Retkipyöräily

rrretkipyörrä

Mitä mieltä lajista?

Kuinka moni täällä kävijöistä harrastaa?

Itse toivoisin enemmän retkipyöräilyasiaa tavallisen pyöräilijän näkökulmasta.
Netistä ja medioista kun löytyy tarinoita ties kuinka monen autiomaan ja mantereen ylittäneistä...

Mutta missä ovat tavalliset retkipyöräilijät ja heidän tarinansa? Millaisia retkiä he ajavat? Siis ne,joiden retket eivät maksa maltaita,eikä sponsorit paukuta henkseleitään.

Mitä mieltä he ovat mm Suomen tiestöstä?
Soveltuuko se kaikilta osin retkipyöräilyyn?
Mistä he löytävät varusteensa?

Kertokaa meille tarinoita perusretkipyöräilijän arjesta Suomenniemellä ja siitä mitä on ajaa täällä.
Miten matkata halvimmalla ja nöyrimmällä asenteella?

En kaipaa niinkään niiden tarinoita joilla on varaa kalliisiin vermeisiin,vaan tarinoita siitä,miten halvallakin pärjää ja matka taittuu.

Ja toivon,että ketjusta tulee pitkä lista tarinoista,joita perusretkeilijät ovat kokeneet ja mitä niksejä he ovat keksineet asioiden säästämiseen ja korjaamiseen.

6

461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkalainen.

Joitakin parin-kolmen viikon reissuja on tehtynä.

Halvimmalla pääsee, kun majoituu teltassa maastossa, ei leirintäalueilla. Hyviä leiripaikkoja löytyy, kun lykkää pyörää vähän sivuun tieltä piiloon esim. jollekin metsätielle. Uimarantoja hyödyntää peseytymiseen ja pyykkien huuhtomiseen, tai jälkimmäiseen vaikka matonpesupaikkoja.

Ilmaisia vessoja löytyy vaikka sieltä uimarannoilta, kirjastoista, hautuumailta... Tai jos kanttia on mennä huoltoasemien kahviloiden vessoihin ostamatta mitään, niin sitte sieltä.

Ruuat retkikeittimellä ja aika pitkälle pärjää ihan kuivamuonalla ja säilykkeillä, kunhan huolehtii monipuolisuudesta, ei pelkkää leipää ja tonnikalaa. Puuro on paras aamupala, ja halpa.

Varusteet verkkokaupoista, Suomesta tai ulkomailta. Vaikka haluaisi päästä halvalla, niin kannattaa leirintävarusteissa silti jonkin verran laatuunkin panostaa. Jos hommaa on tarkoitus jatkaa useampia vuosia, niin ajan mittaan tulevat kuitenkin halvemmaksi. Itselläni yksi halpis telttapatja ei kestänyt yhtä reissua, kun ilma alkoi karkaamaan ventiilin kautta. Sen jälkeen ostettu satasen patja on kestänyt vuosia. Lisäksi tuo on kevyempi, paksumpi eli siis mukavampi ja pakkautuu silti pienempään tilaan. Teltan on oltava sateenpitävä, siitä älä tingi. Sellaista reissua et pysty suomessa tekemään, että koko ajan olisi poutasää.

• Alkup. Maantiepyräi

Vaikuttaa Suomi24:n ylläpidon aloitukselta, mutta ihan mielenkiintoinen sellainen. Oikeastihan näistä asioista keskustellaan suomeksi mm. Fillarifoorumilla.

Tavalliset retkeilijät ajavat viikonloppuretkiä, viikon parin retkiä ja kuukausien kierroksia. Eli ei ole tyypillistä, tavallista retkeilijää. Nousussa on ehkä trendi ostaa liput johonkin Keski-Eurooppaan ja paluuliput pari viikkoa myöhemmin jostain muualta. Samoin ns. luottokorttimatkailu, eli matkailu hyvin keveillä pakkauksilla ilman yöpymisvälineitä on ehkä nouseva trendi.

Suomessa tiestö on huonossa kunnossa. Pyöräretkeilijän kannalta täällä on kaksi ongelmaa. Pientareet puuttuvat ja vastaavasti on liikaa pyöräteitä. Infraan yksinkertaisesti käytetään liian vähän rahaa. Ongelma ei ole pelkästään infrassa, vaan myös asenteissa. Jo ero Ruotsiin on suuri.

Ahvenanmaan tiestö on paremmassa kunnossa kuin mantereella. Lisäksi ahvenanmaalaiset autoilijat ajavat sivistyneemmin kuin mannersuomalaiset, joten paikan suosion aloittelevien pyörämatkustajien keskuudessa ymmärtää hyvin. Huonona puolena on, ettei pienellä saarella pysty ajamaan kovin pitkiä päivämatkoja.

Itse en ole koskaan ymärtänyt mikä idea on lomailla halvalla. Kurjuutta voi maksimoida muutenkin. Edullisesti toki kannattaa lomatkin viettää, mutta ei halvalla. Pyörämatkailu on edullista.

Trendinä retkeily maantiepyörällä on siis Suomessakin nousussa. Pyörävalinta rajoittaa jonkin verran tavaramäärää verrattuna oikeisiin retkipyöriin (touring), mutta 15 kg menee ihan hyvin maantiepyörälläkin.

Painopistettä kannattaa miettiä aina pakatessa pyörää. Painopiste tulee saada mahdollisimman alas. Itse jaan vajaat viisi kiloa tankolaukkuun ja loput taakse. Jos ajaa suuremmilla kuormilla kuin tuo 15 kg, niin kananttaa harkita etulaukkuja.

Itselläni on lista tarvikkeista, joita tarvitsen ja ostan aina kun tulee vastaan edullinen tarjous hyvälaatuisesta retkeilytarvikkeesta. Halpoja ja huonoja ei kannata ostaa, koska ne tulevat kalliiksi pitkän päälle. Itse asiassa sain hankittua puutuneet 2 paria lyhyitä ajohousuja pari viikkoa sitten. Nyt on kaikki ensi kesää varten olemassa (jos en vaihda pyörää).

Kun ajaa pienellä tavaramäärällä on siinä sekin etu, etteivät varusteet maksa hirveitä. Oma varusteukseni on suurin piirtein tässä:

- pyörä (tällä hetkellä fixi crossari, joskus kaipaan vaihteita) jossa
      - kaksi pullopaikkaa (saisi olla enemmän)
      - pikakiinitteinen tarakka

- 2*lyhyet ajohousut (henkseli malli)
      - 2*ajosukat
      - ajohanskat
      - trekking malliset ajokengät (joilla voisiis kävellä)
      - lyhyt hihainen ajopaita
      - pyöräilysadetakki
      - irtohihat
      - ajolasit
      - kypärä

- teltta 1kg
      - makuupussi 500 g
      - makuualusta 500 g

- tankolaukku jossa päällä kännykkä kotelo
      - takalaukut (käytän takana Ortliebin etulaukkuja)
      - satulalaukku työkaluille ja varaosille

- farkut
      - kauluspaita
      - alushousut
      - kengät (kevyiden ja vähän tilaa vievien kenkien löytäminen oli vaikeaa)
      - fleece (käy myös ajossa)

- 2*7,5 dl juomapullo
      - urheilujuomajauhetta
      - energiapatukoita

- taskuveitsi
      - työkalusarja pyörään
      - sisärengas ja ketjuliitin

- kännykkä
      - sykemittari
      - croppi järjestelmäkamera jossa 35 mm ja 60 mm objektiivit
      - laturit edellämainittuihin ja varavirta

- kartat suunnitellusta suunnasta

Aamiaiseen en panosta ihan hirveästi. Sämpylä ja kuppi mustaa kahvia joko hotellissa tai jos olen ollut teltassa, niin jossain kahvilassa. Lounaaksi syön yleensä pizzaa tms. mutta joskus tulee otettua vain pari energiapatukkaa. Illalla syön ravintolassa ison pasta-anoksen, millä pärjää seuraavan päivän. Ruokailujakin tärkeämpi on huolehta riittävästä nesteen saannista.

• Alkup.Hybridpyöräili

Purkasin tossa nopeasti brujua aiheesta läpi ja löytyy oikeastaan yksi varteenotettava seikka retkipyöräilyssä, nimittäin kunnollinen pyörä. Listalta löysin ainoastaan vuoden 2013 Nishikin malliston Trekking Hybrid sarjan , josta haemme pyörän retkikäyttöön. Noissa suursuosikeissahan onkin jo tuiki tarpeelliset rekeilyn vaatimat varusteet valmiina. Kun tässä kerkeen, niin käyn listat läpi varusteista ja annan ohjeet retkipyöräilyyn, joita noudattamalla retkipyöräily sujuu turvallisesti ja mukavasti. Eli listaan kaiken tarvittavan ja sinulle jää vain itse urheilusuoritus.

• Alkup. Maantiepyöräi

Retkiaitta.fi mainostaa juuri nyt loppuunmyyntiä ennen uuden liikkeen avaamista. Kauppahan vaihtoi jonkin aikaa sitten omistajaa pariinkin kertaan ja on nyt partiolaisten omistuksessa. Sieltä voi saada sekä ajo- että leirikamoja kohtuu hinnalla.

• Alkup.Hybridpyöräili

Kun ehdin, puran tuon retkiaitan geissin ja listaan sieltä mahdollisesti kannattavat varusteet, joita voin suositella hankittavaksija luetteloin ne tänne huolellisesti osa-alueittain jaettuna.

• rrretkipyörrä

Heh! En ole todellakaan Suomi24.lla hommissa!

Olen ajanut eläissäni muutaman 3-4 päiväisen reissun ja nekin vanhalla Wheelerin hypridillä.Ja ajatuksena se,ettei majoituksista makseta. Ja ollaan omissa eväissä.
      Ei minulla ole varaa mökkeihin,eikä ravintolasyömisiin.Tuoretta ostetaan illaksi,kunhan kauppa osuu kohdalle. Jos ei osu niin kuivamuonalinjalla mennään.

Tuo Nishikin Trekkin-pyörä taitaa olla kallis. Ainakin muistelen,että tonnin luokkaa olisi hintataso...
      Alkup. Maantiepyöräilijällä oli hyvä lista tuossa.
      Tuota kun fiksaa naiselle sopivaksi niin avot!

Itse huomasin aikanaan noilla pikkuretkilläni,että kunnollinen,pitkä sadeviitta on must-sijoitus. Siitä saa muutamalla narunpätkällä sadekatoksen puiden väliin jos sade lankeaa liian taajana ja haluaa taukoilla. Suojaa myös auringolta sekä telttaa,että itseä.
      Ja sadekeleillä käy myös teltan etukatokseksi,jottei ihan pienessä teltassa mökkihöperyys iske.Vaati vain sopivaa puustoa tms. Itselläni oli jopa koottavat tangot tuohon käyttöön käytössäni.

Ekalla retkelläni minulla oli lyhyehkö viitta,joka peitti minut ja ohjaustangon ja oli kyllä vilpoisampi ajaa kuin sadetakki.... Takaa helma yletti juuri ja juuri tarakalle,joten takahelman sai tungettua sateella peffan alle.
      Lämpimällä säällä ei ollut väliä jos kastuu,kunhan sai vahdettua kuivaa leirissä.

Eka retkeni oli aikamoinen sillä tavaraa oli ihan älyttömästi!
      Ja kaikki oli tungettu Hypridin päälle,joka lastattuna oli tosi nulju ajaa.

Nyt minulla olisi peräkärry mallia Nordiccap. Tilasin sen kolme vuotta sitten.
      Olen käyttänyt sitä kaikenlaiseen tavaran rahtaukseen lähinnä maalla. Kaupungissa tuo ei aina oikein toimi...
      Maalla minulta kyseltiin,että oletkos liikenteessä sillä yhdistelmäajoneuvollasi...;).

Onko kellään kokemusta siitä,onko ylämäessä rasituksella mitään eroa kärryn kanssa tai lastatulla pyörällä? Kärryni on kaksipyöräinen.

Vinkki: Itse aikanaan käytin vanhoja peruskarttoja maastosta. Niiden avulla
      voi suunnitella reittejä niin,että vanhoihin karttoihin merkityt lähteet voi hyödyntää.
      Sehän on maailman parasta vettä. Minulla oli ekoilla reissuillani ainakin kaksi litraa juomavettä aina pyörän päällä ja täydensin varastoja aina kun mahdollista vaikkapa ihan hanavedellä.Nykykartoissa lähteitä ei merkitä enää yhtä hyvin,mikä on sääli.
      Karttojen tieto ei myöskään enää ole luotettavaa,koska maastotarkastuksia ei enää tehdä vaan pohjatieto tulee satelliitipaikannuksen kautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2130
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      171
      1893
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1310
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1150
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      942
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      899
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      849
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      43
      836
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      772
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe