Kolarin kesäidylli

MattiKSinisalo

Ajelinpa tässä menneellä viikolla pariinkin otteeseen läpi Kolarin kunnan ja kirkonkylän. Viihtyisän näköisältä ja rauhalliseltakin paikalta Kolari jälleen näytti. Itsekin ehdin olla täällä jo vuoden töissä ja vähän kotiutuakin. Mutta pakko se vaan on tunnustaa, ettei se äärettömän inhottava temppu, mikä minulle täällä tehtiin, minulta koskaan unohdu. Täytyy sanoa, että ihmeellisiä ovat nämä kunnallispolitiikan kiemurat...

3

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedoksi ystävilleni, tuttavilleni ja sukulaisilleni Kolarin seudulla. Olen toimittanut asiani korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyyn. Odottelemme nyt ko. oikeuden ratkaisua asiassa.

• Kerrottakoon vielä niille, jotka eivät asiaan ole perehtyneet, mistä on kysymys.

Olin lukuvuoden 2011-12 matemaattisten aineiden lehtorin sijaisena Kolarin lukiossa. Hoidettuani tehtäväni mielestäni varsin moitteettomasti ja hyvin tuloksin hain keväällä 2012 avoimeksi tullutta vakinaista virkaa. Sivistystoimenjohtajana ja vastaavana rehtorina toimineella Ulla Vesalalla oli kuitenkin oma suosikkinsa virkaan. Valmistellessaan päätösehdotustaan sivistyslautakunnan kokoukseen hän ilmeisesti totesi minun olevan vähän liian vahva hakijakandidaatti. Niinpä hänen oli ryhdyttävä varsin rankkoihin toimenpiteisiin asiantilan korjaamiseksi. Luottaen ilmeisesti siihen, ettei asia tulisi koskaan minun tietooni, hän mm. jätti varsinaiset aineenopettajan aineenhallinnan osoittavat paperini ja samalla noin kolmen vuoden täysipäiväiset opetettavien aineiden lisäopinnot kokonaan huomioon ottamatta. Hakijavertailuun kirjatuiksi tulivat vain tuolloin 22 vuotta vanhasta perustutkintotodistuksestani vuodelta 1990 löytyvät opinnot. Merkittävä osa opettajan työkokemuksestani jätettiin kokonaan huomioon ottamatta, jopa nimeni kirjoittiin hakijatiivistelmään väärin. Sattumalta juuri tämän verran tarvittiin siihen, että kilpahakijani saatiin papereiden perusteella näyttämään hiukan minua pätevämmältä. Tapahtunut selvisi kuitenkin minulle valinnan jälkeen pyydettyäni jäljennöksen hakua koskevasta julkisen haun hakijatiivistelmästä. Tein tietysti asiasta Kolarin sivistyslautakunnalle oikaisuvaatimuksen, jossa vaadin valintapäätöksen kumoamista perustuslain ja hyvän hallintotavan vastaisen menettelyn vuoksi sekä paikan laittamista uudelleen hakuun. Yllätyksekseni Kolarin sivistyslautakunta, jonka jäsenet olivat vaaleilla valittuja kuntalaisten edustajia, ja jonka tehtävänä olisi mm. nimenomaan valvoa viranomaisten toimien lainmukaisuutta, kuitenkin yksimielisesti hylkäsi valitukseni, hyväksyen Ulla Vesalan selityksen, että hakijayhteenvedon järjestelmällinen vääristeleminen oli tapahtunut 'vahingossa' eikä olisi muka ollut vaikuttanut valinnan lopputulokseen.

Valitsijoilla on toki lainmukainen oikeus valita virkaan pätevistä hakijoista 'sopivin'. Tämä 'sopivuus' on sitten heidän itsensä määriteltävissä. Asiaa valmistelevilla virkamiehillä ei kuitenkaan ole oikeutta esitellä päättäjille mielivaltaisesti muunneltuja tai karsittuja tietoja hakijoista. Kun näin menetellään, ollaan eksytty varsin kauas hyvän hallintotavan periaatteista.

Sivistyslautakunnan perustulain ja hyvän hallintotavan vastaisen päätöksen vein luonnollisesti Rovaniemen hallinto-oikeuden käsittelyyn. Yllätyksekseni Rovaniemen hallinto-oikeus kuitenkin asettui täysin vastapuolen kannalle.

Rovaniemen hallinto-oikeus on nyt siis tehnyt sellaisen ennakkopäätöksen, jonka mukaan viranhakijoiden esittämiä todistuksia voidaan valintaa valmisteltaessa mielivaltaisesti karsia ja muunnella. Riittää, että alkuperäiset hakupaperit ovat periaatteessa päätöksiä tekevien lautakuntien jäsenten käytettävissä. Jälkikäteen voidaan vedota 'papereiden unohtumiseen pöydälle'. Huolimattomasta papereiden käsittelystä on tehty juridisesti oikeutettu ja hyväksytty toimenpide.

Asia ei koske pelkästään minua. Kun hallinto-oikeus nyt on antanut ennakkopäätöksensä asiassa, tämä tarkoittaa sitä, että samaa menettelyä voidaan soveltaa tästä eteenpäin kaikkien muidenkin viranhakujen yhteydessä. Tämä vie pohjan pois kaikelta opiskelulta. Tunnollinen ja ahkera opiskelu ei enää kannata. Jos olet 'syntynyt kultalusikka suussa', sinun ei tarvitse opiskella, koska pääset hyviin työpaikkoihin ilmankin. Ja jos et sitä 'kultalusikkaa' ole koskaan nähnytkään, opiskelu on täysin turhaa, koska valintaa valmistelevat virkamiehet voivat vaikkapa taitella paperilennokkeja hakupapereistasi.

Tällaistako koulutusjärjestelmää ja (tieto)yhteiskuntaa haluamme?

• Tero Lahtinen puolustelee Ulla Vesalan toimintaa Kolarin kunnan sivistystoimenjohtajana ja johtavana rehtorina sanomalehti Luoteis-Lapissa 3.10.2013 otsikolla "Vaiettu totuus Ulla Vesalasta" ilmestyneessä kirjoitelmassaan mm. sanoin "... En voi kuitenkaan miltään osin allekirjoittaa usein kuulemiani väitteitä siitä, miten Vesala olisi epäreilu, ilkeä ja narsistinen ja miten opettajat jopa pelkäisivät häntä.,,". Itse ihmettelen, mitä muuta, kuin ilkeätä ja epäreilua Ulla Vesalan toiminta omalla kohdallani on ollut. Kun kysyin juuri äskettäin (entisen avovaimoni lähisukulaiselta ja lasteni pikkuserkulta) Tero Lahtiselta puhelimessa, miten hänelle itselleen kävisi, jos hänen papereistaan jonkun viranhaun yhteydessä kylmästi 'unohdettaisiin' kolmen vuoden täysipäiväisiä yliopisto-opintoja vastaavat opintosuoritukset, hänen oli pakko myöntää, ettei hänen omista opinnoistaan tällöin jäisi mitään jäljelle. Mutta juuri näin minun kohdallani on menetelty. Ja mitä tuohon pelkäämiseen tulee, en itse osannut Ulla Vesalan toimintaa ollenkaan pelätä, ennen kuin sain tuon jatkopestin haun yhteydessä yhtäkkiä huomata tulleeni hänen taholtaan kylmästi selkään puukotetuksi.

Tero Lahtinen tuo kirjoitelmassaan esille oman näkemyksensä asioiden kulusta. Sitä en tiedä, missä määrin tuo näkemys on tietoisesti väritettyä vai uskooko hän todellakin asiaansa. Oma kokemukseni poikkeaa kuitenkin täysin Teron esille tuomasta 'vaietusta totuudesta', ja joka ikisen väitteeni voin kirjallisin dokumentein oikeiksi osoittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe