Mallintajille Nobel

90213849237823

13

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikku Pässi

      Eihän ne saaneet Nocelia mallinnuksesta vaan tieteellisestä työstään.

      Ainoastaan limatolokiassa annetaan jonninmoisia rauhan nuupeleita

      väärennöksistä ja toimimattomista mallinnuksista, semafoori soikoon

    • Kyllä mallinnuksia tehdä voi, jos ne perustuvat oikeisiin fysiikan lakeihin eikä parametreja vedetä hatusta kuten klimatologit tekevät.

    • Jön

      VARMUUSKOPIO 2:

      Kerropa konitohtori lähemmin noista hatusta vedetyistä mallinnuksista.

      • AGW kumottu

        Etkö ole lukenut/katsonut postaamiasi ICCCP:n uskonvahvistuksia.
        Ne on juuri niitä hatusta vedettyjä mallinnuksia.


      • Anteeksi Jön, että sait odottaa näin pitkään mutta konitohtorilla oli tänään muuta tärkeämpää tekemistä kuin tämän surkean palstan vahtiminen. Tuossa kuitenkin pari linkkiä, joissa tuota hatusta vetämistä on selvennetty. Tosin linkeissä puhutaan virittämisestä (tuning), joka kuulostaa hienommalta mutta tarkoittaa samaa. Ilmastomallit siis viritetään aluksi siten, että ne "ennustavat" toteutuneen ilmaston mahdollisimman hyvin ja sitten uskotaan, että malli osaa ennustaa myös tulevan ilmaston. No, me olemme jo nähneet, miten hyvin tässä on onnistuttu. Maailmalla lienee jo kymmeniä erilaisia ilmastomalleja ja suunnilleen kaikki niistä ennustavat eri tavalla.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_sensitivity
        http://unfccc.int/resource/brazil/climate.html


    • Jön

      Ennen denialistit yrittivät vastata jotenkin, mutta nykyään pakenevat asiallista keskustelua kuin pisero hetekalla.

      • turha ihmetellä

        Asialliset keskustelut häipyy tältä palstalta alta aikayksikön. Toisinaan ketjusta palutuu "varmuuskopio" mistä kaikki ei-toivottu osuus on poistettu. Että turha ihmetellä jos asiallista argumentointia ei täällä näy.


      • Tuossa edellä Jön on tuo kaipaamasi vastaus. Lueppas nyt se nopeasti, sillä joku ehti näköjään jo ilmoittaa sen asiattomaksi. Mutta mistä luulet johtuvan, että omista postauksistasi nuo ilmoitukset puuttuvat?


    • Eelis Permanen

      Näin on, kyllä tieteenkieltäjän kontti jo kolisee tyhjyyttään.

      • Jön

        "Tuning" tarkoittaa säätoä. Sitä tarvitaan esim. koska puun vuosikasvua ei voida sellaisenaan (millimetreinä) panna lämpötilaksi jonkun vuoden osalta.

        Jatkapa vielä ajatuksesi kehittelyä konitohtori. Väitteesi hatusta vedetyistä parametreistä ja koko tieteenalan nonsaleeraamisesta oli sentään aika voimakas kannanotto, joka vaatii vahvat perustelut.


      • ewertyu
        Jön kirjoitti:

        "Tuning" tarkoittaa säätoä. Sitä tarvitaan esim. koska puun vuosikasvua ei voida sellaisenaan (millimetreinä) panna lämpötilaksi jonkun vuoden osalta.

        Jatkapa vielä ajatuksesi kehittelyä konitohtori. Väitteesi hatusta vedetyistä parametreistä ja koko tieteenalan nonsaleeraamisesta oli sentään aika voimakas kannanotto, joka vaatii vahvat perustelut.

        " konitohtorilla oli tänään muuta tärkeämpää tekemistä kuin tämän surkean palstan vahtiminen. "

        No nythän konitohtorilla on oiva tilaisuus parantaa palstan tasoa esittämällä Jönsille hyvät tieteelliset perustelut väitteelleen siitä, että ilmastotieteilijät käyttävät hatustavedettyjä parametrejä.


      • Jön kirjoitti:

        "Tuning" tarkoittaa säätoä. Sitä tarvitaan esim. koska puun vuosikasvua ei voida sellaisenaan (millimetreinä) panna lämpötilaksi jonkun vuoden osalta.

        Jatkapa vielä ajatuksesi kehittelyä konitohtori. Väitteesi hatusta vedetyistä parametreistä ja koko tieteenalan nonsaleeraamisesta oli sentään aika voimakas kannanotto, joka vaatii vahvat perustelut.

        Ei tietenkään ole tieteenalan vika, että hyvän ilmastomallin laatiminen vaatii tuota tuunaamista. Sen sijaan on pöyristyttävää, että noita mallinnettuja tuloksia markkinoidaan poliittisille päättäjille lähes absoluuttisina totuuksina.

        http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg1/en/ch8s8-1-3.html
        http://judithcurry.com/2013/07/09/climate-model-tuning/


      • ewertyu kirjoitti:

        " konitohtorilla oli tänään muuta tärkeämpää tekemistä kuin tämän surkean palstan vahtiminen. "

        No nythän konitohtorilla on oiva tilaisuus parantaa palstan tasoa esittämällä Jönsille hyvät tieteelliset perustelut väitteelleen siitä, että ilmastotieteilijät käyttävät hatustavedettyjä parametrejä.

        Kyseessä ei ole väite vaan fakta, jonka voit itse todeta noista postaamistani linkeistä.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe