super bowl termi

super bowl

heips vaan. olen joinakin vuosina katsonut super bowlin ja juteltiin tuossa kavereideni kanssa että mistäköhän tulee jenkkifudiksen mm-finaalin termi "super bowl" ja mitä se siis vapaasti käännettynä tarkoittaa? ei varmaan mitään kulhoa/ämpäriä? toivottavasti tällä palstalla on asiantuntevia lajia seuraavia ketkä osaa tietämättömälle vastata? meillä oli jopa pieni vedonlyönti aiheesta kenen arvaus osuu lähimmäksi joten toivon rehellisiä vastauksia :P

26

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gookkeli1
    • reima68

      mistä löit vetoa? ite löin kerran vetoa että coach D tuo mestaruuden wolverinesiin kun se niin kerran lupas. vieläki joka saatanan penni ulosotossa enkä saa asuntoa mistään kun luottotiedot menny

    • Avustaja36
    • World cup, grey cup.

      Kuppi

      • 14+1

        viime vuonna sixtarit pääs ottaa finaalin jälkeen spagetti kuppia ja taisi siinä viikko poikineen vierähtää.....tänä vuonna ollu vähän hiljasempaa sen finaalin kanssa mutta kuulemma kuppia menny sitäkinenemmän....


      • PeLeLa
        14+1 kirjoitti:

        viime vuonna sixtarit pääs ottaa finaalin jälkeen spagetti kuppia ja taisi siinä viikko poikineen vierähtää.....tänä vuonna ollu vähän hiljasempaa sen finaalin kanssa mutta kuulemma kuppia menny sitäkinenemmän....

        Ei tietoa.


    • yx_pikeepaita_vaan

      pelailin aikoinaan c-junioreissa. menestyimmekin kohtalaisesti. minulle valmentaja opetti että ne haarovälisuojukset ovat juurikin tuo bowl eli kuppi pilille. toisinaan valmentaja kaivoi povitaskustaan lämpimän lusikan ja nosteli sillä kiveksiäni. palkinnoksi sain avaimenperän

    • Valmennuksen uhri

      Pikeepaita poika, oletko pelannut pääkaupunkiseudulla jossain joukkueessa.
      Meidän joukkueessa oli myös vastaavan kaltaista toimintaa.
      Jos mokasit pelissä, jouduit istumaan kotimatkan huoltajan sylissä bussissa, mikä oli jo tuolloin mielestäni nöyryyttävää.
      Saimme itsekin avaimenperät liitolta voitettuamme juniorisarjan, olitko sinä kenties samassa joukkueessa.
      Kunhan kyselen

    • vastaus_valm_uhrille

      meidän valmentajalla oli toisinaan kädessään sininen voimakilpi. joskus hän viivajuoksutti meitä näännyksiin samalla pakottaen meidät - alaikäiset uhrinsa - huutamaan juoksun tahtiin. kaikki tämä ruokkiakseen sadistisia mielihalujaan ja pelaten itse samalla taskubiljardia. tuskin tunnistat mua näistä tekstin sekaan piilotetuista vihjeistä. en usko että ollaan pelattu samassa joukkueessa. itse nimittäin olen yksi ainoita eloonjääneitä. mut eipä sillä väliä. pahoittelen jos olet myös joutunut kokemaan samaa ja tiedän miltä susta on saattanut tuntua. haluaisin vain viestittää sulle, että joskus tulee aurinkoinen päivä ja olet päässyt yli tuosta kaikesta. mutten pysty viestittämään, sillä se ei pidä paikkansa...

    • perseA

      minut raiskattiin aivaimenperällä, joka toimi mitalina. en anna ikinä anteeksi sadistivalmentajalle.

    • Kovaa mutta REILUSTI

      Olen seurannut jo tovin keskustelua amerikkalaisesta jalkapallosta täällä suomi24:ssa. Olen vain seurannut, mutten ole kirjoittanut.
      Tämä keskustelu on herättänyt vanhat muistot sisälläni ja samalla tuntuu huojentavalta kuulla muidenkin kokeneen vastaavaa, mutta samalla sieluni itkee teidän kohtaloanne.
      Harrastin itsekin jefua C-ja B-junioreissa, mutta pelaaminen jäi osaltani jo parin kauden jälkeen. Tarkemmin sanottuna lopetin pelaamisen B-junioreiden SM-finaalin jälkeen.

      Valmentajilta en kertaakaan saanut yllä mainitun tapasia ehdotuksia ja muutenkin olivat päteviä valmentajia. Osalla valmentajista oli jopa rauhanturvaaja taustaa, mitä itse pidin nuorena junioripelaajana hienona ja kunnioitettavana meriittinä.

      Suurin syy lopettamiseen oli muut pelaajat. Ymmärrän hormonien hyrräävän 15-19 vuotiailla pelaajilla, mutta en ikinä olisi uskonut miten pahasti vinoutunutta porukkaa nuoret jenkkifutarit ovat.
      SM-finaalissa allekirjoittanut oli pelannut kauden huonoimman, joka ei jäänyt joukkuetovereiltani huomaamatta.
      Olin itsekin aivan rikki, mutta ajattelin sisuuntuneena treenaavani koko seuraavan talven ja tulevani uuteen kauteen parempana pelaajana.
      Tavoitteenani tuolloin oli päästä mukaan edustusjoukkueen harjoitusrinkiin ja mahdollisesti tulevaisuudessa päästä pelaamaan edustusjoukkueeseen.

      Juniorijoukkueemme järjestikin alkoholittoman kauden päättäjäisjuhlan vuokrasaunalla. Enpä olisi uskonut urheilu-urani loppuvan tuohon rähjäiseen vuokrasaunaan. Paikalla oli suurin osa joukkueestamme, sekä kaksi valmennukseen kuuluvaa. Päävalmentaja ja yhden pelaajan isä, jos tarkkoja ollaan. Pikaisten palkintojen jaon jälkeen ohjelmassa oli vapaata saunomista ja seurustelua.
      Itse sain vuoden tsemppari palkinnon, joka oli vanhemmille pelaajille, kuin punainen vaate. He ilmiselvästi muistivat miten olin pelannut kauden viimeisen pelin.
      Istuin onnellisena saunassa ja join asiaankuuluvasti kokista pienestä pokaalistani, josta olin niin ylpeä, kuin 15-vuotias voi vain olla.
      Saunassa oli minun lisäkseni neljä vanhempaa pelaajaa, joille kulunut kausi oli viimeinen B-juniori sarjassa ja he siirtyisivät pelaamaan edustusjoukkueeseen
      tai johonkin toiseen seuraan. Nämä neljä vanhempaa pelaajaa haisivat hieman viinalta, jota ihmettelin, koska juhla oli alkoholiton. Koitin poistua saunasta, sillä alkoholi ei ollut tuolloin ja ei ole vieläkään minun juttuni. Yksi pelaajista esti fyysisellä olemuksellaan poistumiseni saunasta, jolloin tajusin joutuneeni koston uhriksi huonon finaalipelin johdosta.
      Hän otti minulta pienen pokaalini ja kaatoi kokikseni pois pokaalista. Tämän tehtyään hän virtsasi pokaaliini piripintaan ja pakoitti minut juomaan sen vahingonkorvauksena huonosta pelistä.
      Koska vaihtoehtoja ei ollut jouduin juomaan vanhemman pelaajan virtsaa kuumassa saunassa. Koska tämä ei ole mikään Disney tarina, ei tällä ole onnellista loppua. Lopulta jouduin vuorotellen juomaan kaikkien neljän pelaajan virtsat tsemppari palkinnostani. Täytyy myöntää, että humalluin hieman promillepitoisesta virtsasta. Juotuani virtsat, yksi pelaajista päätti ettei tämä riittänyt hänelle vieläkään vahingonkorvaukseksi menetetystä B-juniorikullasta.
      Muistan edelleen selvästi miten hän ulosti pokaaliini ja käski minua syömään pokaalin tyhjäksi. Siinä se pokaali oli, kuin suklaista pehmisjäätelöä muovikulhossa. Pystyin syömään noin puolet tästä ulosteesta ennenkuin saunan kuumuus, stressi ja vieras virtsa vatsalaukussani saivat minut oksentamaan ja voimaan pahoin. Tällöin pelaajat päästivät minut pois saunasta. Kaaduin suihkutilassa makaamaan maahan ja oksentamaan. Jossain vaiheessa valmentajani tuli paikalle selvittämään mikä meteli oli suihkuhuoneessa. Vanhemmat pelaajat sanoivat valmentajalle minun olleeni humalassa ja syöneeni omaa ulostettani.
      Tällöin valmentajani saattoi minut pukuhuoneeseeen ja karjui etten olisi enää tervetullut harjoituksiin tai mihinkään seuran järjestämään tilaisuuteen.
      En ole katkera kohtalostani, mutta välillä harmittaa kun näkee Urho TV:ltä näitä vanhempia pelaajia, jotka edelleen pelaavat ja oma kohtaloni on istua kotona katsomassa heidän pelaamista.
      Voimia teille muillekin kohtalontovereille. Muistakaa me emme ole yksin.

    • 6+12

      se bowl tarkoittanee maljaa, vähänniinkuin maple bowl on vaahteramalja

    • ifolor

      Penn State Universityn jenkkifutis joukkueen valmentajastahan paljastui, että hän on käyttänyt vuosikymmenien ajan pikkupoikia seksuaalisesti hyväkseen. Uhreja epäillään olevan satoja. Surullista kuulla että tällaista tapahtuu Suomessakin.

      • lnksdvlknvfdlndvf

        Ei se ole hyväksikäyttöä, jos pelaaja itse sitä haluaa.

        Nimim. edellisen kerran suuseksiä C-junnuissa *aatana


    • 5+9

      Jos nimimerkin kovaa mutta reilusti kertomus on totta kannattaa ottaa yhteyttä viranomaisiin. tapausta kuulostaa seksuaaliselta hyväksikäytöltä ja jos tekijät ovat olleet yli 18-vuotiaita uhrin ollessa alle 16-vuotta on kyseessä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Sillä ei ole väliä vaikka aikaa olisi kulunut koska rikoksen vanheminen on näissä tapauksissa pitkä aika. Kuvauksessa mainitaan pelaajien edelleen pelaavan joten varmastikaan rikos ei ole vielä vanhentunut. mielenkiintoista että vielä löytyy hyväksikäyttötapauksia .
      lappeenrannan tapaus on näköjään ollut vain jäävuorenhuippu.

    • hinureitaKO?

      v-u mitä homoja tää jefu on täynnä. kun lukee yläpuolisia kommentteja ja SAJL arvioita tulevasta CRO-WOL pelistä, tulee varmaan monelle junnulle mieleen aloittaa laji:

      Crocodilesin Charles Rifenbark :

      - ”Iso” on sana, jonka valitsisin kuvaamaan Wolverinesia. Mielestäni heidän tukimies numero 1 on symboli heille: hiustyyli, tatuoinnit ja pelityyli. Pidän hänen tavastaan, Rifenbark kertoo

    • hinureitaPA

      niinpä. v-u mitä homoja

    • 4+4

      Super Bowl= Super Kulho
      Mapple Bowl = Vaahtera malja
      Mapple League= Vaahtera liiga
      NFL= National Football League
      AFC= America Football Conference
      NFC= National Football Conference
      NCCA= University Football

      • 8+17

        Mitä lyhenettä käytään siitä corocojen pelaajasta jota löi volvoa ?
        entä mtä liigoja tarkottaa ROCC tai HIV, onko kovatasosia porukoita?


    • Party Time KAKE

      EN tiedä lyhennettä croc pelaaja,
      en tiedä ROCC= ehkäpä Republic of Corea Football, kuulema pelin taso on paljon kovempi ku lakeuksilla
      HIV= tappava kuten John Urlacher tai Margaret Hatcher

      kovia ovat kaikki

    • PAHAPAHA

      DYNASTIA

    • kunhankyselen

      VOISIKO NYT LOPULTA JOKU VASTATA ALKUPERÄISEEN KYSYMYKSEEN !!!

      olen lopen kyllästynyt näihin trolleihin

      ps. lisäksi olen kyllästynyt ystävättäreeni kuka odottaa sitä päivää, kun lakeuksille saapuu taas uusia lakupekkoja keiden hiuksille ynnä naamalleen hän antaa heidän lastinsa laskea

      • Eregtio

        Siis hetkinen - ystävättäresi odottaa lakeuksille lakupekkoja laukeamaan toistensa hiuksille ja ystävättäresi naamalle? Aika spesifi fetissi. Onkohan rastat parempi kuin afro? Molemmista varmaan aika vittumaista poimia niitä miljoonia rakkauden hedelmiä.


