Hei,
Olen 28-vuotias mies. Avovaimoni lopetti lähes neljä vuotta kestäneen suhteemme viime viikon sunnuntaina. Olen kieriskellyt järkytyksessä ja pahassa olossa nyt neljä päivää. Koen menettäneeni kasvoni pyytäessäni useasti häntä antamaan suhteellemme lisäaikaa. Aistin hänen ahdistuneen yhteydenotoistani, joten yritän nyt välttää hänen näkemistään, sekä muuta yhteydenpitoa. Hieman hankalaahan tämä on pienessä kaksiossa ja kun minun tunteeni eivät vielä ole kuolleet.
Emme ole kyenneet keskustelemaan tyhjentävästi syistä miksi suhteemme loppui, mutta syytän pitkälti itseäni. Leväperäisellä raha-asioiden hoidollani, huonolla ajankäytöllä, sekä työ ja koulustressistä seuranneella tiuskimisellani oli varmasti iso osuus asiaan.
Kysymykseni liittyy kuitenkin asiaan jota pidän kaikkein pahimpana töppäyksenäni. Tämä tapahtui kaksi ja puoli vuotta sitten. Avovaimoni tuli raskaaksi ei-toivotusti ja päätimme heti että teemme abortin. En osaa sanoa mikä lapsenomaisuus minua vielä tuolloin vaivasi mutten onnistunut näkemään asiaa sen vaatimalla vakavuudella. Sanoin hänelle tulevani mukaan klinikalle kun abortti tehdään, mutta kun varattu aika lähestyi muutin mieleni ja ilmoitin meneväni töihin tuona päivänä. Riitelimme, mutta en pyörtänyt enää päätöstäni ja avovaimoni joutui menemään toimenpiteeseen äitinsä tukenaan.
En ole tähän päivään saakka uskaltanut nostaa asiaa esille ja pyytää anteeksi. Avovaimoni mainitsi asian loukanneen häntä syvästi muutamien riitojen yhteydessä kuluneen parin vuoden aikana. Vuoroin minua kuitenkin hävetti liikaa puhua asiasta ja pelkäsin että suhteemme päättyisi jos asian kauheudesta keskusteltaisiin enemmän. Vuoroin taas olin liian tuohtunut sen hetkisen riitamme varsinaisesta aiheesta, enkä osannut antaa asialle tarpeeksi painoarvoa.
Suhteemme on palasina ja avovaimoni on muuttamassa pois asunnostamme. Tottakai haluaisin osoittaa hänelle tajuavani välillä jotain ja saaden näin uuden mahdollisuuden, mutta tämän asian tiimoilta en koe sitä soveliaaksi.
Haluaisin joka tapauksessa pyytää anteeksi kuinka äärettömän tyhmästi toimin kyseisessä tilanteessa. En tiedä milloin ja kuinka esittää asia hänelle. Välimme ovat todella tulehtuneet tällä hetkellä.
Kuinka pyytää anteeksi etten ollut tukena abortissa?
12
490
Vastaukset
- Ehkä näin
Ajankohta sinun täytyy päättää itse. Milloin olisi sellainen hetki kun edes jotenkin pystyisitte molemmat rauhallisesti keskustelemaan.
Sitten voisit ihan vain noin suurpiirteisesti kertoa, että olet pahoillasi että olet ollut xxx ja pyydät anteeksi. Siitä sitten juttelun edetessä voit ottaa varovasti esiin noita tarkempia asioita (kuten abortti).
Jos nainen ei pysty olemaan asiallinen ja alkaa tiuskia ja huutaa, pidä pää kylmänä ja jatka asialliseen ja rauhalliseen tyyliin, lähtemättä mukaan riitaan. Kukaan ei jaksa yksin riidellä.
Puhu ja kerro mikä mieltäsi painaa. Hänen asiakseen jää sitten päättää antaako anteeksi vai haluaako jatkaa asioitten hautomista. Ainakin itse olet saanut omantuntosi puhdistettua ja purettua ulos mieltäsi painaneet asiat. Siitä on paljon parempi sitten jatkaa, oli jatko sitten mikä ja minkälainen tahansa.- loistavaa
En nyt millään näe tuossa tilanteessa rauhallista keskustelua kuin kahvipöydässä konsanaan, hyvät veljet. Jos ei asioita ole ajoissa hoidettu, kai sitä on turha nyt enää miettiä miksi ei saa anteeksi tai miksi ei ole pyytänyt edes. Eiköhän se nainen muuten tiedä jo, että aloittaja on ollut xxx, eikä sitä tarvitse sille naiselle enää erikseen kertoa. Luuleeko aloittaja muuten saavansa tollasen jutun anteeksi? Koko touhu on jotain aivan hirveää toisen ihmisen täydellistä halveksuntaa. Jos nykypäivän mies todellakin käyttäytyy noin julmasti naista kohtaan, ilman minkäänlaista empatiaa, niin toivottavasti naiset rupeavat äkkiä huomaamaan, ettei miesten kanssa kannata muuta kuin säätää hetken ja heittää menemään. Mitään pysyvää ei kannata edes odottaa tai pyrkiä vakavaan suhteeseen millään lailla, jos tuo on se mitä miehillä on esittää. Minä minä minä on se mitä nykymies hokee.
Miksi aloittajan on saatava anteeksi? En vaan ymmärrä. Että saisit oikeutuksen sille mitä teit ja se muuttuu jotenkin oikeaksi?
- kirvelevä totuus
Olet tyypillien luuseri jolla ei ole selkärankaa kun elämä koettelee,Anna exän saada uusi mahdollisuus ja kunnon mies itselleen ja häivy-
- itsekkääseen tottunu
Pahoittelen suorasukaisuuttani, mutta olen tämä vastaajan kanssa samaa mieltä. Nainen on odottanut kaksi vuotta anteeksipyyntöä ja päättänyt siirtyä elämässä eteenpäin. Ja aloittajalle sopisi _nyt_ anteeksipyyntö? Kuule kun vaimosi olisi tarvinnut sen silloin aikanaan. Voit pyytää anteeksi sitten kun ero on ohi ja tilanne tasoittunut.
- bgnr
Kokemuksesta voin sanoa : voit saada ehkä näennäisesti anteeksi, mutta nainen ei koskaan tuollaista tekoa unohda. Oma puolisoni on myös pahoitellut minulle, kun teki saman kuin sinä, mutta ymmärtänyt myös, että vaikka asiasta on puhuttu,riidelty,itketty ja sovittu, en tule koskaan unohtamaan sitä.
Miehen on tietysti vaikeampi ymmärtää mitä kaikkea se operaatio merkitsee naiselle. Miehen on oikeastaan helpompi asennoitua siihen, että hetki surettaa mutta sitten eteenpäin. Te ette kuitenkaan luovu jostain joka kasvaisi sisällänne, tunne sitä syyllisyyttä viattoman elämän tuhoamisesta, ja varsinkin jos livistetään paikalta voi nainen tuntea turvattomuutta,pelkoa ja yksinäisyyttä, jopa hylätyksi tulemista asiassa missä olisi varmasti kaivannut toiselta osapuolelta kaiken mahdollisen tuen. Ja jälkeenpäin naisen syyllisyydentunne vaan kasvaa sitä mukaa jos huomaa ettei miestä kiinnosta edes ottaa asiaa puheeksi miksi jätti naisen yksin tilanteeseen.
Ok, sinua pelotti jä siksi jäit pois...arvaappas siis kaksi kertaa mitkä ovat olleet naisesi fiilikset. Varmasti olisi mieluummin mennyt töihin kuin kohdata surullinen tapahtuma yksin.
Joten nyt otat itseäs niskasta kiinni ja vähin mitä voit tehdä, on edes pyytää anteeksi! Vaikka se sitten tarkoittaisikin sitä ettet saisi anteeksi, mutta olet sen naiselle velkaa!- ed.kirjoittaja
Eli toisinsanoen : et oikeastaan voi muuta kuin reilusti ottaa asia puheeksi,pyytää anteeksi ja ottaa vastaan se mitä on tullakseen. Ei tohon mitään poppakonstia ole, mutta kunhan vaan muistat että asia on kipeä joten sanot sanottavasi ja oikeasti keskityt kuuntelemaan mitä naisesi asiasta tuumaa.Sillä jo pääsee pitkälle. Mitä pidemmälle pitkität asian käsittelyä, sen hankalampi asian selvittäminen on.
- itsekkääseen tottunu
Mitä muuten_ oikeasti_ haluat? Pyytää anteeksi vai saada hänet takaisin? Otsikossa kerrot, että haluat pyytää anteeksi. Hyvä niin, mutta mikä kiire sillä on?
Ymmärrät varmaan itsekin, miten läpinäkyvää olisi, jos juuri nyt saisit päähäsi ryhtyä anteeksipyyntökampanjaan. Sinulla on ollut kaksi vuotta aikaa pyytää anteeksi ja nyt kun nainen on saanut tarpeekseen, kyselet täällä, että miten pyydetään anteeksi.
Parisuhde on käytännön tekoja eikä jälkikäteisselittelyä. Anna hänen mennä jos hän haluaa - siis jos oikeasti ajattelet häntä etkä itseäsi.
Anna hänen olla rauhassa äläkä vaivaa häntä omilla ongelmillasi. Jos et aikanaan saanut mentyä sairaalaan yhdessä, etkä ole saanut pyydettyä anteeksikaan, niin sittenpä et saanut.
Minä olin yhdessä miehen kanssa joka oli hyvä selittämään jälkikäteen, mutta huono tekemään asioita oikeasti. Jos ikinä enää seurustelen, haluan miehen joka tekee eikä selittele. Olen todella allerginen selittelylle enkä aio kuunnella sitä enää yhtään.
Joten anteeksi kitkerä sävyni, kerroin oman taustani, jotta ymmärtäisit millainen kokemus kirjoitukseni taustalla on. Minusta sinä et osaa erottaa omaa etuasi hänen edustaan (ja toivot, että sinun etusi olisi automaattisesti hänenkin etunsa).
Jätä hänet rauhaan.- yhrenkerran...
Hyvät naiset ja herrat: nimim. itsekkääseen tottunu on kirjoittanut ehkä suomi24:ssa parhaimman koskaan julkaistun mielipidetekstin/kommentin.
Tämä ei ollut vitsi, vaan olen tosissani tätä mieltä.
Ja sinulle hyvä aloittaja (huono_kumppani): Kasva aikuiseksi, ennenkuin lähdet römpsälle seuraavan kerran.
Pliis.
- ei voi kun vittuilla
Poika, niin sitä pitää! Ajattele vielä sitä, kun joku uusi nainen saa joskus tietää, miten olet toiminut... voi sitä riemua. Ajattelu ei ole muuten ollut ennenkään kiellettyä, eikä toisen kunnioittaminen, vaikka se onkin vaan nainen ja sillä on semmonen ominaisuus tulla raskaaksi kun vedät sitä kiihkoissas reikään. Vaikka entinen avovaimosi on joutunut itkemään, kokemaan elämänsä kamalimman tilanteen (ai niin sen, josta sinä et välittänyt paskaakaan), hän itkee nykyään vain koska on niin perkeleen onnellinen, ettei siitä lasta tullutkaan, nimittäin sun kaltaisen itsekään "mua pelottaa"-kitisijän kanssa.
Ei tullut mielees, miten paljon avovaimoas pelotti siellä abortissa....? Ai niin, sehän ei koskenut sua, mutta ei sen väliä kun sua silti pelotti kun sait mennä rauhassa töihin!!! Varmaan hirveetä. Lapsen kanssa olis muuten mukava leikkiä ja tehdä sen kans juttuja... Mutta mitäs sinä siitä tiedät nyt :D :D - älä jaksa enää
Et voi tehdä mitään olet munannut niin pahasti joten anna naisen mennä ja surra kenties isointa virhettä elämässään, aborttia, ja seuraavana tulet sinä!
- Mies.
Ajan ja tapahtumien saatossa puolisollesi on selvinnyt vain oma todellinen luonteesi ja persoonasi ja hän puntaroi asioita sitä kautta.
Valitettavasti et pysty kaikkea muuttamaan itsestäsi ja puolisosi tietää sen myös. Olet nyt mikä olet ja onneksi voit kasvaa toisenlaiseksi, kun teet sen eteen töitä.
Hyväksy tilanne ja ole nyt edes kerran mies ja lakkaa ruikuttamasta turhien asioiden perään ja korjaa se, mikä on jäänyt korjaamatta. - slgöadfgfd
Voin kertoa omasta kokemuksestani että helppoa ei ole kaltaisesi kanssa vaikka avokisi olisi itsepäisesti päättänyt pitääkin lapsen, nimittäin jos mies ei kanna edes ajatuksen tasolla vastuuta siitä että raskaaksi tulo ilman ehkäisyä on mahdollista ja raskaus tapahtuu, nainen pitää lapsen ja mies koettaa painostaa aborttiin, on suhde joka tapauksessa veitsenterällä.
Kun se oman munan hallinta ja kumin käyttä on mitä on, mutta jos seuraava taso on sitä että juu en tajunnut että siitä tulee vielä raskaaksi, ei ole ollut tarkoitusta, miten kukaan nainen voi vapaaehtoisesti kunnioittaa tuollaista miestä? Täysin naurettavaa. Te itsekkäästi jätätte naisen vieläpä abortin keskelle vaikka omat siemenenne olette sinne vakoon pykänneet. Ymmärtäisin välinpitämättömyyden jos kyseessä olisi vaikka känninen yhdenyönhoito, mutta oman naisen kohdalla tollanen vastuuttomuus raskautumis-asiassa vaan lähinnä oksettaa, sori vaan :/
Älä revi naisen haavoja enää auki. Tehty mikä tehty. Muistat tuon lopun ikääsi. Ensinäkin sen että et kantanut vastuuta teistä molemmista, nainen raskautui ja vaadit aborttia johon nainen järkeytyessään (sinun lapsellisuudestasi ilmeisesti suostui) etkä mennyt tueksi. Nämähän on ne kolme isoa mokaasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812