Minkä ikäistä molemmat tai toisen vanhempansa menettänyttä voi vielä kutsua orvoksi tai puoliorvoksi?
Kuinka vanhaa voi sanoa orvoksi tai puoliorvoksi?
5
268
Vastaukset
- Täysorpo, 67
Vanhemmistaan täysin riippuvaista iästä piittaamatta. Käytännössä tätä on ulkopuolisten vaikeaa ja arkaluontoistakin arvioida, joten olisiko jokin virallinen ja muodollinen täysi-ikäisyysikäraja, vaikkapa 18 vuotta, sopiva? Kenties kuitenkin 15 vuotta riittäisi, koska "orpo"-nimitys tuntuu vähättelevältä.
Orpo-sanaa käytetään – sanakirjojen mukaankin – varsinaisessa merkityksessään lapsista puhuttaessa. Lapsen käsite on vaihteleva, mutta perinnäisesti lapsuuden katsotaan päättyvän ja nuoruusiän alkavan murrosikään tultaessa, eli jossain 11–13 vuoden iässä.
Nykymaailmassa, jossa lapsuus on monessa mielessä lyhentynyt, se on toisaalta joissakin suhteissa pidentynyt pitkälle nuoruusikään, jopa 20. ikävuoden yli, koska niin monet pysyvät taloudellisesti ja muutenkin riippuvaisina vanhemmistaan. Siksi orpoudella on käytännöllistä merkitystä esimerkiksi 18-vuotiaalle enemmän kuin entisaikaan, jolloin useimmat 18-vuotiaat olivat joka tapauksessa jo töissä, usein kodin ulkopuolella. Mutta tässä saattaa olla kielellinen ongelma, koska orpoudesta puhumista vältellään eri syistä.
Runoudessa yms. voidaan orpo-sanaa käyttää aikuisestakin, kuten vaikkapa Orpopojan valssissa.
P.S. Erikoisuutena tekee mieli mainita, että Suomen laissa ei nykyisin käytetä lainkaan sanaa ”orpo” – paitsi täysin kuvaannollisessa merkityksessä termissä ”orpoteos”.- 13+12
Ja toisena erikoisuutena, että lapsen määritelmä on vaihteleva, eräissä lainkohdissa jokainen alle 18-vuotias on lapsi.
- minä en näe
Voihan tuossa nähdä jotakin erikoista, jos hakemalla hakee.
- Täh?
Jaa missä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351402
- 1041103
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede26983Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89954Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat310845- 99813
- 38702
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56648Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144624