Onko tietoa lihan purkituksesta?

Vähän kokeillu

Olisin hirveän kiitollinen jos saisin selvät ohjeet niin sanotun "nötkötin" purkituksesta.
Esim. hirvelle lämpötila,Autoklaavointi aika,mausteet,sidosaineet.Palapaistia olen tehnyt onnistuneesti.Kiitos etukäteen.

2

428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

Tein muutama vuosi sitten paljonkin ko. herkkua hirven ja poron lihasta seuraavalla reseptillä:
      -kahteen kertaan jauhettua lihaa
      -20 % jauhettua sian läskiä (saa tilaamalla ruokakaupasta)
      -1,5 % suolaa
      -mustapippuria tai valkopippuria 0,5-1 maustemitallinen (0,5-1 ml.) 400 gr:n purkkia kohti (makuasia)
      -peukalon kynnen kokoinen pala laakerinlehteä
      -jos tähän vielä jotain lisää niin piloille menee

Sekoita ainekset hyvin ja PESE KÄDET JOKA VÄLISSÄ, täytä purkit aivan täyteen ja purkita HUOLELLA, tarkista joka purkki.
      Kypsennä painekattilassa tai autoklaavissa 122 asteen lämmössä 30-40 minuuttia, aika lasketaan siitä kun venttiilistä alkaa höyry purkautumaan, pienennä lämpötehoja tarvittaessa niin että kuuluu tasainen suhina koko ajan.
      Nosta painekattila tai autoklaavi kylmällä vedellä täytettyyn vesisaaviin niin pitkäksi aikaa että paine on nolla ja voit avata astian.
      Säilyy periaatteessa jopa 5 vuotta mutta meillä ainakin tuli syötyä ne muutamassa kuukaudessa.

• Vähän kokeillu

Kiitos oli aika hankalaa metsästää ohjeita, varmaan tulee kokeiltua pieniä muutoksia lähinnä mauste seoksessa.Olisin keittänyt liian kauan.
        Kiitos paljon! Ja jos löytyy muitakin ohjeita otan kyllä vastaan, kiitos vaivan näöstä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6329
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      53
      4522
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      76
      4277
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4091
    5. 56
      3327
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      3068
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2737
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      35
      2376
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2181
    10. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46