Kysymyksiä kasvissyöjille sekä urheilijoille

TUTKIMUS

Hei,
teen vähän taustatutkimusta proteiinipitoisista ruuista tietystä ryhmästä. Jos innostusta löytyy niin vastailkaa jotain edes seuraaviin kysymyksiin:
Taustatiedot
-Kerro yleisesti suhteestasi ruokaan. Erityisdieetit, allergiat yms.
-Onko jtn erityisseikkoja jotka vaikuttaa syömiseen/juomiseen? Harrastukset, elämäntilanne...
-Mihin kiinnität huomiota ruoassa?

-Mikä on suhteesi proteiiniin?
-Käytätkö tällä hetkellä erityisiä proteiinituotteita? Miksi?
-Minkälaisissa tilanteissa ja ympäristöissä käytät näitä tuotteita?
-Millaisissa tilanteissa olet havainnut tarjonnan puutetta proteiinirikkaissa tuotteissa?
-Mitä ominaisuuksia arvostat proteiinituotteissa?
-Millä perusteella valitset? 3 tärkeintä perustetta

3

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1618

Olen 21 vuotias naispuolinen vegaani, ja harrastan säännöllistä liikuntaa 4-5 kertaa viikossa juoksun, kamppailulajien, salitreenin ja pallopelien muodossa. Minulle ruoka on polttoainetta, ja arvostan hyvää itsetehtyä ruokaa. Ruuassa tärkeintä on laatu ja tuoreus. Allerginen olen tuoreelle ananakselle.

Liikun paljon, sillä teen istumatyötä. Usein tosin kyllästyn istumiseen ja seison mielummin työpöytäni ääressä. Juon alkoholia harvemmin, kerran kahdessa kuukaudessa ehkä suuremman määrän? Olut limeviipaleella on myös mahtava nautiskelujuoma silloin tällöin.

Proteiinituotteista käytän herneproteiinia, syynä lihasmassan kasvattaminen. Vahvistan sillä usein ruokani proteiinipitoisuutta. Kokeilen varmaankin pian myös riisiproteiinia. Käytän proteiinilisää ainakin kerran päivässä. Arvostan proteiinituotteissa kasvisperäistä proteiinia, korkeaa prodepitoisuutta ja vähäistä hiilihydraattien määrää.

• Melkein-vege

Olen 15-v tuleva vegaani, jonka tämänhetkisenä tavoitteena on lähinnä vain kaikkien eläinkunnan tuotteiden vältteleminen(lihaa joskus, kalaa joskus, munia käytän vain tilanteen niin vaatiessa, luomuna, maitotuotteet samoin, olen korvannut ne lähinnä kaura- ja soijatuotteilla). Suhteeni ruokaan on tällä hetkellä hyvä, vaikka lievää ylenpaattista panostusta olen siinä huomannut. Harrastan säännöllistä lenkkeilyä, tanssia sekä viulun soittoa. Urheilen n. 4-5 kertaa viikossa ajan ja sään mukaan, olen siis yhä koululainen, joten töitä on paaaljon.
      Kiinnitän ruoassa huomiota erityisesti eettisyytteen, ekologisuutteen, esteettisyyteen sekä ennen kaikkea sen makuun ja ravitsevuuteen. Proteiinia saan mielestäni riittävästi, käytänhän kuitenkin papuja, linssejä ym. niinä päivinä, jolloin minua(ei pakoteta)syömään lihaa. Erityisiä proteiinituotteita en käytä mielestäni niiden epäekologisen sekä teollisen vaikutelman vuoksi. En myöskään koe tarvitsevani niitä,sillä syön kokoisekseni melkoisen paljon, sisältäen runsaasti hyviä proteiinin lähteitä.
      Monet kasvis-, varsinkin vegaaniruoat sisältävät monesti liian vähän proteiinin lähteitä. Tässä hyvänä esimerkkinä kouluruoka. Yleensä ruuan ainut proteiini tulee kermasta tai juustosta. Vegaaniruoasta nämäkin puuttuu. Linssejä, papuja sekä soijaa käytetään hyyyvin vähän. Tähän toivoisinkin kovasti
      muutosta. Korvaankin ko. proteiinivajeen sitten välipalalla, joka sisältää tavallisesti kourallisen pähkinöitä sekä hedelmän. Myös maustamatonta soijajugurttia kulutan paljon.
      Toivottavasti oli apua!:)

• kunnon mies

Urheilen paljo ja säännöllisesti/monipuolisesti. Protskut otan kylläkin proteiinirahkoista, jotka maitotuotteita ja myös kasviproteiinit, leaderin so-lo carb patukat on soijaproteiinia, niitä syön myös sekä papuja, herneitä yms. quornia yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pike surkea

Pike on surkea
      Ikävä
      15
      3960
    2. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      2
      1625
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      106
      1587
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      225
      1085
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1068
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      881
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      836
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      817
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      805
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      45
      789
    Aihe