Irtisanoutuminen koeajalla

Burnout

Heippa kaikki!

Olen sopinut määräaikaisen sopimuksen työnantajani kanssa. Kahden kuukauden työssäolon jälkeen olen kuitenkin huomannut, että tästä ei tule yhtään mitään. Työ on minulle aivan turhan raskasta, stressaavaa ja epäsäännöllistä, mikä ei yksinkertaisesti vain sovi minulle. Vuorotyötä olen ennenkin tehnyt, mutta silloin työajat olivat paljon tasaisemmat eikä elämästä tullut näin rytmitöntä. Haluaisin siis purkaa työsopimuksen. Koeaikaa olisi vielä reilut 2 kk jäljellä. Yritin lueskella Finlexin sivustolta työsopimuslakia, mutta vielä jäi hitusen epäselväksi, saanko koeajalla purkaa sopimuksen ihan tuosta noin vain, ilman mitään varoitusta. Työvuorolistat tehdään 3 viikon sykleissä, eli olisi varmaan hienovaraisempaa odottaa vielä yksi kolmen viikon sykli loppuun ja sitten vasta ilmoittaa työnantajalle asiasta? Ettei työnantajan tarvitse koko listaa vetää uusiksi. Vai mitä mieltä olette?

4

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voileipä

      Voit purkaa työsopimuksesi minä päivänä tahansa koeajalla. Ilmoitat yksinkertaisesti työnantajalle, että purat työsopimuksesi, etkä tule enää huomenna töihin. Jos jäät työttömäksi, saat työttömyyskorvaukseen 90 päivän karenssin.

      Tai voit mennä puhumaan esimiehesi kanssa ja yrittää sopia, että määräaikainen työsopimuksesi uusitaan lyhentämällä sitä niin, että se päättyy kolmen viikon päästä tai nykyiseen sopimukseesi lisätään irtisanomisaika. Jos tästä seuraa koeaikapurku, saat karenssin.

      Ennen kuin purat työsopimuksesi, voit ottaa puheeksi havaitsemasi epäkohdat työsuojeluvaltuutetun tai luottamusmiehen kanssa ja kysyä, saadaanko niihin korjausta.

      Tai voit ottaa asiat puheeksi esimiehesi kanssa. Jos siitä seuraa koeaikapurku, niin taidat silloinkin saada karenssin työttömyyskorvaukseen.

      • Lähde vaikka heti

        Myös työnantaja voi purkaa sopparin koeajalla ihan minä päivänä tahansa ilman ennakkovaroitusta! Tuo on aika tavallista nykyään ja jos joku paikka ei tunnu itselle sopivalta (esim juurikin näiden käsittämättömien sekavuorojen takia!), niin sellaiseen paikkaan ei kannata jäädä. Olen ollut itsekin määräaikaisessa paikassa, jossa vuorot oli iltaa, aamua, päivää, yötä sikin sokin sekaisin ja muutamassa kuukaudessa olin täysin zombie. Ei ollut mitenkään poikkeuksellista, että aamuvuoron jälkeen (loppui klo 14) alkoi heti perään samana iltana yövuoro (klo 22!), tai yövuoron jälkeen (loppui aamulla klo 6) alkoikin samana iltapäivänä iltavuoro (klo 14)! Tuo paikka oli 24h Shell-liikenneasema ja jos olisin ollut fiksu, olisin lähtenyt sieltä jo paljon aikaisemmin.


      • Lähde vaikka heti
        Lähde vaikka heti kirjoitti:

        Myös työnantaja voi purkaa sopparin koeajalla ihan minä päivänä tahansa ilman ennakkovaroitusta! Tuo on aika tavallista nykyään ja jos joku paikka ei tunnu itselle sopivalta (esim juurikin näiden käsittämättömien sekavuorojen takia!), niin sellaiseen paikkaan ei kannata jäädä. Olen ollut itsekin määräaikaisessa paikassa, jossa vuorot oli iltaa, aamua, päivää, yötä sikin sokin sekaisin ja muutamassa kuukaudessa olin täysin zombie. Ei ollut mitenkään poikkeuksellista, että aamuvuoron jälkeen (loppui klo 14) alkoi heti perään samana iltana yövuoro (klo 22!), tai yövuoron jälkeen (loppui aamulla klo 6) alkoikin samana iltapäivänä iltavuoro (klo 14)! Tuo paikka oli 24h Shell-liikenneasema ja jos olisin ollut fiksu, olisin lähtenyt sieltä jo paljon aikaisemmin.

        Ai niin ja oma työsuhteeni purettiin koeaikaan vedoten koeajan viimeisenä päivänä - eikä ole poikkeus tämäkään. Tuon kokemuksen jälkeen opin sen, että yksikään työpaikka ei ole niin "välttämätön elinehto", että sen takia kannattaisi tuhota terveyttään ja jaksamistaan, vaan kannattaa yksinkertaisesti ottaa hatkat sillä päivämäärällä, kun huomaa missä oikein mennään..


    • hohhoijaa

      Nimenomaan nämä sekavuorot ovat todella puuduttavia ja vievät energiaa. Turhauttavaa olla ensiksi keskiyöhön asti töissä (mikä menee yleensä 1-2 tunnin verran ylitöiden puolelle, koska loppusiivoukset ja muut toimet kestävät kauan, sillä työntekijöitä ei ole illalla tarpeeksi töissä) ja mennä seuraavana päivänä aamulla töihin, ja sitä seuraavana taas välivuoroon. Mielestäni olisi paljon sopivampaa, jos olisi yhdellä viikolla aamu-/välivuorot ja seuraavalla viikolla väli-/iltavuorot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe