Miten jaksan?

Olen kuntoillut koko 56 vuoden ikäni. Välillä enemmän, jopa kaksi kertaa päivässä. Kävin tuolloin 1990 -luvulla salilla ja uimassa. Välillä vähemmän, kuten nyt. Viime talven ja kevään uin yhteensä n. 120 km. Lenkkeilyn aloitin keväällä ilmojen hieman lämmettyä. Juoksin 2 - 3 kertaa viikosssa n. 10 km:n lenkkiä. Juoksu päättyi syyskuun puolivälissä Lassen Hölkkään 10 km:n matkaan. Se meni melko hyvin. Tämän jälkeen olen kuntoillut vain satunnaisesti. Tiedän, jos en kuntoile, voin huonosti.

Ongelmani on univaivani. Nukun todella heikosti. Minulla on käytössäni aika paletti unilääkkeitä. Silti en nuku. Nukahdan yleensä, mutta herään keskellä yötä. Esim. viime yönä klo 00:30, jolloin nousin, enkä enää mennyt sänkyyn. Ei vaan nukuttanut. Yhtenäistä unta kertyi viime yönä n. 3 tuntia. Kemiallista sellaiasta. En pysty nukkumaan yhtenäistä 5-6 tuntia, en koskaan. Ilman mitään lääkettä en uskalla edes kokeilla.

Em. syistä olen väsynyt ja haluton iltapäivisin. En suoraan sanoen saa itsestäni irti lähteä uimaan, kuntosalille. lenkille ym. Kävellä en halua, se on mielestäni liian kevyttä. Tämä kaikki vaivaa minua. Haluaisin liikkua, nautin suuresti liikunnan rasituksesta, mutta miten treenaan 3 tunnin yöunilla? Jos saan itseni liikkeelle, tulee kevyestäkin harjoituksesta niin rasittava, että joudun ylikierroksille. K-a sykkeet ovat hurjia, 150 - 160. Ja se tietää varmaa valvomista.

Olen päättänyt, että haen lähetteen unitutkimuksiin osastolle. Siellä parin viikon aikana käytäisiin läpi uudelleen, mikä untani häiritsee ja mitä lääkettä tarvitsen. Jos tarvitsen. Itse en osaa/uskalla lääkitystäni muuttaa.

Onko kellään samaa tilannetta? Tai vinkkiä normaaliin elämänrytmiin? Olisin tosi kiitollinen.

1

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssooppii

Kerrot että on käytössä "aika paletti unilääkkeitä". Onko se todella auttanut sinua?
      Pääseekö niistä eroon? Ethän vain ole koukussa niihin?
      Olen kerran ja viimeiseksi jääneen kerran kokeillut unilääkkeitä, ne saivat aikaa aivan kauhea olon ja väsymyksen seuraavana päivänä.
      Eihän sinulla vain ole paha kierre päällä. Univaikeuksia, ja sitten mieli on kietoutunut unettomuuden ympärillle, niin että mietit sitä kaiken aikaa. Unettomuuden pelosta syntyy huonoa unta ja valvomista.
      Voi olla hyvä idea hakeutua unitutkimuksiin. Mutta en ymmärrä, että jos unilääkkeet eivät auta, miksei niiden lääkkeiden syöntiä voi vain lopettaa noin vain. Eihän tilanteesi nyt paljon pahemmaksi voi tuosta muuttua.
      Vielä yksi kommentti. Tunnut aliarviovan kävelyä liikuntana, mikä on hyvin yleistä näillä sivuilla. Se on liikuntaa parhaasta päästä, auttaa moneen vaivaan. Taidankin tästä lähteä kävelemään, ei tämmöisistä kirjoituksista kuitenkaan ole kenellekään apua...
      Mitä jos opettelisit meditoimaan. Se voi selkeyttää hajanaista mieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3940
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      80
      2049
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      908
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      818
    Aihe