"En osaa ilmaista itseäni kirjoittamalla"

lisbeth-_

Mulla on jonkin aikaa ollut profiili täällä, ja olen pohtinut yhtä juttua.

Aina silloin tällöin törmään täällä ihmisiin, jotka pyytävät saman tien treffeille. He perustelevat sitä niin, etteivät osaa ilmaista itseään hyvin kirjoittamalla ja ovat parempaa seuraa kasvotusten. Treffaaminen melko aikaisessa vaiheessa on omasta mielestänikin hyvä, koska silloin ei ehdi syntyä liikoja odotuksia, ja voihan treffeillä odottaa yllätys. Mutta en mä silti lähtisi treffeille ennen kuin olen kirjoitellut jonkin aikaa. Ei huvita, eikä ole edes aikaa tavata kaikkia saman tien. Haluan ensin kirjoittamalla ottaa selvää, millaisen ihmisen kanssa olen tekemisissä ja saattaako meillä ehkäpä synkata. En osaa kiinnostua kenestäkään parin lyhyen viestin tai profiilikuvauksen perusteella.

Mitä pitäisi vastata ihmiselle, joka haluaa tutustua, mutta ei osaa tehdä sitä kirjoittamalla?

Onko nettideittifoorumi silloin oikea paikka etsiä seuraa, kun täällä viestitään nimenomaan kirjoittamalla?

20

694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hessu A

      Nettideittailu suosii ihmisiä, joilla kirjallinen ulosanti on suht sujuvaa. Jos ei osaa ilmaista itseään hyvin kirjoittamalla, niin kannattaisi ehkä opetella. Ei tarvitse kirjoitta pitkää prosaa, mutta jokainen kirjoitettu virke toimii ajatusten ja tuntemusten välittäjänä, jolla pohjustetaan mahdollista tulevaa tapaamista. Mikään ei myöskään estä kirjoittamasta tapaamisten välillä, jos näin onnellisesti sattuisi käymään.

    • 19+2

      En osaa neuvoa, mitä näille pitäisi vastata, mutta ylensä on kyllä niin, että jos ei osaa ilmaista itseään kirjoittamalla, ei ole kovin taitava ilmaisemaan itseään myöskään suullisesti.

      Kokonaan toinen asia on, kummasta tykkää enemmän ja kumpi on luontevampaa, kumpaan on enemmän tottunut jne. Mutta jos osaa suusanallisesti kertoa itsestään, mielipiteistään ja tekemisistään jne, niin totta hitossa osaa laittaa ne samat asiat paperille tai näytölle.

      Eli itse ajattelisin, että kyseessä on ihminen, joka joko

      1) ei tunne itseään eikä tiedä mitä haluaa
      2) ei ole kovin ilmaisukykyinen ylipäätään
      3) ei tykkää kirjoittamisesta tai
      4) ei viitsi kirjoittaa.

      On sitten mikä vaan näistä, niin nettideitit ei tosiaan ole paras mahdollinen kanava etsiä seuraa.

      • olen huomannut

        "En osaa neuvoa, mitä näille pitäisi vastata, mutta ylensä on kyllä niin, että jos ei osaa ilmaista itseään kirjoittamalla, ei ole kovin taitava ilmaisemaan itseään myöskään suullisesti."

        Tämä on kyllä niin totta. Joskus olen lähtenyt treffeille miehen kanssa, joka ei ole "osannut" kirjoittaa ja pakko sanoa, että eipä ne livekeskustelutkaan kovin tasokkaita ole olleet. Huono kirjoittaja odottaa, että vastapuoli vie keskustelua eteenpäin ja kyselee, kun toinen ei oma-aloitteisesti osaa/halua itsestään mitään kertoa.


      • shrink988754543

        On synnynnäistä osaako ihminen ilmaista itseään kirjallisesti vai ei. Myös suullinen ilmaisutaito ja kirjallinen ilmaisutaito eivät ole kytköksissä toisiinsa. Eli näitä variaatioita sitten löytyy yhdistelmistä.


      • olen huomannut kirjoitti:

        "En osaa neuvoa, mitä näille pitäisi vastata, mutta ylensä on kyllä niin, että jos ei osaa ilmaista itseään kirjoittamalla, ei ole kovin taitava ilmaisemaan itseään myöskään suullisesti."

        Tämä on kyllä niin totta. Joskus olen lähtenyt treffeille miehen kanssa, joka ei ole "osannut" kirjoittaa ja pakko sanoa, että eipä ne livekeskustelutkaan kovin tasokkaita ole olleet. Huono kirjoittaja odottaa, että vastapuoli vie keskustelua eteenpäin ja kyselee, kun toinen ei oma-aloitteisesti osaa/halua itsestään mitään kertoa.

        Oikean henkilön kanssa keskustelu (kasvotusten) tuntuu etenevän itsestään. Mutta kirjoittaminen tuntuu aina väkinäseltä, henkilösta riippumatta.


    • lika barn...

      Kuten edellä, olen huomannut saman. Toisaalta kirjoittelussa voi myös mokata. Jos taito ei ole kovin hyvä, huonosti ja virheellisesti kirjoitettu teksti voi antaa tollomman kuvan kuin puhe. Myös toisinpäin.
      Tapasin miehen, joka kirjoitti paljon ja tunteellisesti. Tosin kirjoitusvirheitä vilisi kuin niitä vilkkilän kisuja. Sanallisesti puhelimessa juttu ei luistanut ollenkaan, aiheet sivusivat vain arjen puuronkeittoa -heh- aikaisemman lemmekkään meilauksen jälkeen. Jotenkin puhuvana meni umpilukkoon.

      No, ei siitä jutusta tullutkaan yhtään mitään. Intuitio pudotti mielenkiinnon, jos ei tajua toisen viestintää ollenkaan. Jos ei natsaa, ei siitä mitään tule.

    • amis.

      Olen tosiaan huomannut että jopa yliopistoja käynyt nainen ei osaa kertoa ja kirjoittaa mitään itsestään. Vastaavat jotain 6 riviä eivätkä edes kysy mitään joten on vaikea tutustua naisiin kun ilmaisu taito on ekaluokkalaisen tasoa

    • ruuneberinna

      Ei tullut amikselle mieleen että nainen ei ollut tosimielessä kiinnostunut, kunhan jotakin vastasi ettei mies russuta vastaamattomuudesta. Siis vastasi velvollisuudesta, ei siksi että kiinnostus herää. Miksi näin, mietippä ite, kauniille ja rikkaille on monta ottajaa.

    • profiili poistettu

      Pitkän kokemuksen omaavan voin suoraan ja rehellisesti sanoa, että kirjoitettu teksti on hyvinkin pitkälti samanlaista kuin livenä puhuminen.

      Näin on käynyt, että muutaman kirjallisen lauseen mies, on istunut hiljaa edessäni, minun vaivautuneena viedessä kivirekeä eteenpäin.

      Toisekseen näinkin on käynyt, että kirjoitellessa mies on pitkästi kirjoittava, hyvinkin avoin, romanttinen, flirttaileva ja selvästi "fiksu ja filmaattinen", mutta annas olla, kun päästään livetapaamiseen, niin on ihan toista maata! Siis ihan eri tyylinen puheissaan, että ihan kuin kaksi eri persoonaa olisi kirjallisessa muodossa ja livenä.

      Lopetin jo kylläkin nettideittailun sen sekopäisyyden takia..

    • miesvm1967

      Taitaa olla vain jotain vonkaajia sillä älykäs ihminen osaa kyllä rakentaa kirjaimista täsmälleen samat lauseet mitä haluaisi sanoa kasvotusten. Toimii myös toisinpäin eli jos ei osaa kirjoittaa niin tuskin osaa puhuakaan.

      Totta on että kyllä muutamakin tyhjentävä viesti on vaihdettava että saa edes jonkun käsityksen ihmisestä joka siellä toisessa päässä naksuttelee näppistä. Minkä takia edes vaivautua ottamaan riski miehen kanssa josta ei tiedä oikeastaan mitään, edes perusasioita ja miten hän sopii sinun profiiliisi.

      Mun mielestä "en osaa ilmaista itseäni kirjoittamalla" on paskanjauhantaa, sano että OPETTELE ja YRITÄ tai unohda koko juttu :D

    • lisbeth-_

      Kiitos vastauksista!

      Ehkä tosiaan pitää olla juuri niin suora, kuten ylempi kirjoittaja vinkkasi. Jos jollain lailla yritän selittää, miksen halua heti treffeille, alkaa toisinaan selittely: "Ei kirjoittamalla voi oikeasti oppia tuntemaan ihmistä." "Mitä järkeä viestitellä, jos ei livenä toimikaan." "Mä oon oikeasti ihan mukava tyyppi." Yleensä, jos henkilö ei usko, miksi tahdon kirjoitella ensin, sanon, vain että en sitten ole kiinnostunut.

      Mun mielestä ei pitäisi joutua perustelemaan, miksi haluan tutustua kirjoittamalla paikassa, jossa kirjoittaminen on pääasiallinen kommunikaation muoto.

      Toisinaan taas jatkan kirjoittelua sellaistenkin kanssa, jotka omien sanojensa mukaan eivät ole hyviä kirjoittajia. Monien kanssa "keskusteleminen" menee omituiseksi haastatteluksi, eli tyyppi esittää kysymyksiä kysymysten perään. Eli jos ihminen kysyy esim. mun musiikkimakua ja yritän viritellä keskustelua musiikista, niin aihe vaihtuukin kun hän seuraavaksi kysyy lempiruokaani sen sijaan, että kommentoisi edellistä aihetta. Tällainen "keskustelu" on ihan ihmeellistä jotenkin, kun toinen ei esitä mitään mielipiteitä tai ajatuksia. Eihän hyvä keskustelu koskaan perustu sille, että pitää jatkuvasti esittää kysymyksiä, ettei tule hiljaista. Tuntuu pahalta antaa pakit ihmiselle, joka kuitenkin yrittää virittää keskustelua, mutta toisaalta - kun moni tässä ketjussa jo otti esille - onkohan näin kirjoittava ihminen paljon erikoisempi keskustelukumppani livenä?

    • sama mitä sepustat

      Ei kiinnosta kirjoitella henkilön kanssa, jonka viestit on täynnä kirjoitusvirheitä. Yleensä näillä tyypeillä ei ole viesteissä juuri mitään sisältöäkään. Kirjoitustaidot ei takaa menestystä nettideiteissä. Jos luulee löytävänsä jonkun mielenkiintoisen tyypin, niin eiköhän tämä kohta katoa ja lopeta viestittelyä ilman mitään järkevää syytä. Ja muutenkin olisi ehkä järkevämpää kysyä siltä toiselta mitä tällä tarkoitat, jos sieltä tulee joku asia esille mikä itsestä tuntuu oudolta, ennemmin kuin lopettaa pitkään jatkunut viestittely kuin seinään. Paljon näyttää olevan näitä todella epäluuloisia naisia, jotka ei ilmeisesti edes halua tutustua kehenkään, paitsi siihen täydelliseen mieheen. Virheitä ei hyväksytä, yhtään huonoa virkettä ei saa olla tai se on moro samantien. Olisin odottanut, että tällainen fiksu mies olisi löytänyt paremmin seuraa, mutta hyväksyttävä se kai sitten on, että nettideittailu ei ole minua varten. Tonkikoot muut tunkioa, ei sitä tiedä vaikka sieltä joku löytää helmen.

      • Mikäs nyt

        Juuri nämä "ilman järkevää syytä" lopettavat viestittelijät onkin kaikista kummimpia. Alkuun ollaan hyvinkin kiinnostuneita, kysellää, kerrotaan itsestänsä ja ollaan kiinnostuneita jopaa tapaamaan, esitetäänkin heidän puoleltaan sitä, vaan annas olla sit loppuukin kuin "kanan lento" koko viestittely. Jos tuntuu siltä ettei kiinnosta niin ilmoittas ihan selkeesti jotta tämä varmaankin oli sitten tässä tai muuta vastaavaa.
        Noihin kirjotusvirheisiin en itse niin aina kiinnitä huomiota, koska niitä tulee itsellekkin joissakin tilanteissa ja huomaat vasta sitten kun viestin olet jo laittanut menemään.


      • aoda
        Mikäs nyt kirjoitti:

        Juuri nämä "ilman järkevää syytä" lopettavat viestittelijät onkin kaikista kummimpia. Alkuun ollaan hyvinkin kiinnostuneita, kysellää, kerrotaan itsestänsä ja ollaan kiinnostuneita jopaa tapaamaan, esitetäänkin heidän puoleltaan sitä, vaan annas olla sit loppuukin kuin "kanan lento" koko viestittely. Jos tuntuu siltä ettei kiinnosta niin ilmoittas ihan selkeesti jotta tämä varmaankin oli sitten tässä tai muuta vastaavaa.
        Noihin kirjotusvirheisiin en itse niin aina kiinnitä huomiota, koska niitä tulee itsellekkin joissakin tilanteissa ja huomaat vasta sitten kun viestin olet jo laittanut menemään.

        Miten tämä liittyy alkuperäiseen aiheeseen?


    • Hyvin toiminut

      itse kuulun varmaan tähän lajityyppiin, joka ei osaa ilmaista itseään kirjoittamalla.
      Koska, jos vastaan lyhyesti, en saa ajatustani perille toiselle, jos taas teen pitkän raportin, tulen helposti väärinymmärretyksi, se johtaa taas jatkokysymyksiin, tarkenna sitä ja tätä, se ei johda pidemmän päälle kuin sekaannukseen. Tästä syystä pyydän nähdä naisen nopeasti, että saan kerrottua ajatukseni hänelle oikealla tavalla ja mitä tarkoitan.

      • näin se menee

        Olen itse monesti siirtynyt puhelimessa jutteluun aika nopeasti viestittelyn alettua, jos mies on ollut kiinnostava.

        Oletko kokeillut?

        Mutta kiinnostavuuteen tietenkin tarvitaan myös ensin sitä kirjallista ilmaisua, ja tapaamaan en todellakaan lähde, jossei saada edes jotain yhteistä säveltä ensin kirjoittamalla.


    • lukihiriö = idiootti

      Kirjallinen ilmaisuni on vaikeata lukihäiriön vuoksi,toisaalta minut on todettu verbaalisesti lahjakkaaksi puhujaksi joten kirjoittelen lyhyesti ja satsaan puhelahjoihini.
      Toisekseen pitkään kirjoittelu luo vahvan ennakkokäsityksen/odotukset jotka usein ei pidä paikkansa, livenä jutellen vasta näkee" kompaako".

      • ...............

        Sellaiset kirjallisilta taidoiltaan "surkeat" henkilöt kuten Hans Christian Andersen, F. Scott Fitzgerald, Agatha Christie ja Gustave Flaubert ovat kärsineet lukihäiriöstä. Samoin sellaiset "idiootit" kuin Thomas Edison, Albert Einstein ja Leonardo Da VInci.

        Keksi siis parempi syy. :)


      • Anonyymi
        ............... kirjoitti:

        Sellaiset kirjallisilta taidoiltaan "surkeat" henkilöt kuten Hans Christian Andersen, F. Scott Fitzgerald, Agatha Christie ja Gustave Flaubert ovat kärsineet lukihäiriöstä. Samoin sellaiset "idiootit" kuin Thomas Edison, Albert Einstein ja Leonardo Da VInci.

        Keksi siis parempi syy. :)

        Olkoon. Minua ei siltikään kiinnosta kommunikoida lukihäiriösen kanssa.


    • Anonyymi

      Tuliko sanottua oikein tavio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe