Perheeltä ei enää tukea

confused..

Käväisin tasaisen lihomisen seurauksena painoindeksin mukaan merkittävän ylipainon puolella viime keväänä (BMI > 30) jolloin viimein avasin silmäni tosiasialle, että en ole vain pyöreähkö ja muodokas niinkuin kovasti itselleni peiliin katsoessani väitin. Vuosia olen ollut pyöreä, hieman ylipainoinen.
Olen viimein ottanut itseäni niskasta kiinni ja laihtunut reilussa puolessa vuodessa 17 kiloa ja saavutin n. viikko takaperin normaalipainon rajapyykin.

Vielä 7 kiloa pois, ja olen ihannepainossani. Tämä tavoite on ensi kesään mennessä.

Alkuun siskoni ja äitini (molemmat vielä reilusti ylipainoisempia kuin minä aloittaessani silloin keväällä elämäntapamuutoksen) tukivat kovasti ja kehuivat tuloksiani. Nyt saan enää ilkeilyä, koska saavutin normaalipainon ylärajan. Nyt minun pitäisi kuulemma lopettaa laihdutus. Eikä kyseessä ole mikään pikadietti vaan elämäntapamuutos, liikunnan lisäys ja terveellisempi ruokavalio. Nyt saan kuulla aina, käydessäni kylässä jommankumman luona, kuinka olen kuulemma kohta liian laiha, syömishäiriötä jo minulle manaavat ja yhtäkkiä koko painonpudotukseni onkin jotenkin paha asia.. Olen kuullut jopa kuinka minun pitäisi nyt lihottaa vähän ennen kuin jatkan laihdutusta, siis mitä?! Jojoilla vapaaehtoisesti?!

"Olet jo normaalipainoinen, et saa enää laihtua" tuntuu olevan läheisteni elämänasenne. Olisin vieläkin normaalipainoinen vaikka laihtuisin toiset 17 kiloa! (ja siis siihen en kyllä todellakaan tähtää)

Miksi en saisi tavoitella painon alentumista vielä jokusen kilon, jos teen sen terveellisesti ja omat rajani tuntien? Ja onkohan taustalla kuitenkin jonkulainen kateus, kun omat laihdutusyritykset ei onnistu.. Vai tottuminen omaan ylipainoon ja normaalin kehonkuvan vääristyminen niin, että normaalipainoinen näyttää silmissä alipainoiselta.. Mitä luulette ja mitä mieltä olette minun pudotuksestani ja tavoitteestani? Viiraako päässä minulla vai perheellä?

12

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Jojo

      Voi olla, että läheistesi kommenttien taustalla on kateus, mutta ihan ulkopuolisenakin neuvoisin jarruttamaan tahtia. Olet laihtunut melko nopeasti, joten nyt voisit rauhoitella tilannetta ja katsoa, minkälaisella ruokamäärällä paino pysyy samassa, ei siis nouse eikä laske. Nopean laihdutuksen huonoin puoli on juuri se, että kilot tulevat helposti takaisin.

      Seitsemän kiloa puolessa vuodessa on hyvä, maltillinen tavoite, mutta ainakaan terveyden kannalta sinun ei enää tarvitse laihtua enempää. Jos siitä seitsemästä kilosta tulee sinulle jonkinlainen pakkomielle ("sitten olen tyytyväinen, kun painan xx kiloa"), se ei ole hyvä asia. Jos sen sijaan pystyt iloitsemaan siitä, mitä jo nyt olet saavuttanut ja rentoutumaan syömisen suhteen, muutaman kilon lisäpudotuksesta voi olla etua.

      Mitä jos "huijaisit" äitiäsi ja siskoasi sen verran, että heidän kanssaan olisit niin kuin et enää laihduttaisi, ts. söisit kaikkea, mitä tarjotaan, etkä koko aikaa puhuisi laihduttamisesta ja siitä, miten lihottavaa tämä tai tuo on? Muualla voit sitten elää ja olla niin kuin haluat. Sinun laihduttamisesi on selvästi ongelma heille, mutta jos voit ongelman poistaa pienellä käytöksen muutoksella, mikset sitä tekisi?

      Minkä ikäinen olet? Asutko vielä kotona? Silloin tuo ehdottamani temppu ei toimi. Jos olet jo täysi-ikäinen, riippuvuutta perheesi mielipiteistä voisi vähentää myös muutto muualle.

      • confused..

        Tiedän vauhdin olleen nopea, siksi nyt otankin rennommin ja katson josko tuo 7 kiloa kesään mennessä lähtisi. Se tavoitteena, koska silloin mahtuisin ihaniin kesämekkoihini jotka eivät aikoihin menneet päälle.. Mielessä ei siis ole pakkomielteinen vaa'an kyttäys sen 7 kilon osalta, vaan tiedän, että siinä painossa minulla olisi hyvä ja kaunis olo. Ja olenkin todella TODELLA iloinen jo saavuttamistani kiloista! :)

        En puhu koko ajan laihduttamisesta, en alun alkaenkaan ole puhunut kuinka lihottavaa jokin on, tiedän heidän aikuisten ihmisten tietävän sen itsekin. Kahvilla käydessäni olen aina ottanut pullaa/kakkua tms. koko kesän ajan, mutta vain yhden palan. Tekemättä siitä numeroa suuntaan tai toiseen. En halua heille esittääkseni palata vierailuilla entiseen ylensyöntiinkään.. En muutenkaan itse hehkuta heille laihtumisestani, he tuntuvat sen ottavan aina puheeksi ennen minua.

        Olen 23 vuotias, asun omassa asunnossani n. vartin ajomatkan päässä. Kauemmas en voi muuttaa koska opiskelut ovat kesken.


      • laihtuvaLisa
        confused.. kirjoitti:

        Tiedän vauhdin olleen nopea, siksi nyt otankin rennommin ja katson josko tuo 7 kiloa kesään mennessä lähtisi. Se tavoitteena, koska silloin mahtuisin ihaniin kesämekkoihini jotka eivät aikoihin menneet päälle.. Mielessä ei siis ole pakkomielteinen vaa'an kyttäys sen 7 kilon osalta, vaan tiedän, että siinä painossa minulla olisi hyvä ja kaunis olo. Ja olenkin todella TODELLA iloinen jo saavuttamistani kiloista! :)

        En puhu koko ajan laihduttamisesta, en alun alkaenkaan ole puhunut kuinka lihottavaa jokin on, tiedän heidän aikuisten ihmisten tietävän sen itsekin. Kahvilla käydessäni olen aina ottanut pullaa/kakkua tms. koko kesän ajan, mutta vain yhden palan. Tekemättä siitä numeroa suuntaan tai toiseen. En halua heille esittääkseni palata vierailuilla entiseen ylensyöntiinkään.. En muutenkaan itse hehkuta heille laihtumisestani, he tuntuvat sen ottavan aina puheeksi ennen minua.

        Olen 23 vuotias, asun omassa asunnossani n. vartin ajomatkan päässä. Kauemmas en voi muuttaa koska opiskelut ovat kesken.

        Kyllähän tuo vähän kateudelta kuulostaa. Onnittelut hienosta painonpudotuksesta! Minäkin kehottaisin olemaan ihan hissukseen äidin ja siskon seurassa.


      • Vanha Jojo
        confused.. kirjoitti:

        Tiedän vauhdin olleen nopea, siksi nyt otankin rennommin ja katson josko tuo 7 kiloa kesään mennessä lähtisi. Se tavoitteena, koska silloin mahtuisin ihaniin kesämekkoihini jotka eivät aikoihin menneet päälle.. Mielessä ei siis ole pakkomielteinen vaa'an kyttäys sen 7 kilon osalta, vaan tiedän, että siinä painossa minulla olisi hyvä ja kaunis olo. Ja olenkin todella TODELLA iloinen jo saavuttamistani kiloista! :)

        En puhu koko ajan laihduttamisesta, en alun alkaenkaan ole puhunut kuinka lihottavaa jokin on, tiedän heidän aikuisten ihmisten tietävän sen itsekin. Kahvilla käydessäni olen aina ottanut pullaa/kakkua tms. koko kesän ajan, mutta vain yhden palan. Tekemättä siitä numeroa suuntaan tai toiseen. En halua heille esittääkseni palata vierailuilla entiseen ylensyöntiinkään.. En muutenkaan itse hehkuta heille laihtumisestani, he tuntuvat sen ottavan aina puheeksi ennen minua.

        Olen 23 vuotias, asun omassa asunnossani n. vartin ajomatkan päässä. Kauemmas en voi muuttaa koska opiskelut ovat kesken.

        En tarkoittanutkaan, että sinun pitäisi ruveta ylensyömään. Jos äitisi ja sisaresi ovat ne, jotka tekevät laihtumisestasi numeron, mikset vain voi sanoa heille: "Lakatkaa hössöttämästä, enhän minä enää laihduta!" tai sitten ohitat ilkeät huomautukset.

        Jos he todella jatkuvasti ilkeilevät asiasta, voisit myös ottaa sillä tavalla etäisyyttä, että et olisi heidän kanssaan niin paljon tekemisissä. Niin minä tekisin, jos joku tuottaisi minulle jatkuvasti pahaa mieltä.


    • Olet ihannepainossa?

      Tuskin on kateutta. Heidän silmissään olet jo saavuttanut sen painon, jossa näytit/näytät parhaimmalta. Ei laihuuden maksimointi ole kauneuden maksimointia. Paljon laihduttanut alkaa tietyn painon saavuttamisen jälkeen monesti näyttää kasvoista riutuneen ja itseään vanhemman näköiseltä. Kauneus on katsojan silmässä. Moni paljon laihduttanut julkkis oli jopa paremman näköinen ylipainoisena kuin hoikkana.

      • confused..

        Joitakin vuosia sitten kun painoin sen 7 kiloa vähemmän kuin nyt, oli äitini sitä mieltä, että se on ihannepainoni. Alkoi silloin jopa kommentoimaan lihomistani, ihan parin kilon jälkeenkin. Jos pudottaisin 17 kiloa (jolloin olisin yhä normaalipainoinen niinkuin laskettuani täälläkin mainitsin) olisin varmaankin riutunut ja "maksimoinut laihuuden" kuten ilmaiset, siitä ollaan tosi kaukana.

        Ja vaikka olisi niinkuin epäilet, niin mikseivät voi sanoa "voi kun näytät hyvältä ja hoikalta tässä painossa" miksi pitää ikeillä? Ja alkoi nimenomaan sillä hetkellä kun äidilleni silloin mainitsin, saavuttaneeni normaalipainon rajan.


    • Olet ihannepainossa?

      Kuulostaa aika oudolta. Enpä osaa arvata, mistä pohjimmiltaan on kysymys. Perheeltä luulisi kuulevan kannustusta ja totuuden sanoja, mutta selostamasi läheistesi kommentit kuulostavat hyvin ristiriitaiselta. Toivon mukaan tottuvat uutern ulkomuotoosi ja tilanne rauhoittuu.

    • arjen sankari

      Uskosin että he eivät ole tottuneet vielä uuteen lookkiisi :D Ja voivat olla oikeasti huolissaan juuri nopeasta pudotustahdista.Sano että laihdutus jatkuu mutta maltillisesti.Tehkää joskus vaikka yhdessä keveitä ruokia tms.Jospa hekin saisivat kimmokkeen terveellisempään elämään ilman ylipainoa.

    • 13+3

      Sano heille suoraan, että pahoitat mielesi heidän kommenteistaan ja kysy syytä. Koska sinä itse tiedät parhaiten milloin olosi on hyvä ja sinun tulee kertoa se heille, kyseessä on sinun kroppasi ja sinun elämäsi.

    • Itse koin aivan saman ilmiön omalta perheeltäni, (pyytämätöntä) kannustusta sateli vaikka millä mitalla laihduttaessani 95kg -> 70kg asti mutta sen jälkeen alkoi ääni muuttua. Painoni on tällä hetkellä juuri ja juuri normaalipainon ylärajalla ja haluaisin pudottaa vielä sen 5-10kg (tiedän miltä haluan peilistä näyttää, numerot eivät ole niin tärkeitä). Nyt saan kuitenkin kuulla jatkuvasti siitä kuinka kuihdun kohta kokonaan/olen pelkkä luuranko, kuinka olisi jo korkea aika lopettaa (lopettaa terveellisempi elämäntapa?).. Näitä kommentteja saan kuulla ihan syömisiin liittymättömissä tilaisuuksissakin mutta eritoten silloin kun kieltäydyn ottamasta tyrkytettyä santsipullaa kahvin kanssa.

      Olen yrittänyt asiasta jutella perheeni kanssa ja sain kuulla heidän olevan lähinnä huolissaan siitä "etten ole tyytyväinen siihen mitä olen jo saavuttanut" ja että tavoitteeni olisivat epärealistiset. Kumpikaan näistä ei kyllä pidä paikkaansa, olen enemmän kuin tyytyväinen jo tähän painoon enkä haluaisikaan näyttää anorektisen laihalta. Kommenttia painostani tulee vieläkin mutta ei aivan yhtä usein eikä aivan yhtä ilkeän sävyisesti eli puhumisesta oli jotain hyötyä.

      Mielestäni tavoitteessasi ei ole mitään vikaa. Kannattaa kertoa suoraan etteivät nuo kommentit laihtumisestasi ole mukavia kuulla, kuka tietää vaikka sinunkin kohdallasi ilkeiden kommenttien takana olisi yksinkertainen väärinymmärrys.

    • Erilainen näkökanta

      Tuossa edellä oli tosi hyviä kommentteja.

      Lisäisin noihin vielä yhden näkökannan.

      Sen, että sinusta on voinut tulla ylimielinen. Sinä olet onnistunut laihtumaan, mutta muut ovat edelleen lihavia. Halveksit heitä alitajuisesti ja käännät asian toisin päin. Ehkä he suojautuvat alitajuiselta kritiiikiltäsi huolehtimalla sinusta. Näinkin voi olla. Näitä on nimittäin nähty paljon...

      Huomaamattaan siitä uudesta elämäntavastaan tekee numeron, nostaa sitä näytille ja samalla väheksyy toisten tapaa.

      Ystäväni on ikuinen laihduttaja, jatkuva lihoaja. Minä pidän liikkumisesta ja syön sen mukaan että jaksan liikkua ja että kehittyisin. Syyllistyn todella usein turhautumiseen ja neuvomiseen ystäväni seurassa vaikka yritän sitä varoa. Ystävä ryyppää, syö roskaruokaa eikä liiku. Ja valittaa että pitäisi laihtua. Välillä sitten aloittaa kitukuurin ja sairaalloisen liikkumisen... ja ahmii koko ajan nälkäänsä kun painaa crosstrainerilla 3 tuntia putkeen. Eihän se liikkuminen tuolla keinolla pitkään kestä. Ja minua ärsyttää kun toinen ei vaan tajua :-) Räpäti-räpäti...

      Kerro nätisti miltä sinusta tuntuu.

      • Erilainen näkökanta

        Lisäys vielä...

        Ystäväni on siis sitä mieltä, että liikun aivan liikaa. Hänen lempilauseensa on: pitää sinunkin joskus levätä! Koen että hän suhtautuu hyvin negatiivisesti liikuntaharrastuksiini ja aktiivisuuteeni. Ja minä ärsyynnyn hänen sohvalla makoiluunsa, juopotteluun ja tv:n katseluunsa. Sorrun myös puolustelemaan itseäni (kuten nytkin), että lepään (palaudun) pari päivää viikossa, mutta ei minun tarvitse sitä aikaa maata sohvalla.

        Kuitenkin hän on kiva ihminen. Koitan muistaa kertoa hänelle useimmin, että hän on hyvä ja kaunis juuri sellaisena kuin on. (Uudenvuoden lupaus!)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe