Maksalootaa jouluna????

HämäräHeikki

On nyt älytön tarve kysyä teiltä immeiset, kuinka moni teistä tarjoaa joulupöydässä maksalaatikkoa????
Yks ihminen väittää kaiken kukkuraksi, että sen lootan pitää olla kylmää!!!
Koitettiin sit porukalla ehdotella että olisiko se sit jotain erikoisvalmisteista ja siksi erityistä maksalaatikkoa tai tarkoittaako hän ehkä maksapateeta.
Ei kuulemma ole mitään erikoista, vaan ihan tavallista kaupan einesaltaasta otettua. Se kun on hänen mielestään vielä siitäkin kätevää sapuskaa, ettei se pilaannu vaikka viimeinen käyttöpäivä olisi jo kaukana takana.

Makunsa ja joulutraditionsa kullakin, mutta hän pitää meitä muita suunnilleen idiootteina kun emme koe maksalaatikkoa joulun ykkösruokana.
Vanhaan aikaan ja jossain perinnepöydässä varmasti maksalaatikkokin oli/on ihan ok, mut mites nyt suu pannaan.

Henkilökohtaisesti mua ihmetyttää tässä se, että porukkamme on täynnä kokkeja ja muita sapuskamaakareita joilta varmasti taittuu komeammatkin härpättimet. Yks vaan kulkee maksalaatikko-linjalla ja riitelee/haukkuu vielä asiasta. Saakoon akka maksalaatikkonsa ja kylmänä! Olisikohan hyvä jos siinä jo kasvaisi sinisiä pieniä kukkia pinnalla. Kaunista!

Käsi ylös te kaikki jotka syötte tai tarjoatte vielä nykyäänkin maksalaatikkoa joulupöydässä; varsinkin jos muuhunkin on mahdollisuus!

7

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylmänä ehdottomasti

      Kyllä meidän perheessä on ollut aina maksalaatikkoa joulupöydässä. Samaista lootaa on ollut myös firman joululahjoissa. Omaan traditioon maksalaatikko ei enää joulun yhteydessä kuulu, sillä perunaloota ja riisipuuro on parempaa eikä kaikkea jaksa syödä, kun on vähän syöjiä.

      Maksalaatikosta kuitenkin pidän. Oma suuri suosikki on ollut takavuosina Forssan maksalaatikko, jota ei vissiin enää tehdä? Ja se pitää ehdottomasti syödä jääkaappikylmänä! Lämmittäminen pilaa maksalaatikon! Kokkikartanon maksalaatikkoa pystyy ehkä syömään haarukallisen lämpimänäkin...

    • tii------

      Ei ikinä ole moinen tusinaeines kuulunut joulupöytääni. Ei lapsuuskodissa eikä liki 40 vuoden omissa joulupöydissäni.
      Tunnen yhden ihmisen joka myös vouhkaa maksalaatikon ylivertaisuudesta jouluherkkuna.
      Minä noudatan jouluruoissa aika tiukasti perinteitä ja meillä syödään kinkkua ja lanttu- sekä porkkanalaatikkoa kuten myös silliä, savulohta ja kylmäsavulohta.
      Olen aikoinani valmistanut itse maksapateetakin joulupöytään.

    • 4+4+

      Maksalaatikko on vanha suomalainen pitopöytään kuuluva ruoka ja siksipä sitä on jouluisinkin tarjottu. Jos tiukasti perinteitä haluaa noudattaa, niin tuo kylmäsavulohi pitäisi jättää pois.

    • Meillä ainakin

      Meillä on joulupöydässä aina maksalaatikkoa. Mutta ei tietenkään mitään kaupan eineslaatikkoa, vaan äitini itse tekemää. Sen kanssa tarjotaan voisulaa. Ja nam että on hyvää!

      Lisäksi pöytään kuuluvat graavattu lohi sekä erilaisia silliruokia (vain äidilleni kun ei niitä kukaan muu halua syödä), waldorfin salaatti, sienisalaatti, rosolli, kinkku (plus luumut ja herneet sen kanssa), sekä porkkana- ja lanttulaatikko. Imellettyä perunalaatikkoa meillä ei ole ollut koskaan.

      Itse asiassa en syö maksalaatikkoa ikinä muuten kuin jouluna. :-)

      Taustaksi sen verran että äitini suku on Karjalasta ja hänen mukaansa heillä oli hänen lapsuudessaan aina maksalaatikkoa joulupöydässä. Sieltä se sitten on jäänyt tavaksi hänellekin.

      Sitten kun äitini joskus kuolee enkä enää pääse hänen ruokiinsa jouluksi niin luulen että maksalaatikon syöminen jää kokonaan. Siinä on juuri se juju että se on oman äidin laittamaa (ja kyllä se on myös älyttömän hyvää hänen tekemänään!).

    • petaalaloota

      Maksalaatikko pitää olla ehdottomasti kotitekoista ja tietenkin lämmintä kuten muutkin luatikot.
      Kaupan maksalaatikkoja vedetään kylmänä kiireessä, mutta kotitekoinen on ihan eri asia.

    • efewfer

      Tiedän että maksalaatikkoa moni pitää joulupöydässä, mutta en tajua mitä järkeä siinä on kun sitä saa joka päivä halvalla kaupasta. Peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikot on eri juttu, niitä kun enemmissä määrin myydäänkin vain joulun aikaan.

      • Meillä ainakin

        Mutta ehkä ne jotka maksalaatikkoa haluavat joulupöytään ovat juuri niitä jotka eivät sitä muuten syö, vaikka sitä joka päivä kaupasta saisikin?

        Kuten sanottu, itse syön maksalaatikkoa vain ja ainoastaan jouluna, eikä äitini sitä käsittääkseni itselleenkään koskaan muuten tee.

        Hän ei myöskään koskaan syö kaupan maksalaatikkoa. Ostaa kyllä usein, mutta se menee koiralle jolle se kyllä maistuu kiitettävästi. :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      207
      8351
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4718
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      30
      2275
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2168
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1468
    Aihe