Rautian tyyliä

improbatur ihmisille

Postiluukusta tipahti Rautian sisustuskuvasto 2013. Siinä pisti silmään ja suoraan sanoen ärsytti tavattomasti tämä laborantti Meeri-Kukka Kanteleen kirjoittamaksi tai sanomaksi ilmoitettu tekstinpätkä:

Tapettiremontti, jossa en joutunut liisteriin.

Yhtä paljon kun olen aina tykännyt kukista, niin olen pelännyt tapetointia! Mutta, kun näin tämän tapetin, niin eipä siinä sitten muu auttanut, kun tapetoida. Ja hyvinhän se sujui, kun hommiin ryhtyi. Itse asiassa helpompaa se on nykyään tapetti seinään laittaa, kun pitää kukkamaa loistossaan.

Tässä kyllä nolataan sekä Rautia että Meeri-Kukka.

13

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • potoxii politiikoile

      Vielä järkyttävämpää on se, että kirjoitettu maailma on nykyisin tuontasoista järjenvastaisuutta täynnä.

    • järkyttämätön

      Kyllä nyt vähän ärsyttää, kun kiivaillaan ja järkytytään nimen kanssa osoitellen vähästä. Mitä nyt tuossakin olisi niin järjenvastaista? Normaalia huolimatonta arkikieltä.
      Suhteellisuudentajun puutekin voi olla järkyttävää.

      • Niinpä, teksti ei ole järjenvastaista eikä kielenvastaista, vaan vain kielen sääntöjen vastaista. Mainonnassa rikotaan kielen sääntöjä myös täysin harkitusti. Tarkoitushan on lisätä tuotteen myyntiä eikä saada arvosanaa äidinkielenopettajalta. Jos virheet saavat ihmiset kiinnittämään mainokseen huomiota ja vielä levittämään tietoa siitä, niin mainoksen tarkoitus toteutuu.

        Sen sijaan kyseisen mainoksen
        http://pelitjavehkeet.fi/tyylikerho
        se virhe taitaa olla tahaton, että lainauksen tai lainauksena esitetyn ympärillä on englannin eikä suomen kielen mukaiset lainausmerkit. Siihenhän ei tarvita muuta kuin tekstin kirjoittaminen Wordilla, jossa kieliasetus on englannin mukainen. Tosin visuaalisen viestinnän ammattilainen ehkä tekee saman virheen paljon kalliimmalla ohjelmalla.


      • nespaa

        "Mitä nyt tuossakin olisi"

        Kielen järjenvastainen käyttö on järjenvastaista.


    • KUN ei tajua, niin

      Auttaako kukkamaan loistossa pitäminen tapetin seinään laittamista?

      Okei, jos tuo on huolittelematonta arkikieltä, niin olkoon. Olisi edes kirjoitettu niin kuin puhutaan - ku - eikä pantu pilkkuja virheellisten kun-sanojen eteen, mikä tekee tuosta dorkan. (Siis anteeksi. Olisi edes kirjoitettu niin, kun puhutaan.)

    • järkyttämätön

      Kirjoittajahan vain vertailee leppoisasti askareitaan. Arkipuheessa ei tarvitse olla kovin looginen, sillähän on muitakin funktioita, kuten esimerkiksi sosiaalinen.

      Ikävintä minusta on tuo henkilöön käyminen. Kieliesimerkkien yhteydessä ei ole tarpeen tietää, kuka mitäkin on tehnyt, vaan itse asia. Edes se, että tekijä olisi julkkis tai kielenkäytön ammattilainen, ei ole täällä nimen mainitsemisen arvoinen asia. Juorupalstat ovat erikseen.

      • Lain mukaan kuitenkin lainauksissa on ilmoitettava tekijä ja lähde. Lainatun tekstin kirjoittajan ilmoittaminen ei siis ole vain oikein ja kohtuullista, vaan sen tahallinen mainitsematta jättäminen on rikos.

        Tässä tapauksessa ei ole tietoa (so. hyvin perusteltua totta uskomusta) siitä, kuka tekstin on todellisuudessa kirjoittanut. Nimihän voi olla täysin keksitty. Tällöin voidaan pitää kohtuullisena, että esitetään sama tekijäviite kuin alkuperäisessä lähteessä.

        Moraalisesti on selvää, että jos joku antaa nimensä mainoksessa käytettäväksi, hän ymmärtää, että hänen lausumansa voi joutua julkisen kritiikin kohteeksi.


      • järkyttämätön
        Yucca kirjoitti:

        Lain mukaan kuitenkin lainauksissa on ilmoitettava tekijä ja lähde. Lainatun tekstin kirjoittajan ilmoittaminen ei siis ole vain oikein ja kohtuullista, vaan sen tahallinen mainitsematta jättäminen on rikos.

        Tässä tapauksessa ei ole tietoa (so. hyvin perusteltua totta uskomusta) siitä, kuka tekstin on todellisuudessa kirjoittanut. Nimihän voi olla täysin keksitty. Tällöin voidaan pitää kohtuullisena, että esitetään sama tekijäviite kuin alkuperäisessä lähteessä.

        Moraalisesti on selvää, että jos joku antaa nimensä mainoksessa käytettäväksi, hän ymmärtää, että hänen lausumansa voi joutua julkisen kritiikin kohteeksi.

        Näinhän sen voi katsoa tekijänoikeuslain mukaan olevan, tosin kyseessä on asianomistajarikos. Mutta on tosiaan hyvä olla tarkkana.
        Joka tapauksessa päähuomio on kohdistettava itse asiaan ja "syyllinen" esitettävä kuin sivumennen.


      • .........

        Mahtaako kyseistä henkilöä olla olemassakaan vai onko mainostoimiston keksintöä.


      • efnaebioo
        Yucca kirjoitti:

        Lain mukaan kuitenkin lainauksissa on ilmoitettava tekijä ja lähde. Lainatun tekstin kirjoittajan ilmoittaminen ei siis ole vain oikein ja kohtuullista, vaan sen tahallinen mainitsematta jättäminen on rikos.

        Tässä tapauksessa ei ole tietoa (so. hyvin perusteltua totta uskomusta) siitä, kuka tekstin on todellisuudessa kirjoittanut. Nimihän voi olla täysin keksitty. Tällöin voidaan pitää kohtuullisena, että esitetään sama tekijäviite kuin alkuperäisessä lähteessä.

        Moraalisesti on selvää, että jos joku antaa nimensä mainoksessa käytettäväksi, hän ymmärtää, että hänen lausumansa voi joutua julkisen kritiikin kohteeksi.

        "Lain mukaan kuitenkin lainauksissa on ilmoitettava tekijä ja lähde. Lainatun tekstin kirjoittajan ilmoittaminen ei siis ole vain oikein ja kohtuullista, vaan sen tahallinen mainitsematta jättäminen on rikos."

        Tästä ei monilla tunnu olevan mitään tietoa - tai ainakaan he eivät asiasta piittaa.

        Tätä näkee jopa aloilla, joille pääsemiseen vaaditaan yliopistotutkinnot!

        Toki lähteitä joutuu ilmoittelemaan ja etsimään lapsesta lähtien. Lapsi ei kuitenkaan ole vielä juridisesti vastuussa.


    • Näin päin

      Järkyttävää ja järjenvastaista ei ole se, että jossakin julkaistaan huolimatonta puhekieltä sellaisenaan tekstin muodossa, vaan se, että joku pilaa seinänsä kukikkailla tapeteilla!

      • 9+20

        Minusta tuo ei ole "huolimatonta puhekieltä", koska siinä on käytetty välimerkitystä loogisesti väärin ikään kuin ei osattaisi pilkkusääntöjä sen enempää kuin erottaa "kun" ja "kuin" toisistaan. Se siitä tekee kauhean ja huonoa mainosta firmalle.


    • menee pers..oonaan

      Mainoksen kieli vihjaa, että kuka tahansa tampio osaa tapetoida. Menee pieleen, mutta mitä v***n välii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      156
      472
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe