Lenkkareiden kesto

Miten teillä muilla nuo lenkkarit yleensä kestää?Minulla meni viime kesänä kolmet lenkkarit ja talvella kahdet nastalenkkarit nyt menneenä kesänä menossa neljännet.Olen yleensä ostanut 50-100€ lenkkareita paitsi nastalenkkarit yli 100€ kun ei tunnu hinta paljookaan vaikuttavan kestävyyteen vai pitäisikö satsata vielä enemmän että edes muutaman kk kestäisi.
Kenkä kestää muuten hyvin mutta jo 1-2 kk käytön jälkeen useasti pohjasta kuluu pintakerros ja nehän on sitä myöten selvät.
Lenkkini ovat pääasiassa kävelyä ja kevyttä hälkkäystä n.600-700km/kk.

24

2698

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudet 2 vuoden välei

nosta jalkojan kun kävelet niin lenkkarit kestää pitempään.

• 14+10

On eroa lenkkareilla joo. Hinta ei välttämättä kerro laadusta juuri mitään, vaan vaikuttavia tekijöitä löytyy oman jalan muodosta ja askelluksestakin. Itse käytän seuraavaa ohjetta: Pidä rikkinäiset tallessa. Sitten kun on tarve käydä kaupassa, käy nopeasti läpi, mitkä oli viat missäkin epäonnistuneessa kokeilussa. Varvas hiertää, pohjan materiaali pettää, ilmatyyny hajoaa, lonkka/polvi rasittuu, paino, vettyvyys, jne. Itsellä kolmannet lenkkarit osoittautui jo ihanteellisiksi. Nyt on niillä jo tuhat kilsaa juostu, ei ole kertaakaan hiertäneet ja pohjassa näkyy vasta pientä kulumaa. Pysyneet myös kuosissa, kun edelliset oli tässä vaiheessa jo ihan korkkiruuvilla. Hankala antaa tarkempia ohjeita, kun se on ihan merkki ja mallikohtaista, mikä toimii..

• uskoo ken tahtoo
        14+10 kirjoitti:

On eroa lenkkareilla joo. Hinta ei välttämättä kerro laadusta juuri mitään, vaan vaikuttavia tekijöitä löytyy oman jalan muodosta ja askelluksestakin. Itse käytän seuraavaa ohjetta: Pidä rikkinäiset tallessa. Sitten kun on tarve käydä kaupassa, käy nopeasti läpi, mitkä oli viat missäkin epäonnistuneessa kokeilussa. Varvas hiertää, pohjan materiaali pettää, ilmatyyny hajoaa, lonkka/polvi rasittuu, paino, vettyvyys, jne. Itsellä kolmannet lenkkarit osoittautui jo ihanteellisiksi. Nyt on niillä jo tuhat kilsaa juostu, ei ole kertaakaan hiertäneet ja pohjassa näkyy vasta pientä kulumaa. Pysyneet myös kuosissa, kun edelliset oli tässä vaiheessa jo ihan korkkiruuvilla. Hankala antaa tarkempia ohjeita, kun se on ihan merkki ja mallikohtaista, mikä toimii..

Kertoo se hinta edelleenkin jotakin: Jos haet halpoja ja hyviä, niin osta kahdet.
        Hyvät kengät eivät ole koskaan hiertäneet mistään. Askeetikot ovat eri mieltä, mutta kärsivät sitten jalkavaivoista.

• kuluttajal

Mulla menossa ekat lenkkarit. Kilometrejä kertynyt, pääasiassa asfaltilla, tähän menneessä 793,1 km. Lenkkareiden pohjasta pito-osa näyttää kuleneen hieman ihan kannasta ja ihan kärjestä. Olisko pahemmista kohtaa kannasta kulunut alle 0,7 mm uusiin verrattuna. Voi olla, että on päkiän keskeltä myös vähän kulutnut (en osaa varmaksi sanoa). Pohja kuitenkin näyttää hyvältä, ja uskoisin sen kestävän toiset mokoman kilometrejä lisää. Maksoin 119€, mutta nähnyt jo reilusti alle 100 €:n samaa lenkkaria. Aika paljon kulumiseen varmaan vaikuttaa juoksu/kävely alusta, käyttöympäristö (lämpötila, kosteus, ilmasto, jne.), askellus tapa, käyttäjän paino, itse kenkä, säilytys/huolto. Arki käytössä mulla on varmaan 3 vuotta vanhat lenkkarit, ja ne on kyllä kuluneet ihan reippaasti, muttei sentään puhki.

• kuluttaja!

Kävin eilen kaupassa ja katsoin samalla samanlaisten uusien kenkien pohjaa miten syvät urat siellä on, ja totesin että nykyiset ovatkin kuluneet melkoisesti etuosasta (päkiän kohtaan) josta en tuossa kirjoituksessa ollut ihan varma. :-(

• 6+2

Itse juoksen ainoastaan pururadalla, laadukkaat kengät kestävät toista vuotta ihan helposti. Niin kroppakin kestää paremmin pehmeällä.

Kyllähän asfaltillä ja hiekalla kuluu aika nopeasti mitkä tahansa kengät laadusta riippumatta.

• maratonille?

Siis 600-700 km/kk, eli yli 20 km per päivä? Olen juossut omilla Nike-kengillä alle 1500 km, pääasiassa asfaltilla ja alkaa olla varmaan päivänsä päässä eniten kuluvasta kohdasta.

• 1000km

Hyvä nyrkkisääntö on se 1000km. Itse olen suosiolla vaihtanut noin 1000km välein. Asicseilla juoksen. Juoksen lähinnä asfaltilla niin iskunvaimennus alkaa kyllä ajan kanssa kulumaan.. Eipä ole ainakaan koskaan tullut mitään vaivoja/ vammoja juoksemisesta. Kuitenkin tosi halpa harrastus tuo juokseminen. :)

• rerererere

Aika hurjalta tuntuu nuo km-määrät! Ja vielä kävelyäkin... johan tuohon menee päivässä monta tuntia??

• wikanen

selkä vikasena yhen koiton ja tunkiolle

• Exxon Valdez

Noi Adidaksen lenkkarit ompi 10-v olleet ja kilsoista ei mitään tietoa,nyt alkaa varpaat tulee ulos.
      Elikkäs ne kestää kunnes jalat alkaa tulee popoista pihalle!

• sipsuttelija

Juoksukengissä ei saa odottaa kunnes hajoavat, koska kenkä ei tue ja vaimenna enää riittävästi kun se on aikansa palvellut. Kyllä tuo 1000 km on max määrä. Ja itsekin käytän nk. kunnon juoksulenkkareita, alle 100 euron en kuvittele edes huipputarjouksesta niitä saavani.

• minimalismi1
        sipsuttelija kirjoitti:

Juoksukengissä ei saa odottaa kunnes hajoavat, koska kenkä ei tue ja vaimenna enää riittävästi kun se on aikansa palvellut. Kyllä tuo 1000 km on max määrä. Ja itsekin käytän nk. kunnon juoksulenkkareita, alle 100 euron en kuvittele edes huipputarjouksesta niitä saavani.

Johan se on jo tutkittu ettei kenkien tuesta ja vaimennuksesta ole kuin haittaa. Saa kuvittelemaan että meno on "kevyttä" kun todellisuus on ihan muuta. http://jussipeltonen.com/2012/01/kantavaimennetut-ja-pronaatiotuetut-juoksukengat-missa-on-todistusaineisto/
        (lisääkin löytyy tieteellistä matskua vaikka kuinka, jos viitsii googlettaa)
        Ohutpohjaiset tossut ilman mitään härpäkkeitä ja voi käyttää kunnes pohja kuluu puhki. 1000km raja on kenkävalmistajien keksimä suositus, joka on kauppiaitten kautta saatu ajettua läpi yleiseksi harhaluuloksi.

Omaan juoksutekniikaan kannattaisi alkaa kiinnittämämään huomiota ja vähintäänkin lopettaa polvet ja nivelet tuhoava kantapää-askellus.

• mattias..

Kyllä minullakin on kasapäin nurkassa hyviä remonttilenkkareita.... Uudet "kestävät" juuri tuon reilun1000 km, sitten pohjaseos korppuuntuu ja lesti lässähtää. Kulututavaraksi ne on nykyään tehty, merkistä riippumatta, hintavatkin lenkkarit. Vuosia sitten sai vielä päkiää tukevia merkkipohjallisia. Nyt ei enää. Toisaalta vaihdan kyllä lähes vuosittain. Alaselän hyvinvoinnista ei 100-170 euroa ole paljon.

• mek

Jos käyt vaikka 4 kertaa viikossa lenkillä ja juoksee vaikka 5-10 km niin jos hyvät tossut saattaa kestaa kaksikesää mutta yleensä ominaisuudet menevät yhdessä kesässä ja puhjat kuluu.

• Laatu rulettaa

No en tiedä miksi juoksulenkkarit eivät kestä, mutta jenkeistä ostamani laadukkaat kävelylenkkarit kestivät kymmenen vuotta.

Toisaalta katsokaa kuinka nykynuoret eivät jaksa nostaa jalkoja ja siten aivan kuin luistelevat kengillä.

• 72000km

Noin 3000 kilometriä. Juoksu-urani aikana on tuon laskutavan mukaan kulunut noi 25 lenkkariparia. Pieniä vaihteluja 500 km suuntaansa.

• räkä9999

Minä juoksen nykyään maiharit jalassa ja vain metsässä. Kengät kestää eikä ikinä ole ollut juokseminen yhtä hauskaa. Sievin maiharit menossa toista vuotta, eikä ikinä samanlaisia jalkakipuja kuin lenkkareilla. Kesällä juoksen tennareilla. Lenkkareriden paksut pohjat ei sovi itselle ollenkaan.

• baref

Minä käytän ainoastaan barefoot tossuja sekä kävelyyn että juoksuun. Tuetuista kengistä saan vain kipuja ja koko kroppa ihan jäykkä.

• Noin 1-2kk kestää lenkkarit minulla.Käyttö on monenlaisilla alustoilla tapahtuvaa ja etupäässä hölkkää n.20km päivässä.Joten kyllä niitä ketjun aloittajan tapaan vähintään kolmet kesässä menee.

• juoksija23

Pahahajuiset treenitkamat? Kengät? Fresh K.O. sprayllä sain ainakin omat treeni kengät ja hanskat tuoksumaan hyvälle ja ikuinen paha hienhaju on poissa. Käytän spraytä myös työkenkiini sekä tavallisiin kävelykenkiin. Tuolta tilasin http://www.pkhockeysport.com/

• Egu

Mulla on muna pahanhajuinen treenin jälkeen. Oisko sulla siihen mitään spreitä tarjolla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      59
      7474
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2896
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1746
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1639
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1448
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1384
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      129
      1116
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      817
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe