Terapeutti käyttää väärin

kummaksuttava

valtaansa ystävääni joka on masentunut ja yksinäinen. Hän manipuloi ettei ystäväni ystävystyisi edes toisiin ihmisiin mm. käskemällä hänen olla ottamatta kontaktia vieraisiin ihmisiin ja haukkuu tätä jos hän on esim. yrittänyt löytää uusia tuttavuuksia netin välitysellä. Mielestäni terapeutti on alkanut vuosien aikana "omistaa" asiakastaan.

Kun asiakas on huonovointinen ja nöyrä on terapeutti ollut hänelle kovin ystävällismielinen, kun ystävämme on alkanut voimistua, terapeutin käytös on kummastuttavaa. Onko muut huomanneet tämänpiirteistä käyttäytymistä? Kuin terapeutti ei kestäisi nähdä asiakkaansa paranevan ja tekevän itse valintoja ja päätöksiä elämässään.

Olemme enemmän huolissani ystävästäni terapeutin käsissä kuin ilman häntä?!?!?

Olemme pohtineet asiaa kahden ystäväni kanssa jotka ovat myös jutelleet ystävämme kanssa ja tulleet tulokseen että puutumme tähän asiaan.

157

7858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En siis ole alalla

      Ottakaa toki puheeksi.
      Psykoterapian tavoite on auttaa ihmistä itsenäisyyteen. Tuo ei sellaiselta kuulosta.

      • ippanen

        Jep. Ainakaan mun terapeuttini ei ollu hirveän tyytyväinen jos en vaikuttanu kaipaavan häntä. Vaikutti olevan ajatuksena että hän tietää paremmin kuin minä miten mun pitäisi elää. Oli hyvin pettynyt kun minusta ei tullut sellaista kuin olisi pitänyt enkä jatkanut täysin tuloksetonta jo vuosia jatkunutta terapiaa hamaan tulevaisuuteen. Terapeutit on vähän häiriintyneitä.


      • hei haloota
        ippanen kirjoitti:

        Jep. Ainakaan mun terapeuttini ei ollu hirveän tyytyväinen jos en vaikuttanu kaipaavan häntä. Vaikutti olevan ajatuksena että hän tietää paremmin kuin minä miten mun pitäisi elää. Oli hyvin pettynyt kun minusta ei tullut sellaista kuin olisi pitänyt enkä jatkanut täysin tuloksetonta jo vuosia jatkunutta terapiaa hamaan tulevaisuuteen. Terapeutit on vähän häiriintyneitä.

        "Ainakaan mun terapeuttini ei ollu hirveän tyytyväinen jos en vaikuttanu kaipaavan häntä."

        Ei tietenkään. Kaipaavat asiakkaat tuovat leivän terapeutin pöytään.


      • riepu4
        hei haloota kirjoitti:

        "Ainakaan mun terapeuttini ei ollu hirveän tyytyväinen jos en vaikuttanu kaipaavan häntä."

        Ei tietenkään. Kaipaavat asiakkaat tuovat leivän terapeutin pöytään.

        Mun terapeutti nukahteli. Korotin aina ääntä kun nukahti.


      • riepu4
        riepu4 kirjoitti:

        Mun terapeutti nukahteli. Korotin aina ääntä kun nukahti.

        Pitää lisättämän, jotta ei se ainakaan yrittänyt omia. Aika yksinäinen olin torkkujen aikana.


      • Nukkumatti.
        riepu4 kirjoitti:

        Pitää lisättämän, jotta ei se ainakaan yrittänyt omia. Aika yksinäinen olin torkkujen aikana.

        Anteeksi. en halua loukata, mutta hieman koomiselta kuulostaa tuo nukahteleva terapeutti. Tiedän silti mistä kerrot. Oma terapeuttini H-A-U-K-O-T-T-E-L-I tuon tuosta puhuessani hänelle mieltäni järkyttäneitä asioita. Oli se aika outoa, että hän sitten haukotteli kuunnellessaan. Nyt se jo naurattaa, mutta ei silloin aikanaan. En ole uskaltanut uudelleen etsiä toista terapeutti, vaikka tiedän että parempiakin on.

        Terapeutin vähimmäisvaatimus koulutuksesta riippumatta kai olisi, että hän pysyisi hereillä?
        Haukottelun itse koen epäkohteliaana, vaikka ei olisi terapeutista kysymys.


      • ........

        .......


      • Anonyymi
        hei haloota kirjoitti:

        "Ainakaan mun terapeuttini ei ollu hirveän tyytyväinen jos en vaikuttanu kaipaavan häntä."

        Ei tietenkään. Kaipaavat asiakkaat tuovat leivän terapeutin pöytään.

        Jos pidät terapeuttia rahanahneena niin psykodynaamisen teorian piirissä se on kyse riippuvuus ja sitoutumiskyky ongelmasta joka pitää hoitaa ja siihen on "hoitopatteristokin valmiina".

        Eli teoriat joihin hoito pohjautuu ymmärtää juuri näitä ongelmia joita terapiassa kohdataan, kun valittava ja ongelmiasi provosoiva terapeutti yrittää saada sinut kärsimään (paljastamaan ongelmasi) ja kun pidät terapeuttia sairaana ja rahanahneena niin sekin osataan tulkita terapeuttien käsikirjassa vihreälle puolelle niin, että olet itse se ongelmainen kun et osaa muodostaa suhdetta terapeuttiin (joka on valinnut sinut potilaakseen ja haluaa auttaa sinua) ja koet hönet vain rahanahneeksi.

        Pitkä prosessissi 5-10v ei ole mitään


      • Anonyymi
        Nukkumatti. kirjoitti:

        Anteeksi. en halua loukata, mutta hieman koomiselta kuulostaa tuo nukahteleva terapeutti. Tiedän silti mistä kerrot. Oma terapeuttini H-A-U-K-O-T-T-E-L-I tuon tuosta puhuessani hänelle mieltäni järkyttäneitä asioita. Oli se aika outoa, että hän sitten haukotteli kuunnellessaan. Nyt se jo naurattaa, mutta ei silloin aikanaan. En ole uskaltanut uudelleen etsiä toista terapeutti, vaikka tiedän että parempiakin on.

        Terapeutin vähimmäisvaatimus koulutuksesta riippumatta kai olisi, että hän pysyisi hereillä?
        Haukottelun itse koen epäkohteliaana, vaikka ei olisi terapeutista kysymys.

        Minunkin terapian alkuaikana sain torkkuvan hoitajan kohdalleni. Olipa kiva kertoa tuntojaan kun hän nukahteli useaan otteeseen melkein joka terapia kerta. En uskaltanut valittaa sillä han oli melkoisen vahva luonne ja kuka minua olisi uskonut. Onnekseni pääsin oikean terapeutin potilaaksi. Herkemmät ihmiset eivät uskalla valittaa koska pelkäävät maailmaa muutenkin sekä itsetunto on romahtanut. Vaikka olen jo paremmalla puolella hoidossa en uskalla vieläkään ilmiantaa ko. hoitajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunkin terapian alkuaikana sain torkkuvan hoitajan kohdalleni. Olipa kiva kertoa tuntojaan kun hän nukahteli useaan otteeseen melkein joka terapia kerta. En uskaltanut valittaa sillä han oli melkoisen vahva luonne ja kuka minua olisi uskonut. Onnekseni pääsin oikean terapeutin potilaaksi. Herkemmät ihmiset eivät uskalla valittaa koska pelkäävät maailmaa muutenkin sekä itsetunto on romahtanut. Vaikka olen jo paremmalla puolella hoidossa en uskalla vieläkään ilmiantaa ko. hoitajaa.

        Uskalla! Tekisi sinulle hyvää. Apua on saatavilla kun uskaltaa antaa ilmi! "Moni joutuu aikojen saatossa, väkivaltaisessa suhteessa, kietoutumaan manipuloinnin, alistamisen ja pelottelun verkkoon niin, ettei yksinkertaisesti kykene vapautumaan. Hannele Raudan viesti jokaiselle väkivaltaisesta suhteesta kärsivälle on selkeä: Lähde. Hae apua. Tukea ja turvaa on tarjolla. Älä luovuta. Valmistaudu. Suunnittele. Puhu."


    • kokemuksesta kerron

      minun terapeutti oli samanlainen. Jos minulla oli oikein paha olo, hän lohdutteli kovasti, mutta kun voin vähän paremmin ja aloin parantua masennuksestani, hän muuttui ilkeileväksi ja teki selväksi että en ehkä enää pääse kiinni työmarkkinoihin, löydä hyviä ystäviä tms. ei kannustanut vaan huomautteli ilkeästi kun kerroin että sain kutsun työhaastatteluun (paikan sain ja terapia jäi). Olen voinut hyvin sen jälkeen kun pääsin eroon tästä terapeutista joka yritti lopulta hallita jo elämääni. Näyttää olevan hyvin vaikeaa terapeuteille päästää irti joskus asiakkaistaan, ihmisluonnon raadollisuus näkyy hyvin heissä. Ihminen on hoivattava kun hän voi huonosti, mutta omille jaloille nouseminen ei olekaan terapeutin mieleen kun asiakas voi silloin paremmin ja terapeutin oma tarvitsevuus ei enää täytykään. Terapeutti on itse kiintynyt valtasuhteeseensa ja haluaa hallita asiakastaan. Tämän huomasin jälkeenpäin ja haluan varoittaa että tunnustelkaa miltä terapeuttinne tuntuu ja jos huomaatte tätä niin lopettakaa terapia, joskus terapeutit ovat enemmän hoidon tarpeessa kuin heidän asiakkaat.
      Tämän kerron kokemuksesta. Terapeuttini oli keski-ikäinen nainen.

      • juu4

        Aivan kauheaa tuollainen mitätöinti ja etteivät usko muiden kykyihin monissa paikoissa. Ihmiset ovat kyvykkäitä, toisin kuin väittävät.


      • Anonyymi

        Kun yritin purkaa traumojani, minun terapeuttini triggeröi niin pahasti puolustusmekanismeja etten enään uskaltanut reagoida. Ja kun reagoin alkoi tulkinta, kuinka tarvitsen piiiiitkääää terapiaa

        Pelkkää rahanahnetta motivaaatiota joka avoimesti hyväksytään terapiapiireissä "olo voi ensin pahentua kun hoito puree"

        Ja pskat sanon minä, terapia voi aiheuttaa niin pahoja traumoja että entisenä lääkevastaisena olen sitä mieltä, että lääkettä nassuun ja unohtakaa terapiat.


    • ilmianto

      Terapeutti vaihtoon ja valitus valviraan! Oikeudet ammatinharjoittamiseen pois manipuloivalta terapeutilta. Auttaminen on eri asia kuin manipulaatio.

      Joskus terapeutit ovat sairaampia kuin heidän asiakkaat!

      • suvaitsevaisuutta

        Yleisesti hoitaville aloille (kaikki hoitajat, lääkärit, teologit, psyko- ym.terapeutit)
        hakeutuu ihmisiä, joilla omassa päässäkin on jotain vikaa.
        Valitettavasti kaikilla aloilla ei ole soveltuvuustestejä. Aikoinaan sairaanhoito-opistoon oli 2-päiväiset pääsykokeet, läpäisin ne, ehkä olen vähän täysipäisempi, tai ehkä en?
        Mielenterveysasiakkaiden kanssa vuosikymmeniä työtä tehneenä voin kertoa, että erilaisuuden sietokyky kasvaa.


      • älä sulje pois
        suvaitsevaisuutta kirjoitti:

        Yleisesti hoitaville aloille (kaikki hoitajat, lääkärit, teologit, psyko- ym.terapeutit)
        hakeutuu ihmisiä, joilla omassa päässäkin on jotain vikaa.
        Valitettavasti kaikilla aloilla ei ole soveltuvuustestejä. Aikoinaan sairaanhoito-opistoon oli 2-päiväiset pääsykokeet, läpäisin ne, ehkä olen vähän täysipäisempi, tai ehkä en?
        Mielenterveysasiakkaiden kanssa vuosikymmeniä työtä tehneenä voin kertoa, että erilaisuuden sietokyky kasvaa.

        Kyllä sinulla on päässä vikaa, kun tuollaista tänne latelet.

        Sairaanhoito-opiston pääsykokeiden läpäiseminen ei kerro yhtään mitään, niihin vastatessa pystyy halutessaan muokkaamaan vastauksia "oikeiksi", ja haastattelussa näyttelemään. Miten voit olla niin naiivi, jos mielenterveysalalalla työskentelet.

        Nimenomaan se, että olet valinnut työkentäksi mielenterveysasiakkaat, kertoo sinusta paljon. Se on se määräävin kriteeri. Auttamishalu ja halu työskennellä päästään pipien kanssa lue: omat vaillejäännin kokemukset.

        Muuten, suvaitsevuus on äärimmäisen ruma sana. Mieti oikeasti, mitä se tarkoittaa.


      • vierailija00001

        Analyyttisissä teorioissa on pohjana kesken jääneen kasvamisen prosessi, jossa usein potilas näkee terapeutin vaativana äitinä tai isänä.

        Sinänä käänteisesti on mielenkiintoista, koska analyyttiset ja dynaamiset terapioiden teoria pohjautuu tuohon, niin kuinka terapeutit itse "lukkiutuvat" äidin tai isän rooliin, eivätkä päästä potilaistaan irti. Voisikin olla mielenkiintoinen tutkimus, miten "terapeutit" jo valmiiksi asettuvat tämänkaltaiseen asemaan ja lähtetävät "toteuttamaan" äitimäistä käytöstä itse itseasiassa luovat tilanteen, jossa potilas lopuksi alistuu tähän rooliin jonka terapeutti hänelle rakentaa.


    • 8+9

      Sinä meinaat manipuloida ystäväsi terapiaa.

    • puhukaa avoimesti

      Minulla on huono kokemus myös yhdestä terapeutista. Hän manipuloi minua kunnes ystäväni puuttuivat tilanteeseen ja käskivät etsiä toisen terapeutin. Uusi terapeuttini sanoi että valitettavasti heidän ammattikunnassa on myös toimijoita joilla on väärät motiivit (raha tms) ja jotka kokevat vallantunteen kun heikompi on heistä riippuvainen. Tämä vallantunne voi sokaista terapeutin ja hän voi alkaa manipuloimaan asiakastaan, kun tuntee että siihen kykenee.

      Ystäväni kävi selvittelemässä lapsuudentraumoja terapeutin kanssa, terapeutti oli nainen kuten ystäväni. Terapia alkoi hyvin, mutta kun ystäväni alkoi osoittaa paranemisen merkkejä, terapeutti alkoikin alistaa häntä. Kehui olevansa ammattitasolla ja tietävänsä mikä ystävälleni on hyväksi, neuvoi häntä mm. unohtamaan toiveen paranemisesta ja keskittyvän vain lopunelämän kestävään psykoterapiaan ja kehoitti ottamaan lainaa pankista jotta asiakas voi maksaa nämä traumaterapia käynnit.

      Hän lopetti tämän traumaterapian ja etsi uuden terapeutin, nyt on jo lopettanut terapian ja on kahden ihanan lapsen tasapainoinen ja hyvinvoiva äiti. Ystävät puuttuivat hänen terapiaan ja auttoivat huomaamaan milloin terapeutti ei tee hyvää.

      Kuunnelkaa ystäviänne, he tuntevat teidät, puhukaa terapiakokemuksistanne avoimesti toisillenne, näin saadaan huonot terapeutit ihmisten tietoisuuteen ja hyväksikäyttö/kaikenlainen manipulointi loppumaan ammattikunnalta. Jäljelle jäävät hyvät, vilpittömästi auttavat tahot.

      Olen helpottunut kun ystäväni puuttuivat minun terapiaani, ja nykyinen terapeutti avasi minulle kuinka väärin aiempi ammattikollegansa on minua kohdellut (mitä en itse sairaana ymmärtänyt), onneksi olivat ystävät!!

      • hyi että!

        "kun ystäväni alkoi osoittaa paranemisen merkkejä, terapeutti alkoikin alistaa häntä. Kehui olevansa ammattitasolla ja tietävänsä mikä ystävälleni on hyväksi, neuvoi häntä mm. unohtamaan toiveen paranemisesta ja keskittyvän vain lopunelämän kestävään psykoterapiaan ja kehoitti ottamaan lainaa pankista jotta asiakas voi maksaa nämä traumaterapia käynnit. "

        HUI KAMALAA TUOLLAINEN!


    • Numero333

      Olet yksinäisen ystävä, miten hän on sitten yksinäinen -toisin sanoen yksinäisyyttä on monenlaista.

    • trendi tämäkin

      Kuulostaa oudolta, että terapia jatkuu "vuosia". Tuskin siitä enää hyötyä on. Muutenkin jos on kovin pitkiä terapioita, niin olisi järkevää pitää paussia ja jos välttämättä haluaa jatkaa terapiaa, niin aloittaa uudella terapeutilla. Muutenhan sitä vaan junnaa samaa ja samaa. Ei se että on terapeutin pätevyys, tee ihmisestä välttämättä sydämestään hyvää ihmistä. Ei terapeutin pätevyys poista henkilön inhimillistä luontoa. Jos on vallanhimoa tai nauttii toisen ihmisen alistamisesta tai alentamisesta tms niin mihin se ominaisuus katoaisi tittelin myötä? Muutenkin on nykyään ihmeellinen trendi tämä terapia-trendi, kun niin moni ripustaa elämänsä terapeutin varaan. Eihän terapeutilla välttämättä ole edes sama maailmankuva ja tulkinta maailmasta kuin asiakkaalla.

    • just just just

      Tuota, mistäs olet tuollaisia kuullut ? ystävältäsi vai kehitteletkö omasta päästäsi? Terapia yleensä kestää vuosia, eikä siellä terapeutti tuollaisia puhu, vaan auttaa löytämään ihmisen itse omat keinonsa jatkaa. Kyllä terapeutti kestää nähdä asiakkaansa elämän kohenevan, ei paranevan, sairas ystäväsi tuskin on ollutkaan, nimittäin olisi lääkityksellä ja terapiassa. Minä olen enemmän huolissani sinun asenteestasi "ystävääsi" kohtaan, itse yrität omia ja sanella miten pitäisi elää. Jos kerran "ystäviä" on, miksi niitä lisää netistä etsisikään?

      • Anonyymi

        Tää on tyypillistä psykodynaamista hämärryttämistä jolla hämärrytetään totuus ja kielletään mahdollisuus henkisen väkivallan rikokseen, joka tässä on kuvattu


    • vaihtoon.

      Ehdottomasti terapeutin vaihto ja äkkiä! Ei terapautilla ole tuossa kaikki kunnossa varmaan ja pitäisi valittaa jonnekin siitä. Asiakas tulee sairaammaksi tuollaisen terapautin kanssa. Puuttukaa asiaan pian. Mitä terapeutti voi muille psyykkisesti lannistuneille tehdäkään jatkossa? Ei noin voi toimia.

    • psykoterapeutti1

      Tässä puhutaan nyt sekaisin terapiasta ja psykoterapiasta, jotka eivät kuitenkaan ole sama asia. Terapia/terapeutti nimikettä saa käyttää kuka vain (esim. kukkaterapia, aromaterapia jne.), mutta psykoterapeutti on suojattu nimike, jonka saamiseksi on täytynyt käydä hyvin pitkä koulustus. Jo koulutukseen pääsemiseksi on tarkat seulat ja koulutus maksaa useita tuhansia, joten aika moni siihen ryhtyvä on miettinyt asiaa jo aikas tarkkaan. Myös alan kokemusta täytyy olla muutamia vuosia taustalla sekä soveltuva peruskoulutus. Valmistuneet terapeutit käyvät itse työnohella työohjauksessa toisella terapeutilla, joka lisää heidän ammattitaitoaan. Olen hyvin yllättynyt, jos psykoterapeutti sortuisi työssään noin räikeään asiakkaan tilanteen hyväksikäyttöön, mutta eihän se aivan mahdotonta ole. Terapiakoulutuksen saaneilta tällainen käytös olisi mielestäni todennäköisempää. Nykyään näitä terapianimikkeen alla olevia työntekijöitä ja aloja tuntuu nousevan kuin sieniä sateella. On kaikenmoisia elämäntapa coutseja ja valmentajia. Sinänsä ei kai tuo haittaa, jos suht. koht tavallinen työssäkäyvä noissa käy, mutta kun ihmisellä on jo diagnosoitavissa olevia mielenterveydenhäiriöitä, niin homma muuttuu arvelluttavaksi. Näiden sairauksien hoitamiseksi täytyy työntekijältä löytyä ihan tieteellisesti todennettua tietoa hoidon tueksi ja muuta soveltuvuutta näiden häiriöiden hoitoon.

      • 1+1=?

        Myös psykoterapeutiksi voi kouluttautua ilman mitään hoidollista/ lääketieteellistä pohjakoulutusta?
        Miten opiskelijoiden taustat (oman elämän angstit) tutkitaan?


      • otahan selvää
        1+1=? kirjoitti:

        Myös psykoterapeutiksi voi kouluttautua ilman mitään hoidollista/ lääketieteellistä pohjakoulutusta?
        Miten opiskelijoiden taustat (oman elämän angstit) tutkitaan?

        Psykoterapeutti on eri asia kuin terapeutti "Psykoterapeuttikoulutus on asetuksen terveydenhuollon ammattihenkilöistä (564/1994) §2a muutoksen (1120/2010) 16.12.2010 mukaista psykoterapeutin ammattinimikkeen johtavaa koulutusta. Koulutus on luonteeltaan terveydenhoitoalan jatkokoulutus ja edellyttää hakijalta mielenterveys- tai sitä vastaavan alan työkokemusta sekä soveltuvaa terveys- tai sosiaalialan taustakoulutusta." Eli on ihan oikea koulutus ja todellakin terveydenhuollon ammatti.
        Psykoterapeuttia ei kannata sekoittaa psykologiin.


      • Annakka1

        Juurikin näin, asiakkaan näkökulmasta. Itselläni on myös alaa sivuava tieteellinen koulutus (tohtorin), joten ehkä olisin tunnistanut aika pian ns. epäpätevän terapeutin.

        Terapiaan kuuluu se lopetusvaihe, jossa psykoterapeutti valmistelee asiakastaan lentämään omilla siivillään. Terapialle sovitaan selkeästi lopetuspäivämäärä tai edes arvio (esim. syksy 2015).


    • kim4

      Voisiko sinussa olla oikeasti vikaa? Jos ystäväsi ongelmat ratkeaisivat ihan ilman sinun ja muiden suomi24 -puuttumista asiaan? Käsittääkseni terapeutiksi on 5-9 vuoden koulutus, joka on tosi tarkka, miten olla ja puhua.

      • Koulueiopeta

        Ja Vitut siitä koulutksesta . Ne työskentelee monen ihmisen ongemien parissa käytännön tasolla jota ei koulussa opeteta ja sellaista taakkaa ei jaksa sairastumatta itte. Hyvät tyypit lähtee viroista ja pohjasakka jolla ei muutakaan ole, jää hoitamaan ihmisiä.
        Suomessa vain ei ole niitä teraputelleitellen tarkoituja hoitoja niiku yhdysvalloisssa ja sairastumiset kiistetään kylmästi. Jatketaan vain sitä paskaa.


      • tellervo4
        Koulueiopeta kirjoitti:

        Ja Vitut siitä koulutksesta . Ne työskentelee monen ihmisen ongemien parissa käytännön tasolla jota ei koulussa opeteta ja sellaista taakkaa ei jaksa sairastumatta itte. Hyvät tyypit lähtee viroista ja pohjasakka jolla ei muutakaan ole, jää hoitamaan ihmisiä.
        Suomessa vain ei ole niitä teraputelleitellen tarkoituja hoitoja niiku yhdysvalloisssa ja sairastumiset kiistetään kylmästi. Jatketaan vain sitä paskaa.

        Hyvä nimim "Koulueiopeta", ja se koulutus, koulutus ja koulutus, onko se
        avu, jonka avulla haluatte nostaa itsenne toisten yläpuolelle. Joku maallikko
        voi olla niin empaattinen ja karismaattinen, että ystävä paranee pelkästä
        läsnäolosta. - Mutta jostakinhan se teidänkin on leipänne ansaittava!


    • Terapeutti vaihtoon

      http://minimalistisuus.blogspot.com/2011/11/masennus.html
      ja yksinäisyys juuri vaatisi näitä uusia kontakteja. Mitä enemmän tätä uusien tuttavuuksien etsimistä tapahtuu sen parempi. Positiivista käytöstähän tulisi aina palkita, etenkin yksinäisestä ja masentuneesta henkilöstä puhuttaessa.

      Kyseisestä terapeutista eroon, jos hänestä ei ole auttamaan ystävääsi kohti parempaa tulevaisuutta.

    • Ai tostako se jouhtuu että ko mulla menee hyvin niin ne hemmetin terapeutit on ihan karseita. Niillä on oma raha uhattuna ja se pelko että ko joku potilas lähtee nii ei tukkaa enää rahaa. Kiitos tästä mä otan asian puheeksi ko meen lääkärille.

    • antti rokka

      Älä kirjoita aloittaja paskaa! Onko tuo "terapeutti" joku exä???
      Hah!

    • Lauanta

      Eipä nämä "terveydenhuollonammattilaiset" ole ennenkään mistään mitään tienneet. Mutta liian vanha tai kokenut joka tapauksessa ja se ei muutu.

    • Terapiasuhde poikki!

      On paljon ihmisiä, jotka ovat käyneet vuosia terapiassa ja ovat sen jälkeen paljon huonommassa kunnossa kuin ennen terapiaa. Analyyttinen terapiahan kaivelee kaiken lapsuudesta lähtien eikä se todellakaan sovi kaikille. Pahimmillaan voi käydä, kuten eräälle sukulaiselleni eli että psykologiksi opiskeluun kuului pakollinen monen vuoden analyyttinen terapia ja hän sairastui terapian aikana eikä ole koskaan toipunut. On paljon terapeutteja, jotka tarvitsevat itse enemmän terapiaa kuin heidän asiakkaansa ja moni käyttää häikäilemättömästi hyväkseen valtaa ja asiakkaan heikkoutta pönkittääkseen omaa heikkoa itsetuntoaan.

      Hyvän terapeutin tunnistaa siitä, että vastaanotolla on hyvä olla vaikka puhuisi kipeistä asioista ja olo helpottaa. Jos jatkuvasti on paha olo terapian jälkeen ja terapeutti yrittää ohjailla vahvasti ja kaventaa asiakkaan elämää sen sijaan, että tukisi ja pyrkisi yhdessä asiakkaan kanssa löytämään uusia ja eteenpäin vieviä, voimia antavia asioita ja ihmisiä, hän on vääränlainen terapeutti ja kannattaa vaihtaa välittömästi.

      Suomessa on valtava määrä vääränlaisten ja epäammattimaisten terapeuttien uhreja aivan samoin kuin uskonnonkin uhreja. Ei kannata jäädä uhriksi, vaan etsiä uusi hyvä terapeutti.

      • Puolueeton1

        Hyvä.Terapeasuhde poikki,sinäpä sen jo sanoitkin.Lisäisin yhden vivahteen.Uskonnon harrastaminen ei ole ollenkaan paha asia,päinvastoin,jos tutkit kirjoituksia itsenäisesti ilman välimiehiä sepustamassa valheita.Pyhistä kirjoituksista saa lohtua ja ratkaisuja elämään.Toivossa on hyvä elää,sano "lapamato".


    • terapiassa(kin)riski

      Lopetin terapian juuri sen takia, koska teraupeuttini alkoi manipuloimaan eikä kunnioittanut kehittymistäni, niin psyykkistä kuin henkistäkin. Olin täysin uupunut, itseäni häpeävä ja voimaton. Terapeuttini sanoi myös minulle, että kaikella kunnioituksella olen leimaamassa kuulemma itseni ja kohta minulla on kylähullun maine. Miten kukaan ihminen voi sanoa mitään tuollaista, varsinkaan esimerkiksi potilaalle?

      Kun terapiassa saavutetaan tietty stabiilius, on olemassa riski sen paikalleen jäämiseen. Totutaan liikaa siihen ajatukseen, että mielenterveys on tasaista, täysin sairaudetonta vastaan pullikoimatonta ja neutraalia käytöstä, ja jossa kaikki elämän normaalit sävyt koetaan uhkana tälle "stabiiliudelle".

      Minusta on surullista, että nämä särmät katoavat tai niitä ei sallita. Tämä on sellaiselle henkilölle, joka juuri tarvitsee voimaannuttamista ja hyvää energiaa, hyvin pelottavaakin.

      • se siitä

        juu. he kai eivät jaksa kuunnella edesottamuksiasi uusien kavereiden kanssa. he mielellään sanovat sinun valehtelevan. ja kun katkaiset hoitosuhteen huomaat käyneesi "monta vuotta" terapiassa, joka todellisuudessa onkin ollut vain yhden viikon tuntimäärä 37,5h yhteensä. no eihän siihen tuntimäärään kukaan terapeutti halua potilaansa uusia ystäviä huolia saatikka yksityiskohtia kuunnella. menee siinä terapeutinkin pää pyörälle, jos kaikki mukaan hyväksyy. olenkin oppinut, että se olen minä, joka puheenaiheet valitsee.


    • jokujaska90

      Kannattaa tosiaan valita terapeuttinsa huolella. Yksi terapeutti ei alkanut juttelemaan ollenkaan vaikeista asioista, kuten itsemurha ajatuksistani. Sen sijaan hän vain keskittyi sättimään minua.

      Tämän jälkeen vaihdoin terapeuttia ja sain maailman parhaan terapeutin. Hänelle voin kertoa ihan mitä tahansa ilman pelkoa siitä, että särkyykö terapeutti tai alkaako hän minua sättimään.

      • Anonyymi

        Psykodynaaminen terapeia pohjautuu siihen että ihmisen on parasta tietää ja tulla valaistuksi. Koko teoria pohjautuu sättimiseen ja siihen että jatkuvasti käy selvittämässä ja puolustusmekanismit tukevat tätä. Sairasta touhua, yhteiskunta vielä maksaa lystin.


    • Narkkarit terapeutti

      Suurin osa terapeuteista on mielenvikaisia ja narkkareita. Syövät huumaavia lääkkeitä kuin leipää.

    • Kysy koulutusta

      Terapeutti on yleisnimitys. Nimeä voi käyttää kuka vain hörhö.

    • hjdhu90hjo

      Provooo, ei ole tässä maassa terapeuttia joka noin toimii. Kannustavat hakeutumaan muiden pariin, täyttä kuonaa aloittajalta.

      • Anonyymi

        Eivät muuten auta


      • Anonyymi

        Kokemusta on. Terapia ajoi psykoosin partaalle


    • v.suhg

      Eiköhän niillä terapeuteilla ole melkoinen koulutus ja monen vuoden opinnot taustalla. Jos psykologiaa on vähänkään lukenut, älyää vähän yksinkertaisempikin, ettei se masennuksen hoitaminen ole ihan niin yksinkertaista kuin mitä äkkiseltään luulisi.

      • Olet pelle

        Psykologia ei liity masennukseen mitenkään.


    • Miten sota-aikana pärjättiin ilman kallonkutistajia? Nykyään tuntuu olevan trendikästä käydä terapiassa jos rakennekynsi katkeaa. Vähän pitäisi olla luonteen lujuutta. Niitä lääkkeitä nyt ei ainakaan kannata popsia ellei toinen vaihtoehto ole kuolema.

      • saab92

        mersumiehelle,
        totta, jos ihmisellä on oikeita eloonjäämiseen liittyviä vaikeuksia,
        kuten luonnonkatastrofit, onnettomuudet, vakavat sairaidet, sotatilat tai muut poikkeusolot, ihmiset ihmeellisesti virkistyvät ja alkavat toimia.
        Nykyihmisen elämä on liian helppoa, pienistä asioista tehdään liian suuria ongelmia.
        Kaikki masentuneet ja elämäntapatyöttömät pitäisi lähettää selviytymisleirille jonnekin autiolle saarelle. Tässä uusi tosiTV-sarja?


      • ......,,,,,,,,,.....

        Monista sodankäyneistä miehistä tuli väkivaltaisia ja alkoholisteja. Monet myös kärsivät postraumaattisesta stressistä, johon kuuluu painajaisunet ja muut takaumat. Osa myös ns. "sekosi" täydellisesti.
        En pidä siitä että puhutaan, jopa louskutetaan asioista, joista ei mitään tiedetä. Minä tiedän, olen lukenut paljon sotakirjallisuutta ja elämänkertoja.
        Mutta niinhän se on, että ne tyhjät tynnyrithän ne kolisee eniten.


    • Itse näkisin näin

      Itse näkisin asian niin, että siinä vaiheessa kun menee hyvin ja terapeutti heittäytyy hankalaksi, jos tätä sitten vielä pystyy vastustamaan ja siinä tilanteessa tekemään omat päätökset alkaa olemaan kunnossa.

    • Näinpä näin

      Anteeksi vain (jos se loukkaa) mutta mielestäni aloitus on provosoiva että kommentteja tulisi. Nämä vaan ovat niin läpinäkyviä. Näinkö tämä Suomi24 toimii? Siinä tapauksessa olen hyvin pettynyt. Aiheista voisi puhua ihan normaalillakin tavalla ilman provosointia, koska ne ovat elämää koskettavia ja todellisia ongelmiakin joillekin. Ovat ihan vakavia asioita heille.
      Vai onko aloitus aito? Siinä tapauksessa en pysty ymmärtämään aloittajaa. Jokainen normaali ihminenhän tuon ymmärtää mistä on kysymys. Jos provosta on kysymys, on aloitus typerä. Minkälaisia aloituksia Suomi24 hyväksyy ja ketkä kaikki tänne luotseiksi pyrkii, se on arveluttavaa.
      Suomi24:ssä näitä provoaloituksia riittää. Kun sivuilla vieraileva hetken mielijohteesta laittaa itse provosoivan alun, se voidaan poistaa hyvinkin äkisti.
      Minä en usko aloitukseen, valitettavasti. Katsonpa nyt, joko olen pian bannattujen listalla epäilysteni ja totuuden puhumisen takia, kun uskallan epäillä ja kritisoida Suomi24:tä ja sen luotseja. Mutta ei tällaiset aloitukset ole muuta kuin.......sanonko totuuden? Minä vaan satun rakastamaan juuri sitä totuutta (sittenkin vaikka itsekin joskus leikkiä lasken ja teen omia kokeiluja).
      Mitäpä jos olisit aloittaja enemmän huolissasi itsestäsi ja niistä vakavista asioista joista provoilut voit noin vain aloittaa? Puhun elämän kokemuksella, en harhauttavalla "viisaudella"!
      Ja vastaus kysymykseesi on: Tuollainen terapeutti olisi todellisuudessa itse hoitoa vailla! Mitä apua hänestä olisi terapeutin tarpeessa olevalle? Mielestäni sen ymmärtää ihan tavallisen järjen omaava ihminen. Siis oikeasti nythän ei ole kyse epäpätevästä terapeutista vaan....manipuloidakin kun voi niin monella tapaa.
      Niin no....sanoinko sen ärsyttävästi näin ja jopa tietoisesti, olkoon se sitten niin ;)

      • Puolueeton1

        Taidat olla oikeassa.Vaikeutena on todellakin se, ettei näistä avauksien kirjoittajista tiedetä mitään,ovatko he tosissaan,taikka pirullisia suunsoittajia sekoittamassa ihmisten elämää ja ajatuksia.Taitaa olla viisainta olla vastaamatta,ja mennä vaikka "mato-ongelle".


      • basgetcase

        Kyllä tällaista valitettavasti voi oikeassa elämässä tapahtua... Olen itse päässyt näkemään.Psykoterapeutti vaikutti alkuun ammattitaitoiselta ja tapaamisissa ajatukset selkiytyi mutta loppu vaiheessa hän alkoi syöttämään omituisiakin asioita "totuutena". Lisäsi potilaiden ahdistusta ja eripuraa läheisten kanssa. Tunsin muita asiakkaita ja kuulin muidenkin kokemuksista. Myöhemmin kuulin että menetti oikeudet toimia ja joutui itse hoitoon..
        Jos tämä on provo niin ihan oikeaan osui. Kaikissa ammattikunnissa löytyy niitä mätämunia. Edelleen ajatellaan että poliisit ja papit on pyhimyksiä...


      • no justiinsa joo
        basgetcase kirjoitti:

        Kyllä tällaista valitettavasti voi oikeassa elämässä tapahtua... Olen itse päässyt näkemään.Psykoterapeutti vaikutti alkuun ammattitaitoiselta ja tapaamisissa ajatukset selkiytyi mutta loppu vaiheessa hän alkoi syöttämään omituisiakin asioita "totuutena". Lisäsi potilaiden ahdistusta ja eripuraa läheisten kanssa. Tunsin muita asiakkaita ja kuulin muidenkin kokemuksista. Myöhemmin kuulin että menetti oikeudet toimia ja joutui itse hoitoon..
        Jos tämä on provo niin ihan oikeaan osui. Kaikissa ammattikunnissa löytyy niitä mätämunia. Edelleen ajatellaan että poliisit ja papit on pyhimyksiä...

        Ja kuule, siinä vaiheessa kun ihminen tarvitsee psykoterapiaa, voi todellakin terapeutin puheet kuulostaa omituisilta.....ihan oikeasti, mieleltään sairastunut ihminen kun ei koe olevansa sairas ja kyllä moni ihmettelee että mitä nuo muut muka tietää.....


    • lkjhgfghjkl

      Käykääpä "T.V":n terapiassa Turun nuorisopsykiatrisella, jotta tiedätte mitä huono terapia on...

    • 1 2 1 1

      Terapeutti kuulostaa tyypiltä, joka haluaa rahastaa autettaviaan niin pitkään kuin suinkin mahdollista.

    • 1-2-3

      Jos terapia on kelan kustantamaa ja terapeutti kuuluu valviran rekisteriin (terhikki kai nykyisin) niin terapeutin käytöksestä voi tehdä kantelun. Asia kannattaa ottaa esille terapiassa ja ystäväsi voi sanoa siellä, että haluaa ottaa sinut mukaan asian selvittämiseksi. Jos terapeutti kieltää mukanaolosi ystäväsi pyynnöstä huolimatta, ei hän todellakaan kuulosta ammattimaiselta. Yleensä terapiassa käyvällä on myös hoitava lääkäri, johon voi myös ottaa yhteyttä asian selvittämiseksi. Voit myös ystäväsi luvalla olla yhteydessä hoitavaan lääkäriin. Lääkäri voi kuunnella, mutta ei saa kertoa ystävääsi koskevista asioista mitään sinulle. Huomioithan tämän, jos päädytte siihen, että olet yhteydenottaja. Sama sääntö koskee myös psykoterapeuttia.

    • Puolueeton1

      Neuroottinen terapeutti on parasta jättää omiin vaikeuksiinsa.Läheiset sydänystävät ovat moninkerroin tärkeämpiä kuin rahanahne terapeutti,jolla on näköjään omat vainoharhaiset vaikeudet.

    • allu18

      Puuttukaa heti! Vuodethan tossa vaan valuu huukkaan ja kaveri on kohta ihan hukassa. Väärä lääkityskin saattaa tehdä omat juttunsa. Olen myös huomannu, että jos ole kuuliainen ja alistuva ni nehän repii pers..nsä. Tehdään kosto-diagnoosi ja kirjoitetaan resepti, joka pistää funtsiin itsaria...

    • MUISTAKAA HEI....

      terapeutin TULONLÄHDE karkaa jos potilas PARANTUU!!!!!!!!!!!

      • 134

        Suomessa päinvastoin on joskus vaikeuksia löytää terapeutti, jolla olisi vapaita aikoja.


    • Terapiatapaus

      a. mistä te tiedätte mistä on oikeasti kyse?
      b. psykoterapiassa käyminen voi olla niin raskasta ettei jaksa paljon muuta (ei kai ystävänne ole pakko olla teidän kanssa?)
      c. jos terapeutti on asiaton ja ammattitaidoton, niin siihen pitää puuttua
      d. ystävänne pitäisi kyllä itse katsoa sitä terapeuttisuhdetta

    • Alallaitsekin

      Terapeutti ei ole laillistettu ammattinimike. Kuka tahansa voi ilmoittaa olevansa terapeutti ja ottaa itselleen asiakkaita. Psykoterapeutti sen sijaan on Valviran laillistama ammattihenkilö, jolla on oikea psykoterapiakoulutus. Jos haluatte, voitte tarkistaa Julkiterhikistä terapeutin nimellä, onko hän laillistettu ja hyväksytyin metodein koulutettu toimija.

      Monila psykoterapiassa käyvillä tulee sellainen vaihe, joka kummastuttaa lähipiiriä. Asioiden läpikäynti voi olla niin rankkaa, että ei oikein jaksa olla samalla tavalla ystävä kuin ennen. Useimmiten asiat palautuvat entiselleen ajan kanssa.

      Oikea terapeutti ei koskaan hauku, soimaa tai syyllistä asiakastaan. Tarvittaessa ystävä voi tukea terapiassa käyvää ottamaan yhteyttä Valviraan ja selvittelemään sitä, onko toimittu väärin. Toisen käden ilmoitukset terapeutin toiminnasta eivät yleensä johda toimenpiteisiin.

    • erte2

      Psygologit ym. terapeutit on perseestä ja heidän apua ei normaalijärkinen tarvitse.

    • Noinkohan vain

      Nää terapiajutut kuuluvat melkoiseen huijaukseen, jos ne on joskus vuonna tupajumi ollut asiallisella linjalla niin rahanhimo on sen jäljeen pistänyt tekemään "mielisairaita juttuja".

      Yksi psykiatrian rahanansaitsemisvale: on vain yksi prosentti narsisteja, ja siitä sitten toiset hullut kirjoittaa lukemattomia määriä "asiantuntevaa kirjallisuutta. tosiasia on kuitenkin täysin toisinpäin, kaikki ovat jollainmuotona narsisteja joka yksinkertaisesti on vain itsekkyyttä jota elämä opettaa tasapainottamaan sillain, että oppii tulemaan toimeen toistenkin samanmoisten kanssa.

      Psykiatriamme on parisuhdeongelmissä käsittämättömän usein auttamisen sijasta erottanut pariskuntia, tämäkin on sikäli ihan normaalia, kun nyt tiedämme, että itsekeskeinen ihminen ei osaa olla empaattinen vaan itsekäs. Ja terapiassa olevaa pariskuntaa hän ei voi sietää, kun ne eivät toimi niin kuin narsisti/terapeutti toivoisi, nii ei siin tarvi kauhee viisaskaan olla kun jo tajuaa, et usein terapeutit ovat naisia, niin taattua on miten geississä lopulta käy, jos miespuolinen yrittää vaatia naisnarsisti laumalta armoa, niin haetaan vaan lisää terapeutteja paikalle vakuuttamaan, et mies ei kykene yhteistyöhön. Tämä sitten asiallisesti kirjuutetaan virallisiin papereihin.


      Tää nykyinen suuntaus on aivan mielisairasta, kun on alettu tehomanipuloida toisten lapsia(se on harhaisuutta), psykoaattisesti kirjataan jo lastentarhasta käsin olettamuksia näistä ja sitten vedetään vanhemmiten diagnooseja niistä. (kuulin tämän itsensä irtisanoneelta lastenhoitajalta joka irtisanoessaan ilmoitti aloittaneensa työn lasten hoitajana ja heistä huolehtiakseen, mutta pitääkin olla kirjaamassa eikä huolehtimassa lapsista)

      Nykylapsista on tulossa tehorobotteja, suurin osa ei saa olla sellaisia kun on ja jos edes kotona saisi, niin taatusti varmaan joku asiantuntija ilmoittaa terapiantarpeen, tehorobotin pitää harrastaa trendikkäästi ja olla kaikenaikaa tehokas. Lapsia ei näy enää ulkona yhdessä porukassa hauskaa pitämässä, aina on menoja. Lapsityövoiman käyttöäkin asiantuntijat kauhistelevat, ihan vain narsisti ei voi ymmärtää, että tiettyjä hommia teettämällä lapset oppivat huolehtimaan ja olemaan omatoimisia.

      Vielä kun tämä leikki kauan jatkuu, niin uhrit alkavat pyytää vahingonkorvauksia,useita perheitä on tuhottu/hajoitettu, nämä tuntevat kokeneensa vääryyttä ulkopuolisten ymmärtämättömien toimesta tullutta, pistävät vahingon kiertämään.

      Psykiatriamme on hyvinkin aiheuttanut sen, että tasapainoisia perheitä ei voi syntyäkään kun aina vain vähemmän, aina niitä pitää erottaa, auttamisen sijaan ja aina vain enemmän murheita jakautuu yhä useampien uhrien kannettavaksi, kun nämä erotetut "pitävät hauskaa" Jatkaen sitä mihin eivät saaneet apua.

      On se silloin myös jossain määrin pedofiliaa, puuttuminen asioihin, mihin todellisuudessa ei olekkaan ammattitaitoa, mutta ollaan opeteltu "koulutuksen kautta" mitä toiset ovat kirjoittaneet ohjeiksi, ilman omaa ymmärrystäkin pääsääntöisesti. Tosin narsistihan on kaikkitietäväinen.

    • Marko1975

      Tui tuoija tiko tiko!

    • hokuspokusta vaan

      No näin se menee hyvinkin usein! Ja syynä on vain ja ainoastaan rahastus eikä mikään muu.
      On eräs tuttu psykoterapeutti joka aikoinaan mulle pikkupätkässä naureskeli seuraavasti " ... no sitten kun ne neuroottiset akat alkaa näyttää terveen merkkejä,niin vaihdan taktiikkaa, ja kerron että kyllä sä nyt vaan kuvittelet että asiat on ok. Tarvitaan vielä monta kertaa tavata ennen kuin tää asia on reilassa"
      Ja akat maksaa..... Maailman paras bisnes, ei koira perään hauku, ja jos haukahtaa, niin sanoo vaan että " koin potilaan päässeen siihen pisteeeseen josta häntä ei enää voitu nostaa" eli ihan täyttä hubba-bubbaa vaan ja syytteitä on turha yrittää nostaa,aina häviät!

      • Anonyymi

        Kun käy terapiassa menettää lopulta intuition ja kyvyn ymmärtää mikä on totta ja mikä tarua. Mikä on oma mieli ja mikä terapeutin mieli. Kuka on minä ja kuka hän. Tästä on ihan tieteellisiäkin julkaisuja kun persoonat ja identiteetit vaihtavat paikkaa ja terapiasta tulee näyttämö jossa vain terapeutti tietää mikä on totta ja tarua sekä varastaa ihmisen minän ja syöttää virheelliset tulkinnat totena sekoittaen potilaan pään.

        Totuus on tarua ihmeellisempää, terapia voi olla hyvin hyvin sairasta joka hajoittaa koko ihmisen


    • GTA 5

      Valitettavasti monia terapeutteja kiinnostaa ainoastaan raha. Tämän tiedän siksi, että esimerkiksi GTA 5:n terapeuttia kiinnosta ainoastaan hänen potilaansa - Michaelin - rahat.

    • Kestoasiakkuus

      Tuo on hyvin yleistä. Esimerkiksi Lapsiterapeutit / Lapsipsykologit pyrkivät kaikin keinoin saamaan lapset isävastaiseksi (etävanhempivastaisuus) perhe-eron jälkeen. Toiminta on laitonta ja rikollista. Nyt lapset ovat alkaneet puhumaan miten heitä on johdateltu ja yritetty pitää "terapiahoidossa". Osa hämäräterapauttien asiakkaista on tehnyt itsemurhan koska ei ole kestänyt enää.

      Terveys- ja hyvinvointilaitosta kiinnostaa terapauttien koulutus, mutta ei kiinnosta kuitenkaan terapeuttien harjoittama asiakasaivopesu eikä se että he yrittävät saada maksavat potilaat pysymään asiakkuuden piirissä. Näitä kutsutaan kestoasiakkuuksiksi.

      • bvjb

        Tämä edellä oleva kommentti on asiaton, ja tulee huomioida loukkaantuneen, asiaan paremmin perehtymättömän kirjoituksena. EI pidä paikkaansa.


    • koke..

      Jos on Nais terapeutti ja hyvän näköinen mies potilaana tietenkin haluaa pitää itsellään eikä antaa parantua, tätä kutsutaan hyväksikäytöksi.

    • Onneton tytär & äiti

      Otan osaa... Meillä kävi vähän samalla tapaa. Olen menttänyt aikuisen tyttäreni tällaisen terapeutin takia. Tyttäreni meni ko psykologin luokse noin 2 vuoden terapiajaksolle, koska työuupumus ei ottanut laantuakseen ja työpaikalla kolme nuortamiestä, änen alaistaan eivät lopettaneet kiusantekoa. Sen purkamisen sijaan terapeutti alkoi penkoa koko lapsuusajan asioita ja minäkin olin mukana pari kertaa kuuntelemassa...ja en ymmärtänyt miksi piti kaikki asiat sekoittaa keskenään. Olemme ihmetelleet monelta kantilta asiaa. Tytär oli lapsena iloinen ja hänellä oli kavereita sekä harrasti mieliharrastustaan, jossa minä olin paljon mukana.

      Tilanne on nyt niin, että terapia loppui ja tytär on vihainen minulle edelleen(keskustelimme aiemmin asiasta ja haimme syitä siihen monia kertoja), mutta tytär ei osaa nimetä miksi minä häntä ahdistan ja tuntuu, että viha on ennemminkin parempi sana. Hän sanoi, että sai ohjeeksi terapeutilta mm. sen että välttelisi äitinsä tapaamisia. Kuitenkin tuntuu, että hän kaipaa minua ja olen yrittänyt tulla vastaan ja ehdotella asioita, mutta mikään ei kelpaa. Hän arvostelee, syyttelee ja näpäyttelee minua jatkuvasti. Mielestäni terapeutti jätti KESKEN koko terapian... hän avasi kaiken mahdollisen mistä voisi paha olo johtua, mutta ei ohjannut tyttöä sieltä pois.
      Tämä kaikki on nyt kestänyt lähes 4 vuotta ja tyttö on 30v, enkä usko että saan tyttöäni takaisin enää. Isälleen hän puhuu välttelevästi asiasta.

      • rfarm

        Terapeutti varmaankin edustaa psykodynaamista (tms.) koulukuntaa, sehän pyrkii näköjään aina löytämään syyn lapsuudesta. Ylihuolehtiva äiti ja etäinen isä ovat tyypillisiä syntipukkeja. Varmaankin siksi terapeutti on kehottanut häntä välttelemään sinua.

        Neuvoisin varomaan Freudiin pohjautuvia terapiakoulukuntia.


    • onko apuakaan?

      Onkohan kovin monia tai ketään, jolle psykoterapiasta olisi hyötyä? Tai että hyötyä olisi suhteessa enemmän kuin haittaa?

      • Kiitollinen1

        On hyötyä. Oma asenne ja rohkeus heittätyä terapiaan on ratkaisevaa. Luottamussuhde terapeuttiin on siinä ratkaisevaa. Luottamus joko on tai ei. Itselläni kävi niin, että terapeutti koki minut liian läheiseksi ja lopetti terapian ammattieettisistä syistä. Oli kova paikka, mutta teki aivan oikein. Terapeutti ei voi olla ystävä, vaikka onkin maailman tärkein ihminen silloin kun uskaltaa avata sisimpänsä itsensä, sen jota ei ole edes itselleen koskaan voinut tunnustaa.


      • Anonyymi
        Kiitollinen1 kirjoitti:

        On hyötyä. Oma asenne ja rohkeus heittätyä terapiaan on ratkaisevaa. Luottamussuhde terapeuttiin on siinä ratkaisevaa. Luottamus joko on tai ei. Itselläni kävi niin, että terapeutti koki minut liian läheiseksi ja lopetti terapian ammattieettisistä syistä. Oli kova paikka, mutta teki aivan oikein. Terapeutti ei voi olla ystävä, vaikka onkin maailman tärkein ihminen silloin kun uskaltaa avata sisimpänsä itsensä, sen jota ei ole edes itselleen koskaan voinut tunnustaa.

        Höpö höpö. Tää on sellaista tekstiä jossa syyllistetään ja jolla masennetaan ihmiset. Vika on teoriassa ja sen hulluudesta. Jos se saisi ihmiset parantumaan ja heitettyään terapianaan ei tämmöistä vastuun heittämistä potilaalle edes tarvita.


      • Anonyymi
        Kiitollinen1 kirjoitti:

        On hyötyä. Oma asenne ja rohkeus heittätyä terapiaan on ratkaisevaa. Luottamussuhde terapeuttiin on siinä ratkaisevaa. Luottamus joko on tai ei. Itselläni kävi niin, että terapeutti koki minut liian läheiseksi ja lopetti terapian ammattieettisistä syistä. Oli kova paikka, mutta teki aivan oikein. Terapeutti ei voi olla ystävä, vaikka onkin maailman tärkein ihminen silloin kun uskaltaa avata sisimpänsä itsensä, sen jota ei ole edes itselleen koskaan voinut tunnustaa.

        Ei vaan se on aina sitä mitä ihmisille tapahtuu kun kaikki ihmisestä revitään hajalle. Se pimeys synkkyys, luolamies ja alkukantainen ihminen, joka taistelee hengestään tulee aina esille eikä sitä tarvitse hävetä. Sivistys on sitä, että sivistyksen luomat kerrokset ovat tehneet meistä ihmisen ja yhteiskunnan. Psykodynaaminen terapia hajoittaa sen, mihin ihminen on kehittynyt vuosisatojen saatossa. Se sama löytyy aina, se kun sinut on murrettu ja kaikki mitä olet vuosia oppinut tuhotaan, kun terapeutti saa sairasta nautintoa kun saa tämän esille. Se ei ole terapiaa - psykodynaaminen terapia on mielestäni sairas uskonto, joka on kouluttanut tuhansia ihmisiä tuohoamaan kaiken kehityksen - sen miksi olemme ihmisiä. Psykodynaaminen terapia on erittäin riskialtis, tämä pitäisi nyt tunnustaa sen sijaan, että annetaan terapeuttien hoitaa masentuneita vaikka koko teoria on tehty vain siihen, että ihminen oppii tuntemaan itsensä- mitä tapahtuu kaikille kun viimeinenkin siitä varastetaan joka olet ollut ja terapeutti kiduttaa sekä purkaa ihmisen. Oikeasti rukoilen lähes joka päivä, että tämä sairas suuntaus saisi lopun. Tässä ei ole mitään parantavaa eikä parenemista edes haeta, täällä kerrotaan tyttären vihasta. Prinssi Harry n epäonnistunut terapia on toinen esimerkki, terapia saa vain sinut vihaiseksi ja tuhoamaan kaiken ympärilläsi - niinkuin terapia teki sinulle.


    • Muorix5

      Suurin osa terapioista on turhaa ajan, vaivan ja rahan tuhlausta. Tähän päätelmään olen tullut oltuani läheisteni tukena erinäisten mielenterveysongelmien tiimoilla. Ja kuten tässä keskustelussa on tullut ilmi useassa mielipiteessä, terapia voi myös aiheuttaa lisäongelmia ja olla esteenä parantumiselle.

    • hyötynäkökulma

      Jos puhtaasti potilasta ajatellaan hyödyn kannalta niin kokonaan parantunut potilas on huonoa bisnestä. Karkeasti ajatellen yksityistä vastaanottoa pitävä terapeutti hyötyy siitä kun saa roikotettua potilaitaan terapian tarpeessa mahdollisimman pitkään. Parantunut potilas taas tarkoittaa kuihtuvaa kassavirtaa. Kukin yksityinen terapeutti sitten tekee omat eettiset johtopäätöksensä tahtooko potilaan paranevan vai ei.

      • cfrsesyvuhi

        Ja oikeasti parantunut asiakas on ilo. Uusia asiakkaita riittää kyllä. En tunne ketään kollegaa, joka ei haluaisi asiakkaitten paaranevan. Ilman niitä yhdessä onnistumisen koke muksia työtä ei jaksaisi.
        Rahasta vielä: koulutuksen kalleuteen ja kuluihin nähden, ei tässä työssä rahan vuoksi voi olla.


    • -Shrink-

      Tuota ei kannata jäädä sen kummemin pohtimaan jos on mitään mahdollisuutta vaihtaa terapeuttia. Jos terapiasuhde ei ole hyvä niin sillä voi saada enemmän pahaa kuin hyvää aikan.

    • jussi8881

      Psykoterapeutteja on niin vähän ettei niiden tartte tapella asiakkaista. Kun yksi lopettaa, toinen aloittaa.

      • Raha ratkaisee

        Psykoterapeutteja on koulutettu todella paljon mutta ongelmana onkin, kuka maksaa heidän palkkansa.

        Yksityisten psykoterapeuttien kustannuksista maksaa valtaosan kunnat ja Kela. Nyt kun maamme talous menee alamäkeä ja menoja leikataan, haluavat psykoterapeutit tietenkin pitää kiinni potilaistaan.

        Ilman potilaita psykoterapeutilla ei ole tuloja.


      • 3+88
        Raha ratkaisee kirjoitti:

        Psykoterapeutteja on koulutettu todella paljon mutta ongelmana onkin, kuka maksaa heidän palkkansa.

        Yksityisten psykoterapeuttien kustannuksista maksaa valtaosan kunnat ja Kela. Nyt kun maamme talous menee alamäkeä ja menoja leikataan, haluavat psykoterapeutit tietenkin pitää kiinni potilaistaan.

        Ilman potilaita psykoterapeutilla ei ole tuloja.

        miten sen nyt otta todella paljon? Suomessa on psykoterapeutteja 4900 kpl:a.Aktiivisesti psykoterapeutteina noista toimii 75%. Iso osa on perheterapeutteja, jotka eivät anna yksilöterapiaa. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26519/Selosteita74.pdf?sequence=2


      • ghurmps
        Raha ratkaisee kirjoitti:

        Psykoterapeutteja on koulutettu todella paljon mutta ongelmana onkin, kuka maksaa heidän palkkansa.

        Yksityisten psykoterapeuttien kustannuksista maksaa valtaosan kunnat ja Kela. Nyt kun maamme talous menee alamäkeä ja menoja leikataan, haluavat psykoterapeutit tietenkin pitää kiinni potilaistaan.

        Ilman potilaita psykoterapeutilla ei ole tuloja.

        Olen itse maksanut oman koulutuksen.
        Kunta ei osta minulta mitään palveluja eikä kollegoiltakaan.
        Asiakkat maksavat itse tai kela osan.
        Kela on todennut työkyvyn palauttamiseen ja/tai ylläpitoon tähtäävän kuntoutuspsykoterapian KAIKKEIN tehokkaimmaksi kuntoutusmuodoksi kaikista.
        Kela odottaa tulosta eli luuletteko tosiaan, että asiakkaitaan vuosikausia "hautova" psykoterapeutti kauan töitä saisi?


      • et niinku
        ghurmps kirjoitti:

        Olen itse maksanut oman koulutuksen.
        Kunta ei osta minulta mitään palveluja eikä kollegoiltakaan.
        Asiakkat maksavat itse tai kela osan.
        Kela on todennut työkyvyn palauttamiseen ja/tai ylläpitoon tähtäävän kuntoutuspsykoterapian KAIKKEIN tehokkaimmaksi kuntoutusmuodoksi kaikista.
        Kela odottaa tulosta eli luuletteko tosiaan, että asiakkaitaan vuosikausia "hautova" psykoterapeutti kauan töitä saisi?

        Niinku mikä sun ghrumps pointtisi siis tässä on?


      • ghutdefn
        et niinku kirjoitti:

        Niinku mikä sun ghrumps pointtisi siis tässä on?

        Et niiku vaik vastaus tolle nimimerkille "raha ratkasee" tiäksä..


      • Anonyymi
        ghurmps kirjoitti:

        Olen itse maksanut oman koulutuksen.
        Kunta ei osta minulta mitään palveluja eikä kollegoiltakaan.
        Asiakkat maksavat itse tai kela osan.
        Kela on todennut työkyvyn palauttamiseen ja/tai ylläpitoon tähtäävän kuntoutuspsykoterapian KAIKKEIN tehokkaimmaksi kuntoutusmuodoksi kaikista.
        Kela odottaa tulosta eli luuletteko tosiaan, että asiakkaitaan vuosikausia "hautova" psykoterapeutti kauan töitä saisi?

        Niin just 3v kun loppuu ja kelan tuki niin terapia päättyy ellei potilas ole tarpeeksi rikas, että mielelleen selvittelyä voi sina vaan jatkaa


    • Ex-potilas

      Julkisella puolella ei edes pysty vaihtamaan terapeuttia eikä lääkäriä.En olisi halunnut käydä koko "hoidossa",mutta tekivät lääkenarkin ja tarvitsin välttämättä unilääkkeen.Jouduin kuuntelemaan täysin sekopäisen terapeutin höpinöitä ja pissis-lääkärin kikatusta nelisen vuotta.Mitään asioita ei saanut käsitellä.Hermot meni useaan otteeseen.Täyttä pelleilyä.Nyt en ole ollut mielenterveystyöntekijöiden kanssa missään tekimisissä 7 vuoteen,menee paljon paremmin!Unilääkkeen saan terveyskeskuksesta,ei tarvitse enää kuunnella pottuilua ja epämääräisiä syytöksiä.

    • Mitä jos...

      Mitä jos terapeutti on valmistunut Helsingin psykoterapiainstituutista? Näiden terapeuttien koulutuksessa on ollut epäselvyyksiä, joista YLEn MOT-ohjelmakin on tehnyt yhden jakson, asiasta on uutosoitu myös Hesarissa...

      Lisää tästä ketjusta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10123322

      • Anonyymi

        Erityisesti psykodynaamisesta koulunkäynnistä tehtaillaan tuhoavia toimia kaikkeen kilpailevaan toimintaan kuten ratkaisukeskeisyytwen ja terapiakoulutustahoin, joista tulee muuta kuin heidän edustamansa uskonnon orjia


    • mieti mieti

      Nettiystävät ovat siellä netissä. Ei se ole oikeaa kontaktin ottamista. Kannattaa kuunella terapeuttia. Hänellä on omat syynsä sanoa asiakkaallensa jotian ohjeita, neuvoja. Asiakkkaan tehtävä on kuunnella, miettiä, ottaa onkeensa. Mutta jos kyseenalaistaa jotakain, hänen on kerrottava se terapåeutille, eikä ystävälleen joka sitten valittaa täällä suomi24:ssä, joka taas ei ole ollenkaan terapeuttinen, vaan huono foorumi tällaiseen tarkoitukseen.

      Terapeutti tarkoittanee että uusia tuttavuuksia olisi hyvä löytää ihan elävästä elämästä. Kun asiakas voimistuu, voi terapeuttikin voimistaa menetelmiään. Mutta aloittaja ei ole terapeutti, ystävät eivät saisi kyseenalaistaa ammattilaisen tekemää työtä. Jos terapeuttia tarvitseva ihminen kuunteleekin ennemmän ystäviään, ollaan hakoteillä. Paramenimen hidastuu ja pahimmassa tapauskessa asiakas lopettaa terapeutilla käymisen. Ammattilaiseen kannatta luotaa ja jos ystävä purkautuu terapeutista, ei sitä moittimaan kannata alkaa, vaan yhdessä miettiä, miten asiasta puhuu terapeutille.

      Kun aloittajan ysträvä on jo voimistunut, niin onhan kehitystä tapahtunut. Kannattaa jatkaa vaan. Jos ihan oikeasti alkaa tuntua ettei terapeutin kanssa mikään asia edisty, voiha nterapeuttia vaihtaa. Mutta kannattaa miettiä, miksi nettiystävät eivät miellytä terapeuttia. Minusta hän on aivan oikeassa.

      • Onpa ohjeet sinulla

        Huh, huh, mitä kirjoitat! Ja millä valtuuksilla tai tiedolle. Millä perustelet tämän, että "Kannattaa kuunella terapeuttia. Hänellä on omat syynsä sanoa asiakkaallensa jotian ohjeita, neuvoja. Asiakkkaan tehtävä on kuunnella, miettiä, ottaa onkeensa ..."

        Asiakas ei ole psykoterapeuttiin nähden sellaisessa suhteessa, mitä näytät tarkoittavan. Kirjoitat ikään kuin asiakas olisi terapeutin lapsi, ja lapsenhan tulee kyseenalaistamatta kuunnella ja totella vanhempaansa. Tätä ei missään terapiassa edelleytetä, eikä tällainen ole terapiasuhde. Terapeutin ei missään tapauksessa kuulu antaa minkäänlaisia ohjeita asiakkaalle. Tämä on ehdottomasti ammattietiikan vastaista toimintaa.


    • tervepia

      Se joka hakeutuu terapiaan, haluaa apua eikä saa sitä lähipiiriltä. Läheiset voisi tuntea pienen omantunnon pistoksen, miksi ovat olleet niin itsekkäitä että ihmisen pitää mennä ulkopuoliseen terapiaan saamaan apua. Epäitsekkyys ja terve kiltteys on tällä hetkellä ihan hukassa, terapiasta haetaan voimaa että kestää ympärillä olijat, sorry vaan.

      • Cottage garden

        Totta viserrät,näin se menee munkin elämässä.Lähipiiri naureskeli ikäville ongelmille,joita en ite aiheuttanut "et osaa mitään hoitaa " ja on ylimpää ystävää
        tappouhkauksia latelevalle juopolle kiusaaja-naapuriperheelle.Sanoi " sanoin heille
        soittakaa polisille jos häiritsen" .Mitä kaikkia kauheuksia latelee sanoi vähä-älyinen ressukka - kotirouva (vanhan äitini käyttämä määritys ) unohtaen ett soittelipa
        mikä-lie mielivaiva känni?senä n.85vee äiteelle pokiotoista yms raikausjutuista?
        kuten huohotteli äitee Nyt "se rouva taas soitti ei sais soittaa" no lähipiirini saap
        talon kun meen tuntemattomaan hataan äidin kuoltua ja diarya soitteluista löytyypi.
        haastakoot sitte systerin oikeuteen,ett tosiasiat heidän edesottamuksistaan
        häipyy bitti-avaruudesta.Ei siinä terapiat ja pillerit auta,helpottavat työkykyiseksi.


    • ystävät

      "Olemme enemmän huolissani ystävästäni terapeutin käsissä kuin ilman häntä?!?!?

      Olemme pohtineet asiaa kahden ystäväni kanssa jotka ovat myös jutelleet ystävämme kanssa ja tulleet tulokseen että puutumme tähän asiaan."

      Puuttukaa ilman muuta! Terapeutteja on kaikenlaisia.

    • vaihtoon äkkiä

      - kyllä kyllä nopeesti eroon, jotkut terapeutit tekee vaan tuhoa potilaalle !

    • tyrmistynytkin

      Kun avioliitossani oli kriisi niin mieheni psykoterapeutti piti meille pariterapia istunnon. SEn ainoan kerran kun olin siinä niin koin että hän kuulusteli minua, tekemisiäni ja ei kysynyt mieheltäni mitään. Ilmeisesti mieheni sairaalloisen mustasukkaisuuden tuomat epäilykset terapeutti toi esille että ns. auttaisi miestäni. Mutta eikö pariterapia pitäisi olla molemmille hyödyttävä, auttava. Virhe oli siinä että terapeutilla ei olisi pitänyt olla potilas suhdetta kumpaankaan meistä. OLin aivan tyrmistynyt miten hyökkäävä terapeutti oli ja yksipuolinen jutuissaan. Onneksi tajusin sen jälkeen etten aio käydä enää hänen luona. Olimme siis yhtäaikaa mieheni kanssa siinä vastaanotolla.

    • tulevapsykologi

      Millaisissa terapioissa ihmiset oikein käyvät? Olen järkyttynyt.

      Muistakaahan rakkaat kanssaeläjät, että terapeuttia voi aina vaihtaa. Tärkein asia terapian onnistumisen kannalta on terapeutin ja asiakkaan välinen vuorovaikutus ja sen sujuminen, niin sanottu terapeuttinen allianssi.

      Olkaa myös tarkkoja ja valitkaa psykoterapeutti, jolla on oikeasti pätevyys ja koulutus alaansa. Psykologit ja psykoterapeutit ovat Valviran suojelemia nimikkeitä ja takaavat ainakin nimellisen pätevyyden. Tietenkin jokainen yksilö voi soveltaa ammattiaan miten itse haluavat. Psykoterapeutit ovat alkuperäiseltä koulutukseltaan suurimmaksi osaksi psykologeja, psykiatreja ja osaksi myös erikoistuneita sairaanhoitajia ja jopa teologeja. Tietenkin kannattaa tässä siis huomioida myös terapeutin aikaisempi koulutus.

      Teillä on aina oikeus vaihtaa terapeuttia, jos ei tunnu sujuvan. Muistakaa se.

    • khkjkjhk.jhj

      Aloittajalle: tietenkin on ihailtavaa jos olette noin hyviä ystäviä tälle terapoitavalle. Tulee silti väkisilläkin mieleen sellainen asia, että vaikka käy terapiassa, se ei tarkoita sitä että ihminen olisi mitään ymmärtämätön pikkulapsi joka tarvitsee jatkuvasti ulkopuolisten ohjausta ja tätä "auttamista".

      On hyvin mahdollista, että hän on alkanut terapiassa voimaantumaan, ja alkanut karttamaan ihmisiä eli näitä "ystäviä" jotka voivat olla todella kaukana oikeasta ystävyydestä.

      Voiko olla, että aloittajaa vähän kismittää kun hänen "auttavaisuutensa" on nyt torjuttu, ja "ystävä" kykeneekin nyt itse auttaa itseään? näitä tuhoisia ihmissuhteita on maailmassa pilvin pimein, jossa toinen "kiltti" osapuoli auttaa aina omankin hyvinvointinsa kustannuksella, ja toinen on näin jatkuvasti kiitollisuudenvelassa, jota ei koskaan saa kuitattua. Ulkopuoliselle asia näyttää siltä, että pois jättäytynyt ihminen on kauhea ja itsekäs, kun on yhtäkkiä katkaissut välejänsä vähän sieltä sun täältä.

      Läheisriippuvainen ihminen verhoaa itsensä kiltteydellä, auttavaisuudella, ulkopuoliselle hän näyttää kertakaikkiaan mahtavalta ja ihailtavalta ihmiseltä, joka aina pistää omat tarpeensa syrjään auttaakseen jotain "onnetonta" ihmistä, joka ei ikinä saa elämäänsä kuntoon. Kun sitten elämän saakin kuntoon, läheisriippuvainen vihastuu ja alkaa manipuloida "ystävää" kaikin keinoin, jotta saisi takaisin tämän suhteensa, mistä hän on riippuvainen. Läheisriippuvainen tarvitsee toista ihmistä tunteakseen itsensä hyväksi ja kokonaiseksi ihmiseksi, hän käyttää muita omiin tarpeisiinsa, eikä se ikinä ole tervettä ystävyyttä.

    • asddaasasdsd

      Joskus on niin että terapeutilla itsellään voi olla pahoja psykkisiä ongelmia. Luulisi sellaisten tulevan esille.

    • hunter1

      Joo, meillä on monenlaisia terapeutteja ja "terapeutteja." Itekin oon käyny parilla "terapeutilla", ja huomannu että mulla menee parmmin ku niillä. Psykologiks lähetään opiskeleen yleensä sen takia että on niitä luurankoja kaapeissa ;)

      • tarkennus.

        Kaikki psykologithan eivät toimi psykoterapeutteina. Ihan vain siksi haluan korjata, etteivät kaikki psykologit tule leimatuiksi.
        On esimerkiksi ammatinvalintapsykologeja, koulupsykologeja, jne.

        Myöskään kaikki psykoterapeutit eivät ole psykologeja. Monet sairaanhoitajat ovat innostuneet kouluttautumaan psykoterapeuteiksi, ja heistä minulla on erittäin huonoja kokemuksia.


      • korjasit jee
        tarkennus. kirjoitti:

        Kaikki psykologithan eivät toimi psykoterapeutteina. Ihan vain siksi haluan korjata, etteivät kaikki psykologit tule leimatuiksi.
        On esimerkiksi ammatinvalintapsykologeja, koulupsykologeja, jne.

        Myöskään kaikki psykoterapeutit eivät ole psykologeja. Monet sairaanhoitajat ovat innostuneet kouluttautumaan psykoterapeuteiksi, ja heistä minulla on erittäin huonoja kokemuksia.

        kiva et korjasit.


    • entinen asiakas

      Ammattitaitoinen terapeutti/psykoterapeutti pyrkii tekemään lopulta itsensä tarpeettomaksi eli asiakas pystyy elämään terapian myötä vahvistuneena ja löytämään itsenäisesti ratkaisumalleja haastaviin tilanteisiin. Valitettavan moni terapeutti/psykoterapeutti on ongelmissa itsensä kanssa eikä kykene erottamaan omia asioitaan asiakkaan asioista. Ja siinä sitten syntyy ongelmia.

      Terapeutilla/psykoterapeutilla voi olla, kuten kellä tahansa ihmisellä, omiakin haasteita elämässä, mutta hänellä pitäisi olla koulutuksen kautta taito erottaa nämä asiat toisistaan sekä jättää omat asiat terapiasuhteen ulkopuolelle.

      Itselläni on kokemusta siitä, kun psykoterapeutti alkoholisoitui.Hän alkoi käyttää terapiassa kertomaani minua vastaan, kun ihmettelin hänen käytöstään ääneen. Tänä päivänä ei kuulemma enää tee mitään töitä...ammattioikeudet ovat menneet viinan myötä vessasta alas. Pitkään siinäkin kesti, kun totesin hänen ilmioittelevan vielä pari vuotta sen jälkeen, kun itse sieltä tajusin lähteä pois. Ja lähtiessäni hän oli jo täysin alkoholisoitunut.
      Järkyttävää oli myös huomata pikkukaupungissa muiden psykoterapeuttien kollegiaalisuus... yksi lääkäri oli onneksi rohkea ja teki ilmoituksen. Joku asiakkaansa oli kuulemma myös tehnyt.

    • Asiat julkiseksi

      Aloituksessa mainittu on psykoterapeutti, Valviran hyväksymä ammattilainen, joka käyttää valtaansa psyykkisesti sairastuneeseen ystäväämme väärin.

      Onneksi ystävämme rohkaistui kertomaan meille terapeutista. Hän on nykyisin vain itkuinen ja ahdistunut, terapeutti on "toivonut" että hän ei puhuisi terapiaistunnoista ulkopuolisille?! Salassapito koskee vain psykoterapeuttia, ei asiakasta. Harmittaa että terapeutti saa toimia ammatissaan, niin räikeästi hän manipuloi. Kirjaamme kaiken Valviraan ja toivottavasti psykoterapeuttien toimintaa jatkossa tarkkaillaan ja läheiset puuttuvat ystäviensä terapian kulkuun, mikäli havaitsevat siinä ongelmia. Myös ammattiin kouluttautuneet voivat käyttää valtaansa väärin, ajattelevat olevansa suojassa koulutuksen saaneena. Harmillista toimintaa!

      • Muorix5

        Lähes joka kerta olen saanut terapiasta kyytiini raivostuneen, ahdistuneen, syyttävän, itkuisen, paniikissa olevan ymym läheisen. Välillä henkilöt ovat olleet kaikkea tätä tai jotain näistä tai enemmänkin. Todella mahtavaa auttamista. Seuraavat päivät ovatkin sitten terapeutin asiakkaan tukemista, auttamista, kuuntelemista ja valvontaa, ettei hlö tee jotain typerää sekavassa mielentilassa. Sitten kun saat ihmisen rauhoittumaan alkaa sama taas uudestaan seuraavan terapiakäynnin jälkeen. Enimmäkseen terapiassa oli sitten psyko tjm kaivetaan samaa tunkiota, ettei vaan pääse ikävät asiat unohtumaan. Aloittajalle sympatiat ja hyvä ystävälle, että joku on järkeä puhumassa. Terapeutti muistuttaa vaan monesti jotain uskonnollista pappia tms., josta on todella vaikea irrottautua ja alkaa ajattelemaan omilla aivoilla.

        Tämä edellä kirjoitettu on omaisen näkökulmaa ja jos joku terapeutti tästä suuttuu, niin ei voi mitään, tämä on todellista elämää.


      • se_on_salaisuus

        Kuuluuko tuo yleisesti psykoterapiaan, että asiakas ei kerro terapiassa käsitellyistä asioista kenellekään? Minullakin on koulutettu psykoterapeutti, joka on terapian alusta lähtien korostanut ja varmistellut, että minun ei tulisi kertoa terapiassa käsitellyistä asioista edes lähimmille ystävilleni. Tuollainen epäilyttää ja ärsyttää minua. Mutta ehkä se on psykoterapeuttien koulutuksessa opetettu toimintatapa ja ehkä tärkeää toimivan terapiasuhteen kannalta?


      • Shkrump
        se_on_salaisuus kirjoitti:

        Kuuluuko tuo yleisesti psykoterapiaan, että asiakas ei kerro terapiassa käsitellyistä asioista kenellekään? Minullakin on koulutettu psykoterapeutti, joka on terapian alusta lähtien korostanut ja varmistellut, että minun ei tulisi kertoa terapiassa käsitellyistä asioista edes lähimmille ystävilleni. Tuollainen epäilyttää ja ärsyttää minua. Mutta ehkä se on psykoterapeuttien koulutuksessa opetettu toimintatapa ja ehkä tärkeää toimivan terapiasuhteen kannalta?

        En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Kysypä, miksi et saisi vapaasti puhua. Kuulostaa vähän oudolta. Omassa koulutuksessa en olisi voinut kuvitellakaan tällaista ohjetta.


      • se_on_salaisuus
        Shkrump kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Kysypä, miksi et saisi vapaasti puhua. Kuulostaa vähän oudolta. Omassa koulutuksessa en olisi voinut kuvitellakaan tällaista ohjetta.

        Kiitos vastauksesta. Kun olen sitä joskus häneltä kysynyt, niin hän on yleensä vastannut suurpiirteisesti, jotenkin niin että siinä rikkoontuisi terapiasuhteen ainutlaatuisuus, kun niistä asioista tietäisivät muu(t). No, ehkäpä kysyn häneltä seuraavaksi, että mistä hän on tuon periaatteen saanut ja että onko se annettu hänen koulutuksessaan.


      • Shkrump
        se_on_salaisuus kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Kun olen sitä joskus häneltä kysynyt, niin hän on yleensä vastannut suurpiirteisesti, jotenkin niin että siinä rikkoontuisi terapiasuhteen ainutlaatuisuus, kun niistä asioista tietäisivät muu(t). No, ehkäpä kysyn häneltä seuraavaksi, että mistä hän on tuon periaatteen saanut ja että onko se annettu hänen koulutuksessaan.

        Ainoa syy, minkä keksi, on se, että jos olette (yhdessä!) pohtineet sitä, että asioiden pitäminen itsellä on sinulle vaikeaa. Tarkoitan tällä sitä, että joskus ihmiset kokevat puhuvansa liiankin avoimesti kavereilleen tai puolitutuille henkilökohtaisia asioitaan. Mutta tämä on vähän toinen asia varmaan.

        Nyt tulee mieleen myös se, että psykoterapiasuhteessa tapahtuvia asioita ja tunteita käsiteltäisiin ensisijaisesti psykoterapiasuhteessa. Tällä tarkoitan sitä, että jos esimerkiksi kokee psykoterapeuttinsa etäiseksi, niin olisi hyvä, jos siitä voisi/uskaltaisi puhua psykoterapeutin kanssa eikä vain ystävien kanssa. Näin päästään yhdessä tutkimaan, mikä sai kokemaan näin, mikä nosti tämän tunteen ja ajatuksen pintaan ja onko siinä jotakin perää, jotakin yhteyttä muissa ihmissuhteissa koettuun jne.

        En kyllä ymmärrä, miksi ei saisi myös (!) ystävien kanssa pohtia vaikka terapiasuhdettaan. Psykoterapiaa mystifioidaan ihan turhaan ja tällainen outo ohjeistus saattaa sitä lisätä.


      • Anonyymi

        Yusein terapeutti kieltää puhumasta terapiasta kenellekkään..


      • Anonyymi
        Shkrump kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Kysypä, miksi et saisi vapaasti puhua. Kuulostaa vähän oudolta. Omassa koulutuksessa en olisi voinut kuvitellakaan tällaista ohjetta.

        Psykodynaaminen lyttäävä ja henkistä väkivaltaa käyttävä terapeutti toi myös minulle tämän heti alkuun ja kielsi puhumasta terapiassa käsiteltyjä asioita muualla kuin terapiahuoneessa - > Kuuluu oman käsitykseni mukaan ainakin anlyyttisiin ja psykodynaamisiin terapioihin.

        Minä juoksisin karkuun jos terapeutti kieltäisi puhumasta terapiasta.


      • Anonyymi
        Muorix5 kirjoitti:

        Lähes joka kerta olen saanut terapiasta kyytiini raivostuneen, ahdistuneen, syyttävän, itkuisen, paniikissa olevan ymym läheisen. Välillä henkilöt ovat olleet kaikkea tätä tai jotain näistä tai enemmänkin. Todella mahtavaa auttamista. Seuraavat päivät ovatkin sitten terapeutin asiakkaan tukemista, auttamista, kuuntelemista ja valvontaa, ettei hlö tee jotain typerää sekavassa mielentilassa. Sitten kun saat ihmisen rauhoittumaan alkaa sama taas uudestaan seuraavan terapiakäynnin jälkeen. Enimmäkseen terapiassa oli sitten psyko tjm kaivetaan samaa tunkiota, ettei vaan pääse ikävät asiat unohtumaan. Aloittajalle sympatiat ja hyvä ystävälle, että joku on järkeä puhumassa. Terapeutti muistuttaa vaan monesti jotain uskonnollista pappia tms., josta on todella vaikea irrottautua ja alkaa ajattelemaan omilla aivoilla.

        Tämä edellä kirjoitettu on omaisen näkökulmaa ja jos joku terapeutti tästä suuttuu, niin ei voi mitään, tämä on todellista elämää.

        Nauhuri mukaan!


      • Anonyymi
        Shkrump kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Kysypä, miksi et saisi vapaasti puhua. Kuulostaa vähän oudolta. Omassa koulutuksessa en olisi voinut kuvitellakaan tällaista ohjetta.

        Psykoanalyyttinen tai dynaaminen terapia jossa ihmisen psyyke harjoitetaan ja viedään psykoosin partaalle.

        Sama täälläkin. Kehuin terapeutin maasta taivaaseen että pääsin pois. Sieltä ei muuten pääse!


      • Anonyymi
        Shkrump kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Kysypä, miksi et saisi vapaasti puhua. Kuulostaa vähän oudolta. Omassa koulutuksessa en olisi voinut kuvitellakaan tällaista ohjetta.

        Psykodynaaminen terapeutti korosti myös minulle tätä. Se on Yleistä pahoinpitelyterpioissa joissa ihminen viedään psykoosin partaalle ja masennetasn terapialla mm ymmärtämällä kaikki väärin ja syyttämällä vuorovaikutusongelmasta asiakas


      • Anonyymi
        Muorix5 kirjoitti:

        Lähes joka kerta olen saanut terapiasta kyytiini raivostuneen, ahdistuneen, syyttävän, itkuisen, paniikissa olevan ymym läheisen. Välillä henkilöt ovat olleet kaikkea tätä tai jotain näistä tai enemmänkin. Todella mahtavaa auttamista. Seuraavat päivät ovatkin sitten terapeutin asiakkaan tukemista, auttamista, kuuntelemista ja valvontaa, ettei hlö tee jotain typerää sekavassa mielentilassa. Sitten kun saat ihmisen rauhoittumaan alkaa sama taas uudestaan seuraavan terapiakäynnin jälkeen. Enimmäkseen terapiassa oli sitten psyko tjm kaivetaan samaa tunkiota, ettei vaan pääse ikävät asiat unohtumaan. Aloittajalle sympatiat ja hyvä ystävälle, että joku on järkeä puhumassa. Terapeutti muistuttaa vaan monesti jotain uskonnollista pappia tms., josta on todella vaikea irrottautua ja alkaa ajattelemaan omilla aivoilla.

        Tämä edellä kirjoitettu on omaisen näkökulmaa ja jos joku terapeutti tästä suuttuu, niin ei voi mitään, tämä on todellista elämää.

        Hyvä että tuot näitä todellisia havaintoja terapian jälkeen ihmisen sekavuudesta esille. Terapian tarkoitus on paljastaa ihmisen viat ja tuoda tuntematon esille. Tämä kuvaa sitä prosessia mitä ihmisessä tapahtuu kun psykodynaaminen tai analyyttinen terapeutti purkaa ja ajoittaa ihmisen.


      • Anonyymi
        Shkrump kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Kysypä, miksi et saisi vapaasti puhua. Kuulostaa vähän oudolta. Omassa koulutuksessa en olisi voinut kuvitellakaan tällaista ohjetta.

        Sain itse saman ohjeen psykodynaamisen terapian edustajalta. Narisisti eristää ja sitoo itseensä kumppanit. Psykodynaamisessa terapiassa käy samoin kuin suhteessa narsistiin.


      • Anonyymi
        Muorix5 kirjoitti:

        Lähes joka kerta olen saanut terapiasta kyytiini raivostuneen, ahdistuneen, syyttävän, itkuisen, paniikissa olevan ymym läheisen. Välillä henkilöt ovat olleet kaikkea tätä tai jotain näistä tai enemmänkin. Todella mahtavaa auttamista. Seuraavat päivät ovatkin sitten terapeutin asiakkaan tukemista, auttamista, kuuntelemista ja valvontaa, ettei hlö tee jotain typerää sekavassa mielentilassa. Sitten kun saat ihmisen rauhoittumaan alkaa sama taas uudestaan seuraavan terapiakäynnin jälkeen. Enimmäkseen terapiassa oli sitten psyko tjm kaivetaan samaa tunkiota, ettei vaan pääse ikävät asiat unohtumaan. Aloittajalle sympatiat ja hyvä ystävälle, että joku on järkeä puhumassa. Terapeutti muistuttaa vaan monesti jotain uskonnollista pappia tms., josta on todella vaikea irrottautua ja alkaa ajattelemaan omilla aivoilla.

        Tämä edellä kirjoitettu on omaisen näkökulmaa ja jos joku terapeutti tästä suuttuu, niin ei voi mitään, tämä on todellista elämää.

        Ymmärrän. Ja tiedän hyvin millaista terapiaa läheisesi on saanut. Uskon tämän hyvin. Paraniko sietokyky? Tuskin.


      • Anonyymi
        Shkrump kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Kysypä, miksi et saisi vapaasti puhua. Kuulostaa vähän oudolta. Omassa koulutuksessa en olisi voinut kuvitellakaan tällaista ohjetta.

        Minunkin psykodynaaminen terapeutti kielsi, etten saa kertoa kenellekkään mitä terapiassa tapahtuu.

        No se olikin pahinta väkivaltaa mitä olen ikinä kokenut ja pahempaa hämmärryttämistä mitä ikinä on tapahtunut.


    • sommar är här

      Terapeutti voi olla itsekin läheisriippuvainen ja tarvita potilaita kohottaakseen omaa itsetuntoa. Terapeutti voi korostaa myös omaa ammattitaitoaan ja saavutuksiaan potilaalle, vetäytyä näiden taakse kun potilas kyseenalaistaa terapeutin puheita.

      Huono terapeutti haluaa potilaan olevan kiltti ja helppo, mutta kun potilas alkaa itsenäistyä, omistaa mielipiteitä ja kyseenalaistaa hoidon, tulee ongelmia.

    • tDSRFRFS

      Valviraan vaan kantelua. Terapeuteissa on varmaan paljon sosiopaatteja, jotka haluavat kontrolloida ja jopa aiheuttaa pahaa asiakkailleen.

      • Hyvät neuvot +

        Jaahas. Vai että kantelua kehotat tekemään Valviraan. Ja mitä luulet sen auttavan ja ketä?


      • Anonyymi
        Hyvät neuvot + kirjoitti:

        Jaahas. Vai että kantelua kehotat tekemään Valviraan. Ja mitä luulet sen auttavan ja ketä?

        Terapeutin kommentti. Ei niin yksittäinen valitus autakkaan, mutta jos saadaan koko terapiakentän totuus julki niin se auttaa! Myös toimittajalle olisi hyvä kertoa totuus koko hommasta!


      • Anonyymi

        Tein. Mutta ne kadotti kaikki valitukset ja paperit. Siitä on nyt. 3 vuotta eikä ratkaisua tai mitään käsittelyä ole vieläkään kuulunut.


    • pyrz2

      Tuttavapiirissä myös eräs tapaus kun tuntui että terapeutti eli omaa ajatusmaailmaa ja arvomaailmaa potilaansa/asiakkaansa kautta. Oli todella vahvat mielipiteet ja varsinkin ihmisistä joita ei ollut tavannut ja jotka olivat vielä potilaallekkin suht uusia tuttavuuksia. Näin muokkasi potilaan käsitystä niistä ihmisistä ja ylipäätään kaikesta kuten maailmankatsomuksesta.

      Monesti kuulin kaverin puhuvan vähän erilaiseen tyyliin asioista joista ennen oli puhunut ja kun tiedustelin nosti esiin että hänen terapeuttinsa on tästä puhunut ja ollut tätä mieltä jne. Näissä asioissa varsinkin olin melkein aina eri mieltä ja kaverin ajatuksetkin muuttuneet vähän siihen suuntaan.

      Tottakai vastuu on myös terapiassa kävijällä tässä mutta usein mieli on sen verran huonossa kunnossa että ei itse tajua kyseistä tilannetta. Tämä tapaus siis yksityisellä ja sinne mahtuu jos jonkinlaista "terapeutti".

    • Kallista paskaa

      PELKKÄÄ PASKAA KOKO PSYKOTERAPIA!

      Satoja tunteja eri sohvilla maanneena, voin ihan olematta edes katkera todeta näin.

      Suurin osa kaikista asiakkaista tarvitsisi ihan pelkän tukihenkilön, joka auttaa alkuun asioiden käsittelyssä, tai monen, varsinkin nuoren kohdalla hoitamisessa.

      Kaikilla asiakkaiden yhteinen nimittäjä on itsetunnon heikkeneminen syystä, tai toisesta, tai yksinkertaisesti jämähtäminen jonkun asian eteen.

      Jälkikäteen ajateltuna on sairasta, kun ihminen käy muutaman vartin viikossa vatkaamassa asioitaan, kun oikeasti tarvitsisi ymmärtäväisen ihmisen pariksi viikoksi 24h, tukemaan elämän saattamisessa raiteilleen.

      Päihdehuollon työntekijät ovat paljon kovempia ihmismielentuntijoita, kuin yliopistossa kymmenen vuotta notkuneet kognitiivisen, tai muun vastaavan psykoterapian "erityisasiantuntijat".

      Aloittajan viestiin on helppo yhtyä. Se on 70€ kolme varttia ja jos pokaa ei ole muutenkaan, niin äkkiä hoitometodit kallistuu oman toimeentulon turvaamiseen.

      • 4+9

        Jotkuthan tarvii huoriakin, kun toiset vaan menee parisuhteeseen. Olisiko sinua jaksanut kukaan ilman rahaa kuunnella?


    • salassapitoa vai ei

      Onko terapeutilla vaitiolovelvollisuus ja kuinka hän valvoo ettei muut potilaat esim. näe toisen potilaisen tietoja tms. Oma terapeutti kertoi naapuristamme, ei nimellä, ,mutta tunnistettavasti ammatin kautta, hänen ongelmistaan minulle, auttamistarkoituksessa (nyt pelkään hänen kertovan minun ongelmia hänelle).

      Miten näitä toisen potilaan tietoja pitää käsitellä ja saako puhua toisten ongelmista muille asiakkaille?

      • loukattu

        Kaikilla terapeuteilla ja mielenterveystyöntekijöillä on vaitiolovelvollisuus,noin teoriassa.Terapeutti ei saa kertoa potilaan tietoja kenellekään ulkopuoliselle.Edes omaisille ei saa kertoa mitään ilman sinun kirjallista suostumustasi.Jos saat tietää,että terapeuttisi on levitellyt asioitasi,marssi tekemään rikosilmoitus poliisille.Tuomio parhaimmillaan 2v.ehdotonta.Ylilääkäriä tai potilas-asiamiestä on turha vaivata,suojelevat omiaan.


      • Spuhsd

        Tiedot (potilas asiakirjat ja muistiipanot) pidetään lukon takana. Tietsikan ruutu pimeänä, kun asiakas huoneessa. Edes auttamistarkoituksessa ei saa paljastaa muiden asiakkaiden asioita. AIVAN yleisesti voi kertoa esim. "on yleistä että", "joillakin...". Voi kertoa yleisiä havaintojaan, mutta kukaan asiakas ei saa MILLOINKAAN olla tunnistettavissa. Asiakkuuden paljastuminen saati sitten asioden paljastuminen on ammatillinen virhe. Toivottavasti jaksat viedä asiaa eteenpäin.


    • tes4

      testi

    • psykopat-terapeut

      Käyn yksityisessä traumaterapiassa helsingissä viehättävän valvira hyväksytyn naisterapeutin luona, ja hänen kävi sanomaan ettei pidäfff käydä keskustelemaan näistä hänen menetelmistä, mielipiteistä tai yhteisistä istunnoistamme muille, ystäviesi tai perheenjäseniesi kanssa. Kielsi puhumasta tyttöystävälleni ja faijalle. En pidä hänen alistavasta, kontrolloivasta ja mitätöivästä käyttäytymisestä, oloni on huonompi jokaisen käynnin jälkeen. Hän arvostelee koulutustani (insinööri) ja harrastustani (jääkiekko), hän mitätöi ja saa minut voimaan huonosti. Olin terveempi ennen terapiaa, haluaisin kertoa tästä muille ja lopettaa hänen luona käynnit.

      Kuulin hänen kerran nauravan että ota sinäkin näitä "kelan ja sossun maksavia" asiakkaita kun rahat tulee varmasti joka käynnistä, eikä "ne" (potilaat) mitään tiedä, voi käydä laittaamaan vaikka pari lisättyä käyntiä välillä maksatukseen esim. kriisin varjolla, ilman että potilas näistä tietääkään koskaan. Hän puhui että hyvät lomarahat tästä saa. (kannusti jotain nuorempaa kollegaansa).

      (olen valmistunut insinööriksi, jouduin työttömäksi kesätöiden jälkeen), kela maksaa traumaterapiani ja sossu loput. mä käyn vaihtaa terapeutin, mut tarttis potkuu etsiä :(

      • jefioejg

        "Kuulin hänen kerran nauravan että ota sinäkin näitä "kelan ja sossun maksavia" asiakkaita kun rahat tulee varmasti joka käynnistä, eikä "ne" (potilaat) mitään tiedä, voi käydä laittaamaan vaikka pari lisättyä käyntiä välillä maksatukseen esim. kriisin varjolla, ilman että potilas näistä tietääkään koskaan. Hän puhui että hyvät lomarahat tästä saa. (kannusti jotain nuorempaa kollegaansa). "

        Tuon olet ihan varmasti keksinyt. Missä hän näin muka nauroi. "Hyvin" uskottavaa.

        Juu..minäkin käyn terapeutilla, joka manaa pahoja henkiä ja olen käynyt jo 30 vuotta ja hän käskee käydävielä toiset 30..uskooko joku? Ja nimet julki eikö vaan..kauheita terapeutteja..vai vain lapsellista mustamaalausta


      • Keksittyjä jutuja

        Mikä on motiivisi tällaiseen mustamaalaukseen ja valheiden levitämiseen. Psykoterapeutin työ on vastuullista ja huonosti palkattua (suhteessa koulutuksen pituuteen ja kustannuksiin). Tällaista palturia ei tarvitsisi levitellä.

        Et tainut tietää, että Kela selvittää kuntoutuspsykoterapiassa olevien kohdalla psykoterapeutin laskuttamien käyntien todenperäisyyden aina asiakkalta. Kukaan ei toimi väittämälläsi tavalla. Ellei oma ammattiylpeys sitä estäisi, niin maineen ja toimeentulon menettämisen pelko ainakin.


    • nimet julkaistava

      Kyllä sairaiden terapeuttien nimet on julkiseksi saatettava, ettei rahat mene kankkulan kaivoon ja terapeutti tee potilaastaan vain sairaammaksi. Ystäväni, tohtorinainen, sai pyskoterapiaa lapsuuden traumoihin, mutta 1v kestävän terapian jälkeen voi paljon huonommin ja oli aina itkuinen ja pahoinvoiva kun joutui lähtemään terapeutin luo, kunnes tajusi että nainen ei halunnut hänen paranevan ja vaihtoi terapeutin. Nyt hän on käynyt 2v ja siitä on yli puoli vuosikymmentä aikaa. Terve ja hyväkuntoinen nainen. Ensimmäinen naisterapeutti oli lähellä ajaa hänet hautaan. Kyllä nämä terapeuttien nimet ja kokemukset on julkaistava että heidän tekemät tuhot ehkäistään.

    • sdafwef

      Meikäläisen terapeutti ilmoitti terapian loppuvan jäädessäni työkyvyttömyyseläkkeelle . Terapia oli kestänyt yli kolme vuotta ja oloni muuttunut yhä huonommaksi.
      Perustelu päätökselle: nyt kun olen eläkkeellä asiat ovat kunnossa.

      • Anonyymi

        Sinulla ei ole enään rahaa. Rahananne terapeutti.


    • sairaathoitaasairait

      kauhistuttavaa. Kolme vuotta terapiaa ja olo vain yhä huonompi. Missä näitä oikein valvotaan? Joku rekisteri pitäisi tuoda kansalaistan nähtäville ja kokemukset ihan nimien kanssa. En uskaltaisi lastani (täysi-ikäinen) antaa terapeutin käsiin joka on itse terapian tarpeessa tai manipuloiva. Haluaisin terapian antavan tyttärelleni rohkeutta, vahvuutta ja tukea, mutta pelkään että hän tulee sieltä pahemmin masentuneena, näin kävi naapurin lapselle (joka oli 23 vuotias), sen jälkeen hän meni huonompaan kuntoon ja joutui suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle. Terapeuti oli häntä käskenyt mennä toihin, ja poika koki sen niin raskaana painostuksena kun yritti vasta selvitä lapsuuden kiusaamisesta, fyysisistä, epäonnistuneista sairaalaleikkauksista jossa tehtiin hoitovirhe ja hän opettelee uudelleen perusasioita. Hänet olisi pitänyt ensin hoitaa kuntoon, mutta terapeutti tahtoi itselleen kannuksia nopeiden paranemisien listaan. Tässä tilanteessa se kävi hänen kokemuksiensa kannalta liian rankalle kun taisteli yhä masennusta vastaan. Annan myös ääneni näiden julkisesti nimettävien terapeuttien ja heidän tekojen vastuuta kannattavaan listaan. Tästä pitäisi tehdä kansalaisaloite, jokaisen meidän ja lapsiemme turvallisen hoidon saamiseksi.

    • Lapanderinjuomiskone

      Tuohan on vain terve osa parannusprosessia. Kun ymmärtää itse olevansa terve, vaikka muut väittävät muuta ja uskaltaa silti tehdä päätöksen lopettaa terapia, niin sittenhän kaikki on hyvin. Jos ei uskalla lopettaa terapiaa ja kuuntelee psykologiaan kuin lammas, niin kyllähän se on selvä osoitus siitä että päässä viiraa yhä ja pahasti, ja terapia on todellakin tarpeen.

      • Anonyymi

        Ja tämäkin on terapiassa juuri tavoiteltua a puretaan puolustusmekanismit ja vastustus ja kun ei kykene vastustamaan terapeuttia on hoidob tarpeessa ja terapeutti pahoinpitelee niin kauan kunnes rahasi on loppu


    • menoa ihmettelevä

      Hei muuten,

      tunnetteko yhtään koulutuksen saanutta alan ammattilaista, jolla omat asiat ovat kunnossa. Tunnen 4 psykologia/psykoterapeuttia ja kaikki ovat sotkeneet oman elämänsä ja kolme heistä syö mielialalääkkeitä ja kuitenkin jatkavat työssään.

      • öjhjögjkyrdjgdj

        Tunnen useammankin.


    • kansalaisaloite2014.

      Terapia voi viedä huonompaan suuntaan jos terapeutiksi osuu psykopaatti/sosioppaatti. Usein terapeutilla on ollut itsellä ongelmia psyykeen kanssa, työssään pääsee itsetuntoaan kohottamaan "sairaampien" kustannuksella. Vaihtakaa terapeuttia jos tuntuu pahalle aina käyntien jälkeen, jos kaverinne huomaavat teidän menneen huonommaksi, ärtyisäksi tai etäiseksi, yleensä kaverit ja perhe näkevät vaikutuksen luonteeseen. Se ei automaattisesti ole hyvä. Silloin pitää vaihtaa terapeuttia ja jos ongelmia, niin valviraan ilmoitus. Suosittelen myös puhumaan terapeutin kanssa käsittelemistänne asioista puolison tai luotetun ystävän/ystävien kanssa, jotta nämä väärinkäyttävät psykoterapeutit paljastuisivat. Potilaan ei tarvitse olla hiljaa istunnon keskusteluista, niistä voi ja saa puhua.

      JOku lista väärin asemaansa käyttävistä olisi tehtävä. Kansalaisaloite!

    • Terapeutin uhri

      Varokaa varsinkin psykoanalyysia.

    • muistinvirkistys

      http://www.kalliomaaret.blogspot.fi

      Kuka tahansa voi esiintyä psykoterapeuttina tai seksiterapeuttina lue tästä

      onpas ihmeellisiä ammatteja?

      Pelkkä ko terapeutti tai sosionomi ei koskaan ole oikea lääkäri kuka ottaa vastuun jos henkilö mokaa potilaan hoitosuhteessa tai saa aikaan muuta järjestelmällistä vahinkoa?

      Elävä esimerkki Maaret Kallio joka ei ole virallinen lääkäri ja jonka liiketoimia vielä kuihtuva roskalehti Helsingin sanomat ja muut valheeseen ja petoksiin erikoistuneet roskajournalistit edistävät mutta miksi?

      http://maaretkallio.com

      Jo rivienkin välistä on luettavissa että Kallion motiiveja ylläpitää ainoastaan mainos ja raha ja näin harhaanjohtamisen riski on suuri.

      Kallion toimia ei ylläpidä terveydenhuollon realistinen etiikka.

      Silloin kun leikitään ihmisten terveydellä taloudellisen hyödyn tavoittelemiseksi kysymys kuuluukin onko tässä oman alansa Pirkko Jalovaara?

      Bloggarit herätys "tohtori Nieminen" on päässyt mainoksen makuun annetaan sitä hänelle lue lisää tästä!!!

      http://www.kalliomaaret.blogspot.fi

      • Anonyymi

        Pääsi julkisuuteen paritusohjelmassa. En luota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsi julkisuuteen paritusohjelmassa. En luota.

        Edustaa positiivista ratkaisukeskeistä. Varsinkin psykodynaaminen koulukunnan syyttävä sormi pitää ongelmat pinnalla muualla jotta kukaan ei heitä ja heidän toimintaansa sekä riskialttiutta tajuaisi tutkia


    • Anonyymi

      Kyllä näitä mieleltään sairaita psykoterapeutteja valitettavasti on. Onhan näistä lehdissäkin kirjoiteltu, mutta vain marginaalisen pieni osa tulee ihmisten tietoisuuteen.
      Se että on valviran rekisterissä ei todellakaan todista etteikö terapeutti itse koskaan sekoaisi tai toimisi väärin. Ihmisiähän hekin ovat, yhtälailla heilläkin voi olla narsismia, traumoja, psykopatiaakin. Jostainhan se mielenkiinto alanvalintaankin on lähtenyt.

      Muistakaa herranjestas ilmoittaa näistä tapauksista valviralle, omalle lääkärille, läheisille, kenelle vaan että saadaan nämä sekopäät pois pilaamasta muiden ihmisten elämä ja kollegojensa maine!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Pääsin eroon sekopäisestä terapeutista. Onneksi. Taisi ottaa koville kun ilmoitin kyllästyneeni siihen että en tarvitse käyntejä minkä lisäksi hän ei koskaan kuunnellut mitä sanoin, unohteli asioita, kyseli jatkuvasti samoja asioita jne. Oli jotenkin dementoituneen oloinen äijä. Sanouduin irti sopimuksesta koska ns. terapia oli täysin hyödytöntä lässytystä ja voin paremmin ilman sitä.

        Omana selityksenä Kelalle terapian keskeyttämiseen äijä oli keksinyt ja kirjoittanut aivan sekopäisen tarinan siitä miten lemmikin juuri tapahtunut kuolema muka oli suistanut minut raiteiltani minkä vuoksi lopetin käynnit. Teksti oli käsittämätöntä enkä tunnistanut itseäni siitä. Minulla ei edes ole ollut lemmikkiä ikuisuuksiin. Tajusin että tyyppihän on täysin sekaisin. Huolestuttaa jos joku toinen joutuu hänen uhrikseen. Ainoa mitä kalju äijä osasi oli rahastus. Miten ilmoittaa Kelalle että henkilö tulisi poistaa heidän hyväksymiensä terapeuttien listalta ja että henkilö valehtelee Kelalle sopimuksen irtisanomisperusteista? Pakko ilmeisesti valehdella kun asiakkaat tuntuvat vaihtuvan tiuhaan, itsessähän hän ei näe syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsin eroon sekopäisestä terapeutista. Onneksi. Taisi ottaa koville kun ilmoitin kyllästyneeni siihen että en tarvitse käyntejä minkä lisäksi hän ei koskaan kuunnellut mitä sanoin, unohteli asioita, kyseli jatkuvasti samoja asioita jne. Oli jotenkin dementoituneen oloinen äijä. Sanouduin irti sopimuksesta koska ns. terapia oli täysin hyödytöntä lässytystä ja voin paremmin ilman sitä.

        Omana selityksenä Kelalle terapian keskeyttämiseen äijä oli keksinyt ja kirjoittanut aivan sekopäisen tarinan siitä miten lemmikin juuri tapahtunut kuolema muka oli suistanut minut raiteiltani minkä vuoksi lopetin käynnit. Teksti oli käsittämätöntä enkä tunnistanut itseäni siitä. Minulla ei edes ole ollut lemmikkiä ikuisuuksiin. Tajusin että tyyppihän on täysin sekaisin. Huolestuttaa jos joku toinen joutuu hänen uhrikseen. Ainoa mitä kalju äijä osasi oli rahastus. Miten ilmoittaa Kelalle että henkilö tulisi poistaa heidän hyväksymiensä terapeuttien listalta ja että henkilö valehtelee Kelalle sopimuksen irtisanomisperusteista? Pakko ilmeisesti valehdella kun asiakkaat tuntuvat vaihtuvan tiuhaan, itsessähän hän ei näe syytä.

        Gaslighting jolla saadaan potilas sekoittamaan ja tulkinnat päälle


    • Anonyymi

      Hoitajiksi kaivataan oikeasti terveitä ihmisiä, harmi että ihmiset motivoituvat ja kiinnostuvat muista syistä kuin siitä että olisvat hyviä ja lahjakkaita työssään. Varsinkin alat joissa ollaan ihmisten henkilökohtaisten asioiden äärellä vaatisi huomattavasti paremmin työstetyn tavan päästä työhön, niin että hakija oikeasti haluaa siihen. Että se olisi kutsumus ammatti. Toisaalta jos on saanut joskus apua niin ymmärrän että se voi synnyttää halua autaa muta kaikkia ei kyklene auttamaan varsinakaan jso on rikki.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe