TARVIIN KIPEÄSTI APUA!

mörrimöykky

Tähän tehtävään:

Eräällä papukaijalajilla vihreä väri on dominoiva ominaisuus ja keltainen väri resessiivinen. Jotkut yksilöt ovat äänettömiä ja tämä ominaisuus on resessiivinen.

Eläintarhassa syntyi poikasia kahden vihreän ja ääntelevän vanhemman pesässä. Miten on mahdollista että poikueeseen syntyi yksi keltainen ja äänetön yksilö ja yksi keltainen, ääntä pitävä poikanen?
Pesän muut poikaset (5 kpl) olivat vanhempiensa kaltaisia.

Perustele tämä tapaus täydellisen risteytyskaavion avulla ja selvitä onko tapaus harvinainen.
Käytä valitsemiasi alleelimerkintöjä ja tee ne perinteisten alleelimerkitsemissääntöjen kautta.

En vain tajua/ osaa tehdä :( vaikka kuinka kauan miettinyt.

Toivottavasti joku kiva kertois miten tehään! :) Olis pelastus mulle.

8

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • la-illan pohdintaa

      Omasta lukiobilsasta on nyt vuospari aikaa mutta muistan nämä:)

      Otuksen värin määrää siis kaksi erillistä DNA-pätkää(geeniä), jotka ovat tietyssä kromosomissa ja sen vastinkromosomissa. Toinen pätkä tulee isältä ja toinen äidiltä.

      Mitä tarkoittaa dominoiva ja resessiivinen? Dominoiva ominaisuus ilmenee, kun edes toinen geeniparista on "kyseisen ominaisuuden geenimuoto"
      Resessiivisen ominaisuuden ilmenemiseen vaaditaan kaksi tamän ominaisuuden geeniä.

      Merkitään pätkiä nyt T(vihreä) ja T(keltainen) sen mukaan, kumpi edesauttaa kyseisen värin esiintymisen.

      Vihreä väri määräytyy dominoivasti, eli tarkoittaa sitä, että papukaijalla voi olla geeneissään T(vihreä) T(keltainen) tai T(vihreä) T(vihreä), jotta se olisi vihreä.
      Jotta papukaija olisi keltainen, on sen oltava T(keltainen) T(keltainen)

      Okei. Molemmat vanhemmat ovat vihreitä ja niille syntyy keltainen kakara. Jos jompikumpi vanhemmista olisi tyypiltään T(vihreä) T(vihreä) ja toinen geeni näistä periytyy jälkeläiselle, ei voisi syntyä keltaista poikasta sen saadessa T(vihreä)-geenin. Molempien vanhempien on pakko olla muotoa T(vihreä) T(keltainen).

      Entäs äänellisyys: Sama juttu. Värit ja äänellisyys eivät ole kytköksissä toisiinsa.
      Äänetön papukaija: U(äänetön) U(äänetön)
      Äänellinen: U(äänetön) U(äänellinen) tai U(äänellinen) U(äänellinen)
      Identtinen päättelyketju värin kanssa. Vanhempien on oltava muotoa U(äänellinen) U(äänetön).

      Risteytyskaavioon muistaakseni piirrät kaksi pystysaraketta, johon toiseen kirjoitat isän ja toiseen äidin tietoja, kuten tässä tapauksessa että Vihreitä, äänellisiä.. Sitten piirrät/kirjoitat geeniparit(värigeenit, äänigeenit) molemmille vanhemmille kuten aiemmin pääteltiin. ( Eli T(v) T(k) ja U(äänel.) U(äänetön) )

      Sen jälkeen teet kaikki mahdolliset risteytysvaihtoehdot, miten geenit voi siirtyä. Toisin sanoen otat vaikka vasemman geenin väristä äiskältä ja oikean geenin väristä iskältä ja sama äänen kanssa. Kun olet kirjoittanut/piirtänyt kaikki poikasten genomit omaksi yksilöikseen niin voit laskea tadennäköisyyksiä niistä.

      Toivottavasti mun sekava vuodatus auttoi:)

      • zuzu19

        Vanhemmat ovat: vihreä ääntelevä X vihreä ääntelevä, ja niillä pitäisi syntyä yksi keltainen ääntelevä ja yksi keltainen äänetön.
        vihreä = A
        keltainen = a
        ääntelevä = B
        äänetön = b


    • mörrimöykky

      Kiitos tosi paljon! Kyllä auttoi paljon :)

      • minä

        Näin yksinkertaisen asian olisit kyllä saanut selivlle ihan vaan tietämällä mitä resessiivinen tarkoittaa... olet idiootti.


      • moi1
        minä kirjoitti:

        Näin yksinkertaisen asian olisit kyllä saanut selivlle ihan vaan tietämällä mitä resessiivinen tarkoittaa... olet idiootti.

        Ei tota silti olis välttämättä osannu tehä... Älä tuomitte


    • ploihyutfrdfgyhujklö

      Minusta on väärin kysellä arvioitavista tehtävistä keskustelupalstoilla... jos on vaikeuksia, kysykää opettajilta neuoja eteenpäin...

    • piruharakka

      Jos et tuota osaa, niin painu Siwan kassalle!

    • sadfdahfd

      Itsehän olen vielä peruskoulussa, mutta ymmärsin tehtävän ja osasin ratkaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe