Mystinen kipu

Otsa hajoaa

Moro
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa. Eli, kantapää on todella kipeä. Röngtenkuvat otettu, ei ollut luupiikkiä eikä muutakaan, kortisonia piikitetty nyt 5 kertaa. Ei mikään auta. Välillä niin kipeä että häiritsee normaalia kävelyä, puhumattakaan pelaamisesta. Tulehduslääkkeet syöty, ei auta. Kuulin eräältä pelaajalta, että kannattaa esim tennis/golf-palloa pyörittää päivittäin jalan alla, jotta liian kireät kalvot venyisivät. Fys.terapeutti sanoi myös että kalvot kireät. Vaan eipä pallot auta. Helvetti sentään näitten vammojen kanssa....

27

56016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritu

      Oikeinko sattui mulle kohtalotoveri. Siis kantapää kipeä sairaan kipeä. Haittaa jo kävelemistä. Vaivannut jo 4kk. Alkoi kun olen kova lenkkeilemään uusista lenkkareista joissa oli vikaa. Ensin kipeytyi lievästi pohjelihas ja kynsi lähti isosta varpaasta. Jalkaterän sisäkaari ensin kipeäksi ja sen jälkeen kipeentyi kantapää.
      Lääkäri antoi tulehduslääkkeitä ja ihmetteli. Siis oikein yksityislääkäri.
      Kävin kaksi viikkoa sitten valittamassa uudelleen.
      Suhtautui kuin kuppatautiseen ja käski hommata jalkatuen.
      Paskat jos se auttaisi niin hommaisin mutta kun nyt jossain muualla vikaa.
      Kuvaan ei laittanut ei pitänyt tarpeellisena.
      Huomenna menen terveyskeskuslääkäriin en viitsi enää rahoja tuhlata myötätuntoon. Olen 55v yksityisyrittäjä nainen enkä pahemmin ole käynyt sairaslomaa kerjäämässä.
      Mutta tuntuu että vielä tässä löytyisi lääkäri joka ihan ymmärtäisi mistä on kyse.

    • Pelaaja8

      Minulla vaivas kans kantapää pitkään ( joku tyyny muistaakseni oli tärähtänyt) ja sain joitakin hoitojakin vaivaan muunmuassa jotain ultraääntä... mut mikään ei auttanut, Ennenkuin ostin uudet kengät kalleinmat mitä rahalla sai mummon markkaa jotain 1000mk ne makso ja kantapää vaivat loppu siihen.

    • Dianti

      Kantapääkivun yleisin syy urheilijalla lienee jalkapohjan jänteen rasitusvamma. Kipu tuntuu kantapään etuosassa isovarpaan puolella.

      Olen taistellut vaivan kanssa noin puoli vuotta. Lenkille olen mennyt aina kipujen hellittäessä, jolloin ne palanneet yleensä seuraavana päivänä. Nyt olen päättänyt pitää hiukan pitemmän tauon. Seuraavat "hoidot" tuntuvat auttavan:
      1) Kylmä jalan vesihaude (n. 5 min) iltaisin
      2) Pohjelihaksen venytys päivittäin kädet seinää vasten (toinen jalka edessä ja venytettävä takana kantapää lattiassa)
      3) Esim. Burana tulehduslääke (joka päivä)
      4) Uudet hyvät (= kalliit) lenkkitossut (kävelylenkille aluksi)

      Jatkan pari viikkoa sitten alkanutta hölkkätaukoa mainittujen "hoitojen" kanssa. Jos kiinnostaa, kerron myöhemmin, miten homma sujuu.

      • vitsi sama vika

        Eli kantapää varsinkin takaa ja ulkosivusta kipeä ja urheilemalla tullut.

        Saitteko vaivat pois?


      • Dianti
        vitsi sama vika kirjoitti:

        Eli kantapää varsinkin takaa ja ulkosivusta kipeä ja urheilemalla tullut.

        Saitteko vaivat pois?

        Käväisin keväällä tuttavalääkärin luona akupunktiolla muutaman kerran. Ostin uudet tossut ja niihin sport-pohjalliset paikallisesta Prismasta. Toistin myös mainitsemiani hoitoja aina kun muistin.

        Nyt kipu on alkanut hellittää niin paljon, että en edes muista sitä aina. Akupunktiolääkäri sanoi, että akuhoito vaikuttaa erittäin hitaasti. Kipu palaa kyllä heti, kun teen pitempiä lenkkejä useampana päivänä peräkkäin. Eli parantuminen vaatii alussa runsaasti kärsivällisyyttä ja hoitoa; lepoa heti, kun tulee pakkia jne. Alan kuitenkin uskoa, että paraneminen on jopa mahdollista.


    • eeva

      Joko kantakalvon tulehdus tai kantapään limapussin tulehdus tai.. Näyttää siltä, että saa juosta lääkärillä ja fysioterapeutilla.On saatu
      kortisonia, tulehduskipulääkekuuri 2kk. Viimeksi
      gryo superkylmähoitoa kantapäähän. Sen kanssa en-
      sin sähköä ja myös kovaa pohjelihaksen irrottelua.
      Voi sanoa, että koski niin, että hiki tuli kun lihaksia käsiteltiin. Vähän kaik auttoi, nyt odotan pohjallisia ja yöksi ortoosia, joka on lasta, joka pitää jalkaterän venytyksessä yön ajan. Näin häijy ei ole ollut vuosiin. Superkylmähoitoa(-78) kannattaa kysellä. Moni on saanut siitä apua. Onko muilla kokemuksia kantapään limapussin tulehduksista ja konsteista hoitaa sitä?

    • liippo

      Olen kärsinyt kantapää kipua noin viikon verran ja nyt tilanne on se,etten pääse liikkeelle kivun takia.Sisareni ja veljeni sairasti saman.Sisareni sai avun ainostaan reumalääkeistä,vaikka mitään reumaa ei todettukaan.Kipu kantapäässä johtuu nivelpussin tulehduksesta, ja mistä se sitten johtuu en tiedä.Joudun työni takia liikkumaan paljon,mutta nyt se on mahdotonta.Toivottavasti saat apua näistä vihjeistä!

      • Äippä

        Olen potenut tuota vaivaa 11 kuukautta.. mutta uskomatonta, nyt vihdoin kantapää on lähes terve. Kaikki kokeiltiin: kortisonit, tulehduskipulääkkeet, fysikaaliset hoidot, venyttelyt, akupunktio. Ehkä akupunktion jälkeen alkoi olla parempia jaksoja ja marraskuussa ulkomaanmatkan ja runsaan vaativankin kävelyn jälkeen alkoi olla kivuttomia päiviä. Koko ajan söin tulehduskipulääkettä noin joka kolmas päivä. Nyt olen alkanut jo vähän sauvakävellä. Lenkin jälkeen on kipeä mutta aamuun mennessä on jo terve. Lääkäritkin vaan enimmäkseen levittelivät käsiä ja sanioivat että nämä vaivat voivat olla pitkäaikaisia mutta paranevat kyllä. Eli kärsivällisyyttä vaatii.. mutta toivoa on.


    • Hölkkääjä

      Minulla on eri keinot paranemiseen, vaikka sama vaiva. Lopetin juoksemisen ja jopa kävelemisen, vaikka se ottaakin kovasti luontoon. Nyt on fillari kovassa käytössä. Ostin myös rullaluistimet. On lääkärin mukaan parempi niin. En usko, että kunto laskee, vaikka joudun ehkä opettelemaan juoksemisen uudestaan.

      • Jalkapuolena

        Kiitos vinkeistä,luulin jo että tässä pitää alkaa
        totutella jalkapuolena elämiseen.Pitkästä aikaa
        kesällä taas lenkkeilin ja mitä sainkaan palkaksi...Lähden tästä nyt ensin Burana-kauppaan. Tsemppiä kaikille jalkapuolille!


    • hirveäkipu

      Tosiaan pitäiskö perustaa kerho kipeätkantapäät. mun tapauksessa kokojalka kipeä ja kantapäässä sikakipeä kohta ,lääkitystä jokalähtöön syöty .Ehkä hetkellinen apu mut taas palaa kivut kahta kauheimpina .Auttaisko joku akupunktio oikeesti vaivaan.kenkien vaihto ei pahemmin ,eikä niitä ilmankaan suurta helpotusta.

      • sattuu>3

        kipu kantapäässä ollut jo 2-vuotta, nyt odotan leikkausta. mahtaakohan auttaa?


      • Nimetön

        Sama vika minulla. Eilen pelasin korista enkä aamulla meinannut päästä kävelemään. Naapurin kaveri tuli hätiin. Antoi mulle sorvatun pulikan. Onpa hyvä peli. Nyt kävelen kivuitta. Ei muuta kun uuta kipua hakemaan.


      • jalaka
        Nimetön kirjoitti:

        Sama vika minulla. Eilen pelasin korista enkä aamulla meinannut päästä kävelemään. Naapurin kaveri tuli hätiin. Antoi mulle sorvatun pulikan. Onpa hyvä peli. Nyt kävelen kivuitta. Ei muuta kun uuta kipua hakemaan.

        # PLANTAARI FASKIITTI

        Kantapään alueella esiintyy juoksijoilla useinkin kipuja. Näistä ehkä tyypillisin on jalkapohjan kalvojänteen tulehdus. Jalkapohjan kalvojänne on voimakas kalvoinen rakenne jalkapohjassa, jolla on tärkeä tehtävä jalkaterän normaalille toiminnalle askeleen aikana. Se kiinnittyy kantaluun etunurkkaan ja jatkuu eteenpäin jalkapöydän luiden kärkeen asti.

        Useat eri tekijät voivat altistaa kalvon jänteen tulehdukselle ( plantaari faskiitille). Puhekielessä on maallikoiden keskuudessä yleisessä käytössä termi "luupiikki" (joka kylläkin usein löytyy kantapäästä muttei ole vaivan syynä!!!!) Lisäksi on syytä muistaa että myös muut vaivat kuin plantaari faskiitti voi olla kantapääkivun syynä. Näitä ovat mm. väsymismurtuma sekä hermon puristus eli pinnetila.

        Tavallisimpia syitä plantaari faskiittiin ovat:

        # liika rasitus
        # puutteelliset tai huonot varusteet
        # ylipronaatio, korkea jalkaholvi, säären ulkokierto asento
        # lihasten huono kunto jalkaterässä ja sääressä tai niiden puutteellinen joustavuus
        # iän myötä tuleva kudosten huonompi elastisuus ja mukautumiskyky
        # sairaudet kuten reuma tai muut tulehdukselliset tilat

        Tyypillisessä tapauksessa kipua tuntuu kantapään etuosassa sisäsivulla. Kipu on pahinta yleensä aamuisin ja helpottuu sitten päivän myötä. Samoin juostessa kipua tuntuu aluksi, mutta voi lievemmissä tapauksissa vaimentua harjoituksen ajaksi . Vaivan pahentuessa saattaa kipu tuntua jo tavallisessakin elämässä.
        Kantapää on kalvojänteen kiinnitysalueelta aristava ja joskus kipua tuntuu myös varpaisiin päin. Ko. rakenne on usein paksu ja voi joskus olla pahkuraisen tuntuinen.

        Kantakipu ja plantaari faskiitti on lähes aina hoidettavissa ilman leikkausta. Oleellista on alkuun vähentää juoksukuormitusta; erityisesti voimakkaasti rasittavia harjoituksia ( mäkijuoksu, hyppelyharjoitteet, pikajuoksu ) on hyvä välttää. Korvaavia harjoituksia kannattaa tehdä; uinnilla,vesijuoksulla ja pyöräilyllä voi ylläpitää kuntoa.
        Fysioterapiaa voidaan kokeilla, lisäksi on syytä aloittaa tehostettu säären ja jalkaterien lihashuolto ( lihaskunnon parantaminen sekä venytykset akillesjänteeseen sekä itse jalkapohjaan). Kantapäätä tukevia pehmikkeitä voidaan käyttää. Yölasta, joka tukee jalkaterää ja venyttää plantaari faskiaa, on myös tehokkaaksi osoitettu hoito.

        Myös kortisonipistosta voidaan harkita , jos em. menetelmät eivät tuo tulosta 6-8 viikon kuluessa.

        Viime vuosina on saatu varsin lupaavia tuloksia ns. iskuaaltohoidosta (ESWT), tätäkin kannattaa kokeilla ennen leikkaushoitoa.

        Ennen leikkauspäätöstä kannattaa useinkin lisätutkimuksilla selvittää onko vaivassa mukana esim. hermon pinnetila . Leikkaushoidon tulokset ovat yleensä varsin hyvät, mutta juoksukuntoon toipuminen voi viedä useamman kuukauden.

        (Itselläni kantapääkipu alkoi flunssakuumeen jälkeen)


      • kantapää vaivainen
        jalaka kirjoitti:

        # PLANTAARI FASKIITTI

        Kantapään alueella esiintyy juoksijoilla useinkin kipuja. Näistä ehkä tyypillisin on jalkapohjan kalvojänteen tulehdus. Jalkapohjan kalvojänne on voimakas kalvoinen rakenne jalkapohjassa, jolla on tärkeä tehtävä jalkaterän normaalille toiminnalle askeleen aikana. Se kiinnittyy kantaluun etunurkkaan ja jatkuu eteenpäin jalkapöydän luiden kärkeen asti.

        Useat eri tekijät voivat altistaa kalvon jänteen tulehdukselle ( plantaari faskiitille). Puhekielessä on maallikoiden keskuudessä yleisessä käytössä termi "luupiikki" (joka kylläkin usein löytyy kantapäästä muttei ole vaivan syynä!!!!) Lisäksi on syytä muistaa että myös muut vaivat kuin plantaari faskiitti voi olla kantapääkivun syynä. Näitä ovat mm. väsymismurtuma sekä hermon puristus eli pinnetila.

        Tavallisimpia syitä plantaari faskiittiin ovat:

        # liika rasitus
        # puutteelliset tai huonot varusteet
        # ylipronaatio, korkea jalkaholvi, säären ulkokierto asento
        # lihasten huono kunto jalkaterässä ja sääressä tai niiden puutteellinen joustavuus
        # iän myötä tuleva kudosten huonompi elastisuus ja mukautumiskyky
        # sairaudet kuten reuma tai muut tulehdukselliset tilat

        Tyypillisessä tapauksessa kipua tuntuu kantapään etuosassa sisäsivulla. Kipu on pahinta yleensä aamuisin ja helpottuu sitten päivän myötä. Samoin juostessa kipua tuntuu aluksi, mutta voi lievemmissä tapauksissa vaimentua harjoituksen ajaksi . Vaivan pahentuessa saattaa kipu tuntua jo tavallisessakin elämässä.
        Kantapää on kalvojänteen kiinnitysalueelta aristava ja joskus kipua tuntuu myös varpaisiin päin. Ko. rakenne on usein paksu ja voi joskus olla pahkuraisen tuntuinen.

        Kantakipu ja plantaari faskiitti on lähes aina hoidettavissa ilman leikkausta. Oleellista on alkuun vähentää juoksukuormitusta; erityisesti voimakkaasti rasittavia harjoituksia ( mäkijuoksu, hyppelyharjoitteet, pikajuoksu ) on hyvä välttää. Korvaavia harjoituksia kannattaa tehdä; uinnilla,vesijuoksulla ja pyöräilyllä voi ylläpitää kuntoa.
        Fysioterapiaa voidaan kokeilla, lisäksi on syytä aloittaa tehostettu säären ja jalkaterien lihashuolto ( lihaskunnon parantaminen sekä venytykset akillesjänteeseen sekä itse jalkapohjaan). Kantapäätä tukevia pehmikkeitä voidaan käyttää. Yölasta, joka tukee jalkaterää ja venyttää plantaari faskiaa, on myös tehokkaaksi osoitettu hoito.

        Myös kortisonipistosta voidaan harkita , jos em. menetelmät eivät tuo tulosta 6-8 viikon kuluessa.

        Viime vuosina on saatu varsin lupaavia tuloksia ns. iskuaaltohoidosta (ESWT), tätäkin kannattaa kokeilla ennen leikkaushoitoa.

        Ennen leikkauspäätöstä kannattaa useinkin lisätutkimuksilla selvittää onko vaivassa mukana esim. hermon pinnetila . Leikkaushoidon tulokset ovat yleensä varsin hyvät, mutta juoksukuntoon toipuminen voi viedä useamman kuukauden.

        (Itselläni kantapääkipu alkoi flunssakuumeen jälkeen)

        Moro
        Juu, vika kuulostaa juuri tuolta.Minulla on ollut
        sama vika jo parikertaa. Hyvä orttopedi on pistänyt siihen kortisonia ja asia selvä pitkäksi aikaa.Ei tahdo auttaa kipulääkkeet ja ajankanssa tosiaan pahenee.Tavalliset yleis lääkärit eivät mielellään pistä kortisonia ja varsinkaan kantapäähän.Kun asialla on hyvä ja asiansa osaava niin tulee hyvä homma.Eli käännyppä lääkärin puoleen jos vaiva ei hellitä.
        Tai mene suoraan yksityiselle ja orttopedille.Ota selvää enenkuin menet, että pistääkö hän ym.Minulle auttanut tosi hyvin ei tarvitse kärvistellä.


      • liisa ihmemaassa
        jalaka kirjoitti:

        # PLANTAARI FASKIITTI

        Kantapään alueella esiintyy juoksijoilla useinkin kipuja. Näistä ehkä tyypillisin on jalkapohjan kalvojänteen tulehdus. Jalkapohjan kalvojänne on voimakas kalvoinen rakenne jalkapohjassa, jolla on tärkeä tehtävä jalkaterän normaalille toiminnalle askeleen aikana. Se kiinnittyy kantaluun etunurkkaan ja jatkuu eteenpäin jalkapöydän luiden kärkeen asti.

        Useat eri tekijät voivat altistaa kalvon jänteen tulehdukselle ( plantaari faskiitille). Puhekielessä on maallikoiden keskuudessä yleisessä käytössä termi "luupiikki" (joka kylläkin usein löytyy kantapäästä muttei ole vaivan syynä!!!!) Lisäksi on syytä muistaa että myös muut vaivat kuin plantaari faskiitti voi olla kantapääkivun syynä. Näitä ovat mm. väsymismurtuma sekä hermon puristus eli pinnetila.

        Tavallisimpia syitä plantaari faskiittiin ovat:

        # liika rasitus
        # puutteelliset tai huonot varusteet
        # ylipronaatio, korkea jalkaholvi, säären ulkokierto asento
        # lihasten huono kunto jalkaterässä ja sääressä tai niiden puutteellinen joustavuus
        # iän myötä tuleva kudosten huonompi elastisuus ja mukautumiskyky
        # sairaudet kuten reuma tai muut tulehdukselliset tilat

        Tyypillisessä tapauksessa kipua tuntuu kantapään etuosassa sisäsivulla. Kipu on pahinta yleensä aamuisin ja helpottuu sitten päivän myötä. Samoin juostessa kipua tuntuu aluksi, mutta voi lievemmissä tapauksissa vaimentua harjoituksen ajaksi . Vaivan pahentuessa saattaa kipu tuntua jo tavallisessakin elämässä.
        Kantapää on kalvojänteen kiinnitysalueelta aristava ja joskus kipua tuntuu myös varpaisiin päin. Ko. rakenne on usein paksu ja voi joskus olla pahkuraisen tuntuinen.

        Kantakipu ja plantaari faskiitti on lähes aina hoidettavissa ilman leikkausta. Oleellista on alkuun vähentää juoksukuormitusta; erityisesti voimakkaasti rasittavia harjoituksia ( mäkijuoksu, hyppelyharjoitteet, pikajuoksu ) on hyvä välttää. Korvaavia harjoituksia kannattaa tehdä; uinnilla,vesijuoksulla ja pyöräilyllä voi ylläpitää kuntoa.
        Fysioterapiaa voidaan kokeilla, lisäksi on syytä aloittaa tehostettu säären ja jalkaterien lihashuolto ( lihaskunnon parantaminen sekä venytykset akillesjänteeseen sekä itse jalkapohjaan). Kantapäätä tukevia pehmikkeitä voidaan käyttää. Yölasta, joka tukee jalkaterää ja venyttää plantaari faskiaa, on myös tehokkaaksi osoitettu hoito.

        Myös kortisonipistosta voidaan harkita , jos em. menetelmät eivät tuo tulosta 6-8 viikon kuluessa.

        Viime vuosina on saatu varsin lupaavia tuloksia ns. iskuaaltohoidosta (ESWT), tätäkin kannattaa kokeilla ennen leikkaushoitoa.

        Ennen leikkauspäätöstä kannattaa useinkin lisätutkimuksilla selvittää onko vaivassa mukana esim. hermon pinnetila . Leikkaushoidon tulokset ovat yleensä varsin hyvät, mutta juoksukuntoon toipuminen voi viedä useamman kuukauden.

        (Itselläni kantapääkipu alkoi flunssakuumeen jälkeen)

        tervetuloa inhottavien kipujen kerhoon.Itse olen sairastanut kantapääkipuja vuoden verran.Mistään poppakonsteista ei ole ollut apua.On kokeiltu kortisonit,yölastat kaikki mitä vaan on löytynyt.Ortoperi viimein suostui leikkaushoitoon jatkuvien kipujen ja sairaslomien takia.Molemmat jalat leikattiin samalla kertaa.Sääristä katkaistiin kalvot ja madallettiin.Turvotus ja kipu on 2 viikkoa seurana.Toisessa kantapäässä on mahtava luupiikki mut sitä ei leikata.Rautahakaset otetaan kohta pois n.30 kpl.6 viikkoa saikkua et eiköhän siinä ajassa parane.


      • kipeä minäkin
        Nimetön kirjoitti:

        Sama vika minulla. Eilen pelasin korista enkä aamulla meinannut päästä kävelemään. Naapurin kaveri tuli hätiin. Antoi mulle sorvatun pulikan. Onpa hyvä peli. Nyt kävelen kivuitta. Ei muuta kun uuta kipua hakemaan.

        millaisen sorvatun pulikan?? mulla varmaa vuoden ollu kipee ja tuntuu pahenevan ainakin aamuisin ei anna astua yhtään vaan joudun varpaillaan kävelee toisella jalalla...odotan josko kuitenkin menis ohi kotikonstein mut kertokaa lisää keinoja!!!:)


      • Nimetön
        kipeä minäkin kirjoitti:

        millaisen sorvatun pulikan?? mulla varmaa vuoden ollu kipee ja tuntuu pahenevan ainakin aamuisin ei anna astua yhtään vaan joudun varpaillaan kävelee toisella jalalla...odotan josko kuitenkin menis ohi kotikonstein mut kertokaa lisää keinoja!!!:)

        Pulikka on noin 20sm leveä halkaisia noin 60senttiä siinä on nystyrä pinta. Se liikkuu mukavasti lattialla kun katselee televisiota.Hinta noin 15-20e on hintansa väärtti.


    • Kipuileva..

      Täällä myös samantapaista kipua kantapäässä,jalan ulkoreunassa ja välillä säteilee ihan reiteen saakka.Kantapää vihloo ja "sykkii".Kantapää myös tuntuu jotenkin kovalta.Kipuja on lähinnä levossa,kävellessä ei niinkään.Heti kun istuu paikalleen vähäksikin aikaa niin on tosi vaikeaa lähteä liikkeelle.Tänään kävin lääkärissä ja diagnoosi oli kantapään limapussintulehdus.Tulehduskipulääkkeet sain ja 4 päivää sairaslomaa.En kyllä usko että tuossa ajassa paranee...

    • Akizuki

      Itsellä ollut sama ongelma niin kauan kuin muistan, vaikka en paljon urheilekaan. Kävellessä jalkojen sivuosissa tuntuu suurta kipua ja kauan paikoillaan seisoessa kantapään kipu suunnaton. Ei ole harmaintakaan ajatusta siitä, mikä voisi olla tämän aiheuttaja.

      • tsuppiduu

        Vajaa vuosi on täälläkin kärsitty samaisesta vaivasta. Juoksulenkit on saanut unohtaa jo aikapäiviä sitten. Aamuisin kipu on pahimmillaan ja ylipäätään levon jälkeen, kun lähtee taas liikkeelle. Kipu tuntuu kantapään etuosassa sisäsyrjällä ja toisinaan säteilee pottuvarpaaseen.

        Golfpalloa olen pyöritellyt jalan alla, samoin jäädytettyä vesipulloa, venytellyt, syönyt tulehduskipulääkekuurin, saanut kortisonipiikin, eikä mikään auta. Kortisoni vei kivun viikoksi pois, mutta jo lyhyen kävelylenkin jälkeen kipu palasi. Työterveyslääkäriltä sain lähetteen fysioterapeutille. Sinne seuraavaksi, mutta alkaa kyllä jo toivo hiipua, että tästä riesasta pääsisi koskaan eroon.


      • homsu
        tsuppiduu kirjoitti:

        Vajaa vuosi on täälläkin kärsitty samaisesta vaivasta. Juoksulenkit on saanut unohtaa jo aikapäiviä sitten. Aamuisin kipu on pahimmillaan ja ylipäätään levon jälkeen, kun lähtee taas liikkeelle. Kipu tuntuu kantapään etuosassa sisäsyrjällä ja toisinaan säteilee pottuvarpaaseen.

        Golfpalloa olen pyöritellyt jalan alla, samoin jäädytettyä vesipulloa, venytellyt, syönyt tulehduskipulääkekuurin, saanut kortisonipiikin, eikä mikään auta. Kortisoni vei kivun viikoksi pois, mutta jo lyhyen kävelylenkin jälkeen kipu palasi. Työterveyslääkäriltä sain lähetteen fysioterapeutille. Sinne seuraavaksi, mutta alkaa kyllä jo toivo hiipua, että tästä riesasta pääsisi koskaan eroon.

        Kylläpä meitä kantapään kivuista kärsiviä koetellaan.Ei ole todellista ettei nykyään saada yhtä kantapäätä aisoihin, hallitsee koko elämää ,olitpa työssä eli kotona.Olen myös tehnyt kaikki konstit mutta aina vaan tuska jyllää.Olen saanut akua,lääkkeita, fysikaalista,sympatiaaym....jos kävelisin huomenna korkkareilla ,olisikohan siitä apu,tuntuu siltä mitä matalammat kenkäsi ovat sen kipeämpi olet....kaikki keinot täytyy käyttää..voimia kaikille...


      • sao
        homsu kirjoitti:

        Kylläpä meitä kantapään kivuista kärsiviä koetellaan.Ei ole todellista ettei nykyään saada yhtä kantapäätä aisoihin, hallitsee koko elämää ,olitpa työssä eli kotona.Olen myös tehnyt kaikki konstit mutta aina vaan tuska jyllää.Olen saanut akua,lääkkeita, fysikaalista,sympatiaaym....jos kävelisin huomenna korkkareilla ,olisikohan siitä apu,tuntuu siltä mitä matalammat kenkäsi ovat sen kipeämpi olet....kaikki keinot täytyy käyttää..voimia kaikille...

        Tosi vaikea kävelyongelma minullakin. Varsin aamuisin ihan tuskaa. Ei auttanut 2 tulehduskipulääkekuuria. Ensimmäinen kortisonipiikki helpotti 5:ksi päiväksi ja nyt uusi piikki tuntuu kaikkea muuta kuin auttavan. Paljain jaloin/lenkkareilla en voi kävellä kuin tosi kivuliasta ankkakävelyä jalkaterät suorina mutta korkkareilla kävely sujuu ihan hyvin eikä satu just lainkaan. Suosittelen!


    • mc-miller

      itsellä oli sama ongelma,havaitsin pelitossujen vaikutuksen tohon asiaan..vaati minulle sellaiset tossut jossa jalan holvikaari on korkeampi

    • ehkä loppuelämäksi

      Minullakin on ollut tuota kipua kantapään sisäsyrjän etu -ja takaosassa, vähän vuorotellen jo monta kuukautta. Olen ollut silti töissä, joka on seisoma-liikkumatyötä koko päivän. Nyt alkaa olla mitta täynnä...kun pitäisi olla töissä, eikä silti kivun takia jaksaisi olla. Töiden jälkeen ei voi kun vaan olla.... KAIKKI NORMAALI liikkuminen jäänyt minimiin, jotta sitten taas seuraavana päivänä töihin kipua hakemaan lisää.... Nyt ajattelin pyytää sairista ja taukoa... ja jotain hoitoa...

      Oletteko olleet paljonkin sairiksella?
      Tuntuu niin hölmöltä tämmöisen takia... johan ne ajattelee, että se on toisessa päässä se vika....

      • akldfo

        Minullakin kantapää ollut useamman kuukauden kipeä, kuten edellä kirjoittaneilla.
        Minulla on sattumalta kahdet kengät, jotka ovat kantapäästä kapean malliset: nilkkapituset talvilenkkarit ja
        Lidlistä ostetut uretaani aineiset nahkanilkkuri jäljitelmät. Näillä on hyvä kävellä. Ilmeisesti kipeää kantapäätä on tuettava sivuttain napakasti joko kapealla kengällä tai muotoillulla pohjallisella.


      • VK
        akldfo kirjoitti:

        Minullakin kantapää ollut useamman kuukauden kipeä, kuten edellä kirjoittaneilla.
        Minulla on sattumalta kahdet kengät, jotka ovat kantapäästä kapean malliset: nilkkapituset talvilenkkarit ja
        Lidlistä ostetut uretaani aineiset nahkanilkkuri jäljitelmät. Näillä on hyvä kävellä. Ilmeisesti kipeää kantapäätä on tuettava sivuttain napakasti joko kapealla kengällä tai muotoillulla pohjallisella.

        Usein kantapääkipujen syynä on pohjelihaksen lyhenemä ja sen aiheuttama kireys jalkapohjassa. Kantaluuta sivuava jänne kipeytyy. Kokeile venyttää varovasti pohjelihasta taivuttamalla jalkaa nilkasta ylöspäin. Venytystä voi aikaansaada myös seisomalla päkiät matalan korokkeen päälle ja painamalla kantapäät lattiaan. Sopivaa korkeutta voi hakea kokeilemalla. Venytys pitää olla sitkeää ja hidasta, ei repivää.

        Ainakin minulla tuo auttoi, ja auttaa aina kun kipu yllättää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27820
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17747
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9290
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4163
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3771
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      24
      1817
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1225
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1164
    Aihe