Kumpi on "oikeampi" muoto? Molempia näkyy käytettävän, mutta ensimmäinen muoto lieneekin vanhempi.
Ottaa yhteys vai yhteyttä
2
1997
Vastaukset
”Nykysuomen sanakirjassa” (s.v. yhteys) esiintyy esimerkeissä vain ”ottaa yhteys”, joskaan tämä ei sinänsä merkitse kannanottoa siihen, että partitiivi olisi väärin. Paljon uudemmassa ”Suomen kielen perussanakirjassa” mainitaan erikseen ”ottaa yhteys t. yhteyttä”. Google-vertailujen perusteella näyttää partitiivi nykyisin olevan selvästi yleisempi.
Kieli on siis muuttunut tässä asiassa, ja on vaikea sanoa miksi. Koko ilmaus on tietysti käännöslaina (ruotsin ilmauksesta ”ta kontakt”), mutta esikuvakielessä ei ole mitään partitiivia vastaavaa. Jos asiaa rupeaa ajattelemaan, niin partitiivi vaikuttaa suorastaan teennäiseltä: ”ottaa yhteyttä” sopisi oikeastaan tarkoittamaan sitä, että yritetään yhteyden ottamista, mutta ei onnistuta.
Ehkäpä ”ottaa yhteys” on koettu liian jämäkäksi varsinkin ohjeen tapaisissa teksteissä: ”ottakaa yhteys lääkäriin” kuulostaa käskyltä, ”ottakaa yhteyttä lääkäriin” ehkä pehmeämmältä. Jos ilmaus on abstraktimpi eli ei mainita, kehen tai mihin pitää ottaa yhteys, niin nominatiivi tuntuu ehkä jotenkin vajaalta: ”ottakaa yhteys” tuntuisi vaativan jatkoa, kun taas partitiivi tuntuu sopivan esimerkiksi ilmaukseen ”jos oireet toistuvat, ottakaa yhteyttä”,
Taustalla voi olla sekin, että yhteyden ottaminen ei aina heti onnistu, vaan pitää yrittää soittaa monta kertaa. Lisäksi käytännössä yhteyden ottaminen voi merkitä toistuvia yhteydenottoja, esimerkiksi puhelinsoittoja, sähköpostiviestejä ja tapaamisia, eikä vain yhtä yhteyttä. Asiaan voi vaikuttaa myös partitiivi sellaisissa sanonnoissa kun ”ottaa osaa” ja kielteisissä ilmauksissa kuten ”hän ei ottanut yhteyttä”.- qwerty
Ota yhteys Ypäjän sanomiin............lauleskeli joku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411493
- 1221266
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261053Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89984Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313881- 99833
- 38732
- 109676
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.59672Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644