työsopimuksen purkaminen koeajalla

apuaapua

Olen vastaanottanut työpaikan, joka on osa-aikainen ja määräaikainen (min. 25h/vko ja 4kk määräaikaisuus). Työni eivät ole vielä alkaneet, mutta sopimuksen olen allekirjoittanut. Nyt minulle tarjottiin kuitenkin toista työtä, joka olisi omalta kannalta parempi. Tarjottu työ olisi kokoaikaista, tosin myös määräaikainen mutta kahden vuoden sopimuksella. Voinko purkaa jo solmitun työsuhteen? Työsopimuksessa on sovittu koeajasta.

Työsuhteen purkaminen tuntuu äärimmäisen ilkeältä, uskon että työ olisi varmasti minulle mielekästä, mutta toisaalta on pakko ajatella omaa etua. Olen ollut työttömänä ja pelkään että jos jään lyhyempään työsuhteeseen sen jälkeen edessä on taas työtön kausi. Lisäksi olen muuttamassa toiselta paikkakunnalta ja pidempi sopimus toisi kaivattua turvaa ja varmuutta elämään

4

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikko

Ilmoita mahdollisimman pian sinne ensimmäiseen työpaikkaan, että et tulekaan. Varaudu siihen, että voit joutua korvaamaan jotain esim. ne kulut, jotka syntyy siitä, että sinun tilalle pitää hankkia uusi työntekijä.

• ...

Koeajasta kun on sovittu, niin mitään kuluja ei tule. Työntekijä voi sen purkaa koskaa haluaa.

• Molemminpuolinen
        ... kirjoitti:

Koeajasta kun on sovittu, niin mitään kuluja ei tule. Työntekijä voi sen purkaa koskaa haluaa.

Tätä harvemmin muistetaan, tai uskalletaan käyttää, mut työntekijä voi purkaa työsuhteensa ihan millon tahansa koeajan puitteissa.

Tuo on tuttua enemmänkin työnantajien puolelta, monella alalla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että joihinkin kiirejaksoihin otetaan duunareita pitkillä soppareilla "houkuttelemalla" ja sitten pistetään pihalle vaikkapa koeajan viimeisenä päivänä ilman selityksiä. Täysin laillista, suht yleistä, mutta monelle ensikertalaiselle aika shokeeraava kokemus.

• palkanlaskijana
        Molemminpuolinen kirjoitti:

Tätä harvemmin muistetaan, tai uskalletaan käyttää, mut työntekijä voi purkaa työsuhteensa ihan millon tahansa koeajan puitteissa.

Tuo on tuttua enemmänkin työnantajien puolelta, monella alalla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että joihinkin kiirejaksoihin otetaan duunareita pitkillä soppareilla "houkuttelemalla" ja sitten pistetään pihalle vaikkapa koeajan viimeisenä päivänä ilman selityksiä. Täysin laillista, suht yleistä, mutta monelle ensikertalaiselle aika shokeeraava kokemus.

Hei molemminpuolinen, itseasiassa ei mene ihan täysin noin. Työntekijä voi purkaa, kuten työnantajakin työsopimuksen koeajalla MUTTA sitä ei voi purkaa sillä syyllä että sain paremman paikan.

Koeaikapurku tarkoittaa tilannetta jossa huomataan että tämä paikka ei ollutkaan minua varten ja siksi lopetan työt.

Tästä on olemassa ihan oikeuden päätöksiäkin.

Toki usein työnantajatkaan eivät tätä tilannetta käytä korvausvaatimuksiin vaan toteavat että ok, et sitten tule.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      175
      2066
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      85
      1499
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1414
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      12
      1182
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      40
      1066
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1003
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      42
      918
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      97
      865
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      825
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      785
    Aihe