Kirkon jäsenmäärän kehitys

Heh !

Päätin oikein piirtää graafin, miten kirkon jäsenmäärä on kehittynyt viimeisten vuosikymmenten aikana:
http://aijaa.com/tG4i8A
Monesti täällä puhutaan nimittäin prosentuaalisesta osuudesta väestöstä, mutta harvakseltaan ihan absoluuttisesta jäsenmäärästä. Enkä tuollaista kuvaajaa ainakaan muista nähneeni.

Vaikka tietysti kirkossa on paljon jengiä vieläkin, niin jäsenmäärän pitkään jatkuneeseen tasaisuuteen (ja hienoiseen nousutrendiin) nähden nykyinen n. 10 vuotta jatkunut jäsenmäärän väheneminen on suorastaan romahdusmaista. Näin muodoin esim. (häirikön) veikkailut, että tuollainen käyrä muka lähtisi yht'äkkiä jyrkkään nousuun on vailla perusteita. Sitä en sitten tiedä, nopeutuuko tuo lasku, kun kuitenkin ilmiö sinänsä on varsin alkutaipaleella.

12

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen joskus miettinyt että mitä tuolloin 70-luvulla oikein tapahtui, kun kirkon jäsenmäärä dippasi silloinkin aika kovasti... Itse en ollut tuolloin kuin vasta pilke silmäkulmassa joten ei ole oikein käsitystä tuon aikakauden tapahtumista... Jotain stallarijuttuja ja työväen juttuja tapahtui kai...

      • Jori Mäntysalo

        Muuttoaalto ruotsiin, enimmillään n. 40,000 per vuosi.


      • Heh !
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Muuttoaalto ruotsiin, enimmillään n. 40,000 per vuosi.

        >

        Mutta eikös se ole ollut maksimissaan ihan 70-luvun taitteessa ? Se tai öljykriisikään ei oikein tuntuisi selittävän 1975-1977 tapahtunutta n. 40000 jäsenen vähemää.

        Se tietysti on myös mielenkiintoista, että kesti kuutisen vuotta ennen kuin jäsenmäärä oli entisissä lukemissa. Nyt pudotusta on reilut neljännesmiljoona. Mitenhän kauan kestäisi samalla tahdilla korjautuminen tänä päivänä.

        Onko paikalla joku historiaa tunteva (tai tuolloin elänyt) ?


      • 1 + 2
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Muuttoaalto ruotsiin, enimmillään n. 40,000 per vuosi.

        Ja minne unohtuivat hippivuodet?

        Ei silloin mitään kirkkoa kunnioitettu vaan naurettiin räkäisesti tuolle menneisyyden rakennelmalle.

        Suurin osa niistä jotka silloin otti etäisyyttä ei kyllä parhaallakaan tahdolla voida luokitella älyköiksi vann silloin mentiin kyllä paljon rankemmin porukan mukana kuin nykyään.

        Mutta so what, silloin laskettiin siemenet nykyiselle hyvälle menolle;-D


      • Jori Mäntysalo
        Heh ! kirjoitti:

        >

        Mutta eikös se ole ollut maksimissaan ihan 70-luvun taitteessa ? Se tai öljykriisikään ei oikein tuntuisi selittävän 1975-1977 tapahtunutta n. 40000 jäsenen vähemää.

        Se tietysti on myös mielenkiintoista, että kesti kuutisen vuotta ennen kuin jäsenmäärä oli entisissä lukemissa. Nyt pudotusta on reilut neljännesmiljoona. Mitenhän kauan kestäisi samalla tahdilla korjautuminen tänä päivänä.

        Onko paikalla joku historiaa tunteva (tai tuolloin elänyt) ?

        Olihan toki myös 1969 lainmuutos (sai erota silloisessa maistraatin edeltäjässä, ilman "papin puhuttelua") merkittävä. Noin äkkiseltään ajatellen sen ei silti olisi pitänyt voida yksinään vielä pudottaa kirkon absoluuttista jäsenmäärää.


      • Heh !
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Olihan toki myös 1969 lainmuutos (sai erota silloisessa maistraatin edeltäjässä, ilman "papin puhuttelua") merkittävä. Noin äkkiseltään ajatellen sen ei silti olisi pitänyt voida yksinään vielä pudottaa kirkon absoluuttista jäsenmäärää.

        >

        Niin, ainakaan vuosina 75-77, jolloin käyrässä on selkeä pudotus.

        Muuttoliike voi selittää tuon hienoisen hiipumisen -70-luvun alussa - mutta mistä ihmeestä tuo droppi tuli ?


    • hurja pudotus

      Tuo on kyllä niin hurja vuoristorata, että mahtaa kyydissä olevia kirkon työntekijöitä pelottaa ja vähän oksettaakin ;) Tämän vuosikymmenen lopussa jäseniä on alle neljä miljoonaa. Onko niin ollut koskaan itsenäisyytemme aikana?

      • Heh !

        >

        Oma veikkaukseni on, että tahti tulee keskimäärin kiihtymään kun kuitenkin kasteiden määrä vähenee melkoisen rivakasti, niin ikään kuin pohjataso sukeltaa koko ajan vaikka vuosien eromäärät heitteleekin melkoisesti.

        >

        Suomen väkiluku ylitti 4 miljoonaa vasta n. 1950, joten kyllä Suomen historian aikana on ollut vähemmän kirkon jäseniä, mutta katselin, että n. vuonna 1961 olisi ollut viimeksi näin vähän jäseniä kuin nyt - siis nyt on vähiten jäseniä viiteenkymmeneen vuoteen !

        Ihan hyvältä siis näyttää vaikka tottakai muutos saisi olla vaikka kymmenkertainen nopeudeltaan.


      • mkrtpl

        3 tai 4 vuotta, niin 4 miljoonaa tullaan alittamaan.


    • Leikilläni piirsin samaa käyrää hiukan pitemmäksi, kolmella potentiaalisella vaihtoehdolla. http://aijaa.com/3jPAYb Jos kaikkein positiivisin arvioni toteutuisi, voisi kirkon jäsenmäärä alittaa 50% väestöstä jo 2030 -luvulla!

      • ehheh heh

        Uskovaisten vaihtoehto puuttuu täysin kuvasta.

        "Jeesus tulee takaisin juuri minun elinaikana, kaikki liittyy takaisin kirkkoon."

        ...ja miksiköhän Jeesus oikeasti pitäisi hyvänä että ihmiset ovat jonkun kirkon jäseniä...


      • Heh !

        Oli kyllä ihan hilpeä kuvaaja tuokin. Ettei vaan kävisi niin, että positiivisinkin arvio olisi liian hidas - ainakin pidemmän päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe