Perunan säilöntä

Pottu

Hei!
Olen kuullut, että "uusia perunoita" voi syödä vaikka jouluna, kun säilöö ne talven varalle.
Toinen vaihtoehto on pakastaminen ja toinen lasipurkeissa säilöntä. Molemmissa perunat ilmeisesti esikeitetään.
Onko kenelläkään kokemuksia, ohjeita?

6

3760

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kels

      Minä olen pakastanut uuttaperunaa 70-luvun alkupuolelta lähtien jouluruokien alkupalapöytään ja uuden vuoden sekä pääsiäisen alkupaloille, jos tilaa on ollut.

      Niiden pitää olla todella uutta perunaa, eli pakastetaan heinäkuun alkupuolella. Siikli ainakin toimii. Pari perunaa/ruokailija riittää. Perunat pestään kuorettomiksi ja laitetaan miedostisuolattuun kiehuvaan veteen, jossa on tillin varsia. Kun vesi alkaa uudeleen kiehua, keitetään 3-5 minuttia uusien perunoiden koosta riippuen. Kaadetaan vesi pois ja jäähdytetään nopeasti kylmässä vedessä.

      Pakkaa perunat pakastepussiini ohuena levynä ja laita nippu tuoretta tilliä mukaan.

      Perunat pannaan jäisinä kiehuvaan veteen tillin kanssa ja ollaan tarkkoja kypsymisajan suhteen. Ne vaativat vain muutaman minuutin! Kaadetaan vesi pois ja annetaan höyrynkin haihtua kuumalla levyllä. Laitetaan lämmitettyyn tarjoiluvatiin ja tuoretta tilliä päälle.

      Ja laulun sanat "No, onkos tullut kesä, nyt talven keskelle..." on täyttä totta.

      Lasipurkkisäilönnästä en ole kuullut.

      • Mamaki

        Itse hain pari viikkoa sitten torilta vasta nostettua pikku siikliä sekä keitin ja pakastin ne juuri tuon ohjeesi mukaan.
        Tillin lisään kyllä vasta jouluna tuoreena silppuna.


    • tee näin

      Isäni on aina kesällä laittanut uudt potut kiehumaan ihan normaalisti ja sitten pakastanut niitä..Kotonani on syöty useana vuotena jouluruuan kanssa uusia pottuja.

      Eli normaali keittäminen ja pakastepussiin josta imaset ilmat pihalle ja laitat solmuun

      • Suomisen Janne

        Vai niin ja sieltä sitten sulatat limaiset möykyt lautasellesi. Jos et tiedä niin voin kertoa: pakastettaessa perunan tärkkelys muuntuu makeaksi, ja paleltuneita perunoita ennen muinoin lapset pureskelivat karkkeina.
        Vittu, mitä tolloja!


      • ovat
        Suomisen Janne kirjoitti:

        Vai niin ja sieltä sitten sulatat limaiset möykyt lautasellesi. Jos et tiedä niin voin kertoa: pakastettaessa perunan tärkkelys muuntuu makeaksi, ja paleltuneita perunoita ennen muinoin lapset pureskelivat karkkeina.
        Vittu, mitä tolloja!

        Kkokeuile jos et usko, minä tiedän kokemuksesta että ovat ok eivätkä todellakaan ole makeita


    • DShjkfd7632

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe