Miten jaksan?

Olen kuntoillut koko 56 vuoden ikäni. Välillä enemmän, jopa kaksi kertaa päivässä. Kävin tuolloin 1990 -luvulla salilla ja uimassa. Välillä vähemmän, kuten nyt. Viime talven ja kevään uin yhteensä n. 120 km. Lenkkeilyn aloitin keväällä ilmojen hieman lämmettyä. Juoksin 2 - 3 kertaa viikosssa n. 10 km:n lenkkiä. Juoksu päättyi syyskuun puolivälissä Lassen Hölkkään 10 km:n matkaan. Se meni melko hyvin. Tämän jälkeen olen kuntoillut vain satunnaisesti. Tiedän, jos en kuntoile, voin huonosti.

Ongelmani on univaivani. Nukun todella heikosti. Minulla on käytössäni aika paletti unilääkkeitä. Silti en nuku. Nukahdan yleensä, mutta herään keskellä yötä. Esim. viime yönä klo 00:30, jolloin nousin, enkä enää mennyt sänkyyn. Ei vaan nukuttanut. Yhtenäistä unta kertyi viime yönä n. 3 tuntia. Kemiallista sellaiasta. En pysty nukkumaan yhtenäistä 5-6 tuntia, en koskaan. Ilman mitään lääkettä en uskalla edes kokeilla.

Em. syistä olen väsynyt ja haluton iltapäivisin. En suoraan sanoen saa itsestäni irti lähteä uimaan, kuntosalille. lenkille ym. Kävellä en halua, se on mielestäni liian kevyttä. Tämä kaikki vaivaa minua. Haluaisin liikkua, nautin suuresti liikunnan rasituksesta, mutta miten treenaan 3 tunnin yöunilla? Jos saan itseni liikkeelle, tulee kevyestäkin harjoituksesta niin rasittava, että joudun ylikierroksille. K-a sykkeet ovat hurjia, 150 - 160. Ja se tietää varmaa valvomista.

Olen päättänyt, että haen lähetteen unitutkimuksiin osastolle. Siellä parin viikon aikana käytäisiin läpi uudelleen, mikä untani häiritsee ja mitä lääkettä tarvitsen. Jos tarvitsen. Itse en osaa/uskalla lääkitystäni muuttaa.

Onko kellään samaa tilannetta? Tai vinkkiä normaaliin elämänrytmiin? Olisin tosi kiitollinen.

1

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssooppii

      Kerrot että on käytössä "aika paletti unilääkkeitä". Onko se todella auttanut sinua?
      Pääseekö niistä eroon? Ethän vain ole koukussa niihin?
      Olen kerran ja viimeiseksi jääneen kerran kokeillut unilääkkeitä, ne saivat aikaa aivan kauhea olon ja väsymyksen seuraavana päivänä.
      Eihän sinulla vain ole paha kierre päällä. Univaikeuksia, ja sitten mieli on kietoutunut unettomuuden ympärillle, niin että mietit sitä kaiken aikaa. Unettomuuden pelosta syntyy huonoa unta ja valvomista.
      Voi olla hyvä idea hakeutua unitutkimuksiin. Mutta en ymmärrä, että jos unilääkkeet eivät auta, miksei niiden lääkkeiden syöntiä voi vain lopettaa noin vain. Eihän tilanteesi nyt paljon pahemmaksi voi tuosta muuttua.
      Vielä yksi kommentti. Tunnut aliarviovan kävelyä liikuntana, mikä on hyvin yleistä näillä sivuilla. Se on liikuntaa parhaasta päästä, auttaa moneen vaivaan. Taidankin tästä lähteä kävelemään, ei tämmöisistä kirjoituksista kuitenkaan ole kenellekään apua...
      Mitä jos opettelisit meditoimaan. Se voi selkeyttää hajanaista mieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe