Kuinka nuorena maratonille??

Tyttö98

Mitä mieltä ootte, minkä ikäisenä voi maratonin juosta???

13

1281

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hcm2003

      2003 juoksin ite alle 17 vuotiaana Hcm:n, en pidä jälkeenpäin enkä pitänyt silloinkaan sitä virheenä.

      • Tyttö98

        Tyttö vai poika?=D


      • hcm2003
        Tyttö98 kirjoitti:

        Tyttö vai poika?=D

        Poika...nuorempana elimistö palautuu paremmin ja kestää fyysisen rasituksen paremmin, henkinen puoli on ihan eri asia sitte. Juoksin eilen elämin toisen maratonin ja totesin että tärkein ominaisuus on tyhmä pää:) Kunnolla valmitautuneena maratonista selviää kuka vaan, itse tulin viimeiset 7 kilometriä pelkän vi**tuksen voimalla, että lähdin matkaan:) Tosin seuraava mara on ens kesänä hämeenlinnassa.


      • Tyttö98
        hcm2003 kirjoitti:

        Poika...nuorempana elimistö palautuu paremmin ja kestää fyysisen rasituksen paremmin, henkinen puoli on ihan eri asia sitte. Juoksin eilen elämin toisen maratonin ja totesin että tärkein ominaisuus on tyhmä pää:) Kunnolla valmitautuneena maratonista selviää kuka vaan, itse tulin viimeiset 7 kilometriä pelkän vi**tuksen voimalla, että lähdin matkaan:) Tosin seuraava mara on ens kesänä hämeenlinnassa.

        Oon 15-vuotias tyttö, oon juossut maantiekympin parhaimmillaan alle 40min ja oon juossut monia yli 25km lenkkejä. Pystyisikö maratoniin?


      • Tyttö98
        Tyttö98 kirjoitti:

        Oon 15-vuotias tyttö, oon juossut maantiekympin parhaimmillaan alle 40min ja oon juossut monia yli 25km lenkkejä. Pystyisikö maratoniin?

        Siis pystyisinkö...:-)


      • hcm2003
        Tyttö98 kirjoitti:

        Siis pystyisinkö...:-)

        Helposti....Ei vaan monelle maralle lasketa noin nuoria:(


      • Tyttö98
        hcm2003 kirjoitti:

        Helposti....Ei vaan monelle maralle lasketa noin nuoria:(

        Mitäs ne ikärajat yleensä ovat? Tänä vuonna ei ole minulle sopivia marastoneja enää, mutta ajattelin mennä ensi keväänä. Silloin olen siis 15.5-vuotias.


      • Tyttö98
        Tyttö98 kirjoitti:

        Mitäs ne ikärajat yleensä ovat? Tänä vuonna ei ole minulle sopivia marastoneja enää, mutta ajattelin mennä ensi keväänä. Silloin olen siis 15.5-vuotias.

        Siis maratoneja. Sähellystä näppäimistön kanssa...=D


      • 14 maratonia
        Tyttö98 kirjoitti:

        Siis maratoneja. Sähellystä näppäimistön kanssa...=D

        Minkä verran treenaat viikossa? Oli minkä ikäinen tahansa niin maratonille kannattais treenata se 100-140km viikossa jotain 3-4kk ennen kuin lähtee juoksemaan. Niin tulee parempia aikoja. Sullahan ois varmasti mahikset juosta maraton alle 2.40 jos vaan treenaat kunnolla. Se on jo ihan kohtuullisen hyvä aika 15-vuotiaalle tytölle. Maailmanennätys on 2.15 mut pitää ottaa huomioon että sen on juossut aikuinen. Sun iässä ei kannata vielä treenata mitään 200-250km viikkoja, koska luusto ja lihakset vaatii vielä vähän vahvistumista. Maastossa kannattaa juosta aika paljon ja talvella lumessa. Suosittelen, että heität 2krt kuussa nyt läpi talven ajan 30km lenkin. Siitä on tosi paljon hyötyä kun lähdet tavoittelemaan huipputulosta. Vauhti voi olla aluksi tosi kevyt n.6min/km. Ja kympin lenkkejä kannattais varmaan juosta aika paljon siihen 40-45 minuutin haarukkaan silleen rennosti. Mutta älä unohda kokonaan nopeustreeniä, kerran viikossa ois hyvä vetää jotain 200 metrisiä ja tehä vähän muutakin voima- ja kimmoisuustyyppistä treeniä.

        Tietty jollain 50-70km viikkoannoksilla pystyy juosta maratonin läpi mut onks siinä oikeesti mitään järkee? Kun voi saman tien satsata kunnolla ja tärkeintähän ei oo se itse maraton vaan se treeni siihen. Se on syy miksi juostaan. Kyllä sen sitten ymmärrät kun alat treenata. Lenkeille tosiaan suosittelen hyvinkin kevyttä vauhtia, 6min/km, keräät vaan kilsoja. Ja 1-2krt viikossa semmoinen vk. Juosta kannattaa, hiihto on vähän ylimainostettua nykyään. Vaikka ei se nyt paha ole.


      • hcm2003
        14 maratonia kirjoitti:

        Minkä verran treenaat viikossa? Oli minkä ikäinen tahansa niin maratonille kannattais treenata se 100-140km viikossa jotain 3-4kk ennen kuin lähtee juoksemaan. Niin tulee parempia aikoja. Sullahan ois varmasti mahikset juosta maraton alle 2.40 jos vaan treenaat kunnolla. Se on jo ihan kohtuullisen hyvä aika 15-vuotiaalle tytölle. Maailmanennätys on 2.15 mut pitää ottaa huomioon että sen on juossut aikuinen. Sun iässä ei kannata vielä treenata mitään 200-250km viikkoja, koska luusto ja lihakset vaatii vielä vähän vahvistumista. Maastossa kannattaa juosta aika paljon ja talvella lumessa. Suosittelen, että heität 2krt kuussa nyt läpi talven ajan 30km lenkin. Siitä on tosi paljon hyötyä kun lähdet tavoittelemaan huipputulosta. Vauhti voi olla aluksi tosi kevyt n.6min/km. Ja kympin lenkkejä kannattais varmaan juosta aika paljon siihen 40-45 minuutin haarukkaan silleen rennosti. Mutta älä unohda kokonaan nopeustreeniä, kerran viikossa ois hyvä vetää jotain 200 metrisiä ja tehä vähän muutakin voima- ja kimmoisuustyyppistä treeniä.

        Tietty jollain 50-70km viikkoannoksilla pystyy juosta maratonin läpi mut onks siinä oikeesti mitään järkee? Kun voi saman tien satsata kunnolla ja tärkeintähän ei oo se itse maraton vaan se treeni siihen. Se on syy miksi juostaan. Kyllä sen sitten ymmärrät kun alat treenata. Lenkeille tosiaan suosittelen hyvinkin kevyttä vauhtia, 6min/km, keräät vaan kilsoja. Ja 1-2krt viikossa semmoinen vk. Juosta kannattaa, hiihto on vähän ylimainostettua nykyään. Vaikka ei se nyt paha ole.

        Mulla on ollut korkeimmat kilsat 60 viikossa juoksin nyt alle 4 h. Olisin saanut aika paremaksi tolla kilometri määrällä, mutta juoksin maratonin vain sivulajina, treenasin vain päämatkalleni joka on puolikas, enkä juossut yhtään puolikasta pidempää reeni lenkkiä. Jos ei halua suomen kärkipään juoksijaksi niin 100 km ei tarvitse juosta varsinkaan jos on vähääkään kasvu kausi kesken. 60 km/Viikko pystyy juoksemaan maran alle 3:30 joka on hyvä aika harrastajalle. Himo urheilijat on erikseen.
        Eikö maratonit taida olla ainakin osa K-18, Paavo nurmi turussa on ikärajaton muistaakseni ainakin.


      • Tyttö98
        hcm2003 kirjoitti:

        Mulla on ollut korkeimmat kilsat 60 viikossa juoksin nyt alle 4 h. Olisin saanut aika paremaksi tolla kilometri määrällä, mutta juoksin maratonin vain sivulajina, treenasin vain päämatkalleni joka on puolikas, enkä juossut yhtään puolikasta pidempää reeni lenkkiä. Jos ei halua suomen kärkipään juoksijaksi niin 100 km ei tarvitse juosta varsinkaan jos on vähääkään kasvu kausi kesken. 60 km/Viikko pystyy juoksemaan maran alle 3:30 joka on hyvä aika harrastajalle. Himo urheilijat on erikseen.
        Eikö maratonit taida olla ainakin osa K-18, Paavo nurmi turussa on ikärajaton muistaakseni ainakin.

        Treenaan viikossa yli 12h, mutta panostaan monipuolisuuteen. Juoksen maantiellä, metsässä, kuntopoluilla, rullahiihdän, teen vetoharjoituksia ylämäkeen juosten jne. Mä harrastan kyllä päälajina hiihtoa (menestyn siinä paremmin, kuin jossain 2000m juoksussa(joka on mun ikäisteni juoksumatka radalla, ensi vuonna on onneksi 3000m) Juoksen kuitenkin paljon kisoissa maantiekymppejä etenkin keväällä. En kyllä usko pääseväni tohon 2:40 vauhtiin. Se on kyllä aika kovaa...juoksin jokin aika sitten 27km ja mulla meni siihen aikaa kisassa 1h58min... Tosin harjoittelin kesällä vähän lyhyempiä matkoja, ja hiihtoa varten.. Ja kyllä tän ikäisenä varmaan kehittyy puolessakin vuodessa..Hiihdän kuitenkin kilpaa talvella TOSISSANI, mutta ei pitkät juoksulenkit ole ainakaan haitaksi hiihdolle... Kiitos hyvistä neuvoista!!!!:)


    • Anonyymi

      Ite oon 9 ja juoksin maratonin

      • Anonyymi

        En usko että tuon ikäinen juoksee muualle kuin ostamaan irtsareita alesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe