Apua ratsasteluun

hevoset<3

Olen11 vuotias tyttö ja harrastanut ratsastusta ratsastuskoulussa nyt muutaman vuoden. Minulla olisi hieman kysymyksiä, joihin toivoisin saavani ohjeita ja neuvoja. Samoja asioita kysyn ja olen kysynyt kyllä myös ratsastuksenopettajaltanikin, oli pakko sanoa, kun joku siitä kuitenkin tulisi pätemään.

1. Miten istua harjoitusravissa ? Tuntuu että en yksinkertaisesti pysy siellä hevosen selässä, jos mennään harjoitusravia, ilman jalustimia tai kokonaan ilman satulaa menosta puhumattakaan.. :d

2. Parhaimmat tavat hillitä hevosen vauhtia ? puolipidätteet, millä muulla saa hevosen kulkemaan rauhallisemmin ? Olen ratsastus ex-ravuri suokilla, ei meinaa millään malttaa ravata, vaan yrittää aina nostaa laukkaa, erityisesti vasempaan kierrokseen mentäessä, mikä avuksi ?

3. Mitä kannattaa tehdä, jos hevonen jostain syystä riistäytyy käsistä, lähtee menemään liian kovaa, mikä on viimeinen keino pysäyttää hevonen ?

4. Millä saisi hevosen yleisesti toimimaan paremmin ratsastaessa, rentoutumaan, herkistymään avuille ?

5. Millainen on hyvä alku, - ja loppuverryttely ? Mitä hevosen kanssa tulisi verryttelyssä tehdä ?

Kiitos etukäteen vastauksista!! :)

2

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poni

      1. Miten istua harjoitusravissa ? Tuntuu että en yksinkertaisesti pysy siellä hevosen selässä, jos mennään harjoitusravia, ilman jalustimia tai kokonaan ilman satulaa menosta puhumattakaan.. :d

      Tämän oppii vaan kokeilemalla. Tärkeää on olla rento ja joustaa hevosen liikkeen mukana, mutta ei saa kuitenkaan olla "löysä". Harjoittelua vaan, tasapainoa :)


      2. Parhaimmat tavat hillitä hevosen vauhtia ? puolipidätteet, millä muulla saa hevosen kulkemaan rauhallisemmin ? Olen ratsastus ex-ravuri suokilla, ei meinaa millään malttaa ravata, vaan yrittää aina nostaa laukkaa, erityisesti vasempaan kierrokseen mentäessä, mikä avuksi ?

      Tee paljon kaarevia teitä, niillä hevosen on pakko hidastaa. Tee erilaisia kiemuroita, ympyröitä yms.


      3. Mitä kannattaa tehdä, jos hevonen jostain syystä riistäytyy käsistä, lähtee menemään liian kovaa, mikä on viimeinen keino pysäyttää hevonen ?

      Yhdenohjanpysäytys on tehokas, eli hevosen pää vedetään linkkuun vetämällä pelkästään yhdestä ohjasta. Seinää päin ratsastus yleensä myös tehoa, ei se hevonen seinästä mene läpi.


      4. Millä saisi hevosen yleisesti toimimaan paremmin ratsastaessa, rentoutumaan, herkistymään avuille ?

      Istunta on tärkein, siihen kannattaa keskittyä. Niin kauan kun et pysty istumaan selässä, et voi oikein hevoseltakaan vaatia herkistymistä. Jos hevonen olisi herkkä, se reagoisi jokaiseen heilahdukseen, eli ei menisi mihinkään minne haluaisit.


      5. Millainen on hyvä alku, - ja loppuverryttely ? Mitä hevosen kanssa tulisi verryttelyssä tehdä ?

      Alkuun ja loppuun kannattaa kävellä _reippaasti_, siitä ei ole mitään hyötyä että köpötellään hitaasti. 10min kannattaisi vähintään kävellä, vanhoilla hevosilla ja kylmällä säällä vähän kauemmin.
      Tämän jälkeen voi alkaa ratsastamaan ihan oma valintaisessa askellajissa. Tärkeintä on, että alkuverryttelyssä antaa hevosen liikkua pidemmässä muodossa, eikä vaadi liikaa, esim. askeleenpidennykset/lisäykset ja kokoamiset tehdään vasta verryttelyn jälkeen. Taivuttelua on hyvä tehdä verryttelyssä, eli ympyröitä, kaarevia uria yms.

      Kokemattomamman ratsastajan voi olla hyvä aloittaa verkka ravissa, koska hitaammassa tahdissa hevonen on helpompi hallita. Laukassakin verkan voi toki aloittaa, jos hevosen hallitsee.

    • hevoset<3

      Kiitos poni vastauksistasi !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2117
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1520
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1165
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe