Kosminen inflaatio

little wonder

Siis, että avaruus voi laajeta valoa nopeammin, voisiko joku selittää arkikielellä? Olen kyllä opiskellut yliopistotasolla fysiikkaa hieman, mutta siellä opetetaan lähinnä erityistä, ei yleistä suhteellisuusteoriaa. Peruskursseilla.

8

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 789ty+08rt

Suhtis ei ota negatiivista kantaa avaruuden laajenemiseen yli c:.n. Suhtis kertoo, ettei mikään informaatio voi kulkea aruudessa yli valonnopeuden.

Itseltäni meni jokunen aika asian hahmottamiseen.

• little wonder

Joo, mutta kun avaruus on laajentunut valoa nopeammin. Kertoohan sen jo sekin, että maailmankaikkeuden koko on suurempi kuin, mitä se olisi max valonnopeudella ehtinyt laajeta alkuräjähdyksestä.

• luyf68tdr8
        little wonder kirjoitti:

Joo, mutta kun avaruus on laajentunut valoa nopeammin. Kertoohan sen jo sekin, että maailmankaikkeuden koko on suurempi kuin, mitä se olisi max valonnopeudella ehtinyt laajeta alkuräjähdyksestä.

Kyllä kyllä.
        Tosin näkyvänkin maailmankaikkeuden koko on paljon enenmmin kuin havaittu 13,8 Miljardin valovuoden kosmisen taustan etäisyys antaisi suoraan olettaa, koska avaruus on laajentunut sen jälkeenkin, kun valo lähti liikkeelle.

• joulupukki5

Se on kuin pullataikina ei laajene valon nopeudella vaan muuttaa muotoaan.Big bangissä puhdas energia laajeni monen kertaisella valon nopeudella.Muodostaen galaxit ja kaiken

• Heh !

>

Ei vaan nimenomaan laajenee.

>

Galakseista ei ollut tietoakaan vielä silloin kun inflaatio esiintyi.

• joulupukki5

Okei Hubblen laki sanoo että avaruus laajenee.
        Kuitenkaan emme voi havaita koko avaruudenkaikkeuden kokoa.Maailmankaikkeus syntyi kerralla kaikkialla.
        Galaxit syntyivät melko varhaisessa vaiheessa 500 milj v.Johtuen painovoimasta.
        Niiden määrä vähenee jatkuvasti.Koska keskustan massiiviset mustat aukot vetävät toisiaan puoleensa.Ja tietenkin sulautuvat toisiinsa.
        Jep näillä faktoilla joutuu Heh häpeälomalle-
        JA Heh voi mennä kyykkyyn niinkuin virolainen nainen minun talvilomallani!

• kiytdi
        joulupukki5 kirjoitti:

Kuitenkaan emme voi havaita koko avaruudenkaikkeuden kokoa.Maailmankaikkeus syntyi kerralla kaikkialla.
        Niiden määrä vähenee jatkuvasti.Koska keskustan massiiviset mustat aukot vetävät toisiaan puoleensa.Ja tietenkin sulautuvat toisiinsa.

Galaksit syntivät melko varhain, mutta eivät todellakaan inflatoorisen laajenemisen aikana.
        Maailmankaikkeus todellakin laajenee.

Nämä olivat nimimerkki Heh ! :n väitteet ja ne pitävät paikkaansa.

Galaksien määrän väheneminen ei juurikaan johdu keskustojen mustien aukkojen vetovoimasta, koska koko galaksin aiheuttama gravitaatio on kuitenkin paljon isompi. Eikä galaksien yhtymisiä niin paljoa tapahdu, että sillä olisi oleellista vaikutusta niiden lukumäärään.

Faktasi ovat melkoisen höttöiset.

• Heh !
        joulupukki5 kirjoitti:

>

Jep, eli minä olin oikeassa kun sanoin "Ei vaan nimenomaan laajenee." kun ensin väitit: "ei laajene valon nopeudella vaan muuttaa muotoaan" - ja Sinä siis väärässä. Hyvä, että tunnustit.

>

Mutta siis erittäin paljon sen jälkeen kun inflaatio oli jo ohi. Eli tässäkin minä olin oikeassa ja Sinä väärässä.

>

Kerropas, miten minä joutuisin kyykkyyn tai häpeälomalle, jos kerran Sinä tunnustat olleesi väärässä ja että minä olin oikeassa.

Ei saatana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17083
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4844
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      147
      2041
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1527
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      23
      1418
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1233
    Aihe