pelottaa sikana

:///////////

haluan että kerrotte mitä huonoa on koirallene tapahtunut kastroinnin jälkeen. Minulla on kohta 5v uros jonka vien kastrointiin, kertokaa huonot puolet kastroinnista, onko koiranne luonne tms muuttunut entä ulkonäöllisesti?? turkki mennyt paremmaksi, lihonnut tms?? Kiitos ASIALLISISTA vastauksista, ja niitä kommentteja kirjotella että älä vie, no olenpa viemässä! Mua kyl sikana pelottaa jos ihana koirani muuttuu radikaalsiti.

186

8764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta jos..

      "että älä vie, no olenpa viemässä! Mua kyl sikana pelottaa jos ihana koirani muuttuu radikaalsiti. "

      ... sinulla on kerran ihana koira, niin miksi olet silpomassa sen? Ihan vaan huviksi ja iloksi vai? En kirjoita että älä vie, vaan ihmettelen ja suureen ääneen ajattelen että "Voi Luojani, Miksi Tällaisiakin Ihmisiä ON"!!!

      • Leikkauttanut

        Otimme koiran metsästyskäyttöön. Kun se oli 6 kk, sille tuli eka juoksu, kesti 5 viikkoa, ja siihen päälle valeraskaus. Ja kun siitä päästiin, niin alkoi seuraava juoksu 9 kk iässä. Koira raukka oli koko ajan hormoneista sekaisin. Metsästyskäyttöä voinut edes ajatella, joten leikkauttaminen oli päivänselvä juttu.

        Seuraavan koiran leikkautimme myös, koska pentuja emme aio teettää. Uros meillä on leikkaamaton, vanha jo. Ja joskus oikein säälin sitä, kun se kulkee päivästä toiseen nuollen narttujen pissoja kuola valuen. Ja jos silpomisenvastustajia helpottaa, niin olen leikkauttanut myös itseni, koska lapsia en aio enää tehdä.


      • ei sukupuolesta kiin
        Leikkauttanut kirjoitti:

        Otimme koiran metsästyskäyttöön. Kun se oli 6 kk, sille tuli eka juoksu, kesti 5 viikkoa, ja siihen päälle valeraskaus. Ja kun siitä päästiin, niin alkoi seuraava juoksu 9 kk iässä. Koira raukka oli koko ajan hormoneista sekaisin. Metsästyskäyttöä voinut edes ajatella, joten leikkauttaminen oli päivänselvä juttu.

        Seuraavan koiran leikkautimme myös, koska pentuja emme aio teettää. Uros meillä on leikkaamaton, vanha jo. Ja joskus oikein säälin sitä, kun se kulkee päivästä toiseen nuollen narttujen pissoja kuola valuen. Ja jos silpomisenvastustajia helpottaa, niin olen leikkauttanut myös itseni, koska lapsia en aio enää tehdä.

        nuolee nartutkin koirien pissoja, ei kaikki


      • eu-nukki
        Leikkauttanut kirjoitti:

        Otimme koiran metsästyskäyttöön. Kun se oli 6 kk, sille tuli eka juoksu, kesti 5 viikkoa, ja siihen päälle valeraskaus. Ja kun siitä päästiin, niin alkoi seuraava juoksu 9 kk iässä. Koira raukka oli koko ajan hormoneista sekaisin. Metsästyskäyttöä voinut edes ajatella, joten leikkauttaminen oli päivänselvä juttu.

        Seuraavan koiran leikkautimme myös, koska pentuja emme aio teettää. Uros meillä on leikkaamaton, vanha jo. Ja joskus oikein säälin sitä, kun se kulkee päivästä toiseen nuollen narttujen pissoja kuola valuen. Ja jos silpomisenvastustajia helpottaa, niin olen leikkauttanut myös itseni, koska lapsia en aio enää tehdä.

        Ai sut on kastroitu?
        Okei.

        Vasektomia ja naisten sterilointi on ihan eri juttu.


      • nestori x

        Itse kullakin miespuolisella elämä muuttuu jos ja kun perhekalleudet otetaan
        pois.

        1, Koira kastoroinnin jälkeen alkaa lihomaa valtavasti.
        2, Muuttuu jotenkin apaattiseksi.
        Mitä on ollut haittaa ja ensinnäkin miksi pitää kastoroida ?
        Ajattelppa omalle kohdalle jos yhtä-äkkiä perhekalleudet poistettais ,miltä mahatis tuntua?

        Olen katsellut naapurini Mittebitziä kastoroinnin jälkeen.
        Aiemmin koira oli leikkisä ja iloisen oloinen, tänään se ei ole oikein kiinnostunut mistään ja ikää on vasta noin kolme vuotta,tosiaankin elopaino jotain 8-9 kiloa , kun normaali elopaino 35 cm, korkuisella koiralla n,4-5 kiloa


      • Kävikö mielessä
        nestori x kirjoitti:

        Itse kullakin miespuolisella elämä muuttuu jos ja kun perhekalleudet otetaan
        pois.

        1, Koira kastoroinnin jälkeen alkaa lihomaa valtavasti.
        2, Muuttuu jotenkin apaattiseksi.
        Mitä on ollut haittaa ja ensinnäkin miksi pitää kastoroida ?
        Ajattelppa omalle kohdalle jos yhtä-äkkiä perhekalleudet poistettais ,miltä mahatis tuntua?

        Olen katsellut naapurini Mittebitziä kastoroinnin jälkeen.
        Aiemmin koira oli leikkisä ja iloisen oloinen, tänään se ei ole oikein kiinnostunut mistään ja ikää on vasta noin kolme vuotta,tosiaankin elopaino jotain 8-9 kiloa , kun normaali elopaino 35 cm, korkuisella koiralla n,4-5 kiloa

        ... että jos koira painaa melkein kaksi kertaa sen verran kuin sen kuuluisi, niin se jo riittää tekemään siitä apaattisen, ja jos se on niin lihava, ei se varmaan tarpeeksi aktivointiakaan saa, on siis onneton.


      • ykykdt
        Leikkauttanut kirjoitti:

        Otimme koiran metsästyskäyttöön. Kun se oli 6 kk, sille tuli eka juoksu, kesti 5 viikkoa, ja siihen päälle valeraskaus. Ja kun siitä päästiin, niin alkoi seuraava juoksu 9 kk iässä. Koira raukka oli koko ajan hormoneista sekaisin. Metsästyskäyttöä voinut edes ajatella, joten leikkauttaminen oli päivänselvä juttu.

        Seuraavan koiran leikkautimme myös, koska pentuja emme aio teettää. Uros meillä on leikkaamaton, vanha jo. Ja joskus oikein säälin sitä, kun se kulkee päivästä toiseen nuollen narttujen pissoja kuola valuen. Ja jos silpomisenvastustajia helpottaa, niin olen leikkauttanut myös itseni, koska lapsia en aio enää tehdä.

        Taitaa olla sun koirasi päivän kohokohtia, kun saa haistella ja nuolla niitä narttujen pissoja, älä vie koiraltasi sitä iloa. Voi kyllä olla, että se narttujen haisteleminen ja maisteleminen ei kastraatioon lopu.


      • kannattaa kyllä
        nestori x kirjoitti:

        Itse kullakin miespuolisella elämä muuttuu jos ja kun perhekalleudet otetaan
        pois.

        1, Koira kastoroinnin jälkeen alkaa lihomaa valtavasti.
        2, Muuttuu jotenkin apaattiseksi.
        Mitä on ollut haittaa ja ensinnäkin miksi pitää kastoroida ?
        Ajattelppa omalle kohdalle jos yhtä-äkkiä perhekalleudet poistettais ,miltä mahatis tuntua?

        Olen katsellut naapurini Mittebitziä kastoroinnin jälkeen.
        Aiemmin koira oli leikkisä ja iloisen oloinen, tänään se ei ole oikein kiinnostunut mistään ja ikää on vasta noin kolme vuotta,tosiaankin elopaino jotain 8-9 kiloa , kun normaali elopaino 35 cm, korkuisella koiralla n,4-5 kiloa

        PYH PYH ja PYH. Mun koirassa ei tapahtunut luonteessa yhtään mitään. Helpompi lenkillä ja sen itsekkin elää kun ei enää ole niin hormooniensa orja. Todella, vilkas seurallinen ja hellyydenkipeä edelleen. EI OLE lihonut eikä mitään muutakaan negatiivista. Poikakoirasta on siis kysymys ja kissakin on kastroitu ja loppuipahan muutaman viikon välein ollut kamala mouruaminen. Negatiiviset kommentit varmaan miespuolisilta kastroimattomilta kun pelkäävät mitä itselle tapahtuisi :)
        Ite ootte koiranne syöttäneet lihaviksi ja appattisiksi kun teille tuli traumoja... luulen ;)


      • Hauorvokki
        ykykdt kirjoitti:

        Taitaa olla sun koirasi päivän kohokohtia, kun saa haistella ja nuolla niitä narttujen pissoja, älä vie koiraltasi sitä iloa. Voi kyllä olla, että se narttujen haisteleminen ja maisteleminen ei kastraatioon lopu.

        Ei sukupuolivaistojen säilyminen ole koiralle pelkkä ilo. Meillä oli lapsuudessani narttukoira, joka pidettiin lukkojen takana juoksuaikoina. Kylän urokset paimensivat koko juoksuajan pihan laidalle, satoi tai paistoi, oli pyry tai pakkasta vaikkapa 30 astetta. Yhden tuttavan uroskoira palellutti talvipakkasella mahanahkansa niin pahasti, että jouduttiin lopettamaan, kun narttujen kiimoja oli vaan pakko vahtia. Toisen naapurin afgaaniuros ei syönyt kahteen viikkoon, kun meidän nartullamme oli juoksuaika, vaikka uros oli kotonaan kiinni parinsadan metrin päässä, ja meidän koiramme myös kiinni kotona je enimmäkseen lukkojen takana. Kerran afgaaniuros karkasi meille hyppäämällä ikkunoiden läpi kotonaan. Niin että ei ole aina herkkua olla uroskoira.
        Leikattu koira ei tiedä olevansa leikattu. Se muuttuu rauhallisemmaksi, pysyy paremmin kotona ja valitettavasti lihoo hiukan helpommin. Mutta ei sen elämä kastroinnista pilalle mene, päinvastoin, eipä ole turhat ajatukset mieltä häiritsemässä. Ja vanhoilla päivillä koira voi säästyä eturauhassyövältä. Eli jos koira ei ole jalostuseläin, niin pallit pois vaan. Kyllä se silti on ihan se sama koira. Kokemusta on.


      • Ttttpvoooo
        ei sukupuolesta kiin kirjoitti:

        nuolee nartutkin koirien pissoja, ei kaikki

        Kaikki koirat nuuhkii ja nuoleekin toisten pissajälkiä. Eikös vanha sananlasku sano, että kaikkein vähiten maailmassa on haistamattomia koiran takapuolia. Ei koira kiinnostustaan toisiin koiriin menetä, vaikka varsinainen sukupuolivietti sammuukin.


      • Ivioliinakki
        kannattaa kyllä kirjoitti:

        PYH PYH ja PYH. Mun koirassa ei tapahtunut luonteessa yhtään mitään. Helpompi lenkillä ja sen itsekkin elää kun ei enää ole niin hormooniensa orja. Todella, vilkas seurallinen ja hellyydenkipeä edelleen. EI OLE lihonut eikä mitään muutakaan negatiivista. Poikakoirasta on siis kysymys ja kissakin on kastroitu ja loppuipahan muutaman viikon välein ollut kamala mouruaminen. Negatiiviset kommentit varmaan miespuolisilta kastroimattomilta kun pelkäävät mitä itselle tapahtuisi :)
        Ite ootte koiranne syöttäneet lihaviksi ja appattisiksi kun teille tuli traumoja... luulen ;)

        Samoin. Itselläni on jo 9-vuotia tanskandoggi, leikattiin 3-vuotiaana. kun kylä alkoi kutsua liikaa. Koira on terve ja iloinen vanhaherra, ei edes lihava. Pallit pois vaan, ellei jalostuskäyttöä ole. Eikä se mitään silpomista ole, kun se tehdään siististi nukutuksessa eläinlääkärissä. Ei ukkoparka edes tajua, että sille on jotakin erityistä tapahtunut.


      • koirane
        eu-nukki kirjoitti:

        Ai sut on kastroitu?
        Okei.

        Vasektomia ja naisten sterilointi on ihan eri juttu.

        minu koira jka oli sekartunen ei haukunut enä alkoi hihitää ja pisata istuvalta.


      • Leikkauttanut kirjoitti:

        Otimme koiran metsästyskäyttöön. Kun se oli 6 kk, sille tuli eka juoksu, kesti 5 viikkoa, ja siihen päälle valeraskaus. Ja kun siitä päästiin, niin alkoi seuraava juoksu 9 kk iässä. Koira raukka oli koko ajan hormoneista sekaisin. Metsästyskäyttöä voinut edes ajatella, joten leikkauttaminen oli päivänselvä juttu.

        Seuraavan koiran leikkautimme myös, koska pentuja emme aio teettää. Uros meillä on leikkaamaton, vanha jo. Ja joskus oikein säälin sitä, kun se kulkee päivästä toiseen nuollen narttujen pissoja kuola valuen. Ja jos silpomisenvastustajia helpottaa, niin olen leikkauttanut myös itseni, koska lapsia en aio enää tehdä.

        Ai olet antanut kastroida itsesi. Aika radikaali ratkaisu.


      • Ttttpvoooo kirjoitti:

        Kaikki koirat nuuhkii ja nuoleekin toisten pissajälkiä. Eikös vanha sananlasku sano, että kaikkein vähiten maailmassa on haistamattomia koiran takapuolia. Ei koira kiinnostustaan toisiin koiriin menetä, vaikka varsinainen sukupuolivietti sammuukin.

        http://kirshin.wordpress.com/


      • Anonyymi
        kannattaa kyllä kirjoitti:

        PYH PYH ja PYH. Mun koirassa ei tapahtunut luonteessa yhtään mitään. Helpompi lenkillä ja sen itsekkin elää kun ei enää ole niin hormooniensa orja. Todella, vilkas seurallinen ja hellyydenkipeä edelleen. EI OLE lihonut eikä mitään muutakaan negatiivista. Poikakoirasta on siis kysymys ja kissakin on kastroitu ja loppuipahan muutaman viikon välein ollut kamala mouruaminen. Negatiiviset kommentit varmaan miespuolisilta kastroimattomilta kun pelkäävät mitä itselle tapahtuisi :)
        Ite ootte koiranne syöttäneet lihaviksi ja appattisiksi kun teille tuli traumoja... luulen ;)

        Just niin!


    • + > -

      Itselläni ei uroskoiraa ole mutta enimmäkseen pelkkää hyvää kuullut noista leikkauttamisen vaikutuksista. Yksilöllisiä asioitahan nuo, monet koirat eivät muutu yhtään suuntaan eikä toiseen.

      Tuttavani ovat saaneet kastroimisesta apua mm. sisälle merkkailuun ja vähentänyt yhteen ottoja muiden urosten kanssa. Useimpia kastrointi on muuttanut vain parempaan päin: koirista on tullut rauhallisempia ja tottelevaisuuskin parantunut kun voi keksikkyä ihan vaan omistajaan. Pahinta mitä olen kuullut on ollut juurikin lihominen ja turkin laadun huononeminen mutta lihomiseenkin voi vaikuttaa korjaamalla ruokavaliota. Yhden ainoan tiedän joka on kastroinnin jälkeen muuttunut aggressiiviseksi muita koiria kohtaan mutta tämä uros oli kastroitaessa vielä alle vuoden ikäinen ja tämä aggressiivisuus on voinut tulla hyvinkin aikuistumisen myötä tai monen tekijän summana eikä yksistään kastroinnin takia.

      Jokaisessa leikkaiksessa on riskinsä mutta mielestäni uroskoiran kastroinnissa on suuremmat hyödyt kuin haitat. Kastroimalla nyt ehkäiset myös koirasi riskiä joutua leikkauspöydälle sitten vanhana eturauhasvaivojen takia.

    • Aakkosellinen

      Mie olen kaksikin sekarotuista urostani leikkuuttanut. Sen jälkeen voi antaa koiralle enempi vapautta olla pihalla, kun ei enää pyri karkailemaan. Luonne ei muuttunut miksikään. Eivät lihoneet, minähän sen ruuan kuppiin laitan. Koirapuistossa muut urokset saattavat olla tungettelevaisia, koska eivät tiedä, onko tuo uros vai narttu. Mutta tasapainoinen koira klaaraa ne tilanteet helposti. Leikkisyys säilyy.

      Ennen leikkausta saattoi yöt mennä vinkumista kuunnellen, jos oli juoksunarttuja lähimailla. Ja niitähän kaupungissa piisaa.

      • Samainen2

        Sukulaiseni koiralle tuli virtsanpidätysongelmia kastroinnin jälkeen.


      • Minusta kyllä

        tuntuu että jos koira ei karkaa enää pihasta, niin silloin sen luonne on muuttunut. Hyvään vai huonoon, olkoon makuasia. Mutta entisensä ei koirasi sen jälkeen enää ole.


      • meidän koiralla oli
        Samainen2 kirjoitti:

        Sukulaiseni koiralle tuli virtsanpidätysongelmia kastroinnin jälkeen.

        tohon on lääkitys. Aikoinaan kun meillä oli sterilisoitu koira niin sen jälkeen oli ollut pidätyskyky heikko ja ell sain lääkkeet siihen ja jossain vaiheessa loppuikin, että teki aina pissit ulos:)


    • Aakkosellinen

      Enpä osaa pitää sitä luonteenpiirteenä, jos hormoonit saavat uroskoiran reagoimaan juoksunartun hajuihin, jotka tulevat kilometrin - parin päästä.

      EI TIETENKÄÄN SE OLE ENTISENSÄ, KUN TESTOSTERONIN TUOTANTO LOPPUU.
      Sitä ei enää nartut kiinnosta. Se on ainut muutos. Juuri se muutos mitä kastroinnilla halutaankin tehdä.

      • Miksi sitten

        et alunperinkin ottanut narttua? Sellaistahan sinä kai hait ja teit. Ja jos vetoat että nartuillakin on ne juoksunsa, niin toki. Silloin jos eläimen luonnosta ei pidä, ei eläintä pitäisi ottaa, vaan tyytyä rutistamaan pehmoeläimiä.

        Ei koiraa pidä silpoa siksi että se on koira.


      • Aakkosellinen
        Miksi sitten kirjoitti:

        et alunperinkin ottanut narttua? Sellaistahan sinä kai hait ja teit. Ja jos vetoat että nartuillakin on ne juoksunsa, niin toki. Silloin jos eläimen luonnosta ei pidä, ei eläintä pitäisi ottaa, vaan tyytyä rutistamaan pehmoeläimiä.

        Ei koiraa pidä silpoa siksi että se on koira.

        Sinulla lienee sama kanta hevosten, sonnien tai karjujen kastrointiin?

        Ihminen nykyään rajaa oman lajinsa tämän toimenpiteen ulkopuolelle, vaikka muutama sata vuotta ihminenkin voitiin kastroida.

        Sukuvietti on voimakkaimpia viettitoimintoja, ja sen tukahduttaminen on yhtä tuskaa. Emme anna koirien paritella vapaasti keskenään, vaan estämme sen. Se tuottaa turhautumista uroksille, joilla sukuvietti on voimakas. Kastroinnilla helpotamme tätä stressiä. Jos joku kokee sen epäeettisenä, hormonitoimintaa voi vaimentaa myös kemiallisesti.


      • ota selvää
        Miksi sitten kirjoitti:

        et alunperinkin ottanut narttua? Sellaistahan sinä kai hait ja teit. Ja jos vetoat että nartuillakin on ne juoksunsa, niin toki. Silloin jos eläimen luonnosta ei pidä, ei eläintä pitäisi ottaa, vaan tyytyä rutistamaan pehmoeläimiä.

        Ei koiraa pidä silpoa siksi että se on koira.

        Kastrointi ei ole silpomista. Vo taivas näitä tapauksia. Uros koiralla voi tulla sitten vanhempana esim. kiveskasvaimia, sitten pitää leikata joka tapauksessa, nartut pitää ennemmin tai myöhemmin leikkauttaa myös, kohtu kasvaimien ja syövän ennalta ehkäisyksi ja jos ei pennuttaa aio, niin mikä jottei. Koiran terveys on myös hyvä perustelu ja se ettei karkaile, ei ole syömättä päiväkausia kun naapurustossa on juoksu narttu, nartuilla on sitten omat ongelmansa juoksuista, jotka voivat muuttaa luonnettakin.


        ps. olen nainen ja käynyt sterilisaatiossa vapaaehtoisesti, vaan etpä voi kadulla vastaantullessa sitä päätellä.


      • Kyllä voi
        ota selvää kirjoitti:

        Kastrointi ei ole silpomista. Vo taivas näitä tapauksia. Uros koiralla voi tulla sitten vanhempana esim. kiveskasvaimia, sitten pitää leikata joka tapauksessa, nartut pitää ennemmin tai myöhemmin leikkauttaa myös, kohtu kasvaimien ja syövän ennalta ehkäisyksi ja jos ei pennuttaa aio, niin mikä jottei. Koiran terveys on myös hyvä perustelu ja se ettei karkaile, ei ole syömättä päiväkausia kun naapurustossa on juoksu narttu, nartuilla on sitten omat ongelmansa juoksuista, jotka voivat muuttaa luonnettakin.


        ps. olen nainen ja käynyt sterilisaatiossa vapaaehtoisesti, vaan etpä voi kadulla vastaantullessa sitä päätellä.

        Nainen joka on leikattu tulee yleensä vastaan naama norsunvitulla. Ja leikattu mies vastaavasti on jotenkin sellainen alistetun oloinen. Tyypillinen toffelin alle lytätty sankari. Jokaisen naisen unelma: Täysin muuttunut mies.

        Mitä tekee naisella joka ei edes synnyttämään pysty?


      • pilvipää
        Kyllä voi kirjoitti:

        Nainen joka on leikattu tulee yleensä vastaan naama norsunvitulla. Ja leikattu mies vastaavasti on jotenkin sellainen alistetun oloinen. Tyypillinen toffelin alle lytätty sankari. Jokaisen naisen unelma: Täysin muuttunut mies.

        Mitä tekee naisella joka ei edes synnyttämään pysty?

        Haista sinä paska !


      • kaikki tyylillään
        Miksi sitten kirjoitti:

        et alunperinkin ottanut narttua? Sellaistahan sinä kai hait ja teit. Ja jos vetoat että nartuillakin on ne juoksunsa, niin toki. Silloin jos eläimen luonnosta ei pidä, ei eläintä pitäisi ottaa, vaan tyytyä rutistamaan pehmoeläimiä.

        Ei koiraa pidä silpoa siksi että se on koira.

        Monenlaista toppahousua täällä kirjottelee :D


      • harkitse tarkasti
        ota selvää kirjoitti:

        Kastrointi ei ole silpomista. Vo taivas näitä tapauksia. Uros koiralla voi tulla sitten vanhempana esim. kiveskasvaimia, sitten pitää leikata joka tapauksessa, nartut pitää ennemmin tai myöhemmin leikkauttaa myös, kohtu kasvaimien ja syövän ennalta ehkäisyksi ja jos ei pennuttaa aio, niin mikä jottei. Koiran terveys on myös hyvä perustelu ja se ettei karkaile, ei ole syömättä päiväkausia kun naapurustossa on juoksu narttu, nartuilla on sitten omat ongelmansa juoksuista, jotka voivat muuttaa luonnettakin.


        ps. olen nainen ja käynyt sterilisaatiossa vapaaehtoisesti, vaan etpä voi kadulla vastaantullessa sitä päätellä.

        Tämä ei liity koiriin, mutta kommenttina "ora selvää" nimmarille. Minäkin olen nainen ja käynyt sterilisaatiossa vapaaehtoisesti. En tiennyt että siitä voi seurata (ei kaikille) vaihdevuosien lähestyessä ongelmia. Minulla alkoivat ongelmat joita hoidettiin vuosikausia. Kalliita yksityislääkärillä käyntejä kun terveyskeskuksessa eivät alkaneet millekkään. Menkat alkoivat nelikymppisenä tulla turhan usein. Edellisistä kun pääsi niin parin päivän päästä alkovat seuraavat. Erilaisia hoitotoimenpiteitä tehtiin noin 20 vuoden ajan, kunnes lääkäri ehdotti kohdunpoistoa. Se tietenkin tepsi, ja munasarjat poistettiin samaan syssyyn. Tästä seurauksena yöunet katosivat. Siihen ei tepsi edes mitkään hormoonit. Nukun vuorokausessa 3-5 tuntiin. Uni vain loppuu ja olen aina väsynyt. Näitä kaikenlaisia sivuoireita ei tule esille kun toimenpiteitä suunnitellaan. Netissä kyllä löytyy sitten näistäkin, mutta en älynnyt ennen leikkauksia tutkia. Nyt sitten vain kärsin näistä.

        Nyt koiriin: Muutamille tuttavieni klirille on tehty sterilisaatio tai kastraatio. Noin 7:lle. vAin yhdellä niistä ei ole nähtävissä mitään erityisiä ongelmia tai oireita.

        Eli olsiko loppupäätelmä että nämä asiat ovat sekä ihmisillä että eläimillä yksilöllsisä. Sanoisin että ellei suurempia haittoja ole, niin ei kannata strelisaatiota eikä kastraatiota teettää. Mutta jos koiran elämä on yhtä nylkyttämistä tai sisälle merkkausta, eikä mikään terapia auta, niin ehkä se toimenpide on tehtävä.


    • ihanku erikoira

      Minäpäs menin oman urokseni kastroimaan ja näin tapahtu:

      -pissojen nuoleskelu joka 2metrin välein loppu kun oltiin lenkillä

      -haukkuminen ja rähjääminen muille hihnassa loppui

      -tolkuton merkkailu loppui, tosin merkkailee vieläkin, mutta nykyään tekee ihan kunnon pissoja

      -voin pitää pihalla huoletta vapaana sillä toiset koirat ei kiinnosta enää astumis mielessä

      -koira alkanut tottelemaan ihan erilailla, koirapuistossakin ku huudan tänne ni on ku salama paikalla, ennen ainoo mitä puistossa teki ni nuoli ja haisteli pissoja

      -koirapuistokäyttäytyminen muuttui apaattisesta --- leikkii nykyään kaikkien kanssa, joka oli mulle ihan uutta, koirani ku ei ole ollut ikin'ä mikään leikkijä

      -turkki meni paremmaksi, ja karvoja lähtee nykyään PALJON vähemmän, eli vähemmän imuroitavaa :D

      -koira tottelee ja kuuntelee yleisesti PALJON paremmin ku ei tarvii tressata jokaisesta hajusta ja päästä nylkyttämään suurin piirtein kaikkea mikä vähänki liikkuu.

      - Ei vingu ja ulise joka koiran nädessään, että pääsis astumaan

      -autossa muille koirille räksytys loppui

      Mä voisin jatkaa tätä listaa vaikka kuin kauan. En voi taata että oma koirasi muuttuisi näin radigaalisti, mutta tämän oman urokseni kastroinnin jälkeen voin todella sitä suositella!!! Ja tiedän pääsin sieltä mistä aita matalin ilman koulutusta, ja muutenkin mitä koirien leikkauksista kuullu ni pelkkää hyvää. Ainoa miinus mitä kastroinnista tuli ni pari kiloa lisää koiralle, mutta se nyt onki vain mun syytä, sillä minähän sen ruoan tarjoilen. Mutta tervemenoa leikkauspöydälle ja hyvää syksyä kaikille!

      • mummeli

        Meidän koiramme uroskoiramme leikatiin vuoden ikäisenä. Sillä oli piilokives ja leikkaus oli joka tapauksessa tehtävä. Otettiin eläinlääkärin suosituksesta molemmat samalla pois.
        Koiramme on nyt 7,5 vuotias, leikkisä ja hoikka poika.

        Urosten ikävää "nylpytystä" ei ole lainkaan, eikä rähjää toisten koirien kanssa. Ei silti ole mikään lällykkä, vahtii taloamme välillä aika kovaäänisesti.

        On todella sosiaalinen toisten koirien kanssa, ei tarvitse pelätä yhteenottoja.


    • MINUN rekkuni

      Sekä uros että narttu, 1,4 v. ja 5,5 v leikattuja. Narttu vanhemmalla iällä. Ovat aivan samoja kuin ennenkin, mutta korvat kuulevat kaiken paremmin. Muutos ei aina näy heti toisilla vasta jonkun ajankuluttua. Narttu kakkaa useammin, mutta ei vaadi sen enempää lenkille viemisiä kuin ennenkään. Molemmat nukkuvat niinkauan kuin mekin, esim. viikonloppuna n. 20-21 -. 10.00 eikä mitään kiirettä ulos. Ei pöksyjen pitoa ei länttejä lattialla ja poika kiinnostunut vain leikkimään. Helpottaa tosi paljon arki elämää. Narttu ollut aina ns. merkkailija ja pissaa lenkillä nytkin usein. Eipä tarvi ajatella ainakaan uroksella juuri noita eturauhas yms. vaivoja eikä nartulla kohtutulehduksia. Kannatan lämpimästi. Koirat tyytyväisiä ja minä tyytyväinen eikö se ole sen tarkoitus, siis pelko pois ja anna ajan näyttää.

    • jftyfjgv

      Uroksen leikkauttaminen:
      Ei tullut mitään negatiivista, tuli vain lisää positiivisia asioita
      Jos kuitenkin halutaan etsiä jokin negatiivinen, niin lihominen, piti ruoan annostelu katsoa uudestaan mikä on se oikea annos
      Nartun leikkuu:
      Lihoi ja paljon, piti katsoa vielä tarkemmin mitä syöttää ja kuinka paljon. Tällä hetkellä narttu on suurin koirista (melkein 50kg) ja syö vähiten (2dl namusia turvotettuna päivässä), vieläkin on ylipainoinen, niin pitäisi vissiin tuostakin vielä vähentää
      Muilta kuullut narttujen leikkuusta:
      Alkanut virtsa karkailemaan

    • hyvillä mielin

      Mulla uroskoiria ollut jotka on leikattu,eri syistä.Ensimmäinen liiallisen seksuaalisen käytöksen vuoksi,lenkit järkyttäviä,merkkasi joka ikisen heinän korren.Nuoli pissoja,jäi maahan makaamaan,että ei joudu sitä lopettamaan.Luuli kaikkia vastaantulevia koiria astutuskumppaneikseen...
      Oli jatkuvasti rauhaton,ja vinkui ulos,paatosi jos samoilla poluilla lenkitelty juoksuisia narttuja.Lenkillä rauhaton,ja ylikierroksilla.Koulutus tilanteissa ihan omissa mailmoissaan.
      Leikkauksen jälkeen(tehtiin nuorena),merkkailua ei ole.Pissaa kun on hätä,pitkällä lenkillä usein vain sen kerran.
      Rauhallinen,helposti koulutettava.Leikkii muiden koirien kanssa,ei seksuaalista innostusta enää.Kaiken kaikkiaan ,helppo ja rauhallinen koira.

      Toisen koiran leikkautin eturauhasongelmien vuoksi,viisivuotiaana.
      Merkkailu väheni,muuten muuttu enemmän ihmistä kuuntelevaksi.Ärhäkkyys muita uroksia kohtaan,laimentunut häiritsemättömäksi .Haukahtaa jos haastetaan,mutta ei itse aloita enää.
      Kaikki muutokset olleet siis hyvään suuntaan.
      Suosittelen leikkausta,jos koiralla on jotain ongelmia,tai sitä ei ole tarkoitus jalostuksessa käyttää.
      Turha sen uroksen on ikänsä narttujen perään vinkua ja paastota.Jos sitä ei jalostuksessa koskaan tulla käyttämään.

    • munaton murre

      Mun koira oli muistaakseni 3 vuotias, kun kastroitiin. En ole huomannut suuresti mitään. Jaksaa remmirähistä itseään isommille uroksille. Tykkää nuolla neitokoirien pissoja ja nylkyttääpi edelleen satunnaisesti pehmoleluaan.

      Paino ei ole noussut. Ainoa hyöty on ehkä se, että jos nartuilla on lähistöllä juoksuja, ei ole niin levoton sisällä ja pyytele ulos. Mitään huonoa ei ole tapahtunut, olisin oikeastaan pitänyt viedä aiemmin kun selvisi, ettei suvunjatkamisen edellytyksiä ole (terveydelliset asiat). Agressiotaso hieman laskenut ja neidot ei niin voimakkaasti sekoita pojan päätä. Aiemmin saattoi merkata silloin sisälle.

      • joopa joo¨

        Joo, meidän piskillä ihan sama juttu kun kastroitiin 3v. Ei edes paino noussut ja jatkoi naisten jalkojen nylkyttämistä ;)


    • pallitonnn

      meillä loppui leikkauksen jälkeen merkkailut ja koirasta tuli aivan ihana sylivauva, yleensä koirani ei hypi syliin eikä muuta mut nykyää sitä saa olla kokoaajan hellimässä :) tuttuni kastroi myös, sillä kävi niin että koirapuistoon ei ollut asiaa, koirasta tuli agressiivinen toisille uroksille :( että näinki voi käydä...

      • Etkö jo huomaa

        mitä sille on tapahtunut? Koirasi on aivan selvästi peloissaan ja hakee turvaa sinusta. Sitäkö todella hait leikkuutuksella? Että koirasi on flegmaattinen joka ei itsenäiseen ongelmanratkaisuun pysty...

        En voisi ikinä tehdä urokselleni tollasta, huh mitä ihmisiä...


      • mummeli
        Etkö jo huomaa kirjoitti:

        mitä sille on tapahtunut? Koirasi on aivan selvästi peloissaan ja hakee turvaa sinusta. Sitäkö todella hait leikkuutuksella? Että koirasi on flegmaattinen joka ei itsenäiseen ongelmanratkaisuun pysty...

        En voisi ikinä tehdä urokselleni tollasta, huh mitä ihmisiä...

        Peloissaan ??????

        Tulepa katsomaan meidän bokseripoikaa......onko peloissaan ?

        Onnellinen ja kaikesta kiinnostunut !!!!


    • borderi6

      Hei, ei minun koirani ainakaan muuttunut mitenkään:-)

    • mermaid851

      saattaahan se hieman ajatella että " saatana veit minun pallit" :D

    • Koira ei kärsi!

      Leikkautin erittäin vilkkaan urokseni vuosia sitten. Pelkästään myönteisiä kokemuksia, koirasta tuli rauhallisempi, mutta yhtä kilttinä ja ystävällisenä se pysyi! Suosittelen leikkausta!!!

    • ei koiran luonne siitä muutu juurikaan... ehkä rauhallisempi siitä tulee... kannattaa kastroida jotta koiran karatessa ei satu vahinkoja... sinä olet vastuussa siitä että jos koirasi on käynyt jatkamassa sukuaan johonkin vieraaseen koiraan.

      • Ei muuten ole

        Jokainen on vastuussa omasta koirastaan. Jos olet niin tyhmä ettet pidä narttuasi silmällä niin oma vikas. Myy ne pennut ja ole iloinen perhetapahtumasta.

        Entinen kyläluuta-uroksemme pani varmaan puolet kotikylän ja neljäsosan naapurikylän tyttöhaukuista paksuksi elämänsä aikana, eikä yhtään korvausvaatimusta tullut. Koskaan. Keneltäkään. Kuka sitten lie tehnyt minkäkin ratkaisun.

        Huvittavan näköinen kun saapui yöllisiltä kosioreissuiltaan kotio. Näki saaneen ja itseensä tyytyväisen koiran. =)


      • k.93
        Ei muuten ole kirjoitti:

        Jokainen on vastuussa omasta koirastaan. Jos olet niin tyhmä ettet pidä narttuasi silmällä niin oma vikas. Myy ne pennut ja ole iloinen perhetapahtumasta.

        Entinen kyläluuta-uroksemme pani varmaan puolet kotikylän ja neljäsosan naapurikylän tyttöhaukuista paksuksi elämänsä aikana, eikä yhtään korvausvaatimusta tullut. Koskaan. Keneltäkään. Kuka sitten lie tehnyt minkäkin ratkaisun.

        Huvittavan näköinen kun saapui yöllisiltä kosioreissuiltaan kotio. Näki saaneen ja itseensä tyytyväisen koiran. =)

        joo... tottakai on mutta en menis neuvomaan että antaa tehdä pentuja... itse en ainakaan halua olla huono omistaja... koiran elimistö ei kestä jatkuvaa rasitusta(edes tuossa muodossa)


      • Kyllä se tuolla
        k.93 kirjoitti:

        joo... tottakai on mutta en menis neuvomaan että antaa tehdä pentuja... itse en ainakaan halua olla huono omistaja... koiran elimistö ei kestä jatkuvaa rasitusta(edes tuossa muodossa)

        koissulla ainakin kesti. 16 vuotta, kunnes -93 tai -94 kuoli elämästä kylliksi nautintoa saaneena. Ja niitä sen jälkeläisiä tai jälkeläisten jälkeläisiä näyttäisi vieläkin siellä kotopuolessa olevan. Osa kuulemma hemmetin hyviä metsällä, hirviäkin kuulemma kaadettu niillä.

        Jos koira on oikea luonnonlapsi vietteineen, niin niitä ei pitäisi ehdoin tahdoin mennä sorkkimaan. Niillä on hyvät geenit jotka takaa terveitä jälkeläisiä.

        Monissa palvelurotuisissa koirissa erityisesti näette mitä siitä seuraa kun ihminen päättää kenen kanssa koira panee ja kenen ei puhumattakaan paneeko ollenkaan...


    • rottaolet.

      Haista vittu! Joo leikkauta vaan ittes ja kato mitä tapahtuu. Sä viet siltä koiralta elämän ja millä oikeudella. Se lihoo. On aina väsynyt pullataikina.
      Sinä viet siltä elämänhalun. Eihän sitä välttämättä päälleppäin näe miten koira kärsii, mutta sitä se tekee. Testosteroni on urosksille kaikki kaikessa.

      • k.93

        niin että maailmaan uusia kodittomia koiria vaan vai... ootkos viime aikoina lukenu sivustoja. on vastuutonta jättää kastroimatta/steriloimatta koira. vahinko kun sattuu niin narttu joka raskaaks tulee, monessa perheessä jätetään heitteille koska koirien omistajat eivät ole huolehtinut heidän hyvinvoinnista. käyppä ihan huvikses kattomassa kuinka monta koditonta koiraa jo pelkästään suomessa on. kannatan kasroimista.


      • rottaolet.
        k.93 kirjoitti:

        niin että maailmaan uusia kodittomia koiria vaan vai... ootkos viime aikoina lukenu sivustoja. on vastuutonta jättää kastroimatta/steriloimatta koira. vahinko kun sattuu niin narttu joka raskaaks tulee, monessa perheessä jätetään heitteille koska koirien omistajat eivät ole huolehtinut heidän hyvinvoinnista. käyppä ihan huvikses kattomassa kuinka monta koditonta koiraa jo pelkästään suomessa on. kannatan kasroimista.

        Jos ei te saa pidettyä koirianne häkeissään ja kiinni yleensäkään, niin älkää nyt vitussa ottako niitä koiria alkujaankaan.. Ei te niitä tartte. Mulla on ollu iän kaiken metästyskoiria eikä niitä oo tarttenu leikellä... Ja yksikään vitun ämmä ei voi tietää mitä ne hormoonit merkitsee miehelle ja täysin samahan se on kaikilla nisäkkäillä.
        Ei ne hormoonit ole huvikseen siellä kropassa. Niillä on muutakin tehtävää kuin sukupuolivietti. Tajutkaa nyt saatana jo tämä! Ja ihanko te untamot tosissaan täällä koirien eturauhasesta huolta kannatte.. Voi taivahan jumala mitä jengiä.


      • Höh!
        rottaolet. kirjoitti:

        Jos ei te saa pidettyä koirianne häkeissään ja kiinni yleensäkään, niin älkää nyt vitussa ottako niitä koiria alkujaankaan.. Ei te niitä tartte. Mulla on ollu iän kaiken metästyskoiria eikä niitä oo tarttenu leikellä... Ja yksikään vitun ämmä ei voi tietää mitä ne hormoonit merkitsee miehelle ja täysin samahan se on kaikilla nisäkkäillä.
        Ei ne hormoonit ole huvikseen siellä kropassa. Niillä on muutakin tehtävää kuin sukupuolivietti. Tajutkaa nyt saatana jo tämä! Ja ihanko te untamot tosissaan täällä koirien eturauhasesta huolta kannatte.. Voi taivahan jumala mitä jengiä.

        Ai kiinni ja häkeissä? Mitä elämää se sellainen on?


      • *****ämmä
        rottaolet. kirjoitti:

        Jos ei te saa pidettyä koirianne häkeissään ja kiinni yleensäkään, niin älkää nyt vitussa ottako niitä koiria alkujaankaan.. Ei te niitä tartte. Mulla on ollu iän kaiken metästyskoiria eikä niitä oo tarttenu leikellä... Ja yksikään vitun ämmä ei voi tietää mitä ne hormoonit merkitsee miehelle ja täysin samahan se on kaikilla nisäkkäillä.
        Ei ne hormoonit ole huvikseen siellä kropassa. Niillä on muutakin tehtävää kuin sukupuolivietti. Tajutkaa nyt saatana jo tämä! Ja ihanko te untamot tosissaan täällä koirien eturauhasesta huolta kannatte.. Voi taivahan jumala mitä jengiä.

        No kerrohan, rottaolet, mitä ne hormonit erityisesti miespuolisille nisäkkäillä merkitsee.


    • hau hau

      Jos ei ole mitään ongelmia koiran käytöksen suhteen esim. jatkuvaa "merkkailua" sisällä ei kannata viedä.
      Itse vein koirani siihen toimenpiteeseen kun ei nuorena oppinut oleen sisäsiisti vaan merkkaili nurkkiin koko ajan. Kaikkeja niksejä kokeilin aika pitkäään, mutta ei auttanut. Leikkaus auttoi, no kyllä se kuitenkin harmitaa että sen tein, jos sittekin oli liian lyhyt pinna minulla.
      Koiralla en ole huomannut mitään ongelmia siitä aiheutuneen, pohjavilla on tullut vahvemmaksi ja edelleen aika ajoin "leikkii" pehmolelunsa kanssa lisääntymisleikkejä.

    • Kannattaisi mielummin nukuttaa kuin tehdä tuollaisia turhia väliaikaisia leikkauksia.

    • kertte1

      Moi,
      minulle suositeltiin koirien kastroimista kun saivat irtokoirat päälleen ja niinpä kastroitin molemmat urokset kun olivat 5 vuotiaita. Käytös oli alkuun vähän kuin olisi tullut takaisin kaksi pentua, jotka iloisesti alkoivat tekemään "konnuuksia". Useimmat ihmiset sanoivat että koirat lihovat yms. mutta kun piti huolen riittävästä liikunnasta ja hyvästä ruokavaliosta, niin kumpikin pysyi sutjakoina. Luonne ei juurikaan muuttunut, tosin ehkä toisilla koirilla oli enemmänkin vaikeuksia hahmottaa, että mikäs tää tällainen kaveri on.
      Eläinlääkäri sanoi, että jos uroksen on kastroinut, niin vähemmän on näitä vanhuuden ajan pissaongelmia.

    • tytytytyty

      meillä ainakin koira rauhoittui kun ei ollut enää hormoonitoimintaa, ei ollut toisten koirien perään ja ns. merkkausvietti lähti pois eli ei enää pissaillut kymmeniä kertoja ulkona..

    • lukija

      Kastroitu uros, sitä ei kiinnosta enää narttukoirat.. Kastroitu uros lihoo helpommin mikäli liikunta on vähäistä, elikkä ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota leikkauksen jälkeen..

      Koiran kastrointi on siis toimenpide, jossa urokselta poistetaan ihoon tehdyn viillon kautta molemmat kivekset. Koiran kastrointi vaikuttaa useimmiten positiivisesti uroksen luonteeseen, helpottaa urosten ja narttujen pitämistä samassa taloudessa, vähentää eturauhasongelmia, ja estää kives- ja perärauhaskasvainten (anaaliadenoomien) kehittymisen.

      Koiran kastrointi: Hyödyt

      Kun koiran kastraatio suoritetaan riittävän nuorena, uros ei kehitä sukukypsyyden myötä niin vahvaa kiinnostusta narttukoiriin kuin kastroimaton uros. Tämä vähentää kaupunkioloissa elävän uroksen stressiä naapuruston narttukoirien kiimoista ja helpottaa koirapuistoissa käymistä. Myös metsästystilanteessa vapaana pidettävän koiran kastraatio on järkevää, koska leikattu uros keskittyy omaan työhönsä täydellisemmin, vaikka alueella tuoksuisikin juoksussa oleva narttukoira.

      Koiran kastrointi saattaa vähentää myös uhittelua ja aggressiivisuutta muita uroksia kohtaan. Koiran kastraatio on erittäin suositeltavaa tilanteissa, joissa uroskoira pyrkii perheessä ohjailemaan tilanteita itselleen suotuisiksi uhkailemalla perheenjäseniä esimerkiksi murisemalla ja puremalla.

      Erityisen suuri vaikutus koiran kastroinnilla on alkavaan merkkailutaipumukseen. Uroskoiran sisälle merkkailuun on syytä puuttua välittömästi ennen kuin sisälle pissaamisesta tulee sille tapa, josta on jo huomattavasti vaikeampaa päästä eroon.

      Jos koirasi urosmainen käyttäytyminen, uhittelu, sisälle merkkaaminen tai yliseksuaalisuus koetaan perheessäsi ongelmana, keskustele asiasta eläinlääkärisi kanssa. Eläinlääkärisi arvioi tilanteen ja saattaa ehdottaa sinulle koiran kastrointia tai kemiallista kastraatiota sekä/tai kääntymistä käytösongelmiin perehtyneen eläinlääkärin tai ongelmakoirakouluttajan puoleen.

      Koiran kastraatio on suositeltava toimenpide, jos urosta ei aiota käyttää jalostukseen. Kastroidulle urokselle ei voi kehittyä kiveskasvainta tai peräaukon seudulla tavattavia rauhaskasvaimia, eikä se ole niin altis eturauhasvaivoille kuin kastroimaton uros.

      Koiran kastrointi: Haitat

      Uroskoiran ravinnontarve pienenee leikkauksen jälkeen. Kastroidun uroksen ruoka-annosta joudutaan pienentämään, ettei koira lihoisi. Jos koira osoittaa taipumusta painonnousuun, sen ruoka kannattaa vaihtaa vähäkalorisempaan, jossa on enemmän kuituja ja vähemmän energiaa kuin tavallisessa ruuassa.

      Koiran kastrointi lisää jonkin verran riskiä sairastua virtsankarkailuun. Riski on kuitenkin uroksilla huomattavasti pienempi kuin steriloiduilla nartuilla.

      Koiran kastraatio herättää usein epäilyksiä osalla uroskoiran omistajista. Tämän ajatuksen taustalla on usein se, että monet mieltävät koiran menettävän jotain sille tärkeää, kun se leikataan. Tämä koiran seksuaalisuuden inhimillistäminen on ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että ihmiset erittäin harvoissa tilanteissa antavat uroskoiran vapaasti toteuttaa viettejään. Uroskoira pääseekin toteuttamaan itseään ainoastaan suunnitellussa astutustapahtumassa tai karkumatkoillaan.

    • knjno

      Minulla on ollut kolme uroskoiraa, kaikki on kastroitu. Ensimmäinen piilokiveksen vuoksi (kasvainriski), toinen erittäin voimakkaiden "urosviettien" vuoksi ja kolmas rescue-katukoira suoraan sanoen siksi, että kahden edellisen kanssa kastrointi oli niin iso muutos parempaan.
      Leikkisyys, helppous rähinöiden ja narttujen suhteen sekä se fakta, ettei koiran tarvitse stressata narttujen vuoksi, ovat olleet parhaat muutokset. Olen pitänyt koirani hoikkina ja turkki on kaikilla säilynyt hyvänä.
      Jos ottaisin uuden uroskoiran, leikkauttaisin senkin varsin todennäköisesti.
      Hevosmaailmassa ruunaus on normaali toimenpide niille poikahevosille, joita ei käytetä jalostukseen.

    • lukijalta lisää

      Kastraatio voi olla hyvä ja tarpeen, jos uros on kovin aggressiivinen tai sillä on esimerkiksi eturauhasvaivoja.

      Mutta terveen, hyväluonteisen uroskoiran kastroiminen voi aiheuttaa ongelmia ja on ainakin omasta mielestäni ihan turhaa.. Pahimmillaan kiltti uros voi muuttua kastraation jälkeen aggressiiviseksi tai ainakin epävarmaksi. Usein kastroidut urokset joutuvat myös toisten koirien pomottamiksi esimerkiksi koirapuistossa.

    • Öömö1

      On niin masentuneita ilmeitä noilla kuvan koirilla, että jos harkitsisit vielä! Tuskin koira ilahtuu siitä, että vehkeet, joilla olisi vielä kovastikin käyttöä, viedään noin vain.

    • Olle 64

      Minut kastroitiin erurauhasen syövän vuoksi. Vaimo tuumii, että nyt on
      rakkaus kukassaan. Suksikin luistaa hyvin.

    • haikuli1

      Meidän koira pissasi eli merkkasi sisällä tuolin jalat ym. Oli ainoa konsti viedä häneltä pallit pois, ja niin loppu pissaaminen. Koira muutti luonnettaan eli paremmaksi. Hän ei enää kuseksi sisälle eikä nylkytä joka lelua tai tyynyä ja on tosi ihana leikkisä vielä. Jos tällaisia ongelmia niin suosittelen muuten ei.

    • zaaina1

      Minä olen kastroinut kaksi dobberiani, toisen 4 vuotiaana kun tuli meille, toisen 1,5 vuotiaana. Kumpaankin syynä eturauhasongelmat ja pippeli tulehdukset.
      Eläinlääkäri suositteli. Sairastelu loppui siihen. Leikkauksen jälkeen en ole kummassakaan huomannut luonteen muutosta millään lailla. Ainoastaan juoksuaikaisista nartuista ei ole enää niin kiinnostunut kuin ennen, mutta ihan vähän kuitenkin. Aivothan myös tuottavat koiralla hiukan hormoonia.
      Yhtä leikkisiä ovat olleet ja pysyneet sutjakoina. Tosiaan, kuten aikaisemmin mainittiin, niin eihän koira liho, ellei sille anna liikaa ruokaa/lenkitä sitä tarpeeksi.
      Minkäänlaista apaattisuutta en ole kyllä kummassakaan nähnyt hitustakaan ja nuoremmankin leikkauksesta jo n.5 vuotta. Tosin dobberit on muutenkin sellaisia elohiiriä.

    • jussi72v

      en tiijä miten vaikuttaa koiralla,mut minulla luultavasti lakkaisi seisomasta.

      • kokemustakin on

        Tuskin sulla muutenkaan enää seisoo. Mutta ihmiseen sterilointi ei vaikuta milläänlailla noihin toimintoihin... tosin ihmisellähän säilyy kyllä kiveksetkin. Eli tilanne lienee ihan sama kun miehellä joka ei lasta pysty aikaansaamaan sperman laadun takia.. ;) vaikka homma toimiikin..


      • Jos ihmiset
        kokemustakin on kirjoitti:

        Tuskin sulla muutenkaan enää seisoo. Mutta ihmiseen sterilointi ei vaikuta milläänlailla noihin toimintoihin... tosin ihmisellähän säilyy kyllä kiveksetkin. Eli tilanne lienee ihan sama kun miehellä joka ei lasta pysty aikaansaamaan sperman laadun takia.. ;) vaikka homma toimiikin..

        tekisivätkin koirilleen sen leikkelyn tollee, niin ehkä sen voisi juuri ja juuri hyväksyä. Mutta se taitaisi vesittää sen koko idiksen miksi nämä, yleensä naisihmiset, sen koirilleen tekevät. Mokomat telaketjufeministit.


      • on fiksujakin
        Jos ihmiset kirjoitti:

        tekisivätkin koirilleen sen leikkelyn tollee, niin ehkä sen voisi juuri ja juuri hyväksyä. Mutta se taitaisi vesittää sen koko idiksen miksi nämä, yleensä naisihmiset, sen koirilleen tekevät. Mokomat telaketjufeministit.

        Usko tai älä, mutta kasvattaja itse sanoi minulle, että kannattaa leikkauttaa pallit pois - ja hän sattuu olemaan mies.
        Koira on muutenkin sekarotuinen, niin leikkuu ei haittaa. Yhtään väheksymättä sekarotuisia, mutta kodittomia koiria ja kiertopalkintoja tänne ei tarvita yhtään enempää


      • No on on
        on fiksujakin kirjoitti:

        Usko tai älä, mutta kasvattaja itse sanoi minulle, että kannattaa leikkauttaa pallit pois - ja hän sattuu olemaan mies.
        Koira on muutenkin sekarotuinen, niin leikkuu ei haittaa. Yhtään väheksymättä sekarotuisia, mutta kodittomia koiria ja kiertopalkintoja tänne ei tarvita yhtään enempää

        Kyllä näitä feministimiehiäkin löytyy - erityisen paljon jostain DTM:stä ja vastaavista. Mutta onko ne normaaleja?


    • Uroshauva

      Ei ole kyllä toista yhtä julmaa olentoa kuin ihminen on. Ja sitten se vielä kehtaa uskotella itselleen rakastavansa eläintä.

      Kastrointi on rikos elämää kohtaan. Se on äärimmäisen itsekkyyden osoitus.

    • Asia-aisa

      Kokeilepa miltä itsestäsi tuntuu (jos olet mies) tai miltä miehestäsi tuntuu...siis kastraatio, niin tiedät.

    • ymmätämätön

      Mielestäni sinulla olisi enemmän asiaa lääkärille kuin koirallasi, jos vain hetken mielijohteesta ajattelit kastroida koirasi; miksi? Uros koiraa ei yleensä viedä kastroitavaksi kuin aivan viimeisenä vaihtoehtona esim. lääketieteellisten syiden takia. Miltä sinusta tuntuisi jos sinut terveystarkastuksessa kyselemättä nukutettaisiin ja heräisit hedelmättömänä, harmittaisiko ja muuttaisiko se kenties myös jo pilalle mennyttä luonnettasi?

    • koira ystävä

      Usealla tuttavallani on koiria. Parin tuttavan koira on leikattu, asiassa on hyvät ja huonot puolensa. Leikkaamisen jälkeen molemmilta koirilta on jotenkin "terä" pois. Jos kyseessä on oikeasti aktiivinen harrastuskoira, ei ehkä kannata leikkauttaa. Jos leikkaus toimitetaan vain sen vuoksi että ihmisillä on helpompaa, olisiko syytä vaihtaa koirarotua?

      Leikattu koira lihoo herkemmin ja laiskistuu. Mutta jos muistaa huolehtia ruokinnasta oikealla tavalla, eli ei liikaa ruokaa, eikä ainakaan lihottavaa, ja ei haittaa, vaikka koira vähän tulee laiskemmaksi, niin leikkaamista kannattaa harkita.

      Sekä uros- että narttukoira muuttuvat kyllä leikkaamisen jälkeen. Se riskihän pitää vain ottaa.

    • 2+9

      Meidän koira lopetti karkailun ja sen loputtoman tyttöjen perään haikailun leikkauksen jälkeen. Sanoisin, että sai paremman elämän.

      Kannatti.

    • Koirankanssa

      Minun koirani rauhoittui ja laiskistui selvästi. Pahin uhma lieventyi. Virtsausvälit pidentyivät, merkkailu vähentyi. Tämä iso plussa. Karvan laatu hieman heikkontui. Eniten nyppii, että lihoo nyt helposti. Olen vaihtanut ruan kevyempään ja annoskokojen kanssa on oltava tarkkana.

      • Koirankanssa

        Jatkan vielä. Mun koiralla oli piilokives ja se oli välttämätöntä leikata. Koira leikkii ihan kuin enenkin. Tykkää ja on kiinnostunut toisista koirista. Ihan yhtä lutu kun aiemmin. Nyt jopa paremmin malttaa keskittyä siihen mitä yritän opettaa sille.


    • Kannattaa miettiä vi

      Ensinnä, miksi? Me veimme koska koira räyhäsi muille uroksille. Sen jälkeen se räyhäsi uroksille, nartuille ja jopa pennuille! Eli teimme päätöksen virheellisen tiedon pohjalta. Käytöshäiriöihin on muuta apua, ei leikkaaminen. En tee sitä toiste. Tämä tapaus on n. 20 v takaa.

    • vitullajutulla

      ei tartte ystävää hankkii vain kastroidakseen, kastroi ittes, minulle se on sama vaikka idiootit isännät emännät homot lesbot feminit ja masculinit ja ... mutta ei minua, minua ja g mailii suraa nykyääns usa ja venäjä vähän kerrassaan, joten arvaa kuka sinua, Hei!

    • hauveli1

      Vie koirasi rohkeasti vaan kastraatioon, jos koirasi terveys sitä edellyttää . Meidän berninpaimenkoiralla oli pari tulehdusta,jolloin sen leikkaaminen oli välttämätöntä. Leikkauksen jälkeen koiran ruokahalut kasvoivat huomattavasti,mutta kilot pysyivät kurissa,kun säännösteli ruokamääriä.Muutoin koira voi lihoa helposti.Vähän laiskahko lenkille lähtijä siitä tuli , mutta ei mitään muutosta perusluonteeseen tullut. Yhtä iloinen on kuin ennen leikkaustakin. Riippuu yksilöstä ,miten leikkaus vaikuttaa. Meidän hauveli on aika rauhallinen,onhan sillä ikääkin jo 10 v.

      • Jos koira ei halua

        lähteä lenkille, niin sinä päättelet että sen luonne ei ole muuttunut? Sehän ON muuttunut. Laiskaksi.


    • just saying

      leikkauttaminen pidentää koiran ikää
      ei meidän nopusta huomannu mitään muutosta sen leikkauttamisen jälkeen

    • koirankovika?

      Koira ja ongelmatapauskohtaista

      Ilman syytä ei kannata ryhtyä leikkelemään, vaan pitää sitä lähinnä viimeisenä vaihtoehtona jonkin vakavamman ongelman poistamiseksi tai kun muut vaihtoehdot on käyty jo läpi.
      Lähes aina niiden ongelmien aiheuttaja on itse omistajassa ja heidän tietämättömyydessään, eikä suinkaan koirassa. Eikä siitä silloin tule rangaista koiraa.

      Olen kuullut hyviä ja huonoja uutisia sekä myös, että ongelma ei ole muuttunut leikkauksella muuksi. Ensin on varmaan paras pohtia että onko ylipäätään kykenevä hoitamaan koiraa ja että jos esim. koira tekee tarpeet sisälle, niin olisiko tarvetta tulla kotiin aiemmin. Ihmiset eivät useinkaan ajattele muuta kuin koiran söpöyttä eikä nähdä metsää puilta.

    • vahtikoiran omistaja

      Meillä uroskoira alkoi vahtia reviiriä entistä enemmän leikkauksen jälkeen. On rodultaan vahtikoira, mutta aiemmin rähisi vain aiheesta. Nykyään nousee mekkala ja haukkuminen jos ovikello soi ja rauhottuu vasta, kun näkee kuka tulee. Miespuolisille ihmisille murisee aina jos tulee lähelle, suojelee tällä ilmeisesti emäntää. Että luonne muuttui hieman, mutta ei pahasti.

      Ja sen voin sanoa, että ei se koira siitä liho jos osaa suhteuttaa ruoka-liikunta asian oikein. Meillä koira saa liikuntaa muutenkin paljon päivittäin, mutta vielä kun vaihdettiin iltaruoka kevyempään niin eipä siinä ole ulkonäöllisiä muutoksia näkynyt.

    • Tavat ja rutiinit vähä muuttuu. Ei paljoa mutta vähän. Ja se vaikutus ei tule heti vana se ottaa aikaa useemman päivän, ehkä viikon. Jos edes mitää tulee.

      Heh, yks tuttu salavas koiransa niin ei se sitä paremmin kotona pysyny, vähä vain aikataulu muuttu.. lähti kylälle pari tuntia normaalia myöhemmin :D Kun ensin pari viikkoo murjotti ja kiukutteli siitä pallien viemisestä.. Kyllä se koira sen käsittää että mitä on tehty..

    • ....................

      Eturauhasongelmien takia on urokset hyvä kastroida. Lisäksi se rauhoittaa niiden mieltä, eivätkä ole kokoajan juoksemassa narttujen perässä, lisäksi vähentää mahdollista aggressiivisuutta. Nartuilla sterilointi estää märkäkohdun, joka on hengenvaarallinen. Eli kyllä se sterilointi/kastrointi kannattaa tehdä.

      Ongelmia jos pakko luetella niin mahdollinen painonnousu, joka on sekin hallittavissa, kun ei jumankauta ruoki liikaa! Ulkoilua unohtamatta.

    • Riku-riiviö

      Uros joka ei ole koskaan päässyt astumaan, ei tiedä mistä jää paitsi kastroinnin jälkeen. Mielestäni on aika julmaa pitää uroksella halu, jota se ei koskaan pääse käyttämään. Mistä ei tiedä, ei sitä osaa myöskään kaivata.

      Äitini leikkautti uros-mittelinsä noin puoli vuotiaana (nyt reipas 3v) Hänellä ei ollut aikomustakaan käyttää koiraa jalostukseen tai näyttelyihin. Joihinkin näyttelyihin "vaaditaan" että uros on kastroimaton, ainakin se parantaa sijoitusta. Kuulemma.

      Koira itsessään muuttui ainoastaan hyvään suuntaan, tai no muuttu ja muuttu. Sama Riku-riiviö se vieläkin on mutta paljon rauhallisempi ja kuuliaampi. Lisäksi merkkailu loppui. Sillon ei voinut ottaa koiraa vierailulle kun sen piti aina merkitä uus paikka, vaikka siellä ei ennestään ollu muita koiria tai lemmikkejä.

      Suosittelen kastroimista sekä koiran että itsesi takia. Sinä saat rauhallisemman uroksen ja koirakin voi keskittyä olennaiseen. Niin kuin alussa jo sanoin. Mitä ei tiedä, ei sitä osaa myöskään kaivata.

      • ---

        "Uros joka ei ole koskaan päässyt astumaan, ei tiedä mistä jää paitsi kastroinnin jälkeen. Mielestäni on aika julmaa pitää uroksella halu, jota se ei koskaan pääse käyttämään. Mistä ei tiedä, ei sitä osaa myöskään kaivata."

        No ne halut olis aika helppo koiran saada tyydytettyä jollain laitteella/"lelulla" joka olisi tarkoitukseen suunniteltu. Onko se mikään ihmekään että koira oireilee jos yhtä perustarpeista ei oteta huomioon. Mun mielestä ajattelu saisi tämän asian suhteen vähän muuttua. Ei koiraa viedä leikkaukseen myöskään sen takia että koira haluaa lenkille (siis liikkua) tai syödä tai oleilla sille mukavassa lämpötilassa ja jos se haluaa että sitä vähän rapsutetaan silloin tällöin. Miksi vitussa eläimen perustarpeita pitää katsoa ongelmana?


    • Koiruus

      5-vuotias uroskoira kastroitiin pari vuotta sitten. Loppui kiinnostus narttuihin (aiemmin oli aivan sekaisin kun juoksussa oleva narttu oli jossain naapurustossa) ja toinen muutos oli se, että jatkuva merkkailu lenkillä ollessa loppui, Muuta muutosta en huomannut. Ei lihonnut, ei laiskistunut, ei luonteenmuutoksia. Samalla tavalla toimii metsässä kuin ennenkin (sen tarkemmin erittelemättä).

      Ja mikäli kastrointi olisi silpomista, ei ainakaan tämä "mun" eläinlääkärini suostuisi edes tekemään sellaista.

      • Mk=€

        Kuule, raha tekee ihmeitä ellet tiennyt...


    • arghinmäki

      vasektomia vassareille.

      • gatainen

        Ja lobotomia kokkareille ;D


    • peok1

      Hei!
      Meillä koiran luonne ei mielestäni muuttunut. Nukkuu nykyään mielellään pidempään ja ehkä enemmän kuin ennen. Edelleen hetkessä valmis ja innokas, jos toimintaa luvassa.Mutta aamuisin, jos ihmiset nukkuu pidempään niin myös koira nukkuu. Myöskään leikkisyys ei kadonnut minnekkään. Pysyi aiemminkin pihassa vapaana, mutta narttujen tuoksujen leijaillessa saattoi lähteä seikkailemaan. Kastroinnin jälkeen ei kertaakaan. Ruoka vaihdettiin leikatuille koirille tarkoitettuun ja makupalojen laatuun kiinnitetty vähän huomiota. Meillä oikeastaan ainoana negatiivisena asiana, koiran turkin laadun muuttuminen. Kyseessä Mittelspitz jolla paksu turkki. Turkki oli aiemmin todella helppohoitoinen, mutta ei ole enää. Kerää roskat ja takkuuntuu helposti. Tässä kastrointinasiassa varmaan muutokset koirakohtaisia.
      Tärkeää varmaan sekin miksi olet koiraa leikkauttamassa. Esim. Rähinä ongelmat voi johtua niin monesta eriasiata, että kaikki muut keinot kannattaa selvittää ensin. Muuten olen sitä mieltä ettei sitä liikaa kannata pelätä, jos hyvä syy on olemassa.

    • bisson

      meillä koira ei muten muuttunut mutta ruoka tuli tärkeämmäksi kerjää koko ajan ennen leikkausta ei tehnyt niin

    • Leikattu uros

      Mulla 12v kääpiöpinseri jolta jouduttiin kasvaimen takia n. vuos sitte poistamaan kivekset. Ei se minusta juurikaan koirusta muuttanut, ulkona pissailee ja nuoleskelee toisten pissoja ihan entiseen malliin, mut et sisälle merkkailu on jäänyt lähes tyystin jotaa mielenilmasu pissailua tapahtuu silloin tällöin sisälle. Ei huomio juurikaan muita koiria lenkillä ainoo mille ärisee on saksanpaimenkoira sitä rotua ei oo koskaan sietänyt, en tiedä mistä moinen johtuu sama oli edellisellä pinsulla sakemanni oli sille kun punanen vaate. Ei oo paino lisääntynyt. Tyttäreni leikkautti oman pinsunsa jo aika nuorena ja ei sekään muuttunut mitenkään, on narttu.

      • Tuossa on ainoa

        oikea syy miksi koiran VOI viedä leikeltäväksi. Vain terveysongelmat ei muut.

        Kaikki muu hoidetaan koulutuksella. Käsittäkää tämä turskat!!!


    • Hei,
      Meidän perhepiirissä on leikattu vuosien varrella 6 koiraa,siis kastroitu 4 urosta ja steriloitu 2 narttua,joista yksi uros vasta 13v pakon edessä,koska sillä oli kiveskasvain.yhdenkään koiran luonne ei ole muuttunut,korkeintaan jos uroksen leikkaa nuorena,niin se"uho" muita uroksia kohtaan vähenee,näin minä sen näen,muuten ei ole mitään muutoksia luonteessa eikä ulkonäössä tapahtunut yhdenkään kohdalla.Toki ruokavaliota saa vähän katsoa,mutta eikö nyt muutenkin kannata miettiä,mitä koirallensa syöttää.Me emme anna marketruokaa,koska loppupeleissä se ei ole sen halvempaa kuin laadukkaampi lemmikkiliikkeen sapuska.Mutta olen sitä mieltä,ettei turhaan kannata murehtia,koirallakin mukavampaa,kun ei tarvitse lemmentuskista kärsiä :)

    • kerttuelma1

      Meidän Turre hollanninpystykorvan luonne ei muuttunut mitenkään....Mutta turkki voi todella paremmin...oli niin kova narttujen hajun perään ennen kaulatatin lähti karvat..kastroinnin jälkeen kasvoi karvat uudelleen...muuten ihan sama ihana turre..

    • mahy1

      Meillä on kastroitu kaksi urosta ja niiden luonne ei muuttunut mitenkään! Turkit tuuhenivat entisestään ja ruuan kanssa piti olla tarkempana, etteivät päässeet lihoamaan. Yksi narttu steriloitiin, ei vaikuttanut mitenkään! Koiramaista syksyä kaikille! :)

    • mie vaa

      Vietiin oma koiramme viime vuoden alussa kastoroitavaksi (saksanpaimenkoira & narttukoira siis kyseessä) ja ihan yhtä hömelö on vieläkin, ainoa asia mikä muuttui, oli toisiin koiriin ja ihmisiin suhtautuminen & sekin muuttui vain parempaan suuntaan - ottaa ny rauhallisemmin vastaan. Alussa toki on vähän tööt, mutta kyllä siitä tokenee. Ei myöskään ole lihonut tai tullut muitakaan ulkonäöllisiä muutoksia, näin kohta kahden vuoden jälkeen siis hyvin meidän hauva voi :-)

      • urokset kastroidaa

        ei narttuja kastroida, ne sterilisoidaan


      • rottaolet.

        Kun ei te untamot tajua edes sen vertaa mitä eroa on kastroinnilla ja steriloinnilla.


      • vittuqw
        urokset kastroidaa kirjoitti:

        ei narttuja kastroida, ne sterilisoidaan

        no ajatus häiriö saatana, kai minä nyt tiedän että narttukoirat sterilisoidaan :-) hyvää silti koiralle kuuluu, kiitos aamen


    • miksköhän sä viet?

      mikä syy on, että viet? ei-toivottu luonne

    • Näin kävi

      1. Pohjaton ruokahalu
      2. Karva meni pilalle
      3. Luonne muuttu vihaiseksi

      Cavalier kyseessä ja toimenpide tehtiin 1,5 vuotiaana.

    • koira20

      Älä hyvä ihminen leikkauta sitä enää tuossa iässä. Minulla oli saksanpaimenkoira jonka tyhmänä leikkautin vähän alle 4 vuotiaana.. Ennen niiin itsevarma ja hyvä remmikävelijä muuttui vihaseksi rähisijäksi ja epävarmaksi. Ennen leikkausta ei korvaansa lotkauttanut muille rähisijöille tai vs. Leikkaus muutti koirani täysin. Olen katunut sitä päivää kun päätin leikkauttaa uroskoirani vain pissan haistelun ja nuolemisen takia.. huoh. älä leikkauta, jos ei terveydellistä syytä

    • rottaolet.

      Jos ei te saa pidettyä koirianne häkeissään ja kiinni yleensäkään, niin älkää nyt vitussa ottako niitä koiria alkujaankaan.. Ei te niitä tartte. Mulla on ollu iän kaiken metästyskoiria eikä niitä oo tarttenu leikellä... Ja yksikään vitun ämmä ei voi tietää mitä ne hormoonit merkitsee miehelle ja täysin samahan se on kaikilla nisäkkäillä.
      Ei ne hormoonit ole huvikseen siellä kropassa. Niillä on muutakin tehtävää kuin sukupuolivietti. Tajutkaa nyt saatana jo tämä! Ja ihanko te untamot tosissaan täällä koirien eturauhasesta huolta kannatte.. Voi taivahan jumala mitä jengiä.

    • lenkkikaveri

      Meillä uroskoira muuttui laiskaksi. Siitä tuli todellinen sohvaperuna. Lenkeille pitää oikein pyytämällä pyytää, kun aikaisemmin ei uskaltanut sanallakaan mainita lenkkiä. Myös hieman lihoamista tuli.

      • rottaolet.

        Totta vitussa siitä tuli laiska kun hormonit vietiin kropasta.. Samahan se on ihmisillä. LÄskimahat mene korvaushoitoon kun ei omat kivekset tuota riittävästi testoa ja kärsivät kaikenlaisista paskoista oloista. Aivan sama asia ja tilanne se on koirilla sen jälkeen kun ne leikataan. Joo, onhan ne kivoja sylikoiria varmaan joo, mutta kärsivät jatkuvasta väsymyksestä ja masennuksesta siitä edespäin, mutta mitäpä siitä kun eihän se koirasta niiin päälleppäin näy. Te olette eläinrääkkääjiä ja sadisteja.. Period.


    • Koirasta

      Koirani kastroitiin mutta aivan turhaan. Kuuntelin kaikkitietäviä kun voisi ajatella omalla päällään. Halut tallella, lenkkeilee innokkaasti, nuolee pissat ja perät ja tuli agressiiviseksi vieraita kohtaan. Siinä tulos ja kadun että koiraani kiusasin.

    • suosittelen

      Käytin oman sekarotuisen uroskoirani 11v. kastraatiossa, koska sai sairauden minkä paransi ainoastaan kastraatio. Koira parani. Mutta itse kastraatio ei juurikaan muuttanut koiraani, nuuhkii ihan yhtä innokkaasti kuin ennenkin ja haukkuu muita koiria ja pissaileekin ihan entiseen malliin. Ainoa asia mikä on muuttunut on se, että jos naapurin koiralla on juoksu, niin se ei enää vaikuta koiraani milläänlailla.
      Eli siitä vaan, eipähän voi sitten sairastua siihen vaivaan mikä tulee ainoastaan leikkaamattomille uroskoirille, eli kasvaimia peräaukon ympärille.

    • kkkheebo

      Jos minulta leikattaisiin pallit pois, raivoaisin niin, että valkoista vaahtoa valuisi suusta.

      • kkkheebo

        Eli olisin kuin nainen kerran kuussa


    • plussaa plussaa

      Mun uros oli ennen leikkuuta tämmönen:
      -kuolasi ja ulisi aina kun haistoi nartun - oli juoksussa tai ei
      -ruoka ei kelvannut jos haistoi juoksusen nartun
      -merkkaili sisälle
      -ei osannut leikkiä toisten koirien kanssa vaan oli aina hyppimässä selkään - nämä taas johti usein tappeluihin
      -ei pystynyt keskittymään harrastusten (agility/tottis) parissa jos tiellä meni toinen koira - juos suoraa takakentälle ja koetti etsiä aidasta aukkoa mistä päästä sinne toisen koiran luo
      Leikkauksen jälkeen:
      -ei enään kuolaa tai uikuta narttujen perään
      -ruoka kelpaa mutta osaa säännöstellä lihomatta
      -merkkailu loppui
      -osaa leikkiä muiden koirien kanssa - oli uros tai narttu, ei hypi enään selkään vaan perse pystyssä houkuttelee jahtaamaan itseään
      -harrastukset onnistuu jälleen - muut koirat ei enään häiritse
      -ei ole muuttunut yhtään laiskaksi - päinvastoin näytti että siitä tuli pentu jälleen mutta aikuisen kropassa

    • koulutaaaaaaaaaaa

      tiedättekö että se on ihan sama onko koirasi rähisijä ja riitojen aloittaja jo ennen leikkausta, ei leikkaus ole mikään taikasauva mikä muuttaa koiran paremmaksi. Ja jos vielä leikkauksen jälkeenkin koiralla remmirähjää tms. ni haloo ihmiset oletteko kuullu sanasta KOIRAN KOULUTUS mitään??? Kouluttakaa koiranne on ne leikattuja tai ei!

      • rottaolet.

        Se on juuri näin. Mutta nää heepot mieluummin leikkaa koirastaan mieluisan kuin kouluttaa.. Mitä seuraavaksi. Leikataanko aivoista tiettyjä paloja pois, jotta saadaan käytöstä paremmaksi..


      • kerro toki
        rottaolet. kirjoitti:

        Se on juuri näin. Mutta nää heepot mieluummin leikkaa koirastaan mieluisan kuin kouluttaa.. Mitä seuraavaksi. Leikataanko aivoista tiettyjä paloja pois, jotta saadaan käytöstä paremmaksi..

        Mistä niin ajattelet, että mielluimmin leikkuuttaa kuin kouluttaa??
        Kerrohan sinä herra kaikkitietäväinen, miten koulutat koiran olemaan stressaamatta narttujen läheisyydessä, ettei stressaa koko sitä aikaa kun juoksunen narttu on samassa taloudessa, ettei ne merkkaile sisälle, lopettavat ulvomisen ja ulisemisen jota voivat jopa yöllä alkaa harrastelemaan? Miten opetat koirasi leikkimään muiden koirien kanssa niin, ettei ensimmäisenä ole hyppimässä selkään? Miten saat koirasi syömään kun se haistaa juoksusen nartun? Ei ole mukavaa katsottavaa, kun koira alkaa olemaan jo yli viikon syömättä, silloin tällöin ottaa namusen, mutta se sama ruokakupillinen kestää sen yli viikon. Kerro oi kerro toki, niin jos seuraava uros käyttäytyy myös noin, niin tiedän miten välttyä pallien leikkuulta!


      • Ei se mitään
        kerro toki kirjoitti:

        Mistä niin ajattelet, että mielluimmin leikkuuttaa kuin kouluttaa??
        Kerrohan sinä herra kaikkitietäväinen, miten koulutat koiran olemaan stressaamatta narttujen läheisyydessä, ettei stressaa koko sitä aikaa kun juoksunen narttu on samassa taloudessa, ettei ne merkkaile sisälle, lopettavat ulvomisen ja ulisemisen jota voivat jopa yöllä alkaa harrastelemaan? Miten opetat koirasi leikkimään muiden koirien kanssa niin, ettei ensimmäisenä ole hyppimässä selkään? Miten saat koirasi syömään kun se haistaa juoksusen nartun? Ei ole mukavaa katsottavaa, kun koira alkaa olemaan jo yli viikon syömättä, silloin tällöin ottaa namusen, mutta se sama ruokakupillinen kestää sen yli viikon. Kerro oi kerro toki, niin jos seuraava uros käyttäytyy myös noin, niin tiedän miten välttyä pallien leikkuulta!

        rakettitiedettä ole ystävä hyvä. Aivan samat asiat pätevät kuin niinä aikoina kuin juoksunarttuja ei ole lähimaillakaan. Vain eri potenssiin painotettuina. Ota mallia uskottavuudesta vaikka vanhoista arkistofilmeistä joissa esiintyy muuan kansankiihottaja A.Hitler. Jos hän sai sentään koko maailman leikkaamattomat ihmiset alistettua oman sotaisan tahtonsa alle yli puoleksi vuosikymmeneksi, niin kait sinäkin nyt pystyt samaan yhden poikakoiran kanssa?

        Eli sanoja "EI", "RAUHALLISESTI", "ALAS", ym painotetaan sen verran tehokkaasti että ne uskotaan viimeistään kolmannella kerralla. Ei ole vaikeaa vaikka aluksi tuntuukin.
        Ja haittaako se viikon paasto muutaman kerran vuodessa mitään? Vastaus: ei haittaa. Koska lienet itse nainen joten olet varmaan myös joskus pitänyt dieettejä ja paastonnut?

        Ja voin kertoa että koiralla kuin koiralla vanhemmiten tuo helpottaa...


      • kerro toki
        Ei se mitään kirjoitti:

        rakettitiedettä ole ystävä hyvä. Aivan samat asiat pätevät kuin niinä aikoina kuin juoksunarttuja ei ole lähimaillakaan. Vain eri potenssiin painotettuina. Ota mallia uskottavuudesta vaikka vanhoista arkistofilmeistä joissa esiintyy muuan kansankiihottaja A.Hitler. Jos hän sai sentään koko maailman leikkaamattomat ihmiset alistettua oman sotaisan tahtonsa alle yli puoleksi vuosikymmeneksi, niin kait sinäkin nyt pystyt samaan yhden poikakoiran kanssa?

        Eli sanoja "EI", "RAUHALLISESTI", "ALAS", ym painotetaan sen verran tehokkaasti että ne uskotaan viimeistään kolmannella kerralla. Ei ole vaikeaa vaikka aluksi tuntuukin.
        Ja haittaako se viikon paasto muutaman kerran vuodessa mitään? Vastaus: ei haittaa. Koska lienet itse nainen joten olet varmaan myös joskus pitänyt dieettejä ja paastonnut?

        Ja voin kertoa että koiralla kuin koiralla vanhemmiten tuo helpottaa...

        Olisikin ollut noin yksinkertaista.. Kyllähän noita sanoja joutui käyttämään, mutta ei ottanut kuuleviin korviinkaan. Ainut joka sai kuuntelemaan, oli eräs sukulainen, ja hänen metodinsa, MITEN sai koiran kuuntelemaan, ei sovi minulle. Hän käytti jo käskyjen ohella fyysistä kuritusta, jos ei kerralla uskonut, hän otti koiraa niskasta ja paiskasi maahan. Kyllä koira alkoi häntä kuuntelemaan, mutta pelkäsi - muutenkin sen vertaan arka koira ihmisiä kohtaan. Vieläkin, jos enemmän korottaa ääntä, koira kusee alleen.
        Joten helpommin sanottu kuin tehty


      • Yksinkertaista se on
        kerro toki kirjoitti:

        Olisikin ollut noin yksinkertaista.. Kyllähän noita sanoja joutui käyttämään, mutta ei ottanut kuuleviin korviinkaan. Ainut joka sai kuuntelemaan, oli eräs sukulainen, ja hänen metodinsa, MITEN sai koiran kuuntelemaan, ei sovi minulle. Hän käytti jo käskyjen ohella fyysistä kuritusta, jos ei kerralla uskonut, hän otti koiraa niskasta ja paiskasi maahan. Kyllä koira alkoi häntä kuuntelemaan, mutta pelkäsi - muutenkin sen vertaan arka koira ihmisiä kohtaan. Vieläkin, jos enemmän korottaa ääntä, koira kusee alleen.
        Joten helpommin sanottu kuin tehty

        käytät samoja keinoja kuin aatu aikanaan. Kiristä, lahjo ja uhkaa. Mutta poikkeuksena aatuun, älä unohda huumorintajuasi vaan ymmärrä tilannekomiikka joka niistä seuraa.


      • rottaolet.
        kerro toki kirjoitti:

        Mistä niin ajattelet, että mielluimmin leikkuuttaa kuin kouluttaa??
        Kerrohan sinä herra kaikkitietäväinen, miten koulutat koiran olemaan stressaamatta narttujen läheisyydessä, ettei stressaa koko sitä aikaa kun juoksunen narttu on samassa taloudessa, ettei ne merkkaile sisälle, lopettavat ulvomisen ja ulisemisen jota voivat jopa yöllä alkaa harrastelemaan? Miten opetat koirasi leikkimään muiden koirien kanssa niin, ettei ensimmäisenä ole hyppimässä selkään? Miten saat koirasi syömään kun se haistaa juoksusen nartun? Ei ole mukavaa katsottavaa, kun koira alkaa olemaan jo yli viikon syömättä, silloin tällöin ottaa namusen, mutta se sama ruokakupillinen kestää sen yli viikon. Kerro oi kerro toki, niin jos seuraava uros käyttäytyy myös noin, niin tiedän miten välttyä pallien leikkuulta!

        Kuka sun muka pakottaa ottamaan uroskoiraa väkipakolla. Jos se ei sinun ympäristöösi sovellu, niin ota NARTTUKOIRA!
        Sehän soveltuu muutenkin paremmin lenkkeilyseuraksi ja sylikoiraksi...
        Mulla on ollu uroskoiria ja narttukoiria ja tiedän tasan tarkkaan mitä ne tekee.


      • kerro toki
        rottaolet. kirjoitti:

        Kuka sun muka pakottaa ottamaan uroskoiraa väkipakolla. Jos se ei sinun ympäristöösi sovellu, niin ota NARTTUKOIRA!
        Sehän soveltuu muutenkin paremmin lenkkeilyseuraksi ja sylikoiraksi...
        Mulla on ollu uroskoiria ja narttukoiria ja tiedän tasan tarkkaan mitä ne tekee.

        Tyypillinen mies - ei osaa vastata kysymykseen kun kysytään.
        Kiertelyä ja kaartelua. Et taida edes osata vastata mun kysymyksiin vaan esität kaikkitietäväistä! Kumoa väitteeni, ja kerro vastaukset. Jos et osaa vastata, olin oikeassa suhteesi.
        Sattumoisin minulla on narttu että uros "..ettei stressaa koko sitä aikaa kun juoksunen narttu on samassa taloudessa.."
        Ja ei kyllä 40kg painava hurttimus ole mikään sylikoira..


      • kerro toki
        Yksinkertaista se on kirjoitti:

        käytät samoja keinoja kuin aatu aikanaan. Kiristä, lahjo ja uhkaa. Mutta poikkeuksena aatuun, älä unohda huumorintajuasi vaan ymmärrä tilannekomiikka joka niistä seuraa.

        Miten kiristetään, lahjotaan ja uhataan koiraa, jos fyysinen kuritus on poissa kuvioista ja koiralle ei kelpaa mikään palkaksi kuin vain pääsy sinne toisen luokse??


      • rottaolet.
        kerro toki kirjoitti:

        Tyypillinen mies - ei osaa vastata kysymykseen kun kysytään.
        Kiertelyä ja kaartelua. Et taida edes osata vastata mun kysymyksiin vaan esität kaikkitietäväistä! Kumoa väitteeni, ja kerro vastaukset. Jos et osaa vastata, olin oikeassa suhteesi.
        Sattumoisin minulla on narttu että uros "..ettei stressaa koko sitä aikaa kun juoksunen narttu on samassa taloudessa.."
        Ja ei kyllä 40kg painava hurttimus ole mikään sylikoira..

        Olen pitäny uroskoiraa ja narttukoiraa samassakin häkissä eikä mitään ongelmia ole ollu. Juoksuaikana olen laittanu eri häkkiin. On tyypillistä, että uroskoiralla menee tuossa kohtaa ruokahalut, mutta yksikään koira ei ole siihen kuollu. Siitä ei ole yhtään mitään haittaa, jos se koira vähän laihtuu. Jos sun koiran pitos on noin vitun vaikeeta, niin suosittelen ihan pehmolelua sulle. Jätä eläväiset niille jotka niitä kykenevät hoitamaan ja joilla on niille sopivat puitteet elää ihan omina itsenään ja viattomina luontokappaleinaan.


      • kerro toki
        rottaolet. kirjoitti:

        Olen pitäny uroskoiraa ja narttukoiraa samassakin häkissä eikä mitään ongelmia ole ollu. Juoksuaikana olen laittanu eri häkkiin. On tyypillistä, että uroskoiralla menee tuossa kohtaa ruokahalut, mutta yksikään koira ei ole siihen kuollu. Siitä ei ole yhtään mitään haittaa, jos se koira vähän laihtuu. Jos sun koiran pitos on noin vitun vaikeeta, niin suosittelen ihan pehmolelua sulle. Jätä eläväiset niille jotka niitä kykenevät hoitamaan ja joilla on niille sopivat puitteet elää ihan omina itsenään ja viattomina luontokappaleinaan.

        Oho, vastasit peräti yhteen kysymykseen, bravoo!
        Jos sun koirat on ollut noin helppoja ni pointsit sulle, mutta et edelleenkään vastannut kaikkiin! Miten koulutat koiran olemaan stressaamatta narttujen läheisyydessä, ettei stressaa koko sitä aikaa kun juoksunen narttu on samassa taloudessa, ettei ne merkkaile sisälle, lopettavat ulvomisen ja ulisemisen jota voivat jopa yöllä alkaa harrastelemaan? Miten opetat koirasi leikkimään muiden koirien kanssa niin, ettei ensimmäisenä ole hyppimässä selkään?
        Kun nimenomaa kyse on uroskoirasta, jolla hormooneja riiti varmaan enemmän kuin sinulla koskaan ollutkaan. Koirat kun piti eristää eri huoneisiin nartulla ollessa juoksut, uros yritti mennä ovista läpi.
        Sinulla ei taida nyt oikeesti mennä kaaliin, että vaikka sulla on helppoja koiria, niin kaikilla ei, ja vaikka kuinka muuten on saatu koulutettua, ni hormoonit ku alkaa jyllää nii et sen koiran korvat tukkiutuu, ni siinä ei muistu mitään mitä on koulutettu ku hormoonit ottaa ja vie koiraa.
        Tyypillisen miehen lisäksi (et vastaa kysymyksiin ja kun vastaat niin vastaat vain siihen mihin osaat/mikä miellyttää sinua) olet tyypillinen uppiniskainen suomalainen mies, joka pitää omaa ajatusta ainoana oikeana ja jos jokin siitä poikkeaa, on se täysin väärä.
        Voi kun tuolla olisi vielä pallit tallella, niin saisit sen hoitoon kun koirallasi on juoksu - katsotaan sitten oletko vielä samaa mieltä asian kanssa.


      • ed.
        kerro toki kirjoitti:

        Oho, vastasit peräti yhteen kysymykseen, bravoo!
        Jos sun koirat on ollut noin helppoja ni pointsit sulle, mutta et edelleenkään vastannut kaikkiin! Miten koulutat koiran olemaan stressaamatta narttujen läheisyydessä, ettei stressaa koko sitä aikaa kun juoksunen narttu on samassa taloudessa, ettei ne merkkaile sisälle, lopettavat ulvomisen ja ulisemisen jota voivat jopa yöllä alkaa harrastelemaan? Miten opetat koirasi leikkimään muiden koirien kanssa niin, ettei ensimmäisenä ole hyppimässä selkään?
        Kun nimenomaa kyse on uroskoirasta, jolla hormooneja riiti varmaan enemmän kuin sinulla koskaan ollutkaan. Koirat kun piti eristää eri huoneisiin nartulla ollessa juoksut, uros yritti mennä ovista läpi.
        Sinulla ei taida nyt oikeesti mennä kaaliin, että vaikka sulla on helppoja koiria, niin kaikilla ei, ja vaikka kuinka muuten on saatu koulutettua, ni hormoonit ku alkaa jyllää nii et sen koiran korvat tukkiutuu, ni siinä ei muistu mitään mitä on koulutettu ku hormoonit ottaa ja vie koiraa.
        Tyypillisen miehen lisäksi (et vastaa kysymyksiin ja kun vastaat niin vastaat vain siihen mihin osaat/mikä miellyttää sinua) olet tyypillinen uppiniskainen suomalainen mies, joka pitää omaa ajatusta ainoana oikeana ja jos jokin siitä poikkeaa, on se täysin väärä.
        Voi kun tuolla olisi vielä pallit tallella, niin saisit sen hoitoon kun koirallasi on juoksu - katsotaan sitten oletko vielä samaa mieltä asian kanssa.

        Johan minä vastasin kysymyksiisi. Sanoin, että sulle sopii narttukoira paremmin, joten miksi se ei vain käy. Sillä ne sun ongelmat on kuitattu.


      • kerro toki
        ed. kirjoitti:

        Johan minä vastasin kysymyksiisi. Sanoin, että sulle sopii narttukoira paremmin, joten miksi se ei vain käy. Sillä ne sun ongelmat on kuitattu.

        Ei ei ei ja ei ystävä rakas. Ei tuo ole vastaus. Katsos, minulla on 3 koiraa, joista 1 on leikattu. 2 urosta ja 1 narttu. Se, miksi tämä yksi koira on saanut pitää pallinsa, on ihan siksi, että se on kuvailemasi helppo uros, eli ei tarvitse pelätä että oireilisi kummemmin kun nartulla on juoksut. Sen pahin oire on vain se, että koettaa hypätä selkään jos narttu menee sen luokse, mutta ei yritä raiskata, niinkuin tämä joka menetti pallinsa. Luovuttaa heti kun narttu tekee selväksi, että ei, tai jos minä satun olemaan siinä vieressä kieltämässä. Se, miksi tämä yksi taas menetti pallit, oli juurikin tuollainen mitä kuvailin ja kysymukseni koski tähän koiraan liittyen. Koska tähän ei se "ei" tehonnut saatika mikään muukaan, ei huomion saanti herkuilal tmv, se näki vain tämän nartun. Miten_sinä_olisit_hoitanut_nuo_kuvailemani _ongelmat ilman pallien leikkuuta?


      • ed.
        kerro toki kirjoitti:

        Ei ei ei ja ei ystävä rakas. Ei tuo ole vastaus. Katsos, minulla on 3 koiraa, joista 1 on leikattu. 2 urosta ja 1 narttu. Se, miksi tämä yksi koira on saanut pitää pallinsa, on ihan siksi, että se on kuvailemasi helppo uros, eli ei tarvitse pelätä että oireilisi kummemmin kun nartulla on juoksut. Sen pahin oire on vain se, että koettaa hypätä selkään jos narttu menee sen luokse, mutta ei yritä raiskata, niinkuin tämä joka menetti pallinsa. Luovuttaa heti kun narttu tekee selväksi, että ei, tai jos minä satun olemaan siinä vieressä kieltämässä. Se, miksi tämä yksi taas menetti pallit, oli juurikin tuollainen mitä kuvailin ja kysymukseni koski tähän koiraan liittyen. Koska tähän ei se "ei" tehonnut saatika mikään muukaan, ei huomion saanti herkuilal tmv, se näki vain tämän nartun. Miten_sinä_olisit_hoitanut_nuo_kuvailemani _ongelmat ilman pallien leikkuuta?

        Jos olisin sinä, niin en pitäisi lainkaan koiria. Koska niillä ei ole mitään käyttöä jos ei metsästä. Ne vaan syö yhden ihmisen edestä per turpa= ylimääräisiä kuluja.
        Mutta sinä teit virheen jo silloin kun koiria valitsit= otit uroskoiria, vaikka olisit voinut etsiä kolme narttua. Tulee vain mieleen, että miksi, miksi ja miksi.


      • kerro toki
        ed. kirjoitti:

        Jos olisin sinä, niin en pitäisi lainkaan koiria. Koska niillä ei ole mitään käyttöä jos ei metsästä. Ne vaan syö yhden ihmisen edestä per turpa= ylimääräisiä kuluja.
        Mutta sinä teit virheen jo silloin kun koiria valitsit= otit uroskoiria, vaikka olisit voinut etsiä kolme narttua. Tulee vain mieleen, että miksi, miksi ja miksi.

        itse asiassa urokset on metsästyskoiria, sekarotuisia sellaisia, leikattu ajaa jänikset ja leikkaamaton hakee linnut sekä ajaa hirveä että en minä niitä turhanpäitte ole hankkinut, narttu on taas PK joten se tuli ihan harrastuskoiraksi, leikatun kanssa myös harrastelen silloin, kun ei voi laittaa metsään.. Joten jälleen menit metsään arvailujesi kanssa ystävä hyvä ;) olen kasvanut perheessä, jossa on aina metsästetty ja aikoinaan minulla oli jopa luolakoira, saksanmetsästysterrieri, mutta halusin siirtyä riistaan. Itse en metsästä, mutta mieheni kyllä ja hänen veljensä, joten he lainaavat koiriani


    • Lappeus

      Hei, ongelma ei ole se miten SINUN koirasi muuttuu, vaan miten MUIDEN koirien suhtautuminen siihen muuttuu. Pian steriloinnin jälkeen ne nimittäin alkavat pitää koiraasi jonkinlaisena tyttönä, jota voi panna miten vaan ja milloin vaan. Ja oma koirasi on siis munattomana täysin alistettu tähän mielivaltaan. Identiteetti poissa, mutta onhan sinulla sentään helpompaa.

      • ei va kaikki

        Eipä nuo mun koiran selkään ole hyppiny. Saattavat haistella ja olla kiinnostuneen näkösiä, mut ku tuo "alistettu munaton" nostaa häntäsä ja pääsä pystyyn ni sillo on aina tämä mielenkiintoa osoittanu lopettanu koko homman ja tuo "alistettu munaton" on saanu jatkaa hommiaan.
        Kerranhan tästä meinas riita syntyä, mut täl "alistetulla munattomalla" on laumassaan myös narttu, joka yleensä aina siinä vaiheessa puuttuu peliin ja ajaa tämän lauman ulkopuolisen pois.
        Laumaan kuuluu myös pallinsa säästänyt uros, ja jopa se alistuu tälle "alistetulle munattomalle" - joten ei, ei kaikkia voi panna miten ja milloin vaan. Ei kaikki sitä luonnettaan menetä. Rauhottui kyllä, ei itse enää pompi muitten selkään, mutta ei kyllä anna muidenkaan pomottaa itseään - vierailla koirilla ei ole mitään asiaa sen alueelle jos se niin päättää - koira on sakemanni -mix, ja suurin uros jonka se on ajanut pois alueeltaan on koirasusi, joka oli 10cm korkeampi ja 15kg painavampi..ei uskaltanu puolhukka mennä "alistetun munattoman" luokse jos se halus yksin olla omalla alueella


      • ei eroa

        Vai niin on sulle käynyt,omaa leikattua urostani pelkäävät yhä samat urokset kun ennen leikkaustakin.Eli ei kyllä miltään nartulta haiskahda,eikä käytöskään paljoa muuttunut.Jos joku sille ärhentelee,ei todellakaan alistu,selkään menisi antamaan.Mutta tottelee,kun sanon "anna olla."Sairauden vuoksi jouduin koiran leikkaamaan.


    • luonnonmukaisuus?

      On pakko sanoa, että minusta on julmaa miten ihminen pakottaa koiran, jalon eläimen johonkin eunukkilemmikin rooliin.

      Minä en ymmärrä että miten te koiran omistajat voitte nukkua öisin tietäen että leikkasitte julmasti munat irti omalta lemmiltänne. Te perustelette täällä sitä, että koiralla on "helpompaa" mukamas kun hormonit eivät sitä hallitse ja on "mukavampaa" käydä koiran kanssa lenkillä kun koiraa ei paneta.

      Kyse on täysin siitä, että koirasta tehdään omien mielihalujen toteutuskenttä, välittämättä yhtään siitä mikä on eläimelle luonnollista. Kiima-aika ja koiranpentujen teko on koirille yhtä luonnollista kuin reviirin merkkaus. Jos ette pysty hallitsemaan leikkaamatonta koiraa ja mahdollistamaan koiran luontaisen käytöksen toteuttamista, on ehkä parempi että ette hanki koiraa ollenkaan.

      Ehkä jokin helpompi lemmikki kuten kultakala sopisi teille?

      Minusta on ihan silkkaa egoismia kastroida luontokappaleita. Enkä ole mikää vihreä vegaani kettutyttö vaan lihaa syövä mies. Ajatelkaapa itseänne koiran asemaan. Kerran sinut vietäisiin iloisen elinvoimasena ja voimakkaasti häntää heiluttaen eläinlääkärille ja poistuttua hiipisit koirankoppiin leikattuna ja kesytettynä.

      Juu no mutta ainakin teillä on helpompaa viedä koiraa lenkille. Asiat tärkeysjärjestykseen vai mitä?

      • kkkneiti92

        ""Minä en ymmärrä että miten te koiran omistajat voitte nukkua öisin tietäen että leikkasitte julmasti munat irti omalta lemmiltänne. Te perustelette täällä sitä, että koiralla on "helpompaa" mukamas kun hormonit eivät sitä hallitse ja on "mukavampaa" käydä koiran kanssa lenkillä kun koiraa ei paneta.""

        Kyllä minunkin miehen kanssa olisi helppo käydä lenkillä jos sitä ei panettaisi. Hän vaan sattuu vilkuilemaan muita. Ja muutenkin tuntuu ikävältä kun pallit paukkuu välilihaan yhdynnän aikana.

        Luonnonmukaisuudesta sen verran että korkkareilla potkaisemalla se asia pitäisi hoitaa.


      • No sun pitää
        kkkneiti92 kirjoitti:

        ""Minä en ymmärrä että miten te koiran omistajat voitte nukkua öisin tietäen että leikkasitte julmasti munat irti omalta lemmiltänne. Te perustelette täällä sitä, että koiralla on "helpompaa" mukamas kun hormonit eivät sitä hallitse ja on "mukavampaa" käydä koiran kanssa lenkillä kun koiraa ei paneta.""

        Kyllä minunkin miehen kanssa olisi helppo käydä lenkillä jos sitä ei panettaisi. Hän vaan sattuu vilkuilemaan muita. Ja muutenkin tuntuu ikävältä kun pallit paukkuu välilihaan yhdynnän aikana.

        Luonnonmukaisuudesta sen verran että korkkareilla potkaisemalla se asia pitäisi hoitaa.

        varmaan sitten poistaa ukolta pallit ja hoitaa omat juttusi banaanilla =)


      • öhömm....
        No sun pitää kirjoitti:

        varmaan sitten poistaa ukolta pallit ja hoitaa omat juttusi banaanilla =)

        mihin sitä banaania tarttee??? pallithan ne poistetaa, ei koko kalustoa


      • ei enempää

        Huuh että olis maailmassa kodittomia koiria jos kaikki "mahdollistais koiran luontaisen käytöksen toetuttamisen" niinku sinä ;D


      • No jos sää
        öhömm.... kirjoitti:

        mihin sitä banaania tarttee??? pallithan ne poistetaa, ei koko kalustoa

        polkaset ukoltasi pallit paskaks, niin kyllä varmaan keksit mihin banaania tarviit?


      • öhömm.....
        No jos sää kirjoitti:

        polkaset ukoltasi pallit paskaks, niin kyllä varmaan keksit mihin banaania tarviit?

        Teen banaanikakun? Edelleen, ei sitä koko kalustoa poisteta, vaan ne pallit. Vai palleillako sinä juttusi hoidat?? O.o


      • llllllllllllllllllll
        öhömm..... kirjoitti:

        Teen banaanikakun? Edelleen, ei sitä koko kalustoa poisteta, vaan ne pallit. Vai palleillako sinä juttusi hoidat?? O.o

        Ei taida kikkeli pelata ilman kiveksiä. Idiootti.


      • öhömm....
        llllllllllllllllllll kirjoitti:

        Ei taida kikkeli pelata ilman kiveksiä. Idiootti.

        Aijaa :o Mitähän kummajaisia mä sit olen tapaillut, jotka on käyny poikkasee piuhat.. Tai sitten sinä vain et tiedä. Mistä lähin kikkeli on tarvinnut palleja seisoakseen? Eikö se muuten saa tukea va roikkus velttona? ;D


      • sejonkaviestipoistet
        öhömm.... kirjoitti:

        Aijaa :o Mitähän kummajaisia mä sit olen tapaillut, jotka on käyny poikkasee piuhat.. Tai sitten sinä vain et tiedä. Mistä lähin kikkeli on tarvinnut palleja seisoakseen? Eikö se muuten saa tukea va roikkus velttona? ;D

        Lue netistä vasektomian ja kastraation erot.


      • öhömm....
        sejonkaviestipoistet kirjoitti:

        Lue netistä vasektomian ja kastraation erot.

        hmm no erehdys. enpä ole aiemmin ajatellut pallien olevan seisomisen takia tärkeitä. mutta jos tässä aletaan vertailemaan ukkojen ja koirien "silppumista" niin miehillähän se tosiaan vaan nappastaa piuhat poikki, ja koirilla poistetaan kokonaan. joten en ymmärrä miksi pitää vertailla ihmisten ja koirien välillä koska ei ne koirat ajattele samoin kuin me. myöskään siksi en ymmärrä vertailua, koska kyllä se koirillakin "seisoo" vielä leikkuun jälkeen, joten ennemmin tässä olisi pitänyt sanoa, että poikkasta vain piuhat, eikä kokonaan poistaa palleja. sitten tuo pallien poisto ukolta olisi ymmärrettävää, jos koiralla ei seiso pallien poiston jälkeen. kylläpä tämä meni nyt vähän oudoksi :D


      • Jebulis

        Entä sitten kun uroskoira on niin stressaantunut juoksuisista nartuista että meinaa mm. tappaa ihmisiä ja muita koiria? Ei sitä siinä vaiheessa pysty hirveästi kouluttamaan kun on niin sekaisin. Tutullani oli tämän kaltainen koira ja mukavasti rauhoittui piristyi leikkauksen ja koulutuksen jälkeen, vaikka on edelleen jokseekin kovaluontoinen. Parempi vaihtoehto kuin piikille vienti tai kuolemaan johtava sairaus yms, eikö?


      • Jos joskus menet
        öhömm.... kirjoitti:

        hmm no erehdys. enpä ole aiemmin ajatellut pallien olevan seisomisen takia tärkeitä. mutta jos tässä aletaan vertailemaan ukkojen ja koirien "silppumista" niin miehillähän se tosiaan vaan nappastaa piuhat poikki, ja koirilla poistetaan kokonaan. joten en ymmärrä miksi pitää vertailla ihmisten ja koirien välillä koska ei ne koirat ajattele samoin kuin me. myöskään siksi en ymmärrä vertailua, koska kyllä se koirillakin "seisoo" vielä leikkuun jälkeen, joten ennemmin tässä olisi pitänyt sanoa, että poikkasta vain piuhat, eikä kokonaan poistaa palleja. sitten tuo pallien poisto ukolta olisi ymmärrettävää, jos koiralla ei seiso pallien poiston jälkeen. kylläpä tämä meni nyt vähän oudoksi :D

        nakkikioskille yöllä, ja siellä on pelkkiä poikia/miehiä, niin huomaat mikäli olet nainen, että tuleehan herroille pienenpientä säpinää. Eskaloituessaan tunnelma saattaa poikasilla mennä morahipaksi asti. Että kyllä miesten ja uroskoirien käyttäytymisessä on tiettyä samankaltaisuutta. Ihan samoin kuin on naisten ja narttukoirienkin käytöksessä samankaltaisuuksia. Jotkut on narttuja ja jotkut prinsessoja...

        Ei vertaus ole ollenkaan huono. Ajatusmaailma on joillakin pysyvästi siellä jossain navan alapuolella.


      • ed.
        öhömm.... kirjoitti:

        hmm no erehdys. enpä ole aiemmin ajatellut pallien olevan seisomisen takia tärkeitä. mutta jos tässä aletaan vertailemaan ukkojen ja koirien "silppumista" niin miehillähän se tosiaan vaan nappastaa piuhat poikki, ja koirilla poistetaan kokonaan. joten en ymmärrä miksi pitää vertailla ihmisten ja koirien välillä koska ei ne koirat ajattele samoin kuin me. myöskään siksi en ymmärrä vertailua, koska kyllä se koirillakin "seisoo" vielä leikkuun jälkeen, joten ennemmin tässä olisi pitänyt sanoa, että poikkasta vain piuhat, eikä kokonaan poistaa palleja. sitten tuo pallien poisto ukolta olisi ymmärrettävää, jos koiralla ei seiso pallien poiston jälkeen. kylläpä tämä meni nyt vähän oudoksi :D

        Koirilla ei taatusti seiso leikkuun jälkeen, eikä tasan yhdelläkään uroksella nisäkkäällä eikä ihmisellä. Testosteroni tuotetaan kiveksissä. Jos ei ole testosteronia ei ole erektiota, eikä mitään seksuaali viettiä olemassa.

        Vasektomiassa ainoastaan siemenjohtimet katkaistaan. Sillä ei ole merkittävää vaikutusta testosteronitasoihin. Ainoastaan siitoskyky menee.


      • kylläpäs
        ed. kirjoitti:

        Koirilla ei taatusti seiso leikkuun jälkeen, eikä tasan yhdelläkään uroksella nisäkkäällä eikä ihmisellä. Testosteroni tuotetaan kiveksissä. Jos ei ole testosteronia ei ole erektiota, eikä mitään seksuaali viettiä olemassa.

        Vasektomiassa ainoastaan siemenjohtimet katkaistaan. Sillä ei ole merkittävää vaikutusta testosteronitasoihin. Ainoastaan siitoskyky menee.

        oi voi voi..no tule se sitten kertomaan tuolle mun urokselle ettei sillä voi seistä eikä sillä voi olla mitään seksuaali viettiä olemassa. Kyllä se vaan hyppii selkään ja on muna ojossa tuikkimassa jos juoksusen nartun luokse pääsee


      • ed.
        kylläpäs kirjoitti:

        oi voi voi..no tule se sitten kertomaan tuolle mun urokselle ettei sillä voi seistä eikä sillä voi olla mitään seksuaali viettiä olemassa. Kyllä se vaan hyppii selkään ja on muna ojossa tuikkimassa jos juoksusen nartun luokse pääsee

        Siltä on katkottu ainoastaan siemenjohtimet. Pallit on tallella.
        Kiveksien poistosta seuraa aina kyvyttömyys.


      • kylläpäs
        ed. kirjoitti:

        Siltä on katkottu ainoastaan siemenjohtimet. Pallit on tallella.
        Kiveksien poistosta seuraa aina kyvyttömyys.

        Ei ole katkottu, ihan vietiin kaikki, oli pelkät nahkalärpäkkeet roikkumassa kun ell.lääkäriltä pääs


      • ed.
        kylläpäs kirjoitti:

        Ei ole katkottu, ihan vietiin kaikki, oli pelkät nahkalärpäkkeet roikkumassa kun ell.lääkäriltä pääs

        No sille on raukalle jääny muistiin se homma ja pc lihasta käyttämällä saa piliään pikkusen verran hetkeksi näkymään, mutta mitää oikeata erektiota se ei valitettavasti kykene enää koskaan muodostamaan.
        Kyllähän nartutkin jumputtaa vaikkei niillä munia ole lainkaan...
        Sinä voit ihan uskoa,että minä tosiaan tiedän nämä asiat....


      • nuranura

        Huomaa kyllä, ettet ole mikään vihreä vegaani kettutyttö. Olet mies. Miksi miehet ottaa koirien kastraation aina niin henkilökohtaisesti? Oisko susta kivaa, jos et sais ikinä MITÄÄN seksuaalista tyydytystä, mutta himoja riittäis äärettömästi? Ja jos olet oikeasti sitä mieltä, että koirien pitäisi saada lisäänty vaistojensa mukaan vapaasti, niin sitten en voi muuta kuin huokaista syvään, ja katua miksi edes vaivauduin vastaamaan tähän mitään. :/ Sinä, olet kylmä ja typerä ihminen, kun et ymmärrä mitä tuskaa urokselle juoksujen haistaminen on.


    • terve5

      Ei ainakaan meidän koira mihinkään muuttunut. Siitä taisi tulla vain entistä villmpi.

    • veljen sakemanni

      Niin,veljen sakemanni jäi leikkuupöydälle eikä hankintahinta ollu mikään halpa.

    • Mansikkainen1234

      Meidän perheemme uroskoira kastroitiin sen ollessa 2-vuotias. Vanhempani kyllästyivät siihen, että koira merkkaili sisätiloissa.

      Leikkauksen plussat ja miinukset:

      koirasta tuli sisäsiisti
      ei enää karkaa pihasta haistaessaan narttukoiran
      paljon aikaisempaa seurallisempi
      keskittyy paremmin ja oppii todella helposti uusia asioita

      - lihoo helposti
      - ei enää tule toimeen kaikkien koirien kanssa
      - siitä on tullut pelkuri


      Koira on yhtä leikkisä kuin ennen leikkausta. Tyttökoirat kiinnostavat yhä, mutta kaverimielessä. ;)

      • Mansikkainen1234

        Mainittakoon vielä, että koiralla havaittiin piilokives leikkauksen yhteydessä, joten ihan hyvä vaan, että leikattiin. Olisi saattanut tulla ongelmia sitten myöhemmin.


    • ---

      Tuntuu vähän siltä että hakemalla haetaan syitä leikkauttaa koira...jotenkin lemmikin hankkiminen ja sen muuttaminen merkittävällä tavalla on lähtökohtaisesti hyvin arveluttavaa. Vertaa: ostetaan papukaija ja kun sen puhumiseen menee hermot niin sille tehdään lobotomia ja ollaan varmoja että sillä on nyt mukavampi elämä kun ei tarvitse koko aikaa puhua.

    • Jooleikataan

      Mulla on koira mutta haluaisin kissan, voiko koiran leikkauksella muuttaa kissaksi ja opettaa käyttäytymään kuin kissa?

    • kaveri

      Mun koira kastroitiin ja se rauhoittui selvästi siitä mitä se oli ennen operaatiota, mut koiria on monenlaisia ja luontoisia.

    • mestaria hakemassa

      Haluaisin tavata sen henkilön, joka saa koulutettua sellaisen uroksen, jolla oikeasti hormoonit hyppii katossa, joka ei_kuuntele_omistajaansa jos lähettyvillä on se narttu. Sellainen, joka ei kiinnitä huomiota vaikka mitä herkkuja heiluttelisi tai yrittäisi vaikka mitä keinoa saada itseensä huomion. Sellaisen, johon ei tepsi nekään keinot, jolla normaalisti saa sen huomion ja jonka mieltää palkkana. Ja tämän koulutuksen pitää toimia niin, ettei koiraan kosketa tai käytetä muita apukeinoja (pantaa/hihnaa, sähkö-/impulssi-/suihkepantaa, valjaita..). Sellaisen pron haluaisin tavata joka pelkällä omalla olemuksella saa sen koiran huomion ja näin koulutettua sen koiran (ja edelleen painotan, että vain ja ainoastaan omalla olemuksella, koska se ruoka ei kelpaa, oli se mitä vain)

    • Lukekaahan siitä

      *kopioitu elainlaakariin.fi sivustolta*
      "Koiran kastrointi eli uroskoiran leikkauttaminen
      Koiran kastrointi on toimenpide, jossa urokselta poistetaan ihoon tehdyn viillon kautta molemmat kivekset. Koiran kastrointi vaikuttaa useimmiten positiivisesti uroksen luonteeseen, helpottaa urosten ja narttujen pitämistä samassa taloudessa, vähentää eturauhasongelmia, ja estää kives- ja perärauhaskasvainten (anaaliadenoomien) kehittymisen.
      - See more at: http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kastraatio/#sthash.HoqTILI8.dpuf
      "
      .
      .
      .
      "Koiran kastrointi: Hyödyt
      Kun koiran kastraatio suoritetaan riittävän nuorena, uros ei kehitä sukukypsyyden myötä niin vahvaa kiinnostusta narttukoiriin kuin kastroimaton uros. Tämä vähentää kaupunkioloissa elävän uroksen stressiä naapuruston narttukoirien kiimoista ja helpottaa koirapuistoissa käymistä. Myös metsästystilanteessa vapaana pidettävän koiran kastraatio on järkevää, koska leikattu uros keskittyy omaan työhönsä täydellisemmin, vaikka alueella tuoksuisikin juoksussa oleva narttukoira.
      Koiran kastrointi saattaa vähentää myös uhittelua ja aggressiivisuutta muita uroksia kohtaan. Koiran kastraatio on erittäin suositeltavaa tilanteissa, joissa uroskoira pyrkii perheessä ohjailemaan tilanteita itselleen suotuisiksi uhkailemalla perheenjäseniä esimerkiksi murisemalla ja puremalla.
      - See more at: http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kastraatio/#sthash.HoqTILI8.dpuf

      Koiran kastraatio on suositeltava toimenpide, jos urosta ei aiota käyttää jalostukseen. Kastroidulle urokselle ei voi kehittyä kiveskasvainta tai peräaukon seudulla tavattavia rauhaskasvaimia, eikä se ole niin altis eturauhasvaivoille kuin kastroimaton uros. - See more at: http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kastraatio/#sthash.HoqTILI8.dpuf
      "
      .
      .
      .
      "Koiran kastrointi: Haitat
      Uroskoiran ravinnontarve pienenee leikkauksen jälkeen. Kastroidun uroksen ruoka-annosta joudutaan pienentämään, ettei koira lihoisi. Jos koira osoittaa taipumusta painonnousuun, sen ruoka kannattaa vaihtaa vähäkalorisempaan, jossa on enemmän kuituja ja vähemmän energiaa kuin tavallisessa ruuassa.
      Koiran kastrointi lisää jonkin verran riskiä sairastua virtsankarkailuun. Riski on kuitenkin uroksilla huomattavasti pienempi kuin steriloiduilla nartuilla.
      koiran kastraatio herättää usein epäilyksiä osalla uroskoiran omistajista. Tämän ajatuksen taustalla on usein se, että monet mieltävät koiran menettävän jotain sille tärkeää, kun se leikataan. Tämä koiran seksuaalisuuden inhimillistäminen on ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että ihmiset erittäin harvoissa tilanteissa antavat uroskoiran vapaasti toteuttaa viettejään. Uroskoira pääseekin toteuttamaan itseään ainoastaan suunnitellussa astutustapahtumassa tai karkumatkoillaan.
      Jos koiraa ei ole tarkoitus käyttää astutukseen, on koiran leikkaus erittäin suositeltavaa. Koiran kastraatio helpottaa niin koiran kuin myös omistajien arkea.
      - See more at: http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kastraatio/#sthash.HoqTILI8.dpuf
      "
      .
      .
      .
      "Koiran kastrointi: Lopuksi
      Jos uroskoiraa ei ole tarkoitus käyttää jalostukseen tai näyttelyissä niin koiran kastraatio on sekä omistajien että koiran elämää helpottava toimenpide. Leikkauksella saavutettavat hyödyt ovat mahdollista lihomistaipumusta paljon suuremmat. Nuorena leikattu uros on huoleton luotettava seuralainen, jonka kanssa on vaivatonta kohdata koirakavereita.
      - See more at: http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kastraatio/#sthash.HoqTILI8.dpuf
      "

      Myös lisää juttua sivulla: http://www.purina.fi/Home/All About Dogs/Your New Pet Dog/Purina Puppies/Neutering.htm

      • rottaolet.

        Tottakait ne perkeleet mainostaa omalla tavallaan kun saavat sillä asiakkaita ja töitä itselleen.


    • Kysynpä vaan..

      Meidän sekarotuinen kastroitiin 1,5vuotiaana ihan sen takia että narttujen kiima-aikoina tuo laihtui ja kuihtui, huusi yötäpäivää tyttöjen perään, rähisi ja oli todella levoton/ahdistuneen oloinen.. (ja joo uskon että ahdisti juuri se ettei päässy tarpeitaan/halujaan tyydyttämään..) Ja se oli toinen syy että tuolla on aika paljon sairauksia/terveydellisiä ongelmia.. Leikkauksen jälkeen lihoi mutta sen annoin tapahtua tietoisesti, koska poika oli jo niin laiha että ell sanoi sen tarviivan lihaa luidensa päälle.. Luonne muuttui parempaan suuntaan, kuuliaisemmaksi ja tottelevammaksi.. Ja onhan se helpompi käsitellä joo :) Karvassa en oo kyllä muutosta huomannu, ehkä aluskarva on vahvempi kun ennen.

      Mut mäkään en ymmärrä sitä ku nämä "silpomisen" vastustajat keuhkoo että koiran pitää antaa toteuttaa luontoaan, nii kuinka moni niistä(kään) antaa koiransa hillua tuolla pitkin kyliä ja jatkaa sukua?!?? :DD
      Ja entäs sitten ne hevoset, joille siis ruunaus tosiaan on ihan normi toimenpide, suuri osa oreista kuitenki ruunataan ja kissojahan kastroidaan/steriloidaan jatkuvasti, eikö niillä ole kanssa samat "oikeudet" toteuttaa luontoaan ja lisääntyä??

    • Onpas tästä tullut suuri haloo.
      Miksi nykypäivänä koiria inhimillistetään niin paljon, varsinkin miehet? Eihän se niiltä pois ole jos koiralta pallit leikataan vai kirpaiseeko se heitäkin nivusissa? Nämä jotka inhimillistää koiransa, käyttävätkö/karkuuttavatko he sitten uroksiaan vähintään kerran viikossa astumassa jonkun nartun - vai mikä on se luku kuinka monesti teidän täytyy saada tyydyttääksenne omat halunne? Eikös se ole samallailla verrannollinen, kun niin inhimillistätte? Teillä taitaa olla melkoiset rahat koossa jo, jos jokaisesta pentueesta otatte hyppymaksun/yhden pennun hinnan, eli sellaiset 200-1000e/viikko. Vai harrastatteko hyväntekeväisyyttä?

      En kuitenkaan usko tuohon, että käytätte/karkuutatte uroksenne vähintään kerran viikossa, saatika kerran kuussa, joten teillä on melkoiset hormoonipakkaukset siellä nurkissa. Voi niitä raukkoja, kun hormoonit hyrrää, mutta eivät pääse purkamaan paineitaan. Pääsevätkö koskaan?? Onko koiranne jalostusuros/näyttelyissä käyvä?? Jos ei, niin eikö kannattaisi leikkauttaa?? Miettikää omalle kohdalle, panettais niin pirusti, mutta ette koskaan pääse purkamaan paineita - vähemmästäkin siinä alkaa toisille hermostua. TÄLLAISTA on inhimillistäminen.

      Pysytääs faktoissa, joku linkkasi hyvää luettavaa positiivisista ja negatiivisista puolista tämän leikkauttamisen kannalta. Lukekaa siitä, niin minun ei tarvitse toistaa sitä.

      Koira on koira - ihmiset ihmisiä, ei ne koirat ajattele, että prkl mun pallit vietiin enkä pääse lisääntymään.

      • pois pallit

        JUURI NÄIN!!! KIITOKSIA SINUN KOMMENTISTASI, TUO OLI TÄYTTÄ ASIAA :)


      • Pidetään ne pallit
        pois pallit kirjoitti:

        JUURI NÄIN!!! KIITOKSIA SINUN KOMMENTISTASI, TUO OLI TÄYTTÄ ASIAA :)

        Ei nyt ihan niinkään. Meidän rekulla on peitto johon hoitaa homman ihan omin tassuin. Sen kerran kun sitä avitin ja pidin peittoa ryhdissä maatessani soffalla, ja sain kiitokseksi roiskeet silmille, olin kyllä vähällä tulla toisiin ajatuksiin ja ruunata sen.

        Kun oivaltaa että niitä juoksunarttuja ei ole enemmälti liikkeellä jakamassa peffaansa kuin kaksi kertaa vuodessa, nyt juuri syyskesällä(varmaan se syy miksi tämä haloo juuri nyt) ja sitten toinen pari kuukautta kevättalvesta, niin kyllä sen kestää. Eikä ole sen vuoksi edes tarvetta päästää karkuteille. Vähän kovempaa käskytystä se vaatii, mutta ei mitään ylivoimaista.

        Nuorena kielsin tolta nartunpissojen nuolemisen tyystin(olet varmaan huomannut joitakin kirjoituksiani asiasta täällä?), koska se aiheutti jonkin verran konfliktiherkkyyttä toisten herrahaukkujen kanssa. Pelkkä pissien haistelu ei sitä kukkoluherkkyyttä lisää, vaikka ymmärrän toisaalta että joitakin se hidastelu parin metrin välein ärsyttää. Mutta mikäs kiire ihmisellä, koirahan on otettu seuralaiseksi ja kun ollaan ulkona ollaan siellä koiran ehdoilla.

        Ja usko pois, nuo terveyshaitat mitä usein mainitaan on pelkkää eläinlääkärien markkinointia. Kyllä niille raha kelpaa. Todellisuudessa haitat ovat paljon vähäisemmät kuin mitä mainostetaan. Mutta suomalainenhan on tunnettu siitä että mikä tahansa mainos menee läpi ja kun tarpeeksi toistetaan, niin siitä tulee yleinen totuus. Katso vaikka Kataisen fantastisia Kreikan tuottoja =)

        Pidetään vaan ne koirat koirina ja siinä sukupuolessa mihin ovat syntyneet, eikä salvota niitä turhaan.


      • kerro toki
        Pidetään ne pallit kirjoitti:

        Ei nyt ihan niinkään. Meidän rekulla on peitto johon hoitaa homman ihan omin tassuin. Sen kerran kun sitä avitin ja pidin peittoa ryhdissä maatessani soffalla, ja sain kiitokseksi roiskeet silmille, olin kyllä vähällä tulla toisiin ajatuksiin ja ruunata sen.

        Kun oivaltaa että niitä juoksunarttuja ei ole enemmälti liikkeellä jakamassa peffaansa kuin kaksi kertaa vuodessa, nyt juuri syyskesällä(varmaan se syy miksi tämä haloo juuri nyt) ja sitten toinen pari kuukautta kevättalvesta, niin kyllä sen kestää. Eikä ole sen vuoksi edes tarvetta päästää karkuteille. Vähän kovempaa käskytystä se vaatii, mutta ei mitään ylivoimaista.

        Nuorena kielsin tolta nartunpissojen nuolemisen tyystin(olet varmaan huomannut joitakin kirjoituksiani asiasta täällä?), koska se aiheutti jonkin verran konfliktiherkkyyttä toisten herrahaukkujen kanssa. Pelkkä pissien haistelu ei sitä kukkoluherkkyyttä lisää, vaikka ymmärrän toisaalta että joitakin se hidastelu parin metrin välein ärsyttää. Mutta mikäs kiire ihmisellä, koirahan on otettu seuralaiseksi ja kun ollaan ulkona ollaan siellä koiran ehdoilla.

        Ja usko pois, nuo terveyshaitat mitä usein mainitaan on pelkkää eläinlääkärien markkinointia. Kyllä niille raha kelpaa. Todellisuudessa haitat ovat paljon vähäisemmät kuin mitä mainostetaan. Mutta suomalainenhan on tunnettu siitä että mikä tahansa mainos menee läpi ja kun tarpeeksi toistetaan, niin siitä tulee yleinen totuus. Katso vaikka Kataisen fantastisia Kreikan tuottoja =)

        Pidetään vaan ne koirat koirina ja siinä sukupuolessa mihin ovat syntyneet, eikä salvota niitä turhaan.

        Kyllä meidän nartulla on ainakin sen 4 kertaa vuodessa juoksu.

        Ja vai pelkästään markkinointia, eiköhän sille ole ihan oma syynsä, miksi kerrotaan mitä voi seurata jos ei leikkuuta. Tuskin niitä ilmasta ole temmottu.
        Eihän niitä jokaiselle koiralle tule, mutta parempi katsoa kuin katua varsinkin jos urosta ei käytetä jalostukseen JA varsinkin kun siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.


      • Minähän en voi
        kerro toki kirjoitti:

        Kyllä meidän nartulla on ainakin sen 4 kertaa vuodessa juoksu.

        Ja vai pelkästään markkinointia, eiköhän sille ole ihan oma syynsä, miksi kerrotaan mitä voi seurata jos ei leikkuuta. Tuskin niitä ilmasta ole temmottu.
        Eihän niitä jokaiselle koiralle tule, mutta parempi katsoa kuin katua varsinkin jos urosta ei käytetä jalostukseen JA varsinkin kun siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.

        mitään sille jos nartullasi on neljä kertaa juoksut. On toki tiedossa että näinkin on, mutta puhuin uroksen(huom. leikkaamaton) omistajana siitä että alueella jossa asumme, on noin kaksi kertaa vuodessa isompi invaasio näitä juoksunarttuja. Siis useampi alueen nartuista samanaikaisesti kiimassa ja tiputtelee hunajalänttejä sinne tänne vihjaillakseen poikakoirille että valmista on, tulkaa nähkää ja kokekaa.

        Usko pois, ei ell poikkea normi-ihmisestä mitenkään. Jos rahaa joku tarjoaa niin tottakai se otetaan vastaan. Ei siinä ole sen kummempaa. Miten luulet että aiempina vuosikymmeninä sitten koirat selvisivät ilman sukupuuttoa kun ei ollut eläinlääkäriä vaan eläinlääkintä hoidettiin vihtavuoren puikolla, silloin harvoin kuin sitä tarvittiin.

        Et kai sinä itsekään mene rintojasi leikkauttamaan vain koska voi tulla syöpä? Ja jos menetkin, aina on mahdollista että et leikkauspöydältä hengissä selviä. Jos selviätkin saattaa seuranasi olla lopunikääsi MRSA. Leikkaus on aina riski, ja sitä pitäisi ihmisen välttää. Koiranomistajan tulisi myös välttää riskejä haltuunsa uskotun lemmikin hoidossa. Miksiköhän luulet että rotukoirat ovat nykyään niin pirun lyhytikäisiä?


    • järjetöntä

      Ajattele nyt sen koiras tilalle esim. ukkoos=(((
      Sekö on sun tahtos, että kaikilta kolleilta munat pois?

      • öhömm....

        Miten se ukko nyt tähän liittyy?? Ei se ole koira - vai meinaatko, että miehet menee samalla lähtöviivalla kuin koirat? Pitääkin tästä lähteä ostamaan puruluita ukolle joita saa jyrsiä koirien kanssa, pitäisikö siirtää vielä ulkoruokintaan? Sitä se vissii tarkoittaa, kun sanotaan, että akka pisti ulkoruokintaan, että ukot on samanarvosia kuin se koira riimun päässä.


    • xxxyy

      Nyt taas inhimillistetään eläimet. En usko että koira kärsii siitä että on kastroitu/steriloitu. Monet ihmiset käyttäytyy kuin lemmikit olisi ihmisiä ja että leikattava lemmikki tuntee menetävänsä miehuutensä/naiseutensa Eikä uros koiran leikkaus ole silpomista vaan tehdään pieni haava josta poistetaan kivekset. Monelle miehelle koira on egon jatke, joka pitää olla iso komea uros. Ehkä siksi juuri miehet eniten vastustaa kastraatiota. Heistä tuntuu että silpovat itseään.

      On kokemusta sekä nartun että uroksen kastraatiosta. Narttuni jouduttiin steriloimaan koska tuli todella paha märkäkohtu. siinä meinasi koiralta henki lähteä. Narttu kannattaa leikauttaa jos ei aio tehdä pentuja, koska huonolla tuurilla koira saattaa kuolla kohtutulehdukseen. Molemmat urokseni on leikattuja ja ei ne ole lihonneet yhtään. Vanhimman urokseni kastroin lääkärin suosituksella. Oli niin voimakkaat hormoonit ettei ravinto imeytynyt kehoon. Oli melkein alipainoinen koska ruoka meni ns. vain koirasta läpi. Liikunta eikä ruuan lisääminen auttanut vaan lisäsi ulosteen määrää. Nyt leikkauksen jälkeen on normaalipainoinen, iloinen ja leikkisä. Leikkauksesta on 2 vuotta.

      Tietysti kastroitu koira tai kissakin lihoaa jos ruuan määrä pysyy samana kuin ennen leikkausta. Leikattu koira kuluttaa vähemmän energiaa kuin leikkaamaton. Leikkauksen jälkeen kannattaa heti siirtyä leikatulle koiralle tarkoitettuun ruokaan jossa on vähemmän energiaa. Ei kannata odottaa siihen asti kun koiran paino on pahimmassa tapauksessa tuplaantunut.

      • rottaolet.

        Tottakait se kuluttaa vähemmän ravintoa kun hormoonit viedään, niin aineenvaihdunta ja yleiskunto tippuu nollaan..


      • No proof, no fact.
        rottaolet. kirjoitti:

        Tottakait se kuluttaa vähemmän ravintoa kun hormoonit viedään, niin aineenvaihdunta ja yleiskunto tippuu nollaan..

        Näytä väitteillesi todisteet, ettemme me luule että vedät nuo "tieteelliset" juttusi omasta päästä.


      • no hu hu!
        rottaolet. kirjoitti:

        Tottakait se kuluttaa vähemmän ravintoa kun hormoonit viedään, niin aineenvaihdunta ja yleiskunto tippuu nollaan..

        Mistä sinä näitä luikureita oikein vetäset? Hatusta? Se yleiskunta ei tipahda mihinkään jos sitä lenkkeilyä jatketaan samallailla kuin aina ennenkin! Itselläni on venukki, ja hyvin tarpoo jäniksen perässä edelleen, jopa paremmin kuin ennen leikkausta kun keskittyy nyt vain siihen ajamiseen! Älä sinä höpötä asioista mistä et mitään tiedä, toki ihminen on erehtyväinen ja sallittakoon tämän kerran erehtyväisyytesi. Nyt tiedät asian, joten sinun ei tarvitse toista kertaa väittää moista p*skaa


      • no hu hu!
        no hu hu! kirjoitti:

        Mistä sinä näitä luikureita oikein vetäset? Hatusta? Se yleiskunta ei tipahda mihinkään jos sitä lenkkeilyä jatketaan samallailla kuin aina ennenkin! Itselläni on venukki, ja hyvin tarpoo jäniksen perässä edelleen, jopa paremmin kuin ennen leikkausta kun keskittyy nyt vain siihen ajamiseen! Älä sinä höpötä asioista mistä et mitään tiedä, toki ihminen on erehtyväinen ja sallittakoon tämän kerran erehtyväisyytesi. Nyt tiedät asian, joten sinun ei tarvitse toista kertaa väittää moista p*skaa

        *yleiskunto


      • ed.
        no hu hu! kirjoitti:

        Mistä sinä näitä luikureita oikein vetäset? Hatusta? Se yleiskunta ei tipahda mihinkään jos sitä lenkkeilyä jatketaan samallailla kuin aina ennenkin! Itselläni on venukki, ja hyvin tarpoo jäniksen perässä edelleen, jopa paremmin kuin ennen leikkausta kun keskittyy nyt vain siihen ajamiseen! Älä sinä höpötä asioista mistä et mitään tiedä, toki ihminen on erehtyväinen ja sallittakoon tämän kerran erehtyväisyytesi. Nyt tiedät asian, joten sinun ei tarvitse toista kertaa väittää moista p*skaa

        Eihän se koiran yleiskunto samantien romahda. Lihasvoima heikkenee, hapenotto kyky heikkenee,palautuminen, osteoporoosi, sydän ja verenkierto elimistön ongelmat, haluttomuus, elämänilottomuus, masennus , henkinen tylsistyminen. Siinä ongelmia, joita koirasi kärsii takiasi tulevaisuudessa.


      • no hu hu!
        ed. kirjoitti:

        Eihän se koiran yleiskunto samantien romahda. Lihasvoima heikkenee, hapenotto kyky heikkenee,palautuminen, osteoporoosi, sydän ja verenkierto elimistön ongelmat, haluttomuus, elämänilottomuus, masennus , henkinen tylsistyminen. Siinä ongelmia, joita koirasi kärsii takiasi tulevaisuudessa.

        Melko pitkään kyllä sitten kestää että alkaa vaikuttaa. Pallien leikkuusta on jo 5 vuotta ja en ole nähnyt minkäänlaista masennusta tai haluttomuutta, yleiskunnon putoamisesta puhumattakaan


      • ed.
        no hu hu! kirjoitti:

        Melko pitkään kyllä sitten kestää että alkaa vaikuttaa. Pallien leikkuusta on jo 5 vuotta ja en ole nähnyt minkäänlaista masennusta tai haluttomuutta, yleiskunnon putoamisesta puhumattakaan

        Luulen, että mulla on endokrinologian erikoislääkärinä sinua paremmat tiedot hormonien vaikutuksista elimistössä.... Koirien fysiologia toimii samalla periaatteella kuin ihmistenkin.


      • no hu hu!
        ed. kirjoitti:

        Luulen, että mulla on endokrinologian erikoislääkärinä sinua paremmat tiedot hormonien vaikutuksista elimistössä.... Koirien fysiologia toimii samalla periaatteella kuin ihmistenkin.

        Kuten sanoin, melko pitkään sitten vaikuttaa, että masentuisi tai olisi haluton. Yhä on virkeä kuin peipponen ja leikkii kuin pentu - minulla se ennemmin kunto loppuu tuon kanssa riehuessa kuin tuolla. Ja yleiskunnon tiedän, kun jaksaa edelleen siellä metsällä kulkea. Tiedä sitten, kyllähän tuo nukkuu melkoisesti, mutta silloin kun järjestän toimintaa niin kyllä on heti menossa mukana loppuun asti


      • ed.
        no hu hu! kirjoitti:

        Kuten sanoin, melko pitkään sitten vaikuttaa, että masentuisi tai olisi haluton. Yhä on virkeä kuin peipponen ja leikkii kuin pentu - minulla se ennemmin kunto loppuu tuon kanssa riehuessa kuin tuolla. Ja yleiskunnon tiedän, kun jaksaa edelleen siellä metsällä kulkea. Tiedä sitten, kyllähän tuo nukkuu melkoisesti, mutta silloin kun järjestän toimintaa niin kyllä on heti menossa mukana loppuun asti

        No, eihän se koira osaa sanoa, että pahus kun olen väsynyt tai masentunut tai että minua heikottaa. Kyllähän se tekee asioita edelleen kun ei se ole kuollutkaan, mutta se ei tarkoita, että kaikki olisi hyvin. Ihmiset jotka kärsivät hypogonadismista käyvät yleensä myöskin töissä ja tekevät asioita, mutta siitä huolimatta he tulevat vastaanotolleni ja luettelevat pitkän liudan oireitaan. Kaikki ei todellakaan ole hyvin, niinkuin ei koirallasikaan voi olla ilman kiveksiä ja hormoonitoimintaa.
        Toiset koirat oireilee enemmän kuin toiset.


    • Nuorena leikattu..

      Minulla on 2,5v sekarotuinen uroskoira, joka on leikattu 6 kuukauden iässä.
      Leikkaus ei muuttanut koiraa muuta kuin rauhallisemmaksi. Koirani lihoi myös paljon leikkauksen jälkeen vaikka siitä asti syötin kevyt ruokaa. Nyt kuitenkin normaali painossaan ja mitä ihanin kaveri :) En näe mitään syytä miksei koiraa kannattaisi leikata :).

    • en leikkuuttaisi

      tiibetinterrieri uros oli tosi levoton ja hankala aina kun lähistöllä oli narttukoira juoksussa.leikkuutin noin 3 vuotiaana.koira muuttui passiiviseksi makoilijaksi ja lihoi,ennen oli vilkas ja leikkisä. HARMITTI,oli kuin eri koira!

      • Mielipidesuhde

        On tuolle 99-1...


    • Hanna822

      Oma uros kastroitiin pari vuotta sitten eturauhasongelmien vuoksi. Koira oli tuolloin 7v. Vaihtoehtona olisi ollut hormoonilääkitys koko loppuelämäksi. Käytös muuttui leikkeuksen jälkeen siten, että ei joka ikisellä korrella olla enää merkkailemassa ja ulkoilu ei enää ollut niin hermoja raastavaa kuin aiemmin. Koirani on myös mielestäni leikkisämpi kuin aiemmin. Negatiivisista muutoksista ainoa on lihominen, koirani oli nimittäin ennen leikkausta todella hoikka ja nirso ruuan suhteen. Ei nytkään ole lihava, mutta ruoka kyllä maistuu. Tosin ikääkin alkaa jo olla.

      Joka tapauksessa, jos olisin tiennyt, että käytös muuttuu paljon helpommaksi kastroinnin jälkeen, olisin harkinnut operaatiota jo aiemminkin.

    • hyvä koira olikin

      kyllä olis käyny huonosti meidän koiralle aikoinaan jos ei olis leikattu. Ennen laikkausta vahti naapurin narttukoiria ikkunasta ja ulis, myös karkaili koko ajan.

      Leikkauksen jälkeen rauhottu, vaikka oli se järkytys kun ei ollut enää kiveksiä, luulin, et se on pienempi toimenpide.

      Oli huono omatuntokin silloin, mutta lopulta kaikki menin hyvin ja koira eli rotunsa ikäisen elämän eikä sairastellut.

    • Hyväpäätös

      Meillä laitettiin urokselle hormonikapseli kesto 6kk,sinä aikana näkee jos koiran luonne muuttuu,meillä muuttui rayhallisemmaksi ei enää suu vaahdossa lussuta narttujen kuisa pyörätien varressa ja samoin loppui epileptiset kohtaukset,joita oli rari ollut ennen kapselontia.
      Seuraavaksi viemmekin koiran leikkautuksille,kun vaikutus on kaikinpuolin hyväksi koiralle itselleenkin. Ja kun juoksuset nartut on sekoittanut sen pään aiemmin ihan totaalisesti.

      • hyväpäätös

        .. sori, tuli edelliseen kommenttiin monta kirjoitusvirhettä... x(


    • käppänätyttö

      Minun kääpiösnautserini kastroitiin vasta pitkän harkinnan tuloksena. Vastustin itse kastrointia viimeiseen asti. Koira urosteli liikaa varsinkin isojen rotujen edustajille eikä siihen ihan täydellistä rotia saatu koulutuksella. Urokseni myös ulvoi kotona yksinään jos lähistöllä oli kiimainen narttu, ei syönyt ja lenkit olivat vaan kusipaikkoihin jumittumista ja niiden syömistä. Eläinlääkäri antoi ensin pojalle hormonipiikin, jotta nähtäisiin olisiko kastroinnista hyötyä käyttäytymisen suhteen. Ja olihan siitä, poika alkoi jälleen nauttia elämästä ja rentoutui silmin nähden. Se vapautui valtavasta stressistä ja ylikierroksilla käynnistä. Siispä vein koirani leikattavaksi ja pääsin itse jopa seuraamaan operaatiota. Siinä vaiheessa kun iäkäs eläinlääkäri vei veitsen pallin päälle ja viilsi, tunnemylläkkä yllätti minut täysin. Nyykäisin ensin pitkään ilmaa ja pillahdin ulisten itkuun. Veitsi pysähtyi hetkeksi ja näin eläinlääkärin yllättyneen naaman ja maskin hyvin läheltä. Tajuttuaan että se oli vaan koiransa palleihin kiintynyt nuori nainen, hän räjähti kuuluvaan nauruun ja jatkoi siitä selvittyään operaation loppuun asti. Koira toipui leikkauksesta todella nopeasti ja muuttui ihanaksi ja stressittömäksi lenkkikaveriksi ja eli 16 vuotiaaksi täysin terveenä.

    • Noutaja ja snagu

      Minulla samanlaisia kokemuksia. Aikanaan minulla oli noutaja uros, joka nartun kiiman haistaessaan lopetti syömisen. Kodin matoilla oli smegmatahroja kun uros unelmoi nartuista. Sellaistahan se on meillä uroksilla, mutta tämä alkoi olla uhka myös koiran terveydelle. Alkuun yritettiin hoitaa hormonipiikeillä, jotka auttoivat hetkeksi. Siinä vaiheessa kun koira alkoi yrittää myös meidän astumista, niin lähti pallit. Luonne muuttui niin, että nartuista miettimisen sijaan noutajasta tuli leikkisä. Lenkillä kysyttiin, että vanhako tuo pentu on. Olihan se jo 7 vuotta!

      Toinen kokemus on saman ikäisestä snautserinartusta. 7 vuotiaana alkoi tulemaan valeraskauksia ja niiden lomassa vakavia pissatulehduksia. Lääkäri suositteli leikkausta. Vastustin sitä kuin ensimmäiselläkin kerralla, mutta koiran terveys on tietty etusijalla. Täytyy todeta, että kaikki meni hyvin. Koira on ollut terve kuin aiemminkin (lukuunottamatta valeraskauksien pissatulehduksia ennen leikkausta). Energiaa riittää nyt 5 vuotta myöhemmin. Ainoa mitä piti muuttaa, oli ruokailu. Aikaisemmin snagu söi kun sillä oli nälkä ja ei lihonut. Nyt ruoka kelpaa eli säännölliset ruoka-ajat ja oikea määrä ruokaa tarvitaan. Ei tyttö ole päässyt lihomaan!

      Eli voin suoritella koiran leikkaamista, jos et suunnittele tekeväsi pentuja tai koiran terveys sitä vaatii.

    • malttia-

      Kannattaa ottaa asia ensin puheeksi miehesi kanssa ja koittaa miettiä keksisittekö jotain muuta ratkaisua esim. terapiaa.

    • nuranura

      Meillä käytiin kastraatiossa, kun poitsu oli n. 2,5-vuotias. Nopea operaatio, oli kahden viikon jälkeen täysin normaali itsensä. Normaali käyttäytyminen ei muuttunut mitenkään, ei lihonnut lainkaan tai muutenkaan tullut nälkäisemmäksi (vapaasti ruokaa saatavilla). Turkki pysynyt yhtä upeana kuin aikaisemminkin. Ainut vaikutus on, ettei muutu enää sairaanloiseksi himokoneeksi, kun meidän nartulla on juoksut. Ei minkäänlaista merkkiä himoista enää, ja hyvä niin! Lähinnä ärsyyntyy kun narttu pyytää koko ajan astumaan. :D Ennen juoksuajat oli hirveitä, kun toinen ei syönyt mitään, vaan läähätti yöt pitkät ja vinkui jatkuvasti. Silmät punasina toisen tekemisiä seuraamassa :< Onneksi ohi nyt, koirakin voi selvästi paremmin :) Onhan se rankkaa olla jatkuvissa himoissaan, jos koskaan ei pääse paneskelemaan!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe