Anturi ja antura

Joopa joo

Kaikenlaisia toimittajajia sitä Yleisradiolla on! Äskeisessä uutisvälähdyksessä vanhukset varustettiin "anturoilla", eikä kyse ollut kengistä. Jos toimittaja ei osaa tehdä eroa samankaltaisista, mutta merkitykseltään eriävistä termeistä, niin hänen olisi hyvä vaihtaa töitään sellaisiksi, joissa ei tarvitse julkisesti kommunikoida.

Antura on vain kengissä ja sokkeleissa, antureita taas kaikissa mittausjärjestelmissä.

14

1049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos käytät ilmausta ”tehdä eroa – – termeistä”, sopiikohan sinun heittää ensimmäinen kivi kielivirheen tehnyttä kohti?

    • Kielikampela

      >Antura on vain kengissä ja sokkeleissa

      Etkö ole syönyt koskaan merianturaa (Solea solea)? Vahinko – kala on erinomaisen herkullista! Vahinko sekin, ettei sitä löydy käyttämieni kauppojen tiskeistä useinkaan, puhumattakaan että minulla olisi varaa ostaa sitä.

      • Kvarken

        Eipä ole näkynyt meikäkaupoissa merimakkaraakaan. Englanniksi kuulemma sea cucumber. Miksei suomeksi merenkurkku?


    • Antureita, anturoita

      Niinpä kuului sanovan. Itselleni oli tuo anturi vieras termi ennen kuin aloitin tekniikan opinnot, ja toisaalta antura tutumpi. En tajunnut että anturi on johdettu antaa-verbistä, ja että se on tosiaan eri asia kuin antura.

    • Herr Scholl

      Siinä suutareille uusi leipäpuu: vanhusten kengittäminen. Mitenköhän ne naulat pysyvät jalkapohjissa?

      • Nuorempaa polvea

        Lähes puoli vuosisataa minua vanhempi tätini eli harvinaisen pitkän elämän, 102½ vuotta (1902–2005). Suurimman osan tästä ajasta hän piti lehmiä; karjasta luopuminen oli henkisesti tuskallista vanhuusiälläkin.

        Hoidokkeihinsa hän samaistui niin voimakkaasti, että hän jalkavaivoistaan puhuessaankin viittasi omiin ”sorkkiinsa”.

        Sorkkaeläinten kengittäminen ei liene yhtä yleistä kuin sama meininki hevosten ja kenties muidenkin kavioeläinten kohdalla? Periaatteessa silti mahdollista. Vanhusten kengittäminen kuitenkin koettelee jo mielikuvituksen rajoja.

        Äitini maallinen vaellus vaati tuekseen rollaattoria 2008–2011. Ainakaan paikkatietoantureita ei tarvittu eikä juuri kenkiäkään: hoivakodin dementikko-osasto oli koodilukon suojaama ja tohveleilla pärjäsi hyvin. Viime vaiheessa 2011-2013 liikkuminen oli enää pyörätuolin varassa ja vaati henkilökunnan apua.


      • Kysyn vain
        Nuorempaa polvea kirjoitti:

        Lähes puoli vuosisataa minua vanhempi tätini eli harvinaisen pitkän elämän, 102½ vuotta (1902–2005). Suurimman osan tästä ajasta hän piti lehmiä; karjasta luopuminen oli henkisesti tuskallista vanhuusiälläkin.

        Hoidokkeihinsa hän samaistui niin voimakkaasti, että hän jalkavaivoistaan puhuessaankin viittasi omiin ”sorkkiinsa”.

        Sorkkaeläinten kengittäminen ei liene yhtä yleistä kuin sama meininki hevosten ja kenties muidenkin kavioeläinten kohdalla? Periaatteessa silti mahdollista. Vanhusten kengittäminen kuitenkin koettelee jo mielikuvituksen rajoja.

        Äitini maallinen vaellus vaati tuekseen rollaattoria 2008–2011. Ainakaan paikkatietoantureita ei tarvittu eikä juuri kenkiäkään: hoivakodin dementikko-osasto oli koodilukon suojaama ja tohveleilla pärjäsi hyvin. Viime vaiheessa 2011-2013 liikkuminen oli enää pyörätuolin varassa ja vaati henkilökunnan apua.

        Mutta tiedätkö, mikä on lehmänkenkä?


      • Nuorempaa polvea
        Kysyn vain kirjoitti:

        Mutta tiedätkö, mikä on lehmänkenkä?

        Onhan tuota kioskinavainta tullut silloin tällöin käytettyä – ei kuitenkaan nimen ilmaisemaan tarkoitukseen vaan naulojen nyhtämiseen. Itse en moista työkalua myöskään omista.

        Sorkkaraudasta tuli mieleeni, että ruotsalaisperäinen sukunimi Hästesko on muuntunut monella suomalaistettuun muotoon Heporauta.


      • Mestari ratsailla
        Nuorempaa polvea kirjoitti:

        Onhan tuota kioskinavainta tullut silloin tällöin käytettyä – ei kuitenkaan nimen ilmaisemaan tarkoitukseen vaan naulojen nyhtämiseen. Itse en moista työkalua myöskään omista.

        Sorkkaraudasta tuli mieleeni, että ruotsalaisperäinen sukunimi Hästesko on muuntunut monella suomalaistettuun muotoon Heporauta.

        Hevos-Esko.


      • Nuorempaa polvea
        Mestari ratsailla kirjoitti:

        Hevos-Esko.

        Mikseipä Häst-Esko saattaisi mestaroida telineilläkin?

        http://www.pricktillprick.com/data/images/Gymnast-i-knappen-häst-övning_5064453035535-thumb.jpg


    • Näinhän se on. Onkohan toimittajan työhön pyrkiville nykyään missään minkäänlaista kielitaidon testiä? Kun lukee vaikka Iltalehden uutisia, nousee mieleen kansalaisaloite: Suomen kielitoimistolle pitää antaa valtuus sakottaa julkisen sanan pahimpia törppöjä! Tavallisten kansalaisten viestintään ei tietenkään pidä puuttua.

    • Loukkolainen

      Onhan näitä? Ketkä meistä tietävät eron esimerkiksi loukon ja loukun välillä? Kyysn tätä siksi, että edellistä sanaa käytetään usein jälkimmäisen merkityksessä.

      • Loukut kierretty

        Molemmat ovat sen verran tuttuja sanoja, että osaan virittää loukun loukkoon.


      • Komsii komsaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      156
      472
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe