Raamatun kiistanalaisin kirja tai osa?

truyeyeysd

Mikä Raamatun, tarkemmin sanottuna UT:n kirjoista on kaikkein kiistanalaisin, eli sellainen josta eniten kiistellään ja keskustellaan miten asia on? Esim. jos verrataan Heprealaiskirjettä ja Tuhlaajapoika-kertomusta.

16

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuhlaajapoika on suosittu, mutta kuulemma eri piireissä myös kertomus Iisakin uhraamisesta.

• kolinkaliakakak

Mikä tuhlaajapojassa on se opetus? Se, että joku kääntyy uskoon vai että uskonsa menettänyt kääntyy uudelleen? Vai mikä?

• Totuus esiin

Teuvo Sunin ilmoitusten mukaan Paavalin kirjeissä on 25% totuutta ja 75% valhetta.

• J.A

Teuvo ei enään opeta luultavasti hoksasi opettaneen väärin ja katuu sitä.

• J.A kirjoitti:

Teuvo ei enään opeta luultavasti hoksasi opettaneen väärin ja katuu sitä.

Tietoisesti valehtelet!

Kyllä Paavali on edelleen tämän lopun ajan rajun eksytyksen isä, kun alkoi sanelle Saatanan opetuksia Jumalan oppeina, ja siksi Jumala jätti hänet Saatanan helmaan, sen syntien siteisiin:

Saul sai Jeesukselta sen kolmen vuoden koulutuksen, jonka opetuslapsetkin. Ja jonka minäkin olen saanut.

Paavalin tie Jeesuksen puhdistettavaksi, ja hänen Henkensä omistajaksi päättyi siihen, kun hän ei pystynyt puhdistamaan itseään isiltä perimistään uskomuksista, vaikka Jeesuksen käskyn ja puhdistusmenetelmän varmasti tiesi:

"Jos joku tulee minun luokseni, mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla opetuslapseni."

"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?

Voivatko Kristus ja Beliar* olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?

Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: -- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.

Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset, meidän tulee puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle. "

Juutalaisuuden vangiksi hän lopullisesti jäi, sitä todistaa hänen lausuntonsa Rooman vankeudessa:

"Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole missään millään tavoin rikkonut kansamme enkä isltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on vangittuna tuotu tänne."

Tämän parempaa todistusta ei Paavalista voi antaa, että hän todella oli loppuunsa asti sidoksissa Jumalan paaduttaman kansan oppeihin, eli Saatanaan, kuten Jeesus tämän näin selvästi omalle kansalleen sanoi.

"Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella mitä minä sanon?

Te olette lähtöisin Saatanasta, hän on teidän isänne ja hänen tahtonsa te tahdotte tyydyttää.Saa-ta-na
        on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras.
        Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.

Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden."

Tässä on myös todistus sille, miksi Saul, ei vielä neljän vuoden Pyhän Hengen koulutuksen jälkeen voinutkaan lähteä Kristuksen valittuna, vaan vasta 10 vuoden Saatanan koulutuksen jälkeen täynnä syntiä, Saatanan lähettiläänä. Joka vaati Saulia myös vaihtamaan nimensä, jolla ei ollut mitään sidoksia Jeesukseen Kristukseen, joka Saulin kutsui.

Siksi tämä pysyi Paavalissa loppuun saakka:

"Tiedättehän, ettei minussa, minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen.

En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti."

Sen takasi vielä Jumalan käky Saatanalle jatkaa Paavalin kuritusta.

"Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi."

Jumala ei varmasti omien ilmestysten ja jopa niistä ylpeilemisen takia määrää Saatanaa ketään omaansa kurittamaan:

"Älköön viisas kerskuko viisaudellaan, älköön väkevä voimillaan, älköön rikas rikkaudellaan.

Joka haluaa kerskua, kerskukoon sillä, että tuntee minut ja tietää mitä minä tahdon.

Sillä minä olen Herra, minun tekoni maan päällä ovat uskollisuuden, oikeuden ja
        vanhurskauden tekoja.

Niitä minä tahdon myös teiltä, sanoo Herra."

Tämän Paavali puki sanoiksi: "Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta."

Paavalin liha oli juutalaisen perinnön mukaan ympärileikattu, mutta tämä Kristuksen Hengen ympärileikkaus jäi häneltä haaveeksi:

"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois."

• Teuvon pimeää raivoa
        TeuvoSuni kirjoitti:

Tietoisesti valehtelet!

Kyllä Paavali on edelleen tämän lopun ajan rajun eksytyksen isä, kun alkoi sanelle Saatanan opetuksia Jumalan oppeina, ja siksi Jumala jätti hänet Saatanan helmaan, sen syntien siteisiin:

Saul sai Jeesukselta sen kolmen vuoden koulutuksen, jonka opetuslapsetkin. Ja jonka minäkin olen saanut.

Paavalin tie Jeesuksen puhdistettavaksi, ja hänen Henkensä omistajaksi päättyi siihen, kun hän ei pystynyt puhdistamaan itseään isiltä perimistään uskomuksista, vaikka Jeesuksen käskyn ja puhdistusmenetelmän varmasti tiesi:

"Jos joku tulee minun luokseni, mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla opetuslapseni."

"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?

Voivatko Kristus ja Beliar* olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?

Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: -- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.

Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset, meidän tulee puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle. "

Juutalaisuuden vangiksi hän lopullisesti jäi, sitä todistaa hänen lausuntonsa Rooman vankeudessa:

"Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole missään millään tavoin rikkonut kansamme enkä isltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on vangittuna tuotu tänne."

Tämän parempaa todistusta ei Paavalista voi antaa, että hän todella oli loppuunsa asti sidoksissa Jumalan paaduttaman kansan oppeihin, eli Saatanaan, kuten Jeesus tämän näin selvästi omalle kansalleen sanoi.

"Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella mitä minä sanon?

Te olette lähtöisin Saatanasta, hän on teidän isänne ja hänen tahtonsa te tahdotte tyydyttää.Saa-ta-na
        on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras.
        Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.

Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden."

Tässä on myös todistus sille, miksi Saul, ei vielä neljän vuoden Pyhän Hengen koulutuksen jälkeen voinutkaan lähteä Kristuksen valittuna, vaan vasta 10 vuoden Saatanan koulutuksen jälkeen täynnä syntiä, Saatanan lähettiläänä. Joka vaati Saulia myös vaihtamaan nimensä, jolla ei ollut mitään sidoksia Jeesukseen Kristukseen, joka Saulin kutsui.

Siksi tämä pysyi Paavalissa loppuun saakka:

"Tiedättehän, ettei minussa, minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen.

En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti."

Sen takasi vielä Jumalan käky Saatanalle jatkaa Paavalin kuritusta.

"Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi."

Jumala ei varmasti omien ilmestysten ja jopa niistä ylpeilemisen takia määrää Saatanaa ketään omaansa kurittamaan:

"Älköön viisas kerskuko viisaudellaan, älköön väkevä voimillaan, älköön rikas rikkaudellaan.

Joka haluaa kerskua, kerskukoon sillä, että tuntee minut ja tietää mitä minä tahdon.

Sillä minä olen Herra, minun tekoni maan päällä ovat uskollisuuden, oikeuden ja
        vanhurskauden tekoja.

Niitä minä tahdon myös teiltä, sanoo Herra."

Tämän Paavali puki sanoiksi: "Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta."

Paavalin liha oli juutalaisen perinnön mukaan ympärileikattu, mutta tämä Kristuksen Hengen ympärileikkaus jäi häneltä haaveeksi:

"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois."

Teuvon "tulkinta" Raamatusta ansaitsee korkeintaan sääliä osakseen.

Tuskinpa yksikään Raamatun totuutta kunnioittava ihminen tuntee kehotusta suuntautua Sunin viitoittamalle antikristilliselle, tuonelaan johtavalle tielle.

Saakoon vanhurskas Jumala ratkaista pimeyteen eksyneen Sunin kohtalon.

• Teuvon pimeää raivoa kirjoitti:

Teuvon "tulkinta" Raamatusta ansaitsee korkeintaan sääliä osakseen.

Tuskinpa yksikään Raamatun totuutta kunnioittava ihminen tuntee kehotusta suuntautua Sunin viitoittamalle antikristilliselle, tuonelaan johtavalle tielle.

Saakoon vanhurskas Jumala ratkaista pimeyteen eksyneen Sunin kohtalon.

Sinun jumalallasi ei ole minuun mitään valtaa.

Apostoli Johanneksen tavoin saan puhtaalla omatunnolla todistaa:

"Tiedän olevani Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa."

Sinunkin raivosi totuutta kohtaan todistaa, että olen oikeassa, kuten Jeesus jäähyväisrukouksessaan Isälleen ilmoitti.

"Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu."

Jos sinun jumalasi oppeja julistaisin, sinä kiittelisit ja laittaisit aameniasi kirjoitusteni perään.

• ps12

Tuhlaajapojassa minua on ainakin eniten puhutellut se anteeksiantaminen.. Se miten isä odottaa lastaan jo ennen ku poika on edes päättänyt palata takasin. NÖYRYYS on toinen asia mitä olen siitä oppinut. Vaatii paljon nöyryyttä palata takasin. Kärsivällisyys, miten odottaa jotakin joka haluaa lähteä... Se että isä päästi poikansa joka halusi lähteä, odotti häntä ja otti avosylin vastaan kun hän palasi, vaikka hänellä olsi ollut kaikki syy kääntää selkänsä ja heittää poikansa ulos.. Tämä on puhutellut minua paljon.
      Hebrealaiskirje on minulle ainakin ihan hebreaa edelleen.. Kaikki muut kirjeet on aika selkeitä mut hebrealaiskirje ei...

• ::::::

Myöskin se puhuttelee että tuhlaajapojan palattua isä myös huomioi ulos lähteneen pojan joka oli koko ajan uskollisesti palvellut. Rakkaus ei ollut sellaista että se toiselta pois.
        Hyvää Joulua Teuvo.

• :::::: kirjoitti:

Myöskin se puhuttelee että tuhlaajapojan palattua isä myös huomioi ulos lähteneen pojan joka oli koko ajan uskollisesti palvellut. Rakkaus ei ollut sellaista että se toiselta pois.
        Hyvää Joulua Teuvo.

Kiitos tervehdyksestäsi - ken lienetkään? Ja Joulun rauhaa myös sinun läheisyyteesi.

Jumalan rakkaus ja Paholaisen viha ovat varsin ihmeellinen yhtälö, jota ei yksikkään tekopyhä tule ymmärtämään ennen kuin liian myöhään - viimeisellä tuomiolla.

Jumala vihaa syntiä, ja jokaisen valittunsa hän ottaa kiinni synnistä tai synneistä - kuolemantuomion uhalla, ja johdattaa hänet kapeaa tietä ahtaan portin kautta Poikansa puhdistettavaksi, hänen Totuuden Henkensä omistajaksi ja lopulta iankaikkiseen elämään.

Paholainen rakastaa syntiä, eikä koskaan ota ketään kiinni synneistä, vaan Jumalaa ja Jeesusta matkien esiintyy suurena rakastajana, joka johtaa valittunsa lavean tien kautta iankaikkiseen kadotukseen.

Kuten olen kertonut, alkoi minun ahtaanportin taisteluni tammikuun viimeisenä viikonloppuna 1988 tästä Raamatun ilmoituksesta:

Jeesus esitti vielä vertauksen: "Eräällä miehellä oli viinitarhassaan kasvamassa viikunapuu. Hän meni etsimään siitä hedelmiä, mutta ei löytänyt.

Silloin hän sanoi puutarhurille: 'Jo kolmena vuotena olen käynyt etsimässä hedelmiä tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Kaada se, sehän vain vie voiman maasta.'

Mutta puutarhuri vastasi: 'Herra, anna sen olla vielä yksi vuosi. Minä muokkaan ja lannoitan maan sen ympäriltä.

• Hei ja huomenta !

Hebrealaiskirje on siitä kiistanalainen että kirjoittajasta on kiistelty.
      Sitä on pidetty Paavalin kirjoittamana, mutta on käsitystä että Paavali olisi käyttänyt tässä sihteeriä kirjoittajana. Onko tuolla nyt sitten suurta merkitystä, ei ole,
      Hebrealaiskirje sisältää hienosti kerrottuna kertomusta uuden liiton uskovan eduista ja Ylipapin toiminnasta.

Hebrealaiskirje korottaa Kristuksen suurimmaksi, opettaa uuden liiton ja vertaa sitä vanhaankin liittoon asiayhteydessä, mainostaa uutta elämää uskossa uudessa liitossa, ja ennen kaikkea sisältää paljon käytännön ohjetta käytännön uskonelämään.

Tuhlaajapoika kertomus taas on Jeesuksen opetus siitä miten rakastava isä ottaa vastaan tuhlaajapojan joka on havainnut että sikojen kanssa eläminen ei ollutkaan niin mukavaa kuin kotosalla.
      Luuk 15

Jumalan siunausta
      Jari Laurila

• Riippuu siitä, mitä kiistanalaisuudella tarkoitetaan. Nykyisessä akateemisessa keskustelussa suurin osa ammattitutkijoista pitää 2. Pietarinkirjettä jonkun muun/joidenkuiden muiden kuin apostoli Pietarin kirjoittamana (kuten Pietarin oppilaan/oppilaiden), joten aitoperäisyyden puolesta sitä voisi kenties pitää kiistanalaisimpana Uuden testamentin kirjana.

• oma lehmä

>>Mikä Raamatun, tarkemmin sanottuna UT:n kirjoista on kaikkein kiistanalaisin, eli sellainen josta eniten kiistellään ja keskustellaan miten asia on? Esim. jos verrataan Heprealaiskirjettä ja Tuhlaajapoika-kertomusta.>>

Nykyisistä kiistanalaisista en tiedä mutta aikanaan kun Uutta Testamenttia kasattiin, Ilmestyskirjasta väännettiin kättä ja murrettiin suuta kovin, kelpuutetaanko sitä yleensä koko UT:iin.

• Ihana Fantasti

Luther kipuili Jaakobin kirjeen kanssa, kun siellä nostetetaan teot kristillisyyden tuntomerkiksi ja Galatalaiskirjeestä hän oli löytänyt vanhurskauden uskosta.

Ilmestyskirjan kanssa on ollut ongelmia kautta kristikunnan historian sen tulkintatavasta:
      -kirjoittamisajankohdan tilanne
      -läpi historian ulottuva kristillisyyden historia
      -eskatologis-lopunajallinen tulkinta hyvin kirjaimellisesti.

• Typeriä kaikki

Ootte te kaikki ihan typeriä, luulette tietävänne jotain suurista asioista ja kaikki olette ihan tuhkaa,... ei teidän ajatukset ja luulot ja "oikeat sanat" paina mitään päivänä kun teidät punnitaan.

• otsikko aiheen mukaa

Miksi otsikko on raamatun kiistanalaisin kirja kun kuitenkin kysytään uudesta testamentista? Kiistanalaisuus on vanhassa testamentissa, ainakin pääosin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      368
      37968
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      90
      6656
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5450
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      3948
    5. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      66
      3062
    6. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      55
      2857
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      61
      2201
    8. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2134
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2091
    10. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      493
      1995
    Aihe