Hei! Mietin tässä että hevoselleni jolla on aika suora selkä eikä ole säkää ollenkaan pitäisi hankkia satula. Mutta siihen pitäisi ostaa kuulemma aika kallis mittatilaussatula johon minulla ei ole varaa... Joten käykö sille rungoton satula? Haluaisin ostaa käytetyn rungottaman mutta en tiedä kannattaako sitä ostaa jos se ei ollenkaan käy hevoselleni... Käykö yksi ja sama rungoton satula kaikille? Minkälainen satula minun pitäisi ostaa hevoselleni?
Rungoton satula - Käykö kaikille?
2
454
Vastaukset
- Askeleenverran
Rungottoman satulan käyminen kaikille ei ole itsestäänselvyys. Rungon tarkoitus on jakaa ratsastajan paino mahdollisimman tasaisesti hevosen selälle, rungottomalla paino tulee enemmän pistemäisesti ja vaatii ratsastajalta varmempaa istumista ja mukautumista hevosen liikkeisiin. Myös "välihärpäkkeet" eli satulahuovat, romaanit... Auttavat sitten rungottoman istuvuutta.
Jos hevosesi on herkkä selästään, eli lihakset kipeytyvät helposti en rungotonta suosittele.
Tärkeintä satulan istuvuudessa on, että satula ei ole liian pitkä, lavan lihakset pääsevät vapaasti liikkumaan ja etukaari ei ota niihin kiinni ja paneelit pysyvät koko matkalta hevosta vasten.
Jos menet rajatulla budjetilla niin kokeile vaikka keskihintaisia satuloita (wintec, bates) lainaa tai osta niiden kaarimitta, kokeile sillä sopiiko joku niiden kaarista sä'älle ja sitten etsi joku niiden penkki käytettynä (100-400e) ja hanki siihen sitten mitatun mukainen kaari :) (29e kaupoista) - ammaliina
Mun ponilla on käytettynä ostettu rungoton ja istuu täydellisesti. Myyjä(satulaseppä) sanoi, että on 25v aikana nähnyt yhden tapauksen, että rungoton ei sovi hevoselle eli on suht takuuvarmaa kamaa. Poikkeuksiakin on, mutta sopii suuremmalla todennäköisyydellä kun normisatulat. Mulla satulan alla on memoryfoam-huopa ja se mukautuu hevosen mukaan. Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058