Löytyykö keltään vanhan ajan PIIMÄKAKUN ohjetta?
Kakkuun ei käsittääksni tule kananmunia ollenkaan eikä sitä vatkata vaan sekoitetaan.
Piimää, sokeria, vehnäjauhoja, sooda, leivinjauhe, mausteita - mitä?, rusinoita, voisulaa?
Siinä aineita, mutta miten paljon mitäkin ja kenties jotain puuttuukin??
kunnes löydän......piimäkakun
10
7516
Vastaukset
- tarja
200g marg tai voi
1tl inkivääriä,neilikkaa
2tl kanelia,kardemummaa
3dl sokeria
3dl piimää
5dl vehnäj
1½ tl soodaa
rasva sulatetaan,muut aineet lisätään,viimeiseksi jauhoihin sekoitettu sooda.Kakku pannaan kylmään uuniin,jossa se saa olla n. tunnin,180 asteessa,viimeíset 10 minuuttia jälkilämmössä.- -mari
Keittokirjassa vuodelta 1924 on sama ohje, paitsi paistaminen on vähällä lämmöllä (oletan n.175) yksi tunti tai kypsäksi.
- Armas
3dl piimää
1 1/2 teelusikallista soodaa
2 desilitraa sokeria
2 desilitraa siirappia
1 teelusikallinen kanelia
1 teelusikallinen kardemummaa
3 desilitraa rusinoita
200 grammaa sulatettua voita tai margariinia
6 desilitraa vehnäjauhoja
Kaikki aineet sekoitetaan yhteen edellämainitussa järjestyksessä.Seos kaadetaan voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan ja paistetaan 1 tunti 175-185 celsius asteisessa uunissa.- tuleeko
Tuleeko tosta pellillinen? Jos, niin minäkin teen tuota!
- Armas
tuleeko kirjoitti:
Tuleeko tosta pellillinen? Jos, niin minäkin teen tuota!
Taikinasta tulee 1 normaalinkokoinen ( Noin 900 grammaa)kakku.
- etsin
Lämpimät KIITOKSET ohjeista!
- Armas
jos olen ollut avuksi niin hyvä on.
- kadonnut resepti
Tama ohje on mieluisa ja toiminut hyvana kosteana kuivakakkuna monissa juhlissa. Ja kulkenut meidan suvussa yli kaksi sukupolvea.
PIMAKAKKU
100g rasvaa (sula)
3dl piimaa
1.5tl soodaa
2dl sokeria
2dl siirappia
1tl neilikkaa
1tl kanelia
1tl kardemummaa
6dl vehnajauhoja
n 1dl rusinoita
Sekoita kuivat aineet ja rusinat.
Lisaa piima, siirappi ja lopuksi sula rasva.
Paista 200C n.1h.- kadonnut resepti
Edelliseen viestiin viela lisaksi: Olen kayttanyt vuokana joko pyoreaa kuivakakku- tai irtopohjavuokaa, jonka pohjana se keskelta nouseva pohja (kakusta tulee rinkulan mallinen).
- Titta
Tällaisella ohjeella olen itse tehnyt:
MAUSTEINEN KERMAVIILIKAKKU
Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen, laske sitten 175, kun laitat kakun uuniin.
Voitele ja jauhota vuoka.
2 dl kermaviiliä, tai muuta hapantuotetta
1 dl sokeria
1 dl taloussiirappia
* sekoita keskenään
Sulata n. 90 g rasvaa. Rasvana voi käyttää 0,75 dl kasvisöljyä.
3 dl tavallisia puolikarkeita vehnäjauhoja
n. 1 tl soodaa
1,5 tl kanelia
0,5 tl kardemummaa
0,5 tl inkivääriä
0,5 tl pomeranssinkuorta
0,5 tl neilikkaa
(1 dl rusinoita, käytän korintteja)
* Sekoita keskenään
Lisää jauhoseos kermaviiliseokseen ja lopuksi sulatettu rasva.
Jos taikina tuntuu liian löysältä voit lisätä jauhoja, älä kuitenkaan liikaa.
Lusikoi taikina voideltuun, jauhotettuun kakkuvuokaan.
Kypsennä ensin 175 asteessa n. 30 min. ja 150 asteessa 20 min. Kakku kypsyy noin tunnissa. Älä päästä jäähtymään vuoassa, jää muuten kiinni.
Tämä on noin perusohje.
Kakkuun sopivat hyvin erilaiset paistonkestävät hillot/marmeladit, noin 1 dl/annos on sopiva määrä.
Mausteita voi vaihdella mielensä mukaan.
Viimeksi tein seuraavat muutokset:
1 dl kermaviiliä
1 dl kirnupiimää (ei ollut kv:tä tarpeeksi)
Yleensä käytän pelkkää kermaviiliä.
Ja lisäsin:
1 rkl hasselpähkinäjauhetta
0,5 dl korintteja
0,5 dl appelsiininkuoripaloja
Ehkä vajaa desi Saarioisten paistonkestävää appelsiinimarmeladi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654196
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342729En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142532Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1491167- 801016