    • pogromi88

      menneen super bowlin kunniaksi halusin nostaa tämän keskustelun pinnalle. voisiko joku siis vielä ASIALLISESTI analysoida mitä termi "super bowl" se siis vapaasti käännettynä tarkoittaa

      • Aaukustiina

        Kyseessä on kirjoitusvirheestä lähtenyt juttu. Batmanin piti alkujaan olla Super Owl, eli Teräspöllö suomeksi, mutta mainostoimiston animaattorina toiminut piirtäjä kompastui lukihäiriöönsä ja kirjoitti pöllön sijaan pöntöstä. No siitä ei tietenkään koskaan tullut kaupallista menestystä sarjakuvamarkkinoilla, mutta sen sijaan mainostoimiston johtoryhmässä innostuttiin kun asiakkaaksi saatiin Mansfield Plumbing, joka halusi maanlaajuisen mainoskampanjan uudelle deluxe-mallistolleen. Syntyi ensimmäinen Super Bowl -mainos, jolla ei tietenkään siinä vaiheessa ollut mitään tekemistä amerikkalaisen jalkapallon kanssa.

        Näistä Super Bowl -vessanpönttömainoksista tuli suuri hitti 1940-luvulla ja Mansfield nousi USA:n johtavaksi vessa- ja viemärituotteiden valmistajaksi. Sitten tuli kuuluisa vessanpönttölama 1960-luvun alussa, joka meinasi tuhota koko alan jenkeissä. Kongressi sääti pikavauhtia suojatullit kanadalaisia pönttöjä vastaan ja etujärjestö American Toilet Industy, ATI, laati strategian vessanpönttöjen nostamisesta uudelleen muotiin. Tähän liittyy myös ns. "powder roomin" lanseeraus sisustuslehtiin ja sitä kautta vaurastuvan yhteiskunnan valtavirtaan, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun.

        Sen sijaan strategian kolmas kohta kuuluu. Se oli nimittäin Suber Bowl -mainosten tuominen televisioon. Alkujaan nämä mainoselokuvat oli näytetty tietenkin teattereissa ennen elokuvia ja ne oli toteutettu selvästi suuremmalla budjetilla kuin ensimmäiset televisiomainokset. ATI halusi tuoda tätä Hollywood-glamouria takaisin wc-pönttöihin. Kansas City Chiefsin omistaja ja American Football Leaguen perustaja Lamar Hunt oli vessanpönttömies henkeen ja vereen ja yksi ATI;n hallintoneuvoston pysyväisjäsenistä. Juuri hän keksi ajatuksen vessanpöntön kunniaksi pelattavasta "kaikkien aikojen pelistä", jossa kahden kilpailevan liigan voittajat mittelisivät voimiaan lopullisesta paremmuudesta.

        ATI hyväksyi ajatuksen välittömästi ja lupasi järjestää ottelun, mutta NFL kakisteli vielä vastaan. Kompromissi syntyi lopulta vasta kun silloinen komissaari Pete Rozelle sai läpi vaatimuksensa palkintopytystä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan nykyään Lombardi Torphyna tunnettu kiertopalkinto oli nimittäinen platinainen vessanpönttö. Rozelle piti sitä lajin kannalta huonona vaihtoehtona ja vaati saada pöntön tilalle neutraalin ja lajiin liittyvän palkinnon. ATI suostui, mutta osana kompromissia mainokset nostettiin ennen kuulumattomalla tavalla pelin keskiöön. Yhä tänäkin päivänä ihan vakavasti otettavat uutistoimistot uutisoivat(!) siitä millaisia mainoksia Super Bowlin yhteydessä esitetään.

        ATI sai mitä halusi ja vessanpönttöala pelastui osin lisääntyneen näkyvyyden ja osin lainsäädännön takia. Tuontitullien ja ulkomaalaisille pöntöille määrättyjen luksusverojen lisäksi kongressi laati amerikkalaisille pöntöille standardit mm. vedenkulutukselle, mikä teki tuontipönttöbisneksestä hankalaa (jenkkivessat huuhtovat alas huomattavasti suurempia jöötejä kuin ulkomaiset kilpailijansa). Alkujaan parivuotiseksi suunniteltu mainoskampanja nimeltään Super Bowl alkoi elää omaa elämäänsä kun NFL ja AFL fuusioituivat lopullisesti. Kun oli kerran pelattu oikein Super Bowlia, tuntui jotenkin vaatimattomalta palata pelaamaan vain mestaruusottelua. Niinpä nimi pysyi ja muistuttaa meitä edelleen siitä miten urheilu ja kaupallisuus löivät kättä olosuhteiden pakosta ja sopivien ihmissuhdekuvioiden ja sattumusten seurauksena.


    • NorosenRoope

      Ensimmäinen Bowl-peli oli Rose Bowl, joka nimettiin turnauksen (Tournament of the Rose) ja stadionin muodon (bowl = malja) mukaan. Yritä kattoa toi wikipedia vitun idiootti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe