Olen 168/66 kg ja harrastan kuntosalia ja aerobicia päivittäin 2 t (noin 5 krt/vk). Mietin että syönköhän liikaa proteiinia? Jos syö liikaa proteiinia niin lihottaako se eli muuttuuko rasvaksi? Proteiiniannokseni päivittäin on:
maustamatonta rahkaa 4 x 250 gr purkki
maustamatonta raejuustoa 1 x 200 gr
1 kananmuna
kananfileetä 60 gr tai vaihtoehtoina tonnikalapurkki 200 gr.
Lisäksi hedelmää ja vihannesta ja 1 ruisleivän siivu ilman päällisiä.
Rasvaa syön päivässä 1 rkl oliiviöljyä, 1 tl vehnänalkioöljyä.
Kannattaisiko ym proteeiniannosta päivittäin vähentää? Onko esim. kaurapuuro 2 dl parempi vaihtoehto rahkan sijaan?. Onko kaupan valmiissa silapihveissä proteiinia tai paljon rasvaa?
Olen kiitollinen neuvoista ja vinkeistä.
Liikaa proteiinia? Neuvokaa!
21
683
Vastaukset
- mitä pelleilet?
Max 1,8 g proteiinia painokiloa kohti riittää lihaksen kasvattamiseen. Laske itse paljonko tulee.
Rasvaa on aivan liian vähän. Urheilijalla pitäisi olla ainakin 30 % kokonaiskalorimäärästä rasvaa.
Myös hiilareita näyttäisi olevan liian vähän, jotta kehittyisit.
Mikä ihme sun tavoite on? Miksi pelleilet tuollaisella dieetillä?
Älä syö eineksiä... - asiat kuntoon
En tiedä pelleileväni. Mitä siis pitäisi lisätä ettei lihoisi kaloreitten puolesta? Läskiä on ainakin näkyvissä reisien yläosissa ja vatsassa. En ole alipainoinen mitenkään. Pitäisikö lisätä ruisleipää tai kaurapuuroa lisäksi? Mitä rasvaa lisätä? Toivon neuvoja.
- raskaammat painot
Kaiva netistä Jutan dieetti lihasta kasvattavalle miehelle (jos olet mies, muuten naisen vastaava). Lisää siihen öljyjä, esim. pähkinöitä. Jos tuntuu että alkaa heikottaa, lisää hiilihydraatteja. Ei sitä dieettiä tarvitse orjallisesti noudattaa, mutta näet siitä hyvän rungon. Rehujakin saa syödä mielin määrin.
Tuolla on hyvä aloittaa. Parin kk:n päästä näet mihin suuntaan painosi lähtee. Kun kasvattaa lihasta, painon pitääkin nousta. Hae hiljakseen itsellesi sopiva ruokamäärä.
Minä painan alle 60 kg ja olen 16 cm pitkä nainen. Syön päivittäin 3000 - 4000 kcal. Sillä mun painoni on pysynyt paikallaan ja voimat ovat kasvaneet.
Sun kulutustasi ei voi noilla tiedoilla edes arvailla. Riippuu yleisestä aktiivisuudestasi, treenien intensiteetistä, työn raskaudesta, lihasmassasta (lihas kuluttaa paljon energiaa), sukupuolesta, iästä...
Treeni menee hukkaan, jollet syö tarpeeksi. Et kehity. Painon pudottaminen on helppoa, mutta siinä lähtee lihasta samalla. Väärin tehtynä kehon koostumus ei edes muutu, vaikka paino putoaa.
Eli: ei kun kokeilemaan. Sieltä se oikea määrä löytyy jokaiselle. Jos olet nainen, naisella kuuluukin olla rasvaa. Mutten hormoonitoiminta menee aivan sekaisin...
Ps. En kylläkään ymmärtänyt mikä on sun tavoite tällä hetkellä, laihduttaa vai kasvattaa lihasta. Mutta ehkä tuostavastuaksesta jotain selviää :-) - tv-viihdettä
raskaammat painot kirjoitti:
Kaiva netistä Jutan dieetti lihasta kasvattavalle miehelle (jos olet mies, muuten naisen vastaava). Lisää siihen öljyjä, esim. pähkinöitä. Jos tuntuu että alkaa heikottaa, lisää hiilihydraatteja. Ei sitä dieettiä tarvitse orjallisesti noudattaa, mutta näet siitä hyvän rungon. Rehujakin saa syödä mielin määrin.
Tuolla on hyvä aloittaa. Parin kk:n päästä näet mihin suuntaan painosi lähtee. Kun kasvattaa lihasta, painon pitääkin nousta. Hae hiljakseen itsellesi sopiva ruokamäärä.
Minä painan alle 60 kg ja olen 16 cm pitkä nainen. Syön päivittäin 3000 - 4000 kcal. Sillä mun painoni on pysynyt paikallaan ja voimat ovat kasvaneet.
Sun kulutustasi ei voi noilla tiedoilla edes arvailla. Riippuu yleisestä aktiivisuudestasi, treenien intensiteetistä, työn raskaudesta, lihasmassasta (lihas kuluttaa paljon energiaa), sukupuolesta, iästä...
Treeni menee hukkaan, jollet syö tarpeeksi. Et kehity. Painon pudottaminen on helppoa, mutta siinä lähtee lihasta samalla. Väärin tehtynä kehon koostumus ei edes muutu, vaikka paino putoaa.
Eli: ei kun kokeilemaan. Sieltä se oikea määrä löytyy jokaiselle. Jos olet nainen, naisella kuuluukin olla rasvaa. Mutten hormoonitoiminta menee aivan sekaisin...
Ps. En kylläkään ymmärtänyt mikä on sun tavoite tällä hetkellä, laihduttaa vai kasvattaa lihasta. Mutta ehkä tuostavastuaksesta jotain selviää :-)Etkö nyt parempaa vihjettä keksinyt kuin Jutan dieetti? Jo sen TV-ohjelman perusteella voi sanoa että aika perus huuhaata.
- raskaammat painot
tv-viihdettä kirjoitti:
Etkö nyt parempaa vihjettä keksinyt kuin Jutan dieetti? Jo sen TV-ohjelman perusteella voi sanoa että aika perus huuhaata.
Kaiva itse parempi dieetti jostain esille. Tietysti voi lähteä laskemaan makroja, mutta aika työlästä aloittelijalle. Pt:n käyttäminen on kallista. Jutan dieetissä on hyvä pohja, jota tuunaamalla saa kyllä homman toimimaan. Säännölliset ruoka-ajat ja reilut syömiset ovat dieetin plussaa. Vähäiset hiilarit ja niukat rasvat taas huonoa, mutta nehän korjasin. Mikä siis mättää?
TV-ohjelma ei ollut huonommasta päästä. Järkevää kunnon nostamista ja laihduttamista verrattuna mihin tahansa muuhun tositeevee-läskiohjelmaan. Kaikilla osallistujilla nousi kunto aivan hurjasti ja painokin putosi. - Minun mielipide
raskaammat painot kirjoitti:
Kaiva itse parempi dieetti jostain esille. Tietysti voi lähteä laskemaan makroja, mutta aika työlästä aloittelijalle. Pt:n käyttäminen on kallista. Jutan dieetissä on hyvä pohja, jota tuunaamalla saa kyllä homman toimimaan. Säännölliset ruoka-ajat ja reilut syömiset ovat dieetin plussaa. Vähäiset hiilarit ja niukat rasvat taas huonoa, mutta nehän korjasin. Mikä siis mättää?
TV-ohjelma ei ollut huonommasta päästä. Järkevää kunnon nostamista ja laihduttamista verrattuna mihin tahansa muuhun tositeevee-läskiohjelmaan. Kaikilla osallistujilla nousi kunto aivan hurjasti ja painokin putosi.Aika ristiriitaista... Ensin kehut Jutan dieettiä ja kuitenkin muutat itsekin sitä. Jos se olisi hyvä niin sitähän ei tarvisi muuttaa.
Ja se tv-ohjelma on surkea. Tottakai kaikilla jotka eivät ole urheilleet ja sitten alkavat treenaamaan kunto nousee jos puolivuotta treenaa edes jollain lailla opastetusti.
Ohjelman silmiinpistävin seikka on se kun kukaan asiakkaista ei oikein tunnu lihasta saavan. Paino kyllä putoaa mutta lihasta ei tule oikein mihinkään.
Jos kuntosaliharjoittelu tehdään oikein ja laadukkailla ravinteilla niin lihastakin tuossa ajassa pitäisi aika paljon näkyä ja paino ei välttämättä putoasi niin paljon kun tunnetustihan lihas painaa paljon enemmän kuin läski.
Ei millään pahalla mutta se Jutan tv-ohjelma on hauskaksi viihteeksi tarkoitettu ja sillä silmällä sitä täytyy katsoa. - Äläs jauha p---
Minun mielipide kirjoitti:
Aika ristiriitaista... Ensin kehut Jutan dieettiä ja kuitenkin muutat itsekin sitä. Jos se olisi hyvä niin sitähän ei tarvisi muuttaa.
Ja se tv-ohjelma on surkea. Tottakai kaikilla jotka eivät ole urheilleet ja sitten alkavat treenaamaan kunto nousee jos puolivuotta treenaa edes jollain lailla opastetusti.
Ohjelman silmiinpistävin seikka on se kun kukaan asiakkaista ei oikein tunnu lihasta saavan. Paino kyllä putoaa mutta lihasta ei tule oikein mihinkään.
Jos kuntosaliharjoittelu tehdään oikein ja laadukkailla ravinteilla niin lihastakin tuossa ajassa pitäisi aika paljon näkyä ja paino ei välttämättä putoasi niin paljon kun tunnetustihan lihas painaa paljon enemmän kuin läski.
Ei millään pahalla mutta se Jutan tv-ohjelma on hauskaksi viihteeksi tarkoitettu ja sillä silmällä sitä täytyy katsoa.Herra "Minun mielipide": Jutan TV-ohjelman nimi ei ollut 'puolen vuoden kasvusteroidien syönti lapiolla suuhun lastaten tavoitteena mahdollisimman luonnoton ulkonäkö, jossa naisellekkin kasvaa kivekset ja viikset', vaan kyse oli laihduttamisesta eli sinä sotket kaksi keskenään täydellistä vastakohtaa yhdeksi ja samaksi ilmiöksi.
Superdieetti = Laihtuminen paljon ja nopeasti kiinteytyminen (valtavasti aerobista eli alhainen pulssi ja pitkään yhtäjaksoisesti jatkuva aerobinen suoritus ja lihasharjoittelu pikkupainoilla pitkiä sarjoja)
Kehonrakennus = Lihasmassan kasvatus (ei niin väliä onko läskiä kilokaupalla tai surkea peruskunto, kunhan on luonnottomat lihakset) - Sananvapaus
Äläs jauha p--- kirjoitti:
Herra "Minun mielipide": Jutan TV-ohjelman nimi ei ollut 'puolen vuoden kasvusteroidien syönti lapiolla suuhun lastaten tavoitteena mahdollisimman luonnoton ulkonäkö, jossa naisellekkin kasvaa kivekset ja viikset', vaan kyse oli laihduttamisesta eli sinä sotket kaksi keskenään täydellistä vastakohtaa yhdeksi ja samaksi ilmiöksi.
Superdieetti = Laihtuminen paljon ja nopeasti kiinteytyminen (valtavasti aerobista eli alhainen pulssi ja pitkään yhtäjaksoisesti jatkuva aerobinen suoritus ja lihasharjoittelu pikkupainoilla pitkiä sarjoja)
Kehonrakennus = Lihasmassan kasvatus (ei niin väliä onko läskiä kilokaupalla tai surkea peruskunto, kunhan on luonnottomat lihakset)Taidat olla nyt vähän väärillä jäljillä...
Jos puoli vuotta käydään kuntosalilla ilman näkyviä tuloksia, niin miksi sitten käydä salilla ollenkaan kun tehokkaampiakin keinoja on pudottaa painoa ja nostaa aerobista kuntoa.
Tosiasia on, että painohan aina putoaa kun rankasti ylipainoinen alkaa syömisiään vähän katsomaan ja liikkumaan, ei siihen mitään hokkus pokkus juttuja tarvitse.
Mutta jos kuntosalia käytetään harjoittelussa, niin silloin tarkoitus on saada lihaksia vähän tai paljon lisää jotta kroppa alkaa hyrräämään ja polttamaan ylimääräistä entistä paremmin, ja tuossa TV-ohjelmassa ainakin siinä asiassa epäonnistutaan.
Hauskaa, että otit "kasvusteroidit" puheeksi tuon ohjelman yhteydessä. ;) - raw
Äläs jauha p--- kirjoitti:
Herra "Minun mielipide": Jutan TV-ohjelman nimi ei ollut 'puolen vuoden kasvusteroidien syönti lapiolla suuhun lastaten tavoitteena mahdollisimman luonnoton ulkonäkö, jossa naisellekkin kasvaa kivekset ja viikset', vaan kyse oli laihduttamisesta eli sinä sotket kaksi keskenään täydellistä vastakohtaa yhdeksi ja samaksi ilmiöksi.
Kehonrakennus = Lihasmassan kasvatus (ei niin väliä onko läskiä kilokaupalla tai surkea peruskunto, kunhan on luonnottomat lihakset)"Kehonrakennus = Lihasmassan kasvatus (ei niin väliä onko läskiä kilokaupalla tai surkea peruskunto, kunhan on luonnottomat lihakset)"
etpä taida paljon tietää aiheesta. Ja ei siihen "super diettiin" kunto salia tarvita. Pelkällä lenkkeilyllä voidaan hoitaa sama asia. Tosin siinä ei tule Personal trainereille juuri töitä, mikä taitaa olla koko homman nimi...;)
- frida
syö suklaata
kaurapuuroa
hunajaa
vihreää teetä
omenoita
sitä sun tätä
sopivassa suhteessa
nauti ruuasta
unohda kalorit
ja hiilihydraatit
ja proteiinit
ja rasvahapot
ja kaikki ohjeet
iloitse liikkumisesta Perusjampalle/pirkolle riittää 1,5-2,5g (hieman lajista ja tavoitteista riippuen) proteiinia per RASVATON painokilo.
Liika proteiini muuttuu kehossa rasvaksi.
Vätltä kaikkia valmiita kaupan eineksiä ja pyri tekemään mahdollisimman paljon itse, ni tiedät tarkalleen paljonko tulee mitäkin saatua.
Kannttaa pitää myös mielessä, että kokonaisravitsemuksen kannalta on erittäin olennaista myös se, että tulee saatua tarpeeksi hyvälaatuisia rasvoja ja hiilareita.
PS. Ravintoainetaulukon hommaaminen olis kova sana. ;)- perse haisee hyvälle
aloittaja syö liian vähän. vähintään 3-4g per painokilo niin alkaa treenille tulee jotain merkitystä. itse olen olymppiatasolla syönyt jopa 6g per painokilo mutta nyt tämmöiset määrät ei tule kysymykseen. tuolla määrällä tuli käytyä dialyysissäkin välillä ettei munuaiset poksaha. varmuuden vuoks nääs
- Olet vaarallinen
Olympia, ei olymppia.
Dialyysihoidoissa käydään vasta sitten, kun munuaiset eivät enää toimi, ei varmuuden vuoksi...
Liiasta proteiinista ei ole mitään hyötyä.
Mene trolli jatkamaan harrastustasi. 4g per painokilo on todistetutsti täysin turhaa. Toisin kuin sanalasku väittää, ni ylipaino EI OLE ylivoimaa. ;)
- 15+12
Ainakin voisi monipuolistaa proteiininlähteitäsi, tuo määrä maitotuotteita ei tee hyvää suolistolle.
Liika proteiini muuttuu rasvaksi, jos saat ruuastasi enemmän energiaa kuin kulutat. Jos kehon rasvaa haluat vähemmäksi, syö enemmän rasvoja ruuasta esim avokadosta ja pähkinöistä noiden jo syömiesi öljyjen lisäksi. - s24-höpisijää
Tympeältä tuo dieetti ainakin kuulostaa. Proteeinigrammassa on 4 kilokaloria (samoin kuin hiilareissa eli sokerissa) ja kyllä nekin rasvaksi muuttuvat, jos energiansaanti ylittää kulutuksen. No ok, myös lihakseksi on mahdollista muuttaa syötyä, mutta aika vähän päivää kohden.
Proteiini kyllä pitää nälän loitolla aika hyvin, että siinä mielessä proteiinilla ei yleensä liho, mutta toki sekin onnistuu väkisin tankkaamalla.
Proteiini on myös kalliimpaa kuin rasva tai hiilarit, joten perusenergiaksi sitä ei senkään takia kannattaisi syödä. On myös tutkimuksia, joissa proteiini on nähty haitallisena, koska sen hyväksikäyttö on elimistölle raskas prosessi.
Jos tavoitteesi eivät ole huippu-urheilulliset, niin väittäisin että pärjäät ihan normaalin laadukkaalla ruokavaliolla ilman sen kummempaa proteiinin pakkotankkausta. Treenin jälkeen on hyvä saada jonkun verran proteiinia ja hiilareita, mutta muuten hyvä ja monipuolinen kotiruoka riittää kuntoilijalle. Todennäköisesti se on nykyistä ruokavaliotasi maukkaampaa, terveellisempää, halvempaa ja treenin kannaltakin ainakin yhtä hyvä. - munuaiset kovilla
Huonolaatuista proteiinia (esim Fast ja Leader) ei kannata syödä liikaa
http://www.terve.fi/diabetes-tyyppi-2/liiallinen-proteiinin-saanti-terveysriski- MasaTre
Vähän ihmettelen tuota termiä "huonolaatuinen proteiini", kun heti perään mainitaan kaksi firmaa, jotka tuottavat mitä erilaisimpia proteiinijauheita.
Toiseksi; tuossa tutkimuksessa oli niin suuri määrä koehenkilöitä, että kyseessä lienee puhdas tilastollinen tutkimus. Tilastollisia tutkimuksia ei kannata ottaa liian todesta.
Hyvässä tutkimuksessa tarkastellaan useampia vaikuttavia asioita, jotta voidaan saada todellisessa maailmassa sovellettava resepti.
Esimerkki:
http://m.care.diabetesjournals.org/content/33/5/969.full
Erilainen näkemys proteiinista ja diabeteksesta:
http://www.bodybuilding.com/fun/the-hidden-truth-behind-americas-deadliest-habit.html
Lopuksi nostaisin esiin sen, että tämä on kuntoilu ja kuntosalit -palsta, eli varmaankin porukka harrastaa liikuntaa. Tutkimuksessa proteiinin saannin korkeusrajaksi on löydetty 90g/pvä. Tuota ei ole skaalattu mitenkään ihmisen koon mukaan.
Lihaskuntoharjoittelu nostaa proteiinin tarvetta lukemasta 0,8g/kg/pvä. Typpitasapainoanalyysiin pohjautuvissa tutkimuksissa hyödylliseksi ylärajaksi on saatu 1,6-1,8g. Miinusksloridieetillä treenaaminen nostaa proteeinin saannin tarvetta, mutta en ole löytänyt tutkimusta, josta kävisi ilmi selvä kaava lisätarpeelle. - ollonv
MasaTre kirjoitti:
Vähän ihmettelen tuota termiä "huonolaatuinen proteiini", kun heti perään mainitaan kaksi firmaa, jotka tuottavat mitä erilaisimpia proteiinijauheita.
Toiseksi; tuossa tutkimuksessa oli niin suuri määrä koehenkilöitä, että kyseessä lienee puhdas tilastollinen tutkimus. Tilastollisia tutkimuksia ei kannata ottaa liian todesta.
Hyvässä tutkimuksessa tarkastellaan useampia vaikuttavia asioita, jotta voidaan saada todellisessa maailmassa sovellettava resepti.
Esimerkki:
http://m.care.diabetesjournals.org/content/33/5/969.full
Erilainen näkemys proteiinista ja diabeteksesta:
http://www.bodybuilding.com/fun/the-hidden-truth-behind-americas-deadliest-habit.html
Lopuksi nostaisin esiin sen, että tämä on kuntoilu ja kuntosalit -palsta, eli varmaankin porukka harrastaa liikuntaa. Tutkimuksessa proteiinin saannin korkeusrajaksi on löydetty 90g/pvä. Tuota ei ole skaalattu mitenkään ihmisen koon mukaan.
Lihaskuntoharjoittelu nostaa proteiinin tarvetta lukemasta 0,8g/kg/pvä. Typpitasapainoanalyysiin pohjautuvissa tutkimuksissa hyödylliseksi ylärajaksi on saatu 1,6-1,8g. Miinusksloridieetillä treenaaminen nostaa proteeinin saannin tarvetta, mutta en ole löytänyt tutkimusta, josta kävisi ilmi selvä kaava lisätarpeelle.Hyödyllinen yläraja ei kuulosta samalta kuin optimi? Mikä sitten on hyödyllinen alaraja?
- MasaTre
ollonv kirjoitti:
Hyödyllinen yläraja ei kuulosta samalta kuin optimi? Mikä sitten on hyödyllinen alaraja?
Sen ylittäminen ei lisää lihaskasvua. Optimi voi olla vähemmänkin, mutta se riippuu treenaamisen intensiteetistä ja geeneistä.
- pätijä
okei eli sulla tulee 2x liikaa proteiinia päivittäin ja ei- se ei muutu rasvaksi mutta siitä tulee paljon muita ja vakavia haittoja joista voit lukea itse. Lisää hiilareita ja vähennä proteiinia koska hiilarit kuitenkin on pääasiallinen energialähde. Sulle siis mkax 150 g proteiinia päivässä mutta pärjäät hyvion kyllä sadallakin grammalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433196EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101463
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451207Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601017
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979- 41827
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23823