Miten kuoriperunoita keitetään?

Perunaa ruokalistaan

Miten kuoriperunoita keitetään?

16

2591

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sormi keskellä kämme

VOI VOI TOLLE kysymykselle !

• Laitetaan

rintojenväliin

• Kokki 3

Peset potut lämpimäl vedellä ja laitat veden kattilaan, lieden päälle. Ku vesi kiehuu, laitat perunat pataan ja katot aikaa/laitat munakelloon parikyt minuuttia. Jos pottu pysyy haarukassa ku kokeilet kypsyyttä veitsellä sen ajan mentyä, ne on valmiita. Suolaa pitää muistaa laittaa veteen. Lisää suola vasta, kun vesi kiehuu ja potut on kattilassa :)
      Bon appetit!

• kotikokki

Potut harvemmin kypsyy parissa kymmenessä minuutissa - itselläni on minimissään mennyt reilut puoli tuntia, monesti jopa tunti...
        Kypsyyttä koitan kahvelilla, jos se "uppoaa" perunaan, on se kypsä. Suolaa tulee laitettua tosi harvoin keitinveteen, vaikka sitä kyllä näkee suositeltavan kokonaisina keitettäville / syötäville perunoille - mutta muussille sitä ei laiteta keittovaiheessa.

• Ei aloittaja

Heräsi kysymyksiä
      "kokeilet kypsyyttä veitsellä"
      Miten kypsyys koetellaan veitsellä?
      Minä käytän haarukkaa ja vertaan haarukan uppoamista siihen, mitä aikaisemmat perunat ovat olleet niitä syötäessä.

"Suolaa pitää muistaa"
      Miksi on pakko käyttää suolaa?

• Panhandle

Suola ei ole välttämätöntä, ja perunoiden kypsyyttä voi kokeilla veitsellä, haarukalla, hammastikulla ja monella muullakin välineellä. Veistä käytetään samalla tavalla kuin haarukkaa, kokeillaan, kuinka pitkälle pottuun se uppoaa ja kuinka helposti.

Minulla on perunoiden kypsyyden testaamiseksi ihan oma välineensä. Alunperin se on tehty kakun kypsyyden testaamiseen, mutta minä käytän sitä myös perunoihin ja muihin juureksiin.

• fgchvjbkiolp

Kahveli on haarukka, ei veitsi !

• Nopeus

Onko se vanhaa perua, että tähän aikaan - maaliskuu - perunat laitetaan kylmään veteen.? Ennen ei tullut hanasta lämmintä, saati kuumaa vettä. Siltikö net ohjeistetaan laittamaan kylmään veteen? Säästyisikö uudella toimintatavalla energiaa vai meneekö maku? On selvää että uudet perunat laitetaan kiehuvaan veteen. Tähän ei kannata ruutia tuhlata.

• Mona-Miriaana

1. Siis pese perunat kylmällä tai lämpimällä vetellä.
      2. Laita perunat kattilaan( kuori tai kuorineen)
      3. Laita kylmää vettä, niin että perunat peittyvät ja hiukan suolaa.
      4. Keitä kypsiksi.

Jauhoinen perunalajike kypsyy äkkiempää kuin joku toinen.
      Mutta, n. 20-30 min riippuen perunoiden koostakin.

• onse vaikeaa

niinkin yksikertainen asia,kun perunoitten keittäminen entäs porkkana,lanttu ja punajuuri.Eihän niitä perunoita tarvitse keittää uuniin 175 c vain siellä ne kypsyy.

• kemianope

Suolaa laitettava osmoosin vuoksi keitinveteen, etteivät kuoret repeä.

• kemianope

Niin ja suolattomassa vedessä keitetyt perunat imevät vettä ja maistuvat vetisiltä. Suolavedessä (vähän) keitetyt maistuvat perunalta.

• JosOppis

Hyvä kysymys. Olen jo vuosia miettinyt asiaa. Kuinka helposti palavat pohjaan?

• hoidokki

Ei pala jos sekoitat koko ajan.

• muku-la

Vanajannajan vedenkeitto historiaa-
      Nyt höyryritilallä puol tuntiaj a mauhas lopputulos
      Kotoudutta hihat heilumaan perunateatterissa :Vesi kiehumaan;
      Ki inteämaltoset mukulat kraanan alta ritilälle -kansi kiinni ja
      sitten pääruoan valmisteluun. ..
      Puolessa tunnissa esitys valmis-yleisän nautittavaksi. u

• muku-Ia

Ei niit perunoita ammoinkaan ollut pakko vedess keittää. On kerroskattilasarjoja , joissa alapuolella kiehui jotain muuta ja päällä höyryssä kypsyi perunat tai muut juurekset.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3547
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      125
      1425
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1331
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1058
    5. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1041
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1036
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      977
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      941
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      920
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      885
    Aihe