Selviytymisreppu...

selviäähengissä

Onko kukaan kerännyt reppuun kaikkea mahdollista, mitä esimerkiksi mahdollisen evakuoinnin sattuessa olisi syytä ottaa mukaan,
siis jos äkillisesti pitäisi kotoaan lähteä?

Kun olen joskus katsonut "maailmanlopun odottajia" on tullut mieleen,
että pitäisikö itselläkin, ja jokaisella olla ns. selviytymistarpeisto valmiina,
että voisi vain napata mukaansa.

Mitä kaikkea siinä olisi viisasta olla?

Reppu ainakin tarpeeksi tilava, ja jotain remmiä, mihin makuupussin kiinnittää,
se minusta ainakin olisi oltava.
Sitten ajattelin, että :

- Puukko ja sakset

- Pari onkea

- Tulitikkuja ja sytkäri

- Sidetarpeita ja laastaria

- Puhdistusainetta

- Mahdolliset lääkkeet

- Vaihtovaatekerta tai pari

- Taskulamppu ja paristoja

- Pattereilla toimiva radio

- Kynttilöitä ym ym....

Mitä sinä pitäisit välttämättömänä?

Toivottavasti sellaista tilannetta ei koskaan tule, mutta ihan varmuudeksi...

57

4658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • globaali kuuntelu

      Radio jos on, sen olisi kai hyvä olla ns. maailmanradio, eli missä on myös lyhyet aallot globaalia kuuntelua varten.

    • alfa123om

      Itse päädyin lopulta ratkaisuun kerätä kaikki arvokkaimmat vihkot, joissa on siunaukset. Vihkisormukset, rahaa 20 euroo kolikkoina ja 50 euroo seteleinä. Lisäksi keräilykolikoita. Kulunein ja käytetyin raamatuista. Jehovan todistajilta saadut lahjat. Helsingin yliopioston almanakka.

      Päiväkirjoja ei, aseita ei, Koraania ei, Kalastusvälineitä ei jne.

    • tuho lähestyy

      Käy täältä katsomassa, mitä oikeasti tarttet erilaisten katastrofien tms varalle. Olen alkanut varustautumaan, osa kamoista jo tullut, osaa oottelen vielä postissa saapuvaksi. Ei ole hukkaan heitettyä varautua, jos jotain tapahtuu, niin sitten on jo myöhäistä etsiä selviytymisvarusteita kaupoista..

      • tuho lähestyy

      • tuho lähestyy

      • listoiriittää
        tuho lähestyy kirjoitti:

        ai joo, hanki kammella toimivat radiot ja lamput, patterit yms ei välttämättä sitten enää toimi

        Wikikko on yksi missä on noita listoja. Kannattaa aloittaa vaatteista (turkista, villaa, talvivaatteet), sitten tulentekovälineet (muutakin kun tulitikut), ruokailuvälineet (ei kovia painavia astioita, vaan muovikuppi, muki, lusikka), hygienia tarvikkeet (hampiharja, saippuaa), sitten työkalut (kirves, puukko)...


    • selviäähengissä

      Olen katsellut sopivaa reppua kirppiksiltä.
      Joku isompi vaellusreppu pitänee olla, tavalliseen pikkureppuun ei paljoa mahdu.
      Uutena ostettaessa kaikki tarvikkeet aika kalliita yhteensä,
      joten kirppiksiltä kannattaa katsoa,
      ja tuli mieleen, että entäpä jos jää jonkin katastrofin sattuessa kotiinsa,
      esim. kerrostaloon,
      pitäisi olla jokin petromax tyyppinen huoneenlämmitin (sähköthän voi mennä)
      ja suomessa kun talvi voi olla pitkä ja kylmäkin,
      myös jonkinlainen retkikeitin.

      Vesikanistereita, ja lunta voi sulattaa talvella,
      luonnosta saa lumen altakin teeaineksia ja jotain syötävää.
      Ruokapuolihan siinä ehkä suurin ongelma.
      Hirmusuuria varastoja kun ei voi kerätä.
      Jotain kuivamuonaa kylläkin, minkä voi nopeasti pakata mukaan,
      jos johonkin lähdettävä.

      Kertakäyttösadetakit on hyviä, ja menee pieneen tilaan.

      • survival instinct

        Ensinnäkin pääsääntöisesti juurikaan uutta ei tarvitse ostaa vaan pakkaat kotoasi muutenkin käyttämäsi ja selviytymisen kannalta tärkeät tavarat siihen bug out bag-rinkkaasi. Toiseksi, bug out-repun on tarkoitus pitää sinut elossa 72 tuntia, eli siirtymämatkan ajan bug out-piilopaikkaasi, missä on tarkoitus olla ja selviytyä kaukana kaupungeista kunnes kaaos on ohi ja on aika kaivautua esiin ja palata rakentamaan uutta maailmaa.

        Ruokaa ja vettä on helppoa varastoida kotiin kunhan tiedät muutamia perusasioita veden säilyvyydestä sekä ruoan säilömisestä sekä varastoon keräämisestä. Säilykkeet ovat loistava muonavaranto, samoin pakastekuivattu ruoka ja itse kuivattu liha, se on taas asia johon palataan myöhemmin omassa keskustelussaan.

        Kerrostalo on viheliäinen paikka yrittää selviytyä, mutta keräämällä pitkäaikaisen kotivaran sekä varustautumalla elämään juurikin petromax-tyyppisten lämmittimien, aurinkopaneeleilla tuotetun sähkön ja kotiin kerätyn ruoka- ja vesivaraston kanssa selviää kyllä, tosin sillä edellytyksellä, että kerrostaloasunnossa jemmailuasi ei huomata. Siinä vaiheessa kun niin käy, on aika siirtyä bug out-ratkaisuun ja kadota maisemista.

        Luonnossa on suuret varastot vettä ja syötävää, kunhan tunnet hieman veden puhdistuksen perusteita, osaat sienestää, tunnet tärkeimmät syötävät kasvit ja pärjäät metsäoloissa, eli hallitset eräilytaidot jotka muuttuvat selviytymistaidoiksi metsäoloissa. Metsästystaito ei ole sekään ollenkaan pahitteeksi.

        Useimmille ihmisille este ruveta keräämään kotivaraa ja valmistautua selviytymään on yksinkertaisesti joko henkinen laiskuus tai äärimmäinen typeryys. Kumpikin ovat tappavia syntejä sitten kun sitä paskaa lentää tuulettimeen ja olisi pitänyt valmistautua. Itse en aio ruokkia kriisin alettua yhtään nälkäistä suuta, koska ihmisillä oli mahdollisuus valmistautua, mutta eivät tehneet niin. Eli annan tämän talon asukkaiden kuolla kriisin kestäessä pois ja sitten linnoitan talon itselleni ja kerään kaiken käyttökelpoisen asunnoista joiden asukkaat kuolivat tai lähtivät mökeilleen, jos pääsivät ikinä sinne asti.

        Survivalismi on ennen kaikkea asenne ja tietoinen ratkaisu jonka eteen tehdään työtä, paljon työtä valmistautuessa, varustautuessa ja harjoitellessa taitoja kuten eräilytaidot, EA-taidot, metsästystaidot, kamppailutaidot ja kiipeilytaidot sekä alkusammutustaidot, eikä edes riitä vaan sitten tulevat perusrakennustaidot...

        Se, että olet valmis selviytymään, edellyttää, että mukanasi on aina riittävä varustemäärä edes kotiin asti selviämiseen yllättäen alkavan shit hit the fan-tilanteen iskiessä kohdalle. Se ei ole bug out-rinkka siinä kohtaa, vaan kotiinpaluun turvaava EDC/GHB-reppu tai muu ratkaisu, jolla kannetaan tarvittavat perusvarusteet mukana aina. Varusteet yksin eivät auta, vaan niitä pitää myös osata käyttää.

        Suurimmalle osalle Bug out ei tule koskaan kysymykseen, vaan ainoa ratkaisu on yleensä surkeasti valmisteltu bug in-ratkaisu, tämä siis laiskoille ihmisille, joiden ainoa vaihtoehto on odottaa kriisin keskellä viranomaisten apua, joka ei ehkä koskaan tule, esimerkiksi tilanteessa, jossa kaikki kuolivat ja heräsivät zombeina. Jos kotivaraa ei ole lainkaan tai minimaalisen lyhyeksi ajaksi, muuttuu asunto tappavaksi haudaksi äkkiä. Eli kannattaa valmistella kotiin linnottautumista pitkäjänteisesti ja kerätä pitkän ajan, käytännössä 6kk - 2 vuoden varasto kotiin.

        Bug out-ratkaisu merkitsee, että on olemassa paikka minne mennä, sellainen, joka on kaukana kaupungeista ja puolustettavissa helposti myös yksinään paikalla ollen. Enkä suosittele kesämökkiä, käytännön syistä.


      • Me Again
        survival instinct kirjoitti:

        Ensinnäkin pääsääntöisesti juurikaan uutta ei tarvitse ostaa vaan pakkaat kotoasi muutenkin käyttämäsi ja selviytymisen kannalta tärkeät tavarat siihen bug out bag-rinkkaasi. Toiseksi, bug out-repun on tarkoitus pitää sinut elossa 72 tuntia, eli siirtymämatkan ajan bug out-piilopaikkaasi, missä on tarkoitus olla ja selviytyä kaukana kaupungeista kunnes kaaos on ohi ja on aika kaivautua esiin ja palata rakentamaan uutta maailmaa.

        Ruokaa ja vettä on helppoa varastoida kotiin kunhan tiedät muutamia perusasioita veden säilyvyydestä sekä ruoan säilömisestä sekä varastoon keräämisestä. Säilykkeet ovat loistava muonavaranto, samoin pakastekuivattu ruoka ja itse kuivattu liha, se on taas asia johon palataan myöhemmin omassa keskustelussaan.

        Kerrostalo on viheliäinen paikka yrittää selviytyä, mutta keräämällä pitkäaikaisen kotivaran sekä varustautumalla elämään juurikin petromax-tyyppisten lämmittimien, aurinkopaneeleilla tuotetun sähkön ja kotiin kerätyn ruoka- ja vesivaraston kanssa selviää kyllä, tosin sillä edellytyksellä, että kerrostaloasunnossa jemmailuasi ei huomata. Siinä vaiheessa kun niin käy, on aika siirtyä bug out-ratkaisuun ja kadota maisemista.

        Luonnossa on suuret varastot vettä ja syötävää, kunhan tunnet hieman veden puhdistuksen perusteita, osaat sienestää, tunnet tärkeimmät syötävät kasvit ja pärjäät metsäoloissa, eli hallitset eräilytaidot jotka muuttuvat selviytymistaidoiksi metsäoloissa. Metsästystaito ei ole sekään ollenkaan pahitteeksi.

        Useimmille ihmisille este ruveta keräämään kotivaraa ja valmistautua selviytymään on yksinkertaisesti joko henkinen laiskuus tai äärimmäinen typeryys. Kumpikin ovat tappavia syntejä sitten kun sitä paskaa lentää tuulettimeen ja olisi pitänyt valmistautua. Itse en aio ruokkia kriisin alettua yhtään nälkäistä suuta, koska ihmisillä oli mahdollisuus valmistautua, mutta eivät tehneet niin. Eli annan tämän talon asukkaiden kuolla kriisin kestäessä pois ja sitten linnoitan talon itselleni ja kerään kaiken käyttökelpoisen asunnoista joiden asukkaat kuolivat tai lähtivät mökeilleen, jos pääsivät ikinä sinne asti.

        Survivalismi on ennen kaikkea asenne ja tietoinen ratkaisu jonka eteen tehdään työtä, paljon työtä valmistautuessa, varustautuessa ja harjoitellessa taitoja kuten eräilytaidot, EA-taidot, metsästystaidot, kamppailutaidot ja kiipeilytaidot sekä alkusammutustaidot, eikä edes riitä vaan sitten tulevat perusrakennustaidot...

        Se, että olet valmis selviytymään, edellyttää, että mukanasi on aina riittävä varustemäärä edes kotiin asti selviämiseen yllättäen alkavan shit hit the fan-tilanteen iskiessä kohdalle. Se ei ole bug out-rinkka siinä kohtaa, vaan kotiinpaluun turvaava EDC/GHB-reppu tai muu ratkaisu, jolla kannetaan tarvittavat perusvarusteet mukana aina. Varusteet yksin eivät auta, vaan niitä pitää myös osata käyttää.

        Suurimmalle osalle Bug out ei tule koskaan kysymykseen, vaan ainoa ratkaisu on yleensä surkeasti valmisteltu bug in-ratkaisu, tämä siis laiskoille ihmisille, joiden ainoa vaihtoehto on odottaa kriisin keskellä viranomaisten apua, joka ei ehkä koskaan tule, esimerkiksi tilanteessa, jossa kaikki kuolivat ja heräsivät zombeina. Jos kotivaraa ei ole lainkaan tai minimaalisen lyhyeksi ajaksi, muuttuu asunto tappavaksi haudaksi äkkiä. Eli kannattaa valmistella kotiin linnottautumista pitkäjänteisesti ja kerätä pitkän ajan, käytännössä 6kk - 2 vuoden varasto kotiin.

        Bug out-ratkaisu merkitsee, että on olemassa paikka minne mennä, sellainen, joka on kaukana kaupungeista ja puolustettavissa helposti myös yksinään paikalla ollen. Enkä suosittele kesämökkiä, käytännön syistä.

        "Itse en aio ruokkia kriisin alettua yhtään nälkäistä suuta, koska ihmisillä oli mahdollisuus valmistautua, mutta eivät tehneet niin."

        Maksaa varmaan takaisin säilyttää tuo asenne siinä vaiheessa kun itse tarvitset epätoivoisesti apua ;)

        "Survivalismi on ennen kaikkea asenne..."

        Ja tiettyjen narsisti-survivalistien asenne kaipaisi vieläkin korjaamista. Inhimillinen apu lyö aina parhaankin varmuusvaraston edelle - yksinäisellä sudella ei ole varaa torkahtaa...

        "...esimerkiksi tilanteessa, jossa kaikki kuolivat ja heräsivät ZOMBEINA."

        ...tai sitten niiden tulisi vain tutkituttaa päänsä ;)

        "Jos kotivaraa ei ole lainkaan tai minimaalisen lyhyeksi ajaksi, muuttuu asunto tappavaksi haudaksi äkkiä."

        Asunto "tappavana hautana" on useimmissa tapauksissa parempi vaihtoehto kuin tehdä itsestään pakolainen. Jos muistaa tv-kuvat pakolaislaumoista sotien hajottamissa maissa; tekisikö mieli liittyä heidän joukkoonsa?


      • survival instinct
        Me Again kirjoitti:

        "Itse en aio ruokkia kriisin alettua yhtään nälkäistä suuta, koska ihmisillä oli mahdollisuus valmistautua, mutta eivät tehneet niin."

        Maksaa varmaan takaisin säilyttää tuo asenne siinä vaiheessa kun itse tarvitset epätoivoisesti apua ;)

        "Survivalismi on ennen kaikkea asenne..."

        Ja tiettyjen narsisti-survivalistien asenne kaipaisi vieläkin korjaamista. Inhimillinen apu lyö aina parhaankin varmuusvaraston edelle - yksinäisellä sudella ei ole varaa torkahtaa...

        "...esimerkiksi tilanteessa, jossa kaikki kuolivat ja heräsivät ZOMBEINA."

        ...tai sitten niiden tulisi vain tutkituttaa päänsä ;)

        "Jos kotivaraa ei ole lainkaan tai minimaalisen lyhyeksi ajaksi, muuttuu asunto tappavaksi haudaksi äkkiä."

        Asunto "tappavana hautana" on useimmissa tapauksissa parempi vaihtoehto kuin tehdä itsestään pakolainen. Jos muistaa tv-kuvat pakolaislaumoista sotien hajottamissa maissa; tekisikö mieli liittyä heidän joukkoonsa?

        Siinä vaiheessa viimeistään se on pakko jättää asunto ja entinen elämä siinä samala taakse kun kodin varasto loppuu. Ymmärrätkö, että siinä vaiheessa sinulla ei enää ole kotonasi vettä eikä ruokaa eikä juuri paljon muutakaan perustarpeita jäljellä? Siinä vaiheessa sinä itse muutut pakolaiseksi, eli pakenet bol:iin, joka sinulla toivottavasti on olemassa.

        Joissakin skenaarioissa et edes voi harkita bug in-ratkaisua, koska tilanne on valmiiksi sellainen, jossa et voi linnottautua kotiisi vaan joudut pakenemaan samantien ja lyhyellä varoitusajalla, jos mielit jäädä eloon. Esimerkiksi oman maan armeijan tai poliisin ottaessa vallan, syntyy epädemokraattinen ja väkivaltainen poliisivaltioskenaario, jossa ainoa järkevä ratkaisu on jättää kaupungit ja siirtyä joko rauhalliselle seudulle bol:iin tai lähteä maasta kokonaan, eli olet joka tapauksessa silloin se pakolainen. Siksi sinulla ja minulla ja yleensä kaikilla survivalisteilla on se bug out-suunnitelma olemassa.

        Yksinäinen susi on vahvoilla siksi, että yksinäinen susi ruokkii vain itsensä, eikä tarvitse jakaa omaa kerättyä varastoa muiden kanssa. Esimerkiksi jos minulla on itselleni 12 kk varasto ruokaa ja vettä, niin jo yksikin lisää ruokittavia suita merkitsee, että varasto onkin enää 6kk. Kannattaako? Ei kannata. Yksin selviytyminen on ainoa ratkaisu joka toimii kun kotivarastosta ei voi tehdä jotain jenkkityyppistä vuosikymmeniä kestävää survivalistin varastoa.

        Kyllä yksinäinen susi nukkumaan pystyy. Katsot missä nukut ja pidät silti aseen saatavilla koko ajan. Ja jos kukaan ei varsinaisesti aja takaa, niin olet varsin hyvin turvassa.

        Sinä voit rummuttaa ryhmäratkaisujen puolesta kaikessa rauhassa, olen silti suunnitellut selviytymiseni yhden miehen ratkaisuna. Minulla ei ole sellaista ryhmää johon liittyä eikä ehjää perhettä, vaan elän yksinäni. Jos kerran elän nykyisinkin yksin ja ilman parisuhdetta ja varsin ikävässä, valmiiksi levottomassa lähiössä, niin elän yksin myös kun aika siirtyä selviytymismoodiin alkaa. Tässä lähiössä ei ole ihmisiä joiden kanssa voisi ryhmääntyä, koska nämä ihmiset ovat jo muutenkin ihmisjätettä, joita ei edes halua tuntea.

        Tämä lähiö muutti elämäni, täällä minusta TULI survivalisti kun tajusin millaisessa yhteiskunnan likakaivossa elän. Nämä naapurit tässä talossa ja muissakin tämän lähiön taloissa ovat maahanmuuttajia, jotka joikuvat omia rukouskutsujaan ja kulkevat mustat jätesäkit päällään ja sitten on suomalaisia narkomaaneja, juoppoja, entisiä linnakundeja ja muuta ihmisjätettä, joka on dumpattu tämän lähiön tyyppisiin betonikolhooseihin.

        Täällä on ollut pakko oppia suojelemaan itseään ja selviytymään. Pidän teräaseen matkassa jo pelkästään siksi, että kuka tahansa saman lähiön asukas voi yrittää ryöstää sen mitä kannan mukanani jo nyt. Kaupunki tuntuu sijoittavat kaikki kakkakikkareet samaan lähiöön ja sitten muutaman onnettoman tavallisen ihmisen vielä joukkoon, kuten minut. Elämäni muuttui eron myötä ja siksi jouduin tähän kolhoosiin jota nätisti lähiöksi kutsutaan. Kaupunki rankaisi laittamalla tällaiseen likakaivoon, jossa suurimmat paskat asuvat heti naapuritaloissa viimeistään.

        Haluanko samaan eloonjääneiden porukkaan ulkomaalaisten ja narkkien kanssa jossain kriisissä? En taida haluta. Kuolen pois mieluummin kuin kaveeraan narkkien tai karvakäsien kanssa.

        Toisaalta olen myös suunnitellut tieni ulos täältä. Ostan käytetyn asuntoauton ja häivyn. Tämä lähiö ei tule olemaan paikka jossa elän lopun elämääni ja jos en muuten pääse pois niin pyörillä kulkevassa asunnossa sitten. Siihen saakka tämä asunto on paikka, jossa on tarkoitus selvitä myös kriisitilanteissa ja siksi kerään sitä varastoa.

        Jos et ole itse kokenut huonossa lähiösäs elämistä omakohtaisesti niin mikä sinä olet silloin arvostelemaan toisten survivalismiratkaisuja? Et ilmeisesti todella tiedä mitä on elämä maahanmuuttajien ja muun rupusakin kansoittamassa lähiössä. Nämä ihmiset ovat työttömiä sosiaalipummeja joilla ei ole mitään tulevaisuutta. Minulla on työssä käyvänä ihmisenä joku tulevaisuus ja mahdollisuus päästä tästä lähiöstä joskus pois, jos ei muuten niin pyörillä liikkuvassa asunnossa. Nämä muut tulevat kuolemaan tässä lähiössä juuri sellaisena pohjasakkana mitä nytkin ovat.

        Survivalismiratkaisun sanelee paljon se ympäristö, missä ihminen elää. Tässä lähiössä ainoa mahdollisuus on selvitä yksinäisenä sutena. Muut ratkaisut eivät tule toimimaan. Tässä talossa ei ole tietääkseni ketään jonka kanssa voisi ajatella liittoutuvansa hätätilanteessa. Eikä ketään johon voisi ylipäätään luottaa siinä määrin, että ryhtyisi liittoon kun se toinen osapuoli kuitenkin pöllisi omat kamani.

        Älä jumalauta tule arvostelemaan toisen ihmisen ratkaisua miten selvitään. Ymmärrä ensin ne olot missä ihminen elää.Tässä lähiössä ei liittouduta.


      • Me Again
        survival instinct kirjoitti:

        Siinä vaiheessa viimeistään se on pakko jättää asunto ja entinen elämä siinä samala taakse kun kodin varasto loppuu. Ymmärrätkö, että siinä vaiheessa sinulla ei enää ole kotonasi vettä eikä ruokaa eikä juuri paljon muutakaan perustarpeita jäljellä? Siinä vaiheessa sinä itse muutut pakolaiseksi, eli pakenet bol:iin, joka sinulla toivottavasti on olemassa.

        Joissakin skenaarioissa et edes voi harkita bug in-ratkaisua, koska tilanne on valmiiksi sellainen, jossa et voi linnottautua kotiisi vaan joudut pakenemaan samantien ja lyhyellä varoitusajalla, jos mielit jäädä eloon. Esimerkiksi oman maan armeijan tai poliisin ottaessa vallan, syntyy epädemokraattinen ja väkivaltainen poliisivaltioskenaario, jossa ainoa järkevä ratkaisu on jättää kaupungit ja siirtyä joko rauhalliselle seudulle bol:iin tai lähteä maasta kokonaan, eli olet joka tapauksessa silloin se pakolainen. Siksi sinulla ja minulla ja yleensä kaikilla survivalisteilla on se bug out-suunnitelma olemassa.

        Yksinäinen susi on vahvoilla siksi, että yksinäinen susi ruokkii vain itsensä, eikä tarvitse jakaa omaa kerättyä varastoa muiden kanssa. Esimerkiksi jos minulla on itselleni 12 kk varasto ruokaa ja vettä, niin jo yksikin lisää ruokittavia suita merkitsee, että varasto onkin enää 6kk. Kannattaako? Ei kannata. Yksin selviytyminen on ainoa ratkaisu joka toimii kun kotivarastosta ei voi tehdä jotain jenkkityyppistä vuosikymmeniä kestävää survivalistin varastoa.

        Kyllä yksinäinen susi nukkumaan pystyy. Katsot missä nukut ja pidät silti aseen saatavilla koko ajan. Ja jos kukaan ei varsinaisesti aja takaa, niin olet varsin hyvin turvassa.

        Sinä voit rummuttaa ryhmäratkaisujen puolesta kaikessa rauhassa, olen silti suunnitellut selviytymiseni yhden miehen ratkaisuna. Minulla ei ole sellaista ryhmää johon liittyä eikä ehjää perhettä, vaan elän yksinäni. Jos kerran elän nykyisinkin yksin ja ilman parisuhdetta ja varsin ikävässä, valmiiksi levottomassa lähiössä, niin elän yksin myös kun aika siirtyä selviytymismoodiin alkaa. Tässä lähiössä ei ole ihmisiä joiden kanssa voisi ryhmääntyä, koska nämä ihmiset ovat jo muutenkin ihmisjätettä, joita ei edes halua tuntea.

        Tämä lähiö muutti elämäni, täällä minusta TULI survivalisti kun tajusin millaisessa yhteiskunnan likakaivossa elän. Nämä naapurit tässä talossa ja muissakin tämän lähiön taloissa ovat maahanmuuttajia, jotka joikuvat omia rukouskutsujaan ja kulkevat mustat jätesäkit päällään ja sitten on suomalaisia narkomaaneja, juoppoja, entisiä linnakundeja ja muuta ihmisjätettä, joka on dumpattu tämän lähiön tyyppisiin betonikolhooseihin.

        Täällä on ollut pakko oppia suojelemaan itseään ja selviytymään. Pidän teräaseen matkassa jo pelkästään siksi, että kuka tahansa saman lähiön asukas voi yrittää ryöstää sen mitä kannan mukanani jo nyt. Kaupunki tuntuu sijoittavat kaikki kakkakikkareet samaan lähiöön ja sitten muutaman onnettoman tavallisen ihmisen vielä joukkoon, kuten minut. Elämäni muuttui eron myötä ja siksi jouduin tähän kolhoosiin jota nätisti lähiöksi kutsutaan. Kaupunki rankaisi laittamalla tällaiseen likakaivoon, jossa suurimmat paskat asuvat heti naapuritaloissa viimeistään.

        Haluanko samaan eloonjääneiden porukkaan ulkomaalaisten ja narkkien kanssa jossain kriisissä? En taida haluta. Kuolen pois mieluummin kuin kaveeraan narkkien tai karvakäsien kanssa.

        Toisaalta olen myös suunnitellut tieni ulos täältä. Ostan käytetyn asuntoauton ja häivyn. Tämä lähiö ei tule olemaan paikka jossa elän lopun elämääni ja jos en muuten pääse pois niin pyörillä kulkevassa asunnossa sitten. Siihen saakka tämä asunto on paikka, jossa on tarkoitus selvitä myös kriisitilanteissa ja siksi kerään sitä varastoa.

        Jos et ole itse kokenut huonossa lähiösäs elämistä omakohtaisesti niin mikä sinä olet silloin arvostelemaan toisten survivalismiratkaisuja? Et ilmeisesti todella tiedä mitä on elämä maahanmuuttajien ja muun rupusakin kansoittamassa lähiössä. Nämä ihmiset ovat työttömiä sosiaalipummeja joilla ei ole mitään tulevaisuutta. Minulla on työssä käyvänä ihmisenä joku tulevaisuus ja mahdollisuus päästä tästä lähiöstä joskus pois, jos ei muuten niin pyörillä liikkuvassa asunnossa. Nämä muut tulevat kuolemaan tässä lähiössä juuri sellaisena pohjasakkana mitä nytkin ovat.

        Survivalismiratkaisun sanelee paljon se ympäristö, missä ihminen elää. Tässä lähiössä ainoa mahdollisuus on selvitä yksinäisenä sutena. Muut ratkaisut eivät tule toimimaan. Tässä talossa ei ole tietääkseni ketään jonka kanssa voisi ajatella liittoutuvansa hätätilanteessa. Eikä ketään johon voisi ylipäätään luottaa siinä määrin, että ryhtyisi liittoon kun se toinen osapuoli kuitenkin pöllisi omat kamani.

        Älä jumalauta tule arvostelemaan toisen ihmisen ratkaisua miten selvitään. Ymmärrä ensin ne olot missä ihminen elää.Tässä lähiössä ei liittouduta.

        Aha, epäilinkin sinun olevan se sama heppu, joka kirjoitteli näitä fantasioitaan aiemmin:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11158778#comment-61127975
        -------------------
        "Minulla ei ole sellaista ryhmää johon liittyä eikä ehjää perhettä, vaan elän yksinäni. Jos kerran elän nykyisinkin yksin ja ilman parisuhdetta ja varsin ikävässä, valmiiksi levottomassa lähiössä, niin elän yksin myös kun aika siirtyä selviytymismoodiin alkaa. Tässä lähiössä ei ole ihmisiä joiden kanssa voisi ryhmääntyä, koska nämä ihmiset ovat jo muutenkin ihmisjätettä, joita ei edes halua tuntea."

        Kuten olen sanonut aiemmin; sinulla on maanisista kirjoituksistasi päätellen selvästi paljon pahempiakin ongelmia kuin jokainen vastaantulija ja niitä vaikeuksia ei voi kohdata Leathermaneilla, piilopirteillä eikä survival-muonalla. Tässä tapauksessa sellaisten vaikutus saattaa olla juurikin päinvastainen.

        "Jos et ole itse kokenut huonossa lähiösäs elämistä omakohtaisesti niin mikä sinä olet silloin arvostelemaan toisten survivalismiratkaisuja?"

        Hm, mikä sinä sitten olet sanomaan niin, jos et todella tiedä? Ai, ehdin jo unohtaa sinun olevan pahasti vainoharhainen ;)

        "Älä jumalauta tule arvostelemaan toisen ihmisen ratkaisua miten selvitään."

        Eli tämän keskustelun tarkoituksena EI ole keskustella näistä asioista, vai mitä yrität sanoa? Laisesi pseudo-survivalistit, kouluampujan mentaliteetillä varustettuna, ovat iso syy siihen miksi ihmiset yleensä suhtautuvat koko aiheeseen varauksellisesti, eivätkä välttämättä edes uskalla puhua asiasta julkisesti.


      • survival instinct
        Me Again kirjoitti:

        Aha, epäilinkin sinun olevan se sama heppu, joka kirjoitteli näitä fantasioitaan aiemmin:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11158778#comment-61127975
        -------------------
        "Minulla ei ole sellaista ryhmää johon liittyä eikä ehjää perhettä, vaan elän yksinäni. Jos kerran elän nykyisinkin yksin ja ilman parisuhdetta ja varsin ikävässä, valmiiksi levottomassa lähiössä, niin elän yksin myös kun aika siirtyä selviytymismoodiin alkaa. Tässä lähiössä ei ole ihmisiä joiden kanssa voisi ryhmääntyä, koska nämä ihmiset ovat jo muutenkin ihmisjätettä, joita ei edes halua tuntea."

        Kuten olen sanonut aiemmin; sinulla on maanisista kirjoituksistasi päätellen selvästi paljon pahempiakin ongelmia kuin jokainen vastaantulija ja niitä vaikeuksia ei voi kohdata Leathermaneilla, piilopirteillä eikä survival-muonalla. Tässä tapauksessa sellaisten vaikutus saattaa olla juurikin päinvastainen.

        "Jos et ole itse kokenut huonossa lähiösäs elämistä omakohtaisesti niin mikä sinä olet silloin arvostelemaan toisten survivalismiratkaisuja?"

        Hm, mikä sinä sitten olet sanomaan niin, jos et todella tiedä? Ai, ehdin jo unohtaa sinun olevan pahasti vainoharhainen ;)

        "Älä jumalauta tule arvostelemaan toisen ihmisen ratkaisua miten selvitään."

        Eli tämän keskustelun tarkoituksena EI ole keskustella näistä asioista, vai mitä yrität sanoa? Laisesi pseudo-survivalistit, kouluampujan mentaliteetillä varustettuna, ovat iso syy siihen miksi ihmiset yleensä suhtautuvat koko aiheeseen varauksellisesti, eivätkä välttämättä edes uskalla puhua asiasta julkisesti.

        Olen kyllä ihan aito survivalisti ja strategiani on selvitä yksin. Suurin osa survivalisteista muuten rakentaa selviytymisensä yksin selviämisen taktiikalle, myös minä. Kouluampujaksi minusta ei ole. En vaan suostu hyväksymään maahanmuuttajia enkä narkkijuoppoja. Eli en kaveeraa näiden ihmisjätteiden kanssa edes shtf-tilanteessa.


      • suunnitelmiaenemmän
        survival instinct kirjoitti:

        Olen kyllä ihan aito survivalisti ja strategiani on selvitä yksin. Suurin osa survivalisteista muuten rakentaa selviytymisensä yksin selviämisen taktiikalle, myös minä. Kouluampujaksi minusta ei ole. En vaan suostu hyväksymään maahanmuuttajia enkä narkkijuoppoja. Eli en kaveeraa näiden ihmisjätteiden kanssa edes shtf-tilanteessa.

        "Yksinäinen susi on vahvoilla siksi, että yksinäinen susi ruokkii vain itsensä, eikä tarvitse jakaa omaa kerättyä varastoa muiden kanssa."

        Pitäisi muistaa se, että ihminen on "laumaeläin". Ihminen tarvitsee sosiaalista kanssakäymistä muiden kanssa, muuten voi alkaa päässä viirata. Voi jokainen hehkuttaa sillä, että selviää yksin, mutta tulisi olla myös se suunnitelma B ja C


      • survival instinct
        suunnitelmiaenemmän kirjoitti:

        "Yksinäinen susi on vahvoilla siksi, että yksinäinen susi ruokkii vain itsensä, eikä tarvitse jakaa omaa kerättyä varastoa muiden kanssa."

        Pitäisi muistaa se, että ihminen on "laumaeläin". Ihminen tarvitsee sosiaalista kanssakäymistä muiden kanssa, muuten voi alkaa päässä viirata. Voi jokainen hehkuttaa sillä, että selviää yksin, mutta tulisi olla myös se suunnitelma B ja C

        Toki varasuunnitelma pitää olla. Eikä ole pahitteeksi jos sille on pari hyvin valmisteltua vaihtoehtoa.


      • Me Again
        survival instinct kirjoitti:

        Olen kyllä ihan aito survivalisti ja strategiani on selvitä yksin. Suurin osa survivalisteista muuten rakentaa selviytymisensä yksin selviämisen taktiikalle, myös minä. Kouluampujaksi minusta ei ole. En vaan suostu hyväksymään maahanmuuttajia enkä narkkijuoppoja. Eli en kaveeraa näiden ihmisjätteiden kanssa edes shtf-tilanteessa.

        "Olen kyllä ihan aito survivalisti ja strategiani on selvitä yksin."

        Kaikki strategiat ovat tunnetusti hyviä .... siihen asti kunnes ne pitää soveltaa.

        "Suurin osa survivalisteista muuten rakentaa selviytymisensä yksin selviämisen taktiikalle, myös minä."

        Kyllä, kaltaisiasi on valitettavasti enemmänkin. Aina silloin tällöin saa lukea satunnaisista puukotuksista tai muista piittaamattomista väkivallanteoista.


      • survival instinct
        Me Again kirjoitti:

        "Olen kyllä ihan aito survivalisti ja strategiani on selvitä yksin."

        Kaikki strategiat ovat tunnetusti hyviä .... siihen asti kunnes ne pitää soveltaa.

        "Suurin osa survivalisteista muuten rakentaa selviytymisensä yksin selviämisen taktiikalle, myös minä."

        Kyllä, kaltaisiasi on valitettavasti enemmänkin. Aina silloin tällöin saa lukea satunnaisista puukotuksista tai muista piittaamattomista väkivallanteoista.

        Me again, minä käytän väkivaltaa vain siinä tapauksessa, että joku käy ensin minun kimppuun ja kunnolla. En aloita koskaan itse väkivaltaista tilannetta enkä jää sellaisiin kiinni vaan väistän väkivallan vaaran aina kun vain mahdollista ja pyrin pakenemaan enkä jää soittamaan suuta kenenkään kanssa. En ymmärrä miten onnistut pitämään minua väkivaltaisena vaikket edes tunne ihmisenä.

        Itsepuolustuksen ensimmäinen pääsääntö on se, että paras itsepuolustus on aina karata, eli se on moro! silloin kun meno menee niin sanotusti kovaksi.

        Väkivalta on aina se viimesijainen keino, ennen sitä käytetään kaikki muut mahdolliset toimintamallit.

        Sotatilanteessa tai oman hengen puolustamiseksi kriisissä säännöt tietysti muuttuvat hyvin äkkiä kun maailma käy ikäväksi paikaksi kaikille.

        Tässä talossa on monta laitapuolen kulkijaa joista on tekemään piittaamattomia väkivaltatekoja ja myös tekevät niitä. Minä en kuulu siihen sakkiin.


      • Me Again
        survival instinct kirjoitti:

        Me again, minä käytän väkivaltaa vain siinä tapauksessa, että joku käy ensin minun kimppuun ja kunnolla. En aloita koskaan itse väkivaltaista tilannetta enkä jää sellaisiin kiinni vaan väistän väkivallan vaaran aina kun vain mahdollista ja pyrin pakenemaan enkä jää soittamaan suuta kenenkään kanssa. En ymmärrä miten onnistut pitämään minua väkivaltaisena vaikket edes tunne ihmisenä.

        Itsepuolustuksen ensimmäinen pääsääntö on se, että paras itsepuolustus on aina karata, eli se on moro! silloin kun meno menee niin sanotusti kovaksi.

        Väkivalta on aina se viimesijainen keino, ennen sitä käytetään kaikki muut mahdolliset toimintamallit.

        Sotatilanteessa tai oman hengen puolustamiseksi kriisissä säännöt tietysti muuttuvat hyvin äkkiä kun maailma käy ikäväksi paikaksi kaikille.

        Tässä talossa on monta laitapuolen kulkijaa joista on tekemään piittaamattomia väkivaltatekoja ja myös tekevät niitä. Minä en kuulu siihen sakkiin.

        " En ymmärrä miten onnistut pitämään minua väkivaltaisena vaikket..."

        Olet tehnyt tässäkin ketjussa aika selväksi sen kuinka paljon arvostat ihmisten elämää ja näyt olevan ylpeä asenteestasi. Se on jo valmiiksi aika selvä merkki kuinka epävakaasta henkilöstä on kysymys.

        "...edes tunne ihmisenä."

        Ja toivottavasti ei ikinä tarvitsekaan. Kaltaisesi henkilöt ovat suurimpia riskejä kaikkien selviytymiselle.


      • sumppi-1
        Me Again kirjoitti:

        "Itse en aio ruokkia kriisin alettua yhtään nälkäistä suuta, koska ihmisillä oli mahdollisuus valmistautua, mutta eivät tehneet niin."

        Maksaa varmaan takaisin säilyttää tuo asenne siinä vaiheessa kun itse tarvitset epätoivoisesti apua ;)

        "Survivalismi on ennen kaikkea asenne..."

        Ja tiettyjen narsisti-survivalistien asenne kaipaisi vieläkin korjaamista. Inhimillinen apu lyö aina parhaankin varmuusvaraston edelle - yksinäisellä sudella ei ole varaa torkahtaa...

        "...esimerkiksi tilanteessa, jossa kaikki kuolivat ja heräsivät ZOMBEINA."

        ...tai sitten niiden tulisi vain tutkituttaa päänsä ;)

        "Jos kotivaraa ei ole lainkaan tai minimaalisen lyhyeksi ajaksi, muuttuu asunto tappavaksi haudaksi äkkiä."

        Asunto "tappavana hautana" on useimmissa tapauksissa parempi vaihtoehto kuin tehdä itsestään pakolainen. Jos muistaa tv-kuvat pakolaislaumoista sotien hajottamissa maissa; tekisikö mieli liittyä heidän joukkoonsa?

        Me Again: arvelinkin että itsestään huolehtivat ovat sosialistien ja demarien eräs huolenaihe, ja että kannatuslukujen valossa tännekin joku pian ehtii. Jos joku haluaa yrittää pysytellä poissa autettavien jonoista (tai yrittää ylipäänsä yhtään mitään muutakaan) voi toimintaa ajatella nimenomaan vaikkapa epäitsekkäänä: itsestään huolehtiva vapauttaa kapasiteettia, esim. sairaalapaikan tai sossurahansa TODELLA TARVITSEVALLE. Niitä todella tarvitsevat ovat aina ne jotka ovat hiljaisimpia (vrt. ensiapu suurille joukoille: eniten meluava ja vinkuva on ilmeisesti elossa, siinä missä esim. tajuton ei avuntarpeestaan enää alati muistuta. Tässä joukossa joku aivoilla varustettu voisi varmaankin miettiä miten siihen tilaan tultiin ja olisiko asiantila voitu välttää. Sosialistisdemokraattinen aivo sanoo ettei sellaisia pidä miettiä muita enemmän koska sen miettiminen olisi riistoa ja muilta pois; meillähän on valjastettu siihen hommaan maan parhaat aivot oli mikä oli ja tuli mikä tuli iankaikkisesti aamen ja piste.

        Vaikka verotuloilla viranomaistoiminta- ja -apu rahoitetaankiin on mielenkiintoista, kuinka
        a) ihminen pystyy järjestämään itse omat asiansa paremmin ja halvemmalla kuin sosialistinen järjestelmä, jos haluaa ja viitsii, ja
        b) vapauttaen näin yhteiskunnan resursseja niille, jotka eivät voi, ymmärrä, halua, osaa tai viitsi ei varautuva ihminen saa kompensaatiota tästä, vaan vapaaehtoisesti varautuu ikään kuin tuplahintaan saaden päälleen eriasteista suunsoittoa tai kulmien kohotusta.

        Sosialistien paratiisihan on sellainen, missä viranomainen ja vain viranomainen takaa onnellisuuden. Kääntäen: muunhan onkin siten oltava riistoa, toisilta pois, narsismia tai mitä mieleen tuleekin -ismiä sekä muutoinkin epistä. Jos tästä ei tule mieleen esimerkkejä ei varmaan auta niitä antaakaan.


      • Me Again
        sumppi-1 kirjoitti:

        Me Again: arvelinkin että itsestään huolehtivat ovat sosialistien ja demarien eräs huolenaihe, ja että kannatuslukujen valossa tännekin joku pian ehtii. Jos joku haluaa yrittää pysytellä poissa autettavien jonoista (tai yrittää ylipäänsä yhtään mitään muutakaan) voi toimintaa ajatella nimenomaan vaikkapa epäitsekkäänä: itsestään huolehtiva vapauttaa kapasiteettia, esim. sairaalapaikan tai sossurahansa TODELLA TARVITSEVALLE. Niitä todella tarvitsevat ovat aina ne jotka ovat hiljaisimpia (vrt. ensiapu suurille joukoille: eniten meluava ja vinkuva on ilmeisesti elossa, siinä missä esim. tajuton ei avuntarpeestaan enää alati muistuta. Tässä joukossa joku aivoilla varustettu voisi varmaankin miettiä miten siihen tilaan tultiin ja olisiko asiantila voitu välttää. Sosialistisdemokraattinen aivo sanoo ettei sellaisia pidä miettiä muita enemmän koska sen miettiminen olisi riistoa ja muilta pois; meillähän on valjastettu siihen hommaan maan parhaat aivot oli mikä oli ja tuli mikä tuli iankaikkisesti aamen ja piste.

        Vaikka verotuloilla viranomaistoiminta- ja -apu rahoitetaankiin on mielenkiintoista, kuinka
        a) ihminen pystyy järjestämään itse omat asiansa paremmin ja halvemmalla kuin sosialistinen järjestelmä, jos haluaa ja viitsii, ja
        b) vapauttaen näin yhteiskunnan resursseja niille, jotka eivät voi, ymmärrä, halua, osaa tai viitsi ei varautuva ihminen saa kompensaatiota tästä, vaan vapaaehtoisesti varautuu ikään kuin tuplahintaan saaden päälleen eriasteista suunsoittoa tai kulmien kohotusta.

        Sosialistien paratiisihan on sellainen, missä viranomainen ja vain viranomainen takaa onnellisuuden. Kääntäen: muunhan onkin siten oltava riistoa, toisilta pois, narsismia tai mitä mieleen tuleekin -ismiä sekä muutoinkin epistä. Jos tästä ei tule mieleen esimerkkejä ei varmaan auta niitä antaakaan.

        "arvelinkin että itsestään huolehtivat ovat sosialistien ja demarien eräs huolenaihe, ja että kannatuslukujen valossa tännekin joku pian ehtii."

        Sitten sinun kaiketi pitäisi hoitaa ongelmasi heidän kanssaan mieluummin kuin kirjoitella minulle vai tarkoititko tuolla kenties itseäsi?

        "Sosialistien paratiisihan on sellainen, missä viranomainen ja vain viranomainen takaa onnellisuuden."

        Jos valtion uusjakamat kymmenykset kismittävät sinua niin voit toki ajatella toisestakin näkökulmasta. Näissä keskusteluissa spekulaation kohteena olleessa skenaariossa varallisuuden potentiaalisen "uusjaon" toimittavat (keskenään) ei-legitiimit ryhmittymät, jotka eivät tyydy kymmenyksiin, eivät anna valitusosoitetta ja tuskin jättävät sinua edes kuntoon, jossa voisit valittaa.

        Jos täydellinen koskemattomuus on kiikarissasi, niin siinäkin saatat jäädä vähän tavoitteestasi. Normaalioloissa luotat johonkin palkattuun valtion osaan pitääksesi sosiaalisen suojamuurisi näiltä ns. "kilpailijoiltasi", mutta näissä skenaarioissa olet itse itsesi ainoana poliisisetä ..... tai tod.näk. mieluiten olisit sellaisena omassa yhteisössäsi. Anarkismi on todennäköisesti ainoa ismi, minkä satamaan voisit tilanteen kategorisoida ja sekin saattaisi tuntua miedolta valinnalta.

        Muuten minun on aika hankala auttaa sinua dilemmassasi ;)


      • Anonyymi
        survival instinct kirjoitti:

        Olen kyllä ihan aito survivalisti ja strategiani on selvitä yksin. Suurin osa survivalisteista muuten rakentaa selviytymisensä yksin selviämisen taktiikalle, myös minä. Kouluampujaksi minusta ei ole. En vaan suostu hyväksymään maahanmuuttajia enkä narkkijuoppoja. Eli en kaveeraa näiden ihmisjätteiden kanssa edes shtf-tilanteessa.

        Harmillista ajatella, että joku ajattelee ihmisiä jätteinä! Ole mikä survival tahansa niin tuolla asenteella et pitkälle pötki! Kuulisin livenä tota puhetta niin voisi olla hyvät neuvot kalliit säilyttää itsehillintä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmillista ajatella, että joku ajattelee ihmisiä jätteinä! Ole mikä survival tahansa niin tuolla asenteella et pitkälle pötki! Kuulisin livenä tota puhetta niin voisi olla hyvät neuvot kalliit säilyttää itsehillintä!

        Joistain ihmisistä puhuminen sillä tavalla on ymmärrettävää siinä vaiheessa, kun näet mihin he kykenevät pahuudessaan.


      • Anonyymi
        survival instinct kirjoitti:

        Olen kyllä ihan aito survivalisti ja strategiani on selvitä yksin. Suurin osa survivalisteista muuten rakentaa selviytymisensä yksin selviämisen taktiikalle, myös minä. Kouluampujaksi minusta ei ole. En vaan suostu hyväksymään maahanmuuttajia enkä narkkijuoppoja. Eli en kaveeraa näiden ihmisjätteiden kanssa edes shtf-tilanteessa.

        "En vaan suostu hyväksymään maahanmuuttajia enkä narkkijuoppoja. Eli en kaveeraa näiden ihmisjätteiden kanssa edes shtf-tilanteessa."

        Narkkijuoppo voi olla ihmisjätettä. Mutta kaikki maahanmuuttajat eivät sellaista ole, elleivät sorru pahoihin rikoksiin yhteiskuntaa vastan.


    • survival instinct

      Oma EDC/Get back home-reppuni sisältö on tällä hetkellä tämä:

      -puukko (kunnollinen, puukahvalla, ei mikään euron mora)
      -onkisetti kahdella koholla (ei vartta, sen saa tehtyä itse)
      -tulitikut (pitkä myrskymalli)
      -EA-laukku 2kpl (iso auton versio ja pieni retkiversio)
      -haavanpuhdistuaine, vetyperoksidi. Käy myös veden puhdistukseen
      -vaihtovaatteet ja lämpökerrasto
      -taskulamppu ja varapatterit
      -lämpökynttilöitä pötkönä
      -peltiastia veden keittämiseen ja ruoan laittoon
      -lusikkahaarukkaveitsi-mysteerio, hyvin käyttökelpoinen väline ja ollut tarpeen myös arkikäytössä työpaikalla ruokaillessa
      -avaruuspeite 2 kpl
      -Jeesus-teippiä 2 rullaa, toinen iso toinen pieni
      -yleisköysi 8 m
      -taittoveitsi (halpa)
      -kuivamuonaa ja säilykkeitä energiapatukoita 3 päivän annos
      -vesipullo, metallinen retkimalli kantoklipsillä
      -2 x kertakäyttösadetakki
      -taskulamppu käsiveivillä
      -kiikarit (minimalli, menee repun ulkotaskuun)
      -Leatherman multitool
      -nessupakkauksia 4 kpl, käy myös wc-paperista
      -katkoteräveitsi, hyvin monipuolinen työkalu muuten!
      -kokoontaitettava vesikanisteri 14l
      -aito sadetakki
      -työhanskat
      -pullo sytkäribensaa (pieni)
      -retkityökalu, sisältää myös pienoiskirveen (Claes Ohlsonin valikoimasta)

      Lisäksi vaatteissa:

      -Leatherman supertool 200 (vyöllä)
      -Ea-paketti (mini)
      -Jeesus-teippi rulla sisäkumisukkaan litistettynä mallina
      -kertakäyttösadetakki (takin taskussa)
      -avaruuspeite (takin taskussa)
      -tulukset ja hätäpilli (takin sisätaskussa)
      -sytkäri (taskussa)
      -vanha kännykkä ja sen laturi (taskussa)
      -mustekala (1 kpl) taskussa
      -sveitsiläinen linkkuveitsi
      -minitaskulamppu
      -kubotan itsepuolustukseen, hyvin yleispätevä lyömäase ja hermopistetaisteluase, yhdistettynä kamppailutaitojen osaamiseen.

      Bug out-rinkka on sisällöltään pitkälti sama kuin EDC, mutta Bug out-bag rinkassa on enemmän ruokaa, vaatetta, vettä ja vaihtokengät sekä makuupussi, makuualusta ja teltta valmiina kiinnitettyinä ja tietenkin kokoontaittuva kenttälapio matkassa retkikirves. Lisäksi retkikeitin ja polttoainepullo sille.

      EDC on reppu ja välinevarasto, jonka kannan mukanani joka päivä mihin ikinä menenkin. EDC on lyhenne sanoista "everyday carry". Perusidea on olla valmis katastrofiin milloin tahansa, eli mukana on tarvittavat välineet jotka mahdollistavat selviytymisen ja turvaavat kotimatkan vaikka tilanne ympärillä olisi se shit hit the fan-skenaario tai sen miniversio.

      Kotivara on kokonaan toinen juttu, eikä tämän keskusteluketjun aihe ollenkaan.

      • juuri näin

        Kuulostaa todella hyvältä!


      • survival instinct
        juuri näin kirjoitti:

        Kuulostaa todella hyvältä!

        Varustepakettini on edelleen monilta osin puutteellinen ja olen siitä myös tuskallisen tietoinen. Myös reppu, jossa kannan jokapäiväisen varustuksen on itsessään liian pieni ja puutteellinen, eli uusiksi menee.

        Aseistukseni suuremman kärhämän varalle kriisin alettua on olemattoman heikkoa, eli sitäkin puolta pitää vielä miettiä uusiksi oikein todella.

        Muutoin perusasiat alkavat olla EDC:n osalta jokseenkin kohdallaan kun tiettyjä osa-alueita vielä hion jonkinverran.


      • Selviytyjä

        Onkohan kukaan miettiny sitä että jos ja kun yhteiskunta romahtaa ja kun pitää lähteä evakkoon kaikki gsm:ämmät loppuu toimimasta. Mutta on käytössä vaanha ikiihana AM/FM radiot joista pystyy/pysyy tilanteen tasalla. Siispä hommata radiopuhelinta ja VHF puhelinta KAIKKI vanhat yhteydet toimii.


      • Anonyymi
        Selviytyjä kirjoitti:

        Onkohan kukaan miettiny sitä että jos ja kun yhteiskunta romahtaa ja kun pitää lähteä evakkoon kaikki gsm:ämmät loppuu toimimasta. Mutta on käytössä vaanha ikiihana AM/FM radiot joista pystyy/pysyy tilanteen tasalla. Siispä hommata radiopuhelinta ja VHF puhelinta KAIKKI vanhat yhteydet toimii.

        " Siispä hommata radiopuhelinta ja VHF puhelinta KAIKKI vanhat yhteydet toimii."

        Kunhan eivät joudu elsotuksen kohteeksi...


      • Anonyymi

        Paljonko painaa?


      • Anonyymi

        Tuosta listasta ainakin kubotanin voi jättää pois. Samoin linkkuveitsen.


    • rgtawrgt
      • Anonyymi

        USAlainen saitti. Suomestako ei löytyisi?


    • survival instinct
      • Anonyymi

        Kolnen päivän ruuat voi kestää pidempäänkin, ja varmasti tarkoitetukin niin, jos niitä täydentää luonnsta saatavin tarpein sillä ehdolla, että maaperä ei ole saastunutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolnen päivän ruuat voi kestää pidempäänkin, ja varmasti tarkoitetukin niin, jos niitä täydentää luonnsta saatavin tarpein sillä ehdolla, että maaperä ei ole saastunutta.

        Luonnosta saatavin tarpein? Vuodenaika otettava huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolnen päivän ruuat voi kestää pidempäänkin, ja varmasti tarkoitetukin niin, jos niitä täydentää luonnsta saatavin tarpein sillä ehdolla, että maaperä ei ole saastunutta.

        "Kolmen päivän ruuat" on legenda. Ne täytyy saada kestämään pidempään, ainakin viikon. Yksi vaihtoehto on, että syödään joka toinen päivä, tai joka kolmas, jos saadaan välipäivinä kalastettua, metsästettyä, tai täydennystä esim. asuinalueilta.
        Aikuisen hirven kaataminen yhdelle on haaskausta kesällä. Mutta jos nälkäkuolema uhkaa... Talvella liha säilyy pidempään.
        Toinen ongelma on puhtaan veden saaminen. Jos likasia pommeja laitettu jakeluun tietyille alueille, vettä ei kannata kerätä sieltä. Se on pskatauti tms. ja/tai säteilykuolema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kolmen päivän ruuat" on legenda. Ne täytyy saada kestämään pidempään, ainakin viikon. Yksi vaihtoehto on, että syödään joka toinen päivä, tai joka kolmas, jos saadaan välipäivinä kalastettua, metsästettyä, tai täydennystä esim. asuinalueilta.
        Aikuisen hirven kaataminen yhdelle on haaskausta kesällä. Mutta jos nälkäkuolema uhkaa... Talvella liha säilyy pidempään.
        Toinen ongelma on puhtaan veden saaminen. Jos likasia pommeja laitettu jakeluun tietyille alueille, vettä ei kannata kerätä sieltä. Se on pskatauti tms. ja/tai säteilykuolema.

        Loppusyksystä ja keväällä heikkojen jäiden aikaan kalastaminen on mahdotonta. Yksi mahis paikata kalastusongelmaa on pitää piekkari mukana, ja ampua pienriistaa.


    • rantojenmies

      Selviytymisreppuun on viisainta pakata viinaa niin paljon kuin mahtuu.

      • Anonyymi

        Nuotion palamisen ylläpitämiseksi?


    • reput veks

      Ootteko te ihmiset ihan tosissanne?? Siinä ei pakatut reput auta, kun maailman loppu tulee, eli Jeesus tulee tänne. Lukekaa sanaa, se auttaa...

      • Anonyymi

        Eli itse et valmistautuisi mitenkään? Aiot sitten pyytää apua muilta? Jeesus merkitsee maailmanloppua niille, jotka otetaan pois tältä planeetalta toiselle.


    • selviytyjä

      Niin ja mitä reppuihin tulee ostakaa reppu joka on MOLLE yhteen sopiva MOLLE lisä osille tms taskuille. Ei tarvi jälkeenpäin huomata ja moittia ostaneen liian pientä reppua. 50l on järkevä tilavuudeltaan mutta ei sovellu viikonvaelluksille ellei ole sit täydennys mahdollisuutta. Huom. Isommat reput saa litistettyä sivuremmeillä! niin sanotusti ilmatpois ei jää hölkymään selkään jos ei tarvi repun kaikkia litratilavuutta täyttää.

    • batskuja

      - Pattereilla toimiva radio

      Toimiiko ihan tykki- vai millaisilla pattereilla? Ettei ihan radiaattoreilla tai lantapattereilla?

    • Selviytyjä

      Virtaahan saa vaikka perunasta! Kupariliuskoja ja rautsikkaa tai ihan johtotokin kelpaa sähkön kulkemiseen ;) NO sormipattereista virtaa ;)

      • Me Again

        Sinä saat hyödyllisemmin energian talteen siitä potaatista syömällä sen ;)


    • Selviytyjä

      Nii miksi tuhlata ruokaa virransaantiin ;) selviytymiseen tarvitaan muutakin ku pelkät varusteet. hyvää kuntoa halu selviytyä ja itsensä tuntemista! Ei ole muuten mahiksia vaikka ois panssarivaunut ja vermeet. jos joutuu yhtäkki jalkautuun ;)

      • Anonyymi

        "miksi tuhlata ruokaa virransaantiin"

        Mitä yrität selttää? Armeija marssii vatsallaan.


    • surivivis

      Hyviä listauksia.

      A=aina mukana eli vyöllä.suomesta ei löytynyt oikein hyviä vyökoteloita joten ostin euroopasta.
      Kello on aina mukana, toimiiko noi gps kellot, en tiedä. Kalenteri,vihko ja 2 kynää.Kartta, ranne kompassi suunnon.kiikari, steiner safari.puukko, monitoimityökalu,fiskarsin saha.

      Rahaa rahavyössä, vara-avaimet,henkkarikopio.

      Juomapullo, jotain ruokaa

      Deuter ea pakkaus, kännykkä varana.,pilli,suurennuslasi,peili

      B-pieni reppu

      C-rinkka, toi b menee c;n sisään.

      • Anonyymi

        "Juomapullo, jotain ruokaa"

        Tuollaisia ehdotuksia ei saisi tulla eteen.
        Yksi juomapullo? Minkä kokoinen? Entä varajuomapullo?
        "Jotain ruokaa"? Mitä ja paljonko? Voin melkein väittää, että vesi ja ruoka painavat eniten.


    • surivialisd

      Tehokas lamppu, xstar ja vara-akku. -A

    • Lukekaapa

      Alkaa näemmä jo pelko hiipiä puseroon!

      • Anonyymi

        Terve pelko on ok. Vai oletko puolijumalanarsisti, eli paholaisen viestimies?


    • Anonyymi

      Alottaja unohti talvivaatteet, päähineet ja rukkaset. Lisäksi syvä lumi haittaa etenemistä, väsyttää kulkijan, tai tekee kulusta mahdotonta, eli sukset tai lumikengät, ja tavarat ahkioon, ellei leiriä ole pystytetty johonkin vesialueen lähelle.

      • Anonyymi

        Kun lähdetään, paikka mihin mennä pitäisi olla jo tiedossa - mielellään maatila, tai muu hyvin varusteltu asutus. "Yksin viihtyvät" aiheuttavat kysymyksiä mielenterveydestä. Jos sellainen ongelma on, niin se kannattaa hoitaa pois, tai sitten varoittaa ihmisiä rehellisesti, että on parantumaton. Noista äkkipikaisista oman käden oikeudella ongelmia hoitelevista ei aina voi mennä takuuseen...


    • Anonyymi

      On uskontoja, joiden ohjelmaan kuuluu varavaraston kerääminen. Tv.ohjelmissa on välillä tositvohjelmia monenmoisista oudoista tavoista, mm. juuri nämä maailmanlopun odottajat. Paljonko hyötyä niistä tositilanteessa sitten tulee olemaan, kun kaikki ympäriltä luhistuu. Mistä ne viimeiset eloonjääneet saavat lisää muonaa, kun se varasto on tyhjä? Kuolevat kumminkin.

    • Anonyymi

      Käyhän lista läpi uudelleen. Mitä sytkärillä teet? Se painaa määränsä. Samoin suomen oloissa mitä teet vedenpuhdistusvehkeillä? Luonnonvedet ovat keitettyinä juotavia , osa keittämättäkin . Jos joudut pikalähdön tekemään,muutaman vrk muona,suunnistusväline,tulentekovälineet,yöpymisvälineet, sopivia vaatekappaleita( vuodenaika), sekä etenkin ruokaa täytyy olla. Ensiaputarpeita voi olla jotain,ja lääkkeet,sekä se radio ja siihen riittävästi pattereita.
      Ja esim teltta on turha tavara paitsi hyttysaikaan. Riittävän suojan saa telttakankaan kaistaleista ommellusta rarppikankaasta,johon vaan narut määrättyihin kohtiin virität että saat tarpin sidottua esim puihin. Repulle on hyvä olla suoja,aina märällä,eli muutama jätesäkki. Jätesäkistä saa sadesuojan itsellekkin äkkiä. Makuupussi on hyvä kuskata erillisessä,kosteudelta suojaavassa pussissaan.
      Reppuun vielä erillinem kuksa tai puolen litran kauha niin on väline millä ammennat vettä,ja hyvä puukko,haarukka ja lusikka. Saksilla et tee maastossa mitään,käytät puukkoa. Mielummin vaikka retkikirves mukaan.

      • Anonyymi

        "Mitä sytkärillä teet? Se painaa määränsä. Samoin suomen oloissa mitä teet vedenpuhdistusvehkeillä? "

        Missä olet kasvanut? Vai tahallasko disinformaatiota levität?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä sytkärillä teet? Se painaa määränsä. Samoin suomen oloissa mitä teet vedenpuhdistusvehkeillä? "

        Missä olet kasvanut? Vai tahallasko disinformaatiota levität?!

        Ensin kannattaa käyttää sytkärit, joiden sisältöä ei voi nähdä. Samoin kynät kirjoitukseen, joiden mustemäärää ei voi nähdä.
        Tyhjäkin sytkäri kannattaa pitää mukana. Metallisuoja pois, ja paperin päälle varovasti "kiveä" kipinäntekopyörällä raapien, kunnes pieni kasa valmis. Tee kipinä sytkärillä, ja kasa syttyy, samoin paperi. Siitähän on youtubessakin juttua.
        Kun kivi kulunut loppuun, riko muoviosa, ja käytä polttoaineena notskissa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe