Paljon polkeville kuntoilijoille kysymystä, eli mikä teillä on fillarin vaihto väli ajassa laskettuna tai kilometreissä? Entä onko yksi vaiko useampi fillari aktiivi käytössä? Mulla kevyt kapeakuminen 4 vuotias hybridi kesäkäytössä, jonka vaihda uuteen vielä syksyn aikana ja rospuuttoajan lenkkipelinä 26"maastopyörä joka vaihtuu keväällä uuteen 29".
Periaatteessa ajan fillarit aikas finaaliin, eli laakerit rattaat ketjut ym ym tiensä päässä. Toki kaikki kuluvat osat uusimalla pyörä olisi taas uuden veroinen.
Kuinka usein vaihdat pyörän
12
446
Vastaukset
- nishiki timbuk
Nykynen taitaa olla 8 vuotta ollu, mut enhän mää aja ku tollaset 3500-4000km vuodessa:=) Joka kolmas talvi olen kiikuttanu pyärän huoltoon ja kaik kulunu vaihdetaan. Jotain 150e on noi rempat maksanu ja renkaat vaihdan ite ku vanhat kuluneet.
- vetosysteemiuusittu
Meitsilä maalle vietynä -99 hybridi jolla ajettu n. 60000km lisää tulee pikkuhiljaa ja kaupungissa työmatkapyöränä hybridi -09 ja sillä ajettu n. 12000km.
- ••••
Noin kymmenen vuoden välein tulee ostettua uusi. Kilometrejä sulan maan aikaan 100 kilometriä viikossa ja pyöränä ihan tavallinen 500 euron mummis. Tällä hetkellä 7-vaihteinen Monark.
- www1
Nykyistä edellinen pyörä oli 6 vuotta käytössä ja pari viimeistä ympäri vuoden. Fillari olisi vaatinut uudet vanteet ja voimansiirtokin olisi pitänyt uusia kokonaan joten hankin uuden. Vanhasta on runko vielä tallissa odottelemassa kunnostamista baaripyöräksi.
Mulla oli myös pösön hybridi joskus miljuuna vuotta sitten jolla ajelin 4 vuoden aikana ihan sikana,siihen kanssa olisi pitänyt vaihtaa ihan kaikki keskiöstä lähtien joten ajattelin että en tuommoisen painavaan hi-ten runkoon ala investoimaan mitään.
Viitisen vuotta nuo on aikaisemmat kestäneet mutta luulen että tuo nykyinen trekki pysyy pidempään ajossa kun rungossa on varaa päivittää se kovempaankin ajoon. - remonttitaitoinen
En vaihda pyörää vaihtamisen vuoksi.
Vaihdan kuluvia osia sitä mukaa kuin niitä kuluu loppuun. Jos runko kestää, saatan ajaa samalla pitkäänkin. Tässähän se nykysukupolvien ongelma on, ei osata tai viitsitä huoltaa toimivaa laitetta. Sitten kun toiminta lakkaa, heitetään pois ja ostetaan uusi...- Kolmas Niski
Nykysukupolvi taitaa myös järjenkäytön. Vaihdoin keväällä kuluviltaosiltaan loppuunajetun neljävuotiaan nishikin uuteen samanlaiseen 320e välirahalla.Uudet vanteet voimansiirto vaijerit ym vaihdettuna vaikka itse vanhaan olisi maksanut liki tuon välirahan verran ja nyt sama merkki ja myös runko uusi sekä kaipaamani levyjarrat. Aina kannattaa miettiä, mikä on järkevää.
- www1
Kolmas Niski kirjoitti:
Nykysukupolvi taitaa myös järjenkäytön. Vaihdoin keväällä kuluviltaosiltaan loppuunajetun neljävuotiaan nishikin uuteen samanlaiseen 320e välirahalla.Uudet vanteet voimansiirto vaijerit ym vaihdettuna vaikka itse vanhaan olisi maksanut liki tuon välirahan verran ja nyt sama merkki ja myös runko uusi sekä kaipaamani levyjarrat. Aina kannattaa miettiä, mikä on järkevää.
Mutta sitten on myös niitä jotka tykkää rakennella ja rakennellessa oppii fillarista kaikkea tärkeää. Kun fillarin tekniikka on tuttu niin jatkossa säästää rahaa kun ei tarvitse huoltoon viedä ainakaan ihan joka vian takia.
Riippuu paljon rungostakin mikä kannattaa ja mikä ei ja näitä harrastuksia on muutenkin aika vaikea aina järjellä perustella.
Tietty jos fillari on täysin kaputt niin uuden hankinta varmaan järkevintä. Nuo vanteet on mulla jonkinlainen kipupiste paitsi tämän nykyisen kohdalla. - Kolmas Niski
www1 kirjoitti:
Mutta sitten on myös niitä jotka tykkää rakennella ja rakennellessa oppii fillarista kaikkea tärkeää. Kun fillarin tekniikka on tuttu niin jatkossa säästää rahaa kun ei tarvitse huoltoon viedä ainakaan ihan joka vian takia.
Riippuu paljon rungostakin mikä kannattaa ja mikä ei ja näitä harrastuksia on muutenkin aika vaikea aina järjellä perustella.
Tietty jos fillari on täysin kaputt niin uuden hankinta varmaan järkevintä. Nuo vanteet on mulla jonkinlainen kipupiste paitsi tämän nykyisen kohdalla.Totta kirjoitat. Vanteet mullakin ratkaisi lopulta vaikka alitajunnassa haaveilin hydraulisista levyjarruista. Nämä sitten pitäisi kestää kauemmin, kun ei vannejarrut kuluta.
- www1
Kolmas Niski kirjoitti:
Totta kirjoitat. Vanteet mullakin ratkaisi lopulta vaikka alitajunnassa haaveilin hydraulisista levyjarruista. Nämä sitten pitäisi kestää kauemmin, kun ei vannejarrut kuluta.
Nestelevarit on siitäkin hyvät kun ei tarvitse säätää ja vaihdella paloja kokoajan.
- cyclo kuski
Oli kiva kuulla millaisten kilometrien jälkeen aktiiviset maantiepyörä kuskit vaihtavat ajokkinsa.
- perttiB
Ei taida kukaan nyt kommentoivista ajaa maantiepyörällä.
- 97878
perttiB kirjoitti:
Ei taida kukaan nyt kommentoivista ajaa maantiepyörällä.
Kolmen neljän vuoden välein tulee vaihdettua uuteen. Ajan noin 30 thkm yhdellä pyörällä, kestää korjailematta tuon matkan hyvin. Parit ketjut ja pakat vain vaihtoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521