jänispaisti

pupuparka

Onko kukaan tehdyt jänispaistia ? Hyvät neuvot olisivat tarpeen. Kiitos !

13

7049

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä ole näkynyt

      enää pitkään aikaan jäniksiä, rusakoita kylläkin.

      • metsästäjä ja kokki

        Sama olio miksi saivarrella asioista?


    • peruspata

      Jänispaisti nyt ei juuri eroa muiden paistien teosta. Kypsäksi on pupu saatava ja parhaiten se käy valurautapadassa. Irroita kintut ja leikkaa irti myös kyljet kylkiluineen. Katkaise selkäranka siitä 6-7 kylkiluiden välistä ja näin sinulla pataan sopivasti paloiteltu jänö. Sipulia, porkkanaa pataan ja lihalientä jänispalat tietysti myöskin ruskistuksen jälkeen. Pata uuniin ja kypsennetään kunnolla. Liemestä tehdään sitten kunnon kermakastike, itse maustan sen aina herukkahillolla . Lihat voi irrottaa luista, ennen tarjolle panoa.

      • metsästäjä ja kokki

        Jänis on aika kuivaa, itse laitan pekonia mukaan makua ja mehevyyttä antamaan.
        Voi olla savustettua tai kastikelihaa (kylkeä) , pippuria myös mukaan.
        Leivinuunissa tulee saviastiassa paras tulos, mutta on käytetty myös metallipataa eikä kukaan ole moittinut lopputulosta. Mieto lämpö a pitkä haudutusaika takaavat hyvän tuloksen.


    • nurtsin kokki

      Ei missään tapauksessa valurautapataa, koska jänis maistuu jo luonnostaan raudalta (vereltä) ja padasta tarttuva rauta vain korostaa pahaa makua.

      Savipata on ainoa oikea väline jäniksen valmistukseen. Ei turhia vihanneksia vaan hyvät maut pataan jo valmistusvaiheessa: paloiteltu jänis, pari dl metsäsieniä, pari sipulia, 1 dl puna- tai mustaherukkahilloa, 2 rkl dijon-sinappia, 2-3 tl merisuolaa, rouhittua mustapippuria, muutama katajanmarja, pari oksaa rosmariinia ja 200-300 g voita. Nesteeksi aitoa ranskalaista siideriä, esim. Ecusson (ei mitään golden cap esanssisotkua)

      Kansi päälle ja uuniin pariksi tunniksi kunnes luut irtoavat. Paistoliemen voi siivilöidä ja suurustaa kastikkeeksi jos haluaa. Isoon pataan mahtuvat perunatkin mukaan, hyvin pestyt kiinteät perunat halki ja tunti padassa. Tai sitten omaan vuokaan lohkoina, vähän öljyä, suolaa ja timjamia pintaan ja vaaleanruskeiksi eli n. 40-50 min. uunissa

    • olipa hauska juttu

      Mitenkä se jänis muka vereltä maistuu sen enempää, kuin muukaan liha ?.
      Saman lailla siitä veret poistetaan ja sitä riiputetaan kuin muutakin lihaa.
      Vai teetkö jänikset ihan suolistamatta ?

      • maku

        Jäniksen liha todellakin maistuu vereltä. Lisäksi se on hyvin kuivaa ja vähärasvaista, joten sen valmistaminen vaatii taitoa. Jos et maista tuota verenmakua, niin kannattaa harjoittaa makuaistia. JA jos et maista eri eläinten lihoissa eroja, niin onnea vaan valitsemallasi uralla..


      • metsästäjä ja kokki
        maku kirjoitti:

        Jäniksen liha todellakin maistuu vereltä. Lisäksi se on hyvin kuivaa ja vähärasvaista, joten sen valmistaminen vaatii taitoa. Jos et maista tuota verenmakua, niin kannattaa harjoittaa makuaistia. JA jos et maista eri eläinten lihoissa eroja, niin onnea vaan valitsemallasi uralla..

        Ei se ole verenmakua vaan riistan ominaismaku, sitä voi lieventää liottamalla jänistä maidossa tai kaljassa. Kaikki eivät siitä pidä, sitä voi peittää myös mausteilla, katajanmarjoilla, rosmariinilla ja pippurilla.
        Savupalviliha sopii myös aika kuivan jäniksen paistokaveriksi tai ihan peruskylkipalat.


    • olihan taas mielipid

      Ei maistu jänis vereltä, jäniksessä on itsessään voimakas maku, mutta veren kanssa sillä ei ole mitään yhtäläisyyttä. Että harjoita vain ihan itse sitä makuaaistiasi.

    • Pupun pitää maistua

      riistalle eikä millekkään sekahedelmä keitolle.Miksi aina pitää liharuokiin mättää kaiken maailman mausteita eittei lihan oma makua tunne.

    • ajokoiramies

      Minä kyllä ammun aina jänikset ihan itse.

    • jänistäjouluksi

      No sanokaa nyt, miten valmistan lahjaksi saamani hyvin esivalmistetun jäniksen jouluateriaksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe