tietäisikö joku mitä öljyä laitetaan
fondue padan alla olevaan pesään?
käykö lamppu öljy? vai käryääkö se siellä?
täytyykö valurauta padalle tehdä ns. rasva poltto?
entä miten se tehdään?
padan mukana ei tullut käyttö ohjeita.
fondue pata
8
6832
Vastaukset
- Mössääjä
Minä olen käyttänyt denaturoitua spriitä (Sinol, Marinol tms.).
Denaturoimaton kävisi tietysti myös, mutta sille minulla on tiedossa parempaakin käyttöä.
Valurautapatoja myydään sekä valmiiksi rasvapoltettuina että ilman tuollaista käsittelyä. Rasvattoman sianihran sanotaan olevan parasta rasvaa, mutta olen itse käyttänyt rasvapolttoon rypsiöljyä. Puhdistettu ja kuivattu pata sivellään rasvalla ja pidetään parikymmentä minuuttia kuumanpuoleisessa uunissa (parisataa astetta). Joltakulta voisi löytyä tarkemmatkin ohjeet.- Tuulikki
Onkos sellaista?
- Mössääjä
Tuulikki kirjoitti:
Onkos sellaista?
Joku siis todella lukeekin näitä höpötyksiä!
Tarkoitin suolatonta sianihraa, mutta kaikki ei näköjäkseensä siirry selkäytimestä sormenpäihin.
:•)
:•D
Taidanpa kulauttaa tämän jutun kunniaksi lasillisen alkoholitonta votkaa!
- piihaalla
on myytävänä fondueöljyä(ainaski prismassa),jos ei niin sitten spriitä.pataa ei tartte rasvapolttaa jos lämmität lihaa varten öljyä,siitä imeytyy riittävästi rasvaa.jos taas juustofondueta ni voishan sen polttaa elikkä kuumennat padan ja sivelet mieluiten sianihraa(kysy kaupasta palanen) ja anna jäähtyy.mieluiten älä pese pesuaineella vaan lämmin vesi riitää.
- Mössääjä
Luuletko/tiedätkö todella, että tuollainen öljy on tarkoitettu fonduepadan alla pidettävän tulivärkin polttoaineeksi? Sitähän keskustelun aloittaja kyseli.
En ole vielä itse törmännyt "fondueöljyn" nimellä myytävään tuotteeseen. Jos sellaista on tarjolla, niin kuvittelisin sitä käytettävän padan sisäpuolella eli kuumennettavana öljynä, jossa kypsytetään esim. lihaa.
Olen syönyt juustofonduen kotimaassa Sveitsissä myös lihafondueta. Ohueksi leikeltyjä naudan sisäfileen suikaleita tökättiin tikun nenässä hetkiseksi pataan, jossa oli kuumaa lihalientä (ei siis öljyä sillä kertaa). Isäntäväki nimitti keitostaan "kiinalaiseksi fondueksi" (Fondue Chinoise tjsp.). - piihaalla
Mössääjä kirjoitti:
Luuletko/tiedätkö todella, että tuollainen öljy on tarkoitettu fonduepadan alla pidettävän tulivärkin polttoaineeksi? Sitähän keskustelun aloittaja kyseli.
En ole vielä itse törmännyt "fondueöljyn" nimellä myytävään tuotteeseen. Jos sellaista on tarjolla, niin kuvittelisin sitä käytettävän padan sisäpuolella eli kuumennettavana öljynä, jossa kypsytetään esim. lihaa.
Olen syönyt juustofonduen kotimaassa Sveitsissä myös lihafondueta. Ohueksi leikeltyjä naudan sisäfileen suikaleita tökättiin tikun nenässä hetkiseksi pataan, jossa oli kuumaa lihalientä (ei siis öljyä sillä kertaa). Isäntäväki nimitti keitostaan "kiinalaiseksi fondueksi" (Fondue Chinoise tjsp.).pääsi livahtamaan salaa.no ei öljyy vaan tulen ylläpitävää fonduepolttoainetta(en muista nimimerkkii)siis spriitä.aika kiinnosta toi lihaliemijutska,mitä muuta siihen kuului?
- Mössääjä
piihaalla kirjoitti:
pääsi livahtamaan salaa.no ei öljyy vaan tulen ylläpitävää fonduepolttoainetta(en muista nimimerkkii)siis spriitä.aika kiinnosta toi lihaliemijutska,mitä muuta siihen kuului?
En muista enää, mitä tykötarpeita pöydässä oli tarjolla. Ehkäpä cocktailkurkkuja tai vastaavia kasvisjuttuja, leipää ja sen sellaista.
Meitä oli kaksi suomalaismiestä liikkeellä. Veimme viemisinämme litran lekan Glenfiddichiä, maailman myydyintä mallasviskiä. Isäntä oli korkannut sen oitis ja siitä oli otettu hyvät aperitiivit ennen fonduepöytään istahtamista. Emäntä ei tainnut viskiin juurikaan koskea. Ruokajuomana viiniä.
Aterian lopulla isäntä sitten kertoi, että kiinalaisen fonduen lihaliemeen kuuluu lirauttaa lopuksi konjakkia ja nauttia tuo liemi vähän niinkuin jälkiruuaksi. Pahaksi onneksi hänellä ei ollut konjakkia sillä hetkellä.
Mutta olipa vielä Glenfiddichiä! Sitä kaveri ei suinkaan lirauttanut liemen sekaan, vaan kyseessä oli kunnon lorautus. Viskiä oli varmaankin enemmän kuin lihalientä.
Niinpä tuo jännä jälkiruoka jäi mieleen paljon paremmin kuin pöydän muut tykötarpeet.
Kun koko litran lekkeri oli tyhjä, kaivoi isäntä taskustaan Audinsa avaimet ja tarjosi ajopeliä meille, jotta pääsisimme yöpuulle hotelliimme Zürichin (matkaa oli 25-30 km). Idea ei oikein istunut meidän ajatusmaailmaamme; valitsimme junakyydin.
- Jepjeojeo
Ja v i t t u ei vastausta mutta muuta p a s k a n jauhantaa kyllä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792