Mitä minun tulisi ajatella kun olen ostamassa ensimmäistä maastopyörää? Minkälaiset jarrut, pyörien tuumakoko, runkokoja, vaihteet jne. Olen alan aloittelija joten kaipaan hieman valaistusta. Budjettini on 300-400 euroa mutta saako sillä edes fillaria jolla pystyy metsässä ajamaan? Haluaisin tietää esim mikä olisi hyvä pyörän koko kun olen n. 176 pitkä, painoa sellaset 55kg. Mistä esim. löytyy pyörääilyyn erikoistunut liike jossa myyjä tietää jotain tällaisista asiasta? Enkä tarkota mitään halpahallia, enkä todellakaan bilteemaa, mikä myy kaikkea luistimista ilmakivääreihin koska olen huomannut että sellaisissa liikkeissä myyjät yrittävät vain myydä tavaransa eivätkä ajattele mitä olisi sopivaa asiakkaalle tai minkälaista pyörää hän etsii. Miten olisi jos kasaan oman pyörän, tuleeko halvemmaksi? Sana on vapaa mutta pysykää aiheessa, kiitos.
Ensimmäinen maastopyörä
11
190
Vastaukset
- Oiva K
Melkein unohtaisin nuo maastopyörät ja eri koot. marketeista tai esim Biltemasta hankit kunnon Hybridin ja aloittelet sillä. Biltemassa kyllä asiantunteva henkilökunta myös pyörän myyntiin.
Niin, hybridi on ainoa oikea ns yleis pyörä maantielle ja poluille, hiekkateille ja kaupunkiin myös erinomainen. Tuo pituutesi ja painosi on juuri sitä juokkaa, että likimain kaikki koot passaa vallan hyvin. Ei muuta, kuin valitsemaan Hybridi ja mukavia hetkiä laatupyöräilyn parissa. Ps, muista vaatia kunnon valot eteen ja taakse kaupan päälle :=) - alkup.tuna
Tuolla summalla voi saada jostain poistomyynnistä aivan halvimman tason "maasturin", esim. Kona lanai. Tosin osasarjat noissa halpa maastureissa ei kestä oikeaa maastoajoa. Käytetty maasturi varmaankin järkevin valinta, vaatii tosin osaavan kaverin ostoavuksi. Kokotaulukoita ja valintaoppaita on netti pullollaan, ei niitä tähän kannata kirjoitella. Osista itse kasaaminen tulee kalliimmaksi kuin valmiin ostaminen. Yritä tuplata butjettisi, niin saat kohtuullisia vaihtoehtoja. Onnea etsintään.
Tuo hinta pistää miettimään kuinka vakavasti ollaan liikkeellä -- onko tämä ensimmäinen ajatus maastopyörästä & hinta on päiväunien jälkeinen toive.
Yksinkertaisellakin tekniikalla pääsee maastoon
https://www.youtube.com/results?search_query=unicycle mountain biking
Oliko sittenkin liikaa extreme suuntausta?
Käytetty Jopo tuunattuna maastorenkailla ja välitys sovitettuna polkijan taitoihin, voisi olla kestävä vaihtoehto tuohon 300..400e haarukkaan. Uutta tuolla budjetilla ei saa, kun märällä kalliolla ja pehmeässä maassa pitävät renkaat jo maksaa merkittävän osan budjetista (sanotaan 15%). Käytettyyn pyörään ne kumminkin tarvii vaihtaa?? Yhden Bilteman maastorenkaan olen joskus ostanut ja toista en osta. Yhteen renkaaseen oli saatu niin monta vikaa >:)- Alkup. Maantiepyöräi
Et saa kelvollista maastopyörää tuolla hinnalla. Sinulla on pilkku väärässä paikassa.
Jäykkäperäinen maasturi maksaa pyöreästi 1500€. Nyt syksyllä voit saada vähän halvemmalla. Jos tyydyt helppoihin polkuihin ja ostat cyclocrossarin, selviät noin 1000€:n panostuksella.
Muista, ettei rahaa kulu ainoastaan pyörään. Alussa pitää hankkia myös kaikenlaista tarviketta alkaen kypärästä ja pyöräilykengistä päätyen tornipumppuun ja juomapulloihin tai -reppuun.
Jos kerrot, missäpäin Suomea asustelet, niin joku tietää varmasti, missä on lähin maastopuolen tavaraa myyvä pyöräliike. Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi pyorahuolto.com:n liike Lauttasaaressa osaa genreen. Crossareita myy taas viereinen Larun pyörä.Epäilinkin että Helsingistä löytynee lähin osaava liike, näistä pikkukylän paikallisliikeissä eivät varmaan edes itse tiedä mistä puhuvat. Enpä ole edes miettinyt muuta varustusta kuin itse pyörää tässä vaiheessa. Maastosta sen verran että pääosin polkuja pitkin mutta olisi hauska kokeilla ihan poluttomassa tai 'offroad' maastossa. Ihan harrastusmielessä ajattelin hankkia pyörän joten 1500e pelkästä fillarista on mielestäni hiukan ylihintaa näin köyhänä opiskelijana.
karhu.3 kirjoitti:
Epäilinkin että Helsingistä löytynee lähin osaava liike, näistä pikkukylän paikallisliikeissä eivät varmaan edes itse tiedä mistä puhuvat. Enpä ole edes miettinyt muuta varustusta kuin itse pyörää tässä vaiheessa. Maastosta sen verran että pääosin polkuja pitkin mutta olisi hauska kokeilla ihan poluttomassa tai 'offroad' maastossa. Ihan harrastusmielessä ajattelin hankkia pyörän joten 1500e pelkästä fillarista on mielestäni hiukan ylihintaa näin köyhänä opiskelijana.
eli budjetti on sen verran pieni ettei suomalaisesta kaupasta kannata uutta pyörää ostaa? "Itse-palveluna" netistä saa vastaavaa 1000€:llä... Hintataso voi olla tuota. Siis edullisimman vaihtoehdon haussa pitää itse tutustua tekniikkaan, kun ei ole mahdollisuutta maksaa opastuksesta?
Enduro -luonteiseen ajoon tarvii jo kunnon pyörän. Taitava pärjää vähemmälläkin, mutta kuinka mielekästä se sitten on.
- Pyöräkerääjä
Kyllä tuolla summalla saa ihan toimivan vekottimen. Nopeus on enempi kuskista kuin pyörästä kiinni!
Koska olet keskimääräistä sirompi ja kohtuu budjetilla, niin voisit katsella 26 tuuman maastureita. Ne on halvempia ja kevyempiä kuin 29 maasturit.
Myös käytettyjä voi katsoa, 26 maasturit on käytettynä paljon halvempia kuin 29..Maastoa on niin monenlaista ja helpommalla pärjää ihan jäykällä pyörällä. Saattaa oppia paremmin seuraan maastoa.... 26" on hivenen ketterämpi ja edelleen hyvä rengaskoko.
- Alkup. Maantiepyöräi
jth_12 kirjoitti:
Maastoa on niin monenlaista ja helpommalla pärjää ihan jäykällä pyörällä. Saattaa oppia paremmin seuraan maastoa.... 26" on hivenen ketterämpi ja edelleen hyvä rengaskoko.
En ole nähnyt Suomessa kaupan yhtään täysjäykkää maasturia, jotka ovat tuo haarukkan verran (vajaat 500€) halvempia kuin etujousitetut. Netistä toki saa, mutta osaatko itse mitoittaa?
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
En ole nähnyt Suomessa kaupan yhtään täysjäykkää maasturia, jotka ovat tuo haarukkan verran (vajaat 500€) halvempia kuin etujousitetut. Netistä toki saa, mutta osaatko itse mitoittaa?
Jos ajelee tasaisia polkuja metsäisessä ympäristössä, niin pyörän ei tarvitse olla "oikea" maastopyörä.
Pelkästään renkaat vaihtamalla pyörästä ei tule heti maastokelpoista, mutta joku peruspyöräkin kulkee mukavemmin maastossa kun edes renkaat on siihen paremmin sopivat. Aloittajan budjetti on niin vaatimaton että saako sillä käytettyyn pyörään huoltojen jälkeen renkaita (20..30..50e/kpl)?
- fdsvcxfds
Jos kunnon maastoon mennään niin ei sinne mitään lelua kannata ostaa. Maastopyöräilyssä pyörä on oikeasti kovilla ja siellä osien laatu korostuu mielestäni selvästi enemmän kuin missään muussa pyöräilyssä. Tavallisessa asfalttiajossahan pyörä pääsee todella helpolla eikä osilta näin ollen paljon vaadita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024732Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493212Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852959- 801710
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411490450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1021294- 161019
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah29953Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40951Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj105926