Ovatko "kunnon miehet" aleksityymikoita?

14+8

Kerta toisensa jälkeen tälle palstalle tulee avauksia, joissa 30-40-vuotias mies kuvaa kuinka hän on pärjännyt työelämässä, mitä hän omistaa ja miltä hän näyttää. Sitten hän ihmettelee miksi ei siitä huolimatta löydä naista.

Ei sanaakaan tunteista, intohimoista, kaipauksesta, ikävästä, ihastumisesta, edes entisistä sellaisista, vain luettelo josta ei puutu muuta kuin taulutelevision tuumakoko.

Onko kyse aleksitymiasta? Hakevatko erityisesti aleksityymikot seuraa nimenomaan netin kautta? (Toinen merkittävä ryhmä lienevät autismin ja aspergerin kirjoon kuuluvat) Tuntuisi ainakin hyvin loogiselta, että jos ihminen ei itse koe tunteita niin hän ei voi ymmärtää, että muut kaipaavat parisuhteen pohjaksi ihastumista.

Aika outoa, että aleksitymiasta puhutaan niin vähän, vaikka arvioiden mukaan siitä kärsii jopa 10 % väestöstä (8 % naisista ja 12% miehistä) - tai ehkä siitä ei puhuta, koska aleksityymikot eivät _kärsi_, he vain eivät ymmärrä mistä me muut puhumme kun puhumme ihastumisesta, rakastumisesta jne.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksitymia
http://www.city.fi/yhteiskunta/aleksitymia/4562
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo91013.pdf

12

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • McP

Ookko päässy opiskelemaan oikein psykologiaa tänä syksynä? :D

• YhdenSuhde

Olen yksin kotona, ja minulla ei ole parisuhdetta, eikä tällä hetkellä yhtään ihastustakaan, mutta muuten olen päästä varpaisiin rakastunut [ei tarvita kohdetta] ja suorastaan lumoutunut [ei tarvita kohdetta], enkä voi oikein keskittyä työhöni kun koko ajan haikailen [ei tarvita kohdetta], ikävöin enkä voi olla erossa [ei tarvita kohdetta]. On ihanaa olla rakastunut ei keneenkään ja tuntea tälläistä intohimoa asiaa kohtaan.

• 14+8

Ei minullakaan ole parisuhdetta mutta on silti intohimoja, ihastuksia, pettymyksiä, ikävää ja muita tunteita.

• M32_Espoo

Jos ymmärsin oikein, niin kirjoittaja pyrkii selittämään aleksitymian syyksi siihen, että osa nettideittailevista miehistä jää ilman yhteydenottoja tai puolisoa. Huomaamatta tosin jäi mahdollisuus, että syy-seuraussuhde voi olla myös toisinpäin.

• 14+8

Tarkoitatko, ettei ihminen voi esimerkiksi ihastua (=tunne) ilman, että kohde vastaa ihastukseen? Ihminen voi myös rakastaa eläimiä, maailmaa, ihmisiä kollektiivisesti tai vaikka auringonlaskua. Se voi olla sanana "suuri" mutta, jos itse koen rakastavani esimerkiksi luontoa, niin minulle se on täysin todellinen tunne.

Voihan tietysti olla, että palstalle kirjoittavat harmaat ja kuivakkaat kunnon miehet eivät ole aleksityymikkoja, vaikka miehistä keskimäärin jopa kahdeksas on tilastollisesti aleksityymikko. Minusta kuvaus sopii kuitenkin erittäin hyvin näihin kirjoittajiin, jotka eivät ymmärrä miksi eivät saa naista vaikka materiaaliset asiat ovat hyvin. Ja niihin, jotka eivät ymmärrä miksi naisille on niin tärkeää, että ensitapaamisella "kolahtaa"; että he ihastuvat. Jos ei itse koe tunteita niin vaikeahan se on samaistua niihin 90 % ihmisistä, joilla on rikas tunne-elämä ja tunteet ovat tärkeämpiä kuin järki.

Seuraavaksi voi sitten pohtia, kumman oikeastaan pitäisi muuttua: niiden 90 %:n jotka elävät tunteella, haluavat ihastua ja rakastua, odottavat tapaamiselta että "kolahtaa", vai niiden 10 %:n joille tuollaiset tunteet ovat täysin käsittämättömiä. Ihannetapauksessa aleksityymikot löytävät toisensa mutta jos heitä on miehissä enemmän kuin naisissa (samoin kuin aspergereita) niin taas ollaan tilanteessa, jossa nallekarkit eivät mene tasan.

• M32_Espoo
        14+8 kirjoitti:

Tarkoitatko, ettei ihminen voi esimerkiksi ihastua (=tunne) ilman, että kohde vastaa ihastukseen? Ihminen voi myös rakastaa eläimiä, maailmaa, ihmisiä kollektiivisesti tai vaikka auringonlaskua. Se voi olla sanana "suuri" mutta, jos itse koen rakastavani esimerkiksi luontoa, niin minulle se on täysin todellinen tunne.

Voihan tietysti olla, että palstalle kirjoittavat harmaat ja kuivakkaat kunnon miehet eivät ole aleksityymikkoja, vaikka miehistä keskimäärin jopa kahdeksas on tilastollisesti aleksityymikko. Minusta kuvaus sopii kuitenkin erittäin hyvin näihin kirjoittajiin, jotka eivät ymmärrä miksi eivät saa naista vaikka materiaaliset asiat ovat hyvin. Ja niihin, jotka eivät ymmärrä miksi naisille on niin tärkeää, että ensitapaamisella "kolahtaa"; että he ihastuvat. Jos ei itse koe tunteita niin vaikeahan se on samaistua niihin 90 % ihmisistä, joilla on rikas tunne-elämä ja tunteet ovat tärkeämpiä kuin järki.

Seuraavaksi voi sitten pohtia, kumman oikeastaan pitäisi muuttua: niiden 90 %:n jotka elävät tunteella, haluavat ihastua ja rakastua, odottavat tapaamiselta että "kolahtaa", vai niiden 10 %:n joille tuollaiset tunteet ovat täysin käsittämättömiä. Ihannetapauksessa aleksityymikot löytävät toisensa mutta jos heitä on miehissä enemmän kuin naisissa (samoin kuin aspergereita) niin taas ollaan tilanteessa, jossa nallekarkit eivät mene tasan.

Tarkoitukseni oli huomauttaa, että nettideittailun todellisuus saattaa edistää aleksitymian kaltaisten piirteiden kehittymistä ihmisessä. Tätä tarkoitin toisin päin olevalla syy-seuraussuhteella.

Ainakin mies saattaa joutua lähettämään kohtalaisen määrän yhteydenottoja ilman ensimmäistäkään vastausta. Aina ihmiset eivät myöskään käyttäydy toisiaan kohtaan kovin kauniisti. Esimerkiksi omalle kohdalleni on kerran pari osunut tilanteita, joissa keskustelukumppani peruu viime hetkellä tapaamisen tai tekee oharit.

• parparpar
        M32_Espoo kirjoitti:

Tarkoitukseni oli huomauttaa, että nettideittailun todellisuus saattaa edistää aleksitymian kaltaisten piirteiden kehittymistä ihmisessä. Tätä tarkoitin toisin päin olevalla syy-seuraussuhteella.

Ainakin mies saattaa joutua lähettämään kohtalaisen määrän yhteydenottoja ilman ensimmäistäkään vastausta. Aina ihmiset eivät myöskään käyttäydy toisiaan kohtaan kovin kauniisti. Esimerkiksi omalle kohdalleni on kerran pari osunut tilanteita, joissa keskustelukumppani peruu viime hetkellä tapaamisen tai tekee oharit.

En viitsi edes laskea kuinka monta kertaa yhteensä minun kohdalleni on sattunut peruutuksia, ohareita tai sellaisia tapaamisia, että mies on tullut paikalle ympärikännissä tai osoittautunut ihan eri ihmiseksi kuin mitä on profiilissaan esittänyt.

Se on nettideittailua, ei siitä kukaan muutu aleksityymikoksi tai sairastu psyykkiseksi. Jokainen, joka on tarpeeksi pitkään sitä harrastanut, tajuaa siirtyä mieluummin elävään elämään.

• Daami69

Itse todennäköisesti Asperger-piirteisenä sivuhuomauttaisin että kyllä ainakin joiltakin assi-ihmisiltä löytyy tunteita. Toki on niitä enemmän autismiin päin kallellaan olevia näpertelijöitä jotka saavat parhaat kiksinsä jonkin mielenkiintoisen hankkeen parissa puuhastellessaan (hilavitkuttimet ja tutkimus on em. ihmiselle ainoa oikea intohimo), MUTTA on myös meitä joilla on oikeastaan vähän liian voimakkaatkin tunteet. Jos mietin joitakin omia hölmöilyitäni ja tuntemiani assi-ihmisiä, niin tunteet saattavat olla hivenen lapsenomaisia ja herkästi sitten otetaan nokkiinkin koko loppuelämäksi kun mieli pahoittuu herkästi. Itse esim. nuorempana pari kertaa yksipuolisesti ihastuttuani sain niin täytisen tarpeekseni moisesta että en halua enää koskaan ihastua yksipuolisesti. Ennen vaikka tapan tunteeni täysin kuin alan semmoiseen hölmöilyyn enää uudestaan. Kuulostaa varmaan kamalalta, mutta minä en vaan sitä enää jaksa.

Assi voi siis olla (aikuisena) tomera, ärhäkkä tapaus. Jos ei liian monta kertaa tule tölvityksi ihmisten taholta, tulee myös helposti lörpöteltyä kaikki omat asiat muille, ja siinäkin sitten tietysti tulee pahaa mieltä kun muut käyttävät niitä seikkoja kärkkäästi hyväkseen. Itse ei ymmärrä että minkä takia omalle itselle tyypillinen avoimuus ei johda siihen että puolin ja toisin jaetaan juttuja, vaan siihen että toiset panttaavatkin omaa itseään ja kieroilevat sen minkä ehtivät avointa ihmistä vastaan.

Kaikkein eniten nettideittailusta keskusteltaessa olen kuitenkin ihmetellyt juurikin sitä että miten niin monelle tavalliselle ihmiselle on hämmästys ja kummastus jos kertoo että haluaa löytää kumppanin jonka kanssa on oikeasti ne kemiat eli sovitaan hyvin yhteen ja on juuri sopiva sekoitus erilaisuutta & samanlaisuutta. Tuntuu että jotkut ihmiset suorastaan vaativat että pariudutaan tuosta noin vaan että siinä sitten hoituu se seksipuoli ja muut sos. tarpeet mukamas jotenkin itsestäänselvästi. Hetkan päästä ollaankin tyytymättömiä kun ei kumppani ole se jonka kanssa pääsee samalle taajuudelle, ja tyytymättömyyden vimmalla joko yritetään muuttaa sitä toista osapuolta (yleensä nainen miestä) tai haukutaan kumppania kaikille.

Sanotaan nirsoksi ja krantuksi ja vaikka miksi ja lopuksi väitetään että luulet jotain itsestäsi jos korostat että pitää olla se tietty, hyvin sopiva. Ei kuka tahansa. En ollenkaan koe että ihmiset jotka tuosta noin vaan alkavat seurustelemaan "sen naapurin pojan kanssa" ovat tunteettomia, heillä vaan se asenne on jotenkin niin täysin erilainen. Tuntuu ettei heille ole olemassa minkäänlaista intiimiyttä toisen ihmisen kanssa, enkä nyt tarkoita vain seksiä, vaan koko kokonaisuutta. Pidetään itsestäänselvänä että "ei kumppani voi olla paras ystävä". Itselleni taas jos kumppani ei ole paras ystävä, hän ei voi olla kumppanini.

Varmaan vaikutan tunteettomalta monen mielestä kun en innostu tuosta noin vaan kenestä tahansa. Monet naiset kuvailevat että ovat tavanneet "ihania miehiä" ja minä ihmettelen että missä ne ihanat miehet oikein ovat. En kykene maalailemaan ruusunpunaisia värejä, en osaa ihastua ihastumisen tunteeseen. Siksi tarvitsen tietyn, spesiaalin ihmisen, enkä pysty simuloimaan tunteita joita ei ole. Minä en usko mihinkään "ihaniin miehiin", vaan siihen että joku mies voi olla nimenomaan minulle ihana kun kaikki kolahtaa kohdilleen.

Se miten ihanasti yhteensopivaa ihanaa miestä etsitään on minulle ehkä vähän hankalaa, koska en tykkää mistään lässyttelystä enkä lepertelystä. Yököttää jos ajattelenkin että laittaisin deitti-ilmoon jotain romantiikkaan tihkuvaa sössötystä, enkä ole kiinnostunut kuvailemaan luonnettani koska eihän sitä pysty kuvailemaan - se selviää kanssakäymisessä. Siksi tyydyn luettelemaan asioita joista olen kiinnostunut ja toivon että joku niistä jutuista herättää kiinnostuksen.

Ehkä se on joidenkin mielestä karua?

• Kuinka mones?

Jee. Joku on nähnyt hienon uuden termin ja floodaa sitä nyt joka palstalle.

• Tas tuota samaa

Jaajaa. Taas vaihteeksi syytellään miehiä siitä että naiset nirsoilevat, laativat kilometrin pituisia vaatimuslistoja, eivätkä lämpene ihan normaaleille tavallisille miehille.

Onko ihan mahdoton ajatus, että te nettinaiset ette olisikaan niin täydellisiä ja niin paljon parempia kuin nettimiehet?

• 1+7

"Onko ihan mahdoton ajatus, että te nettinaiset ette olisikaan niin täydellisiä ja niin paljon parempia kuin nettimiehet?"

... ööö.. mutta kun ei MEILLÄ ole mitään ongelmaa. Eikö sen osapuolen kannattaisi katsoa peiliin, joka ei saa vastauksia, ja pohtia mistä se johtuu? Vai meinaatko, että kun tarpeeksi kauan jankuttaa niin naiset muuttavat mieltään ja alkavat valita myös niitä miehiä, jotka eivät oikeasti kiinnosta?

Not gonna happen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2435
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1407
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      80
      1263
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      11
      1182
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      79
      885
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      880
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      44
      723
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      92
      712
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      27
      699
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      676
    Aihe