Alkoholi

miten on?

18

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

Vanha kansa sen tiesi. Jos ei viina, sauna ja terva auta, niin kuolemaa se tietää.

• Mielestäni 1 - 3 standardia alkoholiannosta päivässä on melko laaja skaala. Yhden ottava on vielä selkeästi kohtuukäyttäjä, mutta 21 drinkkiä viikossa joka ikinen viikko on paljon. Runsaat viisi viskipulloa tai kaksikymmentä sikspäkkiä kaljaa kuukaudessa altistaa jo terveysongelmille, vaikkei ehkä suoraan elinvuosia supistakaan.

• melko turhaa

Mielestäni noita kaikenmaaiman tutkimuksia eri nautintoaineista yms. julkaistaan nykyään sitä vauhtia ja niin vaihtelevilla tuloksilla, ettei niiden tuloksiin enää oikein jaksa reagoida. Alkoholin vaaroista ja hyödyistäkin on niin monenlaisia tuloksia, ettei niiden totuusarvo liene sen vakuuttavampaa, kuin jos seurailla naapurin tuurijuopon elämää, ja tarkkailla omaa krapulaa vs. edellistä ltaa aika ajoin.

Yksi selkeä linja kuitenkin on ollut. EU:n liittymisen jälkeen, alkoholista alettiin selvästi puhua enemmän terveellisenä kuin haitallisena. Ilmeisesti Ranskalaisilla viininvalmistajila on siinä ollut näppinsä pelissä.

• vaaravaanii

Alkoholi on nyt tutkitusti vaarallista joi sitä tai ei.

• nautintojahuumeeteri

Tämäkin on tutkitusti selvää: kannavis aiheuttaa pysyviä aivovaurioita, joita ei pystytä parantamaan, alkoholin käytöstä sentään elimistö palautuu normaalisti piankin, sekä tupakasta.

Kannabis sentään tekee ihmisistä imbesillejä, tuhoten aivoja pysyvästi, parantamattomasti.

• fuusio007

Tutkimuksessa (Slikker et. al (1992)) annettiin kannabiksen vaikuttavaa komponenttia, delta-9-tetrohydrocannabinolia(THC), reesusapinoille 4-5 'kannabisjointtia' vastaava määrä päivässä seitsemän kuukauden ajan. Fysiologista muutosta aivoissa ei havaittu.
        Aikaisemmassa tutkimuksessa (Heath et. al (1980)) samanmoisille reesusapinoille annettiin 200x psykoaktiivinen annos, jolloin saatiin aikaan muutoksia hippokampuksen alueella.
        Saksalaisessa tutkimuksessa (Hambrecht and Hafner (2000)) tutkittiin pariasataa skitsofreniapotilasta ja huomattiin, että 13% heistä oli joskus käyttänyt kannabista.

Mielenkiintoinen artikkeli samaisesta aiheesta paljon muuta kannabiksen vaikutukutusten koetuloksista:

http://healthpsych.psy.vanderbilt.edu/2009/MarijuanaBrain.htm

• just joo
        fuusio007 kirjoitti:

Tutkimuksessa (Slikker et. al (1992)) annettiin kannabiksen vaikuttavaa komponenttia, delta-9-tetrohydrocannabinolia(THC), reesusapinoille 4-5 'kannabisjointtia' vastaava määrä päivässä seitsemän kuukauden ajan. Fysiologista muutosta aivoissa ei havaittu.
        Aikaisemmassa tutkimuksessa (Heath et. al (1980)) samanmoisille reesusapinoille annettiin 200x psykoaktiivinen annos, jolloin saatiin aikaan muutoksia hippokampuksen alueella.
        Saksalaisessa tutkimuksessa (Hambrecht and Hafner (2000)) tutkittiin pariasataa skitsofreniapotilasta ja huomattiin, että 13% heistä oli joskus käyttänyt kannabista.

Mielenkiintoinen artikkeli samaisesta aiheesta paljon muuta kannabiksen vaikutukutusten koetuloksista:

http://healthpsych.psy.vanderbilt.edu/2009/MarijuanaBrain.htm

Ilmeisesti apinoiden älykkyyttä ei mitattu, ja ehkä siksi kokeet apinoilla onkin melko arveluttavia, kun puhutaan miedoista huumeista. Ihmisillä sitävastoin se voidaan mitata.

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/kannabis_nakertaa_alykkyysosamaaraa

• ennekuin

Mutta kuka voi luottaa noihin teeseihin. Voistakin sanottiin ennen että se tukkii verisuonet. Miten nyt? Nyt saa voita syödä kohtuudella! Kaikki muuttuu.

• fdsfsfsfgggggg

"Saksalaisessa tutkimuksessa (Hambrecht and Hafner (2000)) tutkittiin pariasataa skitsofreniapotilasta ja huomattiin, että 13% heistä oli joskus käyttänyt kannabista."

Ja varmaan lähes 100% oli käyttänyt viinaksia ja suhteellisen paljon. Kaikki tuontyyppiset tutkimukset tuppaa olemaan aika tarkoitushakuisia ja siis totuuden suhteen turhan valikoivia.

Aikoinaan (yli 10 v sitten) tuli dokattua paljonkin melkein joka päivä. Olin vuosia sitten täysraittiina mutta n. vuosi sitten aloin juomaan yhden ykkösoluen heti ruokailun jälkeen joka päivä eikä ole tehnyt mieli enempää.

Kohtuus lienee optimaalinen ohje vähän kaikessa - niin nautintoaineissa kuin filosofisessa ajattelussakin....

Viinaa sanotaan viisasten juomaksi ja se tarkoittanee kai sitä että pitää olla aika fiksu onnistuakseen olemaan kohtuullinen missä tahansa addiktiossa.

• lrfown

In vino veritas.

• <-------------

Voi johtua siitä syystä, mikä aiheuttaa täysraittiuden.

Samaan tapaan kuin jäätelönsyönti korreloi hukkumisiin.

• Armaskaivo

Itse en välitä moisista tutkimuksista (juurikin tulosten vaihtuvuuden takia), vaan juon silloin kun juopotuttaa. Voi mennä kuukausiakin, etten koske alkoholiin ja toisinaan menee parikin päivää sumussa.

Yleensä toimiva keino kieltäytyä alkoholista on ajatella seuraavaa päivää ja sitä tutinaa ja kitinää.

• zrnys6a

Kännissä olet ääliö. Ei siihen muuta tarvitse sanoa.

• 28x...

Olen tällä filo- palstalla ensi x. En ole kai tänne uskaltautunut syystä koska ajattelin että täällä sapeleitaan kalistelee maamme älymystö. Löysinkin yllättäen täältä tämän maanläheisen aiheen. Olen itse ryyppäillyt vuosikymmeniä vaihtelevalla tahdilla mutta kuitenkin sanoisinko aallonharjalla. Yrityksiä on kaatunut 3 ja avioliittoja 2. Eli voin todeta juoneeni 5 omaisuutta. Mutta oliko syynä sittenkään juomiseni? Raittiina olisin voinut ehkäpä tehdä vielä hölmömpiä päätöksiä?
      Ulkomailla olen käynyt yli 100 x, joista pelkästään Pattayalla yli 30 x. Eikä kaduta pätkääkään eletty elämä vaikka olen riekkunut kännisian lailla vaikka missä.
      Pitäisikö minun jotain katua? 5 tervettä lastakin olen omikseni tunnustanut. Aivan tervepäisiä ovat; jotkut minua älykkäämpiä. Toki täysi- ikäisiä jo kaikki.
      Nyt elämäni ehtoopuolella juon nyt venäläisen sällin minulle toimittamaa virolaista vodkaa. Viru Valge 40 % lukee potun kyljessä.
      Viikon päästä lähden Pattayalle n. 3:n viikon lomalle ja aivan yksin. Ajattelin ryypätä siellä sitten joka päivä koska kuntoa on. Pikkuveljelle on resepti joka varmistaa Hänen suorituskuntonsa vaikka itse olisin missä kunnossa.

Sanokaapas nyt veljet oliko tämä filosofista pohdintaa, känniuhoa, säälittävää vanhan äijän tihrua vai mitä?

Saanko vielä tämänkin jälkeen jotain tulla höpöttelemään. Korkealentoisia kun ajattelen niin yleensä lähellä olevat pitävät liepeistä kiinni etten lentoon lähde.

• sisältöä pliis

Jokseenkin itsekeskeistä. Ketä oikeastaan kiinnostaa sinun touhusi. Kukaan ei ole ainakaan kateellinen eikä halua elää sanoin. Elämässäsi ei ole kiinnikohtia ja vaikuttaisi että olet sählääjä. Kuka vaan voi tuhota ja perustaa yrityksiä. Samoin ihmissuhteita. Mitä niistä joutavia puhumaan. Alkoholi nautintoaineena on kuitenkin tuhoava aina. Kaikkea emme edes tunne, että mitä se aiheuttaa. Tunnemme toki lyhyen ajan vaikutuksia.

• Xenia Onatop

Kerran jossain lehdessä esitettiin 5 oleellista ravinnetta, jotka edistävät terveyttä. Ne ovat mustikka, manteli, valkosipuli, tumma suklaa ja punaviini. Nykyään on selvästi vallalla käsitys, että optimaalinen annos (10-12 %) punaviiniä on n. 2 lasia (24 cl) päivässä. Edelleen suurkulutuksen rajana pidetään standardinomaisena miehillä 24 ja naisilla 16 annosta viikossa. Yksi annos tarkoittaa 1/3 litraa keskiolutta (4.5 %), 12 cl viiniä (12 %) ja 4 cl viinaa (40 %). Raja altistaa terveysongelmille, mutta ei välttämättä juurikaan vaikuta elinikään.

• namusetä

Jossakin tuoreessa tutkimuksessa väitetään, että puolukka olisi terveellisempää kuin mustikka. Tosin hyvänmakuista mustikkakeittoa on helppo juoda. En ole törmännyt puolukkakeittoon.

Keskioluen rinnalle kai voi laittaa siiderin, lonkeron jne.

Viinan rinnalle kai voi laittaa viskin, konjakin jne. väkevät.

• ...

Oma kantani alkoholiin ja kaikkeen päihdyttävään (nikotiini, kofeiini, huumaus aineiksi luokitellut päihteet, jne.) on tämä: jos koet jonkin olevan hyödyllinen jollakin tavalla, eli laajentaa/muokata/edistää ajatusmaailmaa jne. ja kykenet hyödyntämään sitä jollakin positiivisella tavalla ja minimoimaan haitat, niin siitä voi olla apua. Toki kaikessa pitää mennä kohtuudella, eikä jatkuvalla käytöllä (silloin käyttö ei ole hyöty hakuisuutta vaan päihtymis) ja pitää osata hyödyntää oikein. Kaikki mikä päihdyttää jossain määrin kuluttaa jollakin tapaa kehoa. Tietenkin jotkin enemmän jotkin vähemmän. Mitään en suosittele enkä puolustele, sillä jokainen valinta elämässä/elämiseen kuuluu olla oma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe