Istuinluut

hmmmm.....

Olen aloittelija ja tunteja ei ole takana vielä kovin montaa. Ongelmani on, että istuinluuni kipeytyvät häiritsevästi. Tämä on varmaan normaalia alussa, mutta kauanko tämä kestää? Ja kuinka suuri ongelma on "normaali"? Tuntuu että seuraavalle tunnille mentäessä luut ovat vielä arat viime kerrasta ja sitten kipeytyvät helposti heti uudestaan. Istuntani varmasti ei ole täydellinen, mutta yritän kiinnittää siihen huomiota ja oppia paremmaksi.

Asia on todella ärsyttävä, kun se häiritsee niin paljon ratsastusta. Esim näin alkeiskurssilla kun mennään paljon harjoitusravia, on hankala rentoutua kun sattuu. Ja jopa loppukäyntikin on epämiellyttävää. Onko kellään vinkkejä asiaan? Vai onkohan mulla jotenkin erityisen luinen takapuoli...;)

6

3062

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selssi

Kokeile sitä että nojaisit vähän enemmän taaksepäin, niin että painosi on perslihasten päällä. Vähän liioitellusti taakse näin aluksi. Ja muista myödätä hevosen liikettä alavartalolla, ole kuin napatanssija, vyötäröstä alaspäin liikkuva, ylöspäin paikallaan.

• Selssin neuvot auttavat useimpia. Samat ohjeet minäkin olisin antanut.

• 10v hevosten parissa

Hei

Istunluiden kipu alkaa häviämään noin 1-2 vuoden sisällä

Ja rennosti istuminen auttaa asiaan jos on liian jäykkä niin se aiheuttaa kipuja enemmän joten rentoudu.

ja vielä että omat kokemukseni istunluiden kivuista 10 vuoden aikana
      voisin sanoa niin että kipuja tulee välillä vaikka olenkin jo ratsastanut 10v
      ja varsinkin silloin kun on ollut koulutunti niin silloin varsinkin Istuinluut ovat kipeät

• jääskelä

ei mulla koskaa oo ollu tota ongelmaa en usko et sulla on sitte persettä ollenkaa siellä takapuolella :Dd

• hmmmm.....

Kitos vastauksista. Kokeilen noita neuvoja seuraavalla tunnilla, toivon että auttaa!

Huomasin, että ne eivät itse asiassa ole ne istuinluut jotka kipeytyvät, vaan yksinkertaisesti se "takapuolen pehmike" joka on istuinluiden kohdalla :D, siis takapuoli yksinkertaisesti. Mustelmat tulee siihen istuinluiden kohdalle, ja ne sattuvat. Kyllähän sen periaatteessa ymmärtää. Jos tässä rupeaisi yhtäkkiä vaikka konttaamaan pitkiä matkoja, niin kyllä ne polvetkin varmaan olisivat mustelmilla. Toivon vaan että ongelma pienenee mahdollisimman nopeasti.

Olen yrittänyt istua rennosti, ja ihan ok hyvin olen siinä mielestäni onnistunut, ainakin alkutunnista. Mutta yritän oppia paremmin.

Tässä vähän googlettelin asiasta, ja myös satulalla tuntuisi olevan väliä. Englanniksi asiasta löytyi paljonkin keskusteluja. Harmi että siihen satulan valintaan ei tällainen tavallinen tuntilainen voi vaikuttaa.

(Ja googlatessani muuten huomasin, että ongelma on yleinen myös pyöräilijöillä ja moottoripyöräilijöillä. Että kaiken maailman satulat sitten ovatkin takapuolelle epäystävällisiä...)

• mummon mussu

Entäpä sitten, kun istuinluut tulevat kipeiksi pelkästä istumisesta? Samainen vaiva oli joskus kolme vuotta sitten pyöräillessä, mutta nyt tulee kipu molempiin persusluihin. Liikkuminenkin tekee kipeää ja varsinkin, jos joututu kyyristymään eteen- ja alaspäin.
      Tietysti on painoa, mutta sitä ei nyt saa noin vain pois. Olen tehnyt erilaisia pehmytvirityksiä, mutta ne eivät auta, jopa ryppy lakanassa vaikuttaa kivun tuloon. Jotkut naiset tietävät, miltä tuntuu, kun lantioluut avautuvat synnytyksen edetessä, ei kiva tunne. Sain liikku paljon ja olinkin "valmis tapaus", kun se hetki koitti. Siis avautuminen, joskin kivulias, nopeutti synnytystä pariin tuntiin.

Nyt olen niin kivulias, että kipulääkkeitä ahtaan suuhuni. En ole netistä löytänyt muuta neuvoa, kuin sen, että ehkäpä minulla on liian pehmeä istuinalusta. Se ja moni muukin neuvo liittyi pyörän satutaan. Neuvokaa, jos osaatte! Kiitos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      61
      6943
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      41
      4885
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      79
      2722
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      41
      2029
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      18
      1868
    6. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      30
      1637
    7. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      12
      1542
    8. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1379
    9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1264
    10. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      15
      1176
    Aihe