Annoskoot

janetskij

Minulla on ongelma.
Ja se ongelma on annosten koko useimmissa ravintoloissa.

Ruokaa tuodaan eteen niin paljon,että siitä söisi kotioloissa kahtena iltana.
Ja jos pyydät lasten annosta niin selitetään,ettei niitä myydä aikuisille!
Näin on käynyt ainakin minulle.
Jos pyydän pienempää versiota aikuisten annoksesta niin joudun silti maksamaan
normihinnan siitä mitä sain.

Joskus jopa ns pikkulämpimät ovat olleet liian runsaat.

Tästä syystä rahani pysyvätkin nykyään kukkarossa ja kokkaan kotona.

Kun jo viranomaisetkin ovat huolissaan ihmisten mässäämisestä niin ravintolan eivät ainakaan auta tässä asiassa.

Voisiko ravintoloissa olla annoskokoluokitus?
Sehän ratkaisisi koko ongelman. Tosin sitten pitäisi kyllä olla myös eri hinnat pienille ja isommille annoksille.

Muutenkin ravintolasyöminen on turhan kallista.
Edullisuus karsisi listoilta pois turhat artikkelit,ja asiakkaita se varmasti lisäisi.

186

5988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lksadölsa

      Kun ruoka tarjoillaan annostarjoiluna, ei ole lainkaan huonotapaista jättää ruokaa lautaselle. Itse jätän yleensä lähes puolet syömättä.

      Kannattaa hakeutua finedine-ravintoloihin, niissä annokset ovat pieniä ja tarjoavat maku- ja visuaalisia elämysksiä enemmän kuin mahan täyttettä.

      • junki1

        Kävin tässä reissulla minäkin. Lähtiessä maksoin kaikkien aterioideni hinnat. Tietenkin matkanjärjestäjä oli suosinut tuomiorovastin paikkoja. Ruoka-annokset olivat niin pieniä suurilla kolhuilla lautasilla, että enpä olisi uskonut. Listan nimen mukaisella kastikkeella oli sutaistu lautasen pohjaa, jolla pieni sitkeä lihansiru vaikeassa asennossa odotti. Ainoa pelastus oli tinapaperin sisällä kypsytetty pottu, jonka sisällä ripaus maustevoita. Vesi kuului annokseen, ei leipää, ei maitoa jo on kumma jos tuolla meiningillä ei kassat pullistele.


      • OMATEVÄÄT!!!!!!
        junki1 kirjoitti:

        Kävin tässä reissulla minäkin. Lähtiessä maksoin kaikkien aterioideni hinnat. Tietenkin matkanjärjestäjä oli suosinut tuomiorovastin paikkoja. Ruoka-annokset olivat niin pieniä suurilla kolhuilla lautasilla, että enpä olisi uskonut. Listan nimen mukaisella kastikkeella oli sutaistu lautasen pohjaa, jolla pieni sitkeä lihansiru vaikeassa asennossa odotti. Ainoa pelastus oli tinapaperin sisällä kypsytetty pottu, jonka sisällä ripaus maustevoita. Vesi kuului annokseen, ei leipää, ei maitoa jo on kumma jos tuolla meiningillä ei kassat pullistele.

        VOIHAN SITÄ SYÖDÄ MUUALLAKIN OMIA ANNOKSIAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • jööti49

        Ihmisissä on suuria eroja, kannattaa ottaa huomioon parimetrinen ja 100-kiloinen mies ja 150-senttinen ja 50-kiloinen nainen. Yleensä isokokoiselle ja kovasti treenaavalle annokset ovat pieniä ja pienikokoiselle kevyttä työtä tekevälle isohkot, ja onhan vieläkin raskaantyön raatajia.


      • hahahahahahahahahaha
        OMATEVÄÄT!!!!!! kirjoitti:

        VOIHAN SITÄ SYÖDÄ MUUALLAKIN OMIA ANNOKSIAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Miksi huutaa? Jätä nyt niitä huutomerkkejä meille muillekin ;)


      • tukehdu perunaas
        jööti49 kirjoitti:

        Ihmisissä on suuria eroja, kannattaa ottaa huomioon parimetrinen ja 100-kiloinen mies ja 150-senttinen ja 50-kiloinen nainen. Yleensä isokokoiselle ja kovasti treenaavalle annokset ovat pieniä ja pienikokoiselle kevyttä työtä tekevälle isohkot, ja onhan vieläkin raskaantyön raatajia.

        Täh, olen työtön urheilullinen yli 125kg voimailija. Jos 45kg nainen saa saman perusturvan niin mun peruna on ,3 naisen perunaa. Miksi kukaan ei auta mua?


      • aqw121

        Aloittajan viesti on tyypillinen nykysuomalaisuuteen pesiytyminen sairaus,minä haluan,vaadin ja vain minä olen oikeassa.
        Eipä ole tullut jättiannosta eteeni, jota en olisi jaksanut syödä ja lapsena on opetettu ettei jumalan viljaa hukata.
        Pikemminkin ns.hienostopaikoissa joissa joudun edustamaan pitää syödä kotona ensin.
        Suomen ravintoloiden ja euroopassakaan ei ole montaakaan hyvän ruoan paikkaa.
        SYY keittiömestarit,pihvit pitäisi syödä mediun miinuksena,kananmunat 3-4 minuutin munana.
        99% ihmisistä haluavat syödä pihvinsä good,eli täysin kypsinä ei kuitenkaan kuivina.
        Muna on parhaimmillaan 10 minuuttisena jopa 20-30 minuuttisena.
        Ravintolamestarit katsokaa peiliin ja opetelkaa laittamaan ruokaa ihmisille ei pedoille.


      • Hohoijaaaaaaa
        junki1 kirjoitti:

        Kävin tässä reissulla minäkin. Lähtiessä maksoin kaikkien aterioideni hinnat. Tietenkin matkanjärjestäjä oli suosinut tuomiorovastin paikkoja. Ruoka-annokset olivat niin pieniä suurilla kolhuilla lautasilla, että enpä olisi uskonut. Listan nimen mukaisella kastikkeella oli sutaistu lautasen pohjaa, jolla pieni sitkeä lihansiru vaikeassa asennossa odotti. Ainoa pelastus oli tinapaperin sisällä kypsytetty pottu, jonka sisällä ripaus maustevoita. Vesi kuului annokseen, ei leipää, ei maitoa jo on kumma jos tuolla meiningillä ei kassat pullistele.

        Kuka normaali aikuinen juo maitoa ruoan kanssa?


      • Hohoijaaaaaaaaaaaaa
        aqw121 kirjoitti:

        Aloittajan viesti on tyypillinen nykysuomalaisuuteen pesiytyminen sairaus,minä haluan,vaadin ja vain minä olen oikeassa.
        Eipä ole tullut jättiannosta eteeni, jota en olisi jaksanut syödä ja lapsena on opetettu ettei jumalan viljaa hukata.
        Pikemminkin ns.hienostopaikoissa joissa joudun edustamaan pitää syödä kotona ensin.
        Suomen ravintoloiden ja euroopassakaan ei ole montaakaan hyvän ruoan paikkaa.
        SYY keittiömestarit,pihvit pitäisi syödä mediun miinuksena,kananmunat 3-4 minuutin munana.
        99% ihmisistä haluavat syödä pihvinsä good,eli täysin kypsinä ei kuitenkaan kuivina.
        Muna on parhaimmillaan 10 minuuttisena jopa 20-30 minuuttisena.
        Ravintolamestarit katsokaa peiliin ja opetelkaa laittamaan ruokaa ihmisille ei pedoille.

        Kananmunaa saa keittää korkeintaan 10 min. Miksi? Siksi, jos keittää enemmän, keltuaisen ulkopinta muuttuu siniseksi, eikä se silloin näyttää kauniilta. Ja kun liha on paistettu ihan kypsäksi, se ei ole englanniksi "good", mutta "well done".


      • Mitä ihmeen
        Hohoijaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Kananmunaa saa keittää korkeintaan 10 min. Miksi? Siksi, jos keittää enemmän, keltuaisen ulkopinta muuttuu siniseksi, eikä se silloin näyttää kauniilta. Ja kun liha on paistettu ihan kypsäksi, se ei ole englanniksi "good", mutta "well done".

        väliä sillä munan värillä on?? Kyse on kai mausta ja puoliraaka muna on kauhean makuinen sekä lisäksi terveysriski.


      • 7tyo87styos
        aqw121 kirjoitti:

        Aloittajan viesti on tyypillinen nykysuomalaisuuteen pesiytyminen sairaus,minä haluan,vaadin ja vain minä olen oikeassa.
        Eipä ole tullut jättiannosta eteeni, jota en olisi jaksanut syödä ja lapsena on opetettu ettei jumalan viljaa hukata.
        Pikemminkin ns.hienostopaikoissa joissa joudun edustamaan pitää syödä kotona ensin.
        Suomen ravintoloiden ja euroopassakaan ei ole montaakaan hyvän ruoan paikkaa.
        SYY keittiömestarit,pihvit pitäisi syödä mediun miinuksena,kananmunat 3-4 minuutin munana.
        99% ihmisistä haluavat syödä pihvinsä good,eli täysin kypsinä ei kuitenkaan kuivina.
        Muna on parhaimmillaan 10 minuuttisena jopa 20-30 minuuttisena.
        Ravintolamestarit katsokaa peiliin ja opetelkaa laittamaan ruokaa ihmisille ei pedoille.

        "Aloittajan viesti on tyypillinen nykysuomalaisuuteen pesiytyminen sairaus,minä haluan,vaadin ja vain minä olen oikeassa."

        Samalla tavalla sinäkin luulet olevasi yksin oikeassa. Minun mielestä muna on paras kuusiminuuttisena eli löysänä.


      • Ihanat boobsit....

      • Hohoijaaaaaaaaaaaa
        Mitä ihmeen kirjoitti:

        väliä sillä munan värillä on?? Kyse on kai mausta ja puoliraaka muna on kauhean makuinen sekä lisäksi terveysriski.

        Voi, hitsi sitä tyhmyyden määrää!!! 10 min ajan keitetyn kananmunan keltuainen on täysin kypsä. 7 min keitetty on puoliraakka. Ja sitä paitsi puolikypsä kananmuna on herkku - varsinkin uppokeitettynä ja silloin keltuainen PITÄÄ olla puolikypsä tai jopa hieman raa"an puolella. Terveysriski on myös porkkana, koska se kasvaa pellolla ja siellähän mullassa voi olla ihan mitä vaan. Joten rauhutu...
        Te maalaisjuntit "vedätte naamaan" vain makaroonilaattikoita ja HK sinistä. Ja matkustaminen teidän mielestä on kun mennään Savosta Helsingiin. Luette varmaan Aku Ankaa ja katsotte Big Brotheriä ja Simpsoneita ja jne.
        Ei tarvitse kirjoitella tänne, jos ette ymmärrä ruoan laitosta tai ylipäätään makuelämyksistä. Herätkää silloin kun joku kysyy miten lehmiä lypsätään!


      • sgt.pepper-59
        aqw121 kirjoitti:

        Aloittajan viesti on tyypillinen nykysuomalaisuuteen pesiytyminen sairaus,minä haluan,vaadin ja vain minä olen oikeassa.
        Eipä ole tullut jättiannosta eteeni, jota en olisi jaksanut syödä ja lapsena on opetettu ettei jumalan viljaa hukata.
        Pikemminkin ns.hienostopaikoissa joissa joudun edustamaan pitää syödä kotona ensin.
        Suomen ravintoloiden ja euroopassakaan ei ole montaakaan hyvän ruoan paikkaa.
        SYY keittiömestarit,pihvit pitäisi syödä mediun miinuksena,kananmunat 3-4 minuutin munana.
        99% ihmisistä haluavat syödä pihvinsä good,eli täysin kypsinä ei kuitenkaan kuivina.
        Muna on parhaimmillaan 10 minuuttisena jopa 20-30 minuuttisena.
        Ravintolamestarit katsokaa peiliin ja opetelkaa laittamaan ruokaa ihmisille ei pedoille.

        miksi ravintoloissa joiden menussa on "lasten annokset" niin niitä ei myydä aikuisille?
        eikö se ole sama ravintolalle että kuka sen syö kunhan kokki saa palkkansa? pikkunälkään ei viitsisi tilata isompaa,kallista annosta turhaan..


      • Suomenmieli
        7tyo87styos kirjoitti:

        "Aloittajan viesti on tyypillinen nykysuomalaisuuteen pesiytyminen sairaus,minä haluan,vaadin ja vain minä olen oikeassa."

        Samalla tavalla sinäkin luulet olevasi yksin oikeassa. Minun mielestä muna on paras kuusiminuuttisena eli löysänä.

        Saattaahan se muna kuudessa minuutissa löystyä, mutta KANANMUNA ei ole 6:n minuutin keiton jälkeen löysä vaan leikattavan kova.


      • Anonyymi
        Hohoijaaaaaaa kirjoitti:

        Kuka normaali aikuinen juo maitoa ruoan kanssa?

        Vanhan kansan ihmiset.


    • Oikeus ja kohtuus

      Hei aloittaja,

      mikäli saamasi ravintola-annos on liian suuri yhdellä kerralla sinun syötäväksesi, niin ei ole mikään häpeä tai yhtään noloa pyytää paketoimaan jäljelle jäänyt ruoka kotiin vietäväksi.

      Olethan maksanut annoksesi, se on kokonaan sinun. Kyllä hyvällä ravintolalla on foliota ja muuta materiaalia aterian jäännösten pakkaamiseen.

      • ???

        Oletko aina menossa kotiin ravintolassa syönnin jälkeen? Minä en....


      • Häpeilevä

        Voishan sitä foliota olla tarjolla ihan pyytämäti, että vois itse pakata. Se kun on kasvatuksessa niin syvälle iskostettu, että ruokaa ei saa jättää, että hävettää kuitennii.


      • Häpeilevä kirjoitti:

        Voishan sitä foliota olla tarjolla ihan pyytämäti, että vois itse pakata. Se kun on kasvatuksessa niin syvälle iskostettu, että ruokaa ei saa jättää, että hävettää kuitennii.

        Mitä, jos kasvaisit aikuiseksi. Minulle sanottiin samaa ja olen kasvanut siitä pois. MInkäänlaista omantunnon tuskaa ei tulisi jättää syömättä. Tosin jos ruoka on hyvää, niin miksi jättää syömättä.


      • Tutuuuuuuuuuuuu

        Taidat olla junnti.


    • lköjnm

      meneppä sit kalliisiin heinän ristiäis piperrys paska ravintoloihin jossa joudut maksamaan (tyyliin) maustetusta leivästä tuntipalkkasi verran

      • Sorrettu

        To: Oikeus ja kohtuus (loput kotiin)

        Virossa yhdessä ravintolassa jopa tarjoilija ehdotti tätä.


      • Voiniitäjunntejä

        Oletko ajattellut, että kaikille eivät ole samanlaiset palkat? Eli sinun tuntipalkka ei vältämättä ole jonkun muun tuntipalkka.


    • kotikokkaajakin

      Olisi ihan mukavaa, jos olisi eri kokoisia & hintaisia annoksia - monet nykyannokset ovat itselleni suuria... Olen joskus pyytänyt jotkut "jämät" mukaan, mutta aina ei ole mahdollisuutta siihen (jos ei esim. ole menossa kotia, tai sellaiseen paikkaan että saisi laitettua jämät jääkaappiin...).
      Joskus olen jossain pyytänyt koko ruoka-annoksen mukaan (ilman että olen syönyt siitä ravintolassa tms. yhtään), ja syönyt sitten parina kertana kotona tai syönyt kotona jonkun toisen kanssa ;)

      • ei ruokaa linnulle!

        Olet varmaankin nainen?

        Itselleni käy lähes aina niin, että ravintola-annos on liian pieni ja tämän syötyä jää nälkä, joskus jopa joutunut poikkeamaan grillille ravintola-aterian jälkeen. Olen mies ja minulle ei riitä kauniisti sommiteltu linnunannos, lihavakaan en ole, kaikki mikä syödään, myös kulutetaan.


      • Ravintola-annoksissa yleensä maksaa aivan muu kuin raaka-aineet, joten pienen annoksen tekeminen ei juuri tulisi halvemmaksi kuin suuremmankin.


      • kotikokkaajakin
        ei ruokaa linnulle! kirjoitti:

        Olet varmaankin nainen?

        Itselleni käy lähes aina niin, että ravintola-annos on liian pieni ja tämän syötyä jää nälkä, joskus jopa joutunut poikkeamaan grillille ravintola-aterian jälkeen. Olen mies ja minulle ei riitä kauniisti sommiteltu linnunannos, lihavakaan en ole, kaikki mikä syödään, myös kulutetaan.

        Olen kyllä keski-ikäinen "eukko", mutta en mikään "lintu" ;) Monet ovat ihmetelleet ruokamäärääni - miten syön niin paljon omaan kokoon nähden... Ylipainoakin on (yli 10 kg virallisesti), mutta en vain jaksa kerralla syödä kovin paljoa... ;)


      • Kantinauhallevastaus
        okaro kirjoitti:

        Ravintola-annoksissa yleensä maksaa aivan muu kuin raaka-aineet, joten pienen annoksen tekeminen ei juuri tulisi halvemmaksi kuin suuremmankin.

        Juuri jotain sellaista halusin vastata. Melkein ainoastaan karitsan ja naudan sisäfilepihvit maksavat enemmän, mutta onko lautasella 1 vai 2 perunaa ei ole mitään merkitystä. Ruoka-annos itse maksaa ehkä 2-5 € , loput maksaa asiakas ruoan tekemisestä, tarjoulusta ja vuokraa ja sähköä ravintolan pitää maksaa ja... Periaatteessa tuollainen perusjunttiravintolan 8-15 € ruoka-annos on tosi halpa.


    • 1+16

      Nykyään BMI 25 on hoikka ihminen, ja sellainen ihminen hyvin vetää ison (halkaisija 40cm) lautasen ruokaa tai buffetissa kolme-neljä annosta.

      Ei nykyihmiselle riitä mikään perusannos, kun ne kaikki omat kilot on kuitenkin ruokittava.

    • Peruskokki

      Lopeta raflassa syönti.

      Tee ite ruokas(jos osaat) tai mee heseen hampurilaiselle, se on ainakin niin pieni et se justii on hammatikkua isompi.

      • Anonyymi

        Minikanahampurilainen on hyvä. Ja sopivan kokoinen. Ainakin mulle.


    • Jipijipijee

      Maksat ruoasta ja sitten suutut kun saat LIIKAA.

      Jo on sulla ongelma.

      • lue uudestaan

        Ongelma taisi olla se, ettei pienempää annosta saa halvemmalla. Eli ap ei halua maksaa ruoasta, jota ei syö.


    • mills

      Se vasta älytöntä tuhlausta olisikin, että syödään aina vain puolet ja loput jätetään! Todella olisi ihan kaikkien, yksilön itsensä, ravintolan että ympäristön kannalta paljon järkevämpää tarjota pienempiä annoksia!

      • re:

        Ottakaa kotipakettiin!!

        Itse olen myös pieniruokainen, joudun syömään itseni ähkyyn tai ottamaan loput kotiin. Älytöntä tuhlausta, kun monet varmasti antavat heittää lopun ruoan roskiin! Ottakaa vastuuta ympäristöstä, ihmiset. Meidän kaikkien tähden!


    • Nälkä jää

      Minä en kyllä tule täyteen ravintola annoksista vaikka söisin alkupalana pääruuan ja jälkiruuan. Olenhan raavas ruumiillista tekevä mies.

      • nälkää jää"

        Just,oikeassa olet (vastaus nälkä jää`lle)Jossain ravintoloissa annokset ovat pienentynyt, mutta hinnat ovat kalliimpia.


      • Ähkyssä elävä

        ravintola käynnin jälkeen.Miksi ei voi olla naisten ja miesten
        annos kokoja?Ja sit vois olla keskikokokin niin ei tuu naljailua suuntaan tai toiseen.Myös hinnat annos koon mukaan.Mä saan yhdestä pizzasta 2 annosta jotka täyttää
        mut.Elämän isoimmasta pizzzastani joka laitettiin eteeni kemissä ,riitti mulle kolmeksi ateriaksi.Joo meikä tienas sillä!


      • sakok

        Minun täytyy kertoa,että olen pyytänyt dog pagin aika kännissä,kalastajatorpalla
        ja suureksi yllätyksekseni ateriani tuotiin pakattuna,muut olijat katselivat paheksuen,paketissa oli kirje jossa pyydettiin ottamaan yhteyttä mikä ruossa oli vikana.
        Taisin olla ensimmäinen joka pyysin annokseni kotiin ja tuli kiire lähteä pikavisiitille Lontooseen,kaverini koneella,siellä sitten syötiin lounaani puoliksi
        multimiljonääri ja miljonääri.


    • Fats

      Paljonko painat ?

      • EiKysyjäTieltäEksy

        Painan 97kg ja pituuteni 183,6cm. Urheilen säännöllisesti harrastan voimalajeja ja yleisurheilua. Kun kysyit. En tosiaankaan täyty millään ravintola annoksilla


      • Loput mukaan...

        Jotain 72...75 kg. :D


    • Nälkäinen

      Hei Aloittaja, kerropa misssä ravintolassa annokset ovat liian suuria. Helsingin alueella ei ainakaan saa vatsaa täyteen. Oikein suututtaa, kun menee nälkäisenä ja saa eteensä isolla lautasella pari liha- tai kalaroikaletta ristissä mahdollisimman laajalle sommiteltuna. Käyn ravintolassa pelkästään ystävien tapaamisen takia ja silloin yritän sietää. Muuten laitan ruoan kotona. Olen pieni, normaalipainoinen, liikkuva nainen.

    • ISORUOKAINEN

      Minulle ongelma on taas liian pienet annoskoot. Siksi pyrin käymään paikoissa, joissa on seisova pöytä. Syön yleensä 2-3 reilua lautasellista lämmintä ruokaa aterialla ja toistakymmentä leipäpalaa. Monet ihmettelevät ruokahaluani, kun olen toimistotyöläinen, enkä liiku mitenkään erityisen paljon. Lisäksi en ole ylipainoinen.

      Yleisesti ottaen nämä suomalaiset annoskoot ovat ihan naurettavan pieniä. Käykääpä jenkeissä, niin näette ja saatte rahoillenne vastinetta.

      • reissumies

        Nämä Buffetit, seisoivat pöydättäytys kieltää lailla.

        Ahneet ylipainoiset lihottaa niissä vain itseään lisää.

        Asiakkaalle "anos" ruokaa lautaselle, jos jää nälkä. Kassanklautta uusi annos.
        Näihän sitä kaupassakin tehdään. Maksetaan r u u a s t a, ei esim. 20e. ostoskärräyllisestä ruokaa.

        Itse olen käynyt 30v. joka arki päivä lounasravintolioossa syömässä ympäri suomea.
        Nykyään vaan (viimeiseen 10v.) ei juuri saa luonasravintoloista tilattua ruokaa lounasaikaan. On vain nämä kirotut seisovatpöydät. Joissa ruan laatukin on surkee, verrattuna tilattuihin aterioihin.

        Harmi kun ei pysty syömättä oleen, lopettaisin muuten vallan ton syömisen.


      • reissumies kirjoitti:

        Nämä Buffetit, seisoivat pöydättäytys kieltää lailla.

        Ahneet ylipainoiset lihottaa niissä vain itseään lisää.

        Asiakkaalle "anos" ruokaa lautaselle, jos jää nälkä. Kassanklautta uusi annos.
        Näihän sitä kaupassakin tehdään. Maksetaan r u u a s t a, ei esim. 20e. ostoskärräyllisestä ruokaa.

        Itse olen käynyt 30v. joka arki päivä lounasravintolioossa syömässä ympäri suomea.
        Nykyään vaan (viimeiseen 10v.) ei juuri saa luonasravintoloista tilattua ruokaa lounasaikaan. On vain nämä kirotut seisovatpöydät. Joissa ruan laatukin on surkee, verrattuna tilattuihin aterioihin.

        Harmi kun ei pysty syömättä oleen, lopettaisin muuten vallan ton syömisen.

        Miksi vastustat vapaata vaihdantaa? Mitä se sinulle kuuluu, jos ravintola päättää myydä ruokaansa tuolla periaatteella? Sinua kukaan ei pakota menemään sinne.


      • reissumies
        okaro kirjoitti:

        Miksi vastustat vapaata vaihdantaa? Mitä se sinulle kuuluu, jos ravintola päättää myydä ruokaansa tuolla periaatteella? Sinua kukaan ei pakota menemään sinne.

        Ei "pakoteta" mut jos haluu syödä, on mentävä.
        Ellei olis oikeesti nälkä, jäis ruoka monta kertaa syömättä, on se välillä niin ala-arvoista mössöä, noissa seisovissapöydissä.

        Mitä tuleet tohon ravintolan tapaan myydä ruoka. Tällä tavalla maksaa kaikki saman rahan, syö ne sitten kuinka paljon/vähän hyvänsä.
        Eli joka ei ahmi epäterveellisesti, maksaa hän tämän ahmijankin ruokaa. Myöhenmin vielä sen sairaskuluja.
        Vai luuletko sinä että se ravintoloitsia maksaa/tarjoo sen valtavan annoksen omasta pussista?

        Eihän kaupoastakaan myydä ruokaa sillä ostoskärry per 20e
        Vaan juurikin sen mukaan mitä sielä ostoskärryssä on.

        Eli ravintolassa jos ei yksi annos riitä, voi sitä tilata lisää.
        Muutaman kerran kun on käynyt ja todennut ettei se annoskoko riitä, voi tilata heti kaksi tai kolme annosta. Maksaa siitä mitä syö, niin se menee tuola ruokakaupassakin.
        Tietysti sieläkin on nykyään ne kirotut bonuskortit, jolloin sieläkin maksaa toiset toisten ostoksia.

        Minun mielestäni kaikkien kuuluis itse maksaa omat ruokansa, jos ei elintaso riitä oleen ylipainoinen, hän laihtuu pakon edessä.
        Näin se on mennyt aikojen alusta asti.


      • reissumies kirjoitti:

        Ei "pakoteta" mut jos haluu syödä, on mentävä.
        Ellei olis oikeesti nälkä, jäis ruoka monta kertaa syömättä, on se välillä niin ala-arvoista mössöä, noissa seisovissapöydissä.

        Mitä tuleet tohon ravintolan tapaan myydä ruoka. Tällä tavalla maksaa kaikki saman rahan, syö ne sitten kuinka paljon/vähän hyvänsä.
        Eli joka ei ahmi epäterveellisesti, maksaa hän tämän ahmijankin ruokaa. Myöhenmin vielä sen sairaskuluja.
        Vai luuletko sinä että se ravintoloitsia maksaa/tarjoo sen valtavan annoksen omasta pussista?

        Eihän kaupoastakaan myydä ruokaa sillä ostoskärry per 20e
        Vaan juurikin sen mukaan mitä sielä ostoskärryssä on.

        Eli ravintolassa jos ei yksi annos riitä, voi sitä tilata lisää.
        Muutaman kerran kun on käynyt ja todennut ettei se annoskoko riitä, voi tilata heti kaksi tai kolme annosta. Maksaa siitä mitä syö, niin se menee tuola ruokakaupassakin.
        Tietysti sieläkin on nykyään ne kirotut bonuskortit, jolloin sieläkin maksaa toiset toisten ostoksia.

        Minun mielestäni kaikkien kuuluis itse maksaa omat ruokansa, jos ei elintaso riitä oleen ylipainoinen, hän laihtuu pakon edessä.
        Näin se on mennyt aikojen alusta asti.

        Toistan, kukaan ei pakota sinua menemään sinne. Siinä on asiakkaan ja ravintolan välisestä sopimuksesta, joka perustuu heidän väliseen vapaaseen vaihdantaan ilman, että kukaan kolmas osapuoli sanoo mitään. Jos sinua ei tämä miellytä, niin ei tarvitse mennä sinne. Minä en pidä juustosta. Voisin valittaa, että miksi esimerkiksi hampurilaisissa on aina juustoa, ja vaatia kiellettäväksi, mutta en vaadi, koska kyse on vapaasta vaihdannasta.

        Periaate, että voi syödä sen verran kun haluaa ja pystyy on selkeä. Kukaan ei jää nälkäiseksi ja toisaalta ideaalitapauksessa ruokaa ei mene hukkaankaan. Toki vähän syövälle tällainen voi olla huono vaihtoehto, mutta kukaan ei pakota valitsemaan sitä vaan voi mennä vaikka Mäkkiiin ostamaan yhden euron hampurilaisen. Asiakas on tyytyväinen, kun saa syödä kunnolla ja myyjä on tyytyväinen, kun saa rahaa. Vain sinä et ole tyytyväinen. Nyt kysyn: Mitä hittoa se sinulle kuuluu?

        Kaupassa systeemi ei oikein toimi, koska ruokaa ei syödä siellä, joten ei ole mitään keinoa rajoittaa määrää. Siksi kaupat myyvät tuotteita kappale ja kilohintaan.jos joku kauppa tällaisen systeemin jotenkin voisi luoda en minä oliosi sitä kieltämässä. Kyse on vapaasta vaihdannasta.

        Tietoliikenteessä tällaisia palveluita on yleensä. Laajakaista maksaa yleensä saman riippumatta siitä paljonko käyttää. Samoin matkapuhelimissa on paketteja, joissa on rahoittamattomia tai lähes rajoittamattomia käyttöjä. Pitäisikö nämäkin kieltää?


      • eisulanuttajuustoa
        okaro kirjoitti:

        Toistan, kukaan ei pakota sinua menemään sinne. Siinä on asiakkaan ja ravintolan välisestä sopimuksesta, joka perustuu heidän väliseen vapaaseen vaihdantaan ilman, että kukaan kolmas osapuoli sanoo mitään. Jos sinua ei tämä miellytä, niin ei tarvitse mennä sinne. Minä en pidä juustosta. Voisin valittaa, että miksi esimerkiksi hampurilaisissa on aina juustoa, ja vaatia kiellettäväksi, mutta en vaadi, koska kyse on vapaasta vaihdannasta.

        Periaate, että voi syödä sen verran kun haluaa ja pystyy on selkeä. Kukaan ei jää nälkäiseksi ja toisaalta ideaalitapauksessa ruokaa ei mene hukkaankaan. Toki vähän syövälle tällainen voi olla huono vaihtoehto, mutta kukaan ei pakota valitsemaan sitä vaan voi mennä vaikka Mäkkiiin ostamaan yhden euron hampurilaisen. Asiakas on tyytyväinen, kun saa syödä kunnolla ja myyjä on tyytyväinen, kun saa rahaa. Vain sinä et ole tyytyväinen. Nyt kysyn: Mitä hittoa se sinulle kuuluu?

        Kaupassa systeemi ei oikein toimi, koska ruokaa ei syödä siellä, joten ei ole mitään keinoa rajoittaa määrää. Siksi kaupat myyvät tuotteita kappale ja kilohintaan.jos joku kauppa tällaisen systeemin jotenkin voisi luoda en minä oliosi sitä kieltämässä. Kyse on vapaasta vaihdannasta.

        Tietoliikenteessä tällaisia palveluita on yleensä. Laajakaista maksaa yleensä saman riippumatta siitä paljonko käyttää. Samoin matkapuhelimissa on paketteja, joissa on rahoittamattomia tai lähes rajoittamattomia käyttöjä. Pitäisikö nämäkin kieltää?

        Minä itse pyydän aina hampurilaisen ilman juustoa ja saan sen myöskin niin


      • eisulanuttajuustoa kirjoitti:

        Minä itse pyydän aina hampurilaisen ilman juustoa ja saan sen myöskin niin

        Niin minäkin teen, mutta en odota saavani sitä halvemmalla.


    • Mässäilyä

      Seisovapöytä,otat sen verran kuin syöt. Valmis annos koko on vaikea määrittää,itse söisin annoksesta 2 kertaa,mutta esim, meidän kasvava poika vetäisee vaikka kaksi annosta. Aina on sanomista oli niin tai näin, kyllä lopun ruuan voi pyytää mukaan,
      älyttömintä on jättää puolet syömättä! Siinä ei ole mitään järkeä,vie vaikka koiralle.
      Ruokaa sotketaan muutenkin hirveästi,nyt kun sitä on liikaa.
      Vanha äitini kauhistelee aina tätä nyky menoa,heillä ei monesti ollut kuin suolavedessä kasteltua leipää.

      • ikmji

        Koska annoskokoa ei voi itse määrittää, ei sen osittaisessa syömättäjättämisessä ole mitään älytöntä.
        Mieluummin ruoka hukkaan, kuin kasvattamaan ylipainoa. Ravintola voi tietysti toimia tässä vastuullisesti ja hoitaa ruuantähteet esim. eläimille.


      • kylläinen kypä
        ikmji kirjoitti:

        Koska annoskokoa ei voi itse määrittää, ei sen osittaisessa syömättäjättämisessä ole mitään älytöntä.
        Mieluummin ruoka hukkaan, kuin kasvattamaan ylipainoa. Ravintola voi tietysti toimia tässä vastuullisesti ja hoitaa ruuantähteet esim. eläimille.

        Ulkomailla saa ruokaa jättää lautaselle, ainakin Kreikassa saat lautaselle uuden satsin jos syöt aivan tyhjäksi. jos et jätä mitään, ainakin perheissä ihmettelevät vaan loputonta nälkääsi. Ei tietenkään ääneen.
        Täällä kotoSuomessa on jankutettu lapsesta asti sitä mantraa ettei ruokaa saa jättää lautaselle. Välillä hoetaan syömällä saaduista läskeistä. Olisikohan yksi syy lihomiseen juuri tuo että pakotetaan kakarasta asti tyhjentämään lautanen.
        Minä ainakin jätän aina ravintolassa ruokaa tai juomaakin. Tarviiko sitä olla mikään syöttilässika ?


      • älytöntä tuhlausta
        kylläinen kypä kirjoitti:

        Ulkomailla saa ruokaa jättää lautaselle, ainakin Kreikassa saat lautaselle uuden satsin jos syöt aivan tyhjäksi. jos et jätä mitään, ainakin perheissä ihmettelevät vaan loputonta nälkääsi. Ei tietenkään ääneen.
        Täällä kotoSuomessa on jankutettu lapsesta asti sitä mantraa ettei ruokaa saa jättää lautaselle. Välillä hoetaan syömällä saaduista läskeistä. Olisikohan yksi syy lihomiseen juuri tuo että pakotetaan kakarasta asti tyhjentämään lautanen.
        Minä ainakin jätän aina ravintolassa ruokaa tai juomaakin. Tarviiko sitä olla mikään syöttilässika ?

        En käsitä, miksi ruokaa pitäisi heittää hukkaan. Ruokaa otetaan sen verran kuin jaksetaan syödä ja sitten syödään lautanen tyhjäksi. Hyvin yksinkertaista.

        "Tarviiko sitä olla mikään syöttilässika ?"

        Eli jos syö lautasen tyhjäksi, on "syöttiläsika"? Jätätkö mäkkihampparistakin puolet syömättä (ja jos et syö hampurilaisia, niin jättäISItkö puolet syömättä JOS söisit)?


      • älytöntä tuhlausta kirjoitti:

        En käsitä, miksi ruokaa pitäisi heittää hukkaan. Ruokaa otetaan sen verran kuin jaksetaan syödä ja sitten syödään lautanen tyhjäksi. Hyvin yksinkertaista.

        "Tarviiko sitä olla mikään syöttilässika ?"

        Eli jos syö lautasen tyhjäksi, on "syöttiläsika"? Jätätkö mäkkihampparistakin puolet syömättä (ja jos et syö hampurilaisia, niin jättäISItkö puolet syömättä JOS söisit)?

        Etukäteen välttämättä ei tiedä paljonko jaksaa syödä. Minä en ymmärrä miksi pitäisi jatkaa syömistä, jos on täynnä. Ymmärrän toki, että hukkaan menevä ruoka aiheuttaa rahallisia kuluja, mutta niin aiheuttaa elämä yleensäkin. Ei sillä ole mitään erityistä moraalista merkitystä.


      • ruokaa ei jätetä
        okaro kirjoitti:

        Etukäteen välttämättä ei tiedä paljonko jaksaa syödä. Minä en ymmärrä miksi pitäisi jatkaa syömistä, jos on täynnä. Ymmärrän toki, että hukkaan menevä ruoka aiheuttaa rahallisia kuluja, mutta niin aiheuttaa elämä yleensäkin. Ei sillä ole mitään erityistä moraalista merkitystä.

        Aikuinen ihminen ei osaa arvioida paljonko jaksaa syödä? Voi hyvänen aika! Jos et vielä osaa, on korkea aika opetella. Ei se vaikeaa ole, suurin osa vähän vanhemmista lapsistakin sen näyttää osaavan.


      • ruokaa ei jätetä kirjoitti:

        Aikuinen ihminen ei osaa arvioida paljonko jaksaa syödä? Voi hyvänen aika! Jos et vielä osaa, on korkea aika opetella. Ei se vaikeaa ole, suurin osa vähän vanhemmista lapsistakin sen näyttää osaavan.

        Kuka sinä olet sanomaan kulle, miten heidän tulee toimia?


      • tyhmää mutta totta
        ikmji kirjoitti:

        Koska annoskokoa ei voi itse määrittää, ei sen osittaisessa syömättäjättämisessä ole mitään älytöntä.
        Mieluummin ruoka hukkaan, kuin kasvattamaan ylipainoa. Ravintola voi tietysti toimia tässä vastuullisesti ja hoitaa ruuantähteet esim. eläimille.

        Niin kun se oliskin noin helppoa mutta ravintolan ei saa esimerkiksi viedä ruokaa sioille


    • Suhteellista eskosen

      Mää käyn eukon kanssa syömässä monesti ja ne annokset on eukolle liian isoja ja mulle liian pieniä, olen 210 senttinen ja 120 kiloinen mies, joten huitaisen ensin oman annoksen pikkusormi kivasti pystyssä jotten näytä isommalta dorkalta kuin olen ja sitten lopuksi huitaisen eukon lautaselta loput. Päälle vielä 3-4 tuoppia nelosta ruokajuomana niin sitten onkin hyvä ja täyteläinen olo.

    • Ilmanruokaajäänyt

      Kerrompa hauskan kokemuksen eräältä reissulta. Menimme eräseen ravintolaan ja meinasimme tilata annokset itse kun en kovin paljoa syö enkä pidä siintä että ruokaa jätetään lautaselle tilasin lastenannoksen...tarjoilija ilmoitti että aikuiselle ei myydä lastenannosta...siinä me hetken seisoimme hölmistyneen näköisenä kunnes ilmoitimme että emmepä sitten tarvitse tämän ravintolan palveluksia ja marssimme ovesta ulos. Oli se aika uskomaton kokemus kyllä eiköhän se ole sama kuka sen lastenannoksen syö myyntihän luulisi olevan pääasia.

      • esmnb

        Tarinassa ei ole mitään muuta hassua kuin sinun ymmärtämättömyytesi. Vaaditko junassakin klasten lippua, jos istut oikein kapeasti?

        Lastenannos, kuten nimikin sanoo, on tarkoitettu lapsille. Se ei ole mikään "pieneen nälkään-annos".

        Ravintola kuten monet muutkin paikat esim. Vr huomioivat lapset asiakasryhmänä edullisemmilla hinnoilla, vaikka tuotantokustannuksissa ei suurta eroa olisikaan. Tämä on käden ojennus lapsiperheille, koska lapsethan eivät itse tienaa rahojaan vaan vanhemmat joutuvat maksamaan heidän kulunsa.

        Tämä mahdollistaa palveluiden hankkimisen kotuullisella hinnalla koko perheelle, jolloin lapsia ei jätetä säästösyistä kotiin ja houkutellaan perheelliisiä asiakkaita palveluiden pariin. Lasten annooksen edullisempi hinnoittelu on mahdollista, kun vanhempien annosten katteilla saadaan yleiskustannukset katettua. Lastenannosten hinta on ikäänkuin paljousalennus.

        Joku voi tietysti viisastella, että saahan lapsi annoksena edullisemmin, vaikka vanhemmat eivät söisikään. Aivan totta, mutta se on sen verran harvinaista, että ravintolan toiminta ja hinnoittelu ei siitä vaarannu.


      • lastenannos mulle
        esmnb kirjoitti:

        Tarinassa ei ole mitään muuta hassua kuin sinun ymmärtämättömyytesi. Vaaditko junassakin klasten lippua, jos istut oikein kapeasti?

        Lastenannos, kuten nimikin sanoo, on tarkoitettu lapsille. Se ei ole mikään "pieneen nälkään-annos".

        Ravintola kuten monet muutkin paikat esim. Vr huomioivat lapset asiakasryhmänä edullisemmilla hinnoilla, vaikka tuotantokustannuksissa ei suurta eroa olisikaan. Tämä on käden ojennus lapsiperheille, koska lapsethan eivät itse tienaa rahojaan vaan vanhemmat joutuvat maksamaan heidän kulunsa.

        Tämä mahdollistaa palveluiden hankkimisen kotuullisella hinnalla koko perheelle, jolloin lapsia ei jätetä säästösyistä kotiin ja houkutellaan perheelliisiä asiakkaita palveluiden pariin. Lasten annooksen edullisempi hinnoittelu on mahdollista, kun vanhempien annosten katteilla saadaan yleiskustannukset katettua. Lastenannosten hinta on ikäänkuin paljousalennus.

        Joku voi tietysti viisastella, että saahan lapsi annoksena edullisemmin, vaikka vanhemmat eivät söisikään. Aivan totta, mutta se on sen verran harvinaista, että ravintolan toiminta ja hinnoittelu ei siitä vaarannu.

        Minä olen aikuisena saanut tilata lastenannoksen useammassa eri ravintolassa.

        "Lasten annooksen edullisempi hinnoittelu on mahdollista, kun vanhempien annosten katteilla saadaan yleiskustannukset katettua. Lastenannosten hinta on ikäänkuin paljousalennus."

        Kerrohan, miten eroaa perheen ravintolaillasta se, että menen kavereiden kanssa ravintolaan, ja ainoana porukasta tilaan sen lastenannoksen? Voisin myös jäädä kotiin tai tilata pelkkää juotavaa. En halua maksaa ruoasta, jota en syö. Mitä ravintola siinä häviää, jos antaa minun tilata lastenannoksen?


      • 17+17
        lastenannos mulle kirjoitti:

        Minä olen aikuisena saanut tilata lastenannoksen useammassa eri ravintolassa.

        "Lasten annooksen edullisempi hinnoittelu on mahdollista, kun vanhempien annosten katteilla saadaan yleiskustannukset katettua. Lastenannosten hinta on ikäänkuin paljousalennus."

        Kerrohan, miten eroaa perheen ravintolaillasta se, että menen kavereiden kanssa ravintolaan, ja ainoana porukasta tilaan sen lastenannoksen? Voisin myös jäädä kotiin tai tilata pelkkää juotavaa. En halua maksaa ruoasta, jota en syö. Mitä ravintola siinä häviää, jos antaa minun tilata lastenannoksen?

        Ravintola häviää siinä rahaa. Siitä lastenannoksesta ei todennäköisesti jää euroakaan ravintolalle voittoa, ja itse asiassa saattaa jopa mennä persnetolla annokset ulos. Kyseessä on siis puhdas kädenojennus perheellisille ja keino houkutella heitä asiakkaaksi.


      • vbfbfbfb

        Oisit saanut kuitenkin "nauravat nakit"!


      • lastenannos mulle kirjoitti:

        Minä olen aikuisena saanut tilata lastenannoksen useammassa eri ravintolassa.

        "Lasten annooksen edullisempi hinnoittelu on mahdollista, kun vanhempien annosten katteilla saadaan yleiskustannukset katettua. Lastenannosten hinta on ikäänkuin paljousalennus."

        Kerrohan, miten eroaa perheen ravintolaillasta se, että menen kavereiden kanssa ravintolaan, ja ainoana porukasta tilaan sen lastenannoksen? Voisin myös jäädä kotiin tai tilata pelkkää juotavaa. En halua maksaa ruoasta, jota en syö. Mitä ravintola siinä häviää, jos antaa minun tilata lastenannoksen?

        Yhtä hyvin voisit vaatia sen tavallisen annoksen euroa halvemmalla. Luultavasti siitäkin tulisi voittoa. Ravintola nyt vain on luonut säännöt, joilla myy. Niistä toki voi koittaa neuvotella, mutta jos eivät suostu, niin on turha valittaa.

        Jos menet ravintolaan, niin viet sieltä paikan sellaiselta, joka ostaisi täyden annoksen,. aiheutat myös muita kuluja. Jos sanot, ettei se: haittaa kuin vain sinä tekisit niin, niin sanon, ettei maailma pyöri sinun ympärilläsi.


      • asiakasainaoikeessa
        esmnb kirjoitti:

        Tarinassa ei ole mitään muuta hassua kuin sinun ymmärtämättömyytesi. Vaaditko junassakin klasten lippua, jos istut oikein kapeasti?

        Lastenannos, kuten nimikin sanoo, on tarkoitettu lapsille. Se ei ole mikään "pieneen nälkään-annos".

        Ravintola kuten monet muutkin paikat esim. Vr huomioivat lapset asiakasryhmänä edullisemmilla hinnoilla, vaikka tuotantokustannuksissa ei suurta eroa olisikaan. Tämä on käden ojennus lapsiperheille, koska lapsethan eivät itse tienaa rahojaan vaan vanhemmat joutuvat maksamaan heidän kulunsa.

        Tämä mahdollistaa palveluiden hankkimisen kotuullisella hinnalla koko perheelle, jolloin lapsia ei jätetä säästösyistä kotiin ja houkutellaan perheelliisiä asiakkaita palveluiden pariin. Lasten annooksen edullisempi hinnoittelu on mahdollista, kun vanhempien annosten katteilla saadaan yleiskustannukset katettua. Lastenannosten hinta on ikäänkuin paljousalennus.

        Joku voi tietysti viisastella, että saahan lapsi annoksena edullisemmin, vaikka vanhemmat eivät söisikään. Aivan totta, mutta se on sen verran harvinaista, että ravintolan toiminta ja hinnoittelu ei siitä vaarannu.

        Niin...sehän se säästöä tulis =))) itse olet aikas nuija...jos joku haluaa syödä lasten annoksen niin siintä vaan sitä vartehan ravintolat ovat että siellä palvellaan asiakkaita ja se juuri asiakaspalvelua onkin...mut sinähän et sitä tajua


      • sesamapienannoksinen
        okaro kirjoitti:

        Yhtä hyvin voisit vaatia sen tavallisen annoksen euroa halvemmalla. Luultavasti siitäkin tulisi voittoa. Ravintola nyt vain on luonut säännöt, joilla myy. Niistä toki voi koittaa neuvotella, mutta jos eivät suostu, niin on turha valittaa.

        Jos menet ravintolaan, niin viet sieltä paikan sellaiselta, joka ostaisi täyden annoksen,. aiheutat myös muita kuluja. Jos sanot, ettei se: haittaa kuin vain sinä tekisit niin, niin sanon, ettei maailma pyöri sinun ympärilläsi.

        joo..sielläkään ravintolassa istunu muita ihmisiä mut väliäkö sillä sen jälkeen ei olla siihen ravintolaan pysähdytty..=)


      • hymy mut ei pyllyyn
        vbfbfbfb kirjoitti:

        Oisit saanut kuitenkin "nauravat nakit"!

        nauravat nakit kivoja


      • sesamapienannoksinen kirjoitti:

        joo..sielläkään ravintolassa istunu muita ihmisiä mut väliäkö sillä sen jälkeen ei olla siihen ravintolaan pysähdytty..=)

        Minä ihmettelen ihmisiä, jotka loukkaantuvat, jos eivät saa erityiskohtelua.


    • 20+20

      Ihmisten mahalaukku vetää nykyään niin hirveät määrät ruokaa. Kun katselee ravintoloissa niitä lihavia perheenäitejä ja miettii heidän kerrallaan syömänsä ruoan määrää, niin miettii, että he pärjäisivät sillä ruoalla koko päivän ja olisivat siltikin vielä lihavia.

      Mm. seuraavan olen kuullut lounasravintolassa. Tämän sanoi eräs lihava n. BMI 35 nainen n. 26 BMI-naiselle: "siis R, oot niin hoikka et pystyt syömään mitä vaan, kyllä mekin sitten joulun jälkeen taas aloitetaan".

      Ihmisten käsitys hoikkuudesta on myös pikkasen muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.

      http://i2.wp.com/memecollection.net/wp-content/uploads/2013/10/this-is-where-keep-my-genetics.jpg?w=900

      • nohkohtarepee joku

        Niin mielestäni vois sitten ajatella että kun ei pieniruokaselle voi myydä lastenannosta voisi isoikokosilta ihmisiltä ottaa vaikka kahden henkilön maksu ainakin seisovassa pöydässä...käviskö tämä ehdotuksesta =))))


    • on tää

      Taitavat olla kovin pieni vähemmistö nämä joille ravintola-annokset ovat liian suuria. Kiltisti sanottuna 'turhauttaa' maksaa maltaita naurettavan pienistä annoksista jos on 90 kg tiukassa kunnossa oleva mies eli aineenvaihdunta pelaa. Onneksi buffetit ovat yleistyneet!

      • 13+8

        Ainoa ongelma vain, että yleensä niissä buffeteissa ei nimenomaan näe niitä tiukassa kunnossa olevia naisia ja miehiä vaan ylipainoisia lylleröitä, joiden olisi parempi pysyä kotoa syömässä raejuustoa.


      • 13+8 kirjoitti:

        Ainoa ongelma vain, että yleensä niissä buffeteissa ei nimenomaan näe niitä tiukassa kunnossa olevia naisia ja miehiä vaan ylipainoisia lylleröitä, joiden olisi parempi pysyä kotoa syömässä raejuustoa.

        Hei uloste, mitä, jos eläisit omaa elämääsi ja antaisit muiden elää omaansa.


      • kalikka kalahti?
        okaro kirjoitti:

        Hei uloste, mitä, jos eläisit omaa elämääsi ja antaisit muiden elää omaansa.

        Nimim. okaro voisi pysytellä pois Internetin keskustelupalstoilta, jos ei kestä lukea muiden mielipiteitä.


      • Kato Hei
        kalikka kalahti? kirjoitti:

        Nimim. okaro voisi pysytellä pois Internetin keskustelupalstoilta, jos ei kestä lukea muiden mielipiteitä.

        Säkin huomasit, tuo okaro on 1 saa ta nan mulk ku ja voisi painua hevon vit tuun täältä sönkkäämästä.


    • paavali63

      kyllä ravintolassa jos rukaa tilaa niin vatsa jää kurnimaan
      liian pienet annokset.
      eri asia noutopöydästä jos hakee täyden lautasen noin kolme neljä
      kertaa, niin kyllä nälkä lähtee ainakin pariksi tunniksi.
      mutta onhan niitä ihmisiä jotka ei tarvi kuin linnun annokset.
      mulle pitää olla isot annokset, toista kiloa ruokaa, muuten ei tule vatsa täyteen,
      työmaallakin pojat nauraa että miten tuohon uppoaa ruokaa noin paljon.
      mulla on iso kulho täynnä lihaa ja perunoita ja vihanneksia. kyllä sillä sen
      neljä tuntia pärjää,että ehtii sit kotona syödä paremmin.
      koko ajan vaan paino putoaa

    • räpätätätätä

      P@askaa räpättää tyhjästä

    • isonmiehen vaimo

      Mielenkiintoista, koska meidän mielestä asia on aivan päin vastoin. Juuri eilen mies valitti liian pientä ravintolaannosta kotiuduttuaan pikkujouluista. Ainakin joissain ravintoloissa annoksen ulkonäkö on paljon tärkeämpää kuin se täyttääkö ruoka vatsan. Monipuolisuutta kyllä voisi olla lisää vaikka siten että asikas voisi itse valita annokseensa ison tai pienemmän perunalisäkkeen tms.

      • skjdkal

        " Ainakin joissain ravintoloissa annoksen ulkonäkö on paljon tärkeämpää kuin se täyttääkö ruoka vatsan."

        Tässä ollaan asian ytimessä. Juuri tämä on yksi hyvän ravintolan tunnusmerkeistä. Vatsan voi täyttää kotona vaikka vadillisille perunamuusia, mutta annoksen estetiikka on ravintolan ammattitaitoa!


      • skjdkal kirjoitti:

        " Ainakin joissain ravintoloissa annoksen ulkonäkö on paljon tärkeämpää kuin se täyttääkö ruoka vatsan."

        Tässä ollaan asian ytimessä. Juuri tämä on yksi hyvän ravintolan tunnusmerkeistä. Vatsan voi täyttää kotona vaikka vadillisille perunamuusia, mutta annoksen estetiikka on ravintolan ammattitaitoa!

        Voisit perehtyä sanan "ravintola" merkitykseen. Huomaatko, miten siinä on sana "ravinto". Siinä ei ole sanaa "estetiikka".


      • Suomenmieli
        skjdkal kirjoitti:

        " Ainakin joissain ravintoloissa annoksen ulkonäkö on paljon tärkeämpää kuin se täyttääkö ruoka vatsan."

        Tässä ollaan asian ytimessä. Juuri tämä on yksi hyvän ravintolan tunnusmerkeistä. Vatsan voi täyttää kotona vaikka vadillisille perunamuusia, mutta annoksen estetiikka on ravintolan ammattitaitoa!

        Minä ainakin valitsen maukkaan mieluummin kuin kauniin. En syö tauluja enkä veistoksia.


      • Ei Kannata
        Suomenmieli kirjoitti:

        Minä ainakin valitsen maukkaan mieluummin kuin kauniin. En syö tauluja enkä veistoksia.

        Välittää tuon okaron höpinöistä, tyyppi on vahvalla lääkityksellä ja umpipöhkö.


    • Tuittu671

      Totta ! Ravintoloiden annoskoot ovat aivan liian suuria ainakin naisille. Minulta aia-
      kin jää osa syömättä.

      • sitäsaamitätilaa

        Eikö voi avata suuta ja pyytää pientä annosta, jos syömättä jäävä osa aiheuttaa ankarasti päätä kiristävän ongelman


      • EiSaaSyödäAijaa

        Varmasti se aija jääkin syömättä kun taitaa olla Suomessa rikos kannibalismi.


      • väärin tulkittu
        EiSaaSyödäAijaa kirjoitti:

        Varmasti se aija jääkin syömättä kun taitaa olla Suomessa rikos kannibalismi.

        Eipä tuossa kirjoituksessa mitään aijaa näkynyt vaan "aiakin". Jos et osaa asiayhteydestä päätellä, mitä sillä tarkoitetaan, niin kerron, että kyseessä on kirjoitusvirhe, jossa on n-kirjain jäänyt pois, ei j. Eli sana on "ainakin", ei "aijakin".


      • järkeä saa käyttää
        sitäsaamitätilaa kirjoitti:

        Eikö voi avata suuta ja pyytää pientä annosta, jos syömättä jäävä osa aiheuttaa ankarasti päätä kiristävän ongelman

        Aivan oikein, pyytämällä varmaan saisi tavanomaista pienemmän annoksen- ravintolassakin.


    • nälkä jää

      no jopas on ongelma eipähän ole tähän päivään mennessä sattunut että olis liian isot annokset eräässäkin ravintolassa maksoin ylimääräistä että laittaisivat perunoita enempi kun tiesin että siellä tahtoo olla pienet annokset. niin kallista on ravintoloissa syödä kyllä rahalle pitää saada kunnon annos.

      • pihvi & vihannes

        ABC on jo ratkaissut tämänkin ongelman. Voit syödä vaikka 3 lautasellista hintaan 9,50 €. Saa vielä itse valita mitä ottaa.


      • ygyugtuy

        Kunnon annos ei tarkoita määrällisesti isoa annosta. Ravintola-annos saa olla pieni, mutta laadukas.


    • sgvsfbgafbbf

      Hesen megahampurilainen on ainakin just sopiva nälänviejä. :)

      • olet typerä

        Pelkkää höttöä ja lihapskaa, sellaisten syöminen sairastuttaa ja lihottaa ihmisen.


      • pure sit porkkanaa
        olet typerä kirjoitti:

        Pelkkää höttöä ja lihapskaa, sellaisten syöminen sairastuttaa ja lihottaa ihmisen.

        Aika heikko ihminen saa olla, jos yksi hamppari silloin tällöin sairastuttaa ja lihottaa. Tylsää, jos ei koskaan saisi herkutella.


    • valivalivalivali

      No mutta ratkaisu ongelmaan on annoksen hinnan nosto 50%lla tai annoksen koon pienentäminen 50%lla. Kumman valitset?

    • jaahas taas

      kokki tykkää kun on tyhjäksi syöty lautanen, lääkäri ei.
      ketä yrität miellyttää?

    • fe89

      Omasta mielestäni aloittajan ehdotuksessa ei sinänsä ollut mitään vikaa. Jos olisi mahdollisuus valita kahdesta eri kokovaihtoehdosta se helpottaisi monen elämää. Se nyt vaan on fakta, että ne ravintolan annokset eivät kaikkien mahaan mahdu, toisille ne ovat juuri sopivat ja yksi tulee niistä vaan vihaseksi. En vaan ymmärrä miten tällä palstalla saa tästäkin keskustelusta tappelun. Mitä haittaa siitä olisi kenellekkään jos annoksissa olisi vaikka lisänä ns. "naisten annos" tai sitten vaikka se, että "lasten annos" muutettaisiin ihan vaan "pieni annos", jotta sen saisi muutkin kuin lapset.

      • 18+4

        Niinpä. Itsekin olisin iloinen jos olisi kokovaihoehto 1 ja 2; isompi ja pienempi. Ottaisin usein sen pienemmän.

        Minusta se miten ruokaa menee roskiin ravintoloissa, on suoraan sanottuna typerää. Koetan aina syödä mahdollisimman paljon, mutta en pidä siitäkään että olo on aivan ähky ja ällöttävä ruokailun jälkeen. Joten usein ruokaa jää jäljelle.

        Eri ihmisillä on erilainen ruuan tarve, eikä siinä ole mitään tavatonta. Minäkin ihmettelen että tästäkin aloituksesta pitää pillastua tuolla tavalla. No, suomalaiset kai ovat sellaista minäminä-kansaa. Ei osata ajatella asioita muulta kuin omalta kantilta.


      • Suomenmieli

        ....no sitä sitten, että seuraavaksi itkun aihe olisi kun 50% pienempi on vain 20% halvempi.


    • KOKKI KOLMONEN

      Ravintolaruuat ovat liian kalliita kokoon/laatuun nähden. Monet leikkivät ruualla. Vaikea löytää asiallista, terveellistä perusruokaa. Tilatessasi tarjoilija varmasti neuvoo mitä annos sisältää/ kuinka paljon. Ja itse päätät mitä tilaat. Bon appetit !

    • No juu ja... Ei kai tässä tappelemaan tarvi alkaa... Jos valinta on asiakkaan niin silloinhan homma toimii.. Ja pari rahaa hinnasta pois niin miksipä ei..

    • 100kg

      se vaikuttais oleellisesti myynnin määrään jos sais ottaa pienempiä annoksia , lisäis työtä ja virhe merginaali keittiöllä.
      kyllä ite ainaki saan ruuan syötyä kaikki, mutta olettaisin alottajan olevan pieni kokonen nainen.

    • asd234as

      Naisille liian suuren ja miehille aivan aukottoman pienet.


      Itse miehenä en käy edes ravintoloissa syömässä.
      Firman pikkujouluissa kävästiin jossain "hienossa" ravintolassa, kotiin päästyäni pitsaa tilaukseen kun jäi nälkä.

      • fghfy

        Ravintolasta se pizzakin tulee.


    • LOISTAVA PROVO

      YLIPAINOINEN SYÖTTÖ PORSAS.......muahahahahahahahaaaa.

    • Järki käteen

      Kyllä se annoskokojen pienentäminen ja suhteuttaminen on aloitettava päiväkodista ja koulusta. Jättää ne valmiiksi prosessoidut halvat ulkomaan kurat ostamatta ja suosia suomalaista. Eineksille ei. Ruoka-asiat tässä maassa (kin) ovat huonossa jamassa. Vanhemmat toimivat esimerkkinä kaikessa lapsilleen. Ruokailu on ravitseva elämys. Ei pakkopullaa. Katsokaa peiliin ja tehkää jotain.

      • ravintola

        Nykypäivänä ihmiset syövät energiatarpeseensa nähden aivan liikaa. Se, että ruokailun jälkeen jää hieman nälkä, kertoo sopivasta ruuan määrästä. Tunnin kuluttua verensokeri on tasaantunut ja ruoansulatus on käynnissä. Näläntunne on poistunut ja olo on hyvä.

        Ravintolaruokailu on kokonaisvaltainen elämys johon kuuluu miellyttävä ympäristö, oikeanlainen musiiikki, ystävällinen palvelu, mahdollisesti miellyttävä seura sekä tietysti hyvä ruoka ja juoma.

        Hyvä ruoka on kauniisti aseteltua ja hyvistä raaka-aineista valmistettua. Sen eri ainesosien maut sopivat yhteen ja muodostavat harmonisen kokonaisuuden. Siitä aistii erilaisia makuja ja tuoksuja sekä siinä on miellyttävä suutuntuma. Sitä ei saa olla liikaa, sillä nautittavuutta lisää tunne - tätä olisi voida syödä enemmänkin.

        Vähänkin paremmissa ravintoloissa annoskoot ovat sellaiset, että asiakas pystyy ahmimatta syömään kolme ruokalajia, hienoimmissa gourmet-ravintoloissa ruokailu koostuu 4-10 ruokalajista. Ravintolasyömisen idea on nauttia kaikista edellämainituista osa-alueista, ei mättää puolta koko päivän energiamäärästä kitusiin.


    • too bad 4 u

      Tilaa enskerralla lasten annos ja lopeta nipotus.

      • sehän se ongelma on

        Mutta kun sitä lastenannosta ei joka ravintolasta voi aikuinen tilata! Plus että vaihtoehdot ovat luokkaa nakit/lihapullat muusi/kanakori/pizza.


      • kokki
        sehän se ongelma on kirjoitti:

        Mutta kun sitä lastenannosta ei joka ravintolasta voi aikuinen tilata! Plus että vaihtoehdot ovat luokkaa nakit/lihapullat muusi/kanakori/pizza.

        meillä on myös lohikeitto ja lehtipihvi:)))


    • mättökeisari

      Jos syöt ravintolassa niin SYÖ KOTONA VÄHEMMÄN.

      • pa*ka neuvo

        Sitä valtavaa kerta-annosta EI JAKSA SYÖDÄ loppuun, vaikkei olisi kotona syönyt YHTÄÄN MITÄÄN.


    • oliko kiinalainen

      joissakin saa ottaa tähteet mukaan..

    • lihas jyllää

      sä olet varmaan jokin näykkijä. Annos koot on ravintloissa liian pienet, raavaille miehille tarjotaan kanin ruokaa pienellä lautasella. Huvittava katsoa kun lounaspaikkaan tulee uusi tyttö tiskin taakse, hän tekee heti aluksi annoksia niin kui itselleen. Likka on pieni 155cn ja hyvä jos painaa 40kg ja anoretikon näköinen ja hän tarjoaa isolle raavaalle miehelle joka painaa 102kg ja nostaa penkiltä 210kg pientä annosta.

      • ahsgeio

        Sinun on kyllä aika laittaa sekä ruokavalio että treeniohjelma uusiksi. Lisää aerobista liikuntaa, salilla pienemmillä painoilla pitkiä sarjoja ja ruuaksi enemmän hiilihydraatteja proteiinin sijaan.

        Näin saat painosi pudotettua normaaliksi ja järjettömäksi kehittyneisiin lihaksiin lisää kestävyyttä ylisuuren maksivoiman sijaan. Tällä keinoin myös energiankulutuksesi pienenee ja pärjäät normaaleilla ruoka-annoksilla.


    • Umppu1

      Jätä syömättä sitten. Ravintolassa laskusi koostuu vain pieneltä osin raaka-aineiden määrästä. Eniten maksat kivasti sisustetusta tilasta ja palvelusta. Pihvin puolittaminen ei pudota annoksesi hintaa kuin eurolla, parilla. Valitse ravintolasi jatkossa paremmin.

    • MikäOliOngelma

      "Jos pyydän pienempää versiota aikuisten annoksesta niin joudun silti maksamaan normihinnan siitä mitä sain."

      Taitaa olla ettei tässä oikeasti ole ongelmana annoskoko, vaan aloittaja ei vain haluaisi maksaa ravintolassa käydessää edes 10 euroa, jos 5 euroa.

      Kai aloittaja ymmärtää että ruuan osuus hinnasta on aika pieni, eli jos puolitat annoksen koon, ei se puolita laskua. Sama työmäärä keittiössä menee siihen sun puolikkaaseen annokseen, ja vie normaaliannoksen syövän istumapaikan, ja tiskiäkin kerrytät.

      Ravintolat kyllä sietävät lapsia, ja antavat alennusta, vaikka niistä ei paljoa tuloa olekkaan, koska lapset eivät kuitenkaan tule yksin ravintolaan, vaan aina useamman aikuisen seurassa.

      Mieti nyt aloittaja oletko vain pihi kun haluat palvelua ilmaiseksi.

    • HOMOT

      vittu syökää vittu me kaikki kuollaan ebin juttu ollaaan niin lihavia jonneja kaikki annoiksen sais olla viel ismopii LOL! älkjää menkö haukkuu niitä heti xddXD

    • urts

      Parempi liian iso annos kuin liian pieni. Ylimääräisen voi jättää syömättä mutta jos jäisi nälkä ja santsia ei saisi hakea niin vielä huonompi fiilis siitä jäisi. Tietenkin jos kuulut meihin vanhemman ikäpolven edustajiin joita lapsena syyllistettiin, että "Biafrassa lapset kuolevat nälkään ja sinä jätät ruokaa lautaselle etkä syö kaikkea, häpeäisit edes". En vain ymmärtänyt miten minun ruoantähteet ja Biafran lasten nälänhätä mitenkään liittyivät toisiinsa. Tottapuhuen en ymmärrä sitä vieläkään.

    • Good morning

      Te jotka haluaisitte erilaisia annoskokoja. Ei ole tullut mieleen ajatella asiaa ravintoloitsijan näkökulmasta? Itse en ravintoloitsija, mutta lievästi maalaisjärkeä käyttäen nykyinen käytäntö on parempi. Niin kuin tuossa monet sanoivatkin niin sitä ruokaa voi ottaa mukaan ja mikäli se on hankalaa niin sitten voi suunnitella asiat paremmin. Sitä paitsi vietiketjun aloittaja taitaa kuulua todella pieneen prosentuaaliseen kategoriaan jos useimmiten ei jaksa kaikkea syödä kerralla... Itse olen melkoinen syömäri kodin ulkopuolella joten paikkoja nähneenä voin sanoa, että lähes ainoita paikkoja joissa ihan oikeasti on todella isot annokset joita jopa MONET ei jaksa syödä yhdellä istumalla on kebab-paikat tmv.

      Yhteenveto: Minun mielestä koko viestiketju on sinällään turha, että tosiaan niin kuin ylempänä mainitsin aloittaja kuuluu ylivoimaisesti selvään vähemmistöön. Toki mielipiteensä saa ilmaista, mutta ravintolat eivät sellaiseen ryhdy.

    • ru8ihy

      Menkää syömään Michelintähden- ravintolaan ,annos ei varmaan ole liian suuri.

    • kiuyghj

      No et ole sitten oikeassa ravintolassa käynyt, jos olet liian suuria annoksia saanut.
      Hinnatkin ovat niissä sitä luokkaa ettet pääse lihoamaan.

    • ...

      Mä oon lyhyt ja pieni nainen. Annoskoot ravintoloissa on usein just ja just sopivia, mutta välillä jää myös nälkä. En kyllä tajua niitä ketkä ei muka jaksa syödä annoksia kokonaan, ei ne oo mitään isoja. Ehkä yhen kerran oon syöny ravintolassa, jossa oikeesti jouduin skarppaamaan että jaksan syödä kaiken, mutta muuten on menny helposti.

    • 123455677

      Minusta siis ongelma on juuri päinvastainen. Poislukien seisova pöytä tyylinen ruokailu, monissa ravintoloissa ruokaa on lautasella aika vähän.

      Kun joskus silloin tällöin käydään syömässä hienosti hyvää lauantaisin mukavassa seurassa, niin toivoisi että ruokaa olisi tarjolla reilusti, etenkin kun siitä lystistä maksaa kunnolla! Kun minä leikkaan lauantaina kotona pihvit niin niissä on kokoa tuplasti ravintolapihveihin verrattuna.

      Ja ihan turha tulla ruikuttamaan terveellisyydestä. Harrastan liikuntaa arkena paljon ja kun viikolla kärvistelee terveellisten arkiruokien kera, niin viikonloppuna lauantaina sitä haluaa nautiskella. Suomalainen ravintolakulttuuri on kyllä parantunut tässä viidentoista vuoden aikana huimasti, mutta annoskoot eivät kyllä ole seuranneet perässä.

      Ja entäs nuoret, meidän poika urheilee ja kuntoilee kovasti ja usein kun tullaan perheen kanssa la-iltana ravintolasta, niin pitää mennä nakkikiskan kautta kotiin (tai ennakoida jääkaappiin kotiin jokin iltapala) koska ravintola-annokset jättävät kasvavan urheilija nuorukaisen ihan nälkäiseksi.

    • länkytystäääää

      Älä länkytä packaa.

      Ei sitä annosta ole pakko vetää kokonaan.
      Olisit tyytyväinen että tulee iso annos.Joillakin voi olla todella nälkä ja menee hermot jos annos ei vie nälkää.Se jos mikä karkoittaa asiakkaat.

      Eikä ravintolassa ole jokapäivä pakko syödä.Me käymme tuskin kahdesti vuodessa.Juhlapäivinä korkeintaan.

      Aloittaja on itse ravintolanpitäjä ja tahtoo säästää ruuan määrässä.Mielipidetiedustelu täällä antaa osviittaa hänelle miten paljon annoksesta voi ottaa pois ilman että asiakkaat kaikkoaa.Normaali ihminen ei länkytä vastaavaa packaa.

    • Sirpakka

      Eipä ne lasten annoksetkaat aina sopivia ole,käytiin eräässä ravintolassa ja pojalle kymmenen vuotiaalle otettiin lasten annos,oli 2 pientä lihapullaa ja liru muusia.Onneks jälkiruoka pannukakku oli odotettua isompi

    • yäk...

      Olen nähnyt niin monen ravintolan keittiön etten enää syö ravintoloissa.

      • hirveä itsetunto

        Kun katsoo Sukulan ohjelmaa "Kuppilat kuntoon," ihmettelee, kuinka joku täysin kokkaustaidoton voikin saada päähänsä perustaa ravintolan.


    • kylläinen kyllikki

      Ota muovikassi messiin sillähän se hoituu.

    • kokkaava mamma

      Nykyisin joissain ravintoloissa on hinnoiteltu lisukkeet erikseen, jos annokset ovat suuria, jätän joskus sen energialisukkeen kokonaan ottamatta, sillä tarvitsemani energiamäärä ei ole iso, eikä myöskään vatsalaukun koko.
      Eivät kaikki paljon syövät todellakaan ole ylipainoisia, jokaisella meillä on oma aineenvaihduntamme ja geenimme, miten varastoimme. Minulla oli aiemmin pienikokoinen, lapseton gollega, joka pikkujouluissa söi reippaasti kolme isoa lautasellista ruokaa, minun tuskaillessa vajaan lautasellisen kanssa.
      Jos ei hae kulinaarisia elämyksiä, joissakin paikoissa on myös painoon perustuva hinnoittelu, tämän toivoisin lisääntyvän. Hyvänä esimerkkinä oli Teivon Lihan tiski, siinä oli useampaa lihavaihtoehtoa, makkaroita, energialisukkeita ja salaatteja, kukin maksoi ottamansa, toki tuolloin tuli perunoille hintaa, mutta kokonaisuus jäi edulliseksi. Tätä samaa systeemiä on joillakin laivoillakin.
      Mielestäni pitäisi lisätä keskustelua tästä aiheesta, sillä mielestäni tuo 1. vaihtoehto lisukkeista on toimiva, varsinkin jos pihvien kootkin voi itse määrätä ( yleensä 2 vaihtoehtoa ), silloin enemmän ruokaa tarvitseva voi valita enemmän ja pieniruokainen oman tarpeensa mukaan.

    • Onehitw

      No ei todellakaan ole turhan isoja, päinvastoin liian pieniä.

    • Dogi-bagilla mukaan!

      MIkäli ravintola-annos on liian iso, niin voit pyytää tarjoilijaa laittamaan syömättä jääneen annoksen "dogi-bagiin" ja lämmittää sen ja syödä seuraavana päivänä. Tällöin ravintolan ei tarvitse heittää ruokaa roskiin.

    • pieni ruokainen

      Kyllä jää ruokaa lautaselle ja melkein puolet.
      Olisi hyvä jos ravintolassa saisi puolikkaan annoksen myös.

    • santra4

      LIHOMISESTA JA MÄSSÄILYSTÄ ON TURHA SYYTTÄÄ RAVINTOLOITA JA RUOKAA!!ON JOKAISEN OMASSA PÄÄSSÄ SE MITÄ SYÖ JA MITEN PALJON!

    • satanshelper

      No jo on murheet pienellä! Ole hemmetti onnellinen että on edes varaa käydä ravintolassa syömässä, ja valitse sellainen gourmee-rafla niin annokset on taatusti pieniä, meneekö joillain todella niin hyvin että pitää täälä itkeä ravintoloiden annoskoista?

    • nainen...

      Viisi vuotta sitten vein ulkomaalaisen miehen ravintola Rossoon ja ruoka oli lautasella oli hävettävän pieni.
      Ei siinä vatsa täyttynyt.

      • v åkvävkxåv

        Mikä merkitys miehen ulkomaalaisuudella oli tässä asiassa? Sait hävetä vai?


    • ,...

      Ei ravintolaan oo pakko mennä, jos se on noin vaikeeta.

    • hkl

      Osta lastenannos

    • €venyyJaMahaKutistuu

      Saksassa ainakin oli mahdollisuus punnita annoksensa ja maksaa sen mukaan. Näin oli työpaikan cafeteria ruokalassa. Aika hyvä systeemi mielestäni.

    • gfsd

      Valitettavasti suurimmassa osassa ravintoloissa syödessään jää nälkä..
      En tiedä mikä mikroihminen tuo aloittaja on jos tosiaan tuota mieltä..
      Vai olisiko aloittaja joku riistoravintoloitsija joka haluasai kovempaan hintaan myydä pienempiä annoksia jolloin voitot kasvaisi.

    • Vegeyasai

      Sama tilanne minulla. Pitäisi olla ihmisten oma asia, minkäkokoisia annoksia haluavat. Ihmiset ovat erikokoisia ja heillä on yksilölliset tarpeet. Olen paitsi pienikokoinen, myös erittäin pieniruokainen.
      Ravintoloissa aina sanotaan, että kyllä he laittavat loput pakettiin mukaan, jos ei jaksa syödä. Ilmeisesti pienen annoksen tekeminen maksaa yhtä paljon kuin sen "normaalin" mutta eivät kehtaa hinnoitella ja laskuttaa pienestä niin paljon.
      Itse ratkaisen tilanteen usein tilaamalla alkuruuan ja siitäkin sen alkuruokakoon - tosin joissakin ravintoloissa ollaan niin jähmeitä tai ehkä oikeasti ahneita että ai suostuta myymään - tai 2-3 tapasta tai mezeä tai millä nimellä niitä missäkin myydään. Nekin ovat usein aika valtavia ja niitä myydään myös kolmen tai viiden kappaleen "pakettihinnoilla". Kuka jaksaa syödä? Ja tilata lisäksi vielä ns. pääruokaa? Ja jälkiruokaa!
      Ennen lautaset olivat pienempiä. ihmiset ovat tottuneet suhteuttamaan ruuan määrän lautasen koon mukaan. On tutkittu, että kun ihmiset annostelevat ruokansa itse, he ottavat lautasen "täyteen" riippumatta sen koosta. Annosten koot olivat pienempiä, nekin suhteessa lautasten kokoon. Ns. nouvelle cuisineen kuului valtavat lautaset ja pieni piperrys sen keskellä, niin että se piperrys näytti vieläkin pienemmältä kuin oli.

    • ruokaa

      Taitaa olla jonkun ravintoloitsijan aloitus. Ravintolat siinähän säästää jos annokset vielä entisestään pienenis. Minulle ei ainakaan riitä sormustimen kokoinen ruokannos. Nythän on menty jo siihen , että annokset on tosi pieniä.

    • ihmettelijä

      en ole koskaan törmännyt liian pieneen annokseen.mutta abc asemalla menin syömään ja ruoka alkoi tökkiä 5 suupalan jälkeen,en voinut syödä niin huonoarvoista ruokaa.kovan kovistelun jälkeen sain rasian ja toin kotiin koiralle,koirakaan ei sitä syönyt,ja heitin kompostiin.sen jälkeen en ole abc llä syönyt.valintana on ollut parempilaatuinen kiinalainen ravintola ja en koskaan ole siellä ruuasta tullut kipeäksi laatu on 100 prosenttinen ja hinta on ollut edullisempi kuin abc llä.ihmettelen mitä mössöä tekevät että siitä saa mahavaivat pitkäksi aikaa.olisiko vika ruokaöljyssä jota käytetään kesällä dieseltraktorin polttoaineena.kesällä traktori toimii rypsiöljyllä,samoin rapsiöljyllä,myös diesel golfi kulkee noilla aineilla.samoin markariini käy diesel koneisiin.itse syön vain voilla leivottua ja paistettua eikä ole maha vaivoja.

    • Tornionyymi

      Tornion kaktus pizzeriassa on pizzat niin isoja että ne eivät mahdu lautaselle ja niitä ei jaksa syödä. Kebab oli kans aikamoinen mutta silloin oli nälkä niin mä änkesin sen suuhuni. Perkkeles

    • Kotikokki

      Juuri näin! Olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Kävisin paljon useammin 'ulkona' syömässä mutta en viitsi maksaa maltaita ruoasta, jota en jaksa syödä. Niin kauan kuin teini-ikäinen poikamme asui kotona, teimme niin että tilasimme muka hänelle lasten annoksen, jonka minä sitten todellisuudessa söin ja hän sai aikuisten annoksen. :) Nyt kun hän on jo muuttanut pois kotoa, on 'ongelma' taas olemassa ja tilaan useimmiten vain salaattiannoksen. Minä en edes ole mielestäni mitenkään pieniruokainen. Ravintola-annokset vain ovat selvästi miehille mitoitettuja ja myös sen hintaisia. Naisille pienempiä ja halvempia annoksia, kiitos!

      • ö möm

        Hyvä idea toi annosten vaihtaminen! Kukaan ei kärsi.


      • 14+18

        Se on ihan se ja sama syötkö sen koko piffin vai et. Otetaan nyt esimerkiksi joku normi-rafla, härän ulkofile (200 g) kastikkeella, uunijuureksilla ja perunoilla. Annoksen hinta 30 €. Perunat ja juurekset eivät käytännössä maksa mitään, yhteensä ehkä euron. Luomu-hereford maksaa alvittomana luokkaa 30 € / kilo suoraan tilalta (kuluttajahinta, ravintola tuskin maksaa tuotakaan). Pihvin osuus annoksesta on siis kuusi euroa. Puolittamalla raaka-aineet tulisi annoksen hinnaksi siis 26,50 €.

        Haluaisitko sinä tosiaan puolikkaan annoksen tuohon hintaan kun koko annos ei olisi kuin kolmisen euroa kalliimpi? Minä en jaksa uskoa että juurikaan kukaan tilaisi tuollaista. Hintaero jäisi todellisuudessa varmaan vieläkin pienemmäksi, sillä koska menekki on niin pieni niin jäisi noita 100 gramman pihvikökkäreitä todennäköisesti hävikkiin paljon enemmän kuin kokonaisia pihvejä.


    • popopopopo

      Ei ole kiva saada rahoilleen vastiketta tai vaikka ottaa kotiin mukaan ylijäävää..?

      Enpä olekaan itse törmännyt moiseen "ongelmaan", jösses! Itelle jää yleensä vielä vähän nälkä useimmissa ravintoloissa.

      Mutta hyvä idea sinällään - naisten annokset ja miesten annokset. Vaikka rahastuksen haistaa taas jo kaukaa.

    • Säästöliekki

      Lounas aikaan annokset liian pieniä. Täytyy mennä heseen varsinaisen lounaan jälkeen.

    • mek

      Itse miehenä kun on mittaa 204cm ja painoa 125kg niin ne ovat minusta pieniä jos pn nälkä. Aikoinaan firman pikkujouluna oltiin laivalla ja ekänä iltana ala cartessa syämässä ja pääruokana oli 3 kpl hakjaisijaltta 5 sentin ja sentrin paksuiset pihvit niin kysyin että koska tulee pääruoka kun alkupaloista jäi nälkä niin eihän se mihinkään riittänyt. -80 luvulla oli reissuhommissa ruotsissa ja kun parisiikkoa syötiin tyomaaruokalan ruokaa ja tuln laivalla yli niin seisovassa pöydässä meni 5 laitasellista ruokaa niin nälkä lahti. Se on niin ett äaikauiselle miehlle pihvi pitää olla vähintään 200g ja jos oikein nälkä niin menee enmmänkin ja varsinkin juhlissa missä otetaan alkoa niin ruokahalua kasvaa ja se siitä.

    • alkuruokia.

      Vaihtoehtona syödä 1-2 alkuruokaa, ne eivät ole liian suuria. Tilaat esim kasvis tai tomaattikeiton, niin ei ole iso eikä kovin täyttäväkää annos.

      Kyllähän suurikin annos mulle menee, mutta kun tarkkaile painoa ja haluais säilyttää kevyen hyvän olon aterian jälkeen, niin pitää ottaa pienempiä.

    • KYLLÄ TUON ON PAKKO

      Olla joku trolli, eihän nykyajan ruokapaikoissa ole muu mielessä kuin kupata asiakkaalta rahat pois lähes tyhjällä lautasella. Tuollainen mensan idiootti pitäisi viedä liiterin taakse ja hakata kunnolla.

    • mirtatsapiini

      ravintolaannokset sisältää valitettavan usein leipää riisiä makaroonia tai perunaa!pahimmassa tapauksessa ranskalaisia!jos ne olisikin täyttä ruokaa niin sitten tulisi syötyä kaikki!pitäishän jonkun lain kieltää sellasten myyntikin.läskit katoaisi katukuvasta!

      • KYLLÄPÄ TULI MAHA

        Täyteen kun söin perunamuusia ja uunikalaa sekä grillattua kalaa ruisleivän kera eli oikeata kunnon ruokaa. Kotioloissa saa myös lisää jos haluaa.


    • minilounaat
    • Puolijapanilainen

      Meillä Japanissa opetettiin ja opetetaan edelleen pienestä lapsesta asti, että ruokaa ei saa jättää yhtään lautaselle. Ei riisin jyvästäkään. Sen takia siellä ei ole sitä samaa ongelmaa mikä mm. Suomen kouluruokaloissa, että porukka lappaa lautasen täyteen ruokaa ja syö korkeintaan leivän ja dumbbaa loput roskiin. Tuhlareita tuollaset ihmiset jotka laittaa lautaselle ruokaa ja sitten ei edes syö sitä. Muutin tänne Suomeen missä isän vanhemmat asuvat ja noudatan täälläkin sitä samaa, että syön lautaseni tyhjäksi enkä syö yli oman tarpeen.

      • klköklh

        Älä sekoita asioita. Tässä ketjussa on puhuttu nimenomaan ravintola-annoksista. Kuten tuolla aiemminkin on ollut, niin valmiista annoksesta syötäessä ruokaa saa jättää.

        Seisovasta pöydästä itse otettuna tai vatitarjoilussa ruokaa ei saa hyvien tapojen mukaan jättää.

        Ei tarvi eikä pidä hakea oppia Japanista, heillä on oma kulttuurinsa ja meillä omamme. Sikäli kyllä kulttuuri on samaa, että ainakin meidät yli kolmekymppiset on suorastaan aivopesty ajatukseen ettei ruokaa saa jättää.


    • trfgdfsdfdsfds

      Kun ravintolalla on "isot annokset" -maine niin kauppa käy paljon paremmin. On järkevämpää tehdä iso annos ja laittaa kovempi hinta kuin pieni annos ja halvempi hinta. Roskiinhan tuossa ruokaa menee, mutta menköön. Ruuan tuhlaaminen ei mielestäni ole varsinaisesti mikään ongelma.

    • iso bodari

      Kun käyn ravintolassa pizzalla, kebabilla, pihvillä, lounaalla tai millä tahansa, haluan rahoilleni MAKSIMAALISEN vastikkeen! Tämä tarkoittaa sitä, että annoskoon on OLTAVA iso, muuten en toista kertaa kyseiseen paikkaan astu!

      ps. Tilatun annoksen voi aina ottaa mukaan kotia jos ei jaksa syödä paikan päällä kaikkea.

    • michelintähti

      Käyt varmaan halvoissa ravintoloissa; niissä annoskoot ovat suuria. Kalliissa huippuravintoloissa saat katsella annosta suurennuslasilla että erotat sen. Pieniä annoksia haluaville siis suunta Michelin-tähdillä varustettuihin paikkoihin!

    • Asiaskaskohtainen

      40:een vuoteen en ole saanut suomalaisesta ravintosta ikinä liian runsasta ateriaa, mieluummin liian niukkoja. Englannissa kun englantilainen kaveri tarjosi kerran 80-luvulla koko illan niin ihan ähkynä piti nieleskellä viimeisiä tarjottavia.
      Onhan sillä tietenkin iso ero jos ravintolan asiakas sattuu olemaan raskaan ruumiillisen työntekijä tai sitten hento toimistotyöntekijä tyttönen. Asiakkaan mukaan ruoka-annos pitäisi annostella.

    • Keittoa, kiitos!

      Eivät kaikki lihavatkaan pysty kerralla syömään suuria annoksia.
      Olen 163 cm nainen, painan toistasataa kiloa ja silti minäkään en halua ravintolassa maksaa ylisuuresta annoksesta. Usein juuri yletön riisi- tai perunamäärä jäävät syömättä. Monissa paikoissa olisi hyvä leipä- ja levitevalikoima, mutta nekin jäävät kokeilematta, koska itse lämmintä ruokaa on niin paljon. Myös jälkiruoka jää yleensä syömättä, ellei halua iltapäivällä nukahtaa työnsä ääreen.

      Ratkaisu? Omat eväät työpäivinä, joskus harvoin keittolounas ravintolassa, muuten ravintolaruokaa vain vapaa-ajalla.

    • Enemmän on

      viime aikoina tullut vastaan sitä, että jossain paikassa missä olen ennen syönyt on hinta noussut monta euroa ja ranskalaisten ym. lisukkeiden määrästä niistetty puolet. Syönnin jälkeen pitää suunnata lähimpään kauppaan hakemaan välipalaa.

    • Kjhj

      Itse en tarjoilijana ymmärrä sitä miksi annos pitäisi saada puolikkaassa koossa ja tietenkin puoleen hintaan. Jos et koko annosta jaksa syödä niin sitten jätät loput syömättä tai otat ne mukaan, mikä ongelma siinä on? Jos haluat pienemmän annoksen ja sinulle puolitetaan pihvi ja myydään se vielä halvemmalla niin oletko ajatellut mitä sille toiselle pihvin puolikkaalle käy? Se menee tod näk roskiin, ja onko se kannattavaa liiketoimintaa? Ei. Siinähän tulee ravintolalle turhaa hävikkiä. Toiseksi se mikä annos on sinulle liian suuri, voi olla toiselle asiakkaalle liian pieni.

      • 10+10

        "Toiseksi se mikä annos on sinulle liian suuri, voi olla toiselle asiakkaalle liian pieni. "

        Juuri niin, siksi olisi hyvä olla eri kokoisia annoksia.

        Ja jos siellä osataan käyttää aivoja niiden ruokalistojen suunnittelun kanssa, niin asian ei tarvitse olla mikään ongelma. Voisi olla ison koon annokset ja pienemmän koon annokset; ei niiden tarvitse olla aivan tarkalleen samoja. Ei sen pihvin tarvitse olla siellä pienemmissä annoksissa, se voi kuulua vain isoihin. Pienempiä annoksia voi ola vähemmän kuin isoja, ja ne voivat olla sellaisia variaatioita niistä isoista, etteivät ne tuota ravintolalle ongelmaa. Ja pienemmissä annoksissa voi myös olla sellaisia mitä isoissa ei ole ollenkaan. Vähän kun miettii ja suunnittelee, niin pääsee pitkälle.


    • Joo o

      Ravintolassa annokset eivät voi olla suurempia taloudellisista syistä. On paljon kannattavampaa syöttää porukalle alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka. Kuka tilaisi koko menuun, jos pääruoan lisukkeessa olisi 2 perunan sijaan 6 perunaa.
      Aloittajalle neuvoksi, jos pääruoka annokset on liian suuria, kokeile tilata alkuruokia.

    • syökää enemmän

      Oma suosikkini on RAX. Saa syödä niin paljon kuin haluaa. Heh. Satun myös rakastamaan syömistä, pitsaa ja broileria sekä olen hieman ylipainoinen, joten mielestäni annos ei voi olla koskaan liian suuri.

      Janetskilla (onko se se tsekki joka pelasi aikoinaan jokereissa) ;) taitaa olla useampikin, kuin yksi ongelma.

    • EL.aiM

      janetskij

      Tuttu ongelma. Porukat vaan syö nykyään kuin siat. Määrät aivan typerät. Sama ongelma on marketeissa. Annoskokoja ilman pakastamista ei löydy yksin elävälle. Ja sitten joutuu heittää pois. Välillä vetää viikon pöperöä, missä annokset riittäisi kahdelle. Ei tässä tiedä pitäisikö hommata joku toinenkin syömään. Vai nakata vaan kylmästi roskiin.

    • Aloittaja käy liian halvoissa ruokapaikoissa. Ei siis ns. ravintoloissa. Mene kerrankin ravintolaan, niin huomaat lautasellasi olevan kahvikupillisen ranskiksia, juuri nimellisen palan lihaa ja kaksi kynnen kokoista yrtinlehteä. Tämä kaikki koristeltuna kahdella kapealla kastikeraidalla. Tosin se saattaa maksaa kolme kertaa enemmän kuin se normaalin ihmisen ruoka-annos jossain halvemmassa paikassa. On se kumma kun köyhää aina kyykytetään. Jopa liian suurilla annoksilla. Raha tulee aina rahan luo ja läski kertyy läskin luo.

    • liikkuja 1

      Minusta annokset ovat pieniä,ainakin sellaiselle joka tekee muutakin kun istuu.

    • Just joo!

      "Muutenkin ravintolasyöminen on turhan kallista."

      Pistähän ravintola pystyyn ja katso, miten pärjäät puolittamalla annoskoot ja hinnat. Ilman alkoholimyyntiä (viineistä ym. tulee hyvä kate) moni ravintola pyörisi aikansa tappiolla ennen kuin koittaisi konkurssi.

      Jos pienten annosten tarjoaminen halvemmalla hinnalla olisi kannattavaa, niin sitä tekisi jo monet ravintolat, sillä toki ravintolat haluaisivat palvella ihmisiä parhaalla mahdollisella tavalla.

    • löpöl

      Annokset raflassa o kylläkin niin pienia että ne mahtuu lusikalle ja ku lautanen o tyhjä maha kurisee vielä. lasku on kyllä suuri annoksesta jota piti etsiä suurenoslasilla.

    • Hennan vinkit!

      http://hennakalinainen.blogspot.com/

      antoi mulle parhaat vinkit ruokailuun.

      "Henna Kalinainen on myös antanut ruokavalioon erittäin hyviä neuvoja.. Tulokset näemme itse Henna Kalinaiselta.

      Mitä ruokavaliota Henna Kalinainen suosittelee suomalaisille? Onko kyseessä karppaus eli vähähiilihydraattinen ruokavalio tai mahdollisesti superfoodit kuten raakasuklaa?

      Aamupalaksi Henna Kalinainen suosittelee laadukkaita hiilihydraatteja puurosta, jotta saa heti energiaa aamusta eikä sorru naposteluun.

      Henna syö siis hiilihydraatit aamuisin ja myöhemmin keskittyy vähähiilihydraattiseen karppaukseen.

      Myös riittävän säännölliseen syömiseen on syytä kiinnittää huomiota.. Noin 3 tunnin välein olisi syytä syödä suosittelee Henna Kalinainen.

      Hyviksi välipaloiksi Kalinainen toteaa hedelmät.

      Henna Kalinainen ei ole vegaani tai edes kasvissyöjä vaan sallii kaikki lihat ateriaansa. Lihan lisäksi Kalinaisen lautaselta löytyy reilusti kasviksia ja hiilihydraattien lähteeksi perunaa tai riisiä.

      Vaikkei Henna Kalinainen olekaan ravitsemusterapeutti hän muistuttaa liiallisen karppauksen laskevan energiatasoja ja lisäävän epämiellyttäviä tunteita muuten niin rauhalliseen Hennaan.

      Tärkeintä ruokavaliossa onkin Hennan mielestä keskittyä hiilihydraattien laatuun.

      Proteiinin lähteinä on parasta käyttää vähärasvaisia vaihtoehtoja kuten kehonrakentajat..

      Myös Henna luottaa tonnikalaan, kanan rintaa, rahkaan, raejuustoon, kananmunan valkuaisiin ja vastaaviin vähärasvaisiin proteiinin lähteisiin..

      Leivän Kalinainen suosittelee karsimaan ruokavaliosta tai vähintääkin siirtymistä täysjyvätuotteisiin."

    • Neiti 22v.

      Minua myös kismittää se, että hitusen keskikokoista suomalaista pienempänä naisena en saa tilata lastenannosta tai vaikka puolikasta. Asia hatuttaa etenkin S-ryhmän ravintoloissa, joissa annokset ovat valtavia.

      Ruoka on hyvää, mutta on sääli jos puolet jää lautaselle. Asiassa hassuin puoli on se, että energiankulutukseni on kuitenkin ihan kiitettävällä tasolla (liikun paljon, rankat treenit, olen nuori), mutten silti saa sitä perhanan lautasta IKINÄ tyhjäksi. Rahaa ei vielä (valitettavasti) ole kertynyt tarpeeksi fine dining -elämyksiin.

      Kaikilla ei vissiin vain masu veny tarpeeksi. Kuulun myös ryhmään, joka on aivopesty syömään lautanen tyhjäksi ja kaikki muu on tuhlausta (köyhä perhe, koulussa tiukka ruokakuri) eli syötävä oli lapsena, vaikka siitä tuli kuinka huono olo ja aikuiset olivat ruoan alunperin annostelleet.

      Onneksi käyn ulkona useimmiten avomieheni kanssa, hän treenaa 4-5 kertaa viikossa, pituutta 180 cm ja painoa n. 95 kiloa, joten ne minun "jämäruokani" eivät mene ainakaan kokonaan hukkaan. :)

    • Neiti 22v.

      Lisään vielä, että tilaisin mielelläni joskus pääruoan lisäksi alkuruoan ja jälkiruoan, mutta tämä on käytännössä mahdotonta.

      Pitää varmaan syödä pelkkä alkuruoka, jos haluan jälkiruokaa....
      Se siitä ravintolan rahanteosta!

      • NO VOI HELLANLETTAS

        Sentään kun s-ryhmän ravintoloissa on " isot annokset ". Jos lautasella on 2 perunaa ja tilkka kastiketta niin ei se nyt (juma)(lau)(ta) ole mikään iso annos josta pitää jättää puolet syömättä. Onneksi on talvi tulossa niin voi syödä lunta ja juoda vettä päälle sellaiset ihmiset jotka on tukehtumaisillaan liian suuriin ruoka-annoksiin.


    • kokki

      Eilen olimme perhen kanssa Itiksessä(Härkä) ravintolassa. Ensiksi ihmettelemme että isänpäivänä vain pari ravintoloita olivat auki.Huomasin että nyt annoksia ei isoja, ja kun vielä ei maista sitten voi lähteä ravintolasta nälässä ja huonossa olossa. Juhla rikki kokonaan.ravintola koulussa opivat oikein ja hyvin. Mistä ravintolat saavat väärin kokkia?Hygieeni puuttuu kokonaan. Lattia täynä roskia, poydät liikaiset.Tarjoisivät pakkastettu huonovalmistettu lohtaa ja liukas tomatteja.Hampurilainen pihvi oli poltettu. Onko Suomessa hyvä ravintolat tai vain hyvät hinnat? Pitäiskö ravintolan jjohtaville järjestää omalle kokkille ravintolamatkat ulkomaille. Esim. Venäjälle. Ihan toinen ravintolan kultturi. Siisti, kaunisja ruoka erilainen. Suomen kokit vain osavat lämmintää valmis ruokaa: ranskaperuna, poltavia pihvit ja musta kastikkeita. En halua saada toista huono kokemusta. Ei kiitos!

    • asiakass

      ravintoloille se ruuan heitto on häviö. parempi kuitenkin että saa ruokaa että se riittää. en pidä aterioita liian suurina.

    • JOKO EHTYI RUNOSUONI

      Kaikilta ruokaan tukehtuvilta vajukeilta, ja kaupastakaan ei saa kuin suuria perhepakkauksia sehän on selvä. Ei ihme että suomessa menee kaikki päin (per)(set)(tä) kun eri yhteiskuntaluokissa on tuollaisia kädettömiä tolloja, joille jokapäiväinen syöminenkin on ihan (saa)(ta)(nan) vaikeaa, muista asioista nyt puhumattakaan.

    • MIE VAPUNEN

      Pysyn hoikkana ja syön porkkanoita, ja pojat laittaa niitä mun pyl lyyn . se lihaisampi vaihtoehto. Ai hitokseltaan , mie romahan

    • Viktor Kyllikseen

      Suomalaiset toukohousut on niin kovaa vauhtia menossa jenkkimeininkiin jossa ainoa kriteeri ravintolassa on annoksen koko. ETtä aika epätodennäköiseltä vaikuttaa annosten pieneneminen. Mikä olis aivan oikea suunta kun niitä läskitiinuja katselee.

      Eihän nämä ravintolat joissa perus suomalaiset junttieinarit käy edes teknisesti ole ravintoloita, joku 17v opiskelija sivuduuninaan keittiössä ottaa tukkupakkauksesta pakastemättöeinestä,lämmittää sen, asiakkaan lautaselle ja eikun laardisuolaköntti ääntä kohden.

      Koska se tuntuu olevan pissaliisojen ja köntsäkallejen käsitys ruuasta, eines, joten sitähän ne ravintolassakin haluaa, menisi muuten liian eksoottiseksi !

      Fittu pitäkää safkanne, meikäläinen tekee itse paremmat safkat kun ykskään ketjuravintola ikinä ja annoskoko on juuri passeli.

    • tomikoistinen
      • MITEN ON ?

        Oletko sinä okaro hullu ?


      • @okaro
        MITEN ON ? kirjoitti:

        Oletko sinä okaro hullu ?

        Hampurilainen maksaa euron


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe