Katin kontit

Felix the Cat

Mistä tulee katin kontit -sanonta?

Sanontaa käytetään tavallisesti väheksyvässä merkityksessä, ja siinä on sanat "katti" eli kissa ja "kontti".

"Kissan kontit"

Mitä tekemistä kissalla on kontin kanssa?

18

2701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kontit = jalat

Kontit tarkoittavat jalkoja ainakin Lounais-Suomen murteissa. Katin kontit = kissan jalat.

• Sjutton också

Oikeussalissa:

— Pitääkö paikkansa, että olette käyttäneet seksuaalisesti hyväksenne lammasta?
      — Kattia kanssa!

• korj.

Sorry, pitää korjata tuoreeltaan:

käyttäneet → käyttänyt

• Katin kontit, kissan viikset ja kattia kanssa ovat sanontoja, jotka tarkoittavat suunnilleen samaa kuin "höpö höpö".

• Hölpöti pölpöti

Kummallista kyllä, cat's whiskers ja cat's pyjamas tarkoittavat "something excellent".

• Nyrkki silmässä
        Hölpöti pölpöti kirjoitti:

Kummallista kyllä, cat's whiskers ja cat's pyjamas tarkoittavat "something excellent".

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun suomennettu sanonta pyörähtää päälaelleen. Sama on sattunut saksan sanontaan "passen wie die Faust aufs Auge", jonka alkuperäinen merkitys on kylläkin "kuin hajuvesi lihapullaan".

• Nyrkki silmässä kirjoitti:

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun suomennettu sanonta pyörähtää päälaelleen. Sama on sattunut saksan sanontaan "passen wie die Faust aufs Auge", jonka alkuperäinen merkitys on kylläkin "kuin hajuvesi lihapullaan".

Tuskinpa kissan viiksiä on englannista suomennettu. Kyllä sekä sanonta että sen käyttötarkoitus vaikuttavat aivan kotimaisilta. Sanonta on myös niin vanha, ettei niihin aikoihin englannista lainattu juuri muuta kuin merimiesten puheisiin liittyviä ilmaisuja.

• dertuiopå
        Hakro kirjoitti:

Tuskinpa kissan viiksiä on englannista suomennettu. Kyllä sekä sanonta että sen käyttötarkoitus vaikuttavat aivan kotimaisilta. Sanonta on myös niin vanha, ettei niihin aikoihin englannista lainattu juuri muuta kuin merimiesten puheisiin liittyviä ilmaisuja.

Eivät edes muistuta toisiaan.

• Kont de money

Sana "kontit" tarkoittaa persettä eli pakaroita. Sana on lainaa hollannin kielestä, jossa sanaa "kont" käytetään erityisesti nisäkkäiden perseestä. Sana esiintyy erityisesti Rauman murteessa, ja on uskottavaa, että sana on tullut hollantilaisten merimiesten mukana satoja vuosia sitten. Samaa sukua on englanninkielinen sana "cunt"

• Ja katin kontit eli höpö höpö!

• Vaiko eikö

Olen antanut kertoa itselleni, että kyseinen ruumiinosa on raumaksi ”puo” – pitäneekö sitten paikkaansa? Synonyymejähän tietenkin löytyy, ihmisen luovuus tulee näissä jutuissa niin helposti esiin.

Raumalaisille ylä-kainuulaisen Puolangan kunnan nimi tuonee tuon mukaisesti persnarun. Hätäisesti pussyn (cat?) peittävä ns. dental floss -bikinialaosa voisi siis olla ”puolankapöksyt”.

Missähän päin se Rauman konttisatama muuten on ja millaista toimintaa siellä mahdetaankaan harjoittaa?

• korj.
        Vaiko eikö kirjoitti:

Olen antanut kertoa itselleni, että kyseinen ruumiinosa on raumaksi ”puo” – pitäneekö sitten paikkaansa? Synonyymejähän tietenkin löytyy, ihmisen luovuus tulee näissä jutuissa niin helposti esiin.

Raumalaisille ylä-kainuulaisen Puolangan kunnan nimi tuonee tuon mukaisesti persnarun. Hätäisesti pussyn (cat?) peittävä ns. dental floss -bikinialaosa voisi siis olla ”puolankapöksyt”.

Missähän päin se Rauman konttisatama muuten on ja millaista toimintaa siellä mahdetaankaan harjoittaa?

tuonee tuon mukaisesti persnarun → tuonee tuon mukaisesti mieleen persnarun

• Terkkuja hänelle

”Katin kontit” taitaa olla erään rovaniemeläisen uutisvuotajan ikiomia juttuja.

• Faktat purevat

Olen kuullut ilmausta käytettävän jo ennen kyseisen henkilön syntymää. Näin esitetty olettamus ei vaikuta pätevältä.

• Terkkuja sinullekin
        Faktat purevat kirjoitti:

Olen kuullut ilmausta käytettävän jo ennen kyseisen henkilön syntymää. Näin esitetty olettamus ei vaikuta pätevältä.

>Näin esitetty olettamus ei vaikuta pätevältä.

Ei sen ollut tarkoitus vaikuttaa edes olettamukselta.

• .............

Entä peräkanaa? Liekö agraariyhteiskunnan peruja, jossa kananpoikasten nähtiin seuraavan emoaan - tai ihmistäkin, jos ne leimautuivat ihmiseen.

• paskanmarjat

Kai nyt kaikki tietävät, ettei sanonta liity mihinkään kannettavaan konttiin.

Katin kontit, kissan viikset, kilin jotkut, voihan niitä vaikka keksiä lisää.

• elitisti

Mutta onhan se harvinainen sanonta ja sopii asiallisena vain läheiseen suhteeseen, muuten se saa agressiivisen sävyn. Se on suunnilleen samaa kuin "höpö höpö", mutta ei ehkä tunnu yhtä loukkaavalta, koska "katin kontit" tuntuu vähän leikkimieliseltä ja hupaiselta kommentilta.
      Kumpikaan sanonta ei liene suosiossa ns. paremmissa piireissä eikä julkisuudessa - muualla kuin näillä nettipalstoilla, jotka tunnetusti edustavat kielenkäytön heikoimpia asteita, sanoisinko jopa rappiota.
      Suoraan sanottu, mutta tiedämmehän tuon todeksi. Pitäisi parantaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      59
      1728
    2. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      137
      1419
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      70
      1241
    4. La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta

La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt
      Tv-sarjat
      10
      846
    5. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      64
      811
    6. Paljonko meidän ikäero on?

Ois kiva tietää.
      Ikävä
      69
      701
    7. Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa

Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko
      Ikävä
      39
      541
    8. Mies onko sinulla

Kaikki hyvin? 🌞 -nainen
      Ikävä
      38
      494
    9. Nainen onko kaikki

Onko sinulla nainen kaikki hyvin? mies
      Ikävä
      45