graavisiian säilyvyys vaihteli?

kalatt876

Laitan usein näin syksyllä graavisiikaa. Yleensä maku on parhaimmillaan seuraavana päivänä ja alkaa pikkuhiljaa huonontua, neljän päivän päästä on usein aika härski maku jo. OUTOUS: kerran säilyi ainakin viikon lähes uuden veroisena? Minä sekä vaimo ihmettelimme asiaa, koska muutos oli niin suuri. En vain muista miten silloin käsittelin graavatun kalan, mikä taika siinä oli? Olen yrittänyt samaa pesemällä kalat ennen filerointia ja käyttämällä koko ajan mahdollisimman hyvää hygieniaa, mutta ei vaan onnistu. Olisinko laittanut reilusti myös sokeria tai sitruunaa. Pitää vaan kokeilla jos kukaan ei osaa kertoa syytä säilyvyydelle.

3

3916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalatt867

      Nyt voin itse varmuudella sanoa, vapaasti tiedoksenne, että se on sokeri. Viikko sitten laitoin taas graaviksi kolme 700 g siikaa. Jokaiseen fileeseen pari teelusikallista hienoa merisuolaa ja yksi sokeria. Maku on hyvä, jopa parempi kuin ilman sokeria ja säilyvyys jo viikko, ilman mitään härskiyden tuntua! Jos asiaa ajattelee, niin onhan tuo ihan loogistakin, meren bakteerit on tottunu käsittelemään suolaista lihaa (meren suola siis), mutta sokeri on niille vierasta, eivätkä ne osaa sitä "ohittaa" tuhotakseen kalan.
      Saas nähdä millon tämä tupsahtaa näkyviin jonkun muun OMANA ideana

    • Siiax

      Ostitko kalan, vai oiko itse kalastettu? Jos ostokala, niin jospa tämä oli hyvin alkukäsitelty, verestetty, eikä kylmäketju ollut katkennut? Ei ollut kala ehtinyt maata kaupan tiskillä?

    • Anonyymi

      Juju on että pitää antaa suolautua yön yli....n.20h
      Minä söin tänään viisi päivää vanhaa eikä härskiydestä tietoakaan...oli samaa kuin aattona

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe