lukion tutkintorakenne ehdotus

orvasor

lisää löytyy ´miettimistä lukion matikan tutkintorakenteesta´

lukion aineet ehdotus


matematiikan oppimisen ohjaamisen saaminen ja matemaattisten aksioomioiden ymmärtäminen, joita ei voi perustella. 2 kurssia pak. kaikille lukiolaisille

matemaattinen logiikka 6 kaikille pak. kurssia

lyhyt matematiikka 6 pakollista kurssia 2 syventävää kurssia kaksi pitkän matematiikan pakollista kurssia lyhyen matematiikan aineen lopuksi. nämä pakolliset 2 kurssia kannustaisivat ottamaan laajempaa matematiikkaa, matematiikan taito kasvaisi ja ihmiset oppisivat tuntemaan laajempaa matematiikkaa, lyhyt matematiikka 2 syv. kurssia, joissa ei tule uutta tietoa

ylppäreissä 12 kysymystä ja pitkän matematiikan kaksi tehtävää, jotka keskipitkästä matematiikasta väh. 85% on pystynyt ratkaisemaan ratkaisemaan. (jos syventävä pitkän matematiikan aine otetaan käyttöön, entisen pitkän matematiikan arvosanarajat laskevat. (näistä 2 tehtävästä saa yht 18 pistettä), joista 8 vastataan.

keskipitkä matematiikka: 2 pak. kurssia, jotka ovat yhteisiä syventävälle pitkän matematiikan aineelle 8 omaa kurssia 2 syventävä kurssi 2 syv. kurssia, joissa ei tule uutta asiaa 2 jokeritehtävää tulee 14 kysymystä, joihin 10 vastataan

syventävä pitkän matematiikan aine: 2 pak. kurssia, jotka yhteisiä keskipitkälle matematiikalle, nämä kurssit ovat kurssit 1 ja 2. kursseja väh. 8 matematiikan kurrsia.

tulee matematiikasta yhteensä: väh. 8 ja max. tuntematon määrä

kielissä pitää painottaa niiden laajuutta, koska vähäinen taito esim. ruotsissa ei paljoa auta.

voisi olla hyvä ottaa reaaliaineista opintoja pois ja kannustaa ottamaan ainakin kahdesta vieraata kielestä laajat opinnot

äidinkielen kurssit mukaan.

8

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orutr

      uskonnon opetus pitää pistää pois. teologia on ihan turhaa, koska se on tieteellistä (vaikkakin helponnettua tiedettä) ja tätä teologiaa enimmäkseen uskonnon opetus on.

      Onko se totta, että leipäpapeilla, oli jumalakunta mikä tahansa saataisiin mitään hyvää aikaan. Ei saa. Uskonnonopettajat ovat leipäopettajia ja leipäopettajia saadaan rahalla. Se on ihan saletti, että rahalla ei saa uskonopin laatua parannettua.

      Yksikin laadukas hengellinen lause on parempi kuin ääretön määrä vähänkään huonoja uskonnollisia lauseita.

      Ei katso Jumala ratsumiehen voimaan tai leipäpapin rikkauteen, vaan hänen näkemään uskollisuuteen ja vanhurskauteen, joka mahdollisesti jossain ihmisessä on.

      Olen näin todistanut, että oli uskonto mikä tahansa, sen saarnoja ei pidä tukea rahalla eikä sen oppien pakollista kuulemista, koska uskonnonopettajat ovat leipäpalkollisia ja kaiken lisäksi niihin virkoihin on päästy uskontokohtaista teologiaa lukemalla

      Ja sitä paitsi: uskonnon opetuksen kurssipaikoilla voitaisiin saada vaikka mitä.

      tämä uskonnon opetuksen poistaminen pitäisi tehdä myös koko peruskoulussa.

      Ei uskonto ole mikään sellainen asia, että sitä huvin vuoksi luettaisiin. Jumaliset asiat ovat vakavia asioista ja ne pitää itse tutkia jotenkin, jos haluaa. Eikä sitä pidä tieteellisen tutkimuksen takia opettaa, koska ko. tutkimuksen takia ajateltaisiin saada henkistä, rahallista tai manipulointihyötyä.

    • 87987987898

      Kannatan tuota "matemaattista logiikkaa" ja "aksioomia". Itseäni ahdistaa monesti se etten ymmärrä esim. joukko-opista ja siihen nojaavasta logiikasta mitään, kuitenkin vähän väliä tulee vastaan tilanteita että pitäisi, itseopiskelu vain on hemmetin hankalaa. Lukiossa tankattuja "käytännön matematiikan sovelluksia" esim. vektoreita en sitten taas ole tarvinnut yhtään mihinkään. Ne voisi jättää suosiolla sinne korkeakouluihin missä opetetaan asioita missä niitä hyödynnetään.

      Kielien opiskelu ei kannata nykymaailmassa. Lukiossa luin lyhyen saksan ja kadun valintaani, en ole tarvinnut sitä yhtään mihinkään. Jälkikäteen ajateltuna paljon järkevämpää olisi ollut ottaa siihen tilalle esim. fysiikka, vaikka fysiikka olikin yhtä tuskaa. Siihen aikaan kun sitä ei tajunnut miten kriittistä modernin fysiikan ymmärtäminen on maailman ymmärtämiselle, mielikuva oli että fysiikkaa on vain sähköt ja kännykät. Siihen näköalattomuuteen yhdistettynä sitten pienikin tylsyys tai vaikeuden tuntu sai motivaation putoamaan negatiiviseksi.

    • d7rse8e98t

      Kaikille pakolliseen matikkaan seuraavat asiat (nykyaikaisen maailmankuvan rakentamisen kannalta oleellisia / monella alalla ja arjessa hyödylisiä / yleensä kiinnostavia asioita):

      -joukko-oppi, äärettömyyden käsite, Russellin paradoksi (jos meinaa filosofian parissa puljata yhtään ovat todella tärkeitä sisäistää)
      -tilastotiede ja todennäköisyyslaskenta (lukion lyhyt oppimäärä näistä jätti minut ainakin hämmentyneeksi ja kylmäksi, niitä tarvitaan lisää)
      -peliteoria, valintateoria (onko vielä muuta "strategisen ajattelun" kannalta oleellista?)
      -geometria (jonkun verran vähemmän kuin nyt ehkäpä, en edes muista mitä siitä olisin lukiossa oppinut), topologia
      -tietotekniikan perusteet kuten binääri, heksadesimaali, informaatioteoria (jokainen tarvitsee nykyisin)
      -Gödelin teoreema : jokaisen olisi syytä sisäistää mitä se todella kertoo (ja ei kerro) maailmasta
      -matematiikan filosofia yleensä: mikä on sen suhde todellisuuteen?

      Lisäksi fysiikasta kaikki mikä on maailmankuvan muodostamisen kannalta oleellista, ei "siltarumpuinsinöörien oppimateriaalia", eli yleensäkin matemaattisten aineiden lähestyminen filosofian ja käsitteiden eikä numeroden näkökulmasta

      Ei missään nimessä seuraavia (ei tarvita kuin muutamalla erityisalalla):

      -talousmatikka
      -vektorit (missä näitä muka tarvitaan??)
      -myös derivoinnille voisi varata vähän vähemmän tilaa, nythän pelkästään siihen menee jotain 2 kurssia... ja jos ei opeteta samalla differentiaali- ja integraalilaskentaa niin eipä sillä yksistään tee paljon mitään

      (Mitäs muuta lukion lyhyeen matikkaan sisältyy mitä ei ole lueteltu? En muista enää paljon mitään, mutta muistan että paljon turhaa oli. Turhaa juttua, joka ei kiinnosta ketään, ja jota ei tavallinen ihminen eikä edes useimpien alojen tutkijat tarvitse missään...)

      Maailman toiminnan ymmärtäminen on kivaa, mutta siitä että osaa laskea pallon lentoradan tai vesipisaran pintajännityksen tai kymmensakaraisen tähden jossa on viisisakaraisen tähden muotoinen reikä keskellä pinta-alan ei ole mitään iloa. Jätetään ne ammattimatemaatikoille, jooko?

    • failed at life

      Toistan yllä sanotun.. voin kertoa että näin 24-vuotiaana filosofiasta ja maailman perimmäisistä totuuksista kiinnostuneena MIKÄÄN ei ahdista enemmän kuin se, että olen oikeasti täysin kyvytön ymmärtämään esim. suhteellisuusteorian, kvanttimekaniikan tai sähkön "formaalia" teoriaa, voin lukea ainoastaan sanallisia kuvauksia niistä, kun ei vaan ole mitään käsitystä siitä miten niiden taustalla olevat matematiikan menetelmät toimivat, ja itseopiskelu on lähes mahdotonta, toisin kuin vaikka historian tai biologian kanssa. Sama ei-fysikaalisen matematiikan puolella, esim. Gödelin lause on filosofisilta implikaatioiltaan merkittävä mutta kuitenkin minulle täyttä hepreaa. Tietokoneiden toiminnasta en myöskään ymmärrä yhtään mitään.

      Peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmat tulee perustaa siihen, mikä on helppoa ja mikä vaikeaa itseopiskella. Asiat jotka oppii lähes täydellisesti pelkästään tv-dokumentteja katsomalla kuten historia ja biologia tulee jättää hyvin vähälle huomiolle, ja matemaattisten aineiden ja tekniikan opetusta on lisättävä tuntuvasti. Kenenkään ei pitäisi joutua siihen tilanteeseen, että haluaisi tosissaan ymmärtää suhteellisuusteoriaa tai Gödelin lausetta, mutta ei millään kykene itsekseen tajuamaan mikä niissä oikein on ideana.

    • sekoesko

      Lukio-opetukseen pitää tuoda myös rankalla kädellä arvokasvatusta... ei ole oikein että kunhan kielioppi ja muut muotoseikat ovat hanskassa, niin esim. äidinkielessä saa kirjoittaa esseitä joissa ilmaisee taantumuksellisia mielipiteitä, ja siitä saa hyvät pisteet kunhan teksti on "hyvin kirjoitettu". Ei kukaan voi kutsua itseään sivistyneeksi ihmiseksi jos kannattaa jotain 1800-luvulta peräisin olevia tai puhtaasti tunteisiin ilman järjen käyttöä perustuvia arvoja ja sellaisia niiden käytännön sovelluksia jotka on jopa tieteellä debunkattu (kapitalismi, näkemys miesten ja naisten synnynnäisestä erilaisuudesta, freudilaisuus tai siihen pohjaava asennoituminen seksuaalisuuteen, "ei haukku haavaa tee" -asenne, yksilön tunteista riippumattomaan ylimaalliseen oikeuteen uskominen ja sen uskominen että juuri meidän yhteiskunnalla on hallussa se ylimaallinen totuus josta kaikki meidän kanssa eri mieltä olevat kuten muslimit kiinalaiset ja venäläiset ovat harhaantuneita, hoplofobia, pedofiilien demonisointi, rikollisten demonisointi, edustuksellisen demokratian edistyksellisyyteen uskominen, näkemys että ateismi ja sekulaarihumanismi voi toimia yhtä kestävänä moraalin pohjana kuin uskonnollinen moraali vaikka tieteellistä näyttöä päinvastaisesta on runsaasti...).

      Jos lukion tehtävä on olla "sivistävä laitos", niin silloin lukio toimii tarkoitustaan vastaan, jos lähtee "kaikki mielipiteet ovat yhtä oikein" linjalle... Silloin tietoisesti jätetään käyttämättä mahdollisuus tehdä sivistymättömästä ihmisestä sivistynyt.

      • Arvokasvatusta

        Aatu- ja Jopi-sedät harrastivat maissaan reipashenkistä arvokasvatusta, jollaista ilmeisesti kaipailet meillekin. Jos kirjoitusten tai puheiden henki ei ollut haluttu, niin asianomaiselle tuli vähintäänkin lähtö leirille.


    • Ehdotuksia500

      - PAKKORUOTSI POIS. Kuinka monta tuntia menee täysin hukkaan???? Kaikki ne tunnit voisi tehostaa muita aineita.

      - Matematiikkaan sellasta mitä nyt yleensä tarttee arkielämässä kuten korkolaskuja, prosentteja. Sitten geometriaa, yhtälöitä. Ne jotka tähtää luonnontieteelliselle yliopistoon, voi mennä lukemaan pitkää matikkaa ja ottaa mahdollisimman monta syventävää kurssia.

      - Pitäisi saada kokonaan uusi oppiaine (jo yläasteelle) jossa käsitellään POLITIIKKAA ja yhteiskuntaa. Siis puolueita ja niiden tavotteita, KELAa, työvoimatoimistoa, eläkeyhtiöitä, sijoittamista, yrittäjyyttä, yliopistoja lyhyesti, korkeakouluja lyhyesti jne. Voisi myös käsitellä luokkaeroja ja kaupunkien jakoa hyvä-, keski- ja huono-osaisiin. Niistä kukaan ei hiisku mitään. Nuoret ummikot saa kokea kaiken kantapään kautta ellei ole vanhempia kustantamassa kaikki opinnot ja toimeentulon.

      - Historiaa voisi esittää mielenkiintoisemmin oppilaille, kuten että minkä takia on puolueita ylipäätään olemassa jne. Hitler esitetään lähinnä pelkkänä hulluna, mutta missä on kaikki sotasponsoroijat ja ihmiskokeiden tekijät kuten Mengelit. Siionisteja voisi käsitellä myös, sekä ydinpommien keksimistä ja pakotteita! Myös voisi käsitellä muinaisia kuninkaallisia ja aatelisia sekä talonpoikia; luokkien yhteenottoja. Kiinan keisareita, Egyptin dynastioita. RAHAA, VELKAA JA VEROTUSTA. Maailma on vaarallinen paikka... Historiasta kaikki saanut alkunsa.

      - Uskonnon tulisi olla vapaaehtoista PAITSI maailmanuskonnot ja etiikka. Täytyy tietää minkä takia muut ihmiset toimii niin kuin toimii esim. Intiassa. Täytyy tietää etiikasta, esim. turkistarhojen moraalittomuudesta!!!!

      - Ravinto-oppia pitäisi tuoda enemmän esille. Tässä maailmassa jossa kukoistaa roskaruokakulttuuri ja autoilu, unohtuu tietäjien viisaat sanat: ravinto olkoon lääkkeesi. Syövänkin paras ehkäisykeino on terveelliset elintavat.

      - Englanti voisi jäädä ainoaksi vieraaksi kieleksi tällä hetkellä. Ehkä tulevaisuudessa se voi olla kiina tai hindi...

      • Ehdotuuksia500

        - Yksi ajankohtainen unohtui, eli ympäristöoppi. Nyt kun väestö jatkaa kasvuaan ja kaikki itsekkäinä haluaa autoilla, voi ottaa puheenaiheeksi kestävän kehityksen / kierrätyksen. Esille täytyy tuoda eläinten tehotuotanto ja sen kaikki ongelmat!!! Uskontoa voi sivuta vain sillä tavalla, että niissä kaikissa maailmanuskonnoissa kehotetaan epäitsekkyyteen ja vähään tyytymistä, mm. kasvissyöntiä. Uskonnon opetukset ei siis ole pelkkää uskoa vaan tietämystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2704
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1965
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1315
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1211
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. 20
      1036
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    Aihe