenkin hiukan jos todellakin joudut dieetille loppuelämäksesi. Tiedäthän, että jos kyseessä on keliakia, sinun on karsittava todellakin ruokavaliostasi kaikki kotimaiset viljat, et siedä gluteenia tippaakaan!

      • .,,.,.,.

        Tottakai sitä saa kokeilla viljattomalla ilman mitään koepaloja, sillä pääsee sitä takaisin sairaaksi sitten kun alkaa taas syömään viljoja. Apteekkitestiä tietty voi käyttää helposti, mutta ei mielestäni maksa vaivaa mennä ohutsuolitähystykseen jokaikisen vatsavaivan vuoksi. Se on vaan sitä hysteriaa mitä keliaatikot pitää yllä, tai oikeammin lääkäreistähän se johtuu ja suomalaisesta auktoriteetteja kunnioittavasta mentaliteetista.

        En itseasiassa ymmärrä miksi keliakiasta on tehty niin joko-tai juttu, ilman muuta sallittakoon pilkuntarkka noudattaminen niille joilla sairaus on todettu, mutta sillä viedään pohja kaikelta muulta, sillä viljoja todella sietää epäillä muistakin sairauksista kuin keliakiasta, eikä sekään sairautena taida olla mustavalkoinen, kun nykyään puhutaan myös gluteeniyliherkkyydestä, missä ohutsuolikuvauksella ei päästä puusta pitkään.


    • Salaatinlehti

      KinkkuJuustoSämpylä on NamNam :P

    • kuoret pois

      Onkohan kukaan funtsinut niitä kaikkia väriaineita,säilöntäaineita ja hyönteismyrkkyjä mitä nykypäivän vihanneksissa on jokaisessa?

      Esim. kurkut ja paprikat VÄRJÄTÄÄN vahalla jotta ne näyttäisivät paremmilta ja säilöntäainettakin niissä on että kestävät matkan.

      Kuorikaa aivan kaikki ennen syömistä.

    • akkahki2

      Myös punaisen lihan vähentämistä/lopettamista voisit harkita. Suomalaiset syövät tutkitusti ihan naurettavia määriä lihaa, ja liha aiheuttaakin monille ruuansulatusvaivoja. Itse olen myös hyvin herkkä viljoille enkä pahemmin enää viljatuotteita syö (paitsi satunnaisesti, ja sitten kärsitäänkin melkoisista vatsavaivoista). Kannattaa ajatella elämänmuutosta niin, että se on suuri mahdollisuus nyt vihdoinkin alkaa opetella tekemään ruokaa kunnolla alusta asti itse. Itse elin noin 15-vuotiaaksi asti perinteisellä suomalaisella ruokavaliolla, johon kuului aivan liikaa lihaa ja viljaa, mutta myös aivan liian vähän kasviksia. Sitten ryhdyin kasvissyöjäksi, ja "jouduin" opettelemaan ruuanlaiton itse. Kasvissyöjäksi ryhtyminen on ehdottomasti ollut tähänastisen elämäni parhain päätös, sillä ruuanlaiton opettelemisen myötä olen oppinut syömään hyvin ja löysin myös keittiöstä rakkaan harrastuksen. Olen terveempi kuin koskaan, sekä paperilla että omien tuntemusten mukaan. Rohkeasti vaan!

    • näillä eväillä

      Olen itse maidottomalla ja gluteiinittomalla dieetillä, en keliakian vuoksi, vaan koska olen alkanut epäillä, että viljat tai maitotuotteet aiheuttaa nivelissä tulehdusta. Sen verran vähän aikaa ollut tätä kokeilua, mutta olo on jo selvästi parempi ja vatsa alkanut toimia kuten sen kuuluu.

      Viljat tarkoittaa minulle vehnää, ruista, ohraa ja mahdollisesti myös kauraa, jolloin jäljelle jää kuiva-aineista maissi, riisi, hirssi, tattari, pavut, herneet, kookos plus jotkin siemenet.

      Kannattaisi ehkä aloittaa gluteenittomalla dieetillä, koska siihen löytyy hyvin ohjeita ja sieltä saa paljon hyödyllistä tietoa sovellettavaksi, vaikka sitten joutuisi rajoittamaan ruokavaliota enemmänkin. Riisi on käsittääkseni melko turvallista aloittaa, ja riisijauhoista voi tehdä melkein kaikkea samaa kuin mitä vehnästäkin, perunatärkkelysjauhoilla lisättynä käy hyvin myös makeisiin leivonnaisiin.

      Itse olen varannut pikkunälkää varten ’leivän korvikkeeksi’ jääkaappiin kasviskeittoja tai keittänyt perunoita ja kananmunia valmiiksi, valkoisia tölkkipapuja voisin ahmia aina vaikka koko purkillisen kerralla. Puuroja olen tehnyt kookosmaitoon, riisijauhoista ohukaisia ja leipomuksia, samoin maissijauhoista, tattariakin tulee käytettyä välillä. Nämä on nyt semmoista mikä on tullut tämän dieetin myötä tavallaan uutta ruokavalioon. Tietenkään ne eivät korvaa sitä leivän syömisen antamaa mielihyvää, ja sen kyllä myös huomaa jonkinlaisina vieroitusoireina, mutta ihminen on sopeutuvainen ja keksii nälän tullen kaikenlaista syömäkelpoista mitä aiemmin ei ole edes vilkaissutkaan.

      Leipäkone on tietysti ensimmäinen asia, mitä alkaa himoitsemaan, mutta pahoin pelkään ettei se taio leivättömistä aineksista oikeaa leipää, vaikka toki mielikuvana mitä mainioin lohduttaja.

    • ongelmainen

      Keksippäs ruokavalio sellaiselle jolla on siitepölyallergia, herpes(vähäarginiininen ruoka) ja migreeni (lisäaineet ja muut tuotteet) ja lisäksi muutamia allergioita muille tuotteille ja kalalle.

      Saat nobelin ja kiitokset.

    • Hartolalainen

      Mitäpä siitä suurempaa ongelmaa itselleen tekemään, listaat vaan itsellesi mitä voit syödä ja elät niiden mukaan.

      Monet ruoka-aineet voit korvata jollain muulla ja et oikeastaan huomaakaan, esim. herkullisia kakkuja voit leipoa perunajauhojen avulla.

      Tattaripuuro maistuu yllättävän hyvälle pienen totuttelun jälkeen.

      Täältä löydät lisää tietoa; http://www.vuohelanherkku.fi/

      ps. meillä syödään kyllä tavallisesti, mutta joskus vieraille pitää olla gluteenitonta ruokaa ja ei todellakaan mikään ongelma.

    • askara

      Maitotuotteita, hedelmiä, vihanneksia, lihaa, kalaa ja kanaa ja kananamunia.

    • eräs vain

      Uskoo ken tahtoo,mutta margariini on myös sellainen,joka aiheuttaa vatsavaivoja. Kun margariinin vaihtaa esim.voihin. On taas parempi olla ilman vatsavaivoja.

    • Hei !

      Kannattaa olla varma ensin allergian aiheuttajasta.
      Kyllä niitä tutkia voidaan.

      Sinulla on kaikki tuore ruokana isot tiskit. Juurekset ovat halpoja. Tee niistä raasteita, ja kun siivuttaa ja keittää ja paistaa menee perunan kanssa pihveinä.

      Valmisteita on keliaatikoille kokonainen osasto marketeissa usein.
      Eikö riisi ainakin sovi ?

      Netistä hakukoneella keliaatikkojen ruokia etsit.

      Idätä papuja ! Idätysohjeet pakkauksesta ja netistä.

      Älä innostu lihaan, makkaroihin ja leikkeleisiin. Tapat itsesi eläinrasvoilla.
      Jos niin kalaa ja kanaa ensiksi.

      Terveellisen ja parhaan ruokavalion saa aina muutenkin hedelmistä ja juureksista.

      Havaitsen itsekin ettei minullekaan olisi keliakia niin iso ongelma.


      Yst. t. Jari Laurila

    • Ei oo helppoo!

      Itselläni on gluteeniton ja laktoositon ruokavalio... olen myös allerginen kaikille noille mainitsemillesi plus monelle muulle... mm. kauralle. Itse olen pärjännyt kun olen yksinkertaisesti vain kaupassa tutkaillut tuotteiden sisältöilmoituksia ja sitten aika paljon kokkailen itse niin tiedän ainakin mitä ruokiin olen laittanut. Pidän aina varmutteiks allergialääkkeet sekä vatsan kipulääkkeet(litalgini) mukana jos vahingossa tulee popsittua jotain ei sovinnaista.

      • Samma här

        Hei. Minäkin olen allerginen kauralle. Onkohan se harvinaista aikuisilla? Kiitos vinkistä, että litalgini auttaa vatsakipuun. Tämä oli ihan vertaistukea minulle!


    • Tuttu juttu

      Hei. Kirjastosta saa hyviä kirjoja, jotka on ruoka-allergisia varten. Niitä on tehneet suomalaiset ravitsemusterapeutit yms. ammatti-ihmiset. Sopivat siis hyvin Suomen oloihin. Minulla oli moniallergisia lapsia. Ja itselläni on allergiat vain lisääntyneet iän myötä. Olen myös ristiallerginen.Kysy lähimmästä kirjastosta, niin saat ilmaiseksi neuvoja! Astma- ja allergialiitto julkaisee lehteä, jossa on ollut paljon ruokaohjeita. Uusimmassa numerossa aiheena kurpitsa. Oletko paikallisen Allergiayhdistyksen jäsen? Gluteenittomia puurohiutaleita/pastaa saa marketeistakin. Quinoassa (Kvinoa) on paljon proteiinia. Se on halvimmasta päästä. Voi syödä puurona tai riisin tapaan.Ota huomioon, että gluteeniton vilja voi sisältää hiilihydraatteja jopa 80 %. Kasviskeitto pakastealtaasta on hyvä ja halpa. Karppaus kirjoissakin on paljon gluteenittomia ruoka-asioita. Onhan salaatitkin helppo tehdä. Toivotan hyvää jatkoa sinulle!

      • Älä sotkota

        Karppauskirjoissa ei ole mitään gluteenittomia asioita.Sitä paitsi ne on kaksi ihan eri asiaa,karppaus ja gluteeni.


      • Tuttu juttu
        Älä sotkota kirjoitti:

        Karppauskirjoissa ei ole mitään gluteenittomia asioita.Sitä paitsi ne on kaksi ihan eri asiaa,karppaus ja gluteeni.

        Karppauskirjat käsittelevät karppausta. Allergiaruokavalio kirjat käsittelevät allergiaruokavalio asioita. En todellakaan sotkota. Anteeksi, jos olen puhunut kahdesta eri asiasta samalla kerralla. Selvyyden vuoksi tämä. Allergiaruokavalio kirjat käsittelevät myös gluteenittomia asioita!Jos reseptissä ei ole gluteenia sisältäviä ruoka-aineita, niin ruoka on silloin gluteeniton. Eiköhän tästä nyt selvitä kunnialla. Lainasin vasta kirjastosta karppaus kirjan. Mielenkiintoista.


      • Eipäs sekoita
        Tuttu juttu kirjoitti:

        Karppauskirjat käsittelevät karppausta. Allergiaruokavalio kirjat käsittelevät allergiaruokavalio asioita. En todellakaan sotkota. Anteeksi, jos olen puhunut kahdesta eri asiasta samalla kerralla. Selvyyden vuoksi tämä. Allergiaruokavalio kirjat käsittelevät myös gluteenittomia asioita!Jos reseptissä ei ole gluteenia sisältäviä ruoka-aineita, niin ruoka on silloin gluteeniton. Eiköhän tästä nyt selvitä kunnialla. Lainasin vasta kirjastosta karppaus kirjan. Mielenkiintoista.

        Vai niin.Karppauskirjat käsittelevät karppausta ja suurimmaksi osaksi hölynpölyä.Allergia ja keliakiakirjat on aivan ihan eri juttunsa ja sisältävät oikeaa asiaa.


      • Tuttu juttu
        Eipäs sekoita kirjoitti:

        Vai niin.Karppauskirjat käsittelevät karppausta ja suurimmaksi osaksi hölynpölyä.Allergia ja keliakiakirjat on aivan ihan eri juttunsa ja sisältävät oikeaa asiaa.

        Hei. Kiitos mielipiteestäsi. Emmepä sitten sekoile enempää. Hyvää jatkoa kaikille!


    • rftgyuji

      Viini, rommi ja siideri.

      • Vilja allergia

        Ei mitään viiniä,rommia ja siideriä.Ei ne mitään ruokaa ole.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe