Kuinka usein vaihdat pyörän

kaksi kpl

Paljon polkeville kuntoilijoille kysymystä, eli mikä teillä on fillarin vaihto väli ajassa laskettuna tai kilometreissä? Entä onko yksi vaiko useampi fillari aktiivi käytössä? Mulla kevyt kapeakuminen 4 vuotias hybridi kesäkäytössä, jonka vaihda uuteen vielä syksyn aikana ja rospuuttoajan lenkkipelinä 26"maastopyörä joka vaihtuu keväällä uuteen 29".
Periaatteessa ajan fillarit aikas finaaliin, eli laakerit rattaat ketjut ym ym tiensä päässä. Toki kaikki kuluvat osat uusimalla pyörä olisi taas uuden veroinen.

12

446

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nishiki timbuk

Nykynen taitaa olla 8 vuotta ollu, mut enhän mää aja ku tollaset 3500-4000km vuodessa:=) Joka kolmas talvi olen kiikuttanu pyärän huoltoon ja kaik kulunu vaihdetaan. Jotain 150e on noi rempat maksanu ja renkaat vaihdan ite ku vanhat kuluneet.

• vetosysteemiuusittu

Meitsilä maalle vietynä -99 hybridi jolla ajettu n. 60000km lisää tulee pikkuhiljaa ja kaupungissa työmatkapyöränä hybridi -09 ja sillä ajettu n. 12000km.

• ••••

Noin kymmenen vuoden välein tulee ostettua uusi. Kilometrejä sulan maan aikaan 100 kilometriä viikossa ja pyöränä ihan tavallinen 500 euron mummis. Tällä hetkellä 7-vaihteinen Monark.

• www1

Nykyistä edellinen pyörä oli 6 vuotta käytössä ja pari viimeistä ympäri vuoden. Fillari olisi vaatinut uudet vanteet ja voimansiirtokin olisi pitänyt uusia kokonaan joten hankin uuden. Vanhasta on runko vielä tallissa odottelemassa kunnostamista baaripyöräksi.

Mulla oli myös pösön hybridi joskus miljuuna vuotta sitten jolla ajelin 4 vuoden aikana ihan sikana,siihen kanssa olisi pitänyt vaihtaa ihan kaikki keskiöstä lähtien joten ajattelin että en tuommoisen painavaan hi-ten runkoon ala investoimaan mitään.

Viitisen vuotta nuo on aikaisemmat kestäneet mutta luulen että tuo nykyinen trekki pysyy pidempään ajossa kun rungossa on varaa päivittää se kovempaankin ajoon.

• remonttitaitoinen

En vaihda pyörää vaihtamisen vuoksi.

Vaihdan kuluvia osia sitä mukaa kuin niitä kuluu loppuun. Jos runko kestää, saatan ajaa samalla pitkäänkin. Tässähän se nykysukupolvien ongelma on, ei osata tai viitsitä huoltaa toimivaa laitetta. Sitten kun toiminta lakkaa, heitetään pois ja ostetaan uusi...

• Kolmas Niski

Nykysukupolvi taitaa myös järjenkäytön. Vaihdoin keväällä kuluviltaosiltaan loppuunajetun neljävuotiaan nishikin uuteen samanlaiseen 320e välirahalla.Uudet vanteet voimansiirto vaijerit ym vaihdettuna vaikka itse vanhaan olisi maksanut liki tuon välirahan verran ja nyt sama merkki ja myös runko uusi sekä kaipaamani levyjarrat. Aina kannattaa miettiä, mikä on järkevää.

• www1
        Kolmas Niski kirjoitti:

Nykysukupolvi taitaa myös järjenkäytön. Vaihdoin keväällä kuluviltaosiltaan loppuunajetun neljävuotiaan nishikin uuteen samanlaiseen 320e välirahalla.Uudet vanteet voimansiirto vaijerit ym vaihdettuna vaikka itse vanhaan olisi maksanut liki tuon välirahan verran ja nyt sama merkki ja myös runko uusi sekä kaipaamani levyjarrat. Aina kannattaa miettiä, mikä on järkevää.

Mutta sitten on myös niitä jotka tykkää rakennella ja rakennellessa oppii fillarista kaikkea tärkeää. Kun fillarin tekniikka on tuttu niin jatkossa säästää rahaa kun ei tarvitse huoltoon viedä ainakaan ihan joka vian takia.
        Riippuu paljon rungostakin mikä kannattaa ja mikä ei ja näitä harrastuksia on muutenkin aika vaikea aina järjellä perustella.

Tietty jos fillari on täysin kaputt niin uuden hankinta varmaan järkevintä. Nuo vanteet on mulla jonkinlainen kipupiste paitsi tämän nykyisen kohdalla.

• Kolmas Niski
        www1 kirjoitti:

Mutta sitten on myös niitä jotka tykkää rakennella ja rakennellessa oppii fillarista kaikkea tärkeää. Kun fillarin tekniikka on tuttu niin jatkossa säästää rahaa kun ei tarvitse huoltoon viedä ainakaan ihan joka vian takia.
        Riippuu paljon rungostakin mikä kannattaa ja mikä ei ja näitä harrastuksia on muutenkin aika vaikea aina järjellä perustella.

Tietty jos fillari on täysin kaputt niin uuden hankinta varmaan järkevintä. Nuo vanteet on mulla jonkinlainen kipupiste paitsi tämän nykyisen kohdalla.

Totta kirjoitat. Vanteet mullakin ratkaisi lopulta vaikka alitajunnassa haaveilin hydraulisista levyjarruista. Nämä sitten pitäisi kestää kauemmin, kun ei vannejarrut kuluta.

• www1
        Kolmas Niski kirjoitti:

Totta kirjoitat. Vanteet mullakin ratkaisi lopulta vaikka alitajunnassa haaveilin hydraulisista levyjarruista. Nämä sitten pitäisi kestää kauemmin, kun ei vannejarrut kuluta.

Nestelevarit on siitäkin hyvät kun ei tarvitse säätää ja vaihdella paloja kokoajan.

• cyclo kuski

Oli kiva kuulla millaisten kilometrien jälkeen aktiiviset maantiepyörä kuskit vaihtavat ajokkinsa.

• perttiB

Ei taida kukaan nyt kommentoivista ajaa maantiepyörällä.

• 97878
        perttiB kirjoitti:

Ei taida kukaan nyt kommentoivista ajaa maantiepyörällä.

Kolmen neljän vuoden välein tulee vaihdettua uuteen. Ajan noin 30 thkm yhdellä pyörällä, kestää korjailematta tuon matkan hyvin. Parit ketjut ja pakat vain vaihtoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